×

Fable Legends - grote rpg-serie gaat online

Door , 27 reacties

Vier helden en een slechterik

Als er iets vóór de GamesCom al duidelijk was, dan was het dan Microsoft alles uit de kast moest halen. Het bedrijf sloeg een chaotisch modderfiguur tijdens en na de E3 en verspeelde in de Benelux nog meer krediet toen een week voor de GamesCom bekend werd dat de Xbox One dit jaar niet meer in Nederland, België en Luxemburg zal verschijnen. Er stond een GamesCom-aankondiging op stapel, maar vooraf leek volledig eerherstel een onhaalbare kaart.

Zo onhaalbaar als die missie leek, was hij ook. Wie echter de problematiek rond de Xbox One even vergeet en zich volledig richt op de games, vermaakte zich prima op het Xbox One-evenement op de GamesCom. Microsoft had diverse next-gen-games speelbaar, zoals Ryse, FIFA 14 en Dead Rising 3, maar gebruikte het evenement ook om enkele nieuwe titels te introduceren, waaronder Fable Legends.

Met Fable Legends maakt de bekende rpg-franchise de stap naar de nieuwe generatie consoles. Net als in de vorige games draait het spel om de verrichtingen van Heroes, maar daar houdt het dit keer niet op. Zo zijn er in Fable Legends niet één, maar vier helden. Daarnaast krijgen spelers ook de mogelijkheid om als slechterik aan de slag te gaan en juist tégen de helden te spelen. Fable Legends is dan ook niet alleen een coöperatief third-person actiespel, maar deels ook een strategiespel.

Aan de setting verandert er in principe weinig. Nog steeds spelen de verhalen van Fable zich af in de wondere sprookjeswereld Albion. Hoewel niet met zoveel woorden gezegd, kregen we de indruk dat Legends zich afspeelt in een tijdperk van voor de overige Fable-games. Lionhead neemt de speler mee naar een tijd waarin mythes werden beleefd en saga's hun oorsprong vonden.

Als speler beleef je deze saga's zelf. Dat doe je vanuit een centrale stad, genaamd Brightlodge. Het werd ons nog niet helemaal duidelijk of dat de enige grote stad is. In een filmpje zagen we namelijk ook beelden van Bowerstone, maar we weten niet of dat ter illustratie was, of dat het als aanwijzing diende dat oude, vertrouwde omgevingen als Bowerstone en Oakvale ook in Fable Legends aanwezig zijn.

*