Door Tom Rosens

Mass Effect: special effects à la Star Wars

Buitenaardse technologie

Xbox 360 gameConsolegamers keken massaal uit naar Assassin's Creed. Het leek er even op dat dit het spel van het jaar zou worden, maar qua gameplay viel het volgens sommigen toch tegen. Minder mediaophef was er rond de rpg Mass Effect van Bioware. Tweakers.net kwam erachter dat het Xbox 360-spel zeker niet over het hoofd moet worden gezien, maar hebben we ook daadwerkelijk een topper in handen?

Mass Effect is een sciencefiction rpg, exclusief op de spelcomputer van Microsoft verkrijgbaar. Het spel is een mengeling van Star Wars en Gears of War, met een snufje Star Trek en Blade Runner. Op basis van een beperkt aantal screenshots zouden gamers wellicht besluiten dat het om een shooter gaat, maar niets is minder waar; Mass Effect is een pure rpg, maar wel eentje met heel wat actie-elementen. In het genre is ontwikkelaar Bioware geen onbekende. De studio was verantwoordelijk voor bekende titels als Baldur's Gate, MDK2, Neverwinter Nights, Star Wars: Knights of the Old Republic en Jade Empire.

Mass Effect - screenshot

Buitenaardse technologie

In het jaar 2148 ontdekt de mensheid buitenaardse technologie, waardoor de technologische ontwikkeling een sprong van zo'n twintig jaar vooruit kan maken. Hierdoor wordt het mogelijk om sneller dan het licht te reizen en verschillende sterrenstelsel te ontdekken. Het ligt natuurlijk voor de hand dat de gewelddadig aangelegde homo sapiens een ontmoeting met buitenaards leven laat uitlopen in een oorlog. Het mensenvolk en de buitenaardse Turians worden uit elkaar gehaald door de Citadel Council, een regeringsinstantie bestaande uit meerdere rassen die gezamenlijk de vrede handhaven in het sterrenstelsel.

Mass Effect - screenshot

Testvlucht met SSV Normandy

Bovenstaande is slechts een onderdeel van het uitgebreide achtergrondverhaal, geschreven door Drew Karpyshyn. Karpyshyn schreef het verhaal voor eerdere Bioware-games en enkele romans, waaronder Star Wars - Darth Bane: Path of Destruction en Mass Effect: Revelation. Laatstgenoemde boek speelt zich af voor de gebeurtenissen in het spel.

Het spel speelt zich af in het jaar 2183, waar je Commandant Shepard onder de knoppen hebt. Al snel kom je erachter dat een op het eerste oog simpele testvlucht met het ruimtevaartuig SSV Normandy niet is wat het lijkt. Het is ook vreemd dat er een afgevaardigde van de Citadel Council aanwezig is bij deze testvlucht en het feit dat hij van het Turian-ras is, zit de bemanning ook al niet lekker.

Waar het daadwerkelijk om draait is de vondst van nieuwe buitenaardse technologie. Je wordt samen met twee teamgenoten op de planeet Eden Prime gedropt om de technologie te bemachtigen. De Turian gaat mee om de kwaliteiten van Shepard te beoordelen - hij maakt namelijk kans om de eerste mens te worden met een plaats in de Citadel Council. Ook dit is maar een nietig deel van het groots opgezette verhaal, dat zich gedurende het spel ontvouwt.

Mass Effect - screenshot