Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 22 reacties
Bron: Gamesindustry.biz

Nintendo heeft bekend gemaakt dat haar operationele winst tussen maart en december 2003 gestegen is tot 786 miljoen, zo meldt Gamesindustry.biz. Vooral de goede verkoop van de GameCube, die in december ruim zeventig procent vaker over de toonbank ging dan een jaar eerder, zorgde ervoor dat factoren als de zwakke dollar het hoofd geboden kon worden. Ook de draagbare GameBoy Advance bleek in trek bij consumenten, en droeg zo bij aan de winst van het bedrijf dat vorig jaar na het eerste verlies in haar geschiedenis door sommige analisten al bijna werd afgeschreven.

Nintendo GameCube (kleinst)Het is echter niet al goud wat blinkt: ondanks de stijgende afzet blijft de verkoop van Nintendo's twee consoles achter bij eerdere ramingen. Verwacht wordt dat de GameCube uiteindelijk van maart 2003 tot maart 2004 niet zes, maar vijf miljoen keer verkocht zal worden. De afzet van de GameBoy Advance zal in dezelfde periode waarschijnlijk op achttien miljoen uitkomen, in plaats van de eerder voorspelde twintig miljoen. Desalniettemin heeft het bedrijf zijn winstverwachting niet aangepast.

Lees meer over

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (22)

de console = cheaper dan de concurrent en door de recente nieuws dat cd gamecube spellen speelbaar zijn op de new nintendo console kan ook een steentje bijgedragen hebben
Hoezo is de console markt tijdelijk? Het is de grootst groeiende sector van de entertainment industry: http://203.147.174.170/asset/15/upload/The_World_of_View_Games.pdf
Wel interessante presentatie. Kosten van een game is ~ 4 dollar, de rest is marge en kosten voor distributeurs etc.
Uit het artikel kun je ook opmaken waarom consoles voor zo'n lage prijs weggaan: de $$ zitten in de games.
Heeft de prijsverlaging die ze hebben doorgevoerd net voor de decemberdagen toch nog z'n vruchten afgeworpen. Ik bedoel voor 88 euro een console die kan concurreren met een xbox of psx2 die ongeveer 2x zo duur zijn is geen geld :)
vergeet niet dat nieuwe PS2 spellen en Xbox spellen meestal 70 euro zijn en die van de gamecube meestal 60 (voor zover ik gemerkt heb correct me if im wrong)
Klopt, echter bij gespecialiseerde winkels en vooral on-line liggen de prijzen 15 tot soms wel 40% lager.
Ja de kosten van een game per schijfje is misschien ~ 4 dollar. Ik geloof best dat er genoeg marge per game op zit, maar wat meen je hoeveel kosten er vooraf ingaan om een game te ontwikkelen. Noem maar op voordat er 1 exemplaar is verkocht. Bedenken, ontwerpen, ontwikkelen, testen, promoten, distribueren, etc.
Al met al vind ik de GameCub zeker een super console om voor weinig geld met een groep vrienden een lachuh avond te hebben!
Als je de presentatie doorgelezen hebt: CoG (Cost of Goods) is 4 dollar, voor het gemak vertaald met kosten per game. In CoG zitten nooit ontwikkelkosten (zijn de kosten om een product de produceren), en in die listprijs breakdown staat dat ook netjes apart genoteerd.
Ontwikkelbudgetten voor games (zitten dus niet in CoG)
GBA: 250 k$ - 500 k$
PC titles: 100k$ - 4 M$
Console: 2 M$ - 6M$

Nog een indicatie dat vooral in de consoles veel geld omgaat.
Desalniettemin heeft het bedrijf zijn winstverwachting niet aangepast.

:) Dus we kunnen nog een prijsverlaging verwachten ?
nu in de GBA zeker ?

Lijkt me niet onlogische nu ze toch met een nieuwe handheld erbij komen.
mindere verkoop aangekondigd met dezelfde winst, en jij verwacht dan dat je minder moet gaan betalen :? lijkt me eerder het omgekeerde als dit zo doorgaat
Of juist niet, want een lagere prijs betekent meer verkoop.
persoonlijk ben ik een nintendo fanboy en dus ben ik blij met dit nieuws.. maar ik denk dat als nintendo niet zijn prijzen gaat aanpassen op GB gebied dat het langzaam maar zeker de foute kant opgaat... een spel voor de GBA is 55 euro en een spel voor de gamecube ook. Als ik dat spel dan importeer issie ineens 32 euro maar dan kan je niet spelen tegen europese kopers :( ) ze moeten ook gezien de oprukkende concurentie van de PSP en de GP32 en zelfs het PALM platform denk ik hun GBA spellen cheapers maken. anders gaan ze hun positie verliezen, op de lange duur.
Het vervelende van de GC is alleen dat het niet zo'n algemeen multimedia platform is als de XboX of de PS2. Je kunt er geen dvd's mee afspelen. Nu maakt dat voor veel mensen niet uit maar het speelt wel mee bij de beslissing om zo'n ding te kopen.


Ook zijn de spellen voor de GC misschien iets goedkoper, voor XboX en PS2 zijn er veel meer spellen. Ik heb gemerkt (heb nu bijna een jaar een GC) dat het heel erg moeilijk is om een paar leuke spellen te vinden. En daarbij komt dat je ze niet kunt kopieren. Veel mensen die een console kopen weten dat en zullen daarom sneller voor de concurrenten gaan denk ik.

Al met al ben ik bang dat Nintendo een strategisch slechte beslissing heeft gemaakt toen ze zeiden dat ze zich puur op spelletjes wilden blijven richten.
Ik vind het wel goed van nintendo, omdat ze met al het marketinggeweld van microsoft/sony/nokia toch nog een redelijke winst kunnen boeken.

De cube is een goede console voor weinig geld, en dat ze dik verdienen aan een game is dan tot daar aan toe, kijk eens naar de printermarkt, je kunt bijna goedkoper een nieuwe printer kopen dan een cardridge vervangen.

Ik zit persoonlijk te wachten op de opvolger van de GBA/GBA SP en kijken wat die in huis heeft.
Ik denk dat het over het algemeen genomen toch steeds minder goed gaat in de consolemarkt. Dit komt IMHO omdat er steeds meer spellen ook voor de PC gemaakt worden, hierdoor zullen veel minder consoles verkocht worden.
Op en console kun je immers niet op t. net komen ;)
sorry dat ik het zeg maar je zit echt compleet uit je nek te blaten. Alle signalen wijzen erop dat meer en meer developers naar het console platform gaan omdat ze dan veel meer spellen verkopen.

Ik vind spellen op de PC een voordeel hebben maar het is eigenlijk geen doen omdat alles zo gigantisch snel verouderd en developers games bouwen rond de nieuwste hardware en hij alleen DAN met de hoogste settings vloeiend gespeelt kan worden.
Leuk voor de diehard PC'ers die elke 2 maanden iets nieuws in hun PC willen stoppen maar voor iemand die niet zo gek is (ja sorry hoor :) ) is een console gewoon stukken goedkoper voor gamen. (Er van uitgaand dat je niet alles illegaal download, want dan is elke discussie zoek, en de meeste mensen kopen hun spellen gewoon.)

Bij een console moeten developers proberen een goed en soebel draaiend spel bouwen rondom iets wat vast staat, iets wat de gameplay helemaal neit hoeft aan te tasten en graphisch echt niet zwaar achterhaald hoeft te zijn.

Helaas heb ik op dit moment geen zin in beide :)
In dat geval hebben jullie het allebei fout. Zowel voor de pc als de console is er een specifieke doelgroep. PC's zijn goed voor RTS en RPG's (en beetje voor actie). Console's voor actie/shooters. Volgens mij is een niet onbelangrijk deel van de verkoopstijging gerealiseerd doordat een console steeds meer functies van een pc kan overnemen (films/muziek afspelen). Veel gamers hebben overigens een pc EN een console staan: pc voor paar uur moeilijke spellen, console voor ff lekker knallen met je buddies op de bank voor de tv. Developers gaan IMHO ook niet meer richting consoles, maar goede games worden gewoon cross-platform opgeleverd. Zoland een console niet kan txtverwerken en een pc niet met max 4 knoppen aangestuurd aan een tv kan hangen, is er een gezonde markt voor allebei
consoles voor shoooters LOOOOOLZ

jij speelt op een PS2 CS met je gamepad en ik op m'n pc met muis/keyboard, eens zien wat het efficientste platform is :*)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True