Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 42 reacties
Bron: GameQube.nl, submitter: MetroidPrime

Nintendo LogoDe opvolger van Nintendo's Gamecube zal backwards compatible zijn met de huidige console, zo meldt GameQube.nl. Nintendo-topman Satoru Iwata heeft in een vraaggesprek met het Japanse speltijdschrift Famitsu kenbaar gemaakt dat spellen die ontwikkeld zijn voor de GameCube, ook afspeelbaar zullen zijn op de in 2006 verwachte NES5. Het bedrijf volgt hiermee het voorbeeld van concurrent Sony, dat de PlayStation 2 backwards compatible maakte met de oorspronkelijke PlayStation. In hetzelfde interview stelt Iwata verder dat het in zijn ogen steeds moeilijker wordt om spellen in grafisch opzicht verder te verbeteren, omdat de realiteit nu al vrij dicht benaderd wordt. Vanzelfsprekend is zijn bedrijf desondanks voortdurend bezig om de beeldkwaliteit van spellen naar een hoger niveau te tillen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (42)

Betekent dat ook dat Nintendo nog steeds spellen blijft maken voor de GameCube? Het is namelijk een beetje zonde als het net zo wordt als met de N64, daar maakte ze na een jaar ook al geen spellen meer voor omdat ze al een nieuwe console hadden.
Denk het niet. Zou jij als gamesontwikkelaar spellen maken voor een oude console, wanneer je spellen kunt maken voor een nieuwe(re) console en zo een veel mooier (en hopelijk beter verkopend) spel neer kunt zetten?

Het is een soort gulden middenweg denk ik. Je moet wel iets nieuw kopen (console), maar niet alles (spellen). Lijkt me niet zo'n slechte deal, al helemaal niet met de prijzen van Nintendo!
Ik denk dat je het verkeerd ziet:
De GC is natuurlijk nog steeds te koop, en tegen een steeds lagere prijs. Er zijn zat mensen die eerst nog voor wènig een GC kopen. Hier willen dan game-leveranciers natuurlijk ook eerst nog een keer een graantje van meepikken.
Het is trouwens ook niet zo dat alleen Nintendo games uitbrengt voor de GC. Andere bedrijven maken ze ook, en daar betalen ze nintendo dan weer licenties voor. Het is dus uiteindelijk alleen maar lucratiever voor Nintendo als er nog steeds oude games gemaakt worden :>
Het is een soort gulden middenweg denk ik. Je moet wel iets nieuw kopen (console), maar niet alles (spellen). Lijkt me niet zo'n slechte deal, al helemaal niet met de prijzen van Nintendo!

Nou, daar ben ik het niet mee eens. Als je de oude console toch hebt, waarom zou je die dan opeens niet meer mogen gebruiken als je een nieuwere koopt? Die oude spellen die je hebt speel je dan toch gewoon op je oudere console, en eventuele nieuwe spellen op je nieuwe.

Het argument van dat je je oude spellen op je nieuwe console kan spelen, vind ik niet erg deugdelijk. Het enigste goede argument waarom dit een goede ontwikkeling is, is volgens mij dat mensen die de oude console niet hebben, maar toch een of ander oud spel gemaakt voor die console willen spelen (en dus willen kopen), kunnen de nieuwe console kopen met dat oude spel en het dan zo spelen.

Ja, ok, je hebt dan mischien wat minder plaats als je twee consoles moet aansluiten op je TV, maar ook dat vind ik niet echt een deugdelijk argument in verband met een aanschaf van enkele honderde euros.
maar voor de mensen die nog geen gamecube hebben is dit zeer interesant omdat als ze een nes5 kopen kunnen ze ook de spellen voor de gamecube gebruiken. en hoeven ze niet te wachten voordat er een heleboel nieuwe games op de markt zijn
Na een jaar geen spellen meer maken?
Nintendo maakte 6 jaar na lancering nog spelen voor zijn console, en ik tel het niet echt mee maar in japan komen er soms nog steeds spellen voor de n64 uit. spelfabriekanten doen dit erg weinig, behalve sony die nog steeds spellen uit blijft brengen voor de ps1.

verder zijn de voordelen NIET alleen maar dat je maar een apparaatje onder de tv hoeft te hebben staan. Want alle spellen van de gamecube die normaal na lancering minder verkocht zullen worden worden nu wel verkocht. Iemand die een nes5 heeft kan erg goedkoop gamecube spellen spelen. Je kan wel denken dat het grafisch allemaal minder is maar werden sonic en crazi taxi van de dreamcast niet erg goed verkocht op de nintendo playstation en xbox?
Je hebt altijd de oude-meuk-opnieuw-verkopen, in een mooi "platinum" hoesje, voor ¤10,-. Dat doen ze ook met PC en playstation spellen.

Ik vind het voor de pc wel een uitkomst, zeker als ze oude op dos gebaseerde spellen winXP compattible maken. Ik ben weer helemaal aan de Worms2 :9
Ja , leuk allemaal kletsen over realiteit ... terwijl ze het over de GRAFISCHE realiteit hebben !
Je hebt wel wat aan die backward compatibility. Je kunt dan op die nieuwe console makkelijke goedkopen, leuke spellen erbij kopen.
Ook hoef je al je oude spellen niet metteen weg te doen.
Wat ik zou willen, is dat de nieuwe spelcomputers mogelijheid hadden om de oude consoles te emuleren. Dus dat er een emulator zou zijn voor de nes op de gamecube. Jammer dat het wisselen van medium elke keer dit vrij onmogelijk heeft gemaakt voor een bedrijf als nintendo. Playstation zal waarschijnlijk altijd backwardscompatible blijven.

* 786562 three2five
Nintendo heeft zelf al emulators ontwikkeld die op de GC werken, hierbij gaat het om een NES en een N64 emulator. In bepaalde spellen zijn deze emulators ingebouwd en naar blijkt is het mogelijk om andere roms daarin te laden dan oorspronkelijke in het GC-spel zaten ( aangezien het branden van GC-games tegenwoordig ook al kan, en hierdoor is ook de losse rom te vinden van Ocarina of Time : Master Quest die het in de meeste emu's wel doet ). Spellen die hier gebruik van maken zijn bijvoorbeeld Animal Crossing en de disc die bij de Limited Edition van Zelda : Wind Waker zat. Metroid Prime bevatte het NES-origineel.

Het zou inderdaad wel een goed idee zijn om oudere games te rereleasen op een CD, waarmee een gamer legaal en voor een leuk prijsje oude games kan spelen. Ik zou wel bereid zijn om geld neer te leggen voor een disc met een hoop klassiekers.
maar als je net een nieuwe console hebt gekocht met nieuwe, geweldige features, wil je toch geen oude, stoffige spellen kopen? :? En je oude spellen speel je op je oude console, toch? |:(
Of niet. Dit heeft veel voordelen, als je bijvoorbeeld maar één scart ingang hebt kun je nu toch je cube spellen blijven spelen, om maar wat te noemen.
Er zijn nog veel meer voordelen, vooral voor Nintendo; het scheelt in de ontwikkelingskosten.
Daarvoor bestaan SCART verdeeldozen.
En die hoef je nu dus niet meer te kopen. :Y)
En nintendo kennende moet je natuurlijk wel eerst een apparaatje kopen die je op de console aansluit en dat je dan pas oude gamecube spellen kunt spelen.
Volgens mij ken jij nintendo dan niet. Was het niet zo dat je alle GameBoy spellen ook af kan spelen in de GBA SP, zonder dat je hier iets extra's voor aan hoeft te schaffen.. :Y)
dat lijkt me sterk, maarja.

Ik weet niet of dit wel zo goed is.. dit betekent dat ze niet echt al te veel veranderingen door kunnen voeren, dus geen nieuwe controller (is niet nodig ook hoor, de NGC controller is geweldig) enz, enz.. Bovendien, als je GC spellen hebt, heb je toch ook een GC? |:( Ik weet niet wat nou het nuttige effect van deze move is :?

edit: 'dat lijkt me sterk' op Mazewing bedoeld
Dat, mits de kwaliteit hetzelfde is, je niet 2 apparaten onder je tv hoeft te hebben... ook handig als je GC kapot gaat, of als je de opvolger hebt en een bepaald GC spel nog wilt spelen je die uit de budgetbak kunt trekken :)
Doe je misschien op dat SNES boxje om GameBoy spellen in gefaikde kleuren te spelen? Dat is een emulator voor de GB op een SNES.
En om de discussie nu maar op de 4e site te slepen. Er is nogal onenigheid ontstaan over het feit dat games nu wel of niet vrij dicht het realisme naderen en of daar nog ruimte is voor verbetering.

Als mijn aftrap even de originele post en discussie op Gamer.nl

Wat vinden de mensen hier? Naderen games (relatief gezien) het realisme al of zijn we er nog lang niet?
natuurlijk naderen games het realisme, maar ze hebben nog een lange weg te gaan. Ik vind trouwens realisme niet zo belangrijk. Het gaat om de gameplay, de graphics helpen daarbij. Beter graphics is goed, maar gameplay moet het belangrijkste blijven. Ik vind dat de graphics hedendaags goed genoeg zijn. Gameplay is belangrijk! (en Nintendo's games hebben een goede gameplay :) )
realisme in videogames is vaak ver te zoeken. al te realistisch zou ook knap saai zijn de meeste mensen spelen videogames om even uit hun (saaie) realiteit te ontsnappen.

als je kijkt naar wat je zintuigen waarnemen in de echte wereld en je vergelijkt het met wat er op het beeldscherm van een console waar te nemen is dan is er nog heel wat werk te doen om beide omgevingen niet meer van elkaar te kunnen onderscheiden (sensor).

hetzelfde geldt voor de mate en manier waarop je echt interactief met de videospelwereld bezig kunt zijn (actuator).

om maar niet te spreken van de AI en levensechtheid van andere "personen" in de videogame wereld.

ik denk dat de jacht op meer realisme in videospellen nog lang niet ten einde is. maar ik maak er wel de kanttekening bij dat meer realiteit in videogames ook niet noodzakelijk is. de cell-shaded (tekenfilmachtig) zelda bijvoorbeeld is wat mij betref uitermate geslaagd, een genot om naar te kijken. is het realistisch? nee. maar dat is ook absoluut niet een voorwaarde voor een goed videospel. als het maar spelvreugde en kijkgenot oplevert.
Tsja ik weet niet echt hoe ik het uit moet leggen maar ik denk dat je het zo moet zien: er zijn nu een hele hoop technieken waar je een bepaald effect mee kan bereiken. Echter zitten we op dit moment met een hoop zaken die niet veel realisme meer gaan toevoegen als de console alleen maar sneller en sneller word. op een bepaald moment gaat t niet meer uit maken hoeveel poly's je toevoegd je ziet t verschil niet meer maar t blijft er nep uit zien.

Zo ook met een hoop andere zaken, je kan ewl brillante textures hebben met prachtige lichteffecten maar als je die twee combineert met een model zal je nogsteeds zien dat t niet je van het is.

Er zullen in mijn ogen dus fundamenteel nieuwe dingen uitgevonden moeten worden die dit wel mogelijk maken zonder dat je denkt, goh die texture is een foto die ze op een model geslapt hebben...

Natuurlijk kan t en wordt t allemaal nog steeds mooier en beter, maar bepaalde dingen komen aan hun grens zoals we ze nu doen en zal je daardoor blijven zien dat t er nep uit ziet.

dit is natuurlijk mijn mening en ze zitten echt niet stil. Het verschil in graphics word gewoon anders dan vroeger...

just MHO
Pfff, beetje dom om te zeggen dat spellen nu al bijna niet meer te verbeteren zijn qua graphics.

Iemand toevallig die Half-Life 2 demo video gezien of Doom 3 :D f*ckin awesome.

Niet alleen qua graphics maar de virtuele wereld (physics) waar je je in bevind kan nog vele malen 'mooier'. Voorproefje al gehad in die Half-Life 2 teaser.

Spellen kunnen dus wat mij betreft nog mooier.

Uiteindelijk willen we toch gewoon allemaal een holo-deck? :)

Begrijp me goed ik ben opgegroeid met Galaxian, Lady Bug, Pac Man etc. Ik zeg niet dat als een spel geen 'mooie' graphics heeft dat het dan gelijk een slecht spel is maar ze kunnen wel een grote bijdrage leveren.

My 2 cents.
Hl2 en Doom3 zijn bijde nog niet uit dus daar kunnen we nog niks over zeggen.

Als ik het filmpje van resident evil 4 bekijkt voor de gamecube, dan snap ik wel waarom Satoru Iwata zulke uitspraken maakt. :)
Resident evil 4 is ook nog niet uit net zoals hl2 en doom3, dus het wordt even afwachten hoe alles eruit gaat zien :)
kan enige VPU nu bv toy story realtime spelen??
ik dacht het niet, volgens de huidige evolutie zal dat pas gebeuren rond 2010-2013, hoe lang nog tot finding nemo?? (we kunnen nog niet eens realtime raytracen) (hoe lang nog tot the matrix revolutions)

iedere voorspelling over het einde van de evolutie van computers is later enorm ideoot gebleken, waag je er dus niet aan
@ Realisme:
Daar wou ik idd ook al wat over zeggen en ik denk niet dat we daar al zijn, simpelweg omdat we nog steeds met platte vlakken werken waar we een stempeltje op drukken. Zolang we met textures blijven werken heb je natuurlijk nooit de werkelijke ruimtelijke structuur van bijvoorbeeld een muur met al zijn oneffenheden en sowieso bestaat een mens ook niet uit vlakjes met daarop zijn kleren geprojecteerd, er zijn vele lagen blabediebla enz enz.
Vervolgens heb je ook nog grootte van 'levels'. Als je een hele wereld wilt maken en daar echt realisme in wilt creëren zul je toch eens iets moeten gaan doen aan laadtijden tussen gebieden, dat zal één groot level moeten worden waar je zelfs zo ver kunt kijken als de luchtvochtigheid op dat moment in het echt ook zou toelaten.
Zijn vast nog meer voorbeelden te noemen die aan kunnen geven dat er nog genoeg te ontwikkelen is en dat we met een supercomputer in huis straks nog niet genoeg hebben om echt realisme te maken.
Ik neem het dan wel erg letterlijk ook, maar toch, zou me leuk lijken als het zover door zou gaan :)
Dit kan met de huidige apparatuur al prima benaderd worden door slim met resources om te springen:

- Lagen die je niet ziet hoef je ook niet te renderen. De meeste kleren kijk je toch ook niet doorheen? Op plekken waar deze lagen (deels) transparant zijn natuurlijk wel. Maar dan render je daar gewoon wat meer.

- Objecten op grote afstand render je met minder precisie. Mipmapping is hier een voordeel van m.b.t textures, maar ook de complexiteit van models wordt in gradaties versimpelt.

- Laadtijden kan je minimaliseren door vaker te laden, maar incrementeel (niet per 'groot blok' maar je dumpt en stukje en laadt er een stukje bij)

- Oneffenheden? Hier heb je bij recentere videokaarten grapjes als bumpmapping en pixelshading met randomizing voor.

Al deze technieken worden al lang gebruikt. Natuurlijk kunnen ze hier een daar nog verbetert worden maar dit is vooral een sottware kwestie.
En de hardwareontwikkeling zal ondertussen ook niet stil staan.
De ps3 zal ook backwards-compatible worden met ps2 heb ik gehoord. das echt een goede zaak, slim van Nintendo om dit ook met hun console te doen, zo nemen ze een hoop GC gamers mee naar de nes5 en hebben ze gelijk alle GCspellen mee naar hun nieuwe console. dis niet alleen voor hunzelf goed maar ook een goed "gebaar" naar hun gamers.
Voor XBOX2 is het geloof ik nog de vraag of hij backwards compatible zal worden met XBOX, op internet zijn een aantal fanclubs te vinden waar er petities getekend kunnen worden om de XBOX2 compatible te maken, daar maak ik uit op dat M$ hun monipoly strategie ook op de console markt gaan doorzetten. DWZ laat de oude generatie maar vallen, en we steunen enkel nog de XBOX2 volledig.
Waarom zou de XBOX2 niet compatible zijn met de XBOX1? 't is toch een pc met windows er op, niet? Of gaan ze een soort Word 95/97 truukje uithalen? :+
Ik dacht dat de hele arhictectuur anders zou worden. Dus geen x86 meer.
Verstandig dat ze backwards compatible willen zijn, dat was ook een belangrijk argument voor velen om een Playstation II te kopen. Dat men er vervolgens vrijwel nooit een oud PS spel op speelt is niet belangrijk.

Persoonlijk interesseert het me ook niet, ik ga echt geen nieuwe console kopen om oude spellen te spelen. Als ik de "NES5" ga kopendan laat ik hem wel importeren vanuit de USA, want Nintendo heeft me de afgelopen jaren erg teleurgesteld met de hoge prijzen, en het niet, of veel later laten uitkomen van spellen in Europa.

Over dat realisme: Iedereen roept hier meteen dat het nog veel realistischer kan, of dat spellen niet realistisch hoeven te zijn. Beide is waar, maar Iwata spreekt dat niet tegen, hij zegt enkel dat het steeds moeilijker wordt om spellen nog realistischer te maken, het is wel mogelijk, maar het kost veel meer tijd, de game wordt veel zwaarder (lagaere framerate) en het voegt weinig toe aan de gameplay.
Ik vind het een goed idee, dat ze de NES5 backwards compatible maken, ben er ook erg blij mee, want dat verhoogt de replay waarde van de oude spellen wel een beetje...

verder gaat het dus idd om, de GRAFISCHE realiteit, en daar kan nog wel wat aan gebeuren...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True