Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties
Bron: MSX

MSX logoDe One Chip MSX1-computer van de Japanse firma's ASCII en MSX Association zal in maart 2005 op de markt komen, zo is op de website van MSX Resource Center te lezen. Daarnaast zullen er niet een maar twee cartridge-slots aanwezig zijn in de computer. In een presentatie op de PLD2004 werden de details van de computer uit de doeken gedaan die de wedergeboorte van het MSX-platform moet gaan brengen. De One Chip MSX1-computer krijgt de volgende specificaties mee: 32MB SDRAM, 1MB SRAM, FlashROM, en SD card-slot, twee MSX Joystick-ports, twee USB-ports, VGA en SVHS video-outputs en een stereo audio-connector en bovendien kan er een toetsenbord via een normale PS/2-connector worden aangesloten.

De functionaliteit van de chip is aan te passen door middel van VHDL-code en de FPGA-structuur, waardoor de computer andere machines waaronder een turboR en MSX2 zal kunnen emuleren. Het apparaat zal als een "great, fun and cheap home computer or gaming device" op de markt worden gezet, een prijs is nog niet bekend.

One Chip MSX1-moederbord
Het moederbord van de One Chip MSX1-computer met de twee cartridge-slots.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Old skool computing... soms is het wel grappig om je PS2 en XBOX aan de kant te gooien en weer een spelletje pacman te doen. Als 't cheap is kan dit wel wat zijn.
Je kunt natuurlijk ook gewoon je Xbox aanzetten en een MSX-emulator erop starten. Of een van de vele andere emulatoren voor de Xbox: Mame, C64, Amiga, Nintendo 64, Snes, Megadrive, noem maar op.
Tuurlijk, maar dan kun je net zo goed een standaard PC nemen met Linux (of Windows) erop. - Heb je gelijk een standaard desktop erbij waar je ook mee kunt internetten en office-en ed...
Voor pacman heb je toch geen 32mb ram nodig? Volgens mij had de PS1 nog nieteens zoveel geheugen...
volgensmij heeft de PS2 ook maar 32 mb :) (plus nog een paar meg stack geheugen)
Hehe.. er is een hoop op MSX gebeurd sins Pacman hoor. IDE, SCSI, CompactFlash, UNIX, Internet-tools, (Wavetable) geluidskaarten,... en nu dus de One Chip MSX. :)
misschien een stomme vraag hoor mar gaan de oude spellen hierop ook nog werken
Het is gewoon een MSX1 dus JA alle spellen die voor de MSX 1 zijn gaan gewoon werken... Als ze nu nog een Printer poort en een tapepoort gaan maken kan ik mijn MSX plotter weer gebruiken...
Pff, een MSX koop je op dit moment voor 5 euro op marktplaats, je kunt ze zelfs nog wel gratis krijgen :). Koop/regel dus een MSX, dan ben je al klaar en kun je je plotter ook gebruiken.
In deze topic is ook al veel gepraat over de MSX one-chip:

http://msxposse.com/viewtopic.php?t=598

Zoals je kunt zien kan je de bios van de MSX gewoon op een flash ROM zetten. Of te wel een MSX1, MSX2, MSX2+ of Turbo-R draaien. In combinatie met een IDE CF Cartridge, kan je elk spel draaien op de MSX one-chip.
het grote verschil tussen de MSX 1 en 2 was de videochip.
De TurboR had ook nog een uitgebreidere soundchip en een snellere CPU en meer geheugen.

Dus alleen een bios-upgrade zal het niet zijn, tenzij de ingebouwde video-schakeling te upgraden is of al in staat is om een hogere resolutie aan te kunnen.
Het upgraden naar een turboR is geen enkel probleem. De kracht van de One Chip MSX is namelijk dat 'ie op FPGA gebaseerd is. Hiermee is via VHDL de functionaliteit van de One Chip MSX uit te breiden en zelfs volledig aan te passen. Dat is ook waar de 32MB van pas kan gaan komen want, inderdaad, een MSX met 4MB RAM is al een exceptionele luxe ;)

Op http://www.msx.org/topic5.html vind je meer informatie en op http://www.msx.org/forum21.html vind je meer discussies over dit onderwerp.
Na die Japanse site bekeken te hebben vroeg ik me af waar die 32Mb RAM goed voor mogen zijn. Ik heb hier nog een MSX2 liggen met 128Kb, waar Aleste prima op draait.
Er zat ook nog een MS programma op wat in de verte iets wegheeft van de eerste Windows versies.
Zwaardere progs dan die 2 heb ik er eigenlijk nooit op zien draaien.
Omdat er geen chipjes meer te koop zijn kleiner dan 32?
Misschien kunnen ze het tegenwoordig niet meer kleiner maken? :+
Dat heet de evolutie van de techniek :Y)

edit:
Oh nee!!! Dubbelpost :'(
Het was wel handig om grotere hoeveelheid geheugen te hebben zodat je niet voor van alles en nogwat het videogeheugen moest misbruiken.
Ik heb wel programmatjes geschreven die een floppy als soort van swapspace moest gebruiken en heel erg moeten schipperen met de arrays. (meerdere waarden in 1 element in een array bijv.)
Bijv tekeningen uit Dynamic Publisher plotten met mijn eigen plotprogramma omdat die nauwkeuriger was dan mijn printer. Dat ging echt niet in het werkgeheugen.
Op dat one-chip MSX bord tel ik minimaal 7 chips!
tja, het geheugen moeten ze toch ook ergens in kwijt of niet
dit zit er ook bij:
32MB SDRAM, 1MB SRAM, FlashROM
Ik vind dit ding behoorlijk veel op de C=-one lijken

http://c64upgra.de/c-one/

De C= one is echter een herconfigureerbare computer, zodat je hem kunt herflashen om een totaal andere homecomputer te zijn! Booten,flashen en weer een andere machine :)

Geef mij dus maar liever een c=-one!
Dit ding kun je ook zelf wel programmeren, maar je moet dan wel het schema hebben of reverse-engineeren wil je er iets uit kunnen toveren. Ze zullen ook wel een flink deel rekenen voor de MSX firmware.
Dan moet je toch de bron van dit nieuws iets beter lezen. Het is de bedoeling van de bedrijven die de One Chip MSX op de markt gaan brengen (ASCII en MSX Association) dat de chip, die op FPGA gebaseerd is, door de eindgebruiker volledig geprogrammeerd kan worden. Dit betekent dus dat je de chip naar hartelust kunt uitbreiden of de totale functionaliteit kunt aanpassen. :) Geen ge-reverse-engineer nodig dus.
Ik vraag me af of het mogelijk zou zijn om 'softroms' te kunnen gebruiken. Voor zover ik weet zijn zo'n beetje alle spellen op internet te vinden, en het lijkt me niet echt dat er nog markt is/komt voor oude cardrigdes.
Ik denk het wel. Hangt er vanaf of je een loader hebt, en of deze voor een sony of voor een philips is geschreven (poke -1,127 of poke -1,255).

Maar in principe zou het moeten werken, aangezien er niet veel anders gebeurde dan de inhoud van de cartgride kopieren naar werkgeheugen wat de softloaders ook doen.

In het tekstje staat dat de slots op het bordje compatible zijn met de oude MSX. Dus zou het eigenlijk zonder meer mogelijk moeten zijn om dit te remappen.

[edit] inderdaad -1,170 ipv -1,127. De laatste veroorzaakt een reset als mijn geheugen me nu wel juist bediend ;)
poke -1,127 of poke -1,255
poke -1,170 voor Philips. Of je gebruikt de universele poke natuurlijk: poke -1,(not(peek(-1))and&hf0)*1.0625

Overigens is deze niet noodzakelijk om softroms te kunnen spelen. Wat bedoel je met softroms? Gekraakte cartridges op disk of gedumpte cartridges die je in het RAM-geheugen laadt? De eerste zouden zo moeten draaien; voor de tweede heeft men andere constructies gevonden in de loop der tijd. Ik ben er trouwens niet zo zeker van dat niemand de copyrights op die spellen meer wil afdwingen. Ze komen tegenwoordig ook uit voor mobiele telefoons en dan moet je er weer voor betalen. Om nog maar te zwijgen van de mensen die bereid zouden zijn te betalen voor de Metal Gear en Metal Gear 2.
Als ze nou nog een MSX 2 op 1 chip maken is het helemaal perfect
Thanks to the FPGA structure, the One Chip MSX1 can easily be upgraded to be fully MSX2 compatible in the future. At the moment the chip is already partly MSX2 compatible. (http://www.msx.org/newspost2417.html)
Wij wachten op de wederopstanding van de ZX-81....
Hoe gek dat ook klinkt, op het internet is er veel over terug te vinden, the world of spectrum is bv. zoŽn hele grote site....

Maar wat is de levensduur ?
Div. bedrijven hebben de C64 geprobeerd nieuw leven in te blazen, veelal in combinatie met een standalone internetbak of gameconsole en de Atari ST is ooit nieuw leven ingeblazen via www.milan-computer.de (als die nog bestaat) en is naderhand ook gestopt.
Zoek eens op 'Commodore ONE'. Tadaa! En wat lijkt dat boardje veel op diegene die hier getoond wordt, he :).

c64upgra.de/c-one/

www.go64.de/english/frames/commodoreone.html

Edit:

Er zijn trouwens speculaties dat de chip in de nog uit te komen Tulip C64 cirect-to-tv een FCPGA is die gebaseerd is op de code van de C-ONE.

www.tulip.com/news/article.asp?nid=145
ghe, misschien dat ze dan goed naar deze presentatie uit 2001 hebben gekeken, waar overigens ook de allereerste One Chip MSX prototype al gedemonstreerd werd :P

Yup, het ziet er naar uit dat oude Commodore vs. MSX tijden weer volop gaan herleven ^_^
Deze http://www.imsai.net/ Imsai 8080 frontpanel met USB-interface is ook erg retro. :9 (het is een Altair 8800 kloon, 1 van de eerste populaire microcomputers)

edit: linkje doet vaag
Neem eens een kijkje op www.zx-team.de/. Dan zie je dat je je helemaal kunt uitleven door bijvoorbeeld de ZX96 te bouwen, een versie van de ZX81 maar dan geupdate in 1996 :). Hier de homepage van de ZX96: www.fischerkai.de/zxteam/zx96_e.htm.

Ook een leuke site: www.angelfire.com/ab6/rodneyknaap/index_n.html

Nog een leuke site: www.howell1964.freeserve.co.uk, en meer precies: www.howell1964.freeserve.co.uk/ZX81/ZX81.htm.

ZX97, een andere ZX81 met discrete logica: www.howell1964.freeserve.co.uk/ZX81/ZX97.htm

Kortom, als je zelf een ZX81 wil bouwen kun je alle kanten op. FPGA, CPLD, PAL/GAL, discreet, het is maar hoe veel draadjes je wil solderen :+.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True