Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 49 reacties
Bron: The Register, submitter: Soar

The Register weet te vertellen dat de verkoop van games in Groot-BrittanniŽ dit jaar met 13 procent is gestegen tot nu toe. Er rijst nu de hoop dat de gamesindustrie dit jaar als een zogenaamd 'bumper year' kan ervaren. Er werd door de Entertainment and Leisure Software Publishers Association (ELSPA) bekend gemaakt dat de eerste negen maanden van dit jaar goed waren om £ 684 miljoen binnen te halen. Men verwacht dat de totale verkoop van games boven de £ 1 miljard uitkomt, omdat men de drukke feestdagen nog in het vooruitzicht heeft.

Microsoft Xbox aankondiging Vooral de nieuwe consoles (PS2, XBox, GC) hebben gezorgd voor een boost in de verkopen. Er werden bijna een miljoen spelletjes verkocht voor zowel de XBox als de Gamecube en er ging bijna acht miljoen keer een game voor de Playstation 2 over de toonbank. De directeur van de onderzoekende instantie zegt dat de omzetcijfers nu al hoger zijn dan die van videoverhuur en bioscopen en hij verwacht dat het niet lang meer duurt voordat de gamesindustrie groter is dan de markt voor muziek.

Playstation 2Nintendo GameCube (paars, klein)
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (49)

De directeur van de onderzoekende instantie zegt dat de omzetcijfers nu al hoger zijn dan die van videoverhuur en bioscopen en hij verwacht dat het niet lang meer duurt voordat de gamesindustrie groter is dan de markt voor muziek.
Dan hebben we de kerstperiode wat betreft films ook nog niet gehad: Harry Potter, Lord of the Rings...
Dat de gamesindustrie groter wordt dan de muziekmartk is redelijk logisch: muziek kan iedereen kopiŽren en daar worden jaarlijks miljarden ingepompt om het tegen te gaan. De gamesbiz heeft de piracy al geaccepteerd, en switcht naar moeilijk te kopieren consoles. Minder uitgaven, langzaam stijgende inkomsten...
amen to that!

misschien moet de muziek industrie zijn prijzen maar omlaag gaan gooien, willen ze deze verschuiving van uitgaven tegengaan.

overigens komen er niet echte blockbusters met de kerst uit...

ngc: zelda komt pas volgend jaar, alleen metroid prime maar die koopt lang niet iedereen, mario hebben we al gehad, donkey is er nog laaang niet, star fox wel maar of die flink gaat verkopen is nog erg onduidelijk
xbox: ?
ps2: metal gear solid 2: substance is een remake... nog maar de vraag of ie aanslaat

natuurlijk stijgen de inkomsten wel door de pappies en mammies die kopen voor hun kinderen, maar niet echt, want die kopen de platinum series die afgeprijsd zijn (ik spreek uit ervaring :))
metal gear solid: substance is voor xbox zo ver ik dacht. Alleen is substance nooit zo goed als metal gear solid 2 omdat erin substance alleen maar VR missies zitten :)
hť? was 't niet dat die erbij zaten, meer als extra?
anders zou 't natuurlijk nooit verkopen op de Xbox en de PC...
wat spankmaster hier probeert te zeggen is dat MGS2:S ook op de pc en de xbox uitkomt :+
Ja, dat illegale gecopieer, dat is zeker wel belangrijk.

Je moet er rekening mee houden dat ps2 spellen amper nog te copieeren zijn.

het is ten eerste "risicovol" om je ps2 om te laten bouwen, ten 2e heeft nog bijna niemand een dvd brander en ten 3e zijn lege dvd's nog prijzig.
Toch blijft een lege DVD goedkoper als een gekocht spelletje en die branders zijn ook steeds goedkoper, nu al goedkoper dan mijn eerste brander
Je moet er rekening mee houden dat ps2 spellen amper nog te copieeren zijn.
Onder welke steen kom jij vandaan :?

Niet dat ik een fan van kopieren ben, maar de prijzen te hoog tov bv Amerika en er zit teveel bagger tussen waarvoor ook nog eens vet betaald moet worden.

Het is net als bij audio-CD's, als de prijzen omlaag gaan, gaan de verkopen heus wel omhoog
het is ten eerste "risicovol" om je ps2 om te laten bouwen, ten 2e heeft nog bijna niemand een dvd brander en ten 3e zijn lege dvd's nog prijzig.
Dat valt best wel mee:

Royale schatting:
Ombouwen PS2: E100,-
DVD-burner: E350,-
DVD-R (per stuk): E4,-

Ervan uitgaande dat je al een computer hebt, en je dvd-writer alleen voor ps2-games gebruikt, zijn de kosten in totaal dus 450+4n, bij n spellen. Zeg dat een spel in de winkel E30 kost (lage schatting), dan ben je goedkoper uit vanaf het 18e spel dat je brandt. (inclusief spellen die je voor vrienden en kennisen brandt) Naar mijn idee voor veel mensen best de moeite waard. Het risico van ombouwen is misschien voor sommige mensen te groot, maar de meeste mensen zijn allang blij dat ze hun zoon/dochter kunnen voorzien van de nieuwste spellen zonder dat ze daardoor straatarm worden. (Net als 't simlockvrij maken van mobiele telefoons, of 't regiovrij maken van een dvd-speler).
het is ten eerste "risicovol" om je ps2 om te laten bouwen, ten 2e heeft nog bijna niemand een dvd brander en ten 3e zijn lege dvd's nog prijzig.
Het is al heel lang zo, dat spellen die in de winkel op DVD gereleased worden, op het internet te verkrijgen zijn als ISO voor CD. Natuurlijk, je mist dan intro-filmpjes en misschien zelfs wel muziek, maar je hebt voor de prijs van een lege CD wel een spel, waar je in de winkel minimaal 50 euro voor neerlegt.

Daarbij is het niet bepaald risicovol om je PS2 om te laten bouwen, omdat er veel mensen zijn die het dagelijks doen, en voor wie het even risicovol is als voor jouw het inbouwen van je nieuwe processor.
Vooral de nieuwe consoles (PS2, XBox, GC) hebben gezorgd voor een boost in de verkopen
Dit is natuurlijk wel te verwachten, aangezien pc games heel gemakkelijk gekopieerd worden. Ik denk dat deze cijfers de pc-game wereld niet ten goede komen, aangezien ontwikkelaars liever voor een console een game ontwikkelen, dan voor de pc, aangezien er in de console wereld geld zit...
mag ik je er vriendelijk op wijzen dat playstation games ook eeeeeeeeerg makkelijk te kopieren zijn. de cube is bijna onmogelijk en de xbox is ook wat moeilijker
Ik heb het ook niet over de PSX, maar over de PS2/XBox/GC vs PC. Voor de PSX worden vast geen games meer ontwikkeld, aangezien het een doodgebloed platform is.
Dat kan eigenlijk ook niet anders, voor de XBOX en de PS2 zijn de modchips verboden in de UK (en dus kun je kopieŽn niet draaien). En voor de gamecube kun je geen copies maken (vanwege een speciale rand in het schijfje).
Dan blijft er toch niets anders over dan de games te kopen. En dat zie je (gelukkig) weer terug in de verkoop cijfers :)
Ik denk (met de nadruk op denk :P) dat er best een verschil zitten tussen console-gamers en pc-gamers, en dat vooral bij de pcgamers nogal de drang is om ieder nieuw spel te proberen, weekje te spelen, en dan te vervangen door een ander spelletje, terwijl op de console je denk ik (ik in ieder geval wel (heb een ps2)) veel langer 1 spel speelt, en dan is kopen het op zich wel weer waard (laatste game: Stuntman, 64 euro, maar voor het aantal uur dat ik (we...) dat tot nu toe heb gespeeld, en de hoeveelheid uren die ik nog nodig heb voordat ie uitgespeeld is... dan kom je per saldo op een euro per uur of zo, niet duur voor zoveel plezier. En Tony Hawk... die is zowat volledig grijsgedraait... als 1 spel z'n geld wel waard is geweest bij mij is het TH3 wel.

Gamen op de pc is toch vaak best wel een eenlingenaktie (iig fysiek achter de pc dan), met een console zit je al snel samen met wat vrienden te gamen, en ik denk dat dat ook wel scheelt. En er zijn niet zoveel videotheken die pc-games verhuren, terwijl je wel voor een paar euro ff een spelletje kan uitproberen.

En misschien, voor mij denk ik iig wel, speelt ook mee dat je op de pc zo'n beetje ieder half jaar een nieuwe videokaart nodig wil je altijd de allernieuwste games kunnen spelen (en vergeet de rest van je systeem niet ook up te graden...). Ps2 is gewoon ps2, je hoeft niet een snellere proc of een videokaart met meer geheugen te kopen of dat soort dingen, dus je hebt op zich ook meer geld om te besteden aan games (terwijl je op de pc dus je geld moet delen tussen nieuwe hardware en games, en aangezien de games dan toch te downloaden zijn.....).

En uiteraard helpt het ook wel mee dat pc-games een heel stuk eenvoudiger te downloaden zijn dan ps2 games (tuurlijk ze zijn er wel, maar op iedere straathoek kun je pc-games downloaden, voor de ps2 moet je vaak toch een stukje meer rondzoeken).

Oh, m'n punt? Ik denk dat console gamers sneller bereidt zijn om een game te kopen, omdat <zie bovenstaande>.
En zo zie je maar weer, het valt allemaal reuze mee met dat illegale gecopieer... en maar van die olifanten verhalen vertellen van: "Als dit zo doorgaat is dadelijk de gameindustrie failliet!"
Niet helemaal waar. Voor deze consoles wordt er inderdaad niet erg veel gekopieerd. Zo is het voor de GameCube practisch onmogelijk om er illegale software voor te krijgen omdat ze een nogal apart formaat schijfjes hebben.
Verder zijn DVD burners nog niet echt gemeen-goed. Dus het is (nog) lastig om aan illegale DVD-games te komen.

Het zijn vooral de games voor de PC en de PS1 die erg te lijden hebben (hadden) onder het kopieergedrag van de gemiddelde consument. Op dit vlak zijn ook forse verliezen geleden op games.
Het probleem bij Gamecube dvd's is niet het feit dat die dvd schijfjes zo moeilijk verkrijgbaar zijn, maar ligt meer aan het feit dat de dvd schijfjes op een aparte manier geschreven worden.

Normale dvdschijfjes worden van binnen (midden van de dvd) naar buiten geschreven. Gamecube dvd's worden - je raadt het al - van buiten naar binnen geschreven. Dus van het uiterste gedeelte van een dvd naar het midden toe. Zie maar een dvd schrijver te vinden die dat kan. :>
Dreamcast gd's (Ja GD's) Worden ook van buiten naar binnen beschreven, maar dat stopte de kopieerders ook niet. . .
Niet alleen anders geschreven en ander formaat, maar GameCube CD's draaien ook nog eens andersom (uit onbetrouwbare bron :+)
Dat maakt het copieren van die CD's wel heel erg lastig.
Niet alleen anders geschreven en ander formaat, maar GameCube CD's draaien ook nog eens andersom (uit onbetrouwbare bron )
Dat maakt het copieren van die CD's wel heel erg lastig.
Een ERG onbetrouwbare bron dan, want het is grote onzin :)

(of mijn cube moet heel erg afwijken van de norm.... nee dus)

Dan erbij heeft de cube geen CD's maar mini DVD's waar 1.5GB op kan...
Maar die 'olifanten verhalen' maakte vaak onderscheid tussen de PC spellenindustrie en die voor spelcomputers, wat dit artikel niet doet.

Zoals wordt besproken in de threads hieronder is het kopieren voor de jongste generatie spelcomputers niet zo'n inkoppertje als vroeger. Daarentegen is er in de wereld van de 'PC-gamers' genoeg kennis aanwezig om snel een nieuw spel te 'cracken' en deze op Internet beschikbaar te stellen, wat ertoe lijdt dat de auteurs/uitgevers van spellen het moeilijk krijgen op deze markt en dan gaan denken om zich tot zuiver spelcomputer ontwikkeling terug te trekken.

Ik heb deze patroon al eerder gezien bij de Amiga. Toendertijd was ik een schooljochie in Wales en je kon zelfs daar in de rimboe een nieuw Amiga spel binnen 2 weken op school van iemand kopieren. Deze praktijken hebben de Amiga platform uiteraard geenzins geholpen.

Tegenwoordig ben ik wat rijker en wat principieler (gaan deze twee niet vaker samen vraag ik me af?!?) en vind ik het een schandaal dat vooral wij tweakers (die anders zo kapitalistisch zijn) het normaal vinden om niets tegenover de bloed, zweet en tranen van hardwerkend games-proggers te stellen!!! :(

Goed, dat was er ook even uit! :)

* 786562 phusg
Mensen motten t naar mijn mening zelf weten of ze kopieren of niet, ik ben er iig tegen.

Maar ik vind t alleen kut aan de XboX (jaja, k heb er een :7) dat er geen gekopieerder dvd films, en divx films op afgespeeld kunnen worden, alleen daarom zou ik de XboX om bouwen, niet voor illegale spellen 8-)
beetje dubbel niet waar? Wel tegen kopieeren van spellen en niet tegen films en muziek .. scheinheilig?
ongeveer de gehele omzet cq winst, wordt gemaakt door spellen, als die spellen massaal gekopieerd gaan worden, blijft er niks over om nieuwe spellen te kunnen uitbrengen
Als je een Xbox ombouwd kan er dan nog Xbox spellen op spelen?
Ik denk omdat het komt omdat de mensen de prijzen voor de games weten de waarderen. Misschien speelt 11 september ook een kleine rol (dat mensen liever veilig thuis spelletjes zitten te spelen..) Het gros heeft het er voor over en accepteerd de prijzen voor games en consoles. Daarin tegen waardeerd met denk ik de prijzen die men moet betalen voor het afspelen van muziek niet en zoekt men alternatieven.
Het valt wel mee, omdat die spelletjes niet zo triviaal te kopieren zijn. Het is voor jan-met-de-pet lang niet zo eenvoudig om bijv. een kopie van een PS2 spelletje te maken, dan dat het dit vroeger was voor de PS1 (laat staan de PC).
idd, ik zou niet weten hoe ik er moet aan beginnen
niet alles ligt aan 11 september he ;)
Vooral de nieuwe consoles (PS2, XBox, GC)
vind ik nogal een grove fout.... de ps2 is al 2 jaar op de markt...

de xbox en gamecube kan je nog wel onder nieuw scharen, maar de ps2 echt niet meer. net alsof je een pentium 3 nieuw noemt :Y)
Eeeh ze bedoelen waarschijnlijk nieuwe GENERATIE, en je kan sony niet weglaten uit het rijtje, die zorgt waarschijnlijk voor de grootste omzet! :7
dan moeten ze dat vermelden, zo is t alleen maar verwarrend. en dat sony voor de grootste omzet zorgt is BS, er zijn alleen al meer in omloop omdat ie al langer op de markt is.
ok, alleen omdat ze meer spellen hebben, en daarom meer omzet, is het bullshit?
dat is juist geen bullshit, omdat ze meer spellen hebben, hebben ze ook meer omzet (inhun geval dan)...
dus geen BS...
spankmasterc --> natuurlijk WEL

de spellen zijn toch al verkocht? hoe kun je er dan omzet op maken?

als jij iets van mij koopt en jij houd het zou is dus eeuwig omzet hebben volgens jouw redenatie...

omzet telt alleen in t jaar/kwartaal waarin het verkocht is, en aangezien de ps2 al 2 jaar op de markt is tellen die spellen niet onder omzet hoor.. omzet hangt af van de huidige verkopen :z
Omzet gedaan in een BEPAALDE periode.
Die periode kan 24 uur zijn (dag omzet), per week (week omzet), maand, kwartaal, jaar... maar ook de totaalomzet die gegenereerd is.

Je moet alleen duidelijk melden welke periode je het over hebt.
ik vind dat je de games markt en die van de muziek niet echt met elkaar kan vergelijken
Ben ik niet helemaal met je eens, weliswaar heb je bij de gamesmarkt meer moeilijkheden met kopieren vanwege de formaten van data-opslag bij consoles, maar vooral bij de PSX / PC zijn beide markten qua kopieer- en downloadgedrag goed met elkaar te vergelijken.

Het gaat (zoals iedereen weet) simpelweg om zonder geld te betalen gratis te spelen/muziek te luisteren.

Bij de games kan men niet een soortgelijke copy-protection als bij Audio CD's aanbrengen (anders gaat het zo moeilijk, dat installeren :P), maar aan de andere kant hebben (vooral PC) games weer het voordeel dat ze zonder CD-key niet on-line gespeeld kunnen worden, iets waar de meeste spellen toch wel om draaien.

Mja, ik vind het dus redelijk vergelijkbaar :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True