Waarom zo weinig pc-spellen op DVD verschijnen

Hoewel het DVD-formaat al in 1997 geïntroduceerd werd in zowel de pc- als de stand alone-markt, zien we nog steeds weinig spellen die er gebruik van maken. HomeLan Fed vroeg zich af hoe het kwam dat de meeste spellen nog altijd op CD-ROM uitkomen, in plaats van op DVD, en interviewde diverse mensen binnen de spellenindustrie. Het voordeel van het gebruik van DVD's tegenover CD-ROM's is duidelijk; er past vele malen meer data op een DVD, waardoor een flink spel niet langer op twee, drie of meer schijfjes uitgebracht kan worden, maar op één. In de praktijk zien we echter dat er nog nauwelijks gebruik wordt gemaakt van DVD's, en dit blijkt met name te wijten te zijn aan het feit dat een groot deel van de pc's nog altijd niet uitgerust is met een DVD-drive.

DVD logoHoewel spellenontwikkelaars wel brood zien in DVD's, zien de publishers dit gebrek aan marktpenetratie nog altijd als grootste probleem. Daarnaast zijn de kosten van DVD's nog altijd een stuk hoger dan die van CD-ROM's, waardoor de beslissing nog vrij gemakkelijk gemaakt is. Meningen binnen de spellenindustrie verschillen, maar waarschijnlijk zien we binnen een jaar de eerste spellen uitkomen op DVD, en over vijf jaar zal de CD-ROM geheel vervangen zijn door DVD's. Er zijn echter ook mensen die er een andere mening op na houden:

McGee has perhaps the most radical opinion on the future of DVD PC games and, indeed, on PC games in general. I think the home PC as we know it today will soon be replaced by console products like the Xbox... in the form of Xbox2, PS3, and other "all in one" (Tivo, console, DVD, music, internet, etc) appliances. PC games will continue to be made, but I think they are becoming more and more like the independent film world.

Console games will continue to get bigger in content and budget while PC games will continue to become more and more innovative in design, content, and distribution. With that in mind I don't see DVD making any sort of "serious" move into the space. In five years time I think we'll see a rebirth of Internet game distribution for those who are still "stuck" on PCs as their primary game platform. DVD will have its place but will probably never be as prevalent as CD is today.

Door Diederick Janse

Nieuwsposter

22-03-2003 • 16:01

87

Bron: HomeLan Fed

Reacties (87)

87
85
56
16
0
0
Wijzig sortering
Er is net aangekondigd dat Metal Gear Solid: Substance op dvd zal verschijnen, en niet op normale cdrom. Dus het begint toch te komen.

Een ander voordeel (vooral voor de ontwikkelaars) van spellen uitbrengen op dvd is dat ze minder zullen worden gekopieerd. Er zijn immers nog maar weinig mensen met een dvd-brander
Het nadeel daarvan is wel dat degene die nog niet over een dvd beschikken het spel helemaal niet kunnen spelen, aangezien het spel alleen op DVD uitkomt en niet op cd zal verschijnen. Wat natuurlijk ook weer voor minder opbrengst zorgt.

Maar aangezien de meerderheid wel over een dvd beschikt lijkt het me sterk dat het nog lang op zich laat wachten tot het grootste deel van de spellen alleen op dvd verschijnt.
Bovendien vergen nieuwe spellen steeds snellere (en dus nieuwere) pc's, zodat de kans vrij groot is de potentiele kopers van dit spel al een pc hebben met een DVD-speler.
Als de potentiële kopers echt de game willen hebben, zullen ze vast wel een DVDspeler erbij kopen, dat kost toch niet veel meer. Dus in dit opzicht, zou het ook de verkoop van DVDspelers kunnen verhogen.
Het is een beetje dubbelzinnig allemaal. Spellenmakers hebben er namelijk aan de ene kant geen moeite mee om nieuwe spellen uit te brengen die maar net speelbaar zijn op de huidige PC's (denk aan CPU/GPU), maar aan een princiepe wat al jarenlang standaard in een PC zit wel....
Wat een onzin, als je de prijs van de huidige spellen afzet tegen wat een dvd-speler kost dan is het niet hebben van een dvd-speler echt onzin.

Dat is hetzelfde als spellen alleen maar uitbrengen op floppy, omdat er mensen kunnen zijn die geen cdrom speler hebben. Op een bepaald moment werden cdrom spelers zo goedkoop dat je ervanuit mag gaan dat als nodig ze zo'n ding gewoon kopen!

Ik denk dat het eerder gebaseerd is op de marge. Een spel op cdrom is nou eenmaal goedkoper te fabriceren dan dvd. Pas als de spellen echt meer dan 3 cd's zijn dan zal dvd interessanter zijn.

Persoonlijk hoop ik dat ze zo vlug mogelijk overstappen op dvd (dan hoef je niet meer te wisselen van schijf en kunnen ze ook de hoeveelheid programmatuur dat geinstalleerd moet worden op je compu minimaliseren)
Ik kan me herinneren dat enkele spellen én op DVD, én op meerdere CD's uitgebracht werden (de spellen kan ik me zo snel ff niet herinneren...). Dus dat je twee versies krijgt.

En idd, zoals anderen al zeggen, als je voor een bepaald spel de nieuwste PC nodig hebt, zal er vast ook wel een DVD-speler in zitten.
Anoniem: 75461 @MysticMan22 maart 2003 16:28
Ja, je vergeet nog een voordeel, als mensen een cdrom willen downen dan is dat meestal rond de 600 MB, met een DVD zal dat enkele GB's zijn dus het downloaden van spellen zal ook zeer scherp afnemen.
Alsof gamedevelopers rekening houden met hoeveel er op 1 CD kan, natuurlijk niet! Als het niet op 1 CD kan zetten ze het op 2, of op 3 of zelfs meer. Wanneer men DVD's zal gebruiken gaat m'n niet zeggen van "hooray, nu we enkele GB's meer op 1 schijfje kunnen zetten, gaan we het spel nog groter maken!", hoeveel men zal downloaden hangt dus totaal niet af van welk medium men origineel gebruikt.


edit: oki, hakker, thanks for clearing that up :)
Je mist de punt van DrWolffenstein Relix. Als je 700 MB op 1 cd kwijt kan ja en een spel bv uit 3 cd's bevat is het 2100 MB. Dat spel wordt alleen op DVD uitgebracht. Hoe wil jij dat op CD gaan zetten?
Juistem dat gaat niet want het spel heeft niet een punt om van cd's te swappen. Dus of je moet die 2,1 GB altijd op je drive laten staan of een DVD fikker halen om het dan op een schijfje te krijgen.

Resultaat is gewoon dat meer mensen het spel wel legaal gaan halen.


of een DVD fikker :+
Anoniem: 72339 @Relix22 maart 2003 21:10
Half-life is veruit het meest verkochte spel. Puur omdat je om counter-strike fatsoenlijk te kunnen spelen, wat het populairste multiplayerspel de laatste 2 jaar is, half-life origineel nodig hebt.
En dan nog 2 dingen:

1. Half-Life is nu gewoon spotgoedkoop.. voor E10 heb volgens mij al een cd'tje
2. De mods.. simpel.. 'tis gewoon een 1000-in-1 spellenpakket als 't ware, en er blijven nieuwe (veel gespeelde) mods komen

Als meer developers zouden inzien dat juist mods de community levend houden..
Er zijn genoeg hacker-groepen in onze lieve vredige wereld die het wel voor elkaar krijgen om van 1 DVD 3 cd-tjes te maken met mooie swap-punten hoor. Het zal misschien eventjes duren voor ze er helemaal op zijn ingesteld, maar wat men ook uitvindt, er zijn altijd weer mensen die het weer kunnen aanpassen.
Ik betwijfel eigenlijk of dat een voordeel is. Spellen winnen die veel op internet verkrijgbaar zijn worden over het algemeen eerder gespeelt. Als een spel nl heel bekent is, en als men er zeker van weet dat het spel leuk is, dan kopen ze toch wel het origineel om maar een originele cd-code te hebben. Dat laatste zorgt meestal dat een spel veel verkocht word in de winkel.

Half-life is veruit het meest verkochte spel. Puur omdat je om counter-strike fatsoenlijk te kunnen spelen, wat het populairste multiplayerspel de laatste 2 jaar is, half-life origineel nodig hebt.

De verkoop van UT ligt bijvoorbeeld een stuk lager omdat je daar geen key voor nodig hebt. Echt die-hard gamers die er ook wars mee spelen enz, kopen toch het origineel wel.

Dit is allemaal buiten het feit, dat je een .iso niet perse hoeft te branden om de data ervan leesbaar te kunnen maken, wat nog steeds een boel mensen denken.
halflife kost maar liefts 12.95 als best by cd rom :)
Ik zie dit niet op gaan....... mafia is ook een spel op 3 cd,s dus 2.4Gb..... of je dat nu in drie delen of in één keer doet maakt in feite niks uit voor het downloaden. Het wordt een stuk moeilijker als ze in-game movies zo groot maken dat het niet leuk meer is om te downen en de movies er ook niet uit te slopen zijn.
Anoniem: 81284 @MysticMan22 maart 2003 17:40
Dat spellen niet meer zo snel gecopieerd worden klopt denk ik niet. Gisteren : reclameblaadje van een bekende discounter (begint met een a) voor een pc met van-alles-en-nog-wat voor ik meen 1299 euro, met dvd-r-rw-brander. Dus een boel mensen zullen binnenkort ook dvd's kunnen copieren.

ik hoop dat spellen in de toekomst op dvd uitkomen, scheelt een boel gewissel bij installatie en een boel ruimte in mijn kast
Vergis je niet met een "echte" DVD brander en een Combo-Drive met een DVD-speler(!) en een "gewone" CD brander...

Ik weet het niet hoor maar dit klinkt als een marketing truc.
Nee hoor, dit was een echte DVD-brander

Lees dit maar (misschien ook wel interessant als je de reacties bij dit artikel doorneemt): http://www.zdnet.nl/News.cfm?id=25780&mxp=32
Tis echt een brander; Panasonic DVD+RW.
[te laat ;)]
Anoniem: 72405 @MysticMan22 maart 2003 17:47
Een ander voordeel (vooral voor de ontwikkelaars) van spellen uitbrengen op dvd is dat ze minder zullen worden gekopieerd. Er zijn immers nog maar weinig mensen met een dvd-brander
Ja...of is het andersom. Omdat er nog maar weinig 'nuttige' dingen met een dvd brander gedaan kunnen worden, voor de doorsnee consument dan, heeft nog bijna niemand zo'n ding. Maar als er nu eens veel meer spellen op dvd uit gaan komen... ;)
De dvd branders zijn immers niet veel duurder meer dan de cd writers, toen die voor de consument beschikbaar kwamen.
Anoniem: 44077 @MysticMan23 maart 2003 10:57
Een ander voordeel (vooral voor de ontwikkelaars) van spellen uitbrengen op dvd is dat ze minder zullen worden gekopieerd. Er zijn immers nog maar weinig mensen met een dvd-brander
Daar heb je inderdaad gelijk in. En daar komt nog eens bij dat organisaties zoals RIAA en BSA altijd op zoek zijn naar snelle en effectieve oplossingen om illegaal gebruik en kopieren tegen te gaan. Het overgaan op DVD's zal tenminste voor een tijd helpen.
Ik heb het origineel een beetje gemist. Weet iemand of dat nog ergens te krijgen is?

Is er al een demo van MGS2:S?
28e komt ie. 25e in de us d8 ik.
Nou, mij lijkt dat het juist op DVD en CD komt.

En het lijkt me ook wel een beetje sterk.. Het komt uit het niets..

* 786562 AMDFreakie
Vanaf 01-04-2003 verkrijgbaar:

Quake4 retail DVD action hardwarepack!
Quake4 DVD gamedisc inclusief DVD drive!
adviesprijs 99,= euro

Natuurlijk ook als losse DVD Gamedisc verkrijgbaar
adviesprijs 59,= euro
Quake 4, op 1 April ? Euh ja... en die datum zegt jou niets ??
Waarom zou ik een fictieve advertentie als deze plaatsen? Precies........
Dit is niet meer dan een suggestie naar een game ontwikkelaar die een mega titel op DVD moet uitbrengen en in samenwerking met een hardware ontwikkelaar er voor een goede prijs een DVD speler bij doen. Op deze manier zal de markt toch een aardige boost krijgen voor de softwareproducent.

Ik had ook dit meteen kunnen schrijven maar vond de advertentie leuker... jammer dat je het niet begreep :P
Tja, maar alle reacties die ik hier gelezen heb, zijn op dat punt echte tweakers. Draaien hun hand er niet voor om om "even" een DVD-spelertje erin de pluggen.

Echter 90% van de mensen durft hun pc amper open te schroeven, laat staan een DVD speler in te bouwen.

Je zou dan ook nog eens de inbouwservice erbij moeten gaan leveren met bij behorende garantie. Dat kan alleen bij computerbedrijven en niet bij de plaatselijke speelgoedboer.
Precies... onlangs had iemand mij gebeld om een DVD-ROM drive in te bouwen, had-ie net gekocht. Omdat ik geen zin had om de baan op te gaan ff een gidsje ingetikt met stapje voor stapje de uitleg wat hij precies moest doen. Twee dagen later ben ik toch zelf kunnen langs gaan omdat hij schrik had iets stuk te maken. En dan hebben we het over een doorgestudeerde ingenieur die elke dag met PCs werkt, wat voor een klus moet het dan wel niet zijn voor de 'gewone gebruiker'...
Dit is iets wat ik me ook al heb afgevraagd. De DVD speler wordt al ongeveer 2 jaar standaard bij computers geleverd. De spellen die tegenwoordig uitkomen draaien bijna nieteens meer op computers ouder dan 2 jaar.
Overstappen op DVD zou mijns inziens een logische stap zijn.
Ook een voordeel is dat bij een DVD spel ze de muziek die gedraaid wordt flink kunnen uitbreiden. Want ik wordt echt soms kenttergek van steeds dezelfde nummers en tunes.
Het aantal levels kunnen ze dan ook flink gaan uitbreiden wat vooral voor multiplayer zeer aantrekkelijk is.

Ook zoals hierboven is gezegd "making of'"'s en zo geeft een behoorlijke meerwaarde aan zo'n spel.
Anoniem: 64839 22 maart 2003 17:30
Het slaat eigenlijk nergens op om spellen niet op DVD uit te brengen. laat zo'n schijfje nu eens een paar euro duurder zijn, dat zie je toch niet zo snel in de prijs terug.
En de mensen die geen dvd speler in de computer hebben hebben vaak ook niet up to date hardware om het spel te kunnen draaien.
toch is het nog steeds zo dat veel mensen kiezen voor een brander in plaats van een dvd-speler. Op een of andere manier denken ze dat een van de twee voldoende is. Nou weet ik wel dat er vroeger wel eens conflicten konden komen als je beide neemt, maar volgens mij is dit nu opgelost. Ik denk dat dat ook wel een belangrijke oorzaak is voor het feit dat nog weinig mensen een dvd-speler in hun pc hebben...
Anoniem: 72421 @chris22 maart 2003 22:40
In plaats van? De pc's worden nu alweer een jaar of 2 standaard uitgeleverd met sowieso een DVD en waarschijnlijk ook al zo'n 2 jaar standaard met een brander, beide dus.
Ik heb thuis 3 dvd-spelen, die ik bij m'n eerste dvd-rom kreeg, zo'n 3 jaar geleden. Maar inderdaad, alle spelen die ik sindsdien heb gekocht (waar ook multi-cd spelen bij zitten) zijn allemaal op cd, geen enkele op dvd. Ik denk dat de consument ook sneller voor cd's zal kiezen als beide vormen aangeboden worden. CD-based zal ook voor de consument goedkoper zijn (gezien de hogere productieprijs is het aannemelijk dat de verkoopprijs ook hoger zal liggen dan het vergelijkbare cd-product) waardoor die ook sneller voor cd's kiest.
Ik kan me niet voorstellen dat het maken van 1 dvd meer kost dan het maken van 3 of meer cd's. De materiaalkosten zijn nagenoeg gelijk. Alleen het productieproces zal iets duurder zijn. Indien alle spellen op dvd worden uitgebracht zullen deze kosten dalen en zal de overstap naar dvd (voor wie er nog geen een bezit) door iedereen worden gemaakt.
het spel (of software pakket of OS of what ever) op DVD én CD uitbrengen, is dan iets?
kijk maar naar Suse Linux, die leverd zijn OS (versie 7.2 iig) op 7 CD's + 1 DVD. ik vind dit eigelijk nog de beste oplossing, alleen dan lever je het product eigenlijk wel dubbel, dis zou de consument de keuze moeten hebben. Of DVD, of CD. omdat je anders het deel wat je niet nodig hebt kunt afgeven / verkopen...
En dan het andere schijfje wat je niet gebruikt weggeven aan een ander zeker :P. Ik denk dat het moeilijk is met twee aparte edities. Ze moeten nu gewoon de knoop doorhakken,het enige probleem waar ze mee zitten is dat niemand het eerst wil zijn. Er moet gewoon een topgame komen die alleen voor DVD is en de anderen volgen wel. Dan wordt het gewoon een standaard. Als je dan heel twijfelachttig twee soorten gaat uitbrengen zal dvd nooit echt doorbreken, dat is in ieder geval niet zeker. En dan nog, als je het wilt doen zit je met het probleem dat je geen voordeel hebt aan de ruimte van de dvd, de making-of en extra stuff of het grotere spel moet dan ook allemaal op cd. En dan is er nog een probleem, je moet ook 2 verschillende spellen uitbrengen omdat in je de een wel cd's moet wisselen en in de ander niet.
Anoniem: 4417 22 maart 2003 21:46
Ik heb dat "er zijn niet genoeg computers uitgerust met DVD-spelers" argument altijd al zo'n onzin gevonden.

Enerzijds durven de game-publishers het niet aan games op DVD's te verspreiden vanwege een (volgens hen zeggen) te lage marktpenetratie van DVD-ROM-spelers (terwijl nagenoeg alle nieuwe computers van de laatste anderhalf jaar toch wel standaard met DVD-ROM-spelers zijn uitgerust), terwijl diezelfde games ons tegelijkertijd wel weer zowat dwingen om de absoluut allernieuwste videokaarten te kopen. Een nieuwe 3D videokaart (zeker een snelle) kost toch echt vele malen meer dan een DVD-speler die je voor nog geen 60 euro al kunt krijgen. :?
Dat is niet waar Omdat tweakers alles op 1600x1200 @ 8xfsaa en 16xAA en alles op high willen draaien heb je de nieuwste kaarten nodig. Er zijn zat mensen die tevreden zijn met 800x600x16, en alles op low, en vinden het prima. Dus dat is een nonargument.

Het modale gezin heeft een PC voor een jaar of 3/4. Er zijn dus nog zat mensen zonder een DVD-ROM. Ik heb er bijvoobeeld ook nog geen, hoewel ik een tamelijke recent systeem heb (Athlon 2200+ etc.). Ik zie er alleen geen noodzaak toe (ik weet van slechts 1 DVD-ROM spel).
Anoniem: 81548 @Brent24 maart 2003 08:26
ja, das waar
Anoniem: 40593 24 maart 2003 01:15
1 Moderne spellen vergen een snelle PC, ik heb nog nooit iemand met een snelle Pentium 4, Athlon XP, G-Force of Radeon gezien zonder DVD speler in zijn/haar systeem.

2 DVD spelers kosten geen kont meer, je bent gek als je de aanschafprijs er nog steeds niet voor over hebt als spellen en andere software op DVD uitkomen.

3 De kosten kan het ook niet om gaan, ik kocht Atlantis 3 laatst voor €4,99 op DVD. de 4-CD versie kostte in dezelfde winkel €12,95!!

Kortom, ik verbaas mij erover dat niet ieder spel wat meerdere cd's vergt gewoon standaard alléén op DVD wordt uitgebracht. UT2003, 3 cd's, ook niet leuk om te spelen op trage PC's. Mensen die dat spelen hebben vast wel een DVD speler lijkt me hoor.
Nou, ik heb een redelijk snelle XP met een Radeon (ok, een jaartje oud al weer) ZONDER DVD speler. Gewoon omdat ik er het nut nog niet van in heb gezien. DVD-films speel ik af op de stand-alone speler in de huiskamer.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.