Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 74 reacties

Thermaltake heeft een nieuw model aan zijn serie Toughpower-voedingen toegevoegd. De zware voeding van 1350 watt moet voldoende vermogen leveren voor bijvoorbeeld gamers die met verschillende videokaarten willen spelen.

De nieuwste Toughpower 1350W-voeding levert het grootste deel van zijn vermogen van 1350W over zijn twee 12V-rails; de rails kunnen 60A aan. De voeding levert zijn vermogen met een rendement van 87 tot maximaal 91 procent, goed voor een Silver-certificatie van de 80Plus-organisatie. De voeding wordt gekoeld door een 140mm-ventilator, die de componenten niet boven de 50 graden Celcius laat komen. Daarbij draait de ventilator op maximaal 1900 toeren per minuut. De voeding is modulair uitgevoerd, met alleen de 24-pinsmoederbordconnector en de 8-pins-cpu-connector permanent verbonden.

Verder levert Thermaltake acht molex-stekkers aan twee kabels mee, waarvan één kabel ook nog een floppyconnector heeft. De Toughpower is voorzien van drie sata-kabels met elk vier connectors en voor de multi-gpu-opstellingen worden zes pci-express-stekkers met 6+2 pinnen meegeleverd. Desgewenst kunnen extra pci-express-connectors worden gerealiseerd door adapters van molex- naar pci-express-stekkers te gebruiken. De 1350W-voeding krijgt vijf jaar garantie en is voor vierhonderd dollar te koop. Nederlandse prijzen zijn nog niet bekend.

Thermaltake Toughpower 1350W
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (74)

1350 watt
wat voor zieke opstelling heb de dan wel niet???

mobo met 2 i7 extreme's ??
8 harddisks 7200-15.000 toeren??
4X een gtx480???
10 fans om alles koel te houden???

ik geloof dat je zelfs dan nog niet tegen de limiet aanloopt..

update: wat een leugenaars op die site:
http://www.thermaltakeusa...image/TP-1350M/Tech11.jpg

met daaronder een plaatje:
http://www.thermaltakeusa.com/store/image/TP-1350M/Picd.jpg

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 23 december 2010 11:23]

Hoezo leugenaars? Er staat;

"High Quality Japanese Made Electrolytic & Solid Capacitors. Toughpower 1350W features 105./221. Japanese made electrolytic capacitors & solid State capacitors with low ESR, which greatly improves the durability and offers the highest stability and reliability."

Dat klopt toch? Ze zijn 100% Japanese made, daarbij zeggen ze ook niet dat alle cap's polymer capacitors zijn.

Het is alleen een beetje dom neergezet om in dat plaatje dan ook een polymer capacitor af te beelden... Zover ik weer is er geen enkele voeding die alleen gebruik maakt van polymer cap's. Dit is ook niet mogelijk volgens mij omdat de primairy cap's (deze jongen's) niet zo klein uit te voeren zijn en dus wel Electrolytic capacitor's moeten zijn.

[Reactie gewijzigd door MW1F op 23 december 2010 13:29]

toch misleidend,
het doet je denken of allemaal solid zijn "100% japanese made SOLID STATE CAPISITORS"
maar ze doelen dus op "japanese made"

dan zal ik wel in de bonen zijn, maar ik interpreteerde de het plaatje toch echt op mijn manier"

[Reactie gewijzigd door mrc4nl op 23 december 2010 14:36]

De elco op de foto lijkt een 330 uF 16 Volt uitgangs cap te zijn die bij de uitgang zit (draden aan de achterkant). Niet echt een eerlijk bericht inderdaad.

Primaire cap's hebben vaak een gewoon elco uiterlijk, daar kan ook veel verschil in zitten w.b.t. de kwaliteit.
2x EN590GTX + een dualcpu systeem en een waterkoeling loop en deze voeding komt ineens als heel goed geschikt uit de bus. Alleen de prijs van 280 euro zullen veel mensen minder vinden maar dit zal wel snel iets zakken. Zo te zien word de floppy connector langzaam "ouderwets" goed dat deze er nog opzit er zijn veel mensen die deze connector voor bv hun geluidskaart gebruiken. Hij lijkt iets groter te zijn dan de gemiddelde voeding en enkele systeem kasten zullen dit niet zo leuk vinden natuurlijk, echter krijg je er wel een hele hoop stabiele stroom voor terug!
Alleen de prijs van 280 euro zullen veel mensen minder vinden maar dit zal wel snel iets zakken.
Ik weet het niet hoor, maar als je een systeem gaat bouwen die zoveel stroom nodig heeft, dan ben je al zoveel geld kwijt, dat je die 280 euro ook wel kan betalen....

Een gemiddelde pc met een zeer goede performance zal hooguit 400watt verstoken.

Mensen die meer dan een kW nodig hebben in een enkele pc, hebben toch al geld teveel :P
Godskolere, zoveel stroom krijg je gewoon niet opgebruikt. Beetje zonde om 400 euro neer te tellen tenzei je van plan bent overclocked SLI/crossfire kaarten op je overclocked octocore CPU gekoeld door een Cooler Master V10, waterkoeling en acht 120mm case-fans met overclocked 24 gig ram en 5 HDD's in RAID te gebruiken of iets dergelijks lomps. Dit is natuurlijk debiel overdreven, maar kan iemand me uitleggen wanneer dit echt van pas kan komen?

Prijskaartje is ook even slikken, als die 400 dollar klopt. Echt voor high-end overclockers dus.
Mijn pc piekt op 1160 Watt, ben dan ook erg blij met mijn Thermaltake Thougpower 1500W
Opstelling : i7 920@4,5 ghz, EVGA Classified mobo, 3x GTX280 in SLI, 9600GT voor physx, 3xSSD, 2 xHD, DVD, geluidskaart, geheugen en ventilators.
Alles overclocked en trekt dus best een bekkie stroom.
Weet dat mijn Corsair 1200W het leven er mee heeft gegeven dus een beetje marge kan zeker geen kwaad :)

[Reactie gewijzigd door justifire op 23 december 2010 14:49]

Gebruik hier een 1500Watt van silverstone.
pricewatch: Silverstone Strider SST-ST1500-V2.0
(4xHD5870) op mijn Asus rampage3.

Had ook bij het zoeken naar een (goede) voeding naar een Thermaltake 1500 gekeeken.
pricewatch: Thermaltake Toughpower 1500W Cable Management
Maar die kwam er niet echt goed uit de tests.
Hoop dat deze dat wel doet.

ATI spul draaid 24/7 op 100% met een DPC projectje.
Zocht dus wel iets wat betrouwbaar was, en op deze manier zit ik lekker op het max rendement van de voeding :P

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 23 december 2010 16:06]

Even een volledige off-topic vraag, maar waar heb je 4 keer een 5870 voor nodig? :?
mischien gewoon voor de show..
waarom willen mensen graag in een dikke bak door de straat en niet in een opel astra?
waarschijnlijk om indruk te maken..
8xAA op zijn 30inch monitor }>
In mijn geval wel ja, 2560x1600 is een berg pixels om op het scherm te toveren.
http://boinc.thesonntags.com/collatz/top_users.php

DPC Projectje

Oh en mjn schermpje is 27inc :P
(Samsung P2770HD maar mijn 24 was mooier, mjah nu ken ik af en toe TV kijken)

[Reactie gewijzigd door r.stanneveld op 23 december 2010 16:15]

Kreeg deze vanmorgen ook al in mijn mail, wat heb je aan zoveel stroom?

Binnenkort een PSU met ingebouwde aggregaat?


@freemann, ja dat had ik door.
Maar meer energie verstoken met dit dan een wasmachine of stofzuiger...

[Reactie gewijzigd door TelefoniQ op 23 december 2010 11:11]

Ff lezen ;)
De zware voeding van 1350 watt moet voldoende vermogen leveren voor bijvoorbeeld gamers die met verschillende videokaarten willen spelen.
Workstation of GameBak:
Een gemiddelde videokaart gaat zomaar over de 150 (richting 200) Watt heen en SLI opstelling van 3 kaarten (dus 450 tot 600 Watt) zijn geen uitzondering. Tel daar nog wat componenten (geheugen, HDD, Proc (dual QuadCore ofzo) ) bij en je gaat zomaar richting de 800+ watt.

Daarbij is het een stukje Prestige voor een merk en Marketing om dit uit te brengen ( lees nieuws waarde)

[Reactie gewijzigd door Freemann op 23 december 2010 11:08]

dan zit je nog lang op de 1KW.
als je je proc nog leuk overclocked komt er nog 250 watt bij voor proc mobo en mem.
dan nog 50 watt voor een aantal hdd's in raid
dan zit je op 600+250+50=900 watt

dan heb je met deze voeding nog steeds een overkill.

maar goed dan weet je in iedergeval dat je genoeg prik hebt voor je overclock
Nja, het hoogste rendement heb je wel als je de voeding belast voor slechts 80%
Ok, dat wist ik dan weer niet. Gezien de vele reacties hier, ben ik eigenlijk benieuwd waar Thermaltake zelf in gedachten had het voor te ontwerpen.
Er zijn ook mobo's met 2 processors... Dus dan 2 processors, een GB of 16 aan ram per processor en een videokaart of 4... Dan wat SSD's of HDD's...

Dan kan het niet eens zoveel kwaad, die 1350 watt
Zelfs met mobo's met meerdere processoren is het niet eens nodig.

Een goede 1 u server met 16 GB ram en 2 xeons heeft voedingen van 650 watt.

stel dat je er dan nog sli in gooit kom je praktisch nog niet aan de 1Kw
Meestal ligt het hoogste rendement bij 50-60% belasting, maar van 30 tot ~70% blijft het vrij hoog.

Dit soort voedingen kan je gebruiken voor je GTX580 Tri/Quad-SLI opstelling met overclock op alles wat te overclocken valt. Dat zijn er dus niet zo heel veel en dus zijn dit soort voedingen maar gericht op een hele kleine markt.
Voor de 'normale' gebruiker die een keer SLI (of CF) wil draaien (met high-end kaarten) heb je vrijwel nooit meer nodig dan 850/900watt.

[Reactie gewijzigd door MW1F op 23 december 2010 13:19]

Als ik een gaming rig had staan die meer dan een kiloWatt trekt, dan zou het me worst wezen, die paar procent energiebesparing die dat oplevert. :Y)

edit--- mijn punt is: als je dit koopt, dan maakt het je kennelijk geen moer uit hoeveel stroom het ding trekt, en dat het ding dan zuinige is, is wel het laatste waar je rekening mee houdt.

[Reactie gewijzigd door Anthracite op 23 december 2010 21:45]

Hoe meer je PC verbruikt, hoe meer een paar procent absoluut gezien op je energierekening gaat schelen.
Maar je hoeft die 1350 niet te gebruiken. Het is het maximum. En het beste rendement haalt-ie veelal op 50 a 60% van dat maximum. Als je hem dus 650 W laat trekken heb je een goed rendement, en bij 1200 is dat weer minder, maar hij levert het natuurlijk wel.
Niet compleet waar. op 80% is meestal de piek van het rendement. vooral op de 80% scoren de meeste 80-plus voedingen rond de 90%. bekijk verschillende benchmarks voor bewijs. een directe bron kan ik je nu ff niet geven.

Maar inderdaad, zal vooral prestige zijn in plaats van werkelijk nodig. hoewel, met 4x GTX580 en een dual-slot mobo, kom je toch al gauw in de buurt.

Even om misverstanden de wereld uit te helpen: de 1350W is de spanning die zo'n doosje constant kan leveren. piekspanningen van 1,7kW zijn bij dergelijke kastjes zeker niet uitgesloten!
Dual-CPU en vermogen in plaats van spanning ;) Even om de misverstanden definitief de wereld uit te helpen ;)
Als ik een gamging rig had staan die meer dan een KW trekt, zou ik toch eens even goed nadenken over waar ik nou helemaal mee bezig ben en dat ding waarschijnlijk de deur uit doen.

Het is gewoon verrekte overkill en verspilling van kostbare energie. Zelfs een moderne en goede game PC die alle huidige games goed draait hoeft niet meer dan zo'n 750W te verbruiken.

Triple SLI, overgeklokte processor, en meer van dat soort onzin? Dat is gewoon techniekgeilheid en dient geen enkel redelijk nut.
De waarde daling van de onderdelen is een veelvoud van de energiekosten, dus als geld je drijfveer is moet je sowieso geen belachelijke gamebak kopen.

Overkill is het pas als het geen verbetering kwa game beleving (incl harde framerates) meer opleverd. Zolang dat nog steeds vooruit gaat, is het geen overkill. Dat JIJ het niet nuttig vindt wil nog niet zeggen dat het voor die persoon niet nuttig is.
zijn ook mensen die hun auto opvoeren naar belachelijke hoeveelheden pk's. maar we mogen ook maar 120 en straks 130 :)
Ik heb nu zelfs een game pc (i7, HD5770 * 2) onder de 600 wat zitten en dat ding speelt echt alles.
dat is tegenwoordig ook niet meer hoor. daar heb je de gold status voor zodat hij ook bij 80 plus gold vol vermogen nog optimaal presteert.
even een linkje zoeken.....http://en.wikipedia.org/wiki/80_PLUS :)

trouwens ook in het artikel zelf
De voeding levert zijn vermogen met een rendement van 87 tot maximaal 91 procent, goed voor een Silver-certificatie van de 80Plus-organisatie.

[Reactie gewijzigd door A4-tje op 24 december 2010 14:54]

ook als je niet overklokt zijn dit soort voedingen soms nuttig. ik heb in mn bakkie thuis een 360watt voeding zitten, en nog nooit meer nodig gehad, maar op de uni hebben we een nieuw systeem in elkaar geschroefd om op te rekenen.
dit is een machine met onder andere 2 hexacore xeons, 16gb ram, een paar harddrives, en 2x nvidia tesla C2050 kaarten erin.
we verwachten dat deze straalkachel toch wel de 1KW gaat aantikken, en als je er dan nog 1 zoon kaart bij wil prikken zal een voeding als deze wel nodig zijn, zeker als het zaakje echt stabiel moet zijn...
http://www.youtube.com/watch?v=r-i0WMaYRAM alstu, hier is zo'n voeding bijv voor. Tuurlijk het is zware overkill, maar als je het wilt heb je wel zo'n bakbeest van een voeding nodig
overkill? huh? *bestelt er 3*
Of je sluit er twee computers op aan!
Sterker nog, die setup trekt dik 1400W, daar is deze voeding niet eens toereikend...
Workstation of GameBak:
Een gemiddelde videokaart gaat zomaar over de 150 (richting 200) Watt heen en SLI opstelling van 3 kaarten (dus 450 tot 600 Watt) zijn geen uitzondering. Tel daar nog wat componenten (geheugen, HDD, Proc (dual QuadCore ofzo) ) bij en je gaat zomaar richting de 800+ watt.

Daarbij is het een stukje Prestige voor een merk en Marketing om dit uit te brengen ( lees nieuws waarde)
nounou, een sli opstelling van 3 kaarten lijkt me wel degelijk een uitzondering. Ik ben het nog nooit tegengekomen in elk geval. En zoals je zegt, dan kom je misschien in de richting van de 800 watt maar 1350?? bij lange na niet. zie de meerwaarde dus ook niet

Ik denk dat het tweede argument wat je noemt (marketing) een stuk meer hout snijd.

@ hieronder eeh dat klopt natuurlijk niet echt, want je rekt het nu opeens naar 900 en ik denk dat je dat niet haalt; 800 max en dan heb je al meerdere HD's en weet ik wat. En die 150-200 watt per graka IS al piekbelasting, dus nog een keer 15% erover heen telt dus niet. Heb je dus 400 over, en 550 als je voor die graka's 150 neemt

[Reactie gewijzigd door Garma op 23 december 2010 11:30]

87 % (veilige kant) efficiŽntie = 1175 watt Netto

Als jij een systeem hebt wat op papier 900 watt verbruikt dan wil je ook 15 % buffer hebben hebben om het Piekvermogen op te kunnen vangen.

Je komt dan aan 1035 watt en hebt dan nog "maar" 140 watt speling.

Daarbij zal je ze de kost moeten geven die meer dan 2 videokaarten in der bak hebben zitten die onload "maar" 175 watt verbruiken.
AMD geeft voor de HD 6970 en de HD 6950 een tdp op van respectievelijk 250 en 200W. AMD benadrukt dat dit maximale waarden zijn, die enkel voorkomen bij de slechtste gpu's (met de hoogste leakage) en wanneer gebruik wordt gemaakt van alle beeldschermuitgangen. Normaliter zou het verbruik rond de 190 en 140W moeten liggen. Met behulp van een slider in Catalyst Control Center kan de tdp handmatig met 20 procent worden verhoogd om toch een zo hoog mogelijk verbruik mogelijk te maken, bijvoorbeeld tijdens het overklokken.

[Reactie gewijzigd door Freemann op 23 december 2010 11:26]

1350 watt is wat de voeding aan vermogen kan leveren. Met een rendement van 87% zou hij in theorie maximaal 1350 * 100/87 = 1551 W kunnen trekken uit het stopcontact.
Als je dan je marge van 15% zou nemen krijg je 1350 * ( 1 - 0,15 )= 1350 * 0,85 = 1147 W aan maximaal geleverd vermogen. Dan trekt je voeding 1147 * 100/87 = 1318 W uit het stopcontact.
Idd, die fout word hardnekkig gemaakt. Kijk bij hardocp.com of silentpcreviews, daar leggen ze je het haarfijn uit. Het rendements verlies komt bovenop het totale wattage wat de voeding kan leveren; een 1000watt Corsair kan 1000watt leveren aan de pc componenten; daarvoor heeft hij met 15% rendementsverlies, 1150 watt nodig "uit de muur".

En nog iets, veel goede voeding kunnen zelfs nog meer leveren, tot wel een dikke 50watt extra; stabiel!. Voorbeelden genoeg. Met een budget voeding, zal je het wattage wat op de doos staat; idd meestal niet halen. Een 1000watt voor bijv. 60 euro; daar kan je beducht van zijn. De goede 1000watters kosten nml. een veelvoud daarvan.
Ja ik heb ook nog nooit een Computer gezien met 3 Grafische kaarten, en ben all naar heel wat Lanparty's geweest, En wees nou eerlijk het is ook overkill, ik heb Intel Core i7 920 OC naar 3.66GHz en 2x Geforce GTX 460 1GB en ik kan ALLE spellen op zijn hoogst spellen, wat je all met 1x Geforce GTX 580 kan doen trouwens.

En mijn 2x Geforce GTX 460 1GB gebruiken meer stoom bij elkaar dan 1x Geforce GTX 580.

Ja een 1350 Watt voeding is overkill, mijn hele computer trekt niet meer dan 470 Watt als ik games speel als Crysis of Metro 2033.


Spects: Tower: Termaltake Xaser III V2000A 2x 80mm fan's + 2x 92mm fan's and 2x 140mm
fan's, MB: ASRock X58 Extreme3 with Sata3 and eSata3 and USB3, Sound Card: VIA VT2020
- THX TruStudio Pro CPU: Intel Core i7-920 3.66GHz, Cooling: Thermalright Ultima 90, Memory:
Kingston 3x2GB DDR3 PC14900 CL9.0 XMP Tall HS, 1866MHz, GFX Card's: 2x GIGABYTE
GV-N460OC-1GI in SLI, PSU: Seasonic X-750 750 Watts, Hard Disk's: 2x OCZ Vertex 30GB in
Raid0 and 2x 250GB HD in Raid0, DVD-RW Drive: Sony NEC Optiarc AD-7173S, OS: Windows 7 x64 Ultimate.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 23 december 2010 12:29]

Welnee, ideaal zo'n voeding! USB-vriezer en USB-magnetron eraan, en ik hoef nooit meer te lopen voor mijn bapao'tjes.
O, wat dat betreft zorgt mijn vrouw voor de 'voeding'. Ik loop dan ook weinig. ;)
Je hebt geen usb-magnetron nodig hoor. Je zet gewoon een stoompannetje op de voeding. komt genoeg warmte uit.... ;)
Wauw dat is me nogal een voeding.
maar 1350W is naar mijn mening nogal veel (okť correctie er af enzo maar dan hou je nog 1250W over ofzo).

Vraag me toch af hoeveel video kaarten je dan wel niet in je kast hebt zitten.
En de prijs is best hoog.

[Reactie gewijzigd door Joe the plumber op 23 december 2010 11:06]

Voedingen in dit kaliber kunnen gewoon leveren wat ze zeggen hoor, sterker nog die kunnen vaak pieken er boven nog prima opvangen, echter zie ik niet zo snel zoiets gebeuren ;)

Heb zelf een 1Kw voeding maar me PC trekt maar 500watt onder het gamen (naja nu waarschijnlijk 100watt minder omdat ik tijdelijk een kut-videokaart heb)... Maar juist bij 50% load voor de voeding is die het efficients, in idle verbruikt me PC maar 20/25% van wat de voeding kan leveren en is die alsnog vrij efficient met ~80% efficientie ;)

Het mooie is dat ik er alles aan kan hangen wat ik wil, zelfs me versterker uit me auto, de led verlichting in de huiskamer, andere 12V bende :D
Nee, nee, nee. GEEN correctie eraf!!! Correctie erbij, zul je bedoelen.
Wat op de doos staat is wat de voeding kan leveren aan de componenten, NIET wat hij verbruikt. Dat verbruik is hoger, omdat de psu niet alle stroom 100% kan omzetten; hij heeft dus MEER stroom nodig uit de muur, om de belofte van 1350watt waar te kunnen maken.

Helaas zijn er goedkopere merken, die het niet zo nauw nemen; zo kan het gebeuren dat een 600watt "prut"merk, bij 450watt al over zijn nek gaat ...

[Reactie gewijzigd door Madrox op 23 december 2010 14:43]

Is dit niet een beetje overdone? Of is dit goed voor de hardcore gamers en overclockers onder ons?
een hele leuke voeding, maar is de prijs van 400 dollar niet aan de hoge kant?
Ja dat is een behoorlijke dure.

Ik werk aan professionele apparatuur waar ook dit soort power supplies in zitten. Dan heb je het over prijzen van 10-13 ct/Watt. Vaak nog in combinatie met AC uitgangen voor andere onderdelen. Meestal custom design, hogere efficiency eisen, hogere betrouwbaarheid en in niet eens hele grote aantallen per jaar.

Al me al heb ik mijn bedenkingen bij dit soort power supplies.
Hier heb je alleen wat aan als hardcore gamer die videokaarten crossfire/SLI gaat zetten, in servers lijkt het me ook overdone.

Het is een leuke voeding hoor, maar prijs kwaliteitsverhouding is gewoon erg slecht.
Het is een leuke voeding hoor, maar prijs kwaliteitsverhouding is gewoon erg slecht.
Heb jij de kwaliteit dan al bepaald?