Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 165 reacties
Bron: ExtremeTech

Op ExtremeTech is een interview verschenen met Windows Graphics and Gaming Technologies-voorman Dean Lester. Gaming op de pc moet radicaal veranderen in de komende jaren. In vergelijking met consoles is gaming op de computer ingewikkeld. Het begint al bij de aanschaf van een game: aan welke eisen moet de computer voldoen? Lester stelt dan ook voor bepaalde gradaties van hardware in te voeren. In plaats van een lijst met benodigde hardware, zal er op de pc en op de doos van het spel een sticker verschijnen, waarop bijvoorbeeld 'Level 3 PC Hardware' staat. Het risico hiervan is wel dat de hardware-industrie tegen gaat werken. Een ander probleem is dat hardware ontzettend snel verandert, en dat een Level 3 PC dus niet te vergelijken valt met een Level 3 PC van een half jaar later.

Een tweede ontwikkeling die gaming op de pc toegankelijker moet maken is de 'My Games'-map. In deze map verschijnen niet alleen de games, maar via een menu vind je ook ondersteuning en updates voor de games. Lester zegt ook dat drivers voor hardware eindelijk betrouwbaar moeten zijn. Drivers voor grafische kaarten en andere hardware zitten vaak vol bugs, en minder gevorderde computergebruikers weten daar niet mee om te gaan. Een derde ontwikkeling, die een grote kans van slagen heeft is het direct draaien van games vanaf de cd-rom. Vrijwel elke pc is inmiddels uitgerust met een 40x of snellere cd-romspeler. Kopiëren naar de harde schijf is overbodig, en daarmee het hele installatieproces ook. Natuurlijk wil Lester de invloed van DirectX 9 op de gamemarkt vergroten. Aangezien er vóór de release van Windows Longhorn geen grote DirectX-versies worden verwacht, moet de markt genoeg tijd hebben om aan DirectX 9 te wennen:

Microsoft DirectXThe implementation of HLSL (higher level shading language) allows a wider array of programmers to implement sophisticated shaders using a familiar, procedural programming paradigm. It's not like writing assembly code anymore. Secondly, DirectX 9 is the last major release of DirectX until Longhorn (Microsoft's next generation operating system) ships. So the developer community can be confident that they won't have to re-learn a whole new version nine months from now.
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (165)

1 2 3 ... 7
Een derde ontwikkeling, die een grote kans van slagen heeft is het direct draaien van games vanaf de cd-rom. Vrijwel elke pc is inmiddels uitgerust met een 40x of snellere cd-romspeler.
Neee, laat dat niet gebeuren !! :(

Een CD-Rom drive maakt meestal heel veel herrie, en hij moet ook de hele tijd opnieuw opspinnen en dat is traag :z

Heb liever de hele game + geluid/muziek op me HD staan :)
Neee, laat dat niet gebeuren !
Een beetje tweaker zal er geen moeite mee hebben om een image van de cd-rom te mounten en dus stiekem toch de game vanaf de harde schijf te draaien. :D
En vervolgens zorgt anti kopieer techniek ervoor dat die image niet meer wil spelen...
En vervolgens komt de grote boze hacker die een crack maakt en het verhaaltje uitblaast :P
Ik ben een paar keer PC spellen tegengekomen die ook zonder installatie werkten.

Zoal Carmagedoon TDR 2000, dat vond ik ook raar maar blijkbaar kan het wel.

Off topic? Dacht het niet he!
Grote boze hacker?
Hackers zijn toch altijd kleine, bleke slungels? }>
De fabrikanten mogen je niet verbieden om een kopie voor eigen gebruik of een backup te maken. Ze zijn echter niet verplicht om hun produkt zo te maken dat die kopie ook daadwerkelijk gemaakt kan worden.
en inderdaad... daar komt de grote boze hacker en blaast het verhaaltje uit... :) :z
hahaha, ja op het inet een grote bek maar als je ze in elkaar wil stampen rennen ze weg.
Dan heb je het volste recht ze aan te klagen... een kopie voor eigen gebruik moet kunnen.
kleine slungels ? :+
Laat me niet lachen. Met zo'n naam Pietje de Pukkelaar, en jij lacht met grote bleke slungels! :o :+
Ik ben een paar keer PC spellen tegengekomen die ook zonder installatie werkten.

Zoal Carmagedoon TDR 2000, dat vond ik ook raar maar blijkbaar kan het wel.
offtopic:
Vertel mij dan eens hoe je dat doet, ik zie alleen twee mappen, namelijk DirectX en Assets, de enige 3 exe-bestanden zijn setup.exe, TDR2000menu.exe en DXsetup.exe
Wat ik veel irritanter vind is het idee de hele tijd CDs te lopen wisselen als je een ander spel wilt spelen... Geweldig, dus CD spelers zijn sneller... Betekent dit dat Microsoft het illegaal downloaden van films toejuigt? Wat moet ik straks anders met mijn 280GB schijfruimte, als alle spelletjes van CD draaien?

En inderdaad, ik kies zelf wel waar ik mijn spellen installeer, My Games zou hetzelfde lot ondergaan als My Pictures en zo: Shift-Delete.
En inderdaad, ik kies zelf wel waar ik mijn spellen installeer, My Games zou hetzelfde lot ondergaan als My Pictures en zo: Shift-Delete
Jij als ervaren tweaker zou dat misschien doen! Maar denk eens aan al die mensen die niet zoveel ervaring met computers hebben, voor hen zou het denk ik een uitkomst zijn! Het zou voor hen goed zijn hun spelen een beetje goed te managen. Want als ik zie hoe het soms daar een bende is! :'(
De gedachte aan hoe de PC van de gemiddelde gebruiker eruit ziet probeer ik te verdrukken ;)

En iets meer on-topic weer: Wat is er trouwens mis met het aan de gebruiker vragen of ze alles op de harddisk willen pleuren of van CD willen draaien? Zet gewoon het van de CD draaien als default, en alle users hebben dat standaard.
En inderdaad, ik kies zelf wel waar ik mijn spellen installeer, My Games zou hetzelfde lot ondergaan als My Pictures en zo: Shift-Delete.
1 ding zo wel mooi zijn van een My Games map, als ieder spel daar zijn savegames in zou opslaan, scheelt mij weer tijd om al mijn savegames te backuppen bij een reinstall ;). Verder is het natuurlijk onzin om je games in een subfolder van je My Documents te installeren |:(
Dat is dus ook de reden dat ik My Documents naar My Files gerenamed heb, met daarin de mappen documents, programs, download en pictures. Het idee van My Files en My Games is aardig, maar de naamgeving is anders dan ik em wil :)
Heel veel games gooien tegenwoordig je savegames al in je

Documents and Settings\USERNAME\Application Data\GAMETITEL

aan de ene kant wel handig omdat je saves dus bewaard blijven, aan de andere kant vind ik het af en toe wel irri om daar 'meuk' te vinden die ik al maanden geleden geuninstalled heb.
1 ding zou wel mooi zijn van een My Games map, als ieder spel daar zijn savegames in zou opslaan, scheelt mij weer tijd om al mijn savegames te backuppen bij een reinstall - door KoeKk
Precies, daarom heb ik al m'n Games ook op een andere schijf geïnstalleerd (My Documents trouwens ook)
en dat is dus precies wat ik mis in XP. De toegankelijkheid om die mappen te verplaatsen naar een andere partitie/map. tuurlijk het kan, ik doe het ook maar eenvoudig is anders....
Een voordeel van (voledig!) spelen vanaf CD is dat er niet allerlei DLL's worden gekopiëerd en registrysettings aan worden gemaakt die je systeem vervuilen.
Da's dus niet waar. Er worden misschine geen DLL's geninstaleerd, maar ze kunnen wel degelijk geregistreerd worden op je systeem.

Tijdens het runnen van een executable worden ook vaak waarden naar je registry gelezen, dus dat is ook geen voordeel!

Zou inderdaad wel relax wezen als er niks werd weggeschreven maar dat is meestal niet zo.
Dit lijkt me niet logisch. Een DLL niet instaleren maar tegelijk wel registreren. Dat zou dan later mis kunnen gaan als de DLL wordt aangesproken en de CD-ROM niet in de drive zit.

Als er straks "run-from-CD" games komen zullen die hoogstens gamedata opslaan net als consolses, inclusief de pc-achtige xBox, dat nu ook al doen.
Helemaal mee eens, zolang CD-rom spelers net zoveel lawaai maken als stofzuigers, is het ook helemaal niet haalbaar. Ik installeer juist mijn spellen op de harddisk.

De oplossing die imho wel goed is: Maak spellen flexibeler..voor de mensen die gebruikersvriendelijkheid willen een eenvoudige install of geen install (geheel vanaf CD-ROM spelen), en voor de harddisk liefhebbers een gemakkelijke mogelijkheid om het spel zo te configgen dat de gehele inhoud van de CD('s) op de harddisk/server kunnen staan. Zo wordt het voor de tweakers ook gebruikersvriendelijker, aangezien CD-mount proggies, virtual CD e.d. niet meer nodig zijn.
En ik denk dat wanneer je het spel direct vanaf de cd-rom speeld het ook makkelijker te bevijligen is tegen hacken. Je kunt immers niet zomaar een no-cd crack installeren :)
Maar wat is er mis met een keuze tussen het van de harde schijf spelen of niet? Als het installatieproces onnodig is, scheelt dat een hoop gedoe en tijd.

Van de andere kant is het voor ontwikkelaars minder interessant om direct spelen vanaf de harddisk toe te staan. Je werkt hiermee wel illegaal kopiëren in de hand.

Over lawaaierige cd-romdrives: de industrie zal de gamers tegemoet moeten komen. Een tijd terug had Kenwood een 72x-drive die extreem weinig geluid maakte, omdat 'ie in werkelijkheid niet op 72x draaide.

De reden dat het in het 486-tijdperk mislukte, is dat er toen maximaal 4x cd-romspelers op de markt waren. Dat is natuurlijk veel te langzaam om games fatsoenlijk te kunnen draaien.
Een ander nadeel van het spelen vanaf CD is de slijtage van je CD. Als die constant gebruikt wordt, dan zal de CD eerder verslijten, waardoor je spel onspeelbaar wordt.
Wat een onzin! Als je een beetje zuinig op je cd's bent hebben die dingen zo ongeveer het eeuwige leven. Het plastic en het aluminium merken echt niets van het miezerige lichtstraaltje van een cd-laser. Dat stelt zelfs bij jarenlang continu gebruik niets voor in vergelijking met een cd een paar dagen in de zon laten liggen. Waar een cd kapot aan gaat (behalve krassen door onzorgvuldig gebruik) is oxidatie van het aluminium door produktiefouten of het gebruik van verkeerde inkt (nog nooit zelf gezien). En heel misschien door een niet goed uitgebalanceerde drive. Hoeveel versleten cd's heb jij in je leven gezien??

Of bedoel je slijtage aan je cdrom-speler? Dan heb ik niks gezegd. :)
ik ben een beetje zuinig op mijn cd's. Dit kon echter niet verhelpen dan mijn Diablo cd (die ik grijsdraaide) toch naar zijn grootje ging. Krasjes zijn haast niet te voorkomen, elke keer dat je de cd inlegt en eruit pakt schuif je toch algauw een beetje over dat ruwe oppervlak van de cd-lade.

Als er maar genoeg kleine krasjes komen gaat ie cd stuk, vroeg of laat.
Hoeveel versleten cd's heb jij in je leven gezien??
Al verschillende, hoezo? Als je sommige cd's heel vaak gebruikt dan kunnen ze op de een of andere manier toch slijten. Dan worden ze steeds langzamer gelezen wanneer je alle data naar de hdd zet. (Office 2k installeer ik altijd vanuit hdd omdat hij anders zomaar om de cd gaat vragen omdat je toevallig een dingetje aanklikt, kut programma op dat gebied...) Op een gegeven moment ging de cd op iedere computer steeds trager. Maar na een kopie van de cd gemaakt te hebben is alles weer ok... Vreemd he? Wel telkens Arita cd's, weet niet of het daar aan ligt... Misschien dat sommige cd/dvd spelers te warm worden ofzo en dat daardoor langzaam een cd-r toch geformatteerd wordt... Herschrijfbare cd-r dan opeens ofzo, goedkoper dan rw... :)
het van cd spelen is vooral handig voor normale mensen, en die gaan vaak ook niet zo zuinig met cd's om.
Ik weet een nog veel betere reden waarom ze het willen in voeren.
Het wil namelijk nog wel eens gebeuren dat CD's ontploffen in die op gevoerde CD-ROM spelers :(
En omdat je geen back-up mag maken van je CD moet je gelijk weer een nieuwe kopen van 80 Pleuro..
Lekker is dat!!
Nee, je hebt betaald voor de auteursrechten van het spel, niet (oke, nauwelijks) voor de productiekosten van de drager. Mocht je CD kapot gaan, dan kun je bij je verkooppunt gewoon een nieuwe halen, tegen de productieprijs. (dat is de theorie, in praktijk zal dit niet werken, omdat mensen de regels niet kennen, en de verkoper dus altijd nee zal zeggen, en je evt. doorverwijzen naar de importeur/fabrikant/etc.)
Ik heb nog nooit een ontplofte CD gezien, en ik heb ook nog nooit 80 euro voor een spel betaald.

Bovendien kan ik me niet voorstellen dat er ooit CD's komen die écht niet te kopiëren zijn.
Het is helemaal irritant, als je het spel helemaal op de HD moet zetten en alsnog de CD erin moet doen, omdat ie anders niet wil starten :(
Mag wel wat veranderd idd
de reden waarom meestal nog een cd nodig is dient puur om de cdbeveiliging te controleren... (en die beveiliging cracken ze eruit bij warez games etc)
En deze manier van beveiliging bewijst nu al enkele jaren totaal nutteloos te zijn!

De No-cd patches vliegen je om de oren!

Het enige wat het veroorzaakt is geirriteerde kopers!
Want als men het wil kraken gebeurt het toch wel, of ze moeten bij elke spel een andere 256 Bit real-time encrypted USB dongle gaan leveren maar da's financieel denk ik niet echt super aantrekkelijk!.
(Plus zijn er nog steeds maar weinig pc's met meer dan 4 USB poorten, -2 voor keyboard en muis, hou je ruimte over voor 2 spellen (Of je moet natuurlijk weer de dongles gaan verwisselen, dan toch liever cd's wisselen!).


Moraal van dit verhaal: CD kopieerbeveiligingen zijn STOM!

Vormen alleen maar een uitdaging voor de krakers al is de uitdaging tegenwoordig nog maar minimaal.

DUS: Laat de gamer zelf kiezen voor runnen van CD of HD en lever de game standaard mee met Deamon Tools support....klaar
dat is dus precies de reden waarom ik red alert 2 crack no-cd patch heb, anders moet ik die stomme cd er steeds weer in stoppen
Een derde ontwikkeling, die een grote kans van slagen heeft is het direct draaien van games vanaf de cd-rom. Vrijwel elke pc is inmiddels uitgerust met een 40x of snellere cd-romspeler
Dit hebben ze ook geprobeerd in het 486 tijdperk. Dat was ook een mooie flop. (gelukkig)
Vandaar de naam floppy ;)
De meeste spellen vereisen dat de CDROM erin zit als een vorm van beveiliging. En degelijk worden er nog delen van de CD geladen dus ik snap je verhaal niet zo.....
De oplossing voor het levelsysteem ligt nogal voor de hand als je dynamisch (mbv inet) ipv statisch denkt.

De gebruiker gaat met z'n browser naar een onafhankelijke gamesite om z'n computerspecificaties te laten doorlichten, hieruit rolt een bepaald level met uitleg.

Op diezelfde site staan alle uitgekomen spellen in een database met de gewenste systeemeisen, die wordt gekoppeld met jouw 'level' comp en er wordt gekeken of dat samengaat.

Met dit systeem voorkom je dat je moeilijke dingen voor computeranalfabeten nog moeilijker maakt (door een vaag onduidelijk levelsysteem)

Pré's zijn wel dat:
Het centrale punt onafhankelijk is (soort consumentenbond voor games ofzo) zodat niet als je computerinformatie aan vicious bedrijven wordt doorgespeeld.
Onafhankelijkheid om een betere weerspiegeling van de echte systeemeisen te geven (gameproducers willen nogal eens erg optimistisch zijn over de systeemeisen (lager dan eigenlijk mogelijk is)).

een nadeel is dat je hiervoor internet nodig hebt, oplossing hiervoor kan een standaard programmaatjes zijn die ook op die onafhankelijk website draait die de systeemeisen koppelt met jouw pc, maar dan moet je het spel wel al gekocht hebben...
Euhmm comp info kan je op een smartkaartje laten zetten en bij de gameshop kan je die in een apparaatje steken en daar op alle games 'testen'

ofzo..
Waarom zou je dan nog überhaupt in levels gaan denken?
Het is toch veel gemakkelijker als die online database die je beschrijft, gewoon de specificaties bevat die vereist zijn om het spel te draaien, en deze vervolgens vergelijkt met jouw specificaties, en vervolgens aangeeft
"Je zult het spel niet kunnen draaien"
"Het spel zal wel draaien, maar wel minimaal"
"Het spel zal prima draaien"

of
"OMFG, wat een 13373 computer heb jij! dat worden 500fps :D"

Met andere woorden: Je wilt een spel kopen, je gaat naar die website toe, klikt op de naam van het spel, en de website vertelt je of het gaat draaien of niet door naar je hardware te kijken...
Mja dat is eigenlijk wel een logisch gevolg daarvan dawuss; goed idee :D

to ]eep: met dynamisch bedoel ik vooral het gebruik van internet ipv een statisch iets als een vaststaand levelsysteem wat je oneindig door gaat tellen.

Over je manufacturer pushed marketing verhaal: ehmm wat heeft dat met een compatibiliteitssysteem te maken? Of een spel leuk is of niet kan je toch uitvinden door de demo te spelen of online/offline reviews te lezen zoals je zelf al zegt. btw snijdt je manufacturer pushed marketing verhaal als kritiek op mijn post sowieso geen hout omdat ik het woord spelontwikkelaar niet neergetypt heb maar onafhankelijke instantie..

Wat ik alleen wilde aangeven als alternatief voor het levelsysteem (als je de aanmerkingen van dawuss bij mijn voorstel optelt) is een onafhankelijk advies te geven of je het spel kan spelen niet of het ook nog een leuk spel is. (onafhankelijk dus)

edit: spelvaut
De oplossing voor het levelsysteem ligt nogal voor de hand als je dynamisch (mbv inet) ipv statisch denkt
Nee, dat ligt helemaal niet voor de hand. De systeemeisen voor het spel zijn namelijk helemaal niet dynamisch maar statisch. Als het klaar is wordt er niks meer aan de engine (en dus de systeemeisen) veranderd.

Bovendien is er niet 1 'level'. Een flightsim of een 2d spel vraagt veel van de cpu, een grafisch rollenspel of FPS vraagt meer van de videokaart of het geheugen. Daar kun je niet zomaar 1 labeltje aanhangen.
Op diezelfde site staan alle uitgekomen spellen in een database met de gewenste systeemeisen, die wordt gekoppeld met jouw 'level' comp en er wordt gekeken of dat samengaat.
dat is weer typisch manufacturer pushed marketing. Mag ik alsjeblieft eerst ook nog eens weten of het spel überhaupt wel leuk is? Dan koop je een goed gamemagazine in de kiosk of ga je naar een site met goede gamereviews. Dan weel je ook gelijk of jouw pc het wel aankan. Bovendien stimuleert dat de markt nog veel meer omdat de mensen die op de hoogte zijn ook graag wat uitgeven aan nieuwe betere hardware.
Met dit systeem voorkom je dat je moeilijke dingen voor computeranalfabeten
analfabeten moet je leren lezen! (dat geld in meerdere opzichten).

Je voorwaarden zullen ook moeilijk haalbaar zijn omdat er nu al diverse fabrikanten zijn die graag propaganda spuien onder het mom van 'objectieve info'.
En als je je via internet van dit soort dingen afhankelijk maakt ben je alleen maar meer afhankelijk van grote bedrijven, en daaraan gekoppeld bedrijven als RIAA, st Brein enz (TCPA, safe computing platform, Palladium).

Democratie is afhankelijk van goed geinformeerde verstandige mensen. Niet van grote bedrijven die een grote domme massa beheersen. Dat gaat ook op voor de softwaremarkt.
de groeten met je level hardware. Dat gaat niet werken want er zijn altijd wel games die precies buiten de boot vallen. En wie bepaald de levels en hoevaak worden die ge update. Stel je voor : sta je in een winkel met een spel van een jaar oud. Staat op level 5 (extreem zwaar) en jij hebt een zogenaamde level 4 pc. Kan je hem niet spelen denk je, dus wel want die sticker is van een jaar geleden en nu is die config level 2
het handigst is gewoon elke keer een level hoger te gaan, dus dat je nu tot level 10 heb, en elke keer een level erbij komt. Dat is het duidelijkst en krijg je niet zon situatie die jij schetst..

maar dan zit je over 10 jaar met level 100 nog wat.. dat is ook niet handig..

het beste blijft gewoon om naar de systeemeisen te kijken, want de meeste mensen weten wel globaal wat er in hun comp. zit..
Als we een logaritmische schaal gebruiken dan kan het wel. Dan is level 3 tien keer zo snel als level 2 en level 5 is dan weer 100 keer sneller dan level 3.
Dan wordt de schaal echt te grof. Je moet dan opeens een tien keer snellere PC hebben voor een game die slechts twee keer zo sneller hardware nodig heeft, maar de volgende stap op de schaal is 10*?
met 1 decimaal gaat het wel goed.
Een oplopende schaal zoals jij nou beschrijft is eigenlijk hetzelfde als gewoon de systeemeisen opnoemen zoals nu gebeurt, want die worden ook steeds hoger.
En hoe weet je dan dat je een Level # pc hebt? De meeste mensen weten dat niet, maar weten wel dat ze een pentium 3,4 of een Athlon Xp hebben. En het level zal worden bepaald door je langzaamste onderdeel, dus je moet alsnog gaan onderzoeken om achter het level van je pc te komen. Ik denk niet dat dit ingevoerd gaat worden voordat dit soort problemen verholpen zijn.
Ik weet uit ervaring dat heel veel mensen dus totaal geen benul hebben van wat er in hun pc zit. Zeker als die al 2 jaar oud is.
Wat ik er dan uit kan persen is meestal "intel" of "pentium" maar dan niet meer pentium hoeveel of de kloksnelheid. Ze weten niet wat geheugen is, laat staan hoeveel erin zit.

Een level-systeem lijkt mij wel wat, met daarnaast de uitgebreide systeem eisen.
En elk half jaar kijgt de snelste hardware een leveltje erbij. Die dan over 10 jaar op 20 zit.
Een derde ontwikkeling, die een grote kans van slagen heeft is het direct draaien van games vanaf de cd-rom. Vrijwel elke pc is inmiddels uitgerust met een 40x of snellere cd-romspeler. Kopiëren naar de harde schijf is overbodig, en daarmee het hele installatieproces ook
Gemiddeld spelletje is toch 2 CD's of meer...(en dat blijft groeien denk ik)

Dus we blijven lekker installeren met zijn allen.

edit: nu ik erover nadenk: je installeerd een spelletje op je HD zodat je ook patches, mods en uitbreidingen kan installeren. Althans, das wel een voordeel als het op HD geinstalleerd staat
Juist, maar vergeet niet dat men toch ooit eens (zo vlug mogelijk hoop ik) zal overstappen op DVD-schijfjes voor games.
En over die patches, mods enz..., die bestanden kunnen natuurlijk nog altijd op de HD geplaatst worden, waarbij de game checkt of er dergelijke bestanden op je HD staan.

Dus dit systeem zou best wel eens goed kunnen werken in de praktijk.

Toch ben ik er geen voorstander van.
Ten eerste omdat de schijfruimte bij de meesten ruim voldoende is om veel games (of wat dan ook) te installeren.
Ten tweede, hoe snel een cd-rom of dvd-rom ook mag zijn, een HD is nog altijd sneller en heeft betere accesstimes.
Ten derde, het is gewoon handiger als het gewoon op je HD staat, zonder er een cd of dvd te moeten inproppen ...
Juist, maar vergeet niet dat men toch ooit eens (zo vlug mogelijk hoop ik) zal overstappen op DVD-schijfjes voor games
Volgens mij duurt het niet lang voordat een spel ook uit meerdere DVD's zal bestaan. Het blijft maar groeien. Het is imho gewoon niet slim om een systeem te maken/bedenken/gebruiken waarbij vanuit wordt gegaan dat de CD/DVD in de CD/DVD speler zal zitten en het spel daar vanaf gedraaid wordt.
Vergeet niet dat de DVD standaard ook telkens vooruit gaat.

De geplande DVD grootte voor de komende jaren is iets van 52GB, daar zit een game niet zomaar aan!
Schijfruimte is bij de meeste voldoende? Je gaat er even van uit dat iedereen een warezende tweaker is blijkbaar. Ik denk dat de meeste casual gamers rond de 10-20GB hebben. Als je dan 2 of 3 games installeerd zit je harde schijf al meteen propvol en waarom? Omdat ze niet eens de moeite nemen om onbelangrijke gegevens om de cd te laten staan.

Het is zo ongelofelijk lame dat ik bij de installatie eerst ff door 3 cd's moet lopen om 3 tot 5GB op te offeren aan een spel om dan van die lage resolutie videootjes naar mijn hoofd geslingerd te krijgen dat ik me afvraag waarom het überhaupt zoveel plek inneemt.
Vroeger kreeg je nog de keus tussen een minimum install en een maximum install. Tegenwoordig is het gewoon max en vergeten ze je zelfs te zeggen hoeveel van je hd ze wel niet gaan in beslag nemen.

Ik hoop dat ze snel van cd naar dvd overgaan zodat ik niet constant cdtjes moet swappen bij de install of tijdens het spelen. Verder mogen die min/medium/max installs terugkomen om de vereiste installatieruimte weer redelijk te maken.
Zo'n lezer maakt inderdaad wel eens lawaai maar bij consoles lijkt zich dat wel te beperken tot korte momenten tijdens het laden van een level. Dat kunnen ze ook wel bij de PC games doen dan.
Leuk allemaal. Ik stam uit de wat oudere computer tijd. Ook toen was het probleem : de opslagruimte. Wat dat betreft is er niets verandert. Op een bepaald moment is het allemaal te klein. :(

Mijn eerste HD was 20 Mb. Nu heb ik een HD van 60 Gb en één van 15 Gb. Diverse CD-RW´s en nog zat 3½" floppies. Ook twee portable Zip disks. En ach, over een paar jaar is het allemaal weer sneller en groter. . . Niets nieuws onder de zon.

Wat wel lastig is: Spellen vanaf CD spelen. Niet alleen de slijtage van de speler is vervelend maar ook het moeten wisselen van de cd´s. Ik ben er zeker geen voorstander van.

Ander punt: De systeemspecificatie.
Laat de software-producenten gewoon op de doos vermelden wat de minimum systeem-eisen zijn. Voor iedereen heel duidelijk én gemakkelijk. De meesten weten meestal wel wat er in hun systeem zit. Ook de noobs. De gegevens staan ook vaak vermeld op de rekening van een nieuw systeem.
Een ander belangrijk punt dat ik zou willen toevoegen is slijtage.
Bij NeverwinterNights had men een beveiliging (die later verwijderd is) waarbij er een bepaalde cd van de 3 altijd in de CDrom-drive moest zitten. Aangezien dat spel nogal lang duurt en voor veel mensen erg verslavend werkt draaide die cd vaak overuren, ook al werd hij alleen in het begin ff gebruikt om te checken dat hij erin zat. Ze kregen vervolgens het probleem dat de cd's kapot gingen.

Als je dan spellen vanaf je CDrom moet draaien met doorgaans loopwerken van inferieure kwaliteit dan kan slijtage een groot probleem worden, zeker als door beveiligingen het niet mogelijk is voor reguliere thuisgebruikers om back-ups te maken
leuk, ik wou juist het DVD stapje overslaan....
Juist, maar vergeet niet dat men toch ooit eens (zo vlug mogelijk hoop ik) zal overstappen op DVD-schijfjes voor games.
Maar voorlopig nog niet, nu je nog steeds veel meer mensen kan bereiken met CD's.
Ik denk dat de computer gebruiker ook enige vorm van evolutie meemaakt. Zo moeilijk is het allemaal niet. Mijn neefje van 12 en nichtje van 10 hebben er totaal geen moeite mee....

Waar inderdaad wel wat aan gesleuteld mag worden is het driver systeem voor windows machines, dat is inderdaad een chaos. Maar dat is iets wat we aan het bedrijf te danken hebben dat deze software op de markt heeft gebracht.

<edit>
typo
</edit>
drivers worden meestal niet door MS gemaakt, maar door de hardwarefabrikant...
Daar moet je dus zijn. Drivers die door MS goed zijn gekeurd, worden wel in de installatieCD meegenomen.
Ik praat niet over de drivers zelf, maar het model dat door microsoft is geschapen...
Dit is een knap staaltje van "de pot verwijt de ketel dat hij zwart ziet".
Alle problemen liggen bij game en hardware producenten en MS kan er niets aan doen. Microsoft had het NT gebeuren nooit naar de desktop mogen brengen. 9x en Me waren niet al te stabiel maar dan nog. Wat staat er ons nu weer te wachten?
Windows XP Home
Windows XP Tablet
Windows XP Pro
Windows XP Media edition
Windows XP Game edition??????
Drivers zitten vol bugs. Uiteraard. Al die mooie blauwe schermen zijn uiteraard niet te wijten aan MS. Maar durven beweren dat er in andere software fouten zitten terwijl er in je eigen software ook zware fouten zitten vind ik wel straf.
Van de andere kant begrijp ik microsoft best. Maar hun manier van aanpak is weer eens niet de beste.
Er zijn veel mensen bij wie windows onstabiel is geworden door het installeren en (foutief) verwijderen van programma's. Maar dat is niet de schuld van de 3de partij alleen. Windows slaat massa's op in zijn register. Maar daar gaat weinig terug uit. Als Windows nu eens automatisch zou zorgen dat na een un-install het register netjes opgeruimd zou worden en indien gewenst een defragmentatie zou uitvoeren. Maar nee..... de 3de partij moet het weer uitzweten. Ik ben voorstander van nog meer wizards in windows die héél makkelijk te verwijderen zijn. Of wij de setup zelfs al. Bij 98 kon je nog kiezen welke onderdeeltjes je allemaal wou hebben en welke niet. Toen kwam er nog niet echt veel overbodige rommel op je pc.
Maar nu installeer je 2k of XP en er staat een stevige gig software op je PC. Ik vind dat windows de laatste goed vooruit is gegaan. Maar nu moeten ze ook even denken aan de klanten die wel met een pc overweg kunnen. Ons de kans geven zelf dingen te kiezen.
Windows slaat massa's op in zijn register. Maar daar gaat weinig terug uit. Als Windows nu eens automatisch zou zorgen dat na een un-install het register netjes opgeruimd zou worden en indien gewenst een defragmentatie zou uitvoeren. Maar nee..... de 3de partij moet het weer uitzweten.
Het is de verantwoording van de 3rd party om spullen die ze in het register stampen, er ook weer uit te halen bij de-installatie. Windows zou het wel kunnen bijhouden, maar waar denk je dat ze dat zouden opslaan? ;) De package-tools die install- en uninstall-wizards maken voor ontwikkelaars, bieden daartoe prima faciliteiten, alleen gebruiken ze die zelden tot het uiterste.
Ik vind dat windows de laatste goed vooruit is gegaan. Maar nu moeten ze ook even denken aan de klanten die wel met een pc overweg kunnen. Ons de kans geven zelf dingen te kiezen.
Dat ben ik zeker met je eens. XP is 3 stappen vooruit, en 1 achteruit. Zelfs om Messenger te verwijderen moet je zelf .ini's gaan hacken.

Maar het blijft een afweging voor MS tussen ons tweakers en de nieuwe gebruikers. Laten we wel zijn, het is wel dankzij Windows 95 dat bijna iedereen nu met een pc kan omgaan. Om nu weer hard terug te gaan naar een omgeving waar je alles zelf moet doen, zou een stap terug betekenen.
In plaats van een lijst met benodigde hardware, zal er op de pc en op de doos van het spel een sticker verschijnen, waarop bijvoorbeeld 'Level 3 PC Hardware' staat.
Dat lijkt me inderdaad lastig met het "verloop" in hardware. Verder hangt dit natuurlijk ook samen met welke standaarden in 3d door de hardware ondersteund worden. Microsoft lijkt daarin af te willen wijken van de rest van de games wereld (zie dit artikel).
Vrijwel elke pc is inmiddels uitgerust met een 40x of snellere cd-romspeler. Kopiëren naar de harde schijf is overbodig, en daarmee het hele installatieproces ook.
Het spiet mie donders, maar ik zou toch niet graag gamen vanaf mijn CD-rom speler. Ten eerste al vanwege de latency als er iets geladen moet worden (zo'n ding stopt met draaien als er niks van gevraagd wordt) en ten tweede omdat ik niet het gevoel wil hebben een Helikopter flightsim te spelen als ik aan het fraggen ben ;). (mijn 52x LG maakt in ieder geval een herrie die bij de Arbo niet door eisen zou komen)

edit:

Omg, ik ben weer l337 member van het traagtiepersgenootschap zie ik :(
Op één of andere manier vind ik het toch een goed idee, want als ik naar m'n nichtjes moet om voor die meisjes (jaja, ik voeg het maar even toe :+ ) The Sims + 3 add-on packs te installeren, omdat ze niet weten hoe dat moet, begin ik me toch wel over het hoofd te krabben.

Of m'n zwager die GTA3 heeft gekocht, en dan dezelfde grafische performance verwacht van een el-cheapo A2 London Racer game van Davilex. Leg jij 'm maar eens uit dat 'ie met een fat-ass PC blokjes ziet. Of sterker, leg maar uit dat jij het er niet beter uit kan laten zien.

Vele tweakertjes hier denken dat het voor iedereen een ABC'tje is om een spelletje uit te zoeken, maar dat valt toch grandioos tegen. Veel mensen weten niet eens watvoor PC ze hebben. Mega- of gigahertz kunnen ze misschien nog net zeggen, met "Pentium ofzo" erachteraan, maar zodra je ze naar de grafische kaart vraagt beginnen ze te zweten.

Oké, het mag dan een slecht uitgewerkte opmerking zijn die hier niet veel support heeft, maar ik denk dat het toch handig is als er voor de PC wat houvast wordt geboden aan de gemiddelde computergebruiker qua spellen.
Ik denk dat er idd een heel groot gat gaapt tussen wat er gezegd word in het interview (propaganda) en wat er gedacht wordt (doelstelling). Het is dus gewoon manipulatie van de markt cq. gebruikers.

Ze zeggen dat ze het voor de gebruikers makkelijker willen maken, maar in feite gaat het om verdere uitbouw van hun eigen marktaandeel (monopolie) en winst. Het zal me niet verbazen als de bovengenoemde maatregelen hand in hand gaan met TCPA, safe computing platform, Palladium, of hoe het allemaal mag heten.
een sticker verschijnen, waarop bijvoorbeeld 'Level 3 PC Hardware' staat.
onzin: een vaste maatverdeling op een glijdende schaal plakken werkt niet. en bovendien zijn sommige spellen zwaar voor cpu-afhankelijk en andere van de videokaart.
Waarom niet net als bij reviews uit de gamebladen? Geeft een minimum, standaard en optimaal aan voor cpu (GHz rating) en videokaart (DX7, 8, 9).
'My Games'-map.
Had allang gebeurd moeten zijn. Alleen aub niet op de MS manier net als mijn documenten. Eigenlijk moet het een aparte partitie zijn. De Windows aanpak van 'mijn documenten' folders e.d. slaat de plank geheel mis. Documenten horen standaard op een aparte partitie te staan. Dat krijg je met XP dus niet voor elkaar. Je kunt wel 1 map verplaatsen voor 1 gebruiker, maar niet standaard documents and settings naar d:.
die een grote kans van slagen heeft is het direct draaien van games vanaf de cd-rom
Nogmaals dikke onzin. HD ruimte kost evenveel als een cdrom en 20x zo snel. Tel daar de spin-up tijd bij op plus het zoeken naar de CD telkens... plus de vliegtuigherrie van de speler...
Dat heeft niks met gemak te maken, alleen met kopieerbeveiliging (vandaar mijn vermoeden van de hidden agenda).

Het verhaal over Direct-X is weer puur gericht op MS-Windows. Dus vergroting van de monopoliepositie van MS. Ze willen juist geen OpenGL omdat dat x-platform is en je die dus *God forbid* onder Linux kunt spelen.
Ze hebben het wel over bugs in de drivers van de videokaarten, maar net of er geen bugs in games zitten die niet goed samen werken met de grafische kaart! Het ligt nooit aan 1 Ietse ofzo want waarom zijn anders de updates van games! |:(
Ik moet zeggen dat juist de microsoft games behoorlijk stabiel zijn. Games van andere leveranciers bevatten aanzienlijk veel meer bugs.

Hoe dat komt valt natuurlijk te raden; aangezien de code van de interface bij de MS-game-ontwikkelaars bekend is, kunnen zij veel beter zorgen voor een goede en stabiele intergratie.

De report-error functie in XP heeft enorm veel driverproblemen aan het licht gebracht opgeleverd bij met name videokaarten. dus wat er gezegd wordt snijdt wel degelijk hout.
Wat ze bij MS ook kunnen doen is de report-error functie omzeilen, :'( of ze halen die functie er net zolang overheen totdat ie niet meer opkomt, logisch dat ie dan niks doet....
ze spreken ook niet over de bugs in hun eigen producten (waaronder DX9 toch wel mag vernoemd worden!!)...
Alsof windows zelf nooit bugs heeft, denk maar aan de hoeveelheid problemen met DX9 :(
1 2 3 ... 7

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True