Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 25 reacties
Bron: Guru 3D

Guru 3D heeft een GeForce3 van 3DPower aan een flinke test onderworpen. Wanneer eenmaal de kaart uit de catchy verpakking gehaald is wordt het duidelijk dat de kaart zeker niet onder doet voor GeForce3 kaarten van de topmerken. Eerst neemt de reviewer de features van de GeForce3 chip nog even door voordat het echte benchmarken begint. De kaart zet, standaard geklokt, dezelfde prestaties neer als kaarten van Elsa en Creative. Het blijkt echter dat de kaart van 3DPower, hoe kan het ook anders met zo'n naam, extreem goed overgeklokt kan worden. Waar vele andere GeForce3 kaarten stoppen bij 225MHz, gaat de Morpheus door tot een core snelheid van 240MHz waarbij het 3.8ns DDR geheugen tot 540MHz stabiel zijn werk doet:

3D Power Morpheus GeForce3There is absolutely no discussion possible about the fact that the GeForce3 is the fastest and most versatile graphics card available. When you can afford to buy this puppy ($349,-) you can be certain of one thing, it will last a long time and you'll love it. Sure, not a lot of software support the nifty features at this given moment, but look what has happened with Hardware T&L that everybody was yelling at two years ago ... It would be ridiculous to assume that games won't support the new features.

If you got the money and about to get a GeForce2 Pro/Ultra, then please spend some more and get the GeForce3 because it is worth it. Also, the Ultra production has halted since GeForce3 is in the same price range.[break] Adviesprijs ligt rond de 350 dollar en de kaart kun je binnen twee weken in de schappen verwachten.

Thanks B-Force en EraZor voor deze newssubmit!

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (25)

Het is wel vrij opvallend dat de huidige videokaarten, elkaar in de standaardinstellingen steeds minder ontlopen. In dit geval kan de overclockbaarheid een belangrijk aankoopargument zijn. Het probleem bij reviews is natuurlijk dat er meestal maar één (soms zelfs door de fabrikant zelf geleverd (en uitgezocht)) kaart getest wordt. Dus dienen de overclockresultaten ook steeds met de nodige hoeveelheid zout genomen te worden. Je kan er zowel geluk als pech mee hebben...
/edit typo
/edit
Een aankoopargument is het misschien voor de tweaker zoals jij en ik; Voor het normale publiek geldt dit niet. Die kijken vooral naar de prijs, naamsbekendheid en de hoeveelheid geheugen. (Meer geheugen is altijd beter als je het onderscheid tussen DDR en SDRAM niet kent :) )
nee nee, meer geheugen is altijd wel beter, meer bandbreedte is wel nuttig. Maar dan niet in de keuze tussen 128bit SDR of 64bit DDR :)
Ik blijf erbij dat je aan de hand van een exemplaar geen conclusies kunt trekken over de o/c'baarheid van een kaart/CPU. Natuurlijk is het aantal nanosec. een leuke indicatie, maar je zult toch echt minstens 5 exemplaren moeten testen wil je echt weten tot hoever een kaart/CPU gaat.
op zich helemaal gelijk maar het lijkt er een beetje op alsof het fannetje op de GPU bij deze kaart wat beter is dan op die van de concurrenten. En als ze dat fannetje standaard leveren dan zegt dat wel wat.
Wat voor geheugen ze gebruiken dat varieert waarschijnlijk. Alleen als ze op op de doos zetten dat het 3.8 ns DDR is dan zit het wel snor :9
Is toch heel wat beter dan de 6 ns van m'n Radeon zeg maar :9
ppffff een prikkie 1150 piek voor een videoplankje.. jaaaaa maar hij is wel lekker snel. Tuurlijl en volgende week is is al verouderd en kost ie nog maar de helft...... (8>
vraag en aanbod noemen we dit verschijnsel :)
but look what has happened with Hardware T&L that everybody was yelling at two years ago ...

Hmmz, ik vind T&L anders helemaal niet zo'n hit...als we nog een term nemen, die ook zo is geintroduceerd...multitexturing (das idd al wat langer geleden) dat is pas een succes....T&L, ik geef er heeeel weinig voor, dan goeie FSAA, ik hoop dat die NV30 (waar nu 100 ex-3dfx engineers aan zitten te werken) goeie 3dfx FSAA heeft en een shitload NIEUWE FUNCTIONS...
Het enige wat nVidia met de GF3 heeft gedaan is gezorgd dat DX8 100% ondersteund werd, zonder extra bonussen.....naja eerst TrueForm (sappig :) )
Het weglaten van graphics die je toch niet ziet (naam ff kwijt) is anders wel een erg leuke functie.

Daar heb je tenminste wat aan!
Efficientie verhogen ipv. kracht
Hidden Surface Removal, dat was de naam waar je naar zocht.

Ik denk dat nVidia het knap lastig gaat krijgen dat ze gekozen hebben voor een ontwikkelroute zonder HSR. Momenteel spannen ze ruim de kroon met pure brute kracht, maar je ziet kaarten met HSR en tile-based rendering en een voor nVidiabegrippen erg trage core hun budgetkaarten overtreffen (Kyro!). Het is m.i. makkelijker om een ontwerp te versnellen dan om later nieuwe features te gaan toevogen.
Dat heet HSR - Hidden Surface Removal
T&L kan best nuttig zijn, het is gewoon heel wat anders dan FSAA. En voor een bepaalde groep is T&L bruikbaar. Maar je kunt ook prima zonder, net zoals je ook prima zonder FSAA kunt en ook prima zonder 32bits en ook prima zonder hoge resoluties en ook prima zonder hoog detail.
De nieuwste engine's, waarvan nu reeds demo's (Crytrek studio's) beschikbaar zijn, gaan al uit van hardware T&L wat natuurlijk niet betekend dat je het moet hebben om een bepaald spel te kunnen spelen. Kijk maar naar 3D Mark2001 zonder HWT&L kom je een heel eind en haal je aanvaardbare resultaten.
In de nieuwste engine's kun je vaak profiteren van HWT&L zodat de CPU nu ruimte heeft voor al dan niet realtime shadow berekeningen. Met SoftT&L kan dat niet.
Het gebruik van HW T&L/TCL zal steeds vaker benut worden vanwege de ontlasting van de CPU. Unreal 2 zal ook gebruik maken van HW T&L. maar goed ook aangezien er al scenes tussen zitten zonder mannetjes die ruim 200.000 polygonen trekken. dan krijg je nog de textures en lights over je heen en dan heb je een aardig complexe scene gemaakt welke veel power van je PC vraagt.

Over 3 jaar is het gewoon een standard feature net als FSAA 2x
"Catchy verpakking"...? Op het plaatje bovenaan zie ik een saaie witte doos...
Is dit serieus? Je snapt natuurlijk wel dat zo'n houte verpakking met weinig teksten erop en beige kleur er een beetje uitsteekt tussen de rest van de dozen. Normaal wordt zo'n doos vol beplakt met leuzen als "3dPower enabled" en dan in alle kleuren van de regenboog plus plaatje waardoor je alleen al voor de doos de kaart zal kopen. :*)
Die doos geeft een 'casual' en degelijk imago. Dingen die er saai uitzien zijn vaak erg degelijk. Kijk maar naar Lada, niet kapot te krijgen. Een snel en flits ogende Toyota daarentegen...

Alleen het probleem dat Lada niet goed verkoopt, maar dat terzijde... ;)
Als je het artikel op http://guru3d.com/review/3dpower/morpheus leest dan zie een een mooi groot plaatje van een keurig afgewerkte houten doos :)
idd

lijkt wel een houte sigarendoos :+
IDD, vroeger had je nog wel eens hele leuke extra features zoals met Voodoo 3Dfx kaarten van, hoe heet dat merk, dat er inmiddels mee gestopt is....

Maar al die speciale merken zijn in Nederland altijd slecht verkrijgbaar, zijn meestal uit of voor Amerika....
Niet als troll bedoelt maar: Ze gaan wel ver met het uitmelken van de film "The Matrix"

Nu weer een Morpheus videokaart :)
Was Morpheus niet de God van de dromen en de slaap, in de Griekse mythologie?

Rare naamkeuze, bij iets dat als dynamisch en snel moet overkomen :)
Die doos geeft een 'casual' en degelijk imago. Dingen die er saai uitzien zijn vaak erg degelijk. Kijk maar naar Lada, niet kapot te krijgen. Een snel en flits ogende Toyota daarentegen...

Alleen het probleem dat Lada niet goed verkoopt, maar dat terzijde...

Miscchien is het je ontgaan N.i.e.k. maar Toyota scoort vaak bijzonder hoog als het om betrouwbaarheid gaat, een belangrijk onderdeel van degelijkheid lijkt mij. Daarintegen staat mij bij dat Lada ongeveer de baggerste auto's maakt die d'r te koop zijn.
Hehehe dat is waar, hmz zeg nou zelf, eigenlijk was the Matrix best wel een kewl film of niet?, dus wat boeit het. En zo'n lelijke naam vindt ik het nou ook weer niet. Morpheus, het klinkt wel goed...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True