Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 59 reacties

Ontwikkelaar Telltale Games biedt de vierde aflevering van zijn point-and-clickadventure Sam and Max gratis als download aan. Met de actie wil het bedrijf de lancering van het tweede seizoen van het avonturenspel opluisteren.

Abe Lincoln Must Die, de vierde aflevering van het eerste seizoen, kan worden binnengehaald via de online winkel van Telltale Games en van downloadsite FilePlanet, waarvoor gamers wel een account moeten hebben. Normaliter rekent Telltale negen dollar per aflevering. Een heel seizoen kan worden gekocht voor dertig euro.

Sam en Max zijn oorspronkelijk figuren uit een stripboek uit 1987. Spelontwikkelaar LucasArts gaf in in 1993 de figuren de hoofdrol in de point-and-clickadventure Sam & Max Hit the Road. Het bedrijf zag af van het aangekondigde vervolg Sam & Max: Freelance Police, waarna ontwikkelaar Telltale Games het project nieuw leven inblies. De ontwikkelaar besloot het spel in afleveringen via het internet te gaan verkopen. Het tweede seizoen gaat op 8 november van start.

Sam & Max - screenshot uit episode 4
Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (59)

Eindelijk! :D Zit al jaren te wachten op een nieuwe Sam & Max. :)
Max: Sam, either termites are burrowing through my skull, or one of us is ticking.
Sam: Oops, oh yeah.
[pulls out the scientist's head, which is a bomb]
Sam: Max, where should I put this so it doesn't hurt anyone we know or care about?
Max: Out the window, Sam. There's nothing but strangers out there.
:P
Ik vraag me af of dit nog aan zal slaan, er zijn zoveel games op de markt tegenwoordig en zitten we nou echt te wachten op een point and click game waar je uit eindelijk ook nog voor zou moeten betalen?
Er zijn juist veel te weinig fatsoenlijke adventure games, ofwel point and click..
Ze komen gelukkig toch nog regelmatig: www.adventure-island.nl (let op het streepje)

Ieder zo zijn eigen genres.. MMO's zoals nu steeds populairder worden en veel van die nieuwe games kunnen niet echt mijn interesse trekken..

ook de uitspraak, waar je uit eindelijk ook nog voor zou moeten betalen is ook onzin natuurlijk, want dat zou je dus voor elke gamegenre kunnen doortrekken..
Stel je voor, betalen voor een adventure-spel! 8)7
eeeh ja tuurlijk betalen voor een adventure spel!!!! dan worden er tenminste weer eens wat meer van gemaakt ala de oude classics van Lucas arts.
goede en onderhoudende adventures worden erg schaars. Zo ie zo worden spellen naar mijn mening steeds oppervlakkiger doordat er steeds meet aandacht word besteed aan graphics ipv gameplay!
Waarom zou het niet aan kunnen slaan? Point en click kan nog steeds leuke spellen opleveren veel adventure spellen zijn op deze manier opgebouwd. Bovendien zijn veel van die simpelle mini games ook onvoorstelbaar populair. Niet iedere gamer wil hetzelfde en er zijn zat mensen die een point en click wel leuk vinden.
Er is wel een tekort aan point and click spellen van niveau. De tijd van Monkey Island3 etc was een geweldig tijd. MI3 speel ik nog steeds om de paar jaar. O+
Dit is echt een leuk spel. Ik ben sowieso een fan van het adventure genre.. ik vind het persoonlijk jammer dat er tegenwoordig nog zo weinig van die games uit komen,
En de humor is ook nog eens hilarisch vind ik :)
Erg leuk spelletje, jammer dat tegenwoordig alles in 3D moet, want het originele spel was in 2D hilarisch!

Ze hebben de sfeer wel heel goed te pakken van het oude spel. Een waardig vervolg!
Ben ik het wel mee eens.

Voor de nieuwe gamers zal het ws niet uitmaken, maar de oude S&M fans zullen het waarschijnlijk een achteruitgang vinden. Hetzelfde gold voor de laatste in de Monkey Island reeks. De eerste 2 waren geniaal in hun humor en simpele graphics. Maar de laatste, in 3D, haalde alle magie uit het spel.
Je vergeet Monkey Island 3, welke nog wel 2D getekend was. Monkey Island 4 was pas in 3D, en is ook de enige van de serie die ik niet gespeeld heb, hoewel ik heb gehoord dat die beter was dan 3 :)
Ik heb de hele Monkey Island serie uitgespeeld. Nr. 4 was idd, ernorm leuk (Zonde dat je die niet gedaan hebt zeg! Maar het is nog niet te laat ;)). Ik hoop dat Monkey 5 nog eens komt...

[Reactie gewijzigd door Cybergamer op 6 november 2007 12:54]

Iedereen die Monkey Island 4 beter vindt dan 3 moet nodig zijn mond gaan spoelen met zeep, dat spel had bij lange na niet de sfeer en de humor van de voorgaande 3 delen |:(

[Reactie gewijzigd door GreatDictator op 6 november 2007 17:16]

Aha, dus afwijkende meningen zijn niet van belang? in 4 zat duidelijk de sfeer en de humor uit voorgaande delen. Insult fights, monkeys, elaine, pirates etc...

Alleen die besturing :(
Ik moet zeggen dat ze met deze 3d versie toch nog veel leuks uit het origineel hebben kunnen behouden.
Wat ik vooral jammer vind is dat elke episode een losstaand geheel is, waardoor het dus minder als 1 groot avontuur aanvoelt, wat net bij de 2d versie het wel leuk maakte.
Wat ik vooral jammer vind is dat elke episode een losstaand geheel is, waardoor het dus minder als 1 groot avontuur aanvoelt, wat net bij de 2d versie het wel leuk maakte.
Niet helemaal juist. Er zit wel degelijk een verhaallijn in: De episodes zijn met elkaar verbonden via een "overarching plot".
Maar dat maakt het toch niet slechter per se in 3D, zeker voor degenen die nooit de 2D versie gedaan hebben? Da's vergelijkbaar met zeggen 'jammer dat er een Lord of the Rings film gemaakt is, want het boek was spannend!'.
2D kan meer karaktervol getekend worden.
Kan, maar dat gebeurde niet, want er was maar ruimte voor een beperkte hoeveelheid sprites, dus erg veel uiteenlopende karaktertrekken kan je dan ook niet kwijt.
Heb jij wel eens echt goede adventure spellen gespeeld? Broken Sword 1 en 2? Full Throttle? Day of the tentacle? Die spellen hadden een stijl die met 3d nog steeds niet is geevenaard imho.
2 words: Grim Fandango

3D en een geweldig sfeervolle game!
Maar het verschil is uiteraard dat Grim Fandango geen 2D voorgangers had en dus ook geen fans om teleur te stellen. Monkey Island 4 in 3D was inderdaad geen vooruitgang, zeker tov. het mooie deel 3.
1 word, kutbesturing. Ipv de lekkere point en click moet je hier lopen met het toetsenbord. Dat hebben ze ook gedaan bij monkey island 4 en viel mij persoonlijk zwaar tegen. Wat was er mis met lopen met de muis? raaaah
Je Spectrum ZX belde net, hij wil z'n sprites terug.

(Er is zelfs nooit PC video hardware geweest die iets met sprites kon, dus dat hele idee van Engelse ziekte door beperkte sprites is een wrede dood gestorven in 1983.. We zijn inmiddels 'maar' 25 jaar verder.)
In computer graphics, a sprite is a two-dimensional/three-dimensional image or animation that is integrated into a larger scene.
En vervolg dat waardig is hoort inderdaad op de frontpage van T.net, die zijn namelijk best zeldzaam. Ik heb dit helemaal gemist en dat terwilj ik nog wel een enorme fan ben/was van die Lucasarts adventures.
* KnetterGek trekt 'zn creditcard en bereid zich voor op de her-ontdekking van de point-and-click adventure. :D
2D geeft het comic gevoel voor mij
in een 3D omgeving kan ik me lastig orienteren
Maar dit is toch geweldig!

Er wordt gewoon weer nieuw leven ingeblazen in het point&click genre. Denk Wii! er is nog, naar mijn weten en ik ben geen expert, geen goeie (ook dat is weer betrekkelijk natuurlijk) P&C game verschenen op de Wii!

Wat is er rielexter dan een P&C op de Wii? :Y)
Binnenkort komt de laatste CSI-game ook op de Wii uit.

Op zich worden de CSI-games een beetje lauw ontvangen, het is nou niet echt het summum van point & click, maar ik ben benieuwd hoe het op de Wii uit gaat pakken.
Zoek maar op, Zack&Wiki, niet echt een point and click adventure maar wel erg goed, helaas moeten we in europa weer wachten tot 2008 voor hij hier komt :-( Leuke getekende stijl en hoewel beetje kinds van looks behoorlijk uitdagende puzzels!
Tja, ik zie Telltale' s CSI spellen meer als een manier voor ze om snel geld te verdienen, wat ze vervolgens in Sam & Max kunnen pompen :P
Raar dat ze niet deel 1 of 2 doen dan, ik heb hem gespeelt en de latere 'afleveringen' zitten vol met verwijzingen naar eerdere delen die je niet kan begrijpen zonder die gespeelt te hebben. Verder vond ik dit niet het sterkste deel ;)
Misschien juist daarom dit deel.
Op het moment dat mensen dingen gaan missen en merken dat ze de eerdere delen ook nodig hebben gehad dan zullen ze geneigd zijn deze te gaan kopen, mits het deel op zich speelbaar is natuurlijk anders zal het in de kast belanden.

Een gratis deel weggeven kan ervoor zorgen dat mensen je product uitproberen en daardoor de rest ook gaan kopen, ik heb het idee dat dat de insteek is geweest.
Hoe lang doet een gemiddeld persoon over een episode? 9 dollar(6,2 euro) is namelijk wel een erg goede prijs als je een goede speeltijd hebt!

Half life 2 - ep2 heb ik in een aantal uurtjes uitgespeeld maar koste me wel een flinke duit met geld invergelijking met deze game :)
Half life 2 - ep2 heb ik in een aantal uurtjes uitgespeeld maar koste me wel een flinke duit met geld invergelijking met deze game :)
Zucht... een paar uurtjes... Je mag ook best eens genieten van een spel hoor, dus eens wat verder om je heen kijken hoeveel tijd er in een spel is gestoken en hier en daar eens wat experimenteren met je omgeving. Niet meteen rennen en racen en verder-verder-verder-want-ik-wil-weten-hoe-het-einde-eruit-ziet. En dan vol trots vertellen dat je het in 3 uur hebt uigespeeld. Bah. :r

Sommige stukken in halflife doe ik wel 20x over, ik zie het als een sport om bepaalde stukken zonder (of met zo weinig mogelijk) verlies van health te doorstaan. Dat maakt het een uitdaging. Er is toch niks aan om een stuk te beginnen met 100 hp en aan het einde nog maar 5 hp te hebben en dan gewoon wat healthkits op te pakken? Het is veel leuker om aan het eind nog steeds 100 hp of 90 ofzo te hebben. Maar misschien is that just me.

[Reactie gewijzigd door Bergen op 6 november 2007 12:42]

Wat een ... nou,laten we het bijzondere instelling noemen.

Jij vind dat het zijn schuld is dat hij HL2-ep2 zo snel uit gespeeld heeft en dat hij zich eigenlijk wel een beetje moet schamen dat dat zo snel ging want nu heeft hij niet alles gezien wat er te zien viel?
Hoe bedoel je het als je het niet zo bedoeld?

Of bedoel je dit echt, en is het inderdaad ook mijn fout als ik in HL nu eenmaal niet zo lang nodig heb om een level door te raggen, alle beestjes aan flarden te knallen en eigenlijk heel snel uitgekeken ben op de omgeving, tenzij die aan flarden te schieten is?
Nee! Ik betaal geld voor een leuk spel dat me een poosje van de straat houdt. Als dat spel te kort duurt omdat ik niet genoeg tijd spendeer met de bloemetjes in de wei bekijken die liefdevol voor me gerendert zijn, dan is dat de schuld van die verdwaasde bloemenrenderaar die bloemen gaat zitten renderen terwijl er verhaal geschreven had moeten woren en levels en battles gebouwd hadden moet worden. Als ie anderhalve week doorbrengt in een kas om de textures voor de onderkant van de blaadjes helemaal correct te krijgen wordt het spel daar toch niet leuker van.

Zeker een lineair spel als HL moet het hebben van zijn verhaal, veel actie en veel set-piece battles. De speeltijd krijg je groter met meer grotere en/of complexere levels en battles.
't is geen STALKER waar je onder het motto "hier is wat te verkennen" een stuk map opzoekt waar je normaliter nooit komt om de interressante levensvormen te bekijken, bewonderen en aan flarden te knallen.
Ik vind het daarom ook heel raar dat je stelt dat degene die het spel snel uit hebben maar eens bij zichzelf te rade moeten gaan waarom ze niet meer van het spel genieten. Dat lijkt me namelijk niet de schuld van de speler.
beetje kort door de bocht. er zijn heus meer spelers die het graag rustig aan doen. je mag in een spel dan 100hp hebben, in het echt zou je na de 1e of 2e kogel al onder de groene zoden liggen. daarom vind ik het zelf ook altijd erg leuk om de situatie eerst te bekijken en daarna op tactische wijze mijn vijanden om te brengen. en idd, om nu en dan eens te genieten van het uitzicht :)

bovendien, als je op een iets hogere moeilijkheidsgraad speelt zal dit wel moeten, en misschien is het dus wel de bedoeling van de makers dat je wat meer tijd neemt om tactische oplossingen te bedenken voor lastige situaties; dan ben je wel even wat langer bezig met het uitspelen..
20x een level opnieuw spelen, pfff
bekijk jij gekochte films ook 20x op de hoop dat je iets nieuws ziet??
Bij een goede film, ja, graag :)

Er zijn films waar ik bij de vijfde keer kijken nog steeds nieuwe dingen in de achtergrond ontdek :P
Half life 2 - ep2 heb ik in een aantal uurtjes uitgespeeld maar koste me wel een flinke duit met geld invergelijking met deze game
Zucht... een paar uurtjes... Je mag ook best eens genieten van een spel hoor, dus eens wat verder om je heen kijken hoeveel tijd er in een spel is gestoken en hier en daar eens wat experimenteren met je omgeving. Niet meteen rennen en racen en verder-verder-verder-want-ik-wil-weten-hoe-het-einde-eruit-ziet. En dan vol trots vertellen dat je het in 3 uur hebt uigespeeld. Bah.

Sommige stukken in halflife doe ik wel 20x over, ik zie het als een sport om bepaalde stukken zonder (of met zo weinig mogelijk) verlies van health te doorstaan. Dat maakt het een uitdaging. Er is toch niks aan om een stuk te beginnen met 100 hp en aan het einde nog maar 5 hp te hebben en dan gewoon wat healthkits op te pakken? Het is veel leuker om aan het eind nog steeds 100 hp of 90 ofzo te hebben. Maar misschien is that just me.
eh? das allemaal heel fijn, maar er zijn niet veel mensen die dat doen. Vind het best leuk side quests op te lossen enzo, maar ik ga echt niet om de 3 minuten stoppen en om me heen kijken omdat de omgeving zo mooi in detail is gebracht :S bah :r

[Reactie gewijzigd door D2Freak op 7 november 2007 09:29]

Heb episode 1 gespeelt, echt on-ge-lo-fe-lijk saai

en de grappen zijn ontzettend dom..]

maar goed, smaken verschillen, zo blijkt maar weer
correctie: jij VINDT de grappen ontzettend dom. Het is en blijft een kwestie van smaak.
Ik vond ze geniaal :D

O wat mis ik die oude lucasfilm adventures zo hard. zelfs de 3D versies.
Grimm Fadango was een waar meesterwerk.
de 2d style was toen supper vet, hoewel de 3d variant er zeker niet voor onder doet.

maar vroeger hat je heel veel van die reeksen, sam & MAx, Full Throtle, Simon the sourcerer, Day of the tentacle enz...

helaas komen dit soort games niet meer uit, en is deze nieuwe sam and max toch zeker wel een leuke variant...

MAAR ... 3d haalt wel bij sommige de charme uit het spel,, zoals simon the sourcerer 3d
dan probeer maar eens 'runaway', is nu ook een 2e van, zeer mooi en goed spel..
oooh bijna vergeten ... Indiana Jones serie :)
Geweldig. Ik zat sowieso al te wachten op deze release. Deze reeks is echt weer heerlijk als vanouds!

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True