Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: Planet GameCube, submitter: notactive

De verlaging van de verkoopprijs voor de GameCube heeft zijn vruchten afgeworpen, immers de gameconsole van Nintendo doet het in de Verenigde Staten beter dan de Sony PlayStation 2 en de Microsoft Xbox. In de afgelopen Thanksgiving-week zijn er ruim vijfhonderd duizend systemen verkocht, waarbij het net onder doet voor zijn kleinere broertje de Nintendo Game Boy Advance. Die ging namelijk zo'n zeshonderd duizend keer over de toonbank.

Nintendo logo Het ziet er naar uit, dat Nintendo in de laatste acht weken van 2003 het gezamenlijke aantal verkochte GameCubes van de eerste tien maanden van dit jaar gaat overtreffen. Het is niet alleen dankzij de prijsverlaging dat de verkoopcijfers zijn gestegen, ook de introductie van nieuwe en langverwachte games hebben tot dit succes bijgedragen. De prijsverlaging is echter wel de vonk geweest die de brand heeft doen ontlaaien.

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (37)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

Ik vraag me af of er dan ook spellen worden verkocht, want ik denk dat de meeste mensen hem kopen omdat ze 99 euro voor zo'n ding wat de kinderen van de straat afhoud niet veel vinden.

Maar om dan elke maand een spel te gaan kopen van 50 euro zonder dat zoon lief jarig is of het sinterklaas is, dat word dan wel erug duur.

En die gamecube word niet op grote schaal omgebouwd dus een ander alternatief is er niet. Ik denk toch dat de PS2 en Xbox het gaan winnen van Nintendo met de nieuwe lichting consoles omdat ze een stabielere community hebben dan Nintendo nu.

Ik zeg niet dat het niet slim is van Nintendo maar vraag me af of het in de toekomst voor nintendo beter word want ze zijn volgens mij "out of toptitels" of niet??
En die gamecube word niet op grote schaal omgebouwd dus een ander alternatief is er niet.
Afgezien dat er tegenwoordig opties zijn voor de cube is je redenering wel erg duister.

Feitelijk zeg je dus gewoon als er niet een copie voor te krijgen is verkoopt het niet?!?!

En wat betreft die toptitels, tja ik bedacht mij ook toen ik voor de 3e keer mario kart kocht (met dit keer als smoes voor mijn neefjes die hem voorlopig niet krijgen): ik koop weer hetzelfde. Maar owh schrik!! de gameplay is toch eigelijk wel zo leuk dat ik er ook nog plezier aan kan beleven.

Sorry maar als ik jou reactie lees zie ik 2 dingen: a: cube kan niet gekopieerd worden dus suxs en b: de toptitels bloeden uit.

*edit*
is een reactie op wixx

*edit2*
Ik denk toch dat de PS2 en Xbox het gaan winnen van Nintendo met de nieuwe lichting consoles omdat ze een stabielere community hebben dan Nintendo nu.
Dit raakt ook kant nog wal, (afgezien van de ik wil alles copieren en heb door het downloaden geen tijd om het te spelen community) als er een devote communitiy is dan is het wel de big N community. En nee niet omdat het altijd zo gemakkelijk te copieeren was maar juist door de gameplay.

*zucht* waarschijnlijk ben ik echt oud (spaceinvaders voor het eerst op scheveningen gespeeld in 79) en zie ik het allemaal een beetje te negatief. Hoe ging die reclame ook alweer..... vroegâh??? Nouja tijd voor het bedje, morgen weer met tegenzin naar het werk.
Dat dacht ik ook al Erik. Ik denk dat ze dat zelf ook wel inzien, maar zich zo voor de toekomst indekken. Want 'binnenkort' komen de opvolgers van PS2 en de XBOX, maar dan zullen veel mensen denken van: "eej ik heb 2-3 jaar geleden nog een console gekocht, daar wacht ik nu weer mee (tot de GameTriangle ;))"
heb tijdje geleden de verkoop cijfers van bepaalde spellen gezien en volges de verkoper vielen metroid en een paar andere top titels met de verkoop inderdaad flink tegen.

ik denk als ze die spellen na de prijs verlaging hadden uitgebracht dan was het misschien beter gegaan.
Nintendo is momenteel voornamelijk bezig met strategische allianties voor de volgende generatie consoles. Kijk maar naar de samenwerkingen tussen Nintendo en Square-Enix, Sega, Capcom, Konami en nog een aantal ontwikkelaars om voor exclusieve spellen te zorgen. Nintendo's eigen titels verkopen ook nog goed, de nieuwste Zelda heeft de verkooprecords van GTA III verbroken!
Nintendo heeft dus meer dan genoeg toptitels. Het grootste probleem is echter dat Nintendo tot nu toe niet veel aan marketing doet, Zelda verkocht dan misschien wel goed, maar toppers zoals Metroid Prime en Eternal Darkness zijn door het gebrek aan reclame minder goed verkocht.
Eveneens is de Gamecube bij de Mediamarkt niet aan te slepen. Vooral de Mario Kart packs zijn erg in trek, ook de rest van de packs beginnen aardig op te raken :( Aan accessoires hoef je al helemaal niet meer te denken, allemaal op! :Y)
Het heeft nog nooit zo goed gelopen die Cube, maar ook de Xbox staat sterk met de Massive pack die we voor 199.- verkopen :D Ennuh de PS2....die sukkelt er achteraan :Z
Ennuh de PS2....die sukkelt er achteraan
Ik denk dat je beter kan spreken van: "De PS2 sukkelt vooraan", aangezien die wereldwijd nog steeds het meest verkocht is. Sony heeft dus al sowieso gewonnen, en nu zijn ze niet meer zo actief aan het vechten zoals Nintendo en Microsoft nog doen. (Dit heeft natuurlijk alles te maken met het eerder introduceren van de PS2 tov de Xbox/ Gamecube.) Sony is zich al echt aan het richten op hun volgende kindje, iets wat Microsoft overigens ook doet. Gelukkig houdt Nintendo zijn hoofd koel, en gaan die rusitg hun eigen gang. (wat hun bijna de kop kostte). Laat ik maar zeggen dat ik dit een zeer positieve ontwikkeling vind, en dat geldt voor alle partijen... :)
Sony heeft dus al sowieso gewonnen, en nu zijn ze niet meer zo actief aan het vechten zoals Nintendo en Microsoft nog doen.
Onzin, Sony is nog net zo hard aan het meevechten, anders zouden ze de prijzen niet constant mee laten dalen. Ze moeten ook wel, ondanks dat ze de meeste consoles verkocht hebben, want niemand kan het zich in deze markt veroorloven te lang stil te staan.

Als ze nu niet meer mee dalen met de prijzen (Sony en Microsoft doen dit door completere paketten aan te bieden) dan heeft Nintendo bij de volgende console voorsprong, en dat lijkt me niet wenselijk...
De PS2 si dan ook al wat langer in de markt ;) Die is al veeeeeeeeeeeeeel verkocht.

Edit: Oke oke mod maar weg... degene met wie ik dubbelpost ben is veel beter... moet sneller leren typen ;)
Backwards compatible is zwaar overschat in console land.
Voor de GBA heeft het nut, je hebt geen zin om je GB, GBP, GBC, GBA en GBSP mee te dragen, maar je wilt af en toe ook je oude games spelen.

Maar dat ik op m'n GC geen N64 kan spelen zal me een worst wezen, dan trek ik m'n N64 van zolder. :)

Ja maar, als de console dan net uit komt, dan heb je direct een grote keuze aan games.

Hmmm, daar koop ik ook echt een GC voor, om N64 te spelen, terwijl de N64 met een beetje zoeken voor minder dan 50 euro 2e hands te krijgen is. ( Reken dan wel ff nieuwprijs GC, zoals ik hem gekocht heb 300 euro )

Tuurlijk vind ik het voor m'n PS2 handig, maar dat is omdat bij een inbraak ze m'n PS1 gejat hebben en ik nog een stapel spelletjes heb liggen.

Het mooie van de console markt vind ik dat je nu juist eens niet backwards compatible tot een 386 moet zijn, maar dat je gewoon nieuwe technieken kan verzinnen.

En ja, wat m'n X-Box tekort komt een speciale spelhardware, wordt gewoon met brute kracht rechtgezet, feit is nog altijd dat als ik een game moet kiezen en een Head-To-Head bekijk op IGN de resultaten meestal zijn 1. X-Box, 2. GC, 3. PS2.
Maar dat zijn multi-platform spellen, dus die maken geen gebruik van alle speciale mogelijkheden.

Ik ben blij dat Nintendo weer wat markt aandeel terugkrijgt, ze zijn niet erg vernieuwend, Zelda WW was gewoon Zelda3 maar dan in 3D. Zelfde puzzels, zelfde beestjes, beetje varen. Maar ik heb wel +/- 30 uur aan m'n buis gehangen, en dat is voor mij de 60 pleuro waard.

Gelukkig vernieuwen ze wel met hun console, de rest wordt lomper en doet meer, Nintendo houd het bij de roots, games en neemt ook nog het risco met een hele vreemde controller, die uitzonderlijk goed blijkt te spelen.

Waar het uiteindelijk om gaat is dat net als MS vs LINUX vs MAC en PS2 vs XBOX vs GC, dat wij als consument KEUZE hebben. Want als er alleen maar MS was en alleen maar PS2 dan kregen we een prijs door onze strot gedouwd daar wordt je eng van. En we hadden niet zoveel leuke discussies. :*)
Ik heb al sinds de release een Gamecube ik heb er inmiddels 22 spellen bij en ik heb nog geen seconde spijt er van gehad. Ik vind het een super ding. Vooral nu ik Final Fantasy Crystal Cronicles (jap import) heb draait het ding overuren. En dat terwijl ik 17 ben :P
Heb sinds vorig jaar een cube. Ben btw 29! ding maakt bij mij ook overuren True Crime rules!!
Nu is dat niet echt een game om te noemen als het specifiek om de cube gaat, aangezien die game op elk platform is ;)

Als ik weer wat knaken heb, dan komt er ook een gamecube. Games zoals zelda, mario kart, metroid etc. Zorgen er toch weer voor dat ik het apparaatje moet hebben. Dat soort games hebben met ook al naar de n64 gelokt en een soortgelijke "naam-game" heeft me ook al naar de ps2 getrokken.

Games trekken uiteindelijk de meeste mensen naar een console toe. Lagere prijzen verlagen enigszins de drempel zodat je wat nadelen niet mee laat wegen bij console keuze.

En om nu meteen dat "kiddy" predikaat uit de kast te trekken is wel erg sneu... Een game die super geweldadig is en super realistisch, maar die voor geen meter speelt, moet ik echt niks van hebben. Doe mij dan maar lekker een "kiddy" mario game.

Het doet mijn gamer hart in ieder geval goed dat het weer positief gaat met de cube. Een gamesgigant als nintendo mag gewoon nooit verloren gaan in het geweld van sony en microsoft. Gelukkig hebben ze altijd het handheld "monopoly" nog :)
Ik ben 22 en ik heb er 3 gekocht voor mij en mn broertje :P
79 Euro is geen geld voor zo'n ding, toen hij nog 250 euro was had ik er niet eens naar omgekeken.

Hun tactiek werkt dus perfect :)
Ik kan nog steeds niet snappen dat Sony en MS hun prijzen niet verlagen als ze binnenkort met een nieuwe console komen.

Maar ja, de PSone gaat ook nog altijd voor ca 99 euro over de toonbank (al weet ik niet wie hem koopt) :?

PSone staat iig niet in de pricewatch
De gamecube verkopen zijn hier ook gigantisch aan het inlopen op dit moment. Niet zo gek ook want nu is ook net het mario karts spel uit wat erg populair is.
Hier is waar? :)
hier is: de winkel
Tja Feestdagen he :) kinderen willen Consoles dus gaan ze op zoek naar een kinderconsole ..
Het zal je verbazen hoeveel 20plussers plezier beleven aan Nintendo!

X-Box en PS2 zijn eigenlijk alleen voor 10-22 jarigen. Dat puberimago hebben ze zelf gecreëerd en ze doen ook geen moeite om dat te veranderen (geen wonder, want dat is de doelgroep die het meest uitgeeft aan games).

Nintendo slaat vooral aan bij kinderen tot 12 en vanaf een jaar of 20 is het niet meer kinderachtig om een Nintendo te hebben, dus zie je studenten en ouders er ook mee spelen :)

Bloed en geweld is er al genoeg op de PC, een console is om ontspannen op de bank te hangen met een vrolijk spelletje. Nintendo spellen zijn dan een goede keuze. Nintendo is consolegaming zoals het bedoeld is.
Inderdaad, ik zie vaker kinderachtige MS Xbox eigenaars dan GameCube kinderachtige eigenaars.

MS Xbox heeft vrijwel alleen maar "stoere" spellen met veel geweld voor 16 jaar en ouder, dat spreekt een 13 jarige natuurlijk enorm aan.

MS Xbox heeft imho maar heel weinig echt goede spellen, alleen Halo is een topspel, de rest is matig tot slecht. Voor de Nintendo GameCube zijn er echter een tiental topspellen zoals Metroid, Zelda, F-zero enz. dat laatste is niet alleen mijn persoonlijke mening maar ook die van vele game reviewers.
Nintendo verkoopt nu gelukkig heel goed maar om de Xbox af te doen als een Console met maar 1 topper is jammer genoeg net zo kortzichtig en dom als het gelul dat Nintendo alleen voor kinderen zou zijn .
Spellen als Project Gotham Racing 2, Star Wars: Knights Of The Old Republic, Rainbow Six 3 of Topspin om maar een paar recente titels te noemen zijn net zo goed topgames en er komen er nog zat uit , voordeel van een Xbox is ook dat van zowat elke oudere console een perfecte emulator te krijgen is mits hij omgebouwd is zodat je ook alle toppers van de Supernes , Sega Genesis , Atari , Colecovision , N64 en nog veel meer gewoon lekker op je tv kan spelen en wat dacht je van Mame op de Xbox , oude Arcade spellen 100 % perfect , ook met Live hebben ze een prima gaming netwerk opgezet , iets waar de andere 2 nog wat van kunnen leren ook al blijven de Nintendo toppers als Zelda , Mario Kart en Fzero natuurlijk ook super !
Casey120, je moet even onderscheid maken tussen erg goede games die jij noemt. En de games met een dusdanige naam en reputatie dat die consoles verkoopt.

Als je reeel kijkt is halo inderdaad de enige xbox game met dat potentieel. Nintendo heeft op dat vlak zwaar de overhand met namen als mario, zelda en metroid om er maar een paar te noemen. Die games verkopen consoles. De ps2 begint op dat vlak ook sterker mee te spelen met de gran turismo serie en recentelijk de GTA games om even wat te noemen.

De xbox heeft wat dat betreft een gebrek aan unieke naamgames voor het platform. Dat kost natuurlijk ook tijd, maar je moet eerlijk zijn dat het op dit moment alleen halo is.

Die naamgames trekken de mensen nu naar het nintendo kamp. Koppel dat aan de lage prijs die zorgt dat de drempel tot aankoop lager wordt en je ziet dat het zijn effect heeft.
Nintendo heeft nogal wat kiddy games of heb ik dat mis? Is de Gamecube trouwens net als de N64 enzo 100% 3d? Die N64 kon toch alleen 3d dingen maken?
Jij noemt het "kiddy", iemand anders noemt het "voor alle leeftijden".

De Nintendo 64 was de eerste console die een ingebouwde 3D chip had, dat betekent niet dat hij alleen 3D beelden kan weergeven, dat wordt nogal lastig met menu's en achtegronden enzo. Er zijn ook diverse 2D games verschenen zoals Yoshi's Story (dat is pas echt een kiddie game!), Michief Makers, een South Park quiz, Tetris World, Disney Tetris.

De GameCube kan uiteraard ook uitsekend 2D en 3D beelden weergeven.
De Playstation en Sega Saturn waren al een flinke tijd uit voordat de N64 op het toneel verscheen , hadden die dan geen 3D chip ???
Idd... volledig correct. Heb er voor de sinterklaas ook een aangeschaft voor mn vriendin. De PS2 en Xbox willen qua aanbod van games gewoon te veel met de PC meekomen. Voor Xbox en PS2 zijn er gewoon te veel "serieuze" games. Zo barst het namelijk op beide consoles van de racegames en shooters... wat als gevolg heeft dat je door de bomen het bos niet meer ziet. En... voor de meeste shooters geldt, dat als je er één gespeeld hebt, een andere niet veel vernieuwing brengt, idem voor race-games. Geef mij maar mooie adventure games zoals Zelda of Mario, veel relaxter.
Typische firstpost xbox fanboy klap, die je daar uitkraamt.

Ik ben 27 jaar en ik heb een GameCube. Eerlijk waar, ik geef het graag toe.
24 jaar ook gamecube eigenaar sinds kort. niks mis mee... mariokart met 4 spelers is voor mij echt onovertroffen geen gezeik lekker battlen :D

biertje d'rbij gewoon leuk

daarnaast zelda puur als jeugdsentiment...

xbox spellen heb je ook op pc... ps2 nooit toe aangetrokken
Het zijn ook meer 14-18 jarige die nintendo "kinderachtig" vinden hoor, daar is het heel lastig voor je imago als je een GC hebt en kan je beter een "lauwe" PS2 of X-Box hebben voor je imago :P

Als je de 20 weer gepasseerd bent, ga je weer naar speelplezier kijken en minder naar image. Zodoende. Een GC is gewoon niet voor puperale "ik moet cool zijn" typjes en dat is IMO gewoonweg een pluspunt :).
lau, het is lau en niet lauw... het is surinaams en betekent zoiets als cool en heeft verder geen flikker te maken met de temperatuur die tussen warm en koud in zit...
Stiekem voor je kinderen gekocht he! ;)
Maar je hebt wel gelijk, het zijn de games die het em doen, niet de console.
Had je niet Resident Evil voor de GameCube? Dat is nou niet echt voor kleine kinderen! Verder heeft de Gamecube meer redelijke titels in het assortiment. Metroid is zelfs de game van het jaar geweest (van alle consoles dus). Maar verder zou het me niet zoveel boeien op welke doelgroep ik me zou richten als ik Nintendo was, als er maar verkocht wordt! Ik zag laatst op tv dat er in de doelgroep van 6 tot 12 jaar miljarden omgaan. Het klinkt misschien vreemd, maar er is een hele flinke afzetmarkt in die leeftijdscategorie. Denk dat dat wel eens vergeten wordt. M'n neefje bv stikt van de Gameboy Advance games en dit zal net zo zijn met Gamecube games.
ach ja, gamecube kan het dan nog zo goed doen de afgelopen weken, en ps2 kan dan wel vooraan staan, maar met beide systemen kun je half zoveel als met een xbox.

net als de gamecube en de ps2 kun je een xbox van een chip voorzien. Harde schijf vervangen door bijvoorbeeld een 120gb of hoger. Mp3's divx dvd's games etc kun je allemaal vanaf de harde schijf runnen. Ook qua hardware zegt de naam xbox genoeg.
Het enige wat Billy nog nodig heeft is een paar goed draaiende games en het kan niet meer stuk, al moet ik zeggen dat de laatste tijd steeds betere games voor de xbox worden gereleased :).

XBOX IS THE WAY TO GO ;)
Zegt de xbox fanaat. *grijns*

*zucht* zegt de ik koop een cube voor metroid prime (want tja die is er niet op de peecee) en koop nog een cube pack met zelda (intresse in een 'spare' cube??) maar skip de mario kart pack en koop de game los *freak*

Ik zou een discussie kunnen beginnen of mijn standpunt kunnen verdedigen. Weet je wat ik doe. Hulde voor je keuze hoewel die niet de mijne is en hopelijk heb je veel plezier met je box (tja hij is groot he)

* 786562 Misser
*ach ja, gamecube kan het dan nog zo goed doen de afgelopen weken, en ps2 kan dan wel vooraan staan, maar met beide systemen kun je half zoveel als met een xbox*


omdat ik altijd zo moe word van die lui die beweren dat de xbox zo geweldig is hier even wat echte feiten die billie je niet verteld.
dus voor alle leken en XBOX fans hier de harde waarheid over de droom machine(kuch kuch)...

om te beginnen de cpu

X-CPU 733MHz vs. EE 300MHz

De Xbox is uitgerust met een 0.18micron 733MHz celeron-kloon processor : de X-CPU. Deze ondersteunt SSE instructies.
Voor diegenen die dit niet kennen : wat MMX instructies zijn voor integers, zijn SSE instructies voor floating points.
Het verschil met de gewone celeron is dat de X-CPU uitgerust is met 128KB L2 8way setA cache ipv 4way setA cache.
Als ook is de front side bus 133MHz ipv 100MHz. Dit betekent simpelweg dat de X-CPU ongeveer 15% performanter is dan zijn celeron-broertje. De L1 cache is echter op 16KB gebleven.Als je kijkt naar zijn klokfrequentie, bedraagt deze 733MHz.
De klokfrequentie van de PS2 zijn processor, de Emotion Engine(EE), is maar 300MHz. maar dit houd zeker niet in dat hij langzamer is. De X-CPU is slechts een 32bit processor, maar de EE is een 128bit processor. Daarbij komt nog dat de X-CPU een CISC is en de EE een RISC. Klein woordje uitleg hierbij : CISC staat voor "Complex Instrucion Set Computer". Deze heeft als nadeel dat een instructie meerdere klokcycli nodig heeft om uitgevoerd te worden.
Nog een eigenchap van CISC is dat deze veel exotische intructies ondersteunt die nooit gebruikt worden.
De RISC "Reduced Instruction Set Computer" daarentengen bestaat uit simpele instructies die allemaal dezelfde uitvoeringstijd nodig hebben : 1 klokcycle.
Dit heeft ook als voordeel dat meerdere instructies in parallel kunnen uitgevoerd worden.
Eenvoudig gezegd schept de klokfrequentie dus totaal geen beeld over de ware kracht van de processors.
Om de echte kracht weer te geven moet het aantal GFlops (Giga Floating point operations per second) opgegeven worden.
Deze bedraagt voor de X-CPU 3.1 GFlops en voor de EE 6.2 GFlops. Als extra vergelijking, een 2.0 GHz P4 haalt "slechts" 4.2 GFlops.
De EE heeft nog als voordeel dat deze een CPU<->Memory bandbreedte heeft van 3.2GB/s. De XCPU slechts 1GB/s.
Naast het feit dat de EE dus sneller is, heeft deze nog enkele extraatjes. De naam "Emotion Engine" is niet zomaar gekozen.
Deze is speciaal ontworpen voor games. Dit betekent dat zaken zoals AI, animatie, inverse kinematica, fysische weergave van personnages, etc.. allemaal heel snel een eenvoudig kan berekend worden door de EE.
De X-CPU, feitelijk een opgefokte Celeron, is echter een general purpose processor die als hoofddoel heeft programmaatjes als Excel en Word te draaien.
De zaken die vermeld staan bij de EE, en die nodig zijn voor de games moet de XCPU zelf nog allemaal berekenen.


ook volgende punt de grafische processoren

233MHz X-GPU vs 150MHz GS

De XBOX grafische processor is de nForce IGP oftewel de Integrated Graphics Processor. Deze bevat als core de NV2A die bij vele PC gebruikers een belletje zal doen rinkelen, De GeForce3 gebruikt namelijk een NV20 tot NV25 core. Naast het dienst doen als grafische chip heeft de IGP nog een belangrijke functie.
Aangezien de XBOX een verdoken PC is, heeft deze nood aan de gebruikelijke North-en South bridgen. Dit is nu juist wat de IGP ook doet. Deze fungeert als de North-Bridge die arbiter speelt tussen de CPU/Memory/DVD/IO/DSP. ook weer hier zie je dat de X-GPU een hogere klokfrekwentie heeft dan de PS2 GS, resp 233MHz en 150MHz.
Maar net als bij de cpu geeft dit niet de ware kracht aan van de chips. De NV2A core van de X-GPU ondersteunt 4 pixelunits. Dit betekent dat er per klokcycle 4 pixels tegelijkertijd kunnen verwerkt worden.
De GS echter ondersteunt 16 pixelunits, met een 2048bit bus naar de frame buffer.
Met een eenvoudig rekensommetje zie we dan wat de theoretische pixelfillrate is voor beide consoles.
Voor de XBOX : 233MHz x 4pixels = 0,932 Gp/s
Voor de PS2 : 150MHz x 16pixels = 2,4 Gp/s
Duidelijk is hier de PS2 dus de snelste.
Als je het opzoekt zal er bij de specs voor de XBOX echter 4,0 Gp/s vermeld staat. De verklaring is het volgende : de IGP heeft 4 hardwired FSAA units (full scene anti-aliasing). Je weet wel, om de hoekige randjes weg te werken.
Deze units kunnen parallel 1 pixel subsampelen voor AA. Vandaar dat Microsoft zegt dat de pixelfillrate 4x0,932Gp/s ~ 4 Gp/s.
Maar uiteindelijk kan de X-GPU niet meer dan 0,932 Gp/s verwerken.
Wat het aantal polygonen betreft zal je wel merken dat de XBOX qua specs de PS2 compleet de grond in boort, resp 125Mpoly/s vs 66Mpoly/s.
maar de polygonen performantie is gebaseerd op de pixelfillrate van 4.0Gp/s. Namelijk, als het hier over polygonen performantie gaat betreft het 32pixels/polygoon.
Voor de XBOX : (4.0Gpixels/s) / (32pixels/polygoon) = 125Mpoly/s.
Echter, zoals als ik net heb berekend kan er maar een maximum van 0,932Mp/s. Dus dit verandert de volledige theoretisch waarde.
XBOX : (0,932Gpixels/s) / (32pixels/polygoon) = 29Mpoly/s
PS2 : (2,4Gpixels/s) / (32pixels/polygoon) = 75Mpoly/s
Je merkt hier natuurlijk nog een verschil met de tabellen. De PS2 zijn polygonen performantie is dus 75Mpoly/s en NIET 66Mpoly/s !!!! ik weet niet hoe dat ooit de wereld is ingekomen maar bij de eerste bekend making van de ps2 specs stond dus ook 75Mpoly/s..
De X-GPU ontbreekt eigenlijk nog een belangrijke feature die de GS wel heeft : embedded RAM. On-Chip heeft de GS 4MB aan local memory. Dit zorgt ervoor dat de GS geen bandbreedte moet afsnoepen van het main memory tijdens texture streaming mocht er op dat ogenblik een andere device het main memory nodig hebben. Naast de 2048 bit brede bus van de pixelunits naar de frame buffer, is er nog een aparte 512 bit brede bus van de frame buffer naar de pixelunits voor het gebruik van textures.
Dit geeft dus volgende resultaten :
frame buffer bandbreedte : 2048bit x 150Mhz=38,4GB/s
texture bandbreedte : 512bit x 150MHz=9,6GB/s
Dit is dus goed voor een totale VRAM bandbreedte voor de PS2 van 48GB/s. En deze bandbreedte is UITSLUITEND voor de GS.
De X-GPU echter moet het stellen zonder local memory. Dit betekent dat deze al zijn bandbreedte moet halen van main memory. De beschikbare bandbreedte hiervoor is 6.4GB/s. Echter deze bandbreedte moet verdeeld worden over andere devices zoals de X-CPU of DSP.Geen enkele videokaart tot nog toe evenaart de bandbreedte van de GS. Het is duidelijk dat PS2 hier weer de meerdere is.

eigenlijk ben ik gek dat ik dit allemaal zit te vertellen, maar goed jij wilde het weten... en zo gaan misschien ook eens de rare fabeltjes uit de wereld over hoe geweldig de xbox is...

oke volgende punt het geheugen

64MB DDR SDRAM vs 32MB RDRAM

De XBOX is uitgerust met 4x 16MB aan DDR SDRAM(32bits),double data rate sdram, goed voor een totaal aan 64MB.
Het geheugen dat gebruikt wordt is afkomstig van Samsung en gespect tot een klokfrekwentie van 200MHz.
Samen met een 128bit twin bank geheugen systeem zou goed zijn voor een maximale theoretische bandbreedte van 6.4GB/s.
200MHz x 2(ddr) x 128bit = 51,2Gb/s=6.4GB/s
Naast het normale main memory, heeft de X-CPU zoals eerder vermeld 16KB L1 instructie cache, 16KB L1 data cache, en 128KB L2 data cache.
Laten we de waarden van de PS2 hier eens naast plaatsten :

Specifikatie
L1 instructie
XBOX
16KB

PS2
CPU 16KB
VU0 4KB
VU1 16KB

L1 data
XBOX
16KB

PS2
CPU 8KB
VU0 4KB
VU1 16KB

L2 data
XBOX
128KB

PS2
nvt

Speciaal
XBOX
nvt

PS2
SPRAM 16KB

Main Memory
XBOX
64MB

PS2
36MB

Bandbreedte
XBOX
6.4GB/s

PS2
3.2GB/s

bij de PS2 staat 36MB omdat deze naast 32MB main memory ook nog 4MB video memory heeft.
Natuurlijk zie je hier ook weer dat PS2 schijnbaar het onderspit moet delven. Maar zoals je nu wel al stilletjes aan zal weten, schijn bedriegt
De XBOX heeft in de eerste plaats al meer RAM nodig omdat deze de PC-architectuur en filosofie volgt.
Dit betekent eerst grote hoeveelheden data zoals textures stoppen in main memory, sturen naar de cache en hiermee de bewerkingen uitvoeren. Dit is de enige manier om iets of wat van bandbreedte te halen uit het unified memory systeem van de XBOX. De hele bandbreedte moet verdeeld worden over alle devicen zoals de CPU, DSP,videochip,DVD,harddisk,etc...
Aangezien er ook nog DDR SDRAM gebruikt kan het geheugen niet volledig benut worden. Voor het lezen/schrijven van data,
heeft de DDR eerst nog RAS/CAS accessen nodig. Resp "Row Address Strobe" en "Column Address Strobe".
Deze dienen om de locatie van de data te alloceren binnen het geheugen. Maar deze zorgen voor een danige latency dat de sustained bandbreedte niet meer dan 60% kan zijn.
NVIDIA heeft dit opgelost door het gebruik van twin bank memory en four-node crossbar memory controller om commando's te queuen. Dit verhoogt de sustained bandbreedte naar 70% wat +- 4.5GB/s is. De filosofie bij de PS2 is volledig anders. Merk op dat deze verschillende kleine cache geheugens bevat.
Wat hierachter steekt is het volgende :
er moet een continue stroom van data zijn naar de verschillende caches zodat alle devices optimaal tegelijkertijd kunnen werken.
Maar dus op geen enkel moment mag de datastroom onderbroken worden.
Met de behulp van interne 128bit bussen en de 10 channel DMA controller is dit zeker haalbaar. Als ook gebruikt PS2 RAMBUS geheugen. In een normale PC werkt dit niet optimaal.
maar met de verschillende caches en de 10ch DMAC haalt de PS2 sustained 95% van de theoretische bandbreedte. Dit geeft voor de main memory een sustained bandbreedte van +- 3GB/s
Klein woordje uitleg bij de SPRAM : dit is de scratch pad ram.
Deze is een double buffer tussen de CPU en het main memory wat er voor zorgt dat bijvoorbeeld de CPU kan schrijven wanneer de DMA controller schrijft.
Uiteindelijk kan je het systeem van de XBOX het best vergelijken met 1 groot watervat, waar allerlei kleine waterleidingen naar toe lopen.
De PS2 kan je vergelijken met systeem van allerlei kleinere vaten die onderling verbonden zijn met veel grotere waterleidingen.
Waar de XBOX sustained 4.5GB/s doordat deze serieel moet werken, haalt de PS2 3GB/s+2GB/s=5GB/s door parallel te werken.

en als laatste iets over de textures(jaja het is lang)

XBOX S3TC vs PS2 CLUT

Iedereen zal wel al van 'textures' gehoord hebben, maar sommigen zullen niet weten waarover het dan wel gaat.
De definitie van textures is als volgt, uit het boek "Survey of texture mapping" van P.S Heckbert :
Texture mapping is employed on high-end graphics workstations and rendering systems to increase the visiual complexity of a scene without increasing its geometric complexitiy".
Duh ! Wat het feitelijk betekent is dat de er een beeldje wordt "geplakt" op de onderliggende geometrie om deze meer realistisch te maken. Je kan bijvoorbeeld verschillende bruine rechthoekjes boven,onder en naast elkaar plaatsen om een muur uit beelden (geometrie).
Echter, dit zou niet echt mooi zijn. Vandaar dat er oneffenheden (textures) moeten aangebracht worden om het meer realistisch te doen lijken.
Aangezien een game ettelijke honderden megabytes aan textures kan bevatten, is er nood aan compressie om bandbreedte problemen te vermijden.
Als je de specs opzoekt van XBOX en PS2 zal je merken dat er resp "6:1" bij de XBOX en "No" bij de PS2 staat.
Wat voor de XBOX betekent een texture compressie formaat die de oorspronkelijke size 6 maal verkleint.
Voor de PS2 zou dit betekenen dat er helemaal geen compressie is. Dit is echter pure onzin, want de PS2 ondersteunt wel degelijk texture compressie. De XBOX gebruikt een compressie formaat DXTC-1 (DirectX texture compression format1) genaamd,
beter bekend onder de naam S3TC die een fixed compressie van 6:1 heeft.
De PS2 daarentegen gebruikt een compressie op basis van 8-bit CLUT of 4-bit CLUT die respectievelijk een compressie van 4:1 en 8:1 geven.
Bij 8bit CLUT wordt elke beeldje naar een beeldje van 8bit/pixel omgezet + 256 entry kleuren tabel.
Bij 4bit CLUT wordt elke beeldje naar een beeldje van 4bit/pixel omgezet + 16 entry kleuren tabel.
Bij DXTC-1 wordt elk 4x4blokje van pixels(= 384bit) omgezet naar een blokje van 64bit.
Beide compressie formaten zijn lossy,wat betekent dat je een zeker kwaliteitsverlies hebt.
De compressie op een volledig beeldje (256x256 in dit geval) voor S3TC is beter van kwaliteit.
Dit is een argument dat vele XBOX aanhangers gebruiken. En dit klopt ook, echter worden er hier een paar zaken uit het oog verloren.
1) S3TC komt pas volledig tot zijn recht bij hogere resoluties
2) Op de PS2 bestaat een texture uit verschillende sub CLUTs
Alhoewel S3TC kwalitatief beter is, zal je het verschil nooit merken op 640x480, en zeker niet op een TV.
Daarbij komt nog dat de 4-bit CLUT (8:1 tov 6:1) beter comprimeert wat de bandbreedte enkel maar ten goede kan komen. ook staat in de specs dat de XBOX een snellere pixelfillrate heeft tot 2 textures,
desalnietemin moet het 0,932Gp/s zijn en niet 4.0Gp/s (marketing truukje van bill).
Voor de PS2 klopt het inderdaad dat per bijkomende texture de theoretische pixelfillrate vermindert.
Dit komt omdat deze een multi-pass moet doen per bijkomende texture. De XBOX kan 2 textures per pixelunit verkrijgen zonder penalty. Maar vanaf dan haalt de PS2 de XBOX wel degelijk in.
Neem nu een geometrie van 64x64 pixels. Voor 2 textures heeft de XBOX 520 kloktikken nodig.
De PS2 heeft hiervoor 528 kloktikken nodig (264 kloktikken voor 1 pass). Zijn er nu echter 3 textures, dan heeft de XBOX al meteen 1040 kloktikken nodig, t.o.v PS2 slechts 792.
Zeker niet slecht voor een 2 jaar oudere console !

even als conclusie, dead or alive gebruikt bijna al de maximale capaciteit van de xbox, ongeveer 95%(als je het niet geloofd meet je XBOX maar door als je het spel speeld)... Final Fantasy 10 gebruikt nog geen 50% van de ps2... heel simpel gezegd de XBOX zit al bijna op het einde van zijn krachten. De PS2 amper voor de helft !

zo dat lijkt me wel genoeg uitleg.. en ook aangetoont dat de ps2 wel degelijk MEER POWER heeft dan de XBOX..
bronvermelding is niet echt nodig omdat de specs van beide systemen overal te vinden zijn.. en mijn verhaal is afgeleid van de specs.. dus het is gewoon een kwestie van de specs begrijpen en weten hoe de hardware in elkaar steekt... als je het niet geloofd schroef je XBOX maar open kijk je welke chips erin zitten en zoek je de specs op van die chips en dan zul je zien dat ik geen onzin vertel..
Pffff weer zo'n onzinnige vergelijking. Zo was er ook eentje die 'aantoonde' dat de Dreamcast sterker was dan de PS2(hoewel ik dat nog wel aannemelijker vind). Vergelijk zowel multi-platform games met elkaar als de grafische topgames van zowel de PS2 en de Xbox en je ziet dat in 99% van de gevallen dat games er op de Xbox toch stukken beter uitzien... En daar draait het volgens mij nog altijd om(na de gameplay natuurlijk).
Beste Xenon , waarom geef je niet gewoon de link naar die pagina i.p.v. het enorme stuk te kopieren en hier te plakken , dat stuk is ruim een jaar oud en al vaak zat onderuit geschopt , de conclusie dat de PS2 toen pas op de helft van z'n kracht zat en de Xbox al aan zijn top is ook niet waargemaakt en doet nu wat onnozel aan !
Wanneer leert men nu eens om niet de specificaties van consoles tegenover elkaar te zetten?

Een console doet dagene waarvoor deze gemaakt is, het is leuk als de processor sneller is maar wat heeft dat dan weer voor toegevoegde waarde? Je draait toch geen dikke SQL-server op een console of wel?

Nee, de hardware van een console is ervoor om een spel goed te laten draaien, als deze hardware in staat is om een spelletje goed weer te geven dan is het goed. Ik koop een console voor de games die ik leuk vind want anders kan ik er niets mee.

Ik heb een berg GB spellen en ik vind Zelda leuk, ik heb dus een NGC gekocht omdat ik de spellen die ik leuk vind daarop kan spelen. Vorige week heb ik Gameboy-Player gekocht en onder mijn NGC geschroeft zodat ik al mijn GB spellen op de Cube kan spelen.

Ik hoef niet zo nodig gekopieerde spellen te draaien of DVD's te kijken op mijn console. Films kijken doe ik wel op mijn DVD-speler en daar hoef ik geen XboX of PS2 voor te hebben. Als ik de spellen van de XboX of PS2 leuk vond dan kocht ik wel één van deze consoles. :)

Ik kijk dus niet naar de specificaties van een console maar naar het plezier ik ervan zal hebben en of ik er ook mijn oude spellen op kan spelen (in dit geval de spellen van de GB(A)). :)

Een snellere processor is iets wat voor een pc van belang is, niet voor een console.
Vergelijk zowel multi-platform games met elkaar als de grafische topgames van zowel de PS2 en de Xbox en je ziet dat in 99% van de gevallen dat games er op de Xbox toch stukken beter uitzien... En daar draait het volgens mij nog altijd om(na de gameplay natuurlijk).
Nou, de gameplay staat toch echt boven het grafische geweld hoor want wat heb je aan een spel die er mooi uitziet maar voor de rest niet te spelen is?
Leuk dat je een boxke met een ps2 vergelijkt, maar het gaat hier om de cube die het goed doet...

Het is een mooi verhaal, maar een tikje off-topic :)
En hoe doen ze het nu in de rest van de wereld. Hebben ze daar ook betere verkoopcijfers dan of niet?
Het marktaandeel van de GameCube is sinds de prijsverlaging in Europa vervijfvoudigd. De vraag is ten koste van welke andere console dit is. In Japan loopt de GameCube nog altijd iets achter op de PS2.
In het artikel wordt een linkje http://www.tweakers.net/nieuws/29330 aangegeven, waarin staat dat in de week van de Europese prijsdaling de verkopen vertienvoudigt waren. Hoe de cijfers momenteel zijn weet ik niet, maar slecht voor de GameCube zullen ze nooit zijn :)
Het probleem is dat nu de feestdagen eraan komen en iedereen probeert het goedkoop mogelijk te houden. Dus gamecube.(gewonen mensen) Dadelijk komen de andere consoles op de makt en dan komen te hardcore gamers en die kopen allemaal zo`n nieuwe psx (ps3) dan wordt er omeens tien keer zoveel verkocht als gamecube. daarna zakt de prijs ook van de ps3 en danblijft hij verkopen en verkopen. En dan ooit krijg je een variant op gamecube die pas naar een tijdje onder de prijs kan gaan zitten van de andere gameconsoles en wat zeggen ze dan ja de niewe gamcube verkoop beter als allen andere. Terwijl ps3 dan al 2 jaar alleen maar aan het verkopen was en iedereen heeft al zo`n ding.

zo gaat het maar door door en door , enz enz enz.
De PSX is niet de PS3. De PSX is een mediacenter van sony gebaseerd op de PS2.

http://www.tweakers.net/nieuws/29340/?highlight=psx
http://www.tweakers.net/nieuws/29108/?highlight=psx

Bovendien komen de PS3 en de xbox2 pas eind 2005 hier op de markt... dus niet dadelijk.
Er zijn veel online geruchten dat Nintendo een nieuwe console uitbrengt voor de PS3 en XBOX2.
Het zijn natuurlijk maar geruchten maar het zou iig de door jou beschreven eindeloze cirkel doorbreken. Verder is het ook nog es waar dat er pas in 2005 een nieuwe Playstation komt dus dat is echt niet binnenkort ofzo.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True