Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 86 reacties
Submitter: GS88

Eizo gaat in september een 31,5"-monitor op de markt brengen met uhd-resolutie. De FlexScan EV3237 ondersteunt onder meer picture-in-picture om input van meerdere ingangen tegelijkertijd op een beeld te kunnen zien.

De monitor kan de signalen van maximaal vier ingangen tegelijkertijd tonen. Als er twee signalen zijn, heeft de gebruiker de optie om het ene signaal fullscreen te zien, terwijl de andere als als een picture-in-picture in de hoek te zien is. De monitor heeft twee DisplayPorts, een hdmi-ingang en een dvi-aansluiting voor de input van signalen.

De monitor heeft dankzij zijn 3840x2160 pixels op 31,5" op het scherm rond 140 pixels per inch. Het matte scherm is een ips-lcd, waarvan gebruikers zelf onder meer de verzadiging en kleurtemperatuur kunnen instellen. De helderheid kan tot maximaal 300cd/m2 en het contrast zou rond 1000:1 zijn bij het paneel.

De EV3237 heeft ook een functie met de naam EcoView Sense 2, die detecteert of een gebruiker voor de monitor zit. Als de gebruiker wegloopt, gaat de monitor automatisch uit, terwijl hij zichzelf weer inschakelt als hij terugkeert. De monitor komt in september op de markt, maar over de prijs heeft Eizo zich nog niet uitgelaten.

Eizo FlexScan EV3237

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (86)

" EcoView Sense 2, die detecteert of een gebruiker voor de monitor zit. Als de gebruiker wegloopt, gaat de monitor automatisch uit, terwijl hij zichzelf weer inschakelt als hij terugkeert"

Dit vind ik dus echt fantastisch. De ultieme powersave voor je monitor.
Als ze dat ook nog aan je PC kunnen doorgeven dan kun je op basis van dit signaal je PC laten slapen en als je gaat zitten gaat hij weer aan.

[Reactie gewijzigd door MrMonkE op 4 augustus 2014 11:48]

Ik heb zelf de EV2336W, een zelfde monitor uit de Flexscan serie, hier zit ook EcoView Sense op. Ik heb gelezen op verschillende forums dat deze functie nog niet zo heel goed werkt, ik heb het na jouw reactie deze maar eens aangezet om het zelf te testen. Dat wil natuurlijk nog niet zeggen dat versie 2 van dit systeem net zo werkt, er zullen zeker verbeteringen zijn doorgevoerd.

Daarnaast zitten er nog meer energie besparende functies op, althans op de EV2336W, zoals een omgevingslicht sensor (die overigens best goed werkt), een 'power reduction' en een 'CO2 reduction' functie. Ik heb geen idee wat ik aan de CO2 reductie heb maar op het moment bespaart mijn monitor 1 gram CO2 :/
" EcoView Sense 2, die detecteert of een gebruiker voor de monitor zit. Als de gebruiker wegloopt, gaat de monitor automatisch uit, terwijl hij zichzelf weer inschakelt als hij terugkeert"

Dit vind ik dus echt fantastisch.
Dit heeft Philips al jaren in zijn monitoren die slechts een fractie kosten van dit scherm.
De prijs van deze monitor is onbekend zover ik weet. Daarnaast moet ik zeggen dat ik zelfs nog nooit een philips monitor heb gezien dus kon ik niet weten dat die al een aanwezigheids sensor hebben. Maar dat Philips het al jaren heeft maakt het niet minder fantastisch :)
Hopelijk komt het nu in alle schermen.

(Misschien een patent verlopen :) )
Ergens aan het begin heeft iemand een link waarin die voor 2500 Euro is te krijgen.

Dat je het misschien niet wist dat Philips het ook had was ook de reden dat ik het zei ;) als iemand deze functie ook zoekt zonder daarvoor 2500 Euro uit te trekken zijn een aantal Philips modellen ook een optie. (heb er zelf ook één met zo'n sensor).
Maar dat Philips het al jaren heeft maakt het niet minder fantastisch :)
Hopelijk komt het nu in alle schermen.

(Misschien een patent verlopen :) )
Zeker niet. Helemaal in kantooromgeving kan het zeer handig zijn voor bedrijven. Maar ook thuis inderdaad.
Je kan ook gewoon je powersave inschakelen na 30-60 seconden zonder activiteit hé. Waarom dure technologie gebruiken voor zoiets banaals.
Als je iets langer na had gedacht had je gesnapt dat inactiviteit iets heel anders is dan weglopen van je monitor.

Het gebeurt mij nog regelmatig dat de 1 minuut timer voor inactiviteit nog te kort is, bijvoorbeeld als je een lang stuk tekst lees en even achterover gaat zitten.

[Reactie gewijzigd door GTA5 op 4 augustus 2014 13:03]

Ja en als je rustig een presentatie zit te kijken (doe ik meestal full screen om dergelijk probleem te vermijden), dan valt uw monitor uit omdat hij geen beweging ziet. Voor die paar keer dat je dat tegenkomt, hoeft het voor mij niet :-)
Omdat ik vaak iets lees dat langer duurt dan een paar minuten. Dan beweeg ik de muis niet en is het erg vervelend als het scherm uitgaat.

Dit is geen dure technologie, het is gewoon een extratje dat je krijgt van Eizo.
Omdat ik vaak iets lees dat langer duurt dan een paar minuten. Dan beweeg ik de muis niet en is het erg vervelend als het scherm uitgaat.

Dit is geen dure technologie, het is gewoon een extratje dat je krijgt van Eizo.
Last time I checked was Eizo een commerciele instelling met 1 doel: winst maken. cheap of nt, dat soort dingen worden domweg doorberekend in de eind prijs...
Omdat veel mensen niet willen dat hun machine 'inactief' is na 30 seconden je muis niet aangeraakt te hebben. De technologie is niets meer dan een sensortje die beweging detecteerd, echt geen dure oplossing. Ik heb een Eizo met zo'n sensor en het werkt redelijk, maar soms als je stil zit ziet hij het ook als inactief wat soms storend is. Als je wil dat het scherm dat ook door gaat geven is het nut een beetje weg inderdaad.
Zo'n tijdgebonden screensaver werkt niet altijd naar wens naar mijn ervaring.

Als je een tijdje naar je scherm zit te kijken, bv bij een bespreking, lijkt me deze feature erg handig. Ik moet op dat soort momenten nu even mn muis bewegen. Geen groot probleem, maar ik hou wel van dit soort slimme features. Al bekend van de smartphone ook natuurlijk.
Zal ik eens een gok doen naar de prijs.. ¤1349,-
http://geizhals.de/eizo-f...237-schwarz-a1147924.html

Bijna goed ;) Maar dit soort hardware daalt natuurlijk super snel. Over een jaartje onder de 1k?
~dit soort hardware daalt natuurlijk super snel. Over een jaartje onder de 1k ~
Ha leuk, als dat eens waar kon zijn.
Eizo monitoren zijn relatief waardevast en hebben binnen hun klasse nauwelijks concurrentie die prijs daling zal voor hun niet gelden.
Voor die prijs wil ik er wel een, maar ik verwacht dat de prijs minstens het dubbele is, zo niet meer. Voor een 31,5" met uhd resolutie van ASUS betaal je al ¤2100 en we hebben het hier over een EIZO.

Edit:
@djunicron: Zelfs ¤2500 vind ik een redelijke prijs, geen no-brainer, maar sterk overwegen als vervanging van mijn primaire HP LP3065 (met als enige kant tekening de 16:9 vs de 16:10 verhouding). Even een aantal (degelijke) reviews afwachten.

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 4 augustus 2014 12:30]

Inderdaad, voor die prijs zou het bijna een no-brainer zijn voor een EIZO, zeker één met deze specs, mochten die vergelijkbaar zijn met huidige modellen.

Alles bij elkaar een erg leuk scherm, maar de prijs kan wel een ¤1000 hoger verwachten.
Maar goed, hieronder staat de prijs al vermeld.

Dat neemt niet weg dat je bij andere merken waarschijnlijk over niet al te lang wel 30" UHD schermen kan verwachten voor rond de 1000-1200...
Jij hoeft niet te weten of het een 10bit paneel is en of de verversingssnelheid hoger is dan 30hz?
Ik moet helaas toch wat meer nadenken bij mijn aankopen en deze valt zeker buiten budget ;)
EV series, dus:
60hz, 5ms 8bit IPS 178 graden kijkhoeken.

http://www.eizo.com/globa...lexscan/ev3237/index.html
Waar baseer je dit bedrag op? En vind je dat een hoge prijs, of een lage?

Eizo is op het gebied van semiprofessionele schermen voor fotobewerking wat mij betreft vrijwel onovertroffen, al zijn ze wel aan de dure kant. Het is absoluut mogelijk om een monitor met 90% van de kwaliteiten van een Eizo te kopen voor de helft van de kostprijs van een Eizo. Bijvoorbeelde de high-end monitoren van Dell bieden erg veel voor je knaken.

Feit is alleen dat voor sommige toepassingen 90% gewoon niet genoeg is. En zoals met alle electronica betaal je het meest voor die laatste 10% performance/nauwkeurigheid.
Eizo en UHD, zal vast en zeker wel duurder zijn dan dat. Maar wat hebben we aan jouw gok?

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 4 augustus 2014 13:21]

Ik vrees dat hij veel duurder zal zijn. Eerder 2500-3500.
Het is een IPS 4K scherm. Die hebben we nog niet in dit formaat gehad. Dat IGZO panneel van sharp was volgens mij MVA.

Daarnaast zijn Eizo's vaak veel duurder door de extra featues en kleur echtheid. Ze hebben focus op de professionele markt.

Ik zou zelf maar al te graag een 30"(of groter) IPS 4K willen hebben met Adaptive v-sync. Maar mijn limiet zit toch echt rond de 1200-1500 euro. Dus dat wordt nog even wachten.

Ik hoop dat Dell dit jaar met een mooi scherm komt wat wat betaalbaarder is. De 3008WFP die ik nu heb bevalt al jaren erg goed.

[Reactie gewijzigd door Astennu op 4 augustus 2014 12:34]

Haha, leuke gok, maar ik ben bang dat deze een heel stuk duurder zal gaan worden.
Alleen al vanwege het feit dat dit een IPS is en geen TN lijkt een prijs van rond het dubbele wat jij aangeeft me meer realistisch.

We wachten af... ik ben wel in de markt voor zoiets.
Leuke gok, maar ik zou wel eens willen weten waar je deze op baseert. Ik denk dat prijzen van nieuwe producten best af te schatten kunnen zijn. Dus ben wel benieuwd naar je motivatie.

[Reactie gewijzigd door VERNederlander op 4 augustus 2014 11:36]

De 24 Inch Versie 1200P kost al ¤500,-

Dus ¤2000,- is niks.
Behalve dat je dan beter een TV kan kopen.

pricewatch: Samsung UE48HU7500L Zwart

pricewatch: Philips 42PUS7809 Zwart

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 4 augustus 2014 18:12]

Gamed alleen niet zo lekker als je er een meter vanaf zit :)
Ja maar waarom die prijzen vragen voor een lagere brightness en kleiner scherm... Dit UHD begint ze echt door het hoofd te schieten.

[Reactie gewijzigd door BJ_Berg op 4 augustus 2014 18:25]

Er zijn meer zaken dan dat. Kleurreproductie, lag, onbewerkt beeld bijvoorbeeld.
Ik schat ook zo'n bedrag, ik heb zelf een 30 inch dell ips scherm, en die is zo'n ¤1100,- dus zal deze daar misschien 3 a maximaal 4 honderd boven liggen (vooral vanwege de vele inputs, maar natuurlijk ook vanwege groter scherm & resolutie, mijne is 'maar' 2560x1600)
Een UHD monitor met TN=paneel heb je al vanaf ruim 500 euro: pricewatch: Samsung 28D590D Zilver

Zijn die twee displayports een in- en een uitgang uitvoering? Twee van zulke monitoren naast elkaar geeft maar liefst 8x het oppervlak van een dual HD opstelling.
TN vs een goed IPS paneel is een Trabant vergelijken met een goede Audi. Wereld van verschil, zeker voor de mensen die de hele dag er achter hangen voor hobby/entertainment/werk.

Ze geven ook niet meer oppervlakte. Oppervlakte wordt bepaald door de diameter in inch, wat jij bedoelt is resolutie twee verschillende zaken.

@GTA5:
Is er zoiets als een 'goed' TN paneel? ;-)

[Reactie gewijzigd door Cergorach op 4 augustus 2014 13:18]

Zolang mensen verstand hebben van Trabantjes en Audi's.

Ik werk al bijna 13 jaar op TN schermen op m'n werk, thuis een IPS (iiyama prolite), ik merk weinig tot geen verschil tussen die 2 qua 'vermoeiheid'. (kwaliteit is ander verhaal, daar komen veel meer zaken bij kijken, zoals reflectie, kleurinstellingen etc)

Er zijn wel 'non glossy' (ofgewoon matte) IPS schermen te vinden, ik kan niet zo 123 vinden of deze Eizo een glossy of matte scherm heeft. En in dat opzicht kies ik een matte TN altijd boven een glossy IPS.
Qua vermoeidheid durf ik er ook helemaal niets over te zeggen, puur over kwaliteit. Ik zit rustig 7x16 achter mijn IPS (als ik thuis werk), maar hoogstens 5x8 op kantoor bij een klant waar ze TN displays gebruiken.

Ze hebben het over een 'Non-Glare Panel', waar ik uit op maak dat het matte zou zijn. Daar komt bij dat IPS monitoren over het algemeen geen budget modellen zijn en de fabrikanten ook andere zaken inbouwen die een positieve invloed hebben op vermoeidheid van de ogen. In dit geval bv 'Auto EcoView' en geen geflicker op alle brightness levels.
Er is niets mis met TN, ik heb er ook jaren mee gewerkt zonder problemen. Totdat ik mijn eerste IPS paneel kocht, en mijn TN er nog naast stond. Ik wist niet wat ik zag en vroeg me af waar ik in hemelsnaam al die jaren naar gekeken heb. Toen moest dus ook dat paneel vervangen worden. Tot slot bleef mijn vriendin's TN paneel over, en na 2 weken kon ik dat ook niet meer aanzien.
'Een wereld van verschil' en 'audi vs trabant' is nogal overdreven. Je hebt zat slechte TN panels, maar een goede TN panel doet echt niet zoveel onder voor een goed IPS panel als jij het doet voorkomen.
Het werkoppervlakte is wel degelijk vier keer zoveel. Enfin, mijn boodschap was volgens mij duidelijk. Zolang ik recht achter mijn monitoren zit vraag ik me af of het zo'n gigantisch verschil is.
Wie de beeldkwaliteit van een Eizo gewend is kan zo'n TN-film panel niet meer aanzien.
Ik heb nog een ouderwetse CRT, wel een goeie, en vind een TN-paneel al niet om aan te zien.
Als of je naar een hele slecht projector-tv zit te kijken, die zijn er ook even geweest, doek aan de voorkant, projector aan de achterkant.
B.t.w. wat TV's betreft ik heb een Panasonic Plasma van 900 euro, en ik vind de B&O LED-TV van 3000 euro van m'n ouders ook niet om aan te zien.

Van mij mag er al 32 inch, OLED UHD zijn met 100% AdobeRGB, minstens 144Hz, 0ms vertraging en NVidia G-sync zijn.
Een UHD monitor met TN=paneel heb je al vanaf ruim 500 euro: pricewatch: Samsung 28D590D Zilver

Zijn die twee displayports een in- en een uitgang uitvoering? Twee van zulke monitoren naast elkaar geeft maar liefst 8x het oppervlak van een dual HD opstelling.
8x t aantal pixels bedoel je...er is totaal geen relatie tussen resolutie enbdaadwerkelijk beeld oppervlak, aangezien je tablets hebt met een hogere resolutie dan een full HD tv, maar waaaaaaaaaaay minder oppervlakte.

Hogere reso lijdt nt automatisch tot meer oppervlak, je kan meer details tonen, maar op een 10" 4k schermpje zul je niet fijner werken of productiever zijn dan op een 30" HD scherm...
werkt die 'wake-up' functie wel goed in wat donkerdere ruimtes?
Ik heb een Eizo met de eerste generatie sensor en dat werkt prima in het donker (Eizo SX2762W). Nadeel is als je lang stil zit dat hij het ook als inactief ziet en dan uitgaat als je niet even wat doet.
Ik weet niet hoe het bij Eizo werkt, maar bij Philips kun je de gevoeligheid aanpassen.
Ah thanks voor de info! Na hoeveel minuten schakelt hij zich ongeveer uit?
Ik denk een minuut of 2. Ik zie het altijd gebeuren als ik op Youtube een filmpje kijk. Je krijgt dan een "No presence detected" melding en dan moet je even bewegen :P Je kan het ook uitzetten, maar het werkt goed genoeg om het gewoon aan te laten. MIsschien hebben ze in versie 2 een aantal dingen verbeterd.
Volgens mij gaat het via infrarood, daarbij maakt omgevingslicht niet uit.
Op zich aardig... maar waarom niet kiezen voor 4 goedkopere schermen? Meer resolutie, meer ruimte en mogelijkheden.
Als je UHD video fullscreen en 1:1 wil afspelen zul je een UHD scherm moeten hebben. Ook fotografen zien graag hun foto's zo goed mogelijk op een enkel scherm.
"Ook fotografen zien graag hun foto's zo goed mogelijk op een enkel scherm."

Uiteraard, hoe meer pixels, hoe beter, maar een full res foto op een scherm tonen zal nog steeds niet mogelijk zijn. Ter illustratie, de D7000, welke een uiterst gangbare 16MP heeft levert foto's op van 4,928 x 3,262 pixels.

Toevallig heb ik ook een D800. Deze maakt foto's op 7,360 × 4,912 pixels.

Fotos op 100% pixel niveau bekijken is tegenwoordig eigenlijk niet te doen.
Foto's op 100 procent zoomniveau bekijken is niet noodzakelijk. De gangbare fotosensoren hebben een bayer filter. Elke sensor element kan maar één kleur registreren. De kleur van een pixel wordt bepaald door middel van interpolatie met informatie van naburige sensorelementen. Een foto bevat daardoor feitelijk minder informatie dan je op basis van het aantal pixels zou verwachten. Op een 4K monitor zou je de foto's op ongeveer 50 procent zoomniveau kunnen bekijken wat ook prima is.
Zo simpel zit de wereld niet in elkaar. Net zo als de sensors in je oog, detecteren de sensor elementen wel degelijk meer dan één kleur. Maar net als het oog, wel met verschillen in efficientie. Daardoor kun je perfect kleur informatie afleiden, zonder dat je al te grote verliezen krijgt in intensiteit resolutie. En dat is dan ook precies wat je ziet in vergelijking met andere sensoren. De effectieve resolutie is niet één derde van het aantal pixels, maar ligt veel hoger. Omdat wij voornamelijk intensiteit waarnemen wanneer het om scherpte gaat, ligt het zelfs dicht bij het normale aantal pixels.
Jup. Het is vooral de kleurresolutie die voor rood en blauw wat lager uitvalt; groen is hoger omdat er 2 groene sensels voor elke rode en blauwe zijn.

Verder maakt het geen bal uit dat er wat verlies aan resolutie is door bayer demosaicing. Digitale foto's kunnen er op 100% scherp genoeg uitzien met een beetje capture sharpening. Als de pixeldichtheid van het scherm hoog genoeg is is zelfs dat waarschijnlijk niet nodig.

[Reactie gewijzigd door Aham brahmasmi op 4 augustus 2014 22:00]

Ik ben geen sensorexpert en volg de informatie van Wikipedia volgens welke elk sensorelement toch echt één kleur kan herkennen. Dat de intensiteitresolutie hoger is dan de kleurresolutie zal ongetwijfeld juist zijn. Ik beweer ook nergens dat dat de feitelijke resolutie een derde is van het aantal pixels. Wat ik wel kan zien is dat dat elke camera met een bayer filter op pixelniveau vooral matig gedefinieerde kleurenpulp produceert. Deze foto's verliezen maar weinig effectieve informatie op 50 procent grootte in beide dimensies + sharpen. Het is niet bijzonder nuttig om ze op 100 procent te bekijken op een monitor.
Doet het er toe hoe de kleurwaarde van de pixel tot stand is gekomen? Eenmaal besloten heeft deze een kleurwaarde en is het gewoon een pixel, en daarmee informatie. Ook op 4K is deze informatie niet op 100% te tonen.

Of dat nodig/nuttig is kun je je inderdaad afvragen.
Tsja, maar om je foto's dan maar op een full HD schermpje te bekijken is dan weer het andere uiterste. Meer pixels zijn altijd welkom...
full HD noem jij een uiterste??? Dat is een uiterst gangbare monitor resolutie. Sommigen hebben 1440p, maar full HD is min of meer de norm.
...en meer randen in het midden.
Wat ook een voordeel is, want zo kun je makkelijk je verschillende vensters organiseren en is het overzichtelijker.

Voor het weergeven van 3d modellen ga ik met je mee dat het mooier is op 1 scherm.
2d modellen, photoshop, programeren (veel text) ... het is allemaal prettiger op 1 groot scherm (emt n 2e grote ernaast). Maar vier schermen? Bah. Teveel rondgemuis, screen gerotzooi etc.

Als jij daarvan houd, prima, maar de meesten niet en daarom kopen ze zo'n scherm.
Op zich aardig... maar waarom niet kiezen voor 4 goedkopere schermen? Meer resolutie, meer ruimte en mogelijkheden.
En meer bezel, games niet full screen kunnen spelen, etc etc

Ik zit al 4 jaar op eyefinity bij gebrek aan betaalbare 4k monitoren ( destijds was t uberhaupt zoeken naar 4k capable beeld apparaten anyways), maar vlgns mij ben je momenteel goedkoper af met een kleine televisie dan een grote monitor.
Omdat als ik de klant een preview wil geven op beeld van een te drukken product, die klant daar geen bevels midden in wil hebben.
"De EV3237 heeft ook een functie met de naam EcoView Sense 2, die detecteert of een gebruiker voor de monitor zit. Als de gebruiker wegloopt, gaat de monitor automatisch uit, terwijl hij zichzelf weer inschakelt als hij terugkeert. "

Is dat niet vervelend als je bijv. film kijkt en dus niet direct op je scherm zit..