Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 36 reacties
Bron: CNN/Money, submitter: MatHack

CNN/Money bericht dat Nintendo over de eerste helft van zijn boekjaar verlies heeft geleden. Het is voor het eerst in de geschiedenis van het bedrijf dat er rode cijfers worden gepresenteerd. Het verlies over de maanden april tot en met september zal naar verwachting uitkomen op zo'n drie miljard yen, op dit moment 23,4 miljoen euro. De verkoopresultaten van de GameCube vielen tegen en door de sterkere yen vielen de opbrengsten buiten Japan lager uit. Na bekendmaking van de cijfers over het eerste kwartaal was Nintendo nog positief over de rest van het jaar, mede door een zwakke yen.

Nintendo GameCubeNintendo zal over twee weken de Europese prijs van de GameCube verlagen naar 99 euro. Een eerdere prijsdaling in de Verenigde Staten zou daar in de eerste week tot een verviervoudiging van de verkopen hebben geleid. Uiteindelijk moeten wereldwijd over het hele boekjaar zes miljoen stuks verkocht worden. Nintendo verwacht binnen niet al te lange tijd de productie van de console weer op te starten. Deze was stilgelegd omdat een te grote voorraad was opgebouwd.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (36)

Ik denk dat die prijsverlaging zeker wel zal helpen het aantal Cubes in nl te verhogen :)
Sterker nog, dat zal zeker gebeuren ;) In plaats van de gebruikelijke 15.000 verkochte GameCubes per week zijn er nu meer dan 60.000 verkocht in de Amerika sinds de prijs is gedaald naar 99 dollar.

Het is zelfs zo dat het aanbod de vraag amper kan bijhouden, terwijl de productie nog niet zo lang geleden was stilgezet omdat er een veel te grote voorraad was opgebouwd. Ze zijn dus precies op het goede moment gekomen met die prijsverlaging. Misschien had het wat eerder gekund, zodat ze de productie niet stil hoefden te zetten, maar het is mooi om te horen/lezen dat het in iedergeval veel effect heeft.

Ik ben trouwens benieuwd of Nintendo op deze manier niet erg veel verlies maakt per verkochte GameCube. Microsoft verloor al flink wat per Xbox terwijl die destijds zo'n 300 kostte, de GameCube zal in productie wel een stuk(je) goedkoper zijn, maar toch is het een extreem lage prijs waardoor je al snel verlies lijdt.
Vergelijk deze prijs maar eens met de prijs van de Playstation een aantal jaar geleden. De Playstation bestond al heel wat jaartjes, de PS2 was er zelfs al en nog kostte een nieuwe Playstation zo rond de 300 gulden, wat dus 136 is, 36 meer dan dat de GameCube nu kost, terwijl het nog enkele jaren duurt voordat er een opvolger komt.

Nintendo heeft veel geleerd van de N64, want die was eigenlijk ook tot de komst van de GameCube zo rond de 300 gulden. Nu is de GameCube binnen enkele jaren al goedkoper en heeft het ook een veel grotere gamesaanbod. Het mag nu misschien wel wat minder gaan met Nintendo dan voorgaande jaren, met de Gamecube komt het denk ik allemaal wel goed :)
Het verlies op een gamecube zal wel groter zijn, maar valt weg hoeveel spellen er verkocht gaan worden.

Als je aan veel mensen een gamecube verkoopt zullen ze ook wel eeens een ander spelletje willen spelen dan mario kart!

Ze compenseren dat gewoon met de spelopbrengst :Y)
Gamecube leuk O+
Ik persoonlijk vind de prijs voor de console helemaal geen probleem als die wat hoger ligt, dat is slechts een eenmalige uitgave. Waar ze je op pakken zijn vooral de spellen en ook de add-ons. En nietig spelletje mag al zomaar 60 euro kosten?! Is toch niet normaal meer?

En iedereen maar zeuren dat de muziek cd's zo duur zijn, terwijl je voor een spel het 2 tot 3 dubbele neerlegt! :?
een spel produceren kost dan ook veeeeeeeeeeeeeeeeeeeel meer tijd dan een album produceren.. bij een beetje commerciele artiest gooien ze in no time een album in de winkels. een goeie game ontwikkelen ? trek daar maar een paar jaar voor uit...
Ja zo'n kromme vergelijking kan ik ook maken .... Een beetje simpel spel kan in een paar weken gemaakt worden, terwijl sommige bands jaren hard werken en toeren om hun 'meesterwerk' op te kunnen nemen.

Een game maken kost vaak meer geld omdat er meer mensen mee bezig zijn, en meer kosten gemaakt worden. Maar zo veel verschil is er nou ook weer niet. Studiotijd, producers, a&r en management, apparatuur: een album maken kan ook vele miljoenen kosten.

Ik ben het trouwens met mbvsiontt eens dat games te duur zijn, hoewel ik moet toegeven dat ik nog nooit een game heb gekocht (want ik speel geen games).
Er komt idd een goede tijd aan. Worden veel goede spellen gereleased en lang zal Big-N nooit in de rode cijfers blijven.
Ik zag al pas iets over een prijs daling van de Cube en een verkoop stijging van zo'n 400% in Amerika? Nice :P
Effe wachten tot na December... Dan zien we wel weer verder.

Groet,
Peter "Shaggy" van de Beek.
k zag al pas iets over een prijs daling van de Cube en een verkoop stijging van zo'n 400% in Amerika?
Prijs met de helft gedaald / 4x zoveel verkocht = 2x zoveel imkomsten als normaal, terwijl die al niet hoog lagen, is dus niet echt "goed". Nintendo haalt op dit moment de meeste inkomsten toch echt uit hun GameBoy Advance en daarbij horende spellen.
Twee keer zoveel inkomsten lijkt inderdaad niet al te veel, maar je vergeet wel dat die vier keer zoveel mensen die dan een gamecube hebben, daar ook allemaal games voor zullen kopen ( die niet 2 keer goedkoper worden)
Rode cijfers zijn nooit echt goed voor de markt. Maar hopen dat ze voor 99 euro een winstgevend product op de markt kunnen zetten
In deze rode Cijfers zit het ingecalculeerd verlies op de verkoop van consoles al verdisconteerd. Kortom ze verkopen te weinig spellen. En om meer spellen te verkopen gaan ze nu trachten meer gameconsoles te slijten
Bij gameconsoles wordt niet verdient op de consoles zelf maar op de spelletjes. Zover ik weet wordt elke console tegen verlies verkocht.

Door deze prijs verlaging verkopen ze veelllllll meer game-cubes waardoor ze veel meer meer spelletjes verkopen waar de winst mee gemaakt wordt.
Hm het wordt wel interessant om die consoles massaal in te kopen, en dan als losse onderdelen weer te verkopen :). Dat zou toch winst op moeten kunnen leveren.
Nintendo heeft de cube altijd voor minder dan de verkoopprijs kunnen maken. Ik heb geen idee of dat met die prijs van 99$ of 99 euro ook nog steeds het geval is. Maar nintendo was wel de enige die ook op de consoles winst maakte. Maar het gaat voor die bedrijven inderdaad om de games. Daar verdienen ze gewoon het meeste aan.
Hm het wordt wel interessant om die consoles massaal in te kopen, en dan als losse onderdelen weer te verkopen :). Dat zou toch winst op moeten kunnen leveren.
Ja als die ergens compatible mee zouden zijn ja :)
Dit is misschien ook een goeie aanleiding om meer tijd en geld te steken in de volgende console generatie van Nintendo en niet in slaap te sukkelen. Rode cijfers maken mensen wakker :)
Het zou me niets verbazen als Nintendo binnenkort de weg van Sega op gaat; geen hardware meer, maar enkel software.

Dat zou een stap zijn in de goede richting, denk ik; na de SNES was de hardware van Nintendo nooit meer echt aan de top; de spelletjes waren en zijn altijd echt top en innovatief...nintendo zou als publisher op verschillende platforms (en waarom niet ook op de pc? Dan zou ik ook dingen als pikmin, de nieuwste zelda en andere wereld spellen kunnen kopen en spelen) het goed doen, zeker met hun goede stal aan developers.

Maar helemaal uit de hardware komen ze niet...tenminste als ze eindelijk eens een echte opvolger (ipv verbeterde evsrie) van de gameboy maken. Niet dat die slecht is, maar echt vernieuwend qua functionaliteit is die niet...en nu meer en meer werk wordt gedaan op oa wifi/multiplayer spelen kan en mag Nintendo dat niet negeren.
Zeker :) Nintendo stond altijd al voor gameplay en dus eigenlijk zijn de games 't belangrijkst. De consoles zijn eigenlijk altijd 't zelfde gebleven. Alleen zie ik 't bedrijf niet snel games ontwikkelen voor andere platforms. Zou een wel erg grote omwenteling zijn voor ze denk ik.
Als je van die 99 de BTW , Transport en douane kosten aftrekt en ook de winst van de detailhandel dan blijft er niet veel meer over , tuurlijk zitten ze met hun verkoop prijs nu onder de kostprijs .
ik meende te hebben gehoord dat de productieprijs van een cube op $46 lag, waardoor die toch nog winstgevend zou zijn
Ik denk dat het ook wel goed komt met Nintendo . Ik las gister al hier onder het prijsverlagingsbericht dat er toch redelijk wat mensen zijn die een Cube gaan aanschaffen nu de prijs zo laag wordt. Ik ben er iig 1 van. Dit was net die extra push die ik nodig had en met mij nog wel veel meer mensen. Goede move alhoewel ik niet denk dat de verkoop in Nederland met 400% gaat stijgen. We zullen zien, we zullen zien.
Nederland is niet echt een console gamers land, dus het zal inderdaad geen verviervoudiging opleveren, maar ik denk dat dit wel een impuls zal geven aan de GC verkopen.
Misschien dat ik ook wel de koop aandurf voor die 100 eurootjes :)
Ken jij mensen van tussen de 25 en 30 of mensen met kinderen zonder een console in huis??
Consoles worden zat verkocht!...

De malaise van de GC is deels te danken aan het aanbod van spellen maar in de eerste plaats door dat de games niet ff makkelijk over te bakken zijn door iedere idioot met een brandertje.

PS,PS2 en X-box zijn populair omdat je zonder al te veel moeite je kopietjes kan kopen. Meer vraag naar games dus meer games op de markt dus spel ontwikkelaars gaan eerder voor die consoles ontwikkelen. Het sneeuwbal effect van de kopieen doet zijn werk en de industrie pakt daar zijn voordeel uit. Denk nou niet dat de playstation ooit zo groot geworden zou zijn als ze een niet te kopieeren media op de markt hadden gezet. Nintendo had nog steeds geruled. Andersom is het ook zo als Nintendo met kopieerbare media was gekomen hadden ze minstens net zo groot geweest als PS en PS2 nu zijn.... en waar hadden die dan gestaan?
400% verkoop :D
Dat is toch wel heeeeeeel veel.
Al zou de verkoop hier dan 175-250% zijn, pffff petje af.
Ik denk dat die prijsverlaging zeker wel zal helpen het aantal Cubes in nl te verhogen :)

Ik denk dat ik er ook maar eentje neem :)

De spellen leen ik wel van alle vrienden van mijn broertje, die hebben er zat ;)
Tja, voor Sony en Microsoft is de spelcompter niet hun hoofdmarkt of hoe zeg je dat. Voor nintendo zijn spelletjes wel al 100 jaar oid het hoofdproduct. Gelukkig dat nintendo pokemon heeft wat toevallig populair werd (had best geen rage geweest kunnen zijn) en gigantisch veel geld oplevert, anders had het bedrijf nooit met de GC verder gekunt.
op zich is het helemaal niet zo schrikbarend.. om te beginnen is 23 miljoen verlies maar een klein beetje tegenover het aantal mensen dat bij Nintendo werkt.
als je dit bijvoorbeeld vergelijkt met Infineon die echt gigantische verliezen lijdt.

verder een groot verschil van aziatische producenten tegenover europese en zeker amerikaanse is dat zij veel minder winst bewust werken. zij zien het aantal mensen dat werk heeft een veel belangrijkere factor dan de hoeveelheid winst dat een bedrijf draait.
neem bijv. ford als voorbeeldje.. omdat de verkoop misschien terugloopt sluit ford hun bedrijf en zet het 4500 mensen op de tocht. een europees bedrijf zou eerst eens met de overheid praten over subsidies of wat dan ook (zie bijv. Philips) en een aziatisch bedrijf interesseert dit niet eens. natuurlijk gigantische verliezen worden niet geduld echter 23 miljoen.. kleinschalig
Je kunt zeggen wat je wilt, maar uiteindelijk zal er toch een speler van de consolemarkt moeten gaan verdwijnen. Ik denk niet dat de spellenontwikkelaars nog veel langer 3 platformen (met de PC erbij 4) zullen gaan ondersteunen.

PS2 heeft een dusdanige marktpositie dat zelfs het lastige programmeren niet uitmaakt. Dan blijven de andere spelers over.

Gezien de mindere ervaringen met de N64 zal Nintendo met overtuigende argumenten moeten komen om ontwikkelaars aan hun kant te houden.

Het verlies op zich stelt niet zoveel voor, maar ja, het gaat om marktaandeel en vooral hoeveel spellen mensen voor hun console kopen. Dat was tot dusver geloof ik juist de kracht van de X-Box.
Ik wou net eentje gaan kopen nu eindelijk de MarioKart zou uitkomen.
Nu veel goedkoper zelfs coooooool :P

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True