Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 24 reacties
Bron: Reuters

Reuters meldt dat Nintendo vanaf volgend jaar de mogelijkheid zal bieden om Game Boys draadloos met elkaar te verbinden. Begin 2004 zal in Japan een apparaatje op de markt komen dat het gebruik van kabels overbodig maakt. Het nieuwe product zal, volgens Nintendo gratis, geleverd worden bij twee spellen uit de Pokemon-serie, die voor zo'n 37 euro over de toonbank gaan. Dan zal het mogelijk worden tegen elkaar te spelen, informatie uit te wisselen en te communiceren. In de toekomst zullen naast deze twee ook andere titels geschikt worden voor draadloze communicatie. Motorola levert de chips met de technologie, die veel weg heeft van Bluetooth. Het bereik van het apparaatje is een aantal meters.

Game Boy draadloos
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (24)

[wiseguy mode]
De titel is een beetje krom :)
Draadloos gamen kun je al met de Gameboy, alleen niet multiplayer gamen.
[/wiseguy mode]
Draadloos spelen zonder tegenstanders spelers is niet krom wil je zeggen?

Uiteraard hebben ze het over draadloos multiplayen :)
Ik kon me er in eerste instantie ook niks bij voorstellen: draadloos gamen via de GameBoy???
Waarom zijn niet alle spelletjes die multiplayer (via kabel) geschikt zijn ook geschikt voor deze nieuwe draadloze variant?! Want zover ik weet maakt het weinig uit ofdat je een kabeltje of de ether gebruikt voor multiplayer games.
Misschien doordat Nintendo geen abstractie heeft aangebracht in de communicatie met andere GBs. Maar ziets als:
Cable cable;
cable.send(status)

ipv
if (cableSelected) System.network.init(new CableConnection())
else System.network.init(new BluetoothConnection());
...
System.network.send(status)
Ik denk dat de abstractie hardware matig gemaakt wordt en niet in de software.

Bekijk het zo, de uitvoer gaat via een poort de draad op en zo naar de andere kant. Als je nu aan die poort een aparaatje koppelt dat de signalen opvangt en draadloos verder stuurt heb je een abstractie.

De software weet helemaal niets af over het bestaan van het ether apparaat en hoeft dit ook niet te weten. De software stuurt gewoon de signalen naar de poort, hoe de signalen nu aan de overkant komen kan je dus zelf bepalen.

Het ether apparaatje zal deze signalen waarschijnlijk moduleren aan de hand van een of andere techniek. Zolang de receiver dit terug demoduleert en doorgeeft aan de poort is dit dus geen probleem. Daarnaast zal het het ether apparaat ook de overige overhead afhandelen zoals het opnieuw zenden van verloren packets ed. Hetzelfde principe zie je ook met draadloze muis/keyboard sets....

Het is dus inderdaad raar dat bepaalde spellen wel multiplayer zijn met een draad en niet draadloos. Mischien omdat er draadloos meer latency opzit oid ? ...
De reden is heel simpel. In een kabel kun je collision-detection doen, in de ether niet.

In een kabel kun je dus leuke dingen als ethernet doen, met collision-detection en retries, volledig asynchroon. In de ether (ja, het is wat verwarrend ja :+) kun je alleen maar synchroon dingen doen, een soort token-ring verhaal.

Zoek maar eens iets op over 'packet radio'.

Edit:

De latency is idd. een stuk hoger bij token-ring/packet radio. Aan de andere kant is hij ook een stuk voorspelbaarder, dus je zult geen variabele lag hebben.

Edit2:

Het is dus niet alleen een verandering van protocol ofzo, je hele programma moet aangepast zijn op synchroon netwerken.
Waarom toch altijd die eigen standaards... Als de technologie zo op bluetooth lijkt, waarom niet gewoon een bluetooth ingang maken...
eigen tech is heel simpel. daarmee houden ze zelf alles in handen, als zij de standaart beheren kunnen ze alle 3rd party leveranciers strak aan het lijntje houden, en dat is de handels wijse van Nintendo. zo hebben ze altijd gehandeld
Maar wat lopen jullie nou allemaal te bullshitten? Het is technologie van Motorola. Dat staat er toch heel duidelijk hoor.

Voor zo ver ik heb begrepen vreet bluetooth te veel batterijen op de genoemde afstand van een paar meter. Motorola heeft het verbeterd waardoor je een hoger bereik krijgt met minder stroomgebruik.
Toendertijd was de Bluetooth technology er nog niet of nog te duur. Deze techniek is van het laatste jaar, en de GBA is er al reeds 2 1/2 jaar.

Toch wel fijn, zonder die draadjes spelen, want ze liggen vaak in de weg of je ontkoppelt ze per ongeluk. Jammer dat dit bij Pokemon zit, ik speel dit spel liever niet.
ik vind toch dat ze er wat laat mee komen.
Ze lopen er mee achter.
Waar mee lopen ze dan precies achter? Nintendo is toch de enigste speler op de markt als het gaat om de gameboy? 8-)
@freak1982
Echt niet. Wat dacht je van Nokia, Sony-Ericsson, Motorola, etc. Allemaal handheld, kleurenscherm, van nature connected op het netwerk, infrared, bluetooth.

Ik geef de GameBoy nog een paar jaar. Dan staat ie op zolder net als de nintendo 8bit nu :P
Gaat ze niet lukken denk ik. Ze willen allemaal d'r eigen standaard.

Tenzij ze de koppen bij elkaar steken om tot een standaard te komen voor zowel programmatuur, media waar de games opstaan enz...
Ik geef de GameBoy nog een paar jaar. Dan staat ie op zolder net als de nintendo 8bit nu :P
Schaam je, een NES hoort in de huiskamer, ook al speel je verdomme op een plasmascherm!
Inderdaad... Niemand anders maakt een gameboy |:( :9

edit: typo
met hoevelen kun je tegelijk gamen? 2en of meer?. Kan ik nergens uit het stukje halen, maar zou wel makkelijk zijn "lan-party" voor game boy
In de toekomst zullen naast deze twee ook andere titels geschikt worden voor draadloze communicatie

Je kan dus de normale spellen niet spelen met deze set?
NEE, Met deze set ben je instaat om ook andere titels welke geschikt zijn voor draadloze communicatie te spelen .. ( toekomstige titels dus )

Het lijkt me logisch dat de oude GameBoy en GameBoy Advance titels welke GEEN gebruik maken van de draadloze communicatie module, dus ook geen gebruik van kunnen maken, maar wel gewoon werken op je gameboy.

(zo moeilijk wastie niet, toch ? )
Zou het dan meschien mogelijk zijn om met meer dan 2 man te gamen tegelijke tijd.

Thadir denkt aan Final Fantast Betal Tacticks met 9 man tegelijke tijd :9

Maar ja moet ik wel pokemon koopen na ja dat neem ik er maar bij he :)
Nog zoiets.

Je kunt op de GBA al lang met 4 man tegelijkertijd gamen.

Zelda 4 Swords heeft niet voor niets een 4 in de naam.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True