Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 33 reacties

Ontwikkelstudio BioWare zal voor de release van Mass Effect 3 waarschijnlijk een demo uitbrengen. Uit een tweet van de executive producer van het spel, dat in 2012 op de markt komt, blijkt dat de studio plannen heeft voor een demo ervan.

Hoewel de tweet van executive producer Casey Hudson geen details bevat over de inhoud van de demo of de periode waarin die verwacht mag worden, lijkt de komst van een demo wel vast te staan. Daarmee trekt BioWare de met Mass Effect 2 en Dragon Age II ingezette lijn door; ook die rpg's konden rekenen op een demo voorafgaand aan de release.

Desondanks blijft het onverwacht als een ontwikkelaar een demo maakt van een rpg. Het rpg-genre is traditioneel lastig voor demo's, omdat ontwikkelaars voor de release van het spel niets willen weggeven over het spel. Grote rpg's als The Elder Scrolls IV: Oblivion, Fallout 3 en The Witcher 2 moesten het dan ook zonder demo stellen.

De 'aankondiging' van Hudson heeft al geleid tot speculatie over de inhoud van de Mass Effect 3-demo. Het gerucht gaat dat er in Mass Effect 3 een coöperatieve spelmodus voor vier spelers zal zitten, hetgeen ook in de demo centraal zou kunnen staan. Mass Effect 3 komt in het voorjaar van 2012 uit voor de Xbox 360, PlayStation 3 en pc.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (33)

Persoonlijk zie ik het nut van een demo voor RPG's niet echt, het is (normaal) dusdanig gelimiteerd dat het niet leuk is om te spelen. Ik heb zelf maar zeer weinig spellen gekocht na het spelen van de demo, bij mij is het juist andersom. Door de demo's heb ik spellen zelfs niet gekocht.
Nog maar eens een bewijs dat ME3 hoogstwaarschijnlijk nog minder RPG zal zijn dan deeltje 1 en 2.
beetje voorbarige conclusie niet?
ME1 en 2 hebben me beide positief verrast, dus ook bij 3: eerst spelen dan oordelen..
Voorbarig? Tijdens het E3 heb ik een filmpje gezien op GameTrailers over ME3 waarin een producer van de game zei dat ze nog meer geïnvesteerd hebben in het shooter aspect van de game, omdat ze het niveau van de shooter kwaliteit op het niveau van Call of Duty en Battlefield 3 willen krijgen.

Complete idiote uitspraak vond ik dat, omdat dat FPS'en zijn en ME3 toch nog altijd een third person shooter is. Hoe dan ook: die kerel produceert wel ME3 en sindsdien is mijn waakvlammetje enthousiasme die ik had over de game compleet uitgedoofd.
Hoe dan ook: die kerel produceert wel ME3 en sindsdien is mijn waakvlammetje enthousiasme die ik had over de game compleet uitgedoofd.
Ik denk een beetje voorbarig. Wat maakt een rpg een rpg? Voor mij zijn 3 dingen daarin belangrijk.
- Verhaal
- Gevoel met de personages
- Beloningsysteem (loot)

In ME 1 en 2 waren naar mijn mening zowel het verhaal als de band met de PC/NPC's uitstekend. Ik heb geen enkele rede om aan te nemen dat dat in ME 3 slechter zou zijn. Het beloningsysteem viel wel wat op af te dingen en dat was vooral in ME 2 een fors puntje van kritiek. Wat ik ondertussen gezien heb van deel 3 word dat aspect ook aangepakt met volledig aan te passen wapens bijvoorbeeld.

De realiteit is dat vooral ME 2 een nieuwe schare fans heeft aangetrokken die normaal pure shooters spelen. Deze spelers willen een betere en naukeurigere bediening. Prima toch,... zolang ze de andere aspecten maar intact laten of verbeteren lijkt me daar niets mis mee.
De realiteit is dat vooral ME 2 een nieuwe schare fans heeft aangetrokken die normaal pure shooters spelen. Deze spelers willen een betere en naukeurigere bediening. Prima toch,... zolang ze de andere aspecten maar intact laten of verbeteren lijkt me daar niets mis mee.
Daarmee zeg je alles! In principe geen problemen mee, maar een RPG vereist ook karakterontwikkeling en dan bedoel ik niet de karakterontwikkeling langs de kant van het verhaal, want dat is in ME wel in orde (zoals altijd bij Bioware), maar de technische kant van het ontwikkelen van de (N)PC's. Ik wil keuzes maken over hoe mijn karakter doorheen de game ontwikkelt. ME2 laat je nog enkel een klasse kiezen en dan ligt eigenlijk de ontwikkeling van je personage volledig vast. Je hebt geen invloed meer over welke skills je ontwikkelt. Ook zijn er van stats niets meer terug te vinden in ME2.
'ME2 laat je nog enkel een klasse kiezen en dan ligt eigenlijk de ontwikkeling van je personage volledig vast. '
Ik zou zeggen, maak eens een nieuwe char aan en begin eens opnieuw! Alleen moet je deze keer alle keuzes die je in je eerste run hebt gemaakt precies tegenovergesteld doen! ontwikkeld je karakter weldegelijk anders!
Je kunt zelfs als vrouwelijke sheppard een lesbische relatie aangaan als je wilt. moet je wel wat moeite voor doen, zodat je karakter zich daar naar toe ontwikkeld.


Anyhoo, ik kijk er wel naar uit! :)
In dit geval is het wel nuttig, aangezien EAware heeft aangekondigd er meer shooter elementen in te stoppen. Voor de fans van de serie kan de mate waarin dit gebeurt best van belang zijn.
Scifi shooters zijn er meer dan genoeg. Scifi RPG's.... not so much.

Ik was sowieso wel van plan om het spel eerst te spelen voordat ik het zou kopen, dat er nu een officiele demo komt maakt het alleen maar makkelijker.
ME2 heeft een erg lange demo waarin je al behoorlijk in het verhaal wordt gezogen en waarbij de demo min of meer met een kleine cliffhanger eindigt. In dat geval wel heel effectief hoor :)
De demo van Mass Effect 2 op XBOX was voor mij de reden om Mass Effect 1 en 2 beide te kopen en in circa een half jaar allebei uit te spelen (ik moet ook nog werken ernaast :P)

In de demo wordt duidelijk hoe de gameplay in elkaar zit, en hoe het verhaal verteld wordt. Erg nuttig en heeft mij in ieder geval destijds over de streep getrokken. Ik vind het sowieso erg lastig beoordelen wat nou goede games zijn en demo's helpen daar wel bij :)
http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect
http://www.metacritic.com/game/pc/mass-effect-2
Gemiddeld een 8,9 en een 9,4 wil over het algemeen wel zeggen dat het goede games zijn, daar heb ik geen demo voor nodig ;).
Klopt, maar wat een goede game is, is subjectief. Gears of War wordt ook als goede game beoordeeld op deze sites, maar da's weer totaal niet mijn ding. Graphics zijn wel erg mooi enzo, maar ik heb behoefte aan een onderliggend verhaal en het opbouwen van een bijbehorende sfeer. Mass Effect voorziet daarin perfect.
Wat een goede game is kan op zich aan de hand van vaste criteria wel beoordeeld worden. Je krijgt er echter wel een klinische review van en je vergelijkt enkel op de maatstaven op de markt.

Voor een actie game voorzag Gears toch wel in een vermakelijk achtergrond verhaal met dikke actie, het stak goed in elkaar en speelde lekker weg, zag er mooi uit en het geluid was goed. Dan heb je een goede game :)

Mass Effect is ook zo'n game waarin alle aspecten vaak dik voldoen aan wat er wordt verwacht, hoewel sommigen het iets te ver van een RPG af vinden staan. Voor mij is er geen demo nodig, ik haal hem sowieso wel op de dag van release.
Wat technisch een 'goede' game is betekent nog niet dat iedereen het vermakelijk vind. Vaak zijn het kleine dingetjes die een game vermakelijk maakt voor iemand, als je bv. de scores bekijkt van ME1 en ME2 dan zou ME2 beter moeten zijn, persoonlijk vind ik ME1 beter. Zo werkt het met een hoop games. NWN1 vind ik de campaign niet leuk, maar de uitbreidingen juist weer wel, terwijl die lager scoren. Daarom vind is een demo gewoon heel belangrijk, zeker in de huidige games industrie waar je verzuipt in de hoeveelheid games. Nu verwacht ik dat ME3 gewoon door mij wordt gekocht, maar wanneer ligt aan mijn animo voor de game. De demo kan er dus voor zorgen dat ik de game eerder koop tegen een hogere prijs...

Games die ik heb gekocht vanwege een demo/beta:
- Darkstar One (alleen jamer dat de demo save game niet compatible was met het volledige spel waardoor ik de eerste uren niet overnieuw wilde spelen en het spel in de kast verdween)
- Enemy Territory: Quake Wars (Beta)
- Dawn of War 1 (beta)
- Eve Online MMO (demo)
- War World (demo)
- Supreme Commander 2 (demo)
- Command & Conquer 3

Games die ik niet heb gekocht omdat ik eerst een demo wil spelen die er niet is:
- Brink

Games die ik heb uitgesteld totdat de prijs een stuk lager is (€5-€10):
- Portal 2
- Civilization 5
- Blood Bowl
- Shogun 2
- Lost Planet 2
- Dawn of War 2 - Retribution
- Daggerdale

Hype, reviews en een demo zorgen er voor dat je bekend bent met de game, je interesse heb in de game en kan proberen of je het leuk vind. Dit alles zorgt er voor dat je het spel eerder koopt.
Portal 2 voor 15E bij Zavvi.com/ .nl gezien
En Civ 5 was voor 10,xx E te krijgen bij Gamersgate (dagaanbieding).
Check anders pcdddeals.com - deze website wordt ook vaker op GoT aangeraden en zo kwam ik ook achter de leuke deals, want de steam summersale was toch soms niet zo heel spectaculair..
als je doosjes (retail) wilt hebben zoals ik eigenlijk ook dan kun je nog lang wachten denk ik en kan je beter importeren uit de UK.

/OT
Ik vind het wel goed dat er een demo is. voor mij staat al vast dat er een pre-order komt, maar ik kan niet wachten en een demo helpt mij wel + het kan ook je keuze bevestigen of mensen over de streep trekken.
Andersom werkt het ook. Zo heeft de Beta van APB mij behoedt voor een gigantische miskoop.
Portal 2 stel ik ook nog even uit, vind ik ook te duur. Bovendien heb ik nog Assassin's Creed 1 liggen, tegen de tijd dat ik die uit heb is Portal 2 vast goedkoper :P

Verder klopt het inderdaad wat je zegt: ik ontken niet dat Gears geen goede game is, alleen is het niet mijn smaak. Geluid en graphics zijn inderdaad erg goed (bij ME ook trouwens vind ik, 5.1 bij games werkt ook ontzettend immersive en da's bij deze games gewoon erg goed).

ME1 en ME2 hebben een wat andere sfeer. Ik snap wel wat je bedoelt, allebei hebben betere en mindere punten, voor mij komt het netto op ongeveer hetzelfde uit. ME1 was misschien qua sfeer net wat beter. De veranderingen in RPG-opties vond ik juist positief in ME2; hoewel ik erg van het RPG-aspect hou hoeft het ook weer niet eindeloos ingewikkeld en uitgebreid in te stellen te zijn. Ok, dan is het minder RPG, maar voor mij werkt het gewoon goed zo :)
Tja de demo van Dragon Age 2 heeft mij er juist van weerhouden dat spel te kopen. En dat terwijl ik zo'n beetje alles sinds Baldur's gate origineel in de kast heb staan.

Als er geen demo was geweest, had ik het spel blind gekocht want ik kwam er pas achter dat er een demo was, toen ik op Steam ging zoeken in de store om het spel aan te schaffen.
Voor mensen die nog twijfelen, vooral na de preview van Mass Effect 3, waar er werd gezegd dat er meer shooter elementen in het spel zouden zitten, is dit een mooi iets (als hij komt) om ze toch over de streep te trekken of niet. Voor mij niet nodig, ben ook niet zeker of k m zal spelen, ME 3 ga ik waarschijnlijk pas spelen als de volledige uit is, is wel zo leuk, dan is het in ieder geval nog een verrassing :)
Dat meer shooter-elementen zit ik juist niet op te wachten. Het spel is juist zo goed door de goede mix van story + rpg. In ME2 zag je telkens al overal obstakels staan en dacht je al "jahoor, gaan we weer" :+

Verder zijn die husks die je veel tegenkwam aan het einde van ME2 erg irritant om tegen te vechten vind ik. Ik zie liever hoe het verhaal verder ontwikkelt, dus dat schieten kan me enigszins gestolen worden.
Een demo kan zeker wel eventuele mensen over de streep trekken om de volledige game te kopen. Persoonlijk zou ik er ook een soort van 1/2/3 bundel bij uitbrengen omdat de kracht van Mass Effect toch heel sterk zit in het verhaal en door alleen deel 3 te spelen mis je toch redelijk wat.

Ben verder wel benieuwd hoe ze dit vorm willen gaan geven, lijkt me dat bv de eerste 30 minuten van de game makkelijker zijn dan een demo dat ergens midden in een verhaal begint. Of bv één of twee speelbare quests. Je moet een goede feeling krijgen van de game maar onder tussen wil je niet te veel van het verhaal weten. Het zou op zich wel grappig zijn als de demo draait om bv een unieke quest die niet in het spel zelf zit zodat mensen die al bekend zijn met de games het gaan spelen als " opwarmertje " for the real thing. :) Kansen genoeg voor de marketing afdeling!

[Reactie gewijzigd door Timv37 op 12 juli 2011 11:37]

Handig :). Ik gebruik demo's altijd om even te checken of mijn pc het spel aankan van tevoren. Mass effect 1 en 2 nog wel, nu maar hopen deel 3 ook.
Deel 3 zal neem ik aan van de zelfde engine gebruik maken en dus zou die dan ook moeten draaien :).
Wow, zijn er nu zo weinig demo's dat het nieuws is als er een uit komt? Hoezo diep gezonken. Het lijkt er nu trouwens wel op dat games veel meer gepirate worden en minder verkocht door de afwezigheid van demo'. Mensen zijn in de laatste jaren gewoon zoveel teleurgesteld geweest met hun games aankopen van 50 euro.
Demo's zijn vaak erg duur om te maken, vooral als de demo al klaar moet zijn voordat de game zelf gereleased wordt, dan moet je namelijk of een extra team betalen om de demo te maken of waardevolle resources van je main game project afhalen terwijl in de meeste gevallen al een enorme stressboel is om zoveel mogelijk af en bugvrij te krijgen voor de release...
Persoonlijk heb ik eigenlijk al lang geen demo's meer gespeeld, zelfs als ze beschikbaar zijn. Het kost me eigenlijk gewoon te veel tijd en aangezien ik nog zoveel games altijd klaar heb liggen speel ik dan liever een van die games en wacht wel tot de betreffende game goedkoper wordt en er ondertussen genoeg ervaringen op metacritic staan (van users, zegt vaak meer dan de officiele reviews) om snel een goed beeld te krijgen of ik de game leuk zou vinden.
Hoeft helemaal niet als er vanaf het begin al rekening mee gehouden is dat er een demo moet komen. Als je bepaalde delen modulair opbouwt kun je op het eind makkelijk een demo genereren waarin alleen level 1 bijv. beschikbaar is , of wat je ook kiest.
Laat ze eerst de geluidsproblemen van ME2 op de PS3 maar eens fixen :(
Keuze 1:
Tijd steken in het oplossen van een klein probleem bij mensen die een spel hebben gekocht dat al maanden uit is.
Keuze 2:
Een demo maken voor een nieuwe product waar je nog veel geld op kan verdienen en door die demo kan dat misschien nog meer worden.

Nou moeilijk voor een commercieel bedrijf.
Niet voor keuze 1 gaan kan ook tot gevolg hebben dat men het vervolgspel niet koopt... vergeet dat niet...
Misschien een doemdenker, maar zou dit dan weer worden gemaakt in opdracht van EA en exclusief via Origin beschikbaar zijn om zodoende Origin geïnstalleerd te krijgen bij mensen?
Deel 1 vond ik goed, goed verhaal, relatief veel vrijheid, en natuurlijk de RPG elementen, alleen die Mako missions worden op den duur wat vervelend omdat ze zo veel op elkaar lijken...

Deel 2 was redelijk, wat meer shooter gericht, vind het niet erg om zo nu en dan wat robotjes omver te knallen, maar op een gegeven moment heb je dat wel gezien. Het spel was wat rechtlijniger, en het eindeloos planeetje scannen voor resources vond ik nou ook niet echt vermakelijk...

Als deel 3 nu nóg meer shootergericht wordt ga ik 'm niet kopen. Misschien als ie over een paar jaar voor 5 euro in de grabbelbak bij de Free Record Shop ligt...

Dus ik ga zeker eerst de demo bekijken. Als inderdaad blijkt dat de gameplay niet meer inhoud dan alles neerknallen wat beweegt, dan hoeft het voor mij niet.
Erm, Co-op? Developers hebben al verschillende keren duidelijk gezecht dat er geen multiplayer in ME3 zal zitten.
Er komt wel een co-op modus in.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True