Fable: Anniversary Review

Nieuw likje verf verbergt ouderdom niet

Een portie Molyneux

In de op Netflix te bekijken tv-serie Video Game High School zit in een van de episodes de uitspraak "don't give me that load of Molyneux", waarbij de naam van de bekende ontwikkelaar zo ongeveer de betekenis van het woord 'bullshit' meekrijgt. Voor de oorsprong van die grap moeten we ongeveer tien jaar terug in de tijd, naar het jaar 2004. Molyneux beloofde tijdens de ontwikkeling van Fable, een role-playing game voor de oude Xbox, allerlei features die het spel uiteindelijk niet, of slechts in sterk afgeslankte vorm haalden.

Molyneux herhaalde dergelijke beloftes voor diverse andere games en dat maakte dat zijn uitspraken met een korreltje zout genomen werden door gamers wereldwijd. Toch bleven de negatieve effecten voor Fable zelf beperkt. Het tweede en derde deel hebben laten zien dat er veel meer uit Fable te halen viel, maar toch werd ook de eerste Fable op de Xbox al prima ontvangen. Het spel kreeg hoge cijfers en bleek een commercieel succes. Het was de fundering voor een succesvolle rpg-serie die zijn vervolg kreeg op de Xbox 360, en met het komende Fable: Legends ook zijn weg naar de Xbox One zal vinden.

Microsoft wilde het tienjarig bestaan van de franchise echter niet ongemerkt voorbij laten gaan, en dus brengt het bedrijf deze maand een flink opgekalefaterde versie van het originele Fable uit op de Xbox 360. Naar verluidt hebben meer dan honderd artiesten bij Lionhead gewerkt aan de graphics van het spel, wat een hd-versie van de in 2004 verschenen role-playing game heeft opgeleverd in de vorm van Fable: Anniversary. Het spel is inhoudelijk gelijk aan de tien jaar geleden verschenen game, al is deze versie wel direct voorzien van de content uit de add-on Fable: The Lost Chapters.

Dat is een beetje een vreemde situatie. Aan de ene kant was Fable namelijk best een goed spel, maar zoals bekend zaten er veel features niet in dat spel die Molyneux wel had beloofd. Een deel van die features en verbeteringen zagen we later wel terug in Fable II en III. Is het dan niet vreemd om anno 2014 nog met een relatief beperkt spel te komen? De vraag hoe relevant het spel zelf tien jaar na dato nog is, lijkt bij voorbaat de grootste uitdaging te zijn voor Fable: Anniversary.