Konami blaast klassieke games nieuw leven in

Konami heeft samen met het Internet Initiative Japan aangekondigd dat het een aantal klassieke spellen weer uit zal brengen voor moderne platformen. De spellen zullen aangeboden worden via het Japanse i-revo. Voor het aanbieden van de software wordt samengewerkt met de MSX Association, een Japans bedrijf dat de auteursrechten en handelsrechten op heel wat oude 8bits-computers beheert, en D4E, een bedrijf dat nu al samenwerkt met de MSX Association om oude consolegames nieuw leven in te blazen. Voorlopig geldt het aanbod enkel op de Aziatische markt, maar het ligt in de lijn der verwachting dat de spellen ook in Europa verkrijgbaar zullen zijn eens WOOMB gelanceerd wordt. Deze dienst van bazix.nl zal een doorgeefluik naar de Westerse markt vormen voor software die in Japan door D4E uitgebracht wordt. Konami is vooral bekend van verschillende NES- en SNES-klassiekers als Castlevania en Teenage Mutant Ninja Turtles.

Teenage Mutant Ninja TurtlesCastlevania

Door Yoeri Lauwers

Eindredacteur

20-03-2006 • 10:27

95

Bron: MSX

Reacties (95)

95
95
36
14
5
51
Wijzig sortering
sommige oude games zijn inderdaad geweldig, maar de meeste zijn echt wel oude rommel

het is niet omdat het 10 jaar geleden goed was, dat dit nu nog zo is, de standaarden zijn toch wel wat omhoog gegaan

ik ben dan ook eerder voorstander van abandonware en emulators
er geld voor vragen vind ik te ver gaan
Anoniem: 14383 @catfish20 maart 2006 10:51
Je hebt helemaal gelijk. Ik heb een tijd terug mijn geliefde C64 weer eens op de tv aangesloten en het was een grote anti-climax. Ik hou het wel bij herinneringen.
In 1 zo een oud 8bit game zit vaak veel meer gameplay dan in 10 hedendaagse high-tech games samen.

Het heeft niet alleen met nostalgie te maken, ik mis gewoon al jaren de gameplay. En daar lijkt geen verbetering in te komen.
Veel van het plezier is inderdaad nostalgie, kijk maar naar oudere mensen die zoveel plezier beleven aan bvb een simpel volksspel waarbij je bvb munten naar een tafel met gaten moet werpen. Zo zal er een generatie zijn die plezier beleeft aan die zogehete "classic" games. Ik kan bvb nu nog veel plezier beleven aan de eerste Settlers of de eerte XCOM Ufo, terwijl anderen dit niks vinden.(Liefst op een 386 en MSDOS 5.0) Hoor die 170Mb harddisk toch zo aangenaam ratelen en de diskdrive piepen terwijl ik ze van diskettes installeer.*sigh*
In 1 zo een oud 8bit game zit vaak veel meer gameplay dan in 10 hedendaagse high-tech games samen.
Wat een onzin... vroeger was alles echt niet beter hoor. In die oude games zit juist nauwelijks gameplay. Alleen de herinnering maakt het mooier dan het is. In veel van die classics is de gameplay tegenwoordig veel te simpel en te saai.
Anoniem: 136946 20 maart 2006 10:32
bij oude troep is het juist leuk dat je em kan spelen op oude troep-consoles.. duckhunten op je Gamecube?

nostalgie is ook niet meer wat het geweest is :+
Moet...oude...troep...uitknijpen...tot....laatste...druppel....nog...een..grijpstuiver..meer...urgh.
Anoniem: 75041 @maratropa20 maart 2006 11:04
Oude troep? Dit is nostalgie man! :D
abandonwarez...heerlijk!

Ik speel af en toe nog Thexder, knigth mare, bubble-bobble, Usas, Pinguin Adventure etc. met emulators.. Leuke afwisseling op het 3D geweld van tegenwoordig ;-)
deze abandonware is dus niet meer abandoned....
Betekend dat al die abandonware sites de spellen weer moeten verwijderen of ze worden weer eens aangeklaagd...
Net als toen sierra al zijn oude adventuregames opeens her-uitbracht...
gladiool heeft op dat punt zeker gelijk...

Maar die spellen zijn gewoon goed... op 320x200x16 kleuren spelen heeft gewoon wat...

edit: foutje
Java MSX emulator <- Java MSX emulator met games! En gesupport door gamespy! Dan zal het toch wel meevallen met de illegaliteit....
Hier trouwens de meeste emulatoren op een rijtje
Er heerst nog steeds copyright op die dingen maar over het algemeen zijn de copyrighthouders zelf gewoon te ongeïnteresseerd om het bij te houden. Volgens mij knijpen ze een oogje dicht zolang er geen commercie mee gedreven wordt (= verkopen van 'abandonware'). Daarnaast dacht ik dat sommige titels ook werkelijk zijn 'opgegeven' door de uitgevers/ontwikkelaars.
@El_Muerte_[TDS] en Hyronymus:

To abandon betekent in de steek laten. Deze software is ooit gemaakt, een tijd verkocht, en daarna is het softwarehuis opgeheven en zijn de rechten kwijtgeraakt. Dit geldt lang niet voor alle oude games die wel als abandonware worden gemarkeerd maar is wel een bestaande term.

Als je in de VS geen moeite doet om je copyright te beschermen dan verlies je die ook... dat is met veel van deze software gebeurd. Je zou bijvoorbeeld kunnen zeggen als je een van deze games nagemaakt hebt dat je jarenlang een game gepromoot hebt en dat ze daar nooit over hebben gezeurd dus dat ze nu ook niet moeten zeuren. Helaas hebben zij geld voor advocaten en mensen die voor de lol games namaken meestal niet.

Ik heb hier trouwens niets op tegen dat ze geld met hun oude games willen verdienen, als het maar wel een redelijke prijs is, dus niet zoals Nintendo 30 euro voor een NES game... zet er dan 4 op een cartridge ofzo, afzetters.
Ja, als je een discussie over copyright gaat hebben, dan zijn we hier nog wel even bezig...
maar als ik nu bijv pong programeer, ben ik ook zwaar copyright aan het schenden... of als ik code overtik uit een MSX magazine...
gelukkig is het bij patenten al wat duidelijker: die verlopen gewoon na een tijd...

Als er geen haan naar kraait, hoef je je er niet druk over te maken... als het niet mag, zeggen ze het wel: ze weten heus wel van het bestaan van abandonware sites, daar wordt uitgebreid reklame voor gemaakt.
Het is 'verlaten' software...
Mijn Engels is van een goed tot zeer goed niveau maar bedankt voor dit onderricht ;).

Ik ben één van die 'nerds' die nog ernstig verslaafd is aan Transport Tycoon Deluxe. Dat spel is in 1995 door Microprose uitgebracht. Een paar jaar later werd Microprose Hasbro Interactive, Infogrames en uitendelijk Atari. De (erg levendige) TTD-gemeenschap heeft diverse malen geprobeerd om van de opvolgers van Microprose en de maker (Chris Sawyer) te horen wie de rechten heeft. Van 'Microprose' nooit iets vernomen maar volgens Chris Sawyer hebben zij het copyright. Bij 'Microprose' lijkt men gewoon totaal niet meer geïnteresseerd in een titel uit 1995.
"Abandonware" heeft nog steeds copyright en is dus illegaal om te verspreiden.
Het is gewoon een bullshit term die gebruikt word als rechtvaardiging van het illegaal versreiden van software.
Daarom is er ook OpenTTD :*) Open source versie van TTDX, en tig keer beter! Was ook een TTDX fan, tot ik openTTD vond, en speel het sinsien alleen nog maar :)
Pas maar op! OpenTTD is een C-versie van TTD ontwikkeld door 'reverse engineering' en dat is écht verboden zonder toestemming. Trouwens, TTDPatch heeft toch nog steeds de meeste en de beste patches ;).
Voor dit soort arcade klassiekers is zeker een markt. Mooie van die oude spellen is vaak dat je ze in 1 keer kan spelen, geen laadtijden, kleine leercurve, etc...

Geen wonder dat Microsoft's Xbox Live Arcade een groot succes is (is trouwens ook mooi voor de kleine onafhankelijke ontwikkelaar).

Persoonlijk hoop ik dat we bij de Nintendo Revolution weer de klassieke Nintendo spellen te spelen krijgen, zoals beloofd. Dat zou voor mij de belangrijkste reden zijn er 1 te kopen.
Moet...oude...troep...uitknijpen...tot....laatste...druppel....nog...een..grijpstuiver..meer...urgh
Juist jij zou hulde moeten schreeuwen dat ze het zo lang uit gesteld hebben :D ...

Ik draai al enige tijd naar volle tevredenheid een msx-emulator op mijn pda om juist de oude spelletjes lekker te kunnen spelen...

Verder is konani ook uit die tijd denk ik bekender door:
- Metal gear (1&2)
- Gradius/Nemesis-reeks
- Knightmare
- The Goonies
- Kings Valley (1&2)
Die konami cardridges van vroeger op de msx heb ik toch wel heel veel gespeeld. Gameplay waar je U tegen zegt. Geef ze een wat moderner jasje en gegarandeerd veel speel plezier!
Waren daar ook cartridges van dan? :+
Waren daar ook cartridges van dan?
Idd, meer zelfs. Konami games kwamen op MSX enkel op cartridge uit. Latere releases kregen zelfs een eigen multi-kanaals-soundchip in de cartridge om voor beter geluid te zorgen.
*zwijmel* SD-Snatcher *zwijmel*
Ondanks al het 3D geweld van tegenwoordig is dat simpele ouwe spul best gaaf.

Ook wel een stukje sentiment.

Tijdje terug MSX emulator gedownload met ouwe games.
Mijn vrouw heeft me weer een paar avonden niet gezien.

Ik vond onder de emulatoren wel een boel mindere zitten.

BlueMSX is gratis (te downloaden) en vind ik prima werken.
Incl. cheatmodules.

Alle games staan ook op het web, maar ik weet niet zeker of het legaal is.
Het schijnt dat je oude software wel mag kopiëren/downloaden als het origineel niet meer verkrijgbaar is.

Voor de zekerheid verwijs ik er maar even niet naar.
Ondanks al het 3D geweld van tegenwoordig is dat simpele ouwe spul best gaaf.
Ik denk dat de houdbaarheid vroeger doorgaans ook heel wat beter was. Dit zie je ook aan oude concepten die nu nog aangehouden worden. Denk bijv. aan de 2D-beat'em ups, maar ook een Sonic. Nadat ik bijv. GTA: San Andreas of de 3d-Sonics had uitgespeeld, heb ik ze eigenlijk nooit meer serieus gespeeld. Dat was vroeger wel anders. En sinds een paar weken heb ik voor na het uitgaan ook mijn Megadrive en Saturn weer onder mijn TV staan, maar ik betrap me erop ook regelmatig door de weeks weer effe een potje te doen. Die 2D-dingetjes (met name beat'em ups) blijven lachen....
Konami heb ik ook aardige herinnereingen aan. Tot ergenis van Nintendo ontwikkelde het na een aantal jaar ook voor Sega. Het eerste spel was Ninja Turtles: The Hyperstone Heist (met dezelfde gameplay als Turtles in Time (of zoiets) op de SNES. Was helaas wel zo'n spel die je in een week uitspeelde. Maar blijf ook daarna speelbaar.
Tsja, vroeger. Wat ben ik toch een ouwe lul.... ;(
Anoniem: 164538 20 maart 2006 10:46
Lopen jullie achter of zo??
Die emulatoren zijn allang te krijgen voor alle platformen!
Zowel de 8 als de 16 bit is te verkrijgen, en wie een beetje verder zoekt zal de 32 en 64 bits ook kunnen spelen, echter niet op alle platformen, maar ze doen het!
de emulatoren zijn wel verkrijgbaar, maar vergeet niet dat de roms daarvoor niet zo legaal zijn als je het spel zelf niet bezit.

ik zou het wel leuk vinden indien probotector opnieuw uitkwam...
En ik geef ze groot gelijk, die games zijn echt geweldig \o/

Ik moet eigenlijk zeggen dat ik wel zit te wachten met een opnieuw gestylde Gradius / Usas / Pinguin Adventure / etc. Het lijkt me supertof om een dergelijke game ook op mijn ps2 te spelen. Zolang ze maar de gameplay niet omzeep helpen vind ik het allemaal prima :)

* Standeman gaat zijn msx-emulator weer eens aanslingeren..
Anoniem: 64755 @Standeman20 maart 2006 10:37
Toch snap ik niet wat er nou zo leuk is aan die oude rommel, het ziet er niet uit en het is zo simpel als wat. :Z
Geboortedatum 1 januari 1980...I rest my case :D
helaas zegt het niet echt veel..
ik ben in 1985 geboiren en ik speel nog regelmatig oude classics als doom, quake, wolfenstein 3d.. etc
dit komt omdat ik met die spellen ben op gegroeid :P

oke de MSX heb ik niet mee gemaakt nog wel een commedore 64
daarna een 386 :P

@Conqueror:

defineer oude spellen
Wolfenstein 3d, doom zijn imho wel degelijk oud...

maar commander keen is ook wel een klassiekertje net als supaplex, of de oude pacman
crystal
simcity 1
Hocus Pocus
Crystal Caves
Raptor

en dat zijn er maar een paar oudjes die ik nog heb gespeeld... (en deze zijn voor mij oud .. en das toch voor veel mensen net eff anders..)
Dat is natuurlijk volkomen nonsens.

Ik kom 79 ^^ en ik kan echt dus de oude classics waarderen juist omdat ik met die zooi ben opgegroeid.

Sonic 2 en Columns zijn voor mij nog steeds de beste games ooit.
Doom en Quake geen oude spellen?

Wolfenstein 3D was de eerste 3D game (maakte gebruik van raytrace techniek op een 2D map en vanwege extreem trage (wanneer het al mogelijk was) floating point berekeningen was er een grote tabel in het geheugen waarin een hoop berekeningen al gedaan waren. Ipv te berekenen werd er gewoon gezocht in de tabel en de dichtsbijzijnde gekozen.
Sprites werden daarna gewoon 2D eroverheen gelegd waardoor daarvoor ook geen rekenkracht nodig was.

Een nadeel aan Wolfenstein omdat het een raytracer was die gebruik maakte van een 2D map was het niet mogelijk echt 3D te tekenen. Alles bevond zich op 1 niveau, er was niets hoger of lager.

Doom bracht daar als eerste verandering in, door een slim trucje kon dezelfde raytrace techniek gebruikt worden maar er toch een soort hoogte effect gemaakt worden. Je kon dit trucje zien wanneer er bijvoorbeeld een brug was, de brug was dan van onder gewoon dicht. Het was in Doom namelijk niet mogelijk om op 1 locatie meerdere hoogtes te hebben, per locatie op de map was er maar 1 hoogte mogelijk.

Quake daarna was de eerste echte 3D engine, deze maakte bijna niet meer gebruik van raytrace technieken maar wel van vector berekeningen. Daarna volgde een stormvloed van 3D engines die nog steeds bezig is.

Wolfenstein 3D, Doom en Quake zijn dus echt wel oude spellen. Niet alleen oud, ook nog eens extreem belangrijke mijlpalen bij de ontwikkeling van videogames in het algemeen. Ze defineren de overgang van 2D naar 3D.
Doom Quake zijn GEEN oude spellen. Wolf 3D afhankelijk van welke versie ook niet echt.

Oude spellen zijn bijvoorbeeld de oude larry, commander keen enz games, ook al zijn dit ook jaren 85-90 games
Wolfenstein 3D was de eerste 3D game
Wolf3D is dan toch echt wel een nazaat van Catacomb 3D, welke nog in EGA was en door de mannen van id was gemaakt toen ze nog voor Softdisk werkten.

Ik ben trouwns ook uit 1980, en heb vele jaren '80 classics echt wel meegemaakt. Ben zelf begonnen met Digger en Conquest van Windmill :o Mach3 en Space Racer, Jump Joe, Double Dragon en vele anderen deden het toen ook goed ^_^
* MeMoRy is geboren op 1 oktober 1980 en heeft nog een MSX2 thuis staan... Destijds nieuw gekocht, door ouders...

Kon in 1989 al mijn eigen simpele games programmeren aan de hand van de handleiding en voorbeeldgames als winter-olympics en cetus... toen ontdekte ik MSX magazine en ging het nog sneller.
Eyerule: dat heet nostalgie ;)
Ik heb laatst nog mijn emu's onder het stof vandaan gehaald, en ik beleef er nog steeds meer plezier aan dan nieuwere games.
Gewoon omdat de gameplay meestal een pak beter zat destijds :)
Beetje kortzichtig. Uiteraard "ziet het er niet uit" omdat je dan naar huidige maatstaven aan het kijken bent. Destijds was dit state-of-the-art. En de gemiddelde game uit die tijd is echt veel moeilijker als de spellen van nu. Tegenwoordig is het al zeldzaam als ik in een spel echt vastloop of, in sommige spellen, zelfs maar een leven verlies of zo.
Het is natuurlijk ook zo dat bijvoorbeeld telefoons tegenwoordig zowel qua processorkracht als grafisch vergelijkbaar zijn met de oude spelcomputers. en voor al die draagbare devices is natuurlijk content nodig. daar komen die oude spellen van pas.
Inderdaad! Leuke markt. Doom spelen op mijn 6630 nokia in de trein is weer eens wat anders. Alleen in 't vliegtuig willen ze er nog niet zo aan. UIT DAT DING! Geen telefoon aan in 't vliegtuig. Maar... hij is offline.. Meneer, dat kennen wij niet! @#!$&* (waar gebeurd).
Serieus, veel van deze oude glorie verschijnt op telefoonniveau. Hoewel beperkt, is het toch een hele leuke ontwikkeling. En voor de makers een leuke, nieuwe markt.
Toch een stukje sentiment. In elk geval bij mij.
Maar - niet lullig bedoeld - aan de geboortedatum in je profiel te zien denk ik dat jij de MSX (net) niet meer hebt meegemaakt?

Hoe ouder hoe sentimenteler. Al had ik niet gedacht dat het zo vroeg al zou beginnen...
Ik ben jonger dan hem, maar ik ben opgegroeid met de MSX2 van mn broer ;)

Ik was daar niet achter weg te slaan, heb zelfs ooit een spel overgetypt uit een MSX magazine, vervolgens RUN, en daarna PC uitzetten stom stom stom... had ik het nu maar opgeslagen 1000 regels code weg :'(

Maar ik vond die games toendertijd altijd wel leuk.

tegenwoordig gebruik ik MSXbox om de oude games te spelen (jammergenoeg heb ik er niet veel tijd voor)
Dus door je PC uit te zetten was de software van je MSX homecomputer verdwenen? Moet je toch wat ontkoppel condensatoren over de chips solderen.... :+
Dat zeggen 'we' natuurlijk ook over 20 jaar van de huidige NextGen spellen.
Overigens zijn deze spellen - uit de jaren 80 - vaak stukken moeilijker dan de huidige spellen.

Ik vraag me toch af of dit nog wel zin heeft. Veel spellen zijn al vaak her-uitgebracht op bijvoorbeeld de Game Boy en de Nintendo Revolution zal ook de mogelijkheid hebben een - selectie - oudere spellen te emuleren.
Als Konami de échte hits (Metal Gear, SD-Snatcher e.d.) voor een groot publiek beschikbaar maakt wordt dit wel een succes.
Anoniem: 31240 @torus20 maart 2006 11:13
SD-snatcher is HET spel waarvoor ik een MSX-emulator start, zelfs nu nog. :9~
Nou, probeer maar eens Nemesis 2 maar eens helemaal uit te spelen zonder cheats! dat zal vies tegenvallen.

De oude titles waren grafisch niet wat we nu hebben, maar voor een 8 bitter was het erg knap. Zeker wat er uit de stal van konami kwam. Deze games waren veel beter dan wat er op dat moment op de PC uit was. Ook gezien kwa muziek en geluidseffecten. Toen de de PC met moeite mono een MOD kon spelen had de MSX al 11 kanaals SCC, en FM capaciteiten!

Hetzelfde voor titels als Maze of Galious, Metal Gear en Solid snake!

Ben wel benieuwd of ze de ondersteuning voor FM-pac en SCC meenemen ;)
FM-Pac was niet van Konami, en deze werden ook niet in hun spellen gebruikt. (Ik had trouwens de nederlandse versie van de FM-Pac.. de FM-Pak) De SCC had maar 5 channels, waarvoor trouwens door -volgens mij- Nederlanders een tracker voor was gemaakt. Hmmm nostalgie...
Klopt, SCC-MUSIX was geschreven door FONY, waar ik ooit lid van ben geweest. Kijk maar eens naar Fony Demo Disc 2 ( Daar ben ik alleen onder de naam Frenzy, dus met 1 F bekend)
Bijna..

SCC-Musixx en Protracker zijn geschreven door Tyfoon Software.
Fony maakte vooral demo's. Overigens waren het wel (deels) dezelfde mensen

Alle software van FONY & Tyfoon Software is overigens nog steeds gewoon te downloaden van hun website:

http://www.file-hunter.com

Overigens lang niet meer gesproken, Frenzy! :)
gameplay, he ? :)

Zo vind ik Soldat een stuk leuker dan CS - en toch is Soldat grafisch een stuk minder (2D vs 3D, sprites vs 3d modelen, etc. etc.) en een stuk 'simpeler'.

Maar ook oude spellen kunnen er best wezen wanneer het gaat om gameplay - Another World/Out of this World, bijvoorbeeld, blijft een gaaf spel; voor mij althans.

Verder denken veel van deze bedrijven aan het porten naar de mobieltjes - kunnen ze toch nog weer wat extra geld verdienen aan oude games die ze niet meer origineel verkopen.
Gradius V voor de ps2 is al anderhalf jaar uit ;)
Zeker de moeite waard vond ik.

Er komen wel vaker van die oude games in een nieuw jasje uit, zoals R-Type Final.
Nou, kijk voor een remake van the Maze of Gallious op: http://www.iiia.csic.es/~santi/MOG/mog.htm

Ik vind de remake helemaal geweldig.
link werkt niet: staat alleen een link naar een andere pagina en die geeft een 404...
laat maar, het is een 403.9: too many users connected... maar de link is nog steeds oud ;)
Misschien moet ik mijn oude timex sinclair 1000 maar weer eens aansluiten, dat is pas sentiment.
Ja ja met geheugen uitbreiding.
Nog voor de msx en c64
Athletic land here I come .... again :) met een x800xt :D
denk met weemoed terug aan de MSX tijd...
met Nemesis 1 en 2, Ikari warriors, etc etc

:z

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.