Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Bron: Reuters

Hoewel de verkoop van de Gamecube te wensen over laat, zegt Reuters dat Nintendo zich niet zomaar overgeeft aan zijn concurrenten. Sony, een van deze concurrenten, heeft aangekondigd in mei te komen met een draagbare spelcomputer. Deze PSP zou de strijd moeten aangaan met Nintendo's paradepaardje, de Gameboy. Als de situatie op de consolemarkt een voorspelling is voor de uitkomst van dit gevecht, heeft Nintendo nog wel wat te vrezen. Hier is Sony namelijk duidelijk de winnaar geworden.

Deze overwinning is vooral te danken aan het gebruik van de cd-rom in de Playstation. De door Nintendo gebruikte mask-ROM's zijn duurder te maken en kunnen minder data bevatten, waardoor softwareontwikkelaars eerder voor de Playstation dan de N64 kozen. De nieuwe PSP zou een kleine optische disk bevatten. Sony hoopt hierdoor haar eerdere resultaten te kopiŽren en met de Gameboy te kunnen concurreren.

Analisten schatten in dat Nintendo deze strijd wel zal winnen. Door zijn trouwe aanhang jonge fans is de verkoop van de spelcomputer gegarandeerd. Bovendien verwacht Nintendo dat softwareontwikkelaars ditmaal wel partij zullen kiezen voor zijn bedrijf. Door zijn negentig procent marktaandeel is Nintendo bijna oppermachtig, en zullen de ontwikkelaars eerder voor de Gameboy kiezen. Bovendien is de PSP een stukje duurder dan de Gameboy:

Nintendo logo Sony has not set a price for the PSP, a multi-media unit that also plays movies and music, but analysts expect it to sell for 19,000-30,000 yen ($161-$255), well above the 12,500 yen price tag for Game Boy Advance SP, Nintendo's smaller version of its hot-selling device launched in February.

[...] Traditional players are not the only challenge Nintendo faces, either. Mobile phone giant Nokia is creeping into the market with its N-Gage, a $299 hybrid phone and game device, while U.S. startup Tapware has its Helix Palm-based game system

Lees meer over

Gerelateerde content

Alle gerelateerde content (26)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

het moet voor die mensen zo onderhand toch ook duidelijk zijn dat er op een console nooit echte spellen gemaakt kunnen worden. De toekomst zal liggen bij de pc games met veel geavanceerdere video mogelijkheden.

Alleen durven veel fabrikanten dit niet vanwege het kopieeren
Daar ben ik het niet helemaal met je eens aangezien de X-box bevoorbeeld compleet bestaat uit speciaal getunde pc onderdelen.

En daarbij komt ook nog dat je bij een console geen rekening hoeft te houden met oneindig veel standaarden en mogelijke configuraties

oftewel voor de game designers eigenlijk veel aantrekelijker
klopt als een bus, ik moet eerlijk bekennen dat gamen op een console veel beter werkt dan op pc, waar je alle grafische dingetjes moet instellen en dan weer moet letten dat je fps bijv niet te laag wordt... en dat je eigenlijk constant een nieuwe videokaart moet kopen ;)
Wat jij opnoemt heeft helemaal niets met het gamen te maken. Die dingen doe je 1 keer, en daarna kun je gewoon je spelletje spelen zoals op de console.

Ik ga toch echt niet voor elk potje CS dat ik speel opnieuw de grafische onzin instellen hoor :).

Een een andere videokaart is net zoiets als een andere console.

Sja, videokaarten zijn tegenwoordig mega duur geworden, ongeveer net zo duur als een nieuwe console. Dat ben ik wel met je eens...
Daar komt nog eens bij dat een console minder gauw of totaal niet crasht. Of is er al iemand met een bleu screen op zijn xdoos?
ik kan me wel herinneren dat Perfect Dark op de N64 wel soms iets te veel vroeg van het systeem vooral als het geluid op zijn beste kwaliteit stond en je net een compleet mijnenveld opblies....

Maar Perfect Dark was dan ook een super goed doorontwikkeld spel voor de N64. In de toekomst zullen er ook spellen die de max van de resources vragen van de Xbox, Gamecube en PS2, misschien soms iets te veel.
das uiteraard onzin, want de playstation en xbox games worden ook aan alle kanten gekopieerd, misschien zijn ze iets beter beveiligd, maar het is gebleken dat dat niet echt een probleem is.
niet iedere huis-tuin-en-keuken gebruiker kan dat zomaar, wat bij pc-spellen vaak wel het geval is, kopieeren, crack ophalen , klaar!
Met een omgebouwde console kan dat ook zomaar, dus daar gaat je argument.
Pff....waar moet ik beginnen? |:(
het moet voor die mensen zo onderhand toch ook duidelijk zijn dat er op een console nooit echte spellen gemaakt kunnen worden
De halve wereld is het niet met je eens, wat versta jij onder een echt spel? Mooie graphics? Kom zeg, zo goedkoop zijn we toch niet! Een goed spel heeft goede graphics ja, maar wat veel belanrijker is is de gameplay.
De toekomst zal liggen bij de pc games met veel geavanceerdere video mogelijkheden.
Ja, die spellen die dus ook een Pentium 8, GeForce 10 moeten hebben om het 60 fps op je beeld te kunnen toveren. Zoals de laatste tijd al overduidelijk is geworden: Gamers willen een spel dat ze goed kunnen spelen, ook nog op een "trage" Pentium 3. Bovendien zullen spelmakers zeker geen onwijs video geavanceerd spel maken....want dan kunnen dus alleen de mensen met een onwijs goede GPU dit spel kopen....en dat zijn er zo weinig, dat het niet rendabel is voor de makers.
Alleen durven veel fabrikanten dit niet vanwege het kopieeren
Durven fabrikanten wat niet? Spellen te maken met geavanceerde videomogelijkheden? Die maken ze uiteindelijk toch wel hoor, en ze maken zich echt niet zo druk om kopieren dat ze daardoor een spel maar niet op de markt brengen.
het klopt niet helemaal wat je zegt, het ontwikkelen van games voor consoles is makkelijker en geodkoper JUIST door die beperkte fewtures (immers ze hoeven helemaal geen rekening te houden met andere platformen andere videokaarten etc.) daarom zijn games speciaal voor console geschreven in een aantal voordelen (bv ontwikkeltijd is sneller) tegenover games die voor PC geschreven zijn, ik ben het wel met je eens dat games geschreven voor PC over het algemeen beter zijn enzo ;) maar helaas hebben consoles toch die voorsprong :/
Door zijn trouwe aanhang jonge fans is de verkoop van de spelcomputer gegarandeerd. Bovendien verwacht Nintendo dat softwareontwikkelaars ditmaal wel partij zullen kiezen voor zijn bedrijf. Door zijn negentig procent marktaandeel is Nintendo bijna oppermachtig, en zullen de ontwikkelaars eerder voor de Gameboy kiezen.
uhmz Sony had geen marktaandeel voor ze de PS1 uitbrachten, toch kregen ze het voor elkaar de grootste te worden... Dus die redenatie slaat als een tang op een varken.
Ze zijn vooral groot geworden bij de meer "volwassen" gamer met veel reclame maken. verder hebben ze een gigantisch aanbod van games.

het merk gameboy staat als een blok en de concurrentie heeft het erg zwaar. vrijwel niemand koopt iets anders als een gameboy (neo geo color, wonderswan gp32 anyone?)

Verder heeft de gameboy een schat aan spellen en met vandaag aangekondigde FX chip ook mogelijkheden voor 3D.

Nintendo zal het niet nog een keer laten gebeuren dat ze hun marktleider schap aan moeten staan aan sony

(wanneer komt MS met een portable?)
(wanneer komt MS met een portable?)
Zal niet al te lang meer duren, naar wat ik vandaag hoorde. Ik verwacht dan inderdaad wel een soort pocket pc achtig windows ce-based platform, gezien de recente ontwikkelingen van MS op dit gebied.
(wanneer komt MS met een portable?)
En wanneer komt et hackteam met een linux-port voor die portable :P. Is een Als M$ met een portable komt, dan zal het wel een gemodde pocket-pc zijn... met een GeForce FX kaart erop :P
Als de PSP van Sony gewoon een PlayStation One op 1 chip is met een LCD schermpje en een kleine CD drive (voor die kleine CD's dus) dan ligt het verhaal naar mijn idee iets anders. Want dan zijn er vanaf het begin al meteen 1000 titels beschikbaar.

Dat zou Nintendo toch aan het denken moeten zetten zou je zo denken B-)
a)
de originele PlayStation spellen zijn nooit voor zo'n "klein"
scherm bedoeld, dus een heleboel van die spellen zijn
niet geschikt dus zullen moeten worden aangepast

b)
het huidige GameBoy model (GameBody Advance SP) kan nog steeds de spelletjes van alle voorgaande GameBody modellen afspelen... dat betekent veeeeel meeerer spelletjes

c) ...
Een library van flink over de 1000 games omzetten naar een ander medium zonder iets extra te bieden lijkt me weinig interessant.

Waarom zou iemand met een PSOne al die games opnieuw kopen ? Tja, omdat hij.zij ze nu overal kan spelen, maar dan koopt hij/zij zich misshien wel liever een Advance met nieuwe games.

Zo moeiteloos zou ik het dus niet durven voorstellen.

En dan nemen we nog aan dat elke spel inderdaad omgezet zou kunnen worden om te dienen in een handheld.
Want dan zijn er vanaf het begin al meteen 1000 titels beschikbaar
Niet direct lijkt mij. Die spellen zullen namelijk toch echt eerst omgezet moeten worden naar het kleinere formaat cd. En ik denk niet dat ze dat dan met Šl die 1000 spellen gaan doen... :)
Nintendo heeft idd niets te vrezen...de GB Advance is in mij ogen al bijna perfect. Misschien nog een grafische upgrade, maar dat is alles.

Waarom al die grafische snufjes en multichannel sound als je de output een miniLCD'tje betreft en een brak speakertje?
Overkill, maar Sony wil blijkbaar wederom de concurrentie met specs doodgooien, zoals toen met de PS2 vs Dreamcast.

Het ziet er allemaal gelikt uit, maar overbodig voor een portable.
Bovendien is in portable geen CD-achtig media nodig aangezien het systeem best wel robuust hoort te zijn en het laatste wat je wil zijn mechanische onderdelen.
Overkill, maar Sony wil blijkbaar wederom de concurrentie met specs doodgooien, zoals toen met de PS2 vs Dreamcast.
Tja, dat kunnen ze best doen, maar het wil niet zeggen dat het ze ook lukt om de strijd met de GBA te winnen... toen de eerste Gameboy uitkwam, was het de slechtste van de toen beschikbare portables (de Sega GameGear en de Atari Lynx hadden allebei een kleurenscherm), en toch heeft-ie de concurrentie verslagen...
Ik denk dat zodra de psp een beetje aanslaat en de prijzen omlaag gaan zodat deze onder of gelijk aan de prijs van de gameboy komt dat sony toch meer kans gaat maken.

Nintendo had vroeger ook de consolemarkt in handen met als concurrentie Sega. Nu is hier Sony ook goed bezig.

Het ligt dus denk ik aan de fewtures die de psp mee gaat krijgen. Zeker als je iets van data zou kunnen uitwisselen met de ps2 dat het dan erg interresant wordt
En als Sony een hoop van zijn bestaande PS1 spellen kan rippen en geschikt kunnen maken voor de kleinere schijfjes, dan hebben ze meteen een voorsprong op het gebied van spellen.
Zowiezo lijkt mij een handheld die ongeveer hetzelfde is qua performance als de PS1 een stuk interessanter dan de GB adv SP, 3d spellen zien daar een beetje nep op uit.
Als de opvolger van de Gamecube in 2005 nou ook nog eens backwards-compatible wordt met de huidige Gamecube (net als de PSX en de PS2) dan zie ik ze ook nog wel terein winnen op de (niet handheld) console markt.
Die cartridges van de N64 zijn inderdaad een doorn in het oog geweest. Want dat maakte het meteen onmogelijk om de Gamecube backwards-compatible te maken.
Buiten dat vind ik dat ze in Europa veel te weinig aan reclame uitgeven. Ik zie overal op TV PS2 banners (bijvoorbeeld naast de voetbalvelden en op de jassen van bodyguards etcetera). Daar mag Nintendo nou ook wel eens aan gaan beginnen, willen ze voorkomen dat Jan met de pet in de toekomst automatisch een Playstation 3 i.p.v. een Gamecube 2 zal kopen, door de naamsbekendheid.
Bovendien is in portable geen CD-achtig media nodig aangezien het systeem best wel robuust hoort te zijn en het laatste wat je wil zijn mechanische onderdelen.
ja en nee.

nee: liever iets wat stevig is een geen moving parts heeft
ja:als die meer capaciteit levert en goed 'locked' in het systeem zit. (denk aan een MD schijfje, die ook more or less locked in het systeem zit en daardoor heel stabiel is)
Ik hoop dat er GEEN winnaar komt. Een beetje concurentie kan nooit kwaad.
Nintendo is vooral voor de wat jongere gamers, en playstation voor de wat oudere gamers. Als je naar gemiddeldes kijkt zal nintendo meer games voor de wat jongere gamers hebben.
Wat ik wel alleen altijd een nadeel vind is dat games niet altijd voor elke console uitkomen.

Heb je net een nieuwe PS2 gekocht, komt er een spel uit die ze alleen voor de GC maken. (of welke console dan ook)


en even kleine melding:
...waardoor softwareontwikkelaars eerder voor de Playstation als de N64 kozen...
eerder dan de N64
Hopelijk komen ze met echt iets nieuws. Leuk zo'n GB SP, maar het zijn nog steeds oude spellen, en de 'nieuwe' spellen voor de GB zijn nog steeds gemaakt met de techniek van vroeger. Dus hopelijk houdt de concurrentie elkaar scherp en pushen ze meer naar nieuwe technologien. Let's wait and see :Y)
"oude spellen" ?
"techniek van vroegah" ?

je doet alsof de GBA al 10 jaar op de markt is! Bovendien heeft de GBA SP dezelfde hardware als de gewone GBA, alleen wat compacter (en beter beeld).

Volgens mij haal jij de GB en GBC door elkaar o_O
je doet alsof de GBA al 10 jaar op de markt is!
Hij heeft wel gelijk... de GBA is in wezen niets anders dan een draagbare SuperNintendo, en die kwam al in 1991 uit...
Afgezien van het feit dat de SuperNES 16-bits is en de GBA 32-bits
Niet mee eens. Ik zie dingen gebeuren bij de meeste games die mijn SNES echt niet kan hoor... GBA is een stuk geavanceerder dan de SNES en dat zie je echt wel. Misschien in de loop der tijd een ander beeld van de SNES gekregen?
Hij heeft wel gelijk... de GBA is in wezen niets anders dan een draagbare SuperNintendo, en die kwam al in 1991 uit...

Neen, in wezen is de GBA wel degelijk iets anders als de SNES.

Sure, de 16-bit & 32-bit termen worden te pas en te onpas misbruikt door big N's marketing maar neemt niet weg dat een GBA draait op een 32-bit ARM7 @ 16.7 Mhz wat net iets beter is dan 16-bit 65C816 @ 3.58 Mhz. uit de SNES.

Een GBA kan zonder problemen sprite scaling & rotation aan iets waar je op de SNES al FX games voor nodig hebt. Als ik het me nog goed herinner kan een GBA ook meer kleuren gelijktijdig weergeven en is de soundchip al helemaal enkele klassen hoger als die van de SNES.

Anyways, je bent er natuurlijk niets mee als de games er geen gebruik van maken en da's mijn tweede punt. De GBA kent nog een zeer active developers-aanhang. De SNES is op dat punt dood & uitgestorven.

Om een GBA enkel maar te omschrijven als een draagbare SNES vind ik dus wat minnetjes. Het ding is meer dan dat.
Afgezien van het feit dat de SuperNES 16-bits is en de GBA 32-bits
Okee, maar dat zie je in de spellen volgens mij niet echt terug...
Daar merk je niks van. Dat bits verhaal is alleen maar voor de verkoop.
Jullie hebben zeker alleen de ports van Mario World gespeeld ofzo?

Van wat ik hier heb zie ik GT Advance en 4 swords zo echt niet terug op mijn SNES, Mario Kart ziet er ook stukken beter uit en zo liggen er bij de gameshop nog veel meer titels die het 16bit stadium echt wel ontgroeid zijn (zie bv V-Rally, dat is gewoon PSX werk)
Tuurlijk is de technische kant van de console wel anders. Maar grafisch en qua geluid zijn er in de spellen niet echt GROTE sprongen gemaakt. Met vroeger bedoel ik idd vroeger, SNES, MegaDrive. Leuke games hoor, maar als de techniek van de console zo vooruit is gegaan, waarom de games niet? :9 Slechts een observatie hoor ... don't kill me :7
Dat is nou echt iets wat tegenwoordig zo vaak gezegd wordt door mensen die denken dat vroeger echt alles beter was, dat simpele graphics automatisch goede gameplay was terwijl die spellen toen ook slechte reviews kregen maar nu klassiekers zijn alleen maar omdat ze oud zijn en niet spectaculaire graphics hebben.

Waarom denk je dat games markt nu zo ongelooflijk is gegroeid, dat komt niet omdat spellen tegenwoordig geen gameplay hebben , juist het tegendeel veel spellen hebben meer mogelijkheden gekregen dankzij de moderen technieken waardoor er meer mogelijk is in een game en daardoor er juist meer gameplay kan worden ingestopt in een spel.

Of wou je soms zeggen dat die 12 miljard dollar die opgaat aan spellen alleen maar waardeloze spellen zijn die gene gameplay hebben, als graphics nooit werden verbeterd dan zouden mensen ook klagen dat de graphics slecht zijn , ik kan me nog goed herinneren dat veel klassieke spellen soms lage cijfers kregen voor de graphics waardoor de game minder aantrekkelijk leek terwijl graphics er toen wel toe deden,

en vandaag de dag is 3d niet meer goed? :r
Wat wil je... Je gaat een portable console vergelijken met consoles die je op een televisie aansluit! |:(
Dan is het toch niet gek dat geluid en graphics niet vergeleken kunnen worden...
Bovendien gaat het IMHO hier ook helemaal niet om! Ik heb liever een spel dat een goede gamplay heeft en waar je dus makkelijk maanden mee zoet bent, dan een suf spel wat er misschien wel heel leuk uitziet en gave geluidseffecten heeft, maar waar je wel na een week of twee op uitgekeken bent!

Alleen daarom zal nintendo wel overleven, aangezien ze zo'n beetje de enige zijn die dat wel snappen!
Als je de inmiddels toch redelijk bejaarde GB en GBA (die qua techniek een update genoemd mag worden) vergelijkt met portables zoals de geflopte Gamegear dan worden twee dingen toch wel duidelijk:

- De GB en GBA zijn zeker nu qua hardware oud; het kon jaren geleden al mooier.

- Het maakt kennelijk geen fluit uit voor portables dat de hardware, en dus de games eenvoudige graphics etc. hebben.

Sony heeft mijn inziens met de PS-one al bewezen dat de hardware van de PSX heel goed te minituriseren is. Wat resolutie betreft... het grootste deel van de PSX games gebruikt een resolutie die heel goed op een lcd schermpje van een portable weer te geven is. Zou mij niets verbazen als Sony met iets komt wat qua hardware heel veel lijkt op een PSX zodat ontwikkelkosten laag blijven en er meteen al een hoop games eenvoudig (goedkoop) te porten zijn.

Verder krijgen de mobiele telefoons steeds mooiere kleurenschermpjes. De hardware van een GB is zo eenvoudig dat het niet lang meer duurt voor een gemiddelde mobiel kan concurreren met Nintendo's portables.

Misschien een pietsie off-topic:
De eenvoudige games van portables kunnen nooit duur zijn om te ontwikkelen. Wat mij wel wat lijkt is als er eens een fabrikant zou komen met een mobiel/portable waarvan games gratis (via telefoon/internet) te downloaden zouden zijn (op een geheugenkaartje of zo). En dat de fabrikant dan zijn geld verdient met het verkopen van hardware. Dat moet toch gaan lopen? Ook geen illegaal kopieer gezeur. Of ben ik nu totaal onrealistisch?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True