Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 57 reacties

De crowdfundingcampagne voor de game Thimbleweed Park heeft zijn streefbedrag eenvoudig behaald. Het point & click-spel van de makers van Maniac Mansion en Monkey Island heeft ruim 626.000 dollar verzameld, ofwel ruim 510.000 euro.

Het streefbedrag op Kickstarter was met 375.000 dollar, omgerekend bijna 306.000 euro, aanzienlijk lager. Een dag na de start van de campagne werd al bijna een derde van dat bedrag opgehaald en na het week was het streefdoel al bereikt. Door het extra toegezegde bedrag kunnen voormalig Maniac Mansion-ontwikkelaars Ron Gilbert en Gary Winnick features toevoegen die in eerste instantie niet ingecalculeerd waren. Het gaan dan onder meer over stemgeluiden die worden toegevoegd.

Thimbleweed Park moet een uitdagend en grappig karakter hebben, maar tegelijkertijd moet de game een klassieke uitstraling hebben. Gilbert en Winnick hebben eerder namelijk aangegeven dergelijke spellen te missen op de huidige gamemarkt. De komende point & click-game bevat bijvoorbeeld grote pixels.

De game gaat over twee detectives die een lijk onderzoeken dat in een rivier is gevonden. De speler heeft de beschikking over vijf personages, waarmee de 'donkere en satirische' wereld moet worden ontdekt. Het spel wordt naar verwachting in juni 2016 uitgebracht.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (57)

Ik ben één van de backers van Thumbleweed Park (en heb met de $ 25,- ook direct mijn piraterij schuldcomplex afgekocht ;) - kan ik eindelijk rustig slapen :P ). Aangezien je in 1991 bent geboren is het hele point & click adventure game genre grotendeels aan je voorbij gegaan en ben je ook duidelijk niet de doelgroep van deze campaign :+

Thumbleweed park is gemaakt door een legendarische Adventure game maker (Ron Gilbert) die bij LucasArts onder andere heeft gewerkt aan Maniac Mansion, The Secret of Monkey Island, The Day of the Tentacle, Zack McKracken and the Alien Mindbenders, ectetera. Vrij recentelijk was hij nog mede verantwoordelijk voor 'The Cave'.

Opgroeien in de eightees was veel Leisure Suit Larry, Space Quest, Kings Quest, Hero's Quest, Indiana Jones en uiteraard eerder genoemde adventure games. Heen en weer bellen naar vrienden die het ook speelden om erachter te komen hoe je nou verder moest, of inbellen op een BBS om hints te zoeken.

Velen hebben delen van hun Engelse vocabulair te danken aan het spelen van deze games. Ik kan me nog de blik van mijn docente Engels herinneren toen ik haar vroeg wat 'The heck you say' betekende... Ik kijk met veel plezier uit naar de release van deze adventure game, en hun development updates :)

ps. Ken sent me!

[Reactie gewijzigd door 4np op 23 december 2014 14:49]

Ik ben uit 1971 en ik vind dat hij 100% gelijk heeft. Ik vond adventures geweldig, ik heb ze destijds allemaal gespeeld, en ik vond het vreselijk toen het genre verdween. Maar weet je waar ik op hoopte? Een glorieuze comeback, _met de technologie van nu_! En dus niet terug naar die lelijke blokkendozen waar je destijds technisch aan vast zat.

Dat ze daar toch voor kiezen is uiteraard lekker goedkoop; dit soort graphics kost veel minder dan hi-res artwork. Maar ik vind het een cynische benadering, en het laat ook een onplezierige smaak in mijn mond achter.

En dat terwijl het zoveel beter kan. Vergelijk eens met Cognition, of The Wolf Among Us: die ziet er wel uit alsof ze iets met deze eeuw te maken hebben, en het zijn allebei geweldige spellen. Dat is waar het genre naartoe moet, en niet dit soort cynische retro-ellende...
Als je graag een adventure wilt die er aanzienlijk beter uitziet dan moet je eens kijken naar Syberia (deel 1 en deel 2).
Die heb ik al gespeeld, en het verhaal, sfeertje, en technische afwerking bevielen me wel ja.
Ik denk niet dat Pixel Art goedkoper is dan hi-res art, het laatste kan prima met photoshop ed terwijl er volgens mij voor goede pixel art meer handwerk nodig is om het er goed uit te laten zien. In ieder geval is de keuze voor pixel art een heel bewuste om de look and feel te behouden en mi niet om kosten te besparen
Ken sent me.....geweldig.. Nostalgie...
Iets kennen of leuk vinden is wat anders dan de nostalgie snappen die de 30+ generatie wel voelt. Het is dan ook niet of je die game(s) wel gespeeld hebt, maar meer het moment dat je die games gespeeld hebt; Op een moment dat ze revolutionair waren, in alle opzichten!

Als je die zelfde game 10 jaar later pas speelt (over dat verschil hebben wij het hier) heb je hoe dan ook een andere ervaring, mede door je verwachtingspatroon.

4NP maakt daarom geen oordeel, maar een vaststelling van een feit: Je kan op die leeftijd niet de 'nostalgie' voelen die wij /ik (36 inmiddels) voor deze games hebben.
Ken sent me
*pakt zn afstandbediening en zapt naar het pornkanaal

[Reactie gewijzigd door millman op 23 december 2014 18:19]

Ik wist het ook niet, maar blijkbaar was er 25 jaren gelden een spel met de 2 hoofdfiguren. Dat was vrij bekend, en nu proberen ze met dezelfde mensen een comeback te maken.
Dus al die mensen die er nu geld insteken, hebben een nostalgisch gevoel. Daarbij komt ook dat die mensen die toen (25 jaar geleden) jong waren, nu allemaal werkzaam zijn waardoor ze sneller en meer geld kunnen geven aan zulke projecten.
Ik wist het ook niet, maar blijkbaar was er 25 jaren gelden een spel met de 2 hoofdfiguren. Dat was vrij bekend, en nu proberen ze met dezelfde mensen een comeback te maken.
Het gaat nog wel iets verder dan dat.
Maniac Mansion was een van de eerste grafische adventures, en sowieso de eerste 'point-and-click'-game.
Voor die tijd moest je zelf commando's intypen op een commandline: "Pick up lighter. Use lighter with paper."
Dat soort dingen. Vaak was het helemaal niet duidelijk wat je precies moest typen op een bepaald moment, en dat maakt de games onnodig lastig en frustrerend.
Maniac Mansion was dus vrij revolutionair: je kon gewoon met de muis/joystick klikken op een woordje, en op objecten.
Daarnaast had de game ook een bijzonder gevoel voor humor (wanneer heb je voor het laatst humor in een game gezien? Portal 2 is echt de uitzondering die de regel bevestigt).
Er zijn daarna nog vele games geweest volgens de formule van Maniac Mansion. De Monkey Island-reeks is misschien nog wel de meest beroemde.

Helaas is dit genre dus min of meer verdwenen door de jaren. Maar misschien dat de jongere generatie het nu ook gaat ontdekken.
[...]
Helaas is dit genre dus min of meer verdwenen door de jaren. Maar misschien dat de jongere generatie het nu ook gaat ontdekken.
Als je ze nog niet gespeeld hebt: The Longest Journey en Dreamfall. Beste (relatief nieuwe) point&clicks die ik ooit gespeeld heb!
Maniac Mansion is ontzettend knap geprogrammeerd voor de commedore 64. Lees die verhalen maar eens.

Ben zelf enorme retro gamer en speel die adventure games uit jaren 80 en 90 nog steeds liever dan iedere willekeurige fps.
Nou ja, jouw mening.

Er zijn zat mensen die de echte adventure games missen. Toegegeven, de artwork ziet er nog niet zo geweldig uit, maar het is ook nog niet het eindproduct he...
De artwork ziet er -fantastisch- uit; aangezien het precies dezelfde artwork is als de klassiekers SCUMM adventures Maniac Mansion en Zak Mcracken hadden. En dat is dan ook het doel, om een spel te maken wat er precies zo uit ziet als de originele klassiekers om je mee terug te nemen naar de tijd waar de sneeuw nog wit was.
De meeste SCUMM adventures zagen er veel beter uit, met allerlei subtiele pixeleffecten om schaduws en diepte te simuleren. Inclusief maniac mansion.

Anyway, dat is niet het punt van mijn post. Mijn punt is dat er zat mensen juist wel op dit soort games zitten te wachten.

@maquis huh? ik stelde geen vraag... probeer je me nu te overtuigen van het punt dat ik zelf maak?

[Reactie gewijzigd door StefanDingenout op 24 december 2014 09:50]

het feit dat zo zoveel (of maar 1) backers hebben die het project steunen tot over het streefbedrag, is je antwoord.
Precies. Ben nu "Indiana Jones and the Fate of Atlantis" aan het spelen. Gekocht voor een paar euro op gog.com Ook zo'n heerlijk spel.
Ahh.. één van mijn meest favoriete spellen allertijden :) Lekker puzzelen en proberen, met een goede dosis humor. Ik hoop dat ze hun oude niveau een beetje weten te halen, dan kan het best weer een topspel worden (voor de liefhebber....).
Tja, het is wel helemaal de klassieke stijl van de point&click. En dat weten ze zelf ook, gezien de tekst halverwege het filmpje "Welcome back to 1987"

Ik zat weer helemaal in de sfeer van toen :D

[Reactie gewijzigd door APClll op 23 december 2014 12:32]

Maniac Mansion is gewoon pure nostalgie voor mensen die het gespeeld hebben. Het hoeft ook geen goed spel te worden zolang het je maar terug brengt naar die tijd.
Inderdaad.. Zelf hou ik totaal niet van dit soort games, snap ook niet dat ze een bedrag van ruim 5 Ton hebben opgehaald.
Maarja, zo blijkt maar weer eens dat smaken verschillen :+
Aan je reactie te zien ben je niet echt bekend met old-skool classic Lucasarts point&click adventure games. Als we naar je geboortedatum kijken vind ik het ook niet gek want je hebt dat era computergames totaal gemist ;)

Ik en vele andere wachten hier op smacht op en kan niet wachten totdat het uitkomt. Over al die jaren heb ik zoveel games gespeeld en nog steeds staan bij mij maniac mansion / zak mckraken / day of the tentacle / monkey island games boven aan het lijstje van favorieten games.

[Reactie gewijzigd door Raven__NL op 23 december 2014 13:27]

Gameplay boven graphics... Als je ooit de originele maniac mansion gespeeld hebt, dan weet je wel waarom deze zo populair is..
En om eerlijk te zijn, ik vind deze graphics erg grappig voor dit soort games..
Maar, moet wel zeggen dat ik het niet zou spelen als er geen voices bij zouden zitten, dat vind ik toch wel een must voor adventuregames tegenwoordig..
Gaat niet om de grapics, ik vermaak mij meer met games als SimCity 2000, Age of Empires (1 en 2) of RollerCoaster tycoon, dan met games van nu.

Om maar over de oude games voor (S)NES en GBC/GBA maar te zwijgen.
gelukkig nog iemand die kan genieten van oude games ;)
Blij dat ze het gehaald hebben. Kern van een spel is vooral het plezier wat de gamer eraan beleefd en dit kan sterk genre afhankelijk zijn.

Point-en-click is iets wat in deze tijd er ontbreekt in de gamewereld.In de jaren 80 en 90 was het echter schering en inslag. Denk aan Monkey Island maar ook aan zaken zoals de Larry games, Alien Earth of Teen agent. Gaandeweg is dit vervangen door first person games en deels door third person games maar deze werden steeds meer actiegames en steeds minder de adventure games die op een laag tempo werken.
Denk bijvoorbeeld aan games zoals Silent Hill en Alone in the Dark. Dit zijn de nazaten (die toen ook al bestonden) van point en click maar zijn steeds meer op actie gaan hangen en steeds minder op point en click.

Ik snap de behoefte wel. De markt zal niet zeer groot zijn. Als we nu zoals in 1989 een hele scheepslading aan point-en-click krijgen is de markt direct verzadigt en dood. Ook andere genre's verdienen een comeback. Zo mis ik fatsoenlijke Turn-Based Strategy spellen zoals Battle Island of nog beter; The Perfect General (2). Er zijn er nog een paar maar deze hebben lang niet de immensheid zoals TPG2.

Parallel daaraan is dat zowel Point-en-click alsook Turn Based Strategy tijd en geduld nodig hebben. Iets wat veel mensen niet echt meer kunnen uitoefenen. ook zijn graphics vaak ondergeschikt. Toch verwacht ik een comeback, mogelijk op mobiele platforms.
Gaandeweg is dit vervangen door first person games en deels door third person games maar deze werden steeds meer actiegames en steeds minder de adventure games die op een laag tempo werken.
In mijn beleving wist men ook niet zo goed wat men aanmoest met de '3d revolutie'. Er werden toen pogingen gedaan om adventures ook meer 3d te maken, maar net als bij platform-spellen werkte dat niet zo heel goed.
Ook Monkey Island 3 flopte, omdat het meer cartoon-achtig was, en die stijl sloeg niet echt aan bij het grote publiek (de nieuwe, meer cartoon-achtige stijl van Sierra in oa Larry 5 en de remake van Larry 1 werkte overigens wel).
ik vond die cartoon achtige larry's ook niet zo leuk persoonlijk...
Ik vind het wel meevallen met het aantal point and click tegenwoordig. Als je op steam kijkt zijn er nu een hele hoop(ook al moet je de hidden object games er uit filteren). Veel oude maar ook heel veel nieuwe indie point and clicks adventures en de tell tale games.
Ja, maar hoeveel daarvan zijn ook echt point n click adventures?

De meeste games die zich als adventure betitelen zijn 'klik op het bewegende dingetjes om het verhaaltje verder te laten gaan', 'escape the room', of zoals je al zegt 'hidden object'.

Verhaal en humor, wat juist de kern is van het genre, zijn meestal ver te zoeken.
http://www.adventureclass...ex.php/site/features/105/
Kan er niet op wachten. Nooit genoeg P&C games ipv alle high end stuff van tegenwoordig. Helaas te laat gezien om te backen, maar ik ga deze zeker volgen.
Je kunt als je wil nog steeds backen, maar dan via hun eigen site:
http://thimbleweedpark.com/

Voor $25.- krijg je dan:
"Digital copy of the game in June 2016. Also includes guilt absolution for pirating Maniac Mansion or Monkey Island as a kid!"
die laatste zin ik ook mooi :)
Maniac Mansion heb ik nooit gespeeld, maar Monkey Island des te meer... (om over Larry en *-quest maar te zwijgen)
Maniac Mansion heb ik nooit gespeeld
Ik kan me nog wel herinneren dat ik Maniac Mansion kreeg op de C64... Nog nooit zoiets gezien. In eerste instantie echt iets van: "Huh? wat is hier de bedoeling?"
Maar na wat point&clicken werd het een beetje duidelijk... "Oh, als je ze naar de rand van het beeld stuurt, schuift het beeld op, en lopen ze verder".
Ja, en toen je eenmaal doorhad wat je allemaal kon doen, begon het leuk te worden... Totdat je ergens vast kwam te zitten natuurlijk.
Uiteindelijk is het toch gelukt om het uit te spelen.
En toen kwam Zak McKracken, nog zo'n geweldig spel. Nog een stuk groter dan Maniac Mansion.
"Guilt absolution" had ik al door Monkey Island/Indiana Jones etc. op steam te kopen ;)
Sterker nog, die had ik niet, heb ooit voor 999 gulden een creative CDrompakket gekocht met Monkey Island op cd in de MO2 engine met cd soundtrack.
Geweldig, dit is inderdaad nostalgie, Maniac Mansion en Day of Tentacle waren mijn favoriete C64 games en heb daar veel uren van mijn jeugd in rond geklikt. De sfeer en humor brengen me dan ook gelijk terug.
Dott was alleen op de PC ;)

En natuurlijk spelen zonder walkthrough, anders kan je je geld net zo goed uit het raam gooien...
uitgebracht op onder andere Amiga, PC, C64 en NES.
Ook op wikii
Nee, oorspronkelijk uitgebracht voor DOS en Mac.
Nu met behulp van SCUMMVM wel op andere platformen te spelen, maar vroeger echt niet.
Kon je niet in dott ook maniac mansion spelen op de computer van Ed (zoon van dr Fred).
Als ik zo terug denk, mis ik het soms wel. Pepsi, the stuff that makes you burb :)
Heerlijk! Heb er nu al zin an! Back to the 80's!
Jouw mening inderdaad.. Ik zou het wel gaaf vinden om dit soort spelletjes weer eens te spelen! Het gaat niet alleen maar altijd om de graphics.. Ik vond bijvoorbeeld Sam & Max Hit the Road fantastisch! Die zag er wel wat gelikter uit, maar dat boeit me echt niets, het gaat om de puzzels/humor vind ik :)
Apart er lijkt wel een revival van dit soort adventures te zijn, in het hipster wereldje wordt ook veel gereferenced naar Space Age, een vergelijkbaar 90's style point and click adventure.
Helaas voor mijn tijd :D

Ik wacht wel op een remake van Full Throttle!
Een remake? Liever een nieuw deel :)
Zal moeilijk zijn. De voice-acteur die de stem van Ben deed is intussen overleden. En het was die stem toch wel voor een groot stuk de charme van het spel maakte.
Lol, dacht meteen aan larry suit larry op de PC.
In die tijd (dat is lang geleden..) speelde ik Defender of the crown op de Commodore Amiga en had een beetje medelijden net de "IBM" PC gebruikers die allen naar Lotus123 konden kijken en voor entertainment uit de voeten moesten met blokjes games zoals larry suit larry. :*)

Thimbleweed Park leuk voor de nostalgie en wellicht orginele humor en puzles maar dit gaat het niet worden voor mij
De muziek in het filmpje is gelukkig wel van deze tijd :) . Grote pixels is nostalgie, maar naar snerpende pc-speaker* geluiden hoef ik echt niet terug :X .
*Het duurde tot 1995 voor ik een soundblaster in mijn pc had.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True