Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 70 reacties

Toshiba werkt momenteel aan een nieuwe notebook die een variant van de Cell-processor aan boord krijgt, dezelfde chip die in Sony's Playstation wordt gebruikt. De nieuwe Qosmio G40 moet nog dit jaar op de markt verschijnen.

Toshiba Qosmio G40 De nieuwe notebook wordt uitgerust met een Spursengine SE1000-chip, een Cell-streamprocessor die ook in de PS3 wordt gebruikt, zo meldt Cnet. Cell is een architectuur voor microprocessors die door IBM, Sony en Toshiba is ontwikkeld. De architectuur is afgeleid van IBM's Power Architecture, die ooit werd gebruikt in Apple's notebooks en desktops. Vandaag de dag gebruikt IBM de Cell-processor in een productlijn bladeservers.

Toshiba is op 8 april al begonnen met het uitleveren van samples van de SE1000-chips. De SE1000 is door Toshiba ontwikkeld voor het versnellen van diverse grafische taken. Zo kan de chip realtime hd-videobeelden met mpeg2- en h.264-compressie encoderen en decoderen of voor alternatieve interfaces bewegingsdetectie afhandelen. De chip, die als aanvulling op zowel cpu's als gpu's is bedoeld, beschikt over vier spe-cores die hun grafische rekenwerk met een kloksnelheid van 1,5GHz doen. Het energieverbruik van de chip blijft volgens de fabrikant beperkt tot 20W.

Toshiba verwacht de komende drie jaar minimaal zes miljoen SE1000-chips te kunnen slijten aan met name producenten van grafische kaarten en televisies. Het bedrijf heeft inmiddels samenwerkingsverbanden met onder andere Corel, Cyberlink en Leadtek gesloten. Ook zal Toshiba een pci-e-referentiekaart uitbrengen en aan geÔnteresseerde ontwikkelaars een complete api-suite beschikbaar stellen. Volgens Cnet zou Toshiba ook later dit jaar als eerste een televisie met de Cell-processor op de markt brengen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (70)

Ze hebben het constant over video bewerking en grahics.. Maar directe generatie van audio kan ook tot een van de zware rekentaken behoren!

Stel je voor... Een geluidskaart gebaseerd op de Cell chip... Die zullen een zeer zware concurrentie vormen voor alle geluidskaarten fabricanten! Creative kan hun boeltje inpakken!

Maar wat ik het liefst dus zou willen hebben is dat ik er zware berekeningen voor audio mee zou kunnen uitvoeren zoals met Pure Data Of MAX dsp (Programeerbare omgevingen voor graphics en audio).

Maar stel je ook voor wat zo'n chip zou kunnen doen met de synthesyzers van nu?!
Die van tegenwoordig zijn eigenlijk dingetjes van helemaal niets... Zeer beperkte mogelijkheden, lopen 10 jaar achter op processor technologie!

[Reactie gewijzigd door hetisik op 11 mei 2008 10:34]

Toshiba komt graag met revolutionaire uitvindingen... die helaas vaak een hoop kinderziekten / andere gebreken vertonen, die zeker niet altijd opgelost worden.

Daarnaast presenteert Toshiba graag een dikke rekening.

Ik heb het gevoel dat Toshiba graag met mooi nieuws naar buiten komt maar de producten die ze leveren zijn soms maar half af.

Ook houden ze bij toshiba van indrukwekkende foefjes die hun doel voorbij schieten.

Kies liever voor een merk dat goedkoper en degelijker is en betere garantie voorwaarden biedt.

Hoe leuk dat Toshiba spul er ook uit ziet, kijk even langs de foefjes af. Dan zijn er nog heel wat leukere producten te koop voor minder geld. De gebruikswaarde die toshiba haar klanten biedt is laag in verhouding tot de aanschaf / service kosten.
Volgens Cnet zou Toshiba ook later dit jaar als eerste een televisie met de Cell-processor op de markt brengen.
Wat moet ik mij hier precies bij voorstellen?
Waarvoor zou een televisie een Cell-processor nodig hebben?

Als aanvulling op een laptop kan ik nog begrijpen maar het doel van een Cell-processor in een TV?
De SE1000 is door Toshiba ontwikkeld voor het versnellen van diverse grafische taken. Zo kan de chip realtime hd-videobeelden met mpeg2- en h.264-compressie encoderen en decoderen of voor alternatieve interfaces bewegingsdetectie afhandelen.
En hier lees je over dan? Als een tv dit zelf aan kan heb je geen stand alone decoder meer nodig voor dat soort zaken.

Het is trouwens zo dat Sony niet alleen voor de PS3 mee heeft ontwikkeld aan de cell. Zij waren ook van plan de cell in hun TV's te stoppen.
sony-verwacht-in-2007-televisie-met-cell-processor

En hier nog een quote over wat Toshiba verwacht te doen met een cell in een TV. http://www.pcworld.com/article/id,141282/article.html
De kracht van de chip stelt het scherm in staat standaardresoluties te upscalen naar een kwaliteit vergelijkbaar met volwaardig HD.

Naast het upscalen zul je met dit nieuwe scherm ook kunnen inzoomen zonder dat de beeldkwaliteit er onder lijdt. Zappen is tevens verleden tijd, omdat je 48 SD thumbnails tegelijkertijd kunt bekijken. Klikken op een thumbnail vergroot het beeld tot een volledig scherm. Als de thumbnails HD zouden zijn, zou je er zes tegelijk kunnen toveren op je scherm.
edit: link toegevoegd

[Reactie gewijzigd door Rik.L op 11 mei 2008 01:54]

Over die regels had ik niet heen gelezen.
Alleen dacht ik dat je voor zulke grafische taken de (bijvoorbeeld) Blu-Ray-speler hebt met ingebouwde electronica. De TV is er toch uiteindelijk voor het weergeven van de beelden mijn inziens.

Maar met de laatste quote die jij geeft wordt het een stuk duidelijker. Eigenlijk ook wat VNA9216 hieronder mij zegt.
Het upscalen van beelden had ik niet aan gedacht.

Je link naar de bron van Tosiba werkt trouwens niet, maar dat even terzijde.
Bedankt voor de uitleg!
lol, de tags stonden goed maar hij werkt inderdaad niet. Dan heb ik de volledige url er maar even gezet. http://www.pcworld.com/article/id,141282/article.html#

Een TV die zelf een HD signaal met compressie kan decoderen en afspelen is ook zeer handig voor HD TV signalen die we aan huis krijgen via de kabel. Weer een stap dichterbij om zaken zoals een telenet digibox onnodig te maken.
Een TV die het beeld heel netjes kan upscalen, PiP mogelijkheden, uitvergroten etc moet je je er bij voorstellen
dus deze Cell processor is een aanvulling op de CPU en de GPU?
het probleem is denk ik, er zal niet veel software worden geschreven die hier ook daadwerkelijk mee om kan gaan dan de software die geschreven wordt door Corel, Cyberlink en Leadtek (fotobewerkingsprogramma's en mediaplayer's?)
Dat is helemaal geen probleem volgens mij :P
Zeker als een bedrijf als Adobe zich wat van deze ontwikkeling gaat aantrekken. Als Photoshop zoveel sneller zou werken dankzij deze chip zou ik dat een heel groot pluspunt vinden, waardoor ik misschien eerder voor een computer kies met cell processor dan een zonder, ook al kost het dan wat extra. En ik werk niet eens professioneel met Photoshop.

Daarnaast is de Cell erg handig voor servers, waarvoor meestal sowieso gespecialiseerde software wordt geschreven om kosten-baten te optimaliseren.

En heb je niet dat Tweakers bericht gelezen over het amerikaanse leger dat 300 PS3's aanschafte vanwege de kracht van de Cell processor?
Er is wel een verschil tussen een gewone laptop die aan consumenten wordt verkocht en commercieel verkrijgbare software zoals Photoshop en speciale apparatuur en software voor het Amerikaanse leger.

Ik denk niet dat Adobe zomaar voor die paar mensen die deze specialistische laptop kopen heel veel werk gaat verzetten om een speciale versie van Photoshop te bouwen die gebruik maakt van de Cell processor. Het is veel meer werk dan even de source code van Photoshop opnieuw compileren...
abobe specialiseert zich op software voor "specialisten".?

dure professionele, commerciŽle licenties zijn hun grootste inkomsten bron van software als photoshop enz..

je vind photoshop en broertjes in elk effects huis, bij elke fotograaf, media bedrijf enz.
als ze op de aftiteling stonden, vind dan maar een film of game zonder photoshop in de aftiteling.

ik denk je vergist je heel erg in de doelgroep van adobe, als hier interesse naar uitgaat van de professionele markt dan heeft adobe daar zeker oor naar.

want een "paar" mensen zijn het allerminst en het zijn mensen die veel meer opleveren (commerciŽel gebruik)

adobe doet daarnaast veel meer en voorziet op 3d na zowat alles voor een mediabedrijf.
audio (audition), fotobewerking (photoshop), illustreren en vector graphics (illustrator), compositing (after effects), webdesign (golive), videobewerking (premiere), rich(web)media (flash), DTP (indesign)
en dan heb ik nog lang niet alles opgenoemd, en van geen enkel product valt te zeggen dat het erg onderdoet voor concurrenten, in beeld en video bewerking staan ze nogal hoog genoteerd. (photoshop op 1 al jaren voor haar doelgroep)

als adobe cell accelerated wordt, krijgt menig studio opeens de optie cell accelerated te worden, als dat tijd scheelt (minder lang wachten, vloeiender werken, sneller renderen etc) dan scheelt dat ongelofelijk veel geld op den duur voor (effects, film, etc) studio's.

[Reactie gewijzigd door Innsewerants op 11 mei 2008 11:13]

Waarschijnlijk heeft photoshop een graphics 'engine' waar alle filters etc. weer calls naar maken, als ze die 'engine' porten naar deze Cell kunnen ze gewoon de rest laten zijn wat het is met wat kleine aanpassingen.
En jij zegt: ik denk niet dat Adobe voor die paar mensen heel veel werk gaat verzetten. Bekijk het andersom: Adobe ondersteund de Cell-processor, dus elke professionele Photoshopper gaat voor zo'n Cell-pc/laptop.
Ze kunnen bij Adobe vast wel een quick-'n'-dirty benchmark schrijven om te kijken of de Cell het Photoshoppen genoeg kan versnellen voor ze beginnen code te porten.
Ook niet als de Cell processor meer toegepast gaat worden?

Ik denk niet dat er voor niets samenwerkingsverbanden met Corel, Cyberlink en Leadtek zijn gesloten. Volgens mij gaan er nog veel volgen gezien de grote voordelen van deze processor.

En je weet: massaproductie is lage prijs!
hier komt zeker een vervolg op hoor,

cell kolkt inmiddels al tot 4 Ghz , en met het samewerkings verband met rambuss , loopt er nu al plannen om een 4-6Ghz cell met 8 ghz XDR 2 te koppelen om zo een geheugen bus van over de 256 GB/s te krijgen :P en dat in combinatie met cell lever heel wat meer power dan een core duo, zeker als je kijkt naar prestatie per watt , XDR en Cell zijn enery zuinige ontwerpen

laat intel maar aanmodderen met DDR 3 en zo

[Reactie gewijzigd door kiddie op 10 mei 2008 16:40]

probeer jij dan maar eens Windows te installeren op je Super Cell PC.
misschien een linux distro werkt wel, maar bijv. een spel zoals Crysis lukt dan niet.
Ach, als er een goede Linux distro op draait (en dat doet hij, zie verder) dan kun je makkelijk een (aantal) VM's aanmaken en daar een versie van Windosws in installeren. Ik zou graag eens willen zien hoe dat gaat, en als ik me niet vergis dan gaat dat sneller draaien dan een gemiddelde C2D met Vista!
;)

Dat zou de cell-pc wel heel interessant maken voor thuis-toepassingen als je ook windows nodig hebt:. Je kunt bij voorbeeld een VM maken voor algemeen, een VM voor Photoshop, een VM voor video, een VM voor je eigen servertje etc. etc. En dat allemaal op 1 (zuinige) computer!
Ten eerste een virtuele machine moet altijd op de zelfde architectuur draaien als waar het gast OS voor bedoeld is. Een Vm is namelijk zo snel omdat een hoop dingen niet geemuleerd hoeven te worden maar hij het gast OS direct toegang kan geven tot een hoop bronnen. Om een OS op een andere architectuur te laten draaien zul je een emulator moeten gebruiken.

Overigens doet het er verder weinig toe want alhoewel de Cells erg snel kunnen rekenen hebben ze niet de geheugen capaciteit (256kB) en functionaliteit om uberhaupt een zinnige applicatie te kunnen draaien.

Het principe achter de cell is namelijk als volgt, je hebt 1 normale CPU en een stuk of wat SPE's. De applicaties en OS draaien op de normale CPU. Zodra een applicatie wat reken intensief werk moet doen laad hij een stuk code dat deze taak kan doen naar een SPE, stuurt de benodigde data mee en haalt later het resultaat op van de SPE. Een programma moet hier natuurlijk wel speciaal voor geschreven zijn.

Voor simpele dingen is het gebruik van een SPE niet efficient omdat de communicatie met de SPE dan net zolang of langer duurt dan als de CPU gewoon zelf het werk had gedaan.
Dan vraag ik me toch af hoe je een x86 VM wil laten draaien op een compleet andere architectuur.
Simpel: virtualisatie!

Je maakt een virtual machine aan juist om onafhankelijk van de hardware en het gast-os een willekeurig ander os in de VM te kunnen installeren.
Een wel heel interessante techniek!

Op webservers wordt dit al ruimschoots toegepast omdat een VM nog andere voordelen biedt, zoals bescherming tegen andere proggramma's, en de mogelijkheid met een verse her-start met schone lei te beginnen. Dat is vooral interessant in geval je "virtuele pc" besmet is geraakt met malware. Onder andere...

O, btw als je Linux als gastheer hebt draaien, kun je onder linux een vm installeren (bv Virtualbox, ook berkrijgbaar onder windows. Leuk om er eens mee te experimenteren!).
Sorry Kailash, je begrijpt niet hoe virtualisatie werkt.

Met virtualisatie wordt niet de processor geŽmuleerd. Je kunt in een VM op een PowerPC dus niet een x86 operating system in een virtual machine draaien.

Virtualisatie wordt inderdaad op servers veel toegepast, maar die servers hebben gewoon bijvoorbeeld Intel Xeon processors aan boord (dat zijn ook x86 processors).
Kan wel, er zijn toch wel X86 emulatoren? Bochs kan het sowiso, en QEMU dacht ik ook?
emulatie != virtualisatie
het systeem zal veel meer belast worden bij emulatie
Wie heeft het over desktop toepassingen? Ik zie hier hele mooie ontwikkelingen voor de servermarkt.

Dat deze in desktops/notebooks terugkomen voor specifieke taken zoals video en- en decoding, was te verwachten. Zo gaat dat met vrijwel alle ontwikkelingen voor servers en andere specifieke toepassingen (bijv. de PS3), die komen toch vroeg of laat op de desktops terecht omdat dat nu eenmaal een platform is waar je 'alles' mee moet kunnen.
Linux draait er zeker op, draait namelijk ook al op de PS3.. Maarja, de kans is ook extreeeeeeeeeeem groot dat Crysis ook niet draait op de volgende Windowsversie (hell geen huidig windows programma (behalve misschien .NET versies) zou mogelijk niet meer draaien op de volgende windowsversie)..
Maar linux op de PS3 spreekt de Cell niet aan
Waar draait je PS3 dan volgens jouw op als je linux geÔnstalleerd hebt? Hetzelfde als een pc zonder cpu. Het is wel zo dat de GPU niet gebruikt kan worden. Bovendien waren er limitaties gesteld aan de cell geloof ik. Maar dus niet dat hij totaal niet gebruikt wordt. Dit zodat je geen games gaat spelen waar sony geen geld voor krijgt ;)
linux op de ps3 draait op de powerpc core en niet op de gehele cell.
Tegenwoordig wel hoor:) Ik kan de SPE's gewoon in mn code gebruiken ;)

Toen het net uit was kon het idd nog niet. Maar intussen wel :)
en waar draait Linux dan op? op de video kaart? :P
en waar draait Linux dan op? op de video kaart?
Als het aan een vriend van me lag wel... die dacht dat GPU stond voor General Purpose Unit :+

Je kan begrijpen dat hij even niet meer serieus genomen werd op z'n werk :P

[Reactie gewijzigd door Laurens-R op 11 mei 2008 01:47]

@coretx

De hypervisor draait op een van de SPU's. Omdat er standaard een SPU uit staat (om chips met een defecte SPU toch nog in de PS3 te kunnen steken) betekent het dat je onder Linux 6 van de oorspronkelijk 8 geplande SPU's beschikbaar hebt. Tenzij je een board van IBM hebt, die worden volgens mij met 8 SPU's geleverd en die heeft natuurlijk geen hypervisor.

De "standaard" Linux code kan niet overweg met de SPU's, dus heb je speciale libraries of aangepaste code nodig om de SPU's werk te geven onder Linux.

Kunnen we nu ophouden met poep gooien? :Y)
Ik zou wel een cell op een pci-e kaartje willen hebben. Vooral als het encoden dan daadwerkelijk een factor x sneller is als m'n quadcore. Als je dan ook nog meerde van die kaartjes kan laten samenwerken zou helemaal super zijn. Nu duurt het encoden echt erg lang, en dan denk je dat je een snelle bak hebt staan ;)

// edit
mdcobra - Dat ziet er goed uit, nog ff wachten dus.
Powrskin - om nu een renderbak te maken, zou je ook 2 2600's kunnen gebruiken dan? Denk dat ik maar ff zo'n kaartje moet halen om te testen iig ;)

[Reactie gewijzigd door ocdaan op 11 mei 2008 12:17]

encoden via je vga is echt de toekomst. Waar mijn duelcore 2uur+ over doet is mijn 2600pro in 10minuutjes klaar.
Waarom op een PCI-E kaart? Ik heb liever gewoon een nieuw moederbord met cellprocessor als cpu (liefst meerdere). Eigenlijk een PS-3 met eventueel windows XP erop dus. (zie youtube). Is het trouwens al iemand gelukt om een OS op een videokaart te laten draaien??? :9
Het grootste nadeel dat er is is dat je er geen windows op kunt draaien, het OS waar toch zo'n 90% van de gebruikers aan vast zit. Omdat de cell niet x86-compatible is zou er dus een linuxdistro op moeten komen, of er zou een windows uitgebracht moeten worden die kan werken op een cell cpu.
Desalniettemin denk ik dat dit wel een succesje kan worden als er een goed OS op draait en de performance echt concurrerend is met de huidige intel en amd cpu's.
Als de chip 4 Š 5 keer zo veel rekenkracht heeft als een Core Quad en de geheugenbus is snel genoeg, wat ik aanneem van wel dan is het draaien van Windows ook geen probleem. Net zoals je Alpha en PPC emulatoren hebt voor Intel/AMD platform zal het ook mogelijk zijn om een ia32/ia64 emulator te bouwen voor de Cell. En met de kennis en ervaring van IBM op gebied van OS partitioning en virtualisatie zou dat een hele mooie oplossing zijn. Zelfs meerdere OS'en simultaan op 1 zo een systeem.
alsof virtualisatie de prestaties van de cell processors ten goede komt. Ik schat dat het leuk is zo'n insteekkaartje, maar dan enkel voor professionele toepassingen e.d., ik zie het niet zo snel als homeuse
De chip, die als aanvulling op zowel cpu's als gpu's is bedoeld
het is dus een aanvulling, geen vervanging
misschien (of waarschijnlijk) dat ze er een driver bij stoppen zodat windows de Cell aan kan spreken :)
Ik denk dat Terw_Dan net als ik dacht dat de Cell Broadband Engine als primaire processor gebruikt zou worden. Dan heb je weinig aan een drivertje.

[Reactie gewijzigd door Innsewerants op 11 mei 2008 11:28]

Wat voor OS draait hierop dan? Of is de Cell x86 compatible, waardoor Windows er gewoon op kan? Enne, ook al EFI net als op de Macs?
Nope Cell is niet x86 compitable. Hierom kan je ook geen Windows op je PS3 zetten. Heel misschien kan hij stiekem toch x86 compitable worden gemaakt (zou mooi zijn) maar ik weet echt niet of dat kan. Ik denk het niet, maar ik ben geen prof op dit gebied. Maar tot nu toe is hij niet compitable. Ik heet je hartelijk welkom in of de Mac- of de Linux-community :P
Ik zou een notebook met de Cell processor wel aanschaffen en het zou nog beter zijn, als dit de hoofdprocessor en niet een co-processor zou zijn. Ik besef terdege, dat veel van de huidige professionele programma's enkel voor x86 besturingssystemen beschikbaar zijn en ook wel zullen blijven.

Maar misschien is dit een eerste stap op weg naar een volledig op Cell gebaseerd ontwerp, dat geen x86 chip meer aan boord heeft en in de toekomst met goedkoop DDR2/3 overweg zal kunnen. Als zodanig is dit al een erg goed ontwikkelplatform om code geschikt te maken voor de chip.

Ik draai al GNU/Linux op mijn Powermac G4, het zou triviaal zijn om dit op zo'n laptop aan de praat te krijgen met een 64-bits kernel. Om echt van de rekenkracht van de SPE's gebruik te maken, zal er evenwel meer software geschreven moeten worden die deze aanspreekt, maar dat zal in de loop der tijd wel gebeuren.
Enkel een Cell processor, te mooi om waar te wezen. Er zou concurrentie voor Intel, en voor Microsoft ontstaan. Helaas zijn x86, en/of Windows compatibiliteit tegenwoordig een vereiste voor succes. Een Cell als co-processor is waarschijnlijker. Helaas.
Maar een mens kan dromen; Zzzz. Open source support voor video bewerkingen, Zzzz.
Lees eens, er staat namelijk gewoon in dat het om een co-processor gaat.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True