Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 134 reacties
Bron: ZDNet Nederland

Op 22 juni werd Nintendo's nieuwste trots in Nederland gelanceerd: de Game Boy Advance. Deze handheld spelconsole met een 16-bits kleurenscherm en een 32-bits processor is in de eerste week van verkoop maar liefst een half miljoen keer over de toonbank gegaan, zo meldt ZDNet.

Met dit aantal heeft deze opvolger van de Game Boy Color de titel 'snelstverkopende spelcomputer ooit' te pakken gekregen. Nintendo ziet de toekomst dan ook rooskeurig en rekent erop na Kerstmis op een totale Europese verkoop van rond de 3 miljoen exemplaren uit te komen. Blijkbaar wordt er ook nog genoegen genomen met het iets kleinere, in deze tijd waarin de PC een enorme rol op games-gebied inneemt:

Game Boy AdvanceDe Game Boy Advance is de nieuwe versie van de Game Boy, waarvan sinds 1989 wereldwijd 110 miljoen exemplaren zijn verkocht. Het heeft een 65.000-kleurenscherm dat vijftig procent groter is dan de originele Game Boy en vertrouwt op een 32-bit processor. Dankzij een ingenieuze technische vinding kan de handheld ook dienst doen als controller van de nog te lanceren GameCube.

David Gosen, managing director van de Europese afdeling van Nintendo: "De draagbare spelcomputer vormt een stuwende kracht achter de Europese videogame-markt. Met 500.000 verkochte exemplaren van de Game Boy Advance in slechts een week tijd, blijkt dat deze markt alleen maar groter wordt."
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (134)

nu nog linux er op zien draaien... met die kracht (en 32 bit structuur) is dat niet te moeilijk.... kan je het ook nog is als pda gebruiken.... dat is dan is multifunctioneel controller spelcomputer en pda in een (dan nog met de gsm extensie en je kunt het web op ;))
De proc kan linux mischien wel aan maar ik twijfel over het geheugen. Dat is maar 32Kbyte. En dat is de helft van de super nintendo
onzin, er zit 384kB geheugen in het ding:
Geheugen: 32 Kbyte WRAM + 96 Kbyte VRAM (in de processor) 256 Kbyte WRAM (buiten de processor)
ok, het is nog steeds weinig, maar daarvoor heb je nog altijd je swap :)
Dat kaartje dat je erin propt, waar je spelletjes opstaan zal'k maar zeggen is 8mb aan geheugen...

waar denk je dat de kosten van die spelletjes vandaan komen (nog afgezien van het geld dat je aan Nintendo mag lappen natuurlijk)
En een vergrootglas erop, 2 kleine speakerboxjes erbij, en niet te vergeten het schemerlampje :P
Dan hebbie tenminste weer heel wat nintendo in je hand :P
... met die kracht (en 32 bit structuur)
Niet alles waar 32bit op staat heeft meteen veel rekenkracht. 32bit is gewoon de grote marketingtruuk van Nintendo. Consoles en Handhelds moet je afrekenen op de games die ervoor komen/zijn, niet al die prut-praatjes
32bit is gewoon de grote marketingtruuk van Nintendo.
Zeg dat wel ja. Trouwens niet alleen van nintendo, de hele gameconsole wereld wordt er instant geil van. Tis altijd leuk om met dure getalletjes te gooien naar mensen die er de ballen verstand van hebben. }:O

Lekker impressive
Je hebt hem zeker nog niet in werking gezien, want het is echt niet alleen marketing hij is gewoon erg krachtig het is notabene een 32 bit risc dat is sowieso al beter dan cisc. Ik heb een gameboy advance met thps2 en daar word realtime 3d gerendert met textures enzo helemaal vloeiend. Geloof me het is geen marketing hij is gewoon echt krachtig heb ook wat demo's gezien in emulators maar hij kan erg veel. realtime 3d word praktisch alleen beperkt door geheugenlimietaties.

Ik vind dat je een systeem pas mag afkraken als je er zelf mee hebt gewerkt niet als je denkt dat nintendo alleen aan marketing doet. Speel ermee voor je oordeelt!!!
De GBA ondersteund geen 3d, maar er word gebruik gemaakt van een 3d simulerende engine beter bekend als Mode 7.

Gewoon ff voor de duidelijkheid :)
Dat is onzin 3d word softwarematig gedaan geloof me nou ik heb dat ding hier in mijn handen je kunt de polygonen met textures zien! Hier zijn ook officiele statements van. mode 7 is trouwens ander soort "3d" dit word gedaan doormiddel van tiles te scalen en rotaten en is geen officiele graphics mode bij de gba. mode 7 word gebruikt bij spellen als krazy racers en mario kart.

edit:
een skater in thps2 voor gba is opgebouwd uit zo'n 300 polygonen en dit ziet er erg strak en vloeiend uit. Ik krijg tegenwoordig het idee dat als er geen gpu van nvidia inzit het geen echt 3d is te noemen volgens sommigen. Ik zeg niet dat dit voor Vrieskist geld btw
Nee man. Heb je Iridion op GBA gezien? Die gebruikt enorm veel 3D met textures. Mode-7 is trouwens inmiddels antiek en zo'n beetje voor 't laatst gebruikt op de super famicom. Voor de GBA is 3D echt geen moeite. Ik heb de 3D demo's gezien van de komende spellen en de GBA is gewoon een coin-op.
Klopt, maar ik heb het ding (nou nog even lekker tweaken ;)) en het is echt een relle bakkie.
Je moet alleen zorgen dat je voldoende ligt in de buurt hebt.

Verder is ie supersnel, en, niet te vergeten, leuk games erop :P
even een reactie op wfh.

Mode 7 is juist ontwikkeld voor de SNES a.k.a Super famicom. Dit omdat de SNES geen 3D processor had en het dus op een softwarematige manier doormiddel scaling rotating en meerdere layers the gebruiken binnen spellen.

Mode 7 was puur en alleen voor de SNES gemaakt maar de techniek kan je ook gebruiken voor de GBA.
En een vergrootglas erop, 2 kleine speakerboxjes erbij, en niet te vergeten het schemerlampje
Het scherm is een stuk grooter dan die van de oude gameboy. En je hebt echt geen vergrootglas meer nodig.
Consoles en Handhelds moet je afrekenen op de games die ervoor komen/zijn, niet al die prut-praatjes
Tja, probeer dat maar eens aan microsoft te verkopen. :)
Ik weet wel dat de Gamecube op games gaat worden verkocht, zeker weten.
:z ik droom ook wel eens ;) :z
De maximale grootte van een cartridge = 256Mbit, das dus 32MB daar kan vast wel een mini distro op :)

Lijkt me alleen moeilijk besturen met die 10 knopjes

Er staat veel info over de gba op
www.gbaemu.com
HaHa :)

het schijnt dat thrustmaster bezig is met wat accesoires en software om je GBA inderdaad om te toveren tot pda das dus nog niet zo'n gekke opmerking.

Heb het gelezen in een vakblad dus zou best een waar kunnen zijn
GBA als pda? Naah, moet je eerst een touchscreen voor hebben.. en waar de hell moet je die pen vastklikken? :Y)
Ik heb m'n Gameboy Advance (GBA) al sinds de 20ste juni en ik kan je vertellen dat ik er zeer tevreden over ben. Ik heb 2 games: kuru kuru kururin (puzzel/race game) en krazy racers (kart game).
Beide games zitten goed in elkaar qua gameplay. Het grote nadeel van de GBA is dat het scherm zo donker is. Alleen onder een hologeenlamp of iets dergelijks heb je goed beeld. Gelukkig heb ik laatst een GBA halogeentje (wurm light) kunnen kopen bij Games R Fun. Die kan je gewoon in je multiplayer poort gooien en slurpt ie een beetje stroom van de baterijen mee.
Pocket.ing.com heeft op 18 juni een artikel geschreven over een schroefje wat zogenaamd je scherm lichter kan maken. Probeer het niet. Want in de reacties (honderden) kan je lezen dat vele schermpjes niet meer terug te zetten zijn in de oude staat of zelfs doorbranden.

Ik raad je aan om de GBA te proberen. Er zijn nog niet echt veel games uit, maar, Nintendo belooft veel game plezier in de toekomst.
horcy
Ps
Mijn GBA doet het nog steeds na 20 uur spelen met 2 AA baterijtjes, de GBA kan je dus naar mijn smaak zuinig noemen :*)
Ik vind het ook slim om dit ding uit te brengen in de vakantie ! je kan er 15 uur mee spelen op 2 batterijen dus iedereen koopt zo'n ding om onder het reizen effe flink te gamen op een redelijke kwaliteit !

Verder is het ding dus idd best redelijk geprijsd en de mogelijkheid voor multiplayer is ook zeer interesant Dat je de oude gameboy games gewoon kan blijven spelen is een zeer slimme zet van nintendo
volgens mij doe je echt wel langer met die batterijen.
ze zeggen dat ie zuiniger is dan de gbc, en daar dee ik met het 1e setje batterijen zo'n 100uur schat ik (wel vaak geluid uit).
ik neem gewoon mijn psx mee in de auto, die draait prima op mijn casio handheld tv-tje 8cmTFT :)
en alles op de sigarenaanstekerplug... hehe :7
Nintendo ziet de toekomst dan ook rooskeurig

Rooskeurig?? Zal wel Rooskleurig zijn :?
Ik vind dit eigenlijk wel aardig van Nintendo...

Ze zijn alleenheerser op het gebied van handheldgamecomputertjes en ze maken hem niet extreem duur.

Ik vind het echt een mooi ding voor een mooie prijs (nou maar wachten op toffe games)
Hehe, de winst zit hem niet te maken op de hardware, maar wel op de games en de accessoires ... In sommige gevallen worden zulke producten verkocht onder de productie prijs om zo de markt sneller in handen te krijgen ... Zie is wat die games kosten, een paar games en je hebt al ineens evenveel betaald als je hardware ...
Da's de marketingtruuk van Nintendo. De winst halen ze vervolgens op met de prijzen van de op zich duurder geprijsde cartridges (games). :7

Je kunt het een beetje vergelijken met printers voor PC's: aanschaf van de printer is niet bijzonder hoog. De inktpatronen zorgen er vervolgens voor dat er alsnog geld in het laatje van de fabrikant komt te liggen. :D

edit:

Dubbelpost? Kijk naar de tijden... 't scheelt een minuut.
Da's de marketingtruuk van Nintendo. De winst halen ze vervolgens op met de prijzen van de op zich duurder geprijsde cartridges (games).
Nope, das de "truuk" die iedereen gebruikt.
Microsoft en Sony zullen ook(veel meer) verlies lijden op iedere console die er wordt verkocht. De software moet dat verlies goedmaken. Tis al sinds de NES het geval :)
Gewoon net zoals iedereen een 64mbit flashcard + PC linker kopen, gewoon spellen via je pc uploaden naar de flashcard en spelen maar!
Ik heb al een sega GameGear en een Nomad (uit amerika) gehad. Bijde zijn geflopt. De Nomad was ook een 32 bit gameconsole (waarschijnlijk wel een lagere clock) hier kon je ook sonic etc met snel scrollende beelden op spelen. Bijde hadden een kleuren scherm en vraten baterijen, dit was in 1998 dus de truc zit 'm bij Nintendo waarschijlijk toch in de marketing.
Bijde hadden een kleuren scherm en vraten baterijen
waar las ik ook alweer dat de GBA 15 uur op volle accu meegaat?
Wat kosten de games voor de GBA eigenlijk. Zal wel achterlijk duur zijn...
Kijk, cartridges zijn nou eenmaal niet goedkoop maar daar staat tegenover dat je ZERO loadtimes hebt.
En die kunnen als snel irritant worden.

Verder kunnen de cartridges net zo groot worden als N64 games, namelijk 64 Megabijten.
Dus vandaar de prijs. :)
Verder kunnen de cartridges net zo groot worden als N64 games, namelijk 64 Megabijten.
Is niet waar vriend, de cartridges zijn maximaal 64mbit... dus 64 / 8 = 8 megabijten :)

En de N64 game cartridges konden zelfs 256mb (!) zijn, Zelda bijvoorbeeld stond op een 2048mbit cartridge...
ik heb hier een zelda 64 rom, 24 megabyte unzipped
Hmm dan ben je niet erg goed geinformeerd. De huidige games voor de Advance zijn of 32mbit (4MB) of 64mbit (8MB), maar de Advance ondersteunt zeker ook 128mbit (16MB) cartridges. Flash Advance is op dit moment bezig een 128mbit variant van hun flash cartridge te maken.
Ik zag ze liggen tussen de 100 en 120 piek. Was bij Bartje Smid geloof ik.. Best wel heeel erg duur.
Erg duur? Valt wel mee. De goedkoopste gameboy spellen (budget titels daargelaten) waren ongeveer 60 gulden, maar voor de latere spellen betaalde je al snel 90 tot 100 piekies.

Straks met de euro valt het allemaal wel mee ;)
Vroeger kreeg je toch mario en tetris er bij ofzo? Nou tegen de tijd dat die gaan vervelen zitten we al weer op de Belgische grens met de terugreis - zeker als er gedeeld moet worden }> *pets* *auw* *ik wil* - maar ja daarna moet je idd fl 99,95 inc. btw betalen voor een nieuw spelletje.

Gelukkig zijn de kids van tegenwoordig niet zo trouw aan speelgoed dus willen ze al snel weer wat anders.
Het grote nadeel van het ding is het schermpje vind ik; het geeft nauwelijks licht en spiegelt bovendien als de pest, waardoor het heel erg moeilijk is om goed te zien waar je mee bezig bent. Toch is het erg verslavend, heb gisteren nog de originele Mario uitgespeeld (hij leest ook spellen van de Gameboy Color).
Daar ben ik dus ook een beetje over teleurgesteld.. :'(...de donkerheid van het scherm.

Pas als je in direct dag licht staat (liefst in de volle zon) dan is alles super mooi, hele heldere kleuren. Maar als je binnen speelt met weinig licht zie je bijna geen kleur meer. Dan is het schermpje van zo'n PALM IIIc mooier, al heeft die een lagere resolutie met veel minder kleuren.

Jammerrrrrrrrr
Achter de sticker op de achterkant zit een geheim schroefje om het contrast van het scherm bij te stellen. Nintendo raad dit uiteraard af , omdat het niet goed is voor de levensduur van je scherm.

check IGN maar...
Wow, stop:
"The 'contrast control' that you are referring to is actually a flicker control....The result will be an excess charge built up in the liquid crystal and permanently damage the LCD."
Zie http://www.theregister.co.uk/content/50/19891.html
Dat is bij de"oude" game boy ook het geval.
In het donker zie je niks meer van het scherm.
Dit in tegenstelling tot de Lynx en de GameGear.
Deze hadden een soort "Lamp" (Ik weet niet hoe ik dit moet omschrijven maar er stond hoogspanning op) achter het scherm.
Zo kon je in het donker zeer goed spelen, maar in het felle zonlicht zag je weer nix.
Dit is ook de reden dat de Lynx en de GameGear zoveel batterijen verbruikten.
Het scherm van de GameGear kon iets van 4096 kleuren aan en 32 tegelijkertijd op het scherm.
Naar mijn inzien was dit meer een beperking van de hardware dan van het scherm zelf.
Een amiga 500 uit dezelfde tijd kon ook 32 verschillende kleuren uit een pallet van 4096 op het scherm toveren
ik weet niet welke gamegear jij hebt hoor, maar die van mij stond geen hoogspanning op!
Hij werkte net als een televisie, en gaf dus licht. Ik denk dus dat daaarom de levensdur van de batterijen zo lang is bij de GBA.
'k had 'm een keer open geschroefd, en achter het scherm zat een beschermkapje met daarop stickers geplakt.
Op die stickers stond een waarschuwing in verschillende talen dat er hoogspanning onder dat kapje zou zitten.
Onder dat beschermkapje zat een glazen buisje gevuld met gas, dus zou het goed mogelijk zijn dat er meer dat 1000 V stond.

Ik kon dit niet controleren omdat m'n voltmeter niet gemaakt is om hoogspanning te meten en geen risico wou lopen om m'n meter te slopen.
Het had ook net zo goed 400 volt kunnen zijn, maar in ieder geval niet zo fijn om even aan te raken.
64 kleuren in EHB modus :)
Het grote nadeel van het ding is het schermpje vind ik; het geeft nauwelijks licht en spiegelt bovendien als de pest, waardoor het heel erg moeilijk is om goed te zien waar je mee bezig bent.
Hee flip, das juist de bedoeling.
Je gaat onder een flinke lichtbron zitten(of je klikt er een lampje op) en dan heb je perfect beeld.

Een backlit schempje zou helemaal batterijen vreten. :Y)
Weet iemand hoe het precies zit met get gebruik van de GBA als controller voor de GameCube?
Het lijkt me eerlijk gezegd niet zo handig werken omdat je minder buttons hebt en geen analoge stick... Ik neem aan dat ze het scherm ook ergens voor gebruiken (iets wat alleen een bepaalde speler mag zien of zoiets), maar het lijkt me ook niet al te relaxed om de hele tijd te kijken van TV naar GBA en weer terug...
het schijnt dat je met bepaalde spellen op de GBA door kan spelen buiten de gamecube om. Hoe dat precies in z'n werk gaat weet ik niet, maar je kan een soort van pokemonverhaal verwachten, waar je de mon's traint op de gameboy en ze vervolgens (in glorieus 3d :9 ) tegen elkaar laat battlen op de gamecube..?

Dat zou dan 2 games voor de prijs van 1 kunnen zijn.. of andersom natuurlijk :)
zelfde wat de psx met ff8 heeft gedaan dus. appart apparaatje wat je eraan kan hangen, en dan kon je chocoboworld spelen. je verbeterde chocobo kan je dan weer importeren in het spel :)
Quote uit de link naar GBA:
. De GBA kan eenvoudig worden aangesloten op een controllerpoort van de Gamecube, zodat de portable games rechtstreeks op het grote scherm van de tv kunnen worden gespeeld. Daarnaast zullen er tal van mogelijkheden zijn om gegevens uit GBA-games te gebruiken in games voor de Gamecube - en andersom. Denk bijvoorbeeld aan de Pokémon die vanaf de Game Boy-spelcassette konden worden verplaatst naar Pokémon Stadium voor de Nintendo 64. En dan is er nog een hele speciale extra die Nintendo gamers met zowel een Game Boy Advance en een Gamecube biedt… de Game Boy Advance zal bij sommige games voor de Gamecube kunnen worden gebruikt als controller, met het scherm van de GBA als unieke persoonlijke display. Stel je bijvoorbeeld een real-time strategy game voor, waarop vier spelers ieder hun leger allerlei strategische bewegingen laten maken op het scherm van de GBA, om elkaar vervolgens tijdens een 3D-veldslag te ontmoeten op het scherm van de tv… De mogelijkheden zijn legio, en laat het maar aan de creatieve mannen van Nintendo over om deze volop te benutten!
Lijkt me duidelijk. :7
Weet iemand hoe het precies zit met get gebruik van de GBA als controller voor de GameCube?
Kort gezegd: Nee.
Wacht tot Spaceworld, 24 augustus.
In HongKong hebben ze er trouwens al wat op gevonden op die dure spellen. Je stopt zo'n spel in zo'n kopieermachine en hup 123 als ROM op de PC, daarna kopieer je hem terug naar een 64 Mb grote flash cartridge. Daar kun je wel wat spellen op kwijt. Enige nadeel is dat je wel ergens het origineel moet zien te krijgen.....


Zie hier:
http://www.lik-sang.com/catalog/product_info.php?cat egory=51&products_id=1051&

:_ B-)
Enige nadeel is dat je wel ergens het origineel moet zien te krijgen.....
Je kan ook een rom downloaden en die naar je cartridge flashen.
zou ik hem liever hier bestellen is note bene in nederland en heb goede ervaringen met deze zaak (haal bijna al mijn psx zooi hier)www.psxshop.nl/enter.asp?Show=Category&Catego ryID=208&ViewCategoryID=176&
behalve dat ie daar stukken duurder is...

troll? lijkt me meer nuttige info voor het geval iemand 'm wil bestellen en naar de goedkoopste zoekt...
64Mbit !!! das 8MB !!!!!!!!!!!!!
TaDaa GBA kan 256Mbit aan das 32MB maar die cartridges zijn nog niet leeg te koop
Er zijn dus heel veel spellen die die volle cartridge gebruiken..... www.gbaroms.com kijk maar wat er allemaal 64Mbit is
Ik heb dit weekend staan twijfelen tussen de gameboy Color en de Advance (aanstaand weekend verjaardag j 7jr). Toch gekozen voor de Color, de prijs was geen probleem maar toen ik op beide een paar spelletjes had mogen uitproberen was ik toch zeer teleurgesteld over de schermkwaliteit van de Advance :'( . Grafisch heel mooi maar voor een kind van 7 is de speelbaarheid en duidelijk beeld (volgens mij) belangrijker....
Waarom zit iedereen die beeld kwaliteit toch zo de grond in te stampem. Ik heb een GBA gekocht en heb hem eens flink liggen testen. Maar de kwaliteit van het scherm is gewoon goed.

Trouwens als je een oud GB spel speelt kun je uit verschillende kleuren schema's kiezen. Standaart is Bruin ingeschakeld. Maar je hebt ook Zwart-Wit, Blau, Groen, negatief, en ga zo maar door.

Het enige groote probleem is RSI. Hij licht echt niet zo fijn in de hand. In het begin heb je er niet zoveel last van. Maar naar verloop van tijd begon mijn duim flink zeer tedoen.
Misschien ben jij die schermpjes gewend van de GB of GBC en merk je daarom niets?

Ik persoonlijk vind het niet echt mooi eruit zien als je b.v. 's avonds (bij een lamp in de buurt) zit te spelen.

Of zouden er rotte schermpjes in omloop zijn?
Zozo, dure kadotjes geef jij weg :D Zeg dan gewoon dat je zelf wel zo'n ding wilde hebben (Jah ik heb er ook een jah ;)).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True