Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 32 reacties
Bron: X-bit Labs

Sony en nVidia hebben laten weten dat ze tijdens de Siggraph-handelsshow het 'Cell Computing Board' zullen presenteren. Dit bord is uitgerust met een Cell-processor en een RSX-gpu, en bedoeld voor special-purpose computers.

Zowel de Cell-processor als de RSX-gpu zijn verwerkt in de PlayStation 3. Volgens een bericht van Sony zorgt de combinatie van deze twee chips op één bord ervoor dat een product ontstaat dat in staat is om op een hoge snelheid grote hoeveelheden data te verwerken, terwijl het bord relatief weinig ruimte inneemt en het energieverbruik laag is. Volgens Sony is dit Cell Computing Board vooral bedoeld voor applicaties op het gebied van multimedia computing, het weergeven van computergraphics en het uitvoeren van wetenschappelijke berekeningen. De rekenkracht van het Cell Computing Board is 230GFlops, aldus Sony's bericht. Het bord verbruikt maximaal 400W, wat ongeveer 20W meer is dan de PlayStation 3. Het gezamenlijke Sony- en nVidia-product kan verwerkt worden in 19"-1U-servers, waardoor het er sterk op lijkt dat de bouwers de zakelijke markt willen bereiken. Wie het Cell Computing Board in actie wil zien, moet zich op 7, 8 of 9 augustus melden bij de Sony-stand op de Siggraph-beurs.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (32)

Heeft een X1950XTX niet al meer flops? Dacht dat AMD 1 teraflop syteem had met 2 X1950XTX kaarten, dan zou dit niet zo snel zijn. Dat zou dus 500Gflops per kaart zijn.

Edit/

Hier nog een teraflop kaart.

nieuws: ClearSpeed zet co-processor op pci express-kaart

Hier AMD's "Teraflop in a Box"

nieuws: AMD demonstreert 'Teraflop In A Box'

En de de R580 heeft dus 360Gflops. ;) maar dat is dus nog altijd meer dan dit en verbruikt een stuk minder. Alleen is het wachten op amd dat ze een co processor gaan maken van hun video producten.

En de 9800GTX zou ook 1 teraflop aan rekenkracht krijgen, dus die 230gflops lijkt niet zoveel.

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 augustus 2007 17:52]

Maar de Cell is all meer general purpose dan GPUs dus kan voor meer taken ingezet worden. Of dat zo blijft is natuurlijk de vraag, met al de ontwikkelingen in de Shader talen worden GPUs ook steeds meer general purpose.
Dat waren twee R600 GPU's, dus de HD 2900 series.

Tevens vindt ik het getal 230 GFLOPS wat aan de lage kant. Volgens mij kan een enkele Cell processor dit bijna halen. Waarschijnlijk zitten we hier appels met peren te vergelijken doordat de ene praat over single precision en de andere over double precision, maar dit is niet uit de tekst te achterhalen.
De NVIDIA G80 heeft scalaire ALU's, terwijl ATI's chips sub-scalaire VLIW ALU's hebben. Het gevolg is dat de G80 (in theorie) altijd al z'n GFLOPS kan benutten, terwijl de chips van ATI rekenkracht kunnen verliezen wanneer met korte vectorytypes gewerkt wordt.

Met scalaire getallen is het verschil het grootst. Veel GFLOPS stelt dus niks voor als ze niet nuttig aangewend kunnen worden.
AMD heeft al 1.5 TFLOPS gedemonstreert met hun toekomstplatform, en volgens mij is dat integratie van CPU en GPU maar weet dat niet zeker.
...en volgens mij is dat integratie van CPU en GPU maar weet dat niet zeker.
Onmogelijk. De warmteproductie zou niet te dissiperen zijn. Fusion is trouwens juist voor de low-end.
Dat is oud, op de slides van afgelopen AMD Technology Analyst Day (26-07-2007) stond 2009.

Eerst nog volgend jaar de Shanghai-core. ;)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 augustus 2007 23:01]

Niet helemaal waar, de fusion project gaat heel veel rekenkracht krijgen, AMD wilt hem zelf gaan gebruiken om de controles uit te voeren op hun wafer. (dat kost nu echt nog heel veel cpu tijd)

HPC (high power Computing) systemen noemt AMD het zelf, de flexibiliteit zou ook erg hoog zijn met de nieuwe Fusion lijn. Zo zouden er GPU cores en CPU cores toegevoegd kunnen worden naar de wensen van de klant.

De fusion chip kan ook in MP systeems gebruikt worden dan kunnen de GPU's verbonden worden met elkaar.

Komen we weer bij flexibiliteit uit, want hij kan ook gebruikt worden voor de low end markt, zonder L3 cache en met minder cores. ;)

Dus dat 1,5 teraflop platform kan makkelijk kloppen, alleen niet met de fusion chip want die bestaat nog niet. (alleen nog maar op papier zover bekent is)

[Reactie gewijzigd door mad_max234 op 3 augustus 2007 15:20]

"In one demonstration, ATI showed 1.5 teraflops of runtime computing ability for a live demo with a lot of demanding 3D effects. It was part of a game which will be coming out before too long and showed a stunning 3D flight through a forest, over some water, past a bird in flight, through the grass and much more. Another demo showed a single machine doing gaming and realtime MPEG encoding on the frame-by-frame generated images for the game. That information was transmitted across a network to be shown on two other computers. It worked so smoothly on the single machine that it almost could not be understood what was taking place. But, according to AMD, it was doing 100% realtime encoding of the images while generating them. The presenter made a point of indicating just how compute intensive this was."

Linkje
Dat is niet de fusion chip, maar gaat over GPGPU. ;)

De fusion chip is nog niet ontwikkeld, maar als je meer info heb lees ik het graag want dit gaat toch wel de toekomst zijn denk ik. Nu GPGPU en straks gewoon als standaard onderdelen in de cpu verwerken voor super snellen FP berekeningen.
Het bord verbruikt maximaal 400W, wat ongeveer 20W meer is dan de PlayStation 3.
Wat is dit voor onzin? Verbruik van een PS3 is gemeten, tussen 150 (min) en 200 (max)
Ja 'r zit een 380watt voeding in, maar mijn PC trekt (thank god) ook geen 750watt, ondanks de voeding dat wel kan leveren.

[Reactie gewijzigd door Madshark op 3 augustus 2007 13:25]

Niet waar. Als je een spel speelt wat het maximale uit de PS3 haalt zit je gewoon op 400Watt. Mocht je me tegenspreken kom maar met je bron van die 'meting'.
*kuch*
nieuws: Energieverbruik Xbox 360, PS3, Wii vergeleken

Een PIEK van 199,7Watt in een zware 3D game.
Sigh inderdaad. Dat de PS3 toevallig een 380Watt voeding heeft betekent niet dat hij ook 380W gebruikt. Net zoals vele tweakers een 500W voeding hebben met een PC die net 225W trekt..

Zoals de website gemeten heeft is het idle verbruik hoog maar niet veel hoger dan het verbruik als folding at home aan staat.
Interessant voor grid cluster bouwers. Helemaal omdat 'vector' parallele berekeningen nog niet goed ondersteund worden door huidige grid clusters.

Juist de Cell Engine architectuur is (beter) geschikt voor vector parallele berekeningen (image processing, physics berekeningen).
Iets wat de Folding@Home client al bewezen heeft.
@ koelpasta: je bedoelt vast 200 GFlops voor de Cell processor in single precision operaties en niet 200 miliFlops.

[Reactie gewijzigd door Mr. Rawnar op 3 augustus 2007 13:44]

Levert dit nou betere prestaties dan een ps3? Bedoel het gebruikt meer energie en anders kun je toch ook gewoon een ps3 in het rack hangen ^^
PS3 is te beperkt qua geheugen, en is niet scalebaar, uitbreidbaar, etc.
Met bijv. maar 256MB werkgeheugen en 256MB voor grafische dingen is het mischien wel geschikt als console, maar zeker niet voor grote berekeningen.

De geheugen chips zitten vastgebakken in het moederbord, dus moet je echt wel de juiste hardware tweak skils hebben om deze te 'modden'. :)
Ik denk dat zowel Sony als nVidia met onverkochte chips in hun maag zitten en nieuwe markten proberen aan te boren.
Waarom anders zou er een RSX in zitten? Dat ding had volgens specs al meer dan een terraflop, met daarbovenop nog de +-200mFlop van de Cell.

In het artiekel spreekt men alleen over de rekenkracht van de Cell, wat in zou houden dat de RSX niet voor berekeningen gebruikt wordt(??).
Lezen: in het artikel spreekt men over de cell computing board, das de cell cpu + RSX
IDD vindt het ook een beetje vreemd dat er een RSX inzit. Turlijk met de Universal Shaders tegenwoordig heb je GPU's die eigenlijk CPUs zijn met HELE sterke Floating point units. Maar voor de wetenschap lijkt me een Cell toch meer geschikt dan een GPU. Dus waarom niet gewoon 2 Cells erop :) die in Tandem werken maar goed ;).

Is dit trouwens een volle Cell met alle 8 SPU'sbeschikbaar? of zo een die in de PS3 zit met 1 uitgeschakelt voor beter yields. Ik zou toch denken dat aangezien de prijs die ze voor dit soort bordjes kunnen vragen ze gebruik kunnen maken van een Cell zonder dingen uitgeschakelt (of niet werkent als ze al kapot van de wafer afkomen).

Hoe hoog worden deze geklokt? Aangezien de PS3 al behoorlijk warm wordt zou je denken dat dit toch iets lager wordt geklokt. Zoveel vragen nog lol :D.
Als ik een floating point grid zou opzetten zou ik absoluut niet voor deze oplossing kiezen omdat ik niet zoveel GPU's nodig heb om iets te laten weergeven. Het gaat om de boerderij met vele co-processors in de wei, bijvoorbeeld met CBE's.
IBM biedt daarvoor oplossingen, zei het met dubbele CBE's die beide de volle mep aan SPE's hebben en tenminste het dubbele aan geheugen.
Wel teringduur spul.

Daarnaast is het bekend dat RSX (nVidia G7x familie) niet zo geweldig presteren met GPGPU oplossingen omdat ze daarvoor functionaliteit en instructies missen. ATI R5xx is daarin echt factoren sneller omdat die wel branch logics heeft in de shaders, en daarnaast ook memory export. nVidia G8x familie biedt weer wel snelle GPGPU berekeningen omdat ze ook memory export hebben.

Dus waarom ze nou specifiek deze configuratie aanbieden is denk ik meer interessant voor stand-alone configuraties.

[Reactie gewijzigd door DingieM op 3 augustus 2007 14:05]

Ow, dus Nintendo zat met pakhuizen vol onverkochte Wii's ??
Even nieuw marktje aanboren en hop, opgeruimd staat netjes...

... right ...
Ik denk niet zozeer dat het om onverkochte chips gaat, maar met de aantallen die ze nu produceren/verkopen zal het moeilijk zijn om de prijs te drukken.
Op het moment dat ze de fabricage op kunnen schroeven omdat ze voor 2 markten producren, kan de prijs voor beide omlaag (kunnen ze beter concureren met de Wii)
Ik denk dat zowel Sony als nVidia met onverkochte chips in hun maag zitten en nieuwe markten proberen aan te boren.

Het getroll over Sony is weer buiten alle proporties. Bedrijven hebben gesmeekt om dit soort spul om high-end wetenschappelijke visualisaties te kunnen draaien (wij op de zaak in elk geval wel :)), en nu ze in dat gat in de markt springen is dat volgens jou omdat ze niet genoeg PS3's verkopen? Get real...

Waarom anders zou er een RSX in zitten?

Omdat sommige mensen na heel veel rekenwerk graag ook nog een leuk plaatje willen zien. Een RSX is daar erg geschikt voor. Voor ons is het juist de combinatie van Cell en RSX die het bord interessant maakt.
Zou dit niet ook interessant kunnen zijn in de vorm van een PCI-E insteekkaart, voor allerhande berekeningen? Een soort van co-processor maar dan anders.
Je kunt dan bijvoorbeeld denken aan MPEG4 AVC of ASP encoding, rendering van bijvoorbeeld AutoCAD, Folding, etc.. Dat zal lightning fast gaan met deze chips...
Uiteraard zou er dan wel wat aan dat energieverbruik gedaan moeten worden. Daarnaast neem ik aan dat massaproductie de prijs van de Cell nog wel (flink) zal laten zakken.
Mercury (http://www.mc.com) heeft al een PCIe insteekkaart met daarop een Cell proc op 2.8GHz, 1Gibyte XDR en 4Gibyte DDR2.
Ja, maar daar zit geen RSX op. Als je die ook wil gebruiken dan heb je dit bord nodig.
als de cell op een kleiner procede gemaakt word scheelt het al weer veel energie gebruik.
Toch enigzins een verassende presentatie van een nieuw op de Cell gebasseerd systeem. Dit aangezien er nu weer een nieuwe (al dan niet kromme) rechtzaak mbt patenten gaat over juist deze processor. Vind ik wel een goed signaal naar de buitenwereld.

Ben ook benieuwd naar de real-life prestaties. Mss dat servers gebasseerd op dit systeem straks een super-performance gaan bieden op streaming media.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True