Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Volgens de Japanse zender NHK wil Toshiba de fabriek verkopen waarin het de Cell-processor produceert. Sony is ge´nteresseerd in de fabriek en wil hem gebruiken om chips voor hd-camera's en smartphones te maken.

Toshiba wil van de fabriek in Nagasaki af omdat de vraag naar Cell-chips tegenvalt, meldt het Japanse NHK. Toshiba dacht dat de processor ook buiten de PlayStation 3, waarvan de chip het hart vormt, zou worden gebruikt, maar dat is nauwelijks het geval.

Sony, fabrikant van de PlayStation 3, wil de fabriek wel overnemen van Toshiba en de partijen zijn volgens NHK in onderhandeling. Het Japanse mediaconcern Nikkei schat de verkoopprijs van de fabriek op omgerekend ongeveer 460 miljoen euro. Mocht de koop slagen, dan wil Sony de fabriek verbouwen en geschikt maken voor de fabricage van chips voor hd-camera's en smartphones, waarnaar momenteel veel vraag is.

Het is niet de eerste keer dat Toshiba en Sony in onderhandeling zijn over de verkoop van een fabriek. In 2008 was het Sony die een fabriek aan Toshiba verkocht. Het is niet bekend of het dezelfde fabriek betreft, hoewel het ook toen om een fabriek in Nagasaki ging. De desbetreffende fabriek zou bovendien Cell-processors en bijbehorende RSX-gpu's gaan produceren. De verkoopprijs betrof toen omgerekend ongeveer 830 miljoen euro.

IBM Cell-processor

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Raar dat die Cell-processortjes nergens anders in worden gebruikt. Als ze een PS3 kunnen laten draaien moeten er toch meer toepassingen voor mogelijk zijn. Kosten zijn zeker hoog.
Raar dat die Cell-processortjes nergens anders in worden gebruikt.
Jawel, in een aantal Toshiba televisies met extra features en mogelijkheden. De Cell gebruiken ze als een multipurpose CPU voor 4K upscaling, 4 HD-streams simultaan afspelen (op 4K displays), 3D-GUI, HD-recording van 8 HD-tuners tegelijk (opslag in de TV), BD's afspelen, 2D-3D conversie, gesture-control (al lang voor Kinect), etc.
In hun nieuwe 3D-TV-zonder-bril wordt de Cell ook gebruikt om de 9 subpixels per pixel realtime aan te berekenen.
Maar verder zijn ze inderdaad nauwelijks te slijten. Weinig mensen zitten op al dit technisch geweld te wachten helaas.

[Reactie gewijzigd door Fireshade op 23 december 2010 12:06]

Volgens mij is de Cell in de PS3 van IBM?!
Stel dat je gelijk hebt, en dat het Cell-ontwerp van IBM is. Wat verandert dat aan deze situatie?
Hij heeft gelijk. Het is op te zoeken op Wikipedia (bronvermelding klopt). Het is trouwens gebaseerd op IBM's Power PC processoren (bekend van de pre-intel macs).
Bedankt, dat is interessant!
Mede-ontwikkelaar als ik me niet vergis. Maar worden geproduceerd in een fab van toshiba.
Cell is a microprocessor architecture jointly developed by Sony Corporation Sony Computer Entertainment, IBM, and Toshiba an alliance known as "STI". (wiki)

Het is een samenwerkingsverband, net zoals Sony en Philips de CD samen hebben ontwikkeld.
Het is geen X86 processor, he? Dus je kan hem niet zomaar in een thuiscomputer stoppen.
Ik geloof dat het een PowerPC is.
Klopt 8cores in het geval van de PS.

http://en.wikipedia.org/wiki/Cell_%28microprocessor%29

Vooral het ontwikkelen van software/games voor deze core's is zeer moeilijk.

[Reactie gewijzigd door Luckii op 23 december 2010 11:41]

Ik heb begrepen dat de Cell processor vrij omslachtig is om voor te programmeren, mogelijk dat dat ermee te maken heeft.

Ironisch trouwens dat Sony met dat probleem te maken heeft gekregen; ze hebben de slag met Sega midden jaren 90 juist mede gewonnen omdat de Playstation een erg eenvoudig platform was en Sega's Saturn een zeer lastig platform was om voor te programmeren.
Nou ja de Saturn was een draak om te programmeren maar de PS2 mag er ook zeer zeker wezen qua 'interessante' architectuur. Een PSdouble heeft meer chips dan Smits. Dreamcast was dan weer redelijk straightforward (zij het erg lastig om dingen naartoe te porten dankzij een eigenwijze PowerVR video architectuur) maar we weten allemaal hoe dat afliep (snik).

Waarmee ik maar wil zeggen dat het programmeergemak eigenlijk weinig zegt over hoe goed een bepaalde console het doet op de markt. Het helpt, zeker, kijk maar hoe den eerschte Xbox ondanks MS' totale gebrek aan gamer-cred toch een aardig aantal developers op de been kreeg (buiten MS' kwistig gestrooi met $$$ om zelfs) vooral omdat je gewoon al je PC tools en knowhow kon gebruiken (en DirectX retehandig is ook al heb je geen PC achtergrond).
Zijn niet echt de makkelijkste cpu's om te gebruiken.
Er was toch een tv met een cell processor, volgens mij was er zelfs nog een laptop met 2 cell cores weet alleen die artikels niet meer te vinden..

Nvm link staat 3 posts hieronder al.

[Reactie gewijzigd door Chaosstorm op 23 december 2010 12:07]

Waarom worden die cells nergens anders in gebruikt? Is de prijs/snelheid niet zo goed?
Te duur, wel zeer snel.
Toshiba heeft wel een tv waarin een Cell zit: nieuws: Toshiba brengt eind dit jaar 55" Regza-tv's met Cell-chip uit

Alleen de prijs is niet mis. :+
De Cell is gebaseerd Power PC architectuur. Geen x86 architectuur. Er draait dus geen Windows op. Daarom valt het voor desktop-gebruik al af. Dit is op te zoeken en te verifiŰren op Wikipedia.

Linux support het wel maar ik weet niet of die support goed is. Als dat wat is, zou het misschien leuk voor servers kunnen zijn.

Aan de andere kant is het ook zo dat programma's schrijven voor de Cell best moeilijk is. Dit komt vanwege de rare layout (twee grote snelle kernen en zes kleine trage kernen - zie wikipedia).

Het is trouwens sowieso al zo dat er weinig programma's zijn die iets zinnigs kunnen doen met meer dan een of twee kernen. Het snelheidsverschil bij desktops komt doordat de vele verschillende programma's verdeeld worden over de processor kernen (persoonlijke ervaring).

Dit is anders bij servers omdat die (expres) veel minder verschillende programma's draaien. Dit is in de praktijk te zien door het feit dat Google expres voor snelle dualcores in de servers heeft gekozen i.p.v. lager geklokte Quadcores. De Cell processoren zullen dus ook niet echt geschikt zijn als server.

Het Amerikaanse leger heeft overigens wel een serverparkje gemaakt van PS3's. Die zijn echter gekocht in de tijd dat de PS3 hardware spotgoedkoop was in vergelijking met vergelijkbare andere hardware. Vandaar dat zij het toch voor die doeleinden gebruiken. Dat voordeel is er nu trouwens niet meer.

[Reactie gewijzigd door MaestroMaus op 23 december 2010 13:19]

Aan de andere kant is het ook zo dat programma's schrijven voor de Cell best moeilijk is. Dit komt vanwege de rare layout (twee grote snelle kernen en zes kleine trage kernen - zie wikipedia).
Misschien moet je het Wikipedia artikel nog een keer doorlezen want wat je zegt klopt niet echt. De Cell heeft 1 relatief trage single-core/dual threaded in-order ppc core, en 7 zwaar gespecialiseerde autonome vector units (spe's) met allemaal een eigen DMA controller (naar supersnel rambus geheugen), die elk extreem hoge floating-point throughput leveren. Een daarvan is gereserveerd voor het PlayStation OS. Het is dus zeker niet zo dat er 6 trage cores inzitten, de spe's zijn juist wat de Cell zo interessant (en voor sommige dingen bloedsnel) maakt, de ppc core is eigenlijk niks bijzonders.

De reden dat Cell cpu's niet meer worden gebruikt is omdat er eigenlijk maar weinig toepassingen zijn die veel baat hebben bij zulke hoge vector performance en die niet al met gpu's of asics te implementeren zijn. De Cell is nogal een grote hamer voor de meeste taken vergeleken met een minder flexibele gespecialiseerde oplossing. Dat, en het feit dat het lastig is om de Cell zo te programmeren dat je het onderste uit de kan haalt, vooral geheugen bandbreedte is al snel een probleem bij Cell: de spe's hebben zo'n enorm hoge doorvoer dat je heel precies de rekentaken die je ze geeft moet schedulen, omdat je de complete bandbreedte naar het ram dichttrekt als er 2 of 3 spe's tegelijk beginnen te DMA-en.
Een daarvan is gereserveerd voor het PlayStation OS.
Echt? Het voelt alsof de PS3 dat menuutje uit de diepste krochten van z'n geheugen moet rakelen als je in-game op de PS knop drukt, en dan kun je er eigenlijk ook nog eens weinig mee zonder je game te stoppen. Je kan op de xbox vrij duidelijk zien dat MS toch wat beter is in dat hele OS gedoe.
Het is meer dat er 1 core is gereserveerd voor het hele OS en hardware gebeuren zodat hij minder vatbaar is voor exploits enzovoort. Niet zodat het menu snel tevoorschijn komt.
Ik zou zweren dat ik andere informatie in het verleden gelezen had. :(

Genant, dank u voor de verbetering.
wow, als het idd dezelfde fabriek is is de prijs erg gedaald
maar waarom zou toshiba niet zelf de fabriek ombouwen zodat ze er zelf winst uit kunnen halen?
Waarschijnlijk niet. Sony heeft een breder assortiment en hogere verkoop aantallen waardoor ze de chip gemakkelijker in een groot scala aan producten kunnen pushen.
Let even op dat het niet over "de" chip gaat maar chips in het algemeen. Er staat niet dat sony van plan is de cell chip in hd camera's te gebruiken. Blijkbaar is sony van plan de ondercapaciteit in te zetten voor de productie van andere chips (vandaar de herinrichting, anders hoeft er niks te veranderen).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 23 december 2010 15:53]

Volgens mij doelde TCR ook niet op de cell-processor. Maar het schaalvoordeel telt voor alle soorten chips, dus zijn stelling klopt in elk geval.
Zijn stelling klopt niet... Volgens wikipedia hebben toshiba en sony een ongeveer even grote omzet (beide 50 miljard).

Verder is het een beetje raar om te veronderstellen dat er voor sony schaalvoordelen behaald kunnen worden door een fabriek met overcapaciteit over te nemen en hier vervolgens een aantal andere chips te gaan produceren. Dit is niet echt de route naar optimale effiency (dan bouw je 1 grote fab voor een aantal soortgelijke types en ga je niet praten over overcapaciteit).

Het is aannemelijk dat sony de fabriek graag terug koopt (dit is waarschijnlijk zelfs contractueel vast gelegd) om ze niet van een andere partij afhankelijk te worden van de productie van de cell-processor. Het is mogelijk dat ze wat andere zaken produceren om de fabriek rendabel te houden (schaalvoordelen, meer specifiek overhead delen) maar het zou ook zo kunnen zijn dat er toevallig een tekort is naar productie capaciteit in de genoemde chips... Om te weten hoe het precies zit is meer informatie nodig.

Het is in ieder geval niet per definitie zo dat sony beter chips kan afzetten dan toshiba.
ik denk niet dat toshiba zoveel gsm's en hd-camera's bouwt. Dan zouden ze ze weer aan een externe partij moeten verkopen.
dan wil Sony de fabriek verbouwen en geschikt maken voor de fabricage van chips voor hd-camera's en smartphones, waarnaar momenteel veel vraag is.

lijkt mij dat dat dus niet zo'n probleem zou zijn
En je kunt natuurlijk niet zo maar alles aan externe partijen kopen. Als Toshiba niet de juiste IP in huis heeft om chips voor hd-camera's en smartphones te maken waar andere partijen in zijn geinteresseerd, komt er meer bij kijken dan je fabriek enkel ombouwen.

Reden dat de prijs van de fabriek is gedaald lijkt me logisch, enkele jaren geleden was alles nog state of the art, nu niet meer...
Toshiba heeft veel kennis op dat gebied. Zo produceren ze zelf de Camileo-reeks (HD-camera's) en produceren ze ook de ratina displays voor de iPhone. Dus wat contacten betreft in de smartphone markt zit het ook wel goed.
Dat zegt niets. Een merk als Pentax maakt zelf fotocamera's, maar neemt zijn beeldchips (de onderdelen) voor DSLR's toch af van andere bedrijven. Die zouden ze zelf niet 1-2-3 kunnen maken, en zeker niet van dezelfde hoge kwaliteit.
Lijkt mij interessant voor Sony om de toekomst van het playstation-merk veilig te stellen. Mogelijk dus geschikt voor een opvolger van de Playstation3, om zodoende backwards-compatible te zijn.
Minder 'interessant' en meer 'noodzakelijk' denk ik. IBM was geloof ik al gekapt met de productie.
De Cell BE werd toch door IBM gemaakt? Of hebben zij hem alleen ontwikkeld en laten ze Toshiba hem maken?
Kan die fabriek dan echt nergens anders voor gebruikt worden, door Toshiba? :s Is het heel anders dan een foundry als TSMC of GloFo?
Misschien een voorbode dat de PS4 over drie jaar ook een (paar) Cell chippie zal bevatten?
Ja en dan halen ze ze er een paar jaar later ook weer uit om de kosten te drukken.
Het zou kunnen maar ik betwijfel het zeer gezien de problemen die veel ps3 ontwikkelaars hebben met het optimaliseren voor de cell.
Tegen de tijd van de PS4 hebben ze genoeg tijd gehad om het te leren.
Ongeveer al die berichten dat het moeilijk was is van toen de PS3 net uit was.

Diverse ontwikkelaars hebben al gezegd het aan het begin erg moeilijk was omdat ze er geen ervaring mee hadden maar dat na een tijdje het redelijk goed ging met ontwikkelen voor de Cell.

De Cell zal uiteindelijk altijd iets moeilijk zijn om voor te ontwikkelen maar de Cell blijft een zeer krachtige CPU en zou qua kracht niet misstaan in een PS4.
Doe maar over 2 jaar. Killzone 4 is al in maak voor Ps4.
"Toshiba wil van de fabriek in Nagasaki af omdat de vraag naar Cell-chips tegenvalt, meldt het Japanse NHK. "
dat denk ik dus wel

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True