Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 75 reacties

Gameontwikkelaar Telltale Games heeft laten weten dat het werkt aan een reboot van de King's Quest-serie. De reboot van de adventuregame moet beschikbaar komen voor verschillende platformen en zal in losse episodes uitgegeven worden.

De aankondiging werd gedaan door Telltale's marketingtopman Steve Allison tijdens een persevenement, zo schrijft Joystiq. Allison liet weten dat de ontwikkelaar King's Quest dezelfde behandeling wil geven als de Monkey Island-franchise die het in 2009 weer nieuw leven in blies. Dat betekent dat de nieuwe game in losse episodes zal worden uitgebracht op verschillende platformen. Verdere details zullen volgens Allison op de E3-beurs onthuld worden. Deze zal plaatsvinden van 7 tot 9 juni in Los Angeles.

De oorspronkelijke King's Quest-serie werd ontwikkeld door Sierra On-Line en bestaat uit acht delen. Het eerste deel stamt uit 1984 en wist toentertijd indruk te maken met zijn kleurengraphics en animaties. De laatste editie kwam uit in 1998. De verhaallijnen van alle acht delen werden geschreven door Roberta Williams die, samen met haar man Ken, Sierra On-Line opgericht had. Of het Williams-echtpaar betrokken zal zijn bij de nieuwe King's Quest-delen van Telltale is niet bekend.

Kings Quest

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (75)

Fijn om te zien dat de developers nu ook wel doorhebben dat we met graphics wel op een toppunt zitten en dat het zo goed en gevarieerd genoeg is. Nu kunnen ze meer tijd en geld investeren in goed en origineel geschreven producten of zoals in dit geval, uitstekende games toegankelijker maken voor een modern publiek.
Persoonlijk hoop ik nog de droge humor van Space Quest 6 eens weer een grote comeback te zien maken in games.
Persoonlijk hoop ik nog de droge humor van Space Quest 6 eens weer een grote comeback te zien maken in games.
Telltale heeft voor mij zijn strepen wel verdiend met Tales of Monkey Island en Back to the Future. In tegenstelling tot game-ontwikkelaars die het voor elkaar krijgen om de markt te verzadigen met slappe shooters of movie-games, zet Telltale éindelijk weer eens een ouderwets leuke serie point-and-click adventures neer. En dat werd ook een keer tijd.

Ze hebben bij elke serie veel moeite gedaan om de originele schrijvers erbij te betrekken, bij BTTF waren Robert Zemeckis en Bob Gale rechtstreeks betrokken, en bij ToMI was Ron Gilbert (Mr. Monkey Island ™ :+) in het team gehaald om de spellen weer de originele 'feel' te geven.

Daarom denk ik ook dat bij de nieuwe King's Quest Ken en Roberta Williams wel eens stiekem achter de schermen kunnen zitten. Sierra is al meer dan 10 jaar failliet en voor mij begint Telltale toch wel de titel 'de nieuwe Sierra' te verdienen. Dus King's Quest zal ongetwijfeld bij mij op de (virtuele) plank terecht komen.

Ik ben ook benieuwd of ze Mark Crowe en Scott Murphy (aka "The Two Guys from Andromeda") nog aan hun jas gaan trekken voor Space Quest, want er waren al geluiden op het Telltale forum voor een SQ7. Net zogoed als Al Lowe het ook een keer verdient dat er weer een leuke Leisure Suit Larry-game komt. ;)
Zeker nog nooit zelf aan goede graphics geschreven? De huidige gebruikte technieken zijn primitief in vergelijking met wat iedere spelmaker zou willen gebruiken. De rekenkracht is echter te beperkt om dat te kunnen realiseren en de rekenkracht met een factor 10 verhogen zou slechts een beperkte verhoging zijn.

Tel mee
2560*1600 geeft >4M pixels. Aan 60 fps zijn dat zo'n 250M pixels per seconde. Voor veel geld kan je 5Tops kopen (radeon6990) wat 20K operaties per pixel is. Geen bijster groot budget. Voor iedere mogelijke pixel (wat er meer zijn dan 4M) moet je de positie berekenen om te kijken of ie zichtbaar is. Ook moet je per pixel berekenen wat de kleur is onder de ambient, specular, diffuse en emmisive belichting. En dat voor iedere lichtbron, rekening houdende met de oriëntatie van het oppervlak en van de lichtrichting, -afstand, -sterkte ,-kleur en andere karakteristieken. Plus de invloed van je kijkhoek. En wat met aa? Of andere effecten als depth of field of blur? Deze vragen ook nog eens zon 500Gops.
Hierbij wordt nog geen rekening gehouden met weerkaatsing en doorzichtige materialen, refractie, enz. Daarbuiten moet je kaart ook nog alle vertex manipulaties doen en alle particles berekenen. Daarnaast nog wat physics en eventueel AI.
Afhankelijk van de gebruikte technieken kom ik aan een wens van enkele penta operaties per seconde.

De keuze om tijd te steken in graphics of in andere elementen wordt dus bepaald door de wens van de maker en NIET door de beschikbaarheid van voldoende rekenkracht. Gelieve uitspraken over graphics te laten aan mensen welke iets kennen van graphics ipv je eigen onkunde te promoveren tot de waarheid.

[edit] yup het is een rant.
Dit is een reactie op 3 beweringen:
*graphics zijn op een toppunt.
*graphics hoeven niet beter
*door het bereiken van bovenstaande 2 beweringen heeft men tijd voor andere zaken.
Waarbij ik beweer dat deze fout zijn en los staan van elkaar.
Complexiteit komt nergens ter sprake en heeft hierop geen invloed. Hoe het vroeger was en wat de evolutie was, doet ook niets ter zake.
Dat de illustratie die ik maak slechts een beperkte schets is, is correct maar doet niets af van wat de schets WEL illustreert. Ik heb me ook bewust beperkt tot wat ik wel ken, maar vooral wat gemakkelijk te illustreren is (iets goed uitleggen is ook een kunst). Het "gat" vullen zou enkele pagina's kosten en niets extra bewijzen . Ten slotte is dat ook het meta idee, zich beperken tot wat relevant is.

[edit 2]@Katsunami
neen, dat is NIET wat de poster boven me geschreven heeft. Bovendien is het feit dat ik ook geniet van de huidige graphics geen punt in de discussie. Nieuwe games hebben betere graphics en verkopen minimum honderden keren beter dan de oude games. Er is dus veel vraag naar betere graphics.

@Zaphod
Ik tel slechts 1 on topic antwoord op mijn post en die geeft me op punt 1 gelijk (met kanttekeningen)

[Reactie gewijzigd door Punkie op 19 februari 2011 18:32]

In de eerste plaats denk ik dat je totaal het punt mist en in de tweede plaats is de grafische vooruitgang tegenwoordig minder spectaculair dan die van de jaren 80 tot eind jaren 90. In die tijd ging je tenslotte van 2D monochroom graphics naar de 3D graphics van Quake 3. Daarna is het van revolutie naar evolutie gegaan. En hoewel het altijd realistischer kan, denk ik niet dat de huidige grafische kracht enorm veel beperkingen opleggen aan de artistieke wensen van de designers. Dat was wel anders toen je met 16 kleuren en een resolutie van 320x200 sfeer aan je game moest geven.

Voor de rest richt dinoballz zich overduidelijk op de humor en gameplay: en dat zijn de zaken die ervoor hebben gezorgd dat King's Quest decennia na dato nog steeds z'n charme heeft behouden. Een goede grap blijft een goede grap, terwijl de beste meest realistische graphics van nu over een jaartje alweer achterhaald zijn.
Hoewel ik het wel met je eens ben dat het wel of niet aan het toppunt van graphics zitten niet een uitspraak is die door leken gemaakt hoort te worden (hoewel we de uncanny valley wel redelijk voorbij zijn qua rendering!), zou ik toch oppassen niet te hoog van de toren te blazen als je kennis gelimiteerd lijkt te zijn tot het doornemen van enkele Beyond3d artikeltjes.

Althans, impliceren dat de complexity order van rasterized/scanline rendering (we hebben het eenmaal over games) primair* (sub)lineair afhankelijk is van de resolutie ipv de hoeveelheid geometric primitives is toch wel een beetje een basisfout die je nogal veel ziet bij van die 'experts' in de hele ray-tracing vs rasterized rendering debate.

Niet dat je verhaaltje inhoudelijk geen technische steek houdt of het concept niet overdraagbaar is naar de hoeveelheid primitieven, maar uitspraken als "Gelieve uitspraken over graphics te laten aan mensen welke iets kennen van graphics ipv je eigen onkunde te promoveren tot de waarheid." zijn nou eenmaal wat ironisch als je zo'n gat open laat in de basis van je verhaal ;)

Als je echt hoogdravend graphics n00bs wil bashen, stel ik voor dat je eerst even de tijd neemt om wat boekjes a la "Fundamentals of Computer Graphics" en "Real-Time Rendering" achter de kiezen te krijgen. Ik kan je ook wel mijn master thesis opsturen als je geinteresseerd bent 8-).

* Ik zeg primair omdat ik me er ook van bewust ben dat de complexiteit van bepaalde zaken zoals pre- en postprocessing en view-point dependant Phong-Blinn shading weldegelijk (ook) afhankelijk zijn van de hoeveelheid pixels. Echter, het berekenen van bijvoorbeeld de buffers is primair afhankelijk van de hoeveelheid geometric primitives. Dat je daarna het resultaat uitleest per pixel zegt natuurlijk niets ..
Jij weet wel iets van graphics, maar zo te zien ben je ook het laatste licht niet, maar los daarvan. Pixie maakt een punt en illustreert dat.
Jouw pretensieuze reactie voegt daar niets aan toe. Had je overigens ook kunnen overschrijven uit een een eerste jaar CG opleiding. Denk je dat het punt duidelijker werd met jouw onnodige toevoeging? Ik maak me zorgen over je master thesis inmiddels, maar dat is toch ook allemaal geneuzel. Wat hebben de lezers eraan te weten dat ik ver voor jouw tijd al een stuk verder was in 3D graphics en waarschijnlijk nog?

Pixie heeft gewoon een prima punt dat de beperkingen aan 3D graphics nog steeds enorm groot zijn. Hij heeft ook gelijk dat betere graphics nog steeds heel goed verkopen. Zijn belangrijkste punt is dat de makers tegen een muur aanlopen en zij dus bepalen dat een spel dan maar maximaal entertaining moet zijn binnen die beperkingen.

Hé, laat dat nou precies zijn wat Sierra Online indertijd deed! Tegen de grenzen van het technisch haalbare spellen uitbrengen met een maximum aan speelbaarheid. Niets veranderd dus.

De KQ serie die ik tot vijf ook allemaal gespeeld heb is een demonstratie van de hardware ontwikkelingen en daarmee een perfecte illustratie van Pixies punt.
Waar heb jij last van?

Wat de poster boven je bedoelt is dat de graphics in de ogen van veel mensen tegenwoordig gewoon "goed genoeg" zijn. Als je ziet hoe de spellen er 10 jaar terug uitzagen (Quake 3, Return to Castle Wolfenstein), dan hebben we al een gigantische sprong gemaakt.

En voor mensen die in 1990 al spellen speelden op de PC (zoals ik) waren de graphics van 2001 al goed genoeg ;)

Graphics zijn op dit moment allesbehalve belangrijk voor mij. Ik trek zonder problemen Baldur's Gate (640x480) of Icewind Dale (800x600) uit de kast om die te spelen op een 19 inch TFT. Het waren destijds goede spellen en dat zijn het nog steeds.

Natuurlijk zou ik de eerste zijn om een 3D remake te kopen, als het verhaal, de gameplay en de geweldige muziek (vooral Icewind Dale 1 en 2) hetzelfde zouden blijven.
[edit 2]@Katsunami
neen, dat is NIET wat de poster boven me geschreven heeft. Bovendien is het feit dat ik ook geniet van de huidige graphics geen punt in de discussie. Nieuwe games hebben betere graphics en verkopen minimum honderden keren beter dan de oude games. Er is dus veel vraag naar betere graphics.

@Zaphod
Ik tel slechts 1 on topic antwoord op mijn post en die geeft me op punt 1 gelijk (met kanttekeningen)
Ik denk dat je zijn punt een beetje mist: Hij zal waarschijnlijk bedoelen dat betere graphics het spel qua verhaal niet gelijk beter maken. Net zoals films in 3D en met 5.1 super-subwoofer geluid, als er dan geen goed verhaal achter zit blijven het gewoon bagger-films die er toevallig héél gelikt uitzien.

Of, in lekentaal: Een Lada met heel veel parelmoer-lak en een V8 motor achterin blijft nog altijd een Lada en wordt niet ineens een Ferrari. ;)

Graphics zijn een prachtige tool om je boodschap mee over te dragen, maar je moet dat wel doen op een manier dat het een tool blijft en niet gaan verdrinken in visuele eye-candy ten koste van het verloop van je spel. Ik denk dat Telltale daar wel hard aan gewerkt heeft, de graphics zijn niet fotorealistisch maar ze brengen de boodschap over en geven een komische uitstraling.

Disney heeft op een gegeven moment hetzelfde in de smiezen gekregen toen ze "The Princess and the Frog" uitbrachten. Die werd, ondanks het feit dat het geen 3D is en juist in de 'platte' klassieke teken-stijl gemaakt is, een enorme hit, omdat er weer een leuk en vermakend verhaal omheen zat.

Vergeet ook niet dat je vroeger dit soort tools niet had en er toen soms zelfs leukere games uitkwamen dan je nu op de markt vindt. Zou een tegenwoordige tiener zich kunnen voorstellen dat we ons toen uren achter elkaar vermaakten met Pac-Man en Tetris?
Ok ok graphics zijn moeilijk. Chill punk. Pff je hoeft niet gelijk te gaan bashen hoor.
Rustig, rustig. Rant much?
Ik heb het helemaal niet over techniek. Ik heb het over het feit dat er al jaren lang alleen maar een focus ligt op de graphics van games en er minder focus ligt op inhoud en creativiteit.
Heel goed punt dino. Veel spellen zien er qua graphics top uit maar de gameplay is om te huilen. En dat laatste maakt nou juist het spel.
20K operaties per pixels per seconde is een extreem hoog budget in vergelijking met de tijd van KQ.....
Ho maar jongens. Punkie heeft zich allang onder zijn bureau verstopt :+
Ik zou bijna mijn modrecht weer aanzetten om dit een -1 nutteloos te geven. ;( ;)
Als ze nu ook aan spellen van Sierra gaan beginnnen, zouden we eventueel ook remakes van andere Sierra klassiekers kunnen krijgen, denk aan Gabriel Knight bijvoorbeeld! :D
GK1 was meesterlijk, inderdaad. De kerkhof-muziek is een van de mooiste stukjes game-muziek die ik ooit gehoord heb.

GK2 vond ik met z'n fmv-behandeling (wat bij Phantasmagoria ook al niet werkte) eigenlijk jammer, en wat ze met een complete 3D-engine probeerden in GK3 heb ik nooit begrepen. Nee, GK1 was in het point'n'click-genre voor mij wel een van de betere games. :)
Gk1 is een klassieker (eerste game wat ik ooit gekocht heb voor een pc op een hele berg floppy's) maar Gk2 vond ik toch ook wel heel sterk, de sfeer was briljant het acteren over het algemeen ook. Veel beter dan het matige Phantasmagoria. Gk3 was een totale misser en wat deel 1 en 2 o.a. zo sterk maakte (je leerde de bad guys zeer goed kennen wat het allemaal heel persoonlijk maakte) ontbrak volkomen in deel 3. En dan natuurlijk die puzzel,......

Ja, een remake van Gabriel Knight zou ik heel graag zien maar ik denk dat het ijdele hoop is.
leuk om zo'n screenshot te zien! Voor m'n gevoel was het toen allemaal levensecht!
Inderdaad, het ging zo soepel en met zo veel kleuren.

Ik weet nog donders goed hoe leuk het was om naar filmpjes van Settlers te kijken.... dikke 60x60 pixel-bitmap over het scherm, maar wel leuk!

En hoeveel uren hebben we niet doorgebracht op "Keen" of "Keen Commander"?
't Zag er niet uit, maar wel leuk.
Of Lemmings? 32 kleuren al?

[Reactie gewijzigd door Zunflappie op 19 februari 2011 15:29]

En hoeveel uren hebben we niet doorgebracht op "Keen" of "Keen Commander"?
Commander Keen.
Heerlijk jeugdsentiment! O+ O+
Laatst KQ1 nog eens gespeeld (met walkthrough binnen 1,5 uur :))
(er is btw een collection uitgebracht met geintegreerde DosBox, zodat alle oude spellen nog gewoon te spelen zijn op Windows XP en hoger :D)

[Reactie gewijzigd door Havocnl op 19 februari 2011 10:18]

Van KQ 1 en 2 zijn ook ontzettend goede fan remakes, maar kwa gameplay meer in de stijl van Monkey Island (mouse input, en je kunt niet dood of verkeerde dingen doen)

http://www.agdinteractive.com/games/games.html
Mooi dat zulke fanprojecten worden gerealiseerd met nieuwe graphics!

Maar dat je niet dood kan, lijkt me sterk. Je kon namelijk dood in MI1 als je 10 minuten lang onder water bleef en dit is ook in de remake gebleven.

Als ze zouden doorvoeren dat je niet dood kan gaan, zou dit pure verkrachting zijn v/d oude game!

Naast het feit dat je de game zo ingrijpend veranderd, is de fun factor IMO er ook af.
Maar dat je niet dood kan, lijkt me sterk.
Er zijn wat uitzonderingen, je kunt idd verdrinken. Maar je kunt gewoon geen dingen meer doen waardoor je niet meer verder kunt. Dus niet dat je aan het eind van de game net dat ene item nodig hebt dat je aan het begin van de game had moeten regelen, waardoor je weer helemaal opnieuw moest beginnen.
zou dit pure verkrachting zijn v/d oude game!
Nonsens. Jouw mening is niet toepasbaar op iedereen. Ik heb de KQ serie nooit leuk gevonden juist omdat je dood kon of dingen kon doen waardoor je niet meer verder kon en overnieuw moest beginnen. Ik heb me dan ook prima vermaakt met die remakes, en velen met mij (anders waren ze niet zo populair)

[Reactie gewijzigd door .oisyn op 21 februari 2011 11:30]

Vertel....... waar?

Dat zou wel vet zijn. Zeker als er een versie komt voor android, WinMob, iPhone. Heel relaxed voor in de trein :)
King's Quest 7 blijft een van mijn favoriete adventures!
Moeilijk en met hele mooie graphics voor die tijd. Als ze de moeilijkheid van de serie handhaven kan dit een toffe game worden.
KQ7 was een beetje te Disney vond ik. KQ V "Absence makes the heart go yonder" en KQ VI "Heir today gone tomorrow" vond ik de beste. Ah, die goeie oude tijd =)

[Reactie gewijzigd door bobwarley op 19 februari 2011 10:37]

KQ VI was briljant inderdaad, verhaal was ook zo gaaf dat ze het zouden moeten verfilmen!
Ik was altijd meer fan van Magnetic Scrolls.
Wonderland / Hitchhickers Guide / The Pawn waren echt topgames!
Wat worden we oud...
Heb veel plezier beleefd aan de latere delen, hoop dan ook dat de serie net als Monkey Island 1 en 2 geschikt wordt gemaakt voor de iPad! O+
Hmm Kings Quest heeft al een remake gemaakt door fans. The Silver Lining Check deze site maar: Phoenix Online
Niet te vegeten. Hier speel je hem online: http://sarien.net/kingsquest :)
Whaaaaa, wat vreemd. ex-Lucasarts adventures en ex-Sierra adventures die nu door hetzelfde bedrijf gemaakt worden...
Het bedrijf bestaat grotendeels uit ex Lucasarts Adventures medewerkers. Die gaan nu Sierra games maken. Dit kan echt niet ;) Dat is als Amerika die in WWII ineens met Duitsland gaat samenwerken...

Dat is net als Mario en Sonic in dezelfde game... Dat was ook al zo freaky.

Ben wel echt benieuwd, Telltale is wel de enige die op dit moment door heeft hoe je een goede adventure maakt, alhoewel ze erg casual en makkelijk zijn... Next up: Luisure Suit Larry in de eerste goede game sinds 1996... Dan Police Quest... :D En Space Quest.... :D Whoohooo :D
En dan te bedenken dat Telltale ook nog eens door ex-LucasArts medewerkers is opgericht. Je kan het bijna digitale inteelt noemen!
Zoals een aantal anderen al zeiden: sla King's Quest maar even over en kom eerst maar met een Space Quest revival. En ipv Sam & Max had ik ook veel liever eerst Day Of The Tentacle gezien. DOTT en Space Quest zijn voor mij de beste adventures ooit :)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True