Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 69 reacties
Bron: gamesindustry.biz

Gamesindustry.biz meldt dat gamestudio Rare, bekend van spellen als GoldenEye, Perfect Dark en Banjo Kazooie, waarschijnlijk volledig is overgenomen door Microsoft. Een officiŽle aankondiging zou later deze maand volgen op X02 in Sevilla. Verkoop van Rare, dat momenteel voor 49% in handen is van Nintendo, zou in overeenstemming zijn met geruchten die al langer de ronde deden. De oprichters van de spelontwikkelaar hadden al eerder aangegeven de spelindustrie te willen verlaten en bovendien was de verhouding tussen het bedrijf en Nintendo, voor wie het vroeger een belangrijke leverancier was, de afgelopen tijd al sterk bekoeld. Microsoft zou volgens bronnen binnen Rare een bedrag tussen de 400 en 550 miljoen euro hebben moeten ophoesten om alle aandelen in bezit te krijgen. Hoewel het aannemelijk is dat spellen van Rare in de toekomst meer op Microsoft-platformen gaan verschijnen, zullen in de nabije toekomst ook eigenaars van een Gamecube en Gameboy Advance nog nieuwe spellen van het bedrijf zien uitkomen voor hun platform:

Rareware logo The studio, which has traditionally been seen as one of Nintendo's leading second-party development houses producing key titles for the N64 such as Goldeneye, Perfect Dark, Banjo Kazooie and Jet Force Gemini is currently working on Starfox Adventures for the GameCube, and the production of that title is thought to be unaffected by the deal.
The future of Rare's other GameCube titles, however, is uncertain. Many of them may make the transition to the Xbox with the forthcoming Perfect Dark 2 expected to be an Xbox exclusive title, for one. Work on the company's Game Boy Advance titles is likely to continue unaffected, as Microsoft has already indicated a willingness to co-develop titles for that platform.

Dank aan gfree voor het insturen van dit nieuws.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (69)

hebben jullie dat stuk uberhaupt wel gelezen mensen?

is thought to have been bought

THOUGHT ... is lang niet zeker!!!
Idd, THOUGHT...

Nintendo bezit dus wel 49% van de aandelen en kan dus gigantische druk uitoefenen. Als Nintendo RARE verkoopt, zal RARE bijna zeker weten alleen nog maar voor de XBOX gaan ontwikkelen ;(, en persoonlijk denk ik niet dat Nintendo daar op zit te wachten. :P
Ik vind dit wel een slimme zet van Microsoft, zeker gezien hun XboX. Om geld te verdienen aan een XboX moet Microsoft minimaal een aantal spellen verkopen (de hardware wordt onder de kostprijs aangeboden, daarom is de software zo duur).

Titels als Perfect Dark en Crash liepen goed, dus Rare-titels voor de Xbox zullen zeker voor betere verkoopresultaten zorgen.

edit:

[quote]

bekend van spellen als GoldenEye, Perfect Dark en Crash Bandicoot

[/quote]
Hun typo? Ik bedoelde met 'Crash' iig 'Crash Bandicoot'. Achja, Banjo & Kazooie was ook goed :Y)
Crash is van Universal studio's
Rare bezit bijna geen spelnamen en characters, die bezit nintendo allemaal. Rare is maar developer net als Naughty dog dat is voor crash op de playstation. Sony is meestal publisher om het nog maar ingewikkelder te maken
Crash voor de gamecube (eerste voor een nintendo platform afaik) is ontwikkeld door konami.
Check dus eerst even voor je post
Banjo wat je waarschijnlijk bedoelde is, raadt het eens? Ja van nintendo, dus nee geen banjo op de xbox, nintendo regelt wel een andere developer of doet het in-house.
Ik heb Rare gevolgd gedurende drie jaren..... een heuse onderneming die indertijd begonnen was als illegale spelletjesmaker voor de 8bit-nintendo console maar steevast groeide na de kaskrakes Donkey Kong en Killer Instinct op de NES en de alomprezen Goldeneye (verkocht meer dan 10 miljoen stuks) de kwaliteit was fenomenaal (Doney Kong 64 en Perfect Dark) de gameplay ongeloofelijk (Banjo Kazooie/Tooie) de innovativiteit onbegrensd(Jet Force Jemini...

De echte Rare/Nintendo kenners zullen weten wat ik bedoel...

Concreet naar de feiten nu...

Nintendo bezit 49% van de aandelen... de rest vermoed ik is in bezit dvan de Gebroeders Stamper (de oprichters eigenaars...)

Microsoft zou het gehele bedrijf opgekocht hebben...(of tenminste 51%) wat ik ten zeerste betwijfel! De gebroeders Stamper zullen hun aandelen van hun mega bedrijf (hoewel de laatste games niet veel opgebracht hebben....) niet weggeven....Nintendo dat zelf een bod kreeg opgekocht te worden van mIcrosoft zal niet met deze praktijken instemmen... Het erkent echter wel dat het niet opkan tegen het 41Miljard dollar fonds van Microsoft...(7 voor Nintendo/4 voor Sony)

Het lijkt me ook onwaarschijnelijk dat Microsoft zal instemmen dat er nog Nintendo producten gemaakt zullen worden!

Ook moet men rekening houden dat Rare spelletjes GameCubes massaal laten verkopen! Bovendien ging Nintendo zicht voortaan richten op software ontwikkeling en de hardware(niet de handled) laten voor wat het was...

Ah ja... Microsofts wegen zijn ondoorgrondelijk geworden... ze hebben het geld en de macht om markt per markt zicht eigen te maken.... binnenkort lees je dit micchien op je Micro$oft scherm met je Micro$oft bril in je met Micro$oft meubels ingerichte kamer ....


Mijn visie ten slotte... neen rare is niet verkocht!!!

PS men verkoopt dit bedrijf voor 600 miljoen dollar.... is dat niet err... wat weinig? Het bedrijf verkocht meer dan 50 miljoen games..... dus als je rekent dat ze 10$ winst/game maken hebben ze het bedrijf binnen de 7 jaar terugverdiend....
Kleine correctie, Nintendo heeft slechts 38% van Rare, dat is het gedeelte Rare Ltd.
Daarnaast is er nog het gedeelte Rare Co. dat uit 51% van het totale stukje bestaat en in handen is van de Stamper Bros.
En als laatste is er dan nog de overige 11% dat onder de noemer Rare acquisition door het leven gaat en hoe de eigenaar daarvan heet weet ik zo even niet meer.
Ook op deze markt is de gekte uitgebroken volgens mij
Ze zitten inderdaad toch wel een beetje in een moeilijk segment ....dus de tussenkomst van een gigant als Microsoft is altijd welkom voor dit soort studios
Alleen vraag ik me af wat dit op de lange termijn gaat brengen , stel je eens voor dat Microsoft er niet genoeg een slaatje uit kan slaan , zullen ze zonder pardon weer worden afgestoten , dit hebben ze vaker gedaan !
Dus mischien wel leuk voor de korte termijn , alleen de lange termijn doet toch vraagtekens oproepen !
Misschien een moeilijk marktsegment maar Rare heeft Microsoft helemaal niet nodig, andersom wel.

Het gaat goed met Rare en ze zijn de afgelopen 12 maanden ofzo continu bezig geweest met uitbreiden omdat het goed gaat.
Je hebt het hier over de korte termijn- je weet toch nog wel dat microsoft in de console industrie zit met lange termijn plannen?
De Xbox, hebben ze aangegeven, mag verliesgevend zijn. Hij hoeft zeker niet de oorlog te winnen. Ze willen gewoon een hapje uit de markt nemen, en de weg vrijmaken voor een opvolger van de Xbox (wat dat ook moge betekenen- hogere marktacceptatie waarschijnlijk)
waarom kopen ze toch alles en maken het dan ook nog xbox only :( kijk maar naar halo
komt dat nog op de pc ik denk het niet
halo komt nog wel hoor, al zal halo2 dan al bijna op de xbox uit zijn waarschijnlijk
Hoewel het aannemelijk is dat spellen van Rare in de toekomst meer op Microsoft-platformen gaan verschijnen, zullen in de nabije toekomst ook eigenaars van een Gamecube en Gameboy Advance nog nieuwe spellen van het bedrijf zien uitkomen voor hun platform:

Het uiten van een ongefundeerde mening is schijnbaar makkelijker dan het lezen van een stukje text.
Dat zijn natuurlijk de games die nog in ontwikkeling zijn. Zonde om die weg te gooien.
Verder lijkt mij dat Microsoft geen games gaat uitbrengen voor GameCube en Playstation.
Lijkt me nogal logisch.
Xbox-only?
Lees de volgende quote eens:
Hoewel het aannemelijk is dat spellen van Rare in de toekomst meer op Microsoft-platformen gaan verschijnen, zullen in de nabije toekomst ook eigenaars van een Gamecube en Gameboy Advance nog nieuwe spellen van het bedrijf zien uitkomen voor hun platform:
Het uiten van een ongefundeerde mening is schijnbaar makkelijker dan het lezen van een stukje text.
en jij denkt dat ze spellen waar ze nog aan bezig zijn weg gaan gooien? dat zijn de laatste spellen op de gc en gba van rare, daarna: XBOX ONLY
Omdat een console totaal overbodig is zonder exclusieve games!
Je moet een reden hebben om voor een bepaalde console te gaan.Bij Nintendo is dat Mario, Zelda, Donkey Kong, Starfox, Goldeneye etc etc
Bij Sega was dat Virtua Figher, Daytona, Sega Rally, Sonic, Virtua Cop etc etc
Bij Sony is dat Gran Turismo, Final Fantasy, Tekken... etc

Exuclusieve games verkopen je console nou eenmaal.
Om even in perspectief te plaatsen:

Nintendo had 49% van Rare en bracht de spellen vrijwel alleen op het Nintendo platform uit.

Sony heeft verschillende game studio's gekocht om de spellen alleen op PS2 uit te brengen (oa. de GranTurismo serie).

Het is dus standaard business, al jaren... maar iedereen valt erover als Microsoft het doet.
Ik vraag me af of dit betrouwbaar is, aangezien Crash Bandicoot dus NIET door Rare is ontwikkeld.
Ik vraag me af of dit betrouwbaar is, aangezien Crash Bandicoot dus NIET door Rare is ontwikkeld.
Klopt, ik haalde Crash Bandicoot en Banjo Kazooie door elkaar. In het bronartikel stond het dus ook wel goed. My bad, maar het is verbeterd :)
sinds wanneer is buying geen beating meer?
Als ik jouw vriendin koop voor 10 miljoen euro, dan is dat toch niet eerlijk... en daar is toch een bepaald woord voor dan.

Kijk als ik nou echt aantrekkelijker was en meer sex appeal had, dan is het gewoon eerlijke concurentie. En zo hoort het gewoon te gaan... maar dit.
Nintendo heeft de spelletjesmakers van Sega in huis, en Sony heeft Square. Om daar tegenop te kunnen is deze stap niet onlogisch... Het is niet gek dat Microsoft dit soort gameontwikkelaars aantrekt (of opkoopt), en vergeet niet dat ze daarmee de concurrentie tegelijkertijd de pas afsnijden. Er zullen nog wel meer volgen, want daarvoor zijn ze kapitaalkrachtig genoeg. Als je winst wil maken met consoles, moet je geweldige spellen hebben. Een console verkoop je ťťn keer, van spellen verkoop je VEEL meer.
Sega maakt evenveel games voor de Xbox. Sterker nog, de meeste Sega spellen verschijnen op de Xbox... op de tweede plaats komt de Gamecube, met vrolijke spellen als Monkey Ball, Sonic, en Skies of Arcadia.
Ik vind dit maar een Rare zaak ;-)
Dit gaat me een -1: Flamebait opleveren, maar ik wil het toch even zeggen:

RIP: RARE

Waren altijd al een van de betere developers op het Nintendo platform, al vanaf de snes, eigenlijk. Maar goed, de console business is even hard als elke andere business, dus het is gewoon een megaslimme zet van Microsoft.

De xbox heeft spellen met een 'smoel' nodig, en Rare kan die maken. (ik vind Halo zwaar overrated) Als ze nu een spel maken waar een potentiele mascotte voor de xbox in gaat spelen, dan wordt het platform als geheel wat aantrekkelijker. Het komt op mij nogal over al een kille bedoening, veel specs geweld, mooie games, maar playability lijkt me minder. (zeg ik als Cube bezitter)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True