Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

De in Amsterdam gevestigde ontwikkelaar Kava probeert via Kickstarter geld in te zamelen om een nieuwe versie te kunnen ontwikkelen van Call of Combat, een real-time strategy multiplayergame uit 2002. De studio heeft aan 30.000 euro genoeg.

Aan de 30.000 euro die Kava binnen de komende 29 dagen via Kickstarter hoopt op te halen, heeft de kleine studio genoeg om de ontwikkeling van de real-time strategy multiplayergame Call of Combat af te ronden. Het team staat onder leiding van Florian Käding, die de originele game ontwikkelde die in 2002 op de markt kwam. Het team van Kava bestaat inmiddels uit zes man. Daarmee probeert de Amsterdamse studio een nieuwe versie van de game te ontwikkelen, waarin de gameplay van het origineel voorzien wordt van een hedendaags uiterlijk.

Call of Combat speelt zich af tijden de Tweede Wereldoorlog en onderscheidt zich van andere rts-games doordat de deelnemende spelers slechts een squad van vier soldaten aansturen. Met die squad kan een speler het tegen één andere speler opnemen, maar er kan ook in teams gestreden worden. De speler met de hoogste rang treedt dan op als aanvoerder. Die aanvoerder heeft meer overzicht over het slagveld, om zo aanwijzingen te kunnen geven. Van de game is al een speelbare demo te downloaden, die beschikbaar is voor Windows en OS X.

Call of Combat op Kickstarter

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

Dit doet mij een beetje aan "Hidden and Dangerous" denken, hoewel geen multiplayer. Dat was toen de tijd best vernieuwend met de mogelijkheid meerdere characters real-time tactische commandos te geven.

Best wel vet.

[Reactie gewijzigd door TotallyNealz op 19 februari 2015 10:04]

Voor de geÔnteresseerden, H&D is vrij te downloaden:

http://www.gamershell.com/download_3644.shtml
Hidden & Dangerous (2 en expansion) waren relatief onbekende spellen, maar ik heb me er wel echt mee vermaakt. Voor die tijd zeer realistisch. Het geven van commando's maakt het spel iets minder een 3rd person shooter en wat minder vlot, maar voor degenen die dat wilden kon je ook alle missies in je eentje doen. Het probleem was dan wel dat je zo dood was.

Het leuke was dat je je dat alle ook kon wisselen van speler tijdens het doen van een missie. Dat kan bij dit spel dus niet en vind ik persoonlijk wel jammer. Het komt misschien ook door de opzet dat je minder echte missies speelt, maar meer een soort skirmish games.

Ben benieuwd of ze alleen de graphics wat op gaan poetsen of ook nog iets aan de gameplay gaan doen. Misschien moet ik ook de demo maar eens uit gaan proberen.
[s]H&D heeft er inderdaad wel iets van weg. Maar het multiplayer element staat in deze game wel echt centraal, omdat het vooral in de meer competitieve games nogal meedogenloos is als je in je eentje iets probeert te ondernemen. Je bestuurt dan wel vier soldaatjes, maar bent altijd erg afhankelijk van je teamgenoten voor ondersteuning. Een hit is een kill en daarom speelt bijvoorbeeld cover fire van team mates en goed gebruik van het terrein een erg grote rol.

Ik ben een van de developers overigens en er is een alpha demo besch[ikbaar als onderdeel van de kickstarter, dus ik zou die vooral even proberen ;).
30000 euro klinkt wel als erg weinig geld voor dit spel. Denk dat je daar ongeveer een maand aan development voor kunt financieren, als je er met een man of 5 aan werkt.

Het spel ziet er wel interessant uit, en ze zijn al een eind op weg dus misschien gaat het wel lukken.
Er staat dat er 30k nodig is om het spel af te ronden; ergo het is niet voor de ontwikkeling van het hele spel.
Dat klopt, maar ik vind het nogal een waslijst wat op de Kickstarter pagina staat. Ook de stretchgoals die ze met 10K extra denken te doen lijken mij nogal veel werk.
Ik weet niet hoe het voor deze "studio" zit maar het is vaker een combinatie van funding. Ik ken wel een paar privť seed funders die bijvoorbeeld als voorwaarde voor een financiering van 150K stellen dat er dan via crowd 30K opgehaald moet worden met bijv een startende Pledge van §1,-.

Dat betekend voor de seed funder namelijk dat er 30.000 reeds betalende potentiele spelers zijn en er mogelijk potentie genoeg is voor de game.

Je kan ook wel een goal zetten van 180K maar ook dat brengt dus een risico met zich mee dat je het niet haalt en terug bent bij af. Niet halen is niet betalen. Nog los van het beeld dat bij de potentiele kopers zit. 180K en nu pas op een §1300,-. Ik wacht wel even voor ik deelneem.

Ook al is het niet mijn type game wel een leuk project.
Toch is er door ons wel degelijk nagedacht over de financiŽle consequenties van de stretch goals. Als je iets belooft wat je niet waar kunt waarmaken ligt je reputatie als nieuwe studio natuurlijk snel te grabbel. Daarom hebben we voor de stretch goals ook met name gekozen voor uitbreidingen die weliswaar goed ontworpen moeten worden op niveau van de game mechanics, maar niet direct heel veel extra art / animaties / 3D models / sounds en andere dergelijke assets vereisen. Het ontwikkelen van features als een extra game mode of een battle planning feature is uiteraard ook niet eenvoudig, maar wel goedkoper dan, bijvoorbeeld een heel nieuwe environment set.
30k is inderdaad niet zoveel geld, vooral als je vanaf het begin als een volwaardig bedrijf wil functioneren (met hoge vaste kosten te gevolg). Als je de kosten in met name de eerste fasen van ontwikkeling laag houdt kan je met een beperkt budget een heel eind komen. Bijvoorbeeld door niet regulier te huren (anti-kraak) en allerlei creatieve 'start-up' manieren afspraken te maken binnen het team.

Bovendien is er door het hele team al erg veel tijd (en ook wel degelijk het nodige geld) gestoken in de ontwikkeling tot nu toe. Onze bedoeling is om met deze 30k een goed speelbare en afgerond versie van het spel te maken waar met name de meer competitieve speler zich goed mee kan vermaken. Met name als de kickstarter succesvol blijkt is er natuurlijk altijd de mogelijk om ook op andere manier nog geld binnen te krijgen om de ontwikkeling te financieren.
Ben jij nu iemand van het ontwikkelteam (de eerste helft lijkt nee, de tweede helft lijkt ja). Ben namelijk wel erg benieuwd naar hoe jullie het regelen qua geld. Wat 30.000 is gewoon echt niets. Vooral juist voor games met competitieve multi-player elementen. Dat kost gewoon zoveel extra tijd en geld om goed te krijgen.
Zelfs voor 5 man voor een maand lijkt me dat veel te weinig. Het klinkt echter wel dat men er reeds mee bezig is en enkel nog 30k nodig heeft voor het af te ronden.
Misschien is het een extra financiering, wat ze er nog bij willen hebben om het te realiseren.
30.000 euro, 6 ontwikkelaars. Ehm.. Gaan ze het in een maand afmaken? Of is dit weer zo'n kickstarter waarbij een onrealistisch laag bedrag gevraagd wordt zodat ze in ieder geval iets hebben? Een andere optie is dat ze denken dat met 30.000 euro crowdfunding ze investeerders kunnen overhalen. Maar dat is tot nu toe ook vaak niet gelukt. Als er al een investeerder achter staat snap ik de KS campagne ook niet.

Ik snap de keuze voor Call of Combat ook niet, er is nog geen wiki pagina over te vinden. Zo populair was het dus niet?
Niet iedereen is natuurlijk full-time betrokken met een full-time salaris. Het is een meer guerilla approach dan dat! Anders brand je zo door al je geld heen natuurlijk.

Het originele spel is nooit breed bekend geweest, maar heeft een behoorlijk trouwe aanhang gehad over de jaren heen. Een beetje een cult classic dus, waar in de loop der jaren toch tienduizenden spelers ruim een miljoen competitieve potjes gespeeld hebben.
Ok, laat ik het anders zeggen. 30.000 euro is ongeveer 1 developer die 6 maanden full-time werkt (aan kosten, lijkt me fair). Daar kun je wel een simpele game mee maken voor de telefoon, maar een game met oa features zoals multi-player is echt niet te doen. Vandaar mijn vraag over waar de rest van het geld vandaan komt. Veel KS projecten gebruiken van dit soort truuks voor funding. Vandaar :).


Ik heb bij meerdere kleine game bedrijven gewerkt, dus ik heb wel ongeveer een idee van hoeveel een game maken kost ;)
Leuk idee... de gameplay ziet er prima uit.. alleen... ik heb geen CC dus even een mail gedaan of er nog een Paypal backing optie gaat komen :)
Ja, erg vervelend voor ons dat een CC verplicht is bij Kickstarter. Ik begrijp om eerlijk te zijn ook niet zo goed dat Kickstarter toen ze vorig jaar naar NL kwamen niet wat beter z'n best heeft gedaan om een alternatief aan te bieden. Veel NL'ers hebben immers geen credit card.

Het kan natuurlijk ook zijn dat hier een technische reden achter zit. Een pledge op Kickstarter is immers geen betaling, maar alleen een soort intentieverklaring dat je CC gebruikt mag worden als het project slaagt. Wellicht dat noch iDeal noch PayPal zoiets ondersteunen?

[Reactie gewijzigd door kading op 20 februari 2015 23:20]

Ik ben normaal gezien altijd wel supporter van dit soort projecten, respect daarvoor!.. Maar dit ziet er imho niet echt spectaculair uit, zowel niet qua snelheid, als gameplay en graphics/models..

Of zijn dit de beelden van het spel uit 2002? :?

Wel een pluspuntje voor het WW2 thema!

De eerste kickstarter met een WW2 Firstperson shooter voor de PS of PC krijgt mijn centjes! :)
De snelheid is natuurlijk wel een bewuste keuze geweest. Het is immers een multiplayer strategiespel waar je als team moet samenwerken om te kunnen winnen. Als het spel te snel zou zijn zou er simpelweg geen tijd meer zijn om daadwerkelijk als team een plan uit te werken en uit te voeren. Dan wordt het meer een soort onoverzichtelijke clickfest. Ook leuk op z'n tijd hoor, maar dat is niet iets wat we willen maken :).

Wat de graphics betreft zijn er als indie studio al aardig trots op eigenlijk. Maar met de miljoenenbudgetten van de AAA titels valt als natuurlijk niet echt te concurreren!

[Reactie gewijzigd door kading op 20 februari 2015 23:28]

Hier ook een liefhebber van de WWII setting. Geen vage futuristische wapens of gimmicks maar gewoon 'simpele' oorlogsvoering. Ben wel benieuwd hoe populair dit thema is onder de jeugd van tegenwoordig.

Gigantisch offtopic maar waarom gebruik je niet 'naar mijn mening' in plaats van 'imho' welke je ook nog onderstreept. Voegt toch echt niks toe aan je bericht?
haha heb je daar nu je tijd aan verspild, om te typen dat ik imho ipv naar mijn mening heb geschreven? ;)

En dat is natuurlijk om te onderstrepen dat ik dat vind ja. Ook al zijn anderen het daar niet mee eens.
Ben ontzettend aan het azijnzeiken op dit moment maar klinkt het je niet kinderachtig in de oren? Net als mensen die eindigen met 'ofzo'.
Je vergat om er 'naar mijn mening' bij te zetten _O-
Volgens mij kan je dit beter een nieuw deel of vervolg noemen ipv remake zoals in de titel. Ga de demo wel even proberen klinkt wel interessant.
In eerste instantie is het vooral een remake (qua core gameplay en concept), maar onze plannen gaan veel verder dan wat het ooit was dus dan wordt het langzaam een vervolg. Beide wel correct dus ;).
ik ben benieuwd, leuk spel geweest destijds.
Kan in teamverband ook best potentie hebben.
Het lijkt veel op men of war. Daar plaats je ook mannen, maar ook tanks, kannonen, mortars enzovoorts. Speelt zich ook af in wo2 setting. Enige wat anders is, is dat je hier 4 man hebt thats it. Het aansturen van mensen, is geen slecht idee. Als iemand niet communiceert of het is iemand van een ander land die totaal geen engels spreekt is het toch lastig, ik hoop dat ze standaard commando's in het spel zetten zodat die gene nogsteeds kan communiceren.

edit: typfoutjes.

[Reactie gewijzigd door th3sander op 19 februari 2015 10:24]

Ik heb het origineel nooit gespeeld, maar het doet me denken aan Socom...: Tactical Strike voor de PSP (single player). Een zwaar ondergewaardeerde game waar ik erg van heb genoten.
ben ik de enige die call of combat een rare naam vind?
Mwah. De roep tot strijd(en) van het gevecht. Het valt nog mee, maar het lijkt wel weer wat op... Als je het gaat afkorten al helemaal. ;)

[Reactie gewijzigd door Danny.G op 19 februari 2015 10:02]

'De roep van het gevecht' is de juiste vertaling... letterlijk vertaald is het 'oproep van het gevecht'. Alhoewel je in die strekking en de gebruikte termen volgens mij in het Engels eigenlijk 'Call for Combat' hoort te zeggen, maar ben niet helemaal zeker of dit nou als een werkwoord word gezien in die strekking in de Engelse taal.... het is volgens mij niet helemaal hetzelfde als 'Call for Duty'.
Jeetje, slecht vertaald van me inderdaad. 8)7
Call for Combat: Roep om Gevecht
Call of Combat: Roep van het Gevecht
Er is een verschil, maar dat maakt de titel van deze game nog niet verkeerd. Call of Combat kan verwijzen naar soldaten die zich als het ware geroepen voelen om te vechten voor hun zaak. Geroepen door het gevecht. The Call of Combat.

Kan dus prima zou ik zeggen.
Het klinkt inderdaad een beetje als een soort namaak Call of Duty. Net als nep horloges en tassen.

Maar goed, maar zien hoe dit werkt. Het idee is niet helemaal uniek. Dit klinkt een beetje zoals World In Conflict werkte als RTS.

Ook maar kijken of ze genoeg hebben aan het bedrag. Niet elke kickstarter game die zijn financieringsdoel haalt wordt ook daadwerkelijk uitgebracht. Afgelopen weken was er al een mooie shitstorm over Godus van Peter Molyneux.
Niet helemaal on-topic maar ik ben het met je eens. Call for combat had imo logischer geweest. Doet verder natuurlijk niets af aan de game.
Nee. Call of Duty klopt wel. Het is de roep van de plicht.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True