Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 61 reacties
Bron: AnandTech, submitter: T.T.

Een paar dagen geleden konden jullie lezen over de ApeXtreme, een gameconsole die door VIA en Apex op de CES 2004 wordt gepresenteerd en de CES 2004 Innovation Award heeft gewonnen. Hoewel deze prijs niet heel veel waarde heeft, geeft hij wel aan welke richting de consumentenelektronica op gaat. Genoeg redenen dus voor AnandTech om een praatje te gaan maken met de ontwerpers van VIA en Apex om wat meer te weten te komen over deze nieuwe spelletjescomputer.

ApeXtreme

Het kloppend hart van de console is uiteraard een VIA-processor, een C3 die met een detail van 0,13 micron is gebakken en op 1,4GHz zal draaien, want het prototype dat gepresenteerd wordt, draait maar op 1,2GHz. Het lijkt er dus op dat VIA flink achterligt op schema, want de C3-processor zou eind 2002 al een snelheid van 1,4GHz verkrijgbaar moeten zijn. Als GPU heeft VIA ervoor gekozen om hun eigen DeltaChrome te gebruiken die met DirectX 9.0 overweg kan. Het geheel wordt verbonden via een VIA CM400-chipset en draait onder Windows XP Embedded Edition. Zoals we van een moderne spelletjescomputer mogen verwachten, ondersteunt ook de ApeXtreme 5.1-geluid, kan deze DVD's afspelen, is deze uitgerust met een netwerk- en een telefoonaansluiting en het enige dat eigenlijk ontbreekt is WiFi.

Op de ApeXtreme zouden alle beschikbare spellen voor de PC speelbaar moeten zijn. Daar het zich hier echter handelt om een gameconsole waarbij het onderliggende besturingssysteem onzichtbaar is voor de gebruiker, is er geen mogelijkheid om een spel te installeren zoals op een PC. Als oplossing heeft VIA en Apex een voor zeshonderd verschillende spellen een script geschreven die de installatie voor de gebruiker afhandelt. VIA werkt ook aan betere drivers zodat alle voor de PC beschikbare gamecontrollers op de ApeXtreme kunnen worden aangesloten via een van de zes USB-poorten waarmee deze is uitgerust, want de eigen controller is niet echt ideaal om mee te werken. AnandTech heeft de gelegenheid gehad om twee spellen uit te testen, Star Wars Rogue Squadron dat reeds was ge´nstalleerd en Madden 2004. Hiervan was de eerste goed speelbaar, maar Madden 2004 was helaas niet erg vloeiend.

Of de ApeXtreme een succes gaat worden is dus nog maar de vraag. Als de meeste voor de PC beschikbare spelen vloeiend speelbaar zijn op de box, dan zou hij nog wel eens een succes kunnen worden. Madden 2004 toont echter aan dat de console niet met een XBox of een GameCube zal kunnen concurreren. De ApeXtreme biedt simpelweg de gelegenheid aan mensen zonder een PC, spellen voor de PC te draaien. Voor de verwachte verkoopprijs van $399 zal het echter binnenkort ook mogelijk zijn om een vergelijkbare PC zelf te bouwen. Of hier dus een grote markt voor is, valt nog maar te bezien, Apex gelooft in ieder geval van wel.

ApeXtreme controllers

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (28)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (61)

Het idee is fraai, maar waarom zou je een pc-games-console willen? Misschien om oudere games, die niet gepoort worden (meer en meer grote titles verschijnen op pc en console) te kunnen spelen zonder in een pc te hoeven investeren. Maar dan kun je met een tweedehands beestje waarschijnlijk meer pc voor minder geld krijgen (ik denk hierbij 399 dollar is 400 euro op de Europeese markt, niet in dollar vs euro koers).

Verder, PC Games zijn toch niet zoveel goedkoper dat je daarvoor een console die 100 a 200 dollar goedkoper is laat staan? Ik vind het argument dat PC-games beter zijn in bepaalde genre's niet echt meer standhouden anno 2004. (is natuurlijk persoonlijk)

Tot slot, het belang van een high-end-videokaart is zeker in een games-only console uitermate belangrijk lijkt me, hoe willen ze met deltachrome genoeg kwaliteit leveren voor 2004-games?

p.s.
Hiervan was de eerste goed speelbaar, maar MaddeR 2004 was helaas niet erg vloeiend. (<- R moet N zijn)
Goedkoop is duurkoop...

Als ik in een normale winkel mijn games haal, dan kost bv:
Lord Of The Rings: Return Of The Kings voor de PC 49,99 ,voor de XBox 59,99 ,voor de PS2 59,99 en voor GC 59,99.

Dus al die "goedkope" consoles zijn per spel 10 euro duurder, dan heb je na 10 spellen al geen verschil meer. Daarnaast kun je op dit ding alle controllers aansluiten die je wil.
En er zijn veel meer titels voor de PC, dan voor de consoles.

Vanuit VIA is het een topdeal, zij leveren bijna alle hardware zelf, en hebben weinig software/game ontwikkelaars nodig. De kosten en investering zijn gering, met veel mogelijkheden, deze actie zal VIA niet zomaar de kop kosten, terwijl bedrijven als Nintendo moeten worstelen, en Microsoft en Sony moeite hebben om winst te halen uit hun consoles.
PC games zijn gemaakt voor 'n variable PC target systeem van low tot high-end.

Voor de meeste oudere en huidge games voldoet het maar voor de nieuwere dX9 games kan het krap worden.

Het lijkt mij nogal een budged Pc systeempje
iig kwa CPU 1,4ghz waar ze op mikken gaat nog maar is wel krap als je toekomst gericht kijkt.

Consoles gaan namelijk veel langer mee dan een PC

Ook is de vraag waar tussen in die Via DX9 GPU oplossing valt tov wat er verkrijgbaar is in PC Markt kwa performance.
Dit komt mede doordat PC spellen met de huidige hardware specificaties mee gaan. En zoals bij een PS2 of Xbox hebben ze een bepaald soort specificatie aan te houden totdat er weer een neiuwe console uitgeracht word met betere specificaties en dus de spellen ook weer beter en mooier worden.

Opzich leuk, maar (ik hoop) dat het ook aanslaat, want in princiepe heeft die geduchte tegenstanders PS2 en Xbox (en PS3 is ook al in ontwikkeling)
ik kan mij een spel herinneren.... armed and dangerous....
Na installatie op pc.. (2cd's) werden er door het spel nog bestanden uitgepakt.. tot 4,5 gig groot..

Hoe zou dit machientje dat doen?
Nou, de DeltaChrome (ervanuitgaand dat ze de S8 gebruiken) kan zich behoorlijk meten aan een Radeon9600Pro/FX5700, en dat met beta drivers... dus die DeltaChrome zal echt t probleem niet zijn hoor, eerder de FPU van de C3.
Goh, een nieuwe console bakker... alsof we daar op zitten te wachten. Volgens mij wordt dit een total-flop... Ik vrees toch echt dat deze toch redelijk kleine bedrijven (in vergelijking met nintendo, sony en microsoft) niet aan de top kunnen komen. Maarja we shall see...

Tot nu toe koop je gewoon een pc met een laaggeklokte CPU als ik de specs bekijk :Z
is dit misschien en implementatie van de volgende technologie ?

http://www.discoverconsole.com/disc_video_WMv9.wmv
Ik heb het gezien. Een paar kantekeningen: Ze hebben een instalatiescript voor iedere game. Hoe zit dat eigenlijk met cd-key's? Die kan je niet geautomatiseerd invoeren. Ook instellingen als resolutie, detail en dergelijke zaken lijken mij erg lastig te automatiseren.
natuurlijk niet, het word gewoon gespeeld op een TV en iedereen heeft dezelfde hardware, dus resoluti zal wel 800x600 ofzoiets zijn.

En als er automatisch serials worden ingevoerd; Dat is toch juist handig? ;)
het is inderdaad waar dat er niet in "hele hoge resoluties gespeeld kan/gaat worden" dit is een groot voordeel voor deze console is dat het dus niet een high end videokaart nodig is (vergeleken bij een PC game, waar men tegenwoordig toch wel graag 1280*1024 wil) natuurlijk als het toekomstige games wil draaien zal er toch wel iets zwaarders in moeten. (zal het ding dan uit te breiden zijn)

Al met al is het ding misschien wel leuk voor de gamers, maar denk dat de meeste mensen toch een echte computer willen.
afgezien van 't prijskaartje:
als ze een "multi media centrum" erop zetten,
dus voor remote films en muziek afspelen via je pc ofzo, Kijk dan word 't pas interesant! voor mij dan..
inderdaad. De Kiss 500/508 is ook een populair apparaat onder tweakers, als dit net zo iets wordt?

Ideaal zou zijn met tv-tuner, harddisk, dvd+rw en de mogelijkheid televisie op te nemen, timeshiften etc.
Koop dan meteen een PC ofzow :)
:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)

Als jij dit graag wilt: shop dan eens voor een XBox en mod hem!! Ik bekijk mijn foto's op mijn server via de XBox, bekijk films, draai mp3's, heb emulators, games op de XBox harddisk, GentooX draaien zodat ik kan internetten, mailen, chatten + binnenkort een goed werkende versie van WinCE erop!!! (en ja, ik gebruik een wireless keyb./mouse erbij!)
Check es http://www.xbox-scene.com !

:) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :) :)
Als dit in feite gewoon een PC is met pci en agp sloten dan lijkt mij dat je in principe gewoon je eigen hardware kunt inbouwen en dan heb je een mooie huiskamer pc, in ieder geval een stuk mooier dan menig barebone- tenminste, dat vind ik -
Toch zie ik hier wel wat in. Games voor een Gamecube kun je niet branden, en voor een Xbox moet je hem laten ombouwen (voor playstation weet ik zo niet, maar volgens mij ook).

Natuurlijk zal dit niet de aanleiding zijn van Via en Apex, maar genoeg mensen zullen hun illegale games zo wel makkelijk op een console kunnen spelen. Waardoor ik toch wel denk dat er mensen zijn die zo'n console willen kopen, zeker omdat je dan geen pc nodig hebt om toch (illegale) pc spellen te spelen.
Cd industrie vindt het natuurlijk geweldig, zeg maar dag tegen de no-cd crack als je dit op deze console wil spelen! maar hoe moet je serials invoeren ? een scherm met allemaal letters en dan maar scrollen zeker ? of tb en muis ? denk ik wel.

Wat me nog niet duidelijk is is of het voor de tv of een pc monitor bedoeld is... oof ook weer allebei ?

Geen geweldig idee, de kracht van de console is oa dat je alle spellen die er voor te koop zijn ook vloeiend kan spelen. Das nu dus niet het geval, en upgraden is der vast ook al niet bij....

Ze hadden wat mij betreft beter een multie media spelertje kunnen bouwen op basis van een via epia'tje waarbij je alle soorten video divx mpeg mp3 wma whatever op een cd kan fikken derin kan douwen en afspelen. das tenminste een zinvol apparaat !
maar 1.4 ghz, ik denk niet dat er veel animo voor zal zijn dan. want bijna alle spellen die nog een beetje leuk zijn en er leuk uitzien hebben tegenwoordig wel 2.0 nodig met een leuke GFX.

magoed we zullen zien :)
Met de aangepaste versie van Windows is veel mogelijk. Directx zal veel efficienter zijn omdat de drivers voor 1 configuratie worden geschreven. Er gaat geen cpu kracht meer verloren aan nodeloze services, vergeet niet dat de xbox heeft een PIII 700 heeft, dat is ook niet veel maar in een gewone pc heb je al een P4 1.6 of hoger nodig om de prestaties te evenaren, kijk naar Halo.
Op een TV ziet 800*600 er al geweldig uit. Daarom zien consoles, die op papier een stuk minder krachtig zijn, er op een TV gewoon goed uit.

Omgekeerd, ik denk dat je je een hoedje zou schrikken als je een Xbox op een monitor aan zou sluiten.
Het zou specifiek geschreven games moeten hebben.
Anders is die cyrix processor echt veels te zwak...

Ik voorspel een flop...

[edit]
My barton trekt alles wat er is op 1.8ghz :P
Neemt niet weg dat die cyrix een veel lagere ipc heeft en nog eens bijzonder weinig mhz.
't is niet zo zeer ipc maar fpu performance die wat minder is.
Iedereen die loopt te klagen over eventuele performance problemen moet natuurlijk wel even beseffen dat deze computer de spellen slechts op TV resolutie moet kunnen afspelen, welke natuurlijk veel lager ligt als de res. die de meeste gamers met een brutce PC hier gebruiken :)
De resolutie van het PAL signaal is 720 * 576 en draait op 25 fps, de resolutie van het NTSC signaal is 720 * 480 en draait op 30 fps.
Dat is dus een heel stuk lager, op een pc zou ik die resolutie en fps zeker niet willen.
NeeHoor !!

Je hebt echt wel 50 Frames /sec. alleen dan bij de halve resolutie in de y-as ( 50 x 720x288 ) want het is interlaced.

Je weet wel : eerst de even lijnen, dan de oneven..
In principe heb je gelijk als je er weer progressief formaat van zou maken. Maar je ziet echt wel 50x per seconde een nieuw (half) beeld waarbij ( de auto ) iets verder is gereden b.v.

Anders had je nooit last gehad van interlaced artifacts e.g. . :*)
Quote uit het artikel :
The default resolution the system will run at is 1024x768, while all games will run at their default installed resolution.
Dit zal op een normale tv er natuurlijk niet uit zien, omdat het geresized wordt. Maar je moet niet vergeten dat veel mensen in Amerika een HDTV hebben, dus die kunnen de resolutie makkelijk aan!
hoho...not so fast.
LCD-TV's zijn in opmars.
Die kunnen wel hoge resolties aan.
(Bovendien zijn er al PixelPlus TV's)

Ik zie trouwens wel mogelijkheden om illegaal gekopieerde spellen te spelen, kwestie van dat script hacken 8-)
aan sommigen van jullie reacties te zien, lijkt duidelijk dat jullie er nog niet bij stil hebben gestaan dat 1.4Ghz zeker meer dan genoeg is voor een console, aangezien die geen volledig OS op de achtergrond hoeft mee te slepen zoals een pc dat doet |:(
En hoeveel CPU cycles vreet jouw OS in idle mode?
aan sommigen van jullie reacties te zien, lijkt duidelijk dat jullie er nog niet bij stil hebben gestaan dat 1.4Ghz zeker meer dan genoeg is voor een console, aangezien die geen volledig OS op de achtergrond hoeft mee te slepen zoals een pc dat doet
Beetje lullig alleen dat Mhz/Ghz niets zeggen. Ik heb graag een gamemachine met een Centrino 1.4, maar met de originele P4 1.4 mogen ze 'm houden.

En VIA staat nu ook niet bekend om de efficiente powerhouse CPU's.... :/
Het geheel ... draait onder Windows XP Embedded Edition.
Is dat tegenwoordig geen OS meer?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True