Mass Effect, PC Review

ClementL 20 oktober 2009, laatste update op 26 oktober 2009, 3.773 views

Mass Effect, PC

Pluspunten

• +Gameplay die nog jaren in je achterhoofd zal hangen.
  • +Uitmuntende sfeer in zowel beeld als geluid.
  • +Boeiend verhaal.
  • Perfect geport. Je speelt een pc game en geen Xbox game.

Minpunten

• Langzame liften.
  • Niet belangrijke planeten hebben een saai landschap.
  • Er is maar ťťn monosexueel ras, en toch zie je alleen bij mensen vrouwen.
  • Geen multiplayer

Stabiliteit Score: 5
Replaywaarde Score: 5
Besturing Score: 5
Geluid Score: 5
Beeld Score: 4
Gameplay Score: 5
INTRODUCTIE

Waarom heb ik dit spel gespeeld?
De reden dat ik dit spel speelde, is dat ik een tijd geÔnteresseerd was in science-fiction shooter (mede
dankzij halo) en ik een goed doorgedacht verhaal wel kon waarderen. Dankzij het lezen van reviews kreeg
ik interesse in dit spel. Het verhaald deed mij om de een of andere reden ook denken aan halo.
Daarbij beviel het idee dat je achter iemand langs keek me ook wel, en daarbij houdt ik wel van RPG's.

Waarom maak ik juist over dit spel een review?
Ik heb met dit spel ontzettend plezier gehad, en ik vind dat het te snel uit de media is verdwenen. Halo was
maanden na release nog ontzettend veel in de commercie aanwezig, terwijl dit spel (dat minstens zo goed
is) binnen de kortste keren in de media dood was.

INDEX

Ik heb de review ingedeeld in twee delen: informatie over het spel, en wat ik vind van het spel.

1. Het spel zelf
3.3 Cinematic Importance
4 Weapons/Voertuigen
4.1 Wapen systeem
4.2 Voertuigen

Mijn mening (de review zelf)

HET SPEL ZELF

1.1 Plot
Mass Effect speelt zich af in het jaar 2183. De mensheid probeert een hogere positie te krijgen bij de citadel, de besturing van alle rassen die daar bij aangesloten zijn. Daarom proberen ze van John shepard een spectre te maken*. Maar vlak voordat hij zijn missie kan beginnen gebeurt er iets onverwachts op de planeet waar hij moest zijn (Eden Prime) ; er is een heel grote aanval bezig. Maar van wie? En wie is hun leider? Langzamerhand word het steeds gecompliceerder. Vage boodschappen van de Protheans, en rare theorieŽn over wezens genaamd reapers. Zal Shepard het mysterie kunnen ontrafelen?
*Spectres zijn boven de wet geplaatste personen, die met hun functie orde moeten helpen houden.

1.2 De achtergrond
Op het moment waarin Mass Effect 1 zich afspeeld probeert de mensheid al 26 jaar een hogere rang in het bestuur van citadel space* te krijgen. In het spel is (bijna) alle technologie gebaseerd op dat wat de protheans achter hebben gelaten. De protheans zijn een ras dat 50.000 jaar voor de storytelling op een misterieuze wijze is verdwenen. Zijn hebben o.a. De citadel (een kunstmatig object, waarop miljoenen wezens wonen, vanwaar , logischerwijs , geregeerd word over Citadel space) en mass relays (waarmee ze sneller dan het licht naar de overstaande mass relay kunnen reizen). Die technolochie die ze hebben overgenomen heet mass effect. Het is een energie die mass zero wordt genoemd. Daarmee kunnen objecten heel licht of heel zwaar worden gemaakt. Deze techniek word ook gebruikt in motoren, wapens en in nog heel wat allerdaagse zaken.
*Het gedeelte van de melkwegstelsel dat geŌndexeerd en gecontroleerd is.
De Citadel

1.3 Alien species
In het spel komen in totaal 14 verschillende intelligente buitenaardse rassen voor.
Hier zijn 8 van de 14 rassen te zien.

De drie belangrijkste protagonisten (hebben een zetel in de citadel):
–De Asari
Dit ras is eenslachtig. In menselijke ogen zijn ze vrouwelijk, omdat ze alle vrouwlijke kenmerken hebben.
Asari kunnen heel oud worden, meestal zo'n 1000 jaar. Ze ondervinden zich in 3 stages in hun leven:
-hun kinderjaren, waarin ze veel proberen te leren,
-gevolgd door de matron stage, waarin ze partners zoeken om zich voort te planten,
-wat uiteindelijk weer eindigd wanneer ze oud zijn (700+), ze nemen dan leidingstaken op zich.
Ze kunnen zich voortplanten met enig ander ras. Het kind dat ze dan voortbrengen is dan wel asari, maar met extra kennis en talenten van het andere ras. Zo ontwikkelen ze zich erg snel. Ze waren de eersten om de Protheanse technologie en de citadel te ontdekken. Ze hebben ook nog eens de beste economie.

–De Salarian
Een amfibie-achtig hoogintelligent hyperactief wezen. Heeft een levensduur van ongeveer 40 jaar. Ze zijn erg goed met stealth tactieken.

–De Turians
Deze vogelachtige wezens hebben een erg sterke legermacht/technologie. Dit zijn de eerste buitenaardse wezens waar de mensen contact mee hadden gemaakt. Dat liep uit op de first contact war, ook wel de relay 314 incident genoemd.

Dan hebben we ook nog de Krogan en de Quarian:
–De Krogan
De krogan, die hebben erg veel weg van reptielen, staan op het punt van uitsterven. Ze zijn door de salarian gebruikt in de oorlog tegen de Rachni omdat ze sterk zijn en zich snel voortplanten. Toen die oorlog voorbij was waren ze niet meer nodig, maar ze bleven zich nog wel flink vermenigvuldigen, met overbevolking als gevolg. Daarom ontwikkelden de salarians een middel waardoor de kans op bevruchting voor de Krogan minder dan 1 op 1000 werd.

–De Quarian
De quarian leven niet in citadel gecontroleerde ruimte. Ze zijn door de andere rassen verworpen voor het maken van de Geth. Het zijn nu nomaden. Voor standaard ritueel om volwassen te worden moeten ze een “bedevaart” maken en mogen ze weer terugkomen als ze iets nuttigs meenemen. Over hun uiterlijk is weinig bekend.

En de belangrijkste antagonist:
–De Geth
De Geth is een kunstmatig ras, gemaakt door de Quarians. Ze waren zo gemaakt dat ze zichzelf kunnen ontwikkelen. Toen de Quarians merkten dat de Geth een eigen wil begon te ontwikkelen probeerden de Quarians ze te vernietigen. Het eindigde in een oorlog, waarbij de Geth teruggedreven werd naar ongeÔndexeerde ruimte. Daar zijn ze tot nu toe nu meer buiten gekomen.

Minder belangrijke rassen:
–Volus
Forsgebouwde wezens die een masker moeten dragen omdat ze van een methaan-based planeet komen. Ze hebben redelijk wat invloed op gebied van economie, want het is een rijk ras.

–Elcor
Grote olifantachtige wezens. Ze zijn erg langzaam en voorspelbaar. Ze kunnen worden gebruik om zware wapens op te zetten (komt in het spel overigens niet voor).

–Rachni
Een soort gigantische krekels die zich voortplanten door eieren te leggen. Omdat ze erg kwaadaardig waren, zijn ze in een oorlog met de Turians en de Krogan uitgeroeid.

–Batarians
Er is weinig over deze wezens bekend. In een update word er een missie met dit ras toegevoegd.

–Keepers
Weinig over bekend, maar zeker niet onbelangrijk. Deze misterieuze wezens controleren en besturen de citadel. Verder doen ze helemaal niets, en er vindt geen interactie met ze plaats. Wanneer je ze probeert te onderzoeken vernietigen ze zichzelf, en komt er weer een nieuwe uit de onbetreedbare kern van de citadel.

–Thorian
Een intelligente plant. Meer info geef ik niet, want dat zou spoilen zijn.

–Hanar
Dit zijn een soort Portugese-oorlogsschepen die kunnen lopen en lucht kunnen ademen. Ze zijn zeer religieus. Ze aanbidden de Protheans, voor hun “Enkindlers”, voor alles wat zijn achtergelaten hebben.

–Reapers
Hier kan ik niets over zeggen want dat zou spoilen zijn.

P.S. niet alle rassen zijn hierboven genoemd.

1.4 De hoofdpersonen
Het Team:
-John shepard, De hoofdpersoon
-Ashley williams, is door John en Kaiden op Eden Prime gered van de Geth
-Kaiden Alenko, zit vanaf begin al in je team
-Garrus Valkarian, een Turian die het werk bij C-sec (citadel-security) zat was
-Liara T'Soni, een jonge asari. Kan ik niets over vertellen zonder te spoilen
-Tali'Zorah Nar Rayya, een Quarian die op “bedevaart” is
-Urdnot Wrex, Wrex voor kort, is een Krogan die niets beters te doen heeft

Belangrijke Figuren:
-David Anderson, capitein van de Normandy
-Saren Arterius, een turian. Ik ga niet spoilen.
-Matriach Benezia, de moeder van Liara T'soni
-Dokter Chakwas, de dokter op de Normandy
-Navigator Pressly, de navigator op de Normandy
-Chief engineer Adams, de hoofd technicus op de Normandy
-Nihlus Kryik, een van de belangrijkste Turian spectre's
-Jeff Moreau, ook wel joker genoemd, piloot van de Normandy
-Ambassador Udina, de menselijke ambassadeur in de citadel
-Sovereign, Als je wilt weten wie dat is moet je het spel spelen

2.1 Interstellair reizen
Missies zijn in dit spel verspreid over een aantal planeten, die lichtjaren van mekaar af liggen. Daarvoor heb je de Mass Relays. Die kunnen je vooruit “schieten” zodat je in korte tijden in een andere stelsel zit (nee geen ander melkwegstelsel, maar daarbinnen nog (zie beneden)).
De kaart die je krijgt te zien wanneer je wilt gaan reizen.

2.2 Planeten onderzoeken
Deze functie heb je nodig voor veel missies, voornamelijk voor secundaire. Er zijn maar een paar planeten die voor de rode draad gebruikt worden, de rest is voor optionele missies.
En dat zijn alleen nog maar de planeten waar je op kunt landen. Daar speelt het spel zich ook af. Je hebt ook planeten waar je niet op kunt landen. Die kun je onderzoeken en vaak vind je wel wat, zoals waardevolle materialen, of objecten waarmee je tropeeŽn kunt vrijspelen.

3.1 Classes
Je hebt bij de character creation naast een hele hoop opties om uiterlijk te veranderen ook opties voor het kiezen van een class, elk met zijn eigen sterke en zwakke kanten. Dit zijn de classes die je kunt kiezen:
–Adept: gespecialiseerd in biotics, waarmee je speciale aanvallen kunt doen waarmee je vijanden op de grond werpt of laat zweven. Kunnen alleen light armor dragen. Sterkste met pistolen.
–Soldier: gespecialiseerd in normale combat. Kan medium armor dragen.
–Engineer: gespecialiseerd in techniek. Ze kunnen beveiligingssystemen uitschakelen, en technisch equipment repareren/modificeren.
–Infiltrator: combat en techniek gecombineerd. Goed met sniper rifles.
–Sentinel: biotic en techniek gecombineerd. Kan goed squad leden healen.
–Vanquard: biotic en combat gecombineerd. Goed in close combat.
Dit zijn hun talenten samengevat. In werkelijkheid verschillen ze heel veel in skills. Ze starten met andere skills en kunnen allemaal andere skills bijtrainen. Skills kunnen allemaal getraind worden, zodat een soldier bijv. heavy armor kan dragen en een biotic nieuwe of sterkere attacks kan doen.

3.2 Levelling system
Werkt in dit spel heel simpel. Voor elke vijand die je neerschiet krijg je experience erbij, en na een battle krijg je een bonus naarmate je aandeel in het gevecht. Na elke missie krijg je ook wat xp.

3.3 Cinematic importance
Dit is een heel typerend onderdeel in het spel. In cutscenes ben jij zelf aan het woord. Alles wat je zegt heeft effect op de rest van het spel.
Er zijn ook skills om nieuwe opties in een gesprek te openen. Hierdoor kun je het gesprek beter laten verlopen.

4.1 Wapens
Met wapens in dit spel een andere richting in gegaan dat de orginele shooter. In plaats van een bepaald aantal kogels te hebben, heb je hier ongelimiteerd veel kogels, maar raakt je wapen als je te lang/snel achter mekaar schiet oververhit. Dan moet je wachten tot het hele wapen afgekoeld is voordat je weer kunt schieten.
Aangezien het een RPG is zijn er behoorlijk wat verschillende wapens in het spel. Te veel om op te noemen. De wapens verschillen door de schade die ze aanrichten, het aantal kogels voordat ze oververhit raken en de preciesheid.
Je draagt standaard 4 verschillende wapens bij je: het pistool, een assault rifle, een shotgun en een sniperrifle. Dit is niet te veranderen, je kunt alleen andere wapens dragen, maar nog steeds van ieder wapen 1.

4.2 Voertuigen
Er is maar 1 voertuig in het spel waar je ook werkelijk in kunt rijden, en dat is de MAKO. Het is een stevig panservoertuig die over de ruigste landschappen kan reizen. Hij kan namelijk bijna recht tegen een helling op rijden.
Overigens beschikt het voertuig over een kanon en een machinegeweer. De kanon met herlaadtijd en de machinegeweer met het overheat systeem.

Ik stop hier met het spel zelf, want er moet natuurlijk ook nog een review bij :P .

Meer info over Mass Effect? Ga naar completemasseffect.com, zij beschikken over een grote database.
PAS OP! Kan spoilers bevatten!

DE REVIEW

De inleiding heb ik al gehad dus ik ga het lijstje verder af.

Eerste reactie
Hoofdmenu: “Is dit een AAA Game??”
Eerste cutscene: “Looks interesting...”
Eerste level: “Lekker spel!”

Gameplay
Ik denk dat dit spel een goede gameplay heeft, omdat het gevarieerd is. Het is niet constant schieten maar het is ook niet zo dat je dat te weinig doet. De momenten met actie zijn heel gebalanceerd verdeeld. De cutscenes zijn net op momenten wanneer je ff een break kunt houden of wanneer je net die informatie nodig hebt. En af en toe een reactie-puzzeltje tussendoor maakt het al met al erg gevarieerd. Houd je niet van die puzzeltjes tussendoor? Die zijn ook maar optioneel, dus vrees niet. En als je graag constant actie hebt, dan zoek je de actie op. Mogelijkheden genoeg.
Het skill systeem werkt zo goed dat je het leuk blijft vinden om te upgraden. Je kunt zelfs je quad members zelf upgraden als je wilt. Ben je het verdelen zat? Dan doe je de auto-leveler aan, en die verdeeld de punten gelijkmatig over je skills.
De class verdeling is ook perfect gebalanceerd, wat het spel dus ook leuk houdt.
En de feeling is gewoon goed, schiet lekker soepeltjes. Het orginele idee van het overheat systeem werkt ook gameplay verhogend, je hoeft niet meer te letten op de hoeveelheid kogels die je bij je hebt en reloaden is ook niet meer nodig :D . Dit verhoogt allemaal ook weer de snelheid van het spel.
Enig minpuntje dat ik hier kan vinden is dat de liften vrij lang doen over het halen van hun doel.
Eventjes koffie zetten...

Beeld
Zoals ik al in 1 van mijn eerdere reviews zij, graphics kunnen nog zo goed zijn; maar als ze geen sfeer in het spel brengen is het gewoon overbodig om je nog maar een beetje met de graphics bezig te houden.
Als het om het brengen van sfeer gaat, kan ik geen beter spel verzinnen dan dit spel en dat met toch wel aardige kwaliteit.
Als je op een verlaten planeet loopt dan krijg je gewoon het gevoel alsof het ontzettend oud is. En als er op die planeet tegenwoordig vijanden zitten, voel je gewoon dat je niet 100% veilig rondloopt. De graphics trekken je gewoon helemaal het verhaal in.
Enig minpuntje dat ik kan verzinnen is dat de minder belangrijke planeten (secondaire goals) erg kaal zijn.

Geluid
Kan gewoon niet beter. Het geluid klinkt gewoon alsof het duizenden jaren oud is. Voegt natuurlijk ook een heleboel waarde aan sfeer toe. Verder naast de muziek is het geluid gewoon goed. Een groot beest klinkt zoals een groot beest moet klinken en een ruimteschip klinkt zoals een ruimteschip moet klinken.

Besturing
Alhoewel het een port van de Xbox360 is, merk je wel dat ze wel werk hebben gestopt in het porten. Het stuurt gewoon net zoals een pc game zou moeten sturen. T' Voelt goed. Je kunt alleen niet springen, maar daarmee is hij niet de enige in zijn soort.

Prestaties
Niets over te zeggen, werkt gewoon perfect soepel.

Replaywaarde
Moeilijk onderdeel, aangezien dit heel erg verschild per mens.
Persoonlijk vind ik dat het een erg goede replaywaarde heeft, de eerste keer speelde ik het twee keer achter mekaar uit, en nu probeer ik af en toe ff een andere class/skill. Als ik een beetje over het internet browse bent ik volgens mij niet de enige :D.
Jammer genoeg geen multiplayer aanwezig :(

Kwaliteit & Stabiliteit
Zie Prestaties

Hij is niet heel goedkoop, maar voor dat geld heb je wel een fantaschtisch AAA game in handen :)

Nog FF een paar scores:

GameTrailers - 9.6/10
IGN - 9.4/10
Official Xbox Magazine - 10/10
X-Play - 5/5

Ik kan mij heel goed vinden in die van Gametrailers. Ik geef het spel dus een 9.6/10!
Elke sci-fi/shooter fan zou dit spel moeten hebben.

Hopelijk heeft deze review nut en wekt hij iemands interesse voor dit spel op, want daar gaat het natuurlijk om!

Andere Bronnen:
officiŽle site
Complete Mass Effect
wikipedia
Mass Effect Wiki
En weer: Kijk daar niet als je niet gespoiled wilt worden.

Heb jij ook een Mass Effect, PC?

Zag dat ME2 eraan kwam en wilde ME1 al kopen om zolang te spelen , maar w8 wel ff op de opvolger.
wel mooi spel btw en je review heeft me nog meer enthousiast gemaakt :*)
Als je de eerste doet snap je het vervolg ook beter :)
Heel mooie review! Ik was zelf ook zeer enthausiast over het spel. Het spel ziet er mooi uit, verhaal is inderdaad goed, en je kan je eigen weg kiezen.

Replaywaarde is daarom in mijn ogen ook wat hoger dan andere games (met genoeg uitzonderingen uiteraard). Echter ook weer niet heel erg hoog. In mijn geval heb ik hem 2 keer achter elkaar gespeeld. Nu zitten er al weer heel wat maandjes tussen totdat ik denk van 'ohja, die wil ik ook nog wel weer eens spelen'.

Keep up the good work! :)
nette revieuw , en nu wachten op ME2 :)
TY.

t' water loopt me nu al in de mond _/-\o_
heb je die 2 kaarten in crossfire of heb je er 1?
Haha, dat word me iedere keer gevraagd. Ja ik heb een crossfire.