Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 30 reacties

De game Thimbleweed Park van de makers van Maniac Mansion en Monkey Island wordt een parodie op Twin Peaks, The X-Files en True Detective, met een sausje Stephen King. De makers gaan terug naar de roots van de klassieke point 'n' click-game.

Dat zegt art director Gary Winnick in een interview op Gamesradar. De makers denken dat de charme en onschuld die de grafische stijl met grote pixels en simpele iconen uitstraalt, spelers makkelijk details zelf laat invullen vanuit de eigen fantasie.

Het verhaal gaat over twee detectives die een lijk vinden, net buiten het Thimbleweed Park. Het stadje zat eens vol met succesvolle bedrijfjes en was overladen met toeristen, nu is het een schaduw van zijn vroegere glorie. Een plek waar nooit iemand naar op zoek zal gaan, maar die iedereen altijd tegenkomt, aldus de makers.

De speler kan zich vermaken met vijf verschillende personages, waaronder een vervloekte clown: Ransome, die woont op een verlaten circusterrein en nooit zijn make-up eraf kan halen. Naast wat 'gewone' mensen is er ook nog Franklin, een dode man die net wakker geworden is op de dertiende verdieping van een hotel. Het spel wordt verder opgeleukt met puzzels, net zoals vroeger.

Het moet een spel worden met moeilijke puzzels. In het interview zegt Gilbert dat hij denkt dat games makkelijker zijn geworden. Dat is niet per se slecht, zeker niet omdat games veel meer casual zijn geworden, maar er zijn ook mensen die graag moeilijke games willen, vooral binnen het Adventure-genre, volgens Gilbert.

De ontwikkelaars stellen dat ze hebben geleerd van hun vroegere games, zoals Maniac Mansion en The Cave, als het gaat om hoe een verhaal goed te vertellen, maar de feel moet een adventure zijn uit de jaren tachtig.

thimbleweed park

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (30)

Ik mis op welke platformen de game zal uitkomen?
Scumm (de engine onder bovengenoemde spellen, draait onder andere op DOS en Android)
Thimbleweed Park draait niet op SCUMM.

Voorlopig is de planning Windows/OSX/Linux, en ze zijn aan het kijken naar consoles (zou dan wel XBOne/PS4 worden denk ik)

@FGras - Het gaat juist om de retro stijl. Niet alleen de moeilijkheidsgraad, maar ook de sfeer en look & feel moeten de game laten aanvoelen als een teruggevonden, niet eerder uitgegeven jaren '80 game.
Er staat nergens dat ze ook daadwerkelijk de 80/90's SCUMM engine gaan gebruiken. Ze willeen alleen de visuele stijl van Maniac Mansion benaderen.
Zoals het er nu naar uitziet: Linux, Windows en OSX
Lijkt me een leuk spel voor op de tablet.
Zoals men hier kan lezen http://grumpygamer.com/ is de goal voor iOS/Android gehaald en komt het ook op de tablet, leuk :)
ik heb ze voor 20 dollar gebacked :)
https://www.kickstarter.c...and-click-adv/description

Hier worden onder andere iOS en Android genoemd voor smartphones en tablets. Daarnaast voorzie ik een native applicatie voor Windows en OSX (en gedeeltelijk Linux).

Aanname-alert: als Windows een native applicatie wordt, heb je ook best kans dat het ook op Windows tablets, Surface Pro en Xbox One komt aangezien Microsoft erg de "universal apps" aan het pushen is en omdat Thimbleweed Park pas in 2016 gepland een release zou krijgen.
Het moet een spel worden met moeilijke puzzels. In het interview zegt Gilbert dat hij denkt dat games makkelijker zijn geworden. Dat is niet per se slecht, zeker niet omdat games veel meer casual zijn geworden, maar er zijn ook mensen die graag moeilijke games willen, vooral binnen het Adventure-genre, volgens Gilbert.
Dit. Er zijn tegenwoordig zat innovatieve en goede games, maar er zijn teveel die het de spelers te gemakkelijk maken. Ik ben helemaal voor meer uitdagingen in alledaagse games.

Aan de andere kant begrijp ik natuurlijk dat de casual huis-tuin-en-keuken mensen wel eens zin hebben in een verzetje en geen al te grote uitdaging zoeken waarbij ze uren teren op dezelfde uitdaging.
Aan de andere kant begrijp ik natuurlijk dat de casual huis-tuin-en-keuken mensen wel eens zin hebben in een verzetje en geen al te grote uitdaging zoeken waarbij ze uren teren op dezelfde uitdaging.
... En die mensen kopen dan maar lekker een casual game.
Het probleem is dat er teveel games zijn die voor een zo groot mogelijke groep gaan (en er zijn nu eenmaal meer casual dan hardcore gamers)

Overigens, deze link geeft wat meer inzicht in hoe Ron & Gary te werk gaan: http://blog.thimbleweedpark.com/
sorry hoor, maar 'hardcore gamer'? wat is een 'hardcore gamer'? IMHO is iemand die de hele dag niets anders doet dan patience ook een 'hardcore gamer', 'hardcore gamer' is niet gekoppeld aan een bepaalde genre..

tja, en wat is moeilijk? wat voor de 1 moeilijk kan zijn, kan voor de ander heel simpel zijn.

Ik ben zelf een echt adventure gamer fan, maar ik heb een schurft hekel aan puzzles die zo'n rare gedachtekronkel nodig hebben, of een hoop van die mini-games (waar ik blij ben als er zo'n 'skip' knop bij zit)..

Probleem is, je moet een balance proberen te vinden tussen 'moeilijke' en 'makkelijke' puzzles..
Aangezien je blijkbaar niet bekend bent met de gangbare definitie van dingen als casual en hardcore, wordt het vast moeilijk om eea duidelijk te maken...

Casual gamer: Iemand die tussendoor even een stukje wil spelen. zonder dagen vast te zitten op een puzzel die niet simpel op te lossen is. Hij wil hints, walkthroughs, opties om te skippen.

Hardcore gamer: Iemand die een uitdaging zoekt, en niet een spel dat in een paar uur uit te spelen is. Puzzels? Graag! Moeilijke/obscure puzzels? Natuurlijk!
Walkthroughs zijn uit den boze.

Maniac Mansion was moeilijk, maar had ook dead-ends en het was mogelijk om het te verprutsen zodat je het niet kon uitspelen (Maar daar kwam je niet achter, of pas veeeeel later).
Day of the tentacle was ook moeilijk, maar je kon het niet zodanig verprutsen dat je het niet meer kon uitspelen.

Dat eerste hoeft van mij nu ook niet zonodig, maar ik heb graag een spel waar ik een week over moet piekeren. (Als ik instant gratificatie wil, dan pak ik wel een van de recente adventure games)

Gelukkig is de kickstarter van Thimbleweed Park duidelijk: Een old-school ingewikkelde point & click adventure maken.
Als ze dat niet leveren dan zullen alle backers zich bekocht voelen.
Iemand die dag-in-dag-uit Patience speelt zonder 'hints' valt dus ook gewoon binnen je definitie van hardcore gamer. Iemand die niet bijster thuis lijkt te zijn in de gamingwereld zal wel wat moeite hebben om dat concept te snappen, ik zal het je daarom nog eens uitleggen:

"Een hardcore gamer is iemand die het onderste uit games wil halen, ongeacht op welk platform deze game verschijnt of de categorie van de game die gespeeld wordt".
Patience is een kansspel, geen behendigheidsspel.
Als je dat 24/7 speelt dan ben je gokverslaafd (al dan niet hardcore :+ )

Iemand die het onderste uit een spel wil halen is een completionist.

Aangezien ik niet van strategie games hou ben ik volgens jouw definitie geen hardcore gamer...
Hardcore games <> behendigheidsgames. Strategiegames of (J)RPG's kun je ook hardcoren. Tenzij je Dark Souls 2 op de hoogste moeilijkheidsgraad geen hardcore wil noemen 8-)

En ja, daar komt ook behendigheid bij kijken. Ander voorbeeld.. Diablo3 op nightmare dan. Of *.total war ..
Heh. Jouw definitie zegt dat je geen hardcore gamer bent als je niet elk soort spel op wat voor platform dan ook tot de limiet wil spelen.

Ik wil geen strategie spelen op dat niveau spelen, dus ben ik geen hardcore gamer, ondanks dat ik voor andere genres wel zeker doe.
(En ik ben een completionist, dus maanden fun met spelen als GTA, of MMO's als EQ2 en LotRO (of meerdere jaren in dat geval :+ ))

Alleen patience is een kansspel. Daar kan je dus niet beter in worden, al speel je dat dag in, dag uit.
Maar daarmee suggereer je ook dat RPG's niet hardcore kunnen zijn; immers, een RPG is gebaseerd op het 'steen-papier-schaar'-principe. De invulling is aan jezelf, maar het is een vast gegeven of je een gevecht gaat winnen of niet op basis van statistieken. Net als bij Patience. Het is een duidelijke set basisregels alleen weet je nooit zeker welke kaart waar verstopt ligt (pas als er <x> aantal kaarten over zijn kun je op basis van reeds gelegde kaarten een goede inschatting maken).

Hoe dan ook, ik probeer juist te zeggen dat je juist wl hardcore gamer kunt zijn binnen een bepaald genre en game. Je kan ook hardcore patience-speler zijn wat mij betreft, maar dat vereist compleet andere skills dan bijv. Unreal Tournament of StarCraft.
En dat is dus weer jouw definitie van een 'hardcore gamer'..
Dead ends in een adventuregame is in principe een nono tegenwoordig, maar wat mij betreft moet een adventuregame dus geen puzzels bevatten waarvoor je echt een kronkel in je kop moet hebben of een professor moet zijn om ze op te lossen, maar ook niet zo simpel dat een peuter deze ook kan oplossen, een puzzel moet imho ten alletijden logisch zijn..
Leuk blog idd, volg het al een tijdje. Ze doen ook uitgebreid uit de doeken hoe ze bezig zijn met de engine, de puzzles en dergelijke.
Ik ook, bijzonder veel updates en code, echt een leuke blog om te volgen. Toch denk ik dat ik binnenkort ga stoppen met lezen, want ik ben bang voor spoilers ;) kan niet wachten tot de game klaar is!

Voor meer adventure goodness kun je ook het eigen blog van Ron Gilbert lezen: http://grumpygamer.com
Ben benieuwd naar een review :) Maar dat duurt nog even met een release geplanned op Juni 2016....

Ik moet zeggen dat ik de Nintendo Hotlijn als kind een paar keer heb moeten bellen voor Maniac Mansion :p

[Reactie gewijzigd door Devroet op 10 april 2015 16:54]

Als ze nou eens een first person point & click adventure met de best graphics gaan maken. Dan ben ik verkocht.
Het ziet er uit als jaren '80, ik ben benieuwd. Persoonlijk spreekt de stijl van de Day of the Tentacle en Sam & Max me meer aan (meer cartoony) zoals in begin jaren '90.
Ron Gilbert heeft voor mij een heldenstatus bereikt. Ik ben ervan overtuigd dat een project in zijn handen tot een mooi resultaat zal leiden. Of toch voor de classic point-and-click fanaten uiteraard

Leuke evolutie ook dat meer en meer "moeilijke" projecten toch het daglicht zien vanwege crowdfunding, en zeker als de gevestigde waarden van 20 jaar geleden opnieuw kunnen doen waar ze al die tijd geen steun voor kregen (van de uitgevers).

Anderzijds, ik hou mijn hart al vast als diezelfde mensen zeggen dat games te gemakkelijk zijn geworden. :)
Ik heb in de jaren 80 de larry reeks, police quest, space quest etc gespeeld maar de grootste moeilijkheidsgraad bestond er eigenlijk in dat je geen snelle toegang had tot een walkthrough. Ik speel af en toe wel eens de puzzel/zoekspelletjes waar mijn vrouw erg van houdt en als ik het ff niet weet is de neiging om dan maar even in een walkthrough te kijken wel erg groot.

Verder wel tof dat er nog eens zoiets uitkomt, hopelijk ook speelbaar op tablets.
Nou, ik ben juist wel blij met al die walkthroughs, ik probeer ze wel te vermijden, maar ik heb ook geen zin om uren bezig te zijn met 1 puzzel, en het komt maar al te vaak voor dat de makers gewoon een compleet andere gedachtengang hebben als ik waardoor zelfs met de walkthrough ik vaak nog denk 'pfff, daar zou ik dus echt nooit van zijn lang zal zijn leven aan gedacht hebben'.

Voor mij zijn adventures eigenlijk meer gewoon interactieve films, het gaat mij vooral om het verhaal..
BEEP BEEP Richie! They ALL float down here. When you're down here with us, you'll float too!
ff tussendoor, klopt het dat er op die afbeelding "sandwitch" (zandheks) staat?

[Reactie gewijzigd door pizzafried op 10 april 2015 17:53]

Ron is een notoir slechte speller, maar houdt ook van woordgrapjes. we shall never know... ;)
Nee, dit wordt net iets te retro...

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True