Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 56 reacties

Het feit dat Microsoft waarschijnlijk minder Nokia-telefoons en Lumia-modellen uitbrengen, heeft volgens de technologiegigant geen impact op het app-aanbod van Windows voor smartphones. Dat zegt directeur Satya Nadella dinsdag in een gesprek met ZDNet.

ZDNet sprak met Nadella na zijn keynote tijdens de Worldwide Partner Conference. Het was voor het eerst dat de topman naar buiten trad nadat deze week naar buiten kwam dat Microsoft bijna 8000 banen schrapt, waarvan vele betrekking hebben op de telefoontak van het bedrijf. Microsoft zei dat de focus komt te liggen op een effectiever portfolio van telefoons.

Microsoft-kenner Mary-Jo Foley van ZDNet vroeg aan Nadella of hij niet vreest dat het app-aanbod onder de ontslagen lijdt, nu Microsoft minder Windows-toestellen dreigt uit te brengen. De topman is daar dankzij het zogeheten 'universal Windows platform' echter niet bang voor, zo benadrukt hij. Dat platform laat applicaties op tal van Windows 10-compatibele apparaten draaien, waaronder pc's en smartphones.

Volgens Nadella zorgt het 'conventionele' startmenu in Windows 10 ervoor dat de Store meer tot zijn recht gaat komen. "Het is niet dat ik het oude terug wil brengen, maar het is de beste manier om de winkel samen te voegen. Windows 8 was groots, behalve dat niemand de store ontdekte. Windows 10 biedt de store aan in een voortreffelijke manier."

Nadella stond in het interview met Foley ook stil bij zijn holografische bril, de HoloLens. Aanvankelijk leek het er namelijk op dat vooral wetenschappers van de bril gebruik gaan maken. Onder meer NASA werkt met Microsoft namelijk samen aan een project. Toch mikt Microsoft met de HoloLens niet alleen op onderzoekers, zo meent de ceo.

"Natuurlijk zal de eerste HoloLens-versie gericht zijn op ontwikkelaars en bedrijven", zo vertelt hij. "Maar met de eerste versie wil ik dat we ons meer gaan richten op bedrijfstoepassingen." Volgens hem zorgt dat er automatisch voor dat ook consumenten meer met de bril te maken krijgen. Voorbeelden zijn volgens hem ziekenhuizen, andere zorgvoorzieningen en retailers.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (56)

Je kunt je ook afvragen waarom MS zo nodig op de smartphone markt zou willen doorbreken. De stap van Nadella om deze divisie flink te verkleinen lijkt me logisch. Ze hebben jarenlang geprobeerd een flink marktaandeel te krijgen via steun aan Nokia, maar dat is ze niet gelukt. Dit heeft ze veel geld gekost, dit terwijl ze veel makkelijker geld verdienen op een andere wijze. MS krijgt namelijk door licentiedeals 5 tot 15 dollar per Android apparaat. Dit zorgt voor enkele miljarden inkomsten per jaar waarvoor ze niets hoeven te doen.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 14 juli 2015 20:53]

Je kunt je ook afvragen waarom MS zo nodig op de smartphone markt zou willen doorbreken

80% van de internetgebruikers zijn mensen die op een tablet of mobiel zitten. Een jaar of 8 geleden was dat 80% van de internetgebruikers zit op een PC. En 95% van de PC gebruikers zijn Windows gebruikers. Verder krimpt de PC markt en groeit de mobiele markt.

Logisch dat Microsoft niet 'gewoon' die mobieltjes voorbij laat gaan. De nieuwe CEO heeft een nieuwe strategie (o.a. ook ontwikkelen voor andere platformen dan Windows, en Windows universeel maken) maar de smartphone markt is waar het geld verdient wordt, en dus blijft men daar proberen door te breken.
en dus blijft men daar proberen door te breken.
Proberen door te breken maar met zo weinig mogelijk verspilling van middelen. Ze hebben in de voorgaande jaren met geld gesmeten en dat heeft ze niet gebracht wat ze wilde. Het marktaandeel is nog steeds gering. Door het ontslag van een kleine 8000 medewerkers kun je gerust stellen dat ze minder sterk inzetten op de smartphone markt.
Dus wat verandert dat aan de stelling van Armin?
Waar is met geld gesmeten? Je hebt het totaal van Nokia wat erbij gekomen was eerst erbij opgeteld Wat is een gering martaandeel? Wanneer is het genoeg? Maakt het uit waar dat markt aandeel is? Wat denk je?
Ik denk dat ze het op een andere manier willen proberen.
Niet met een groot aantal aan Windows toestellen op de markt gaan, maar met een duidelijk doel en aantrekkelijker voor de consument. En dat doen ze door de 'hybride' oplossingen te maken. Je telefoon ook als PC kunnen gebruiken bv.
Dus de software aantrekkelijker maken en dan volgt de hardware vanzelf.
Ik zou zeggen: Lees de stukjes van Daniel Rubino van WindowsCentral.com eens door voor een andere (ik geef, toe misschien te optimistische) kijk.
MS heeft een HW divisie, Nokia had een HW divisie. MS schroeft de GSM ontwikkeling terug om OEMs ruimte te geven om ook GSMs te ontwikkelen. Dan 'houd je mensen over', helaas...
Ook het interview van ZDNet (zie ander tweakers bericht) is interessant materiaal...

[Reactie gewijzigd door Geertje op 15 juli 2015 14:21]

Patenten duren ook niet voor eeuwig dus is geen sustainable business model.
Daarnaast wil je als onderneming top-of-mind blijven bij je klanten, en die klanten kiezen nu prive voor Android & iOS maar dat kan door de BYOD trend doorsijpelen naar bedrijfsleven waar Microsoft heer en meester is. Iets wat ze natuurlijk niet graag bedreigd zien. De services van Microsoft werken subliem op alle mobiele platforms, maar als je Cortana wil uitleveren op iOS kan dan niet zo mooi as op Windows Phone omdat je dan beperkt wordt door Apple. Controleer het OS=controleer de ervaring.
Het feit dat het ze geld kost maakt niet uit, dat hebben ze genoeg en Microsoft staat bekend om haar lange adem...Bing kostte in het begin ook geld, maar is nu een zelfstandige miljarenbusiness.

Ik ben zelf al jaren een tevreden Windows Phone gebruiker en hoop dat ze met mooie flagship toestellen komen en de universele apps gaan leiden tot meer developer adoptie :)
Developer adoptie komt alleen door een goede ROI. Niet door fancy high end flagships. Het zijn geen liefdadigheidsinstellingen...
Lage marktaandeel is lage ROI. Kip ei probleem.
Laag marktaandeel != lage ROI.

Ik hoor vaak dat de competitie in Apple's appstore dermate hoog is dat het moeilijk is onder de aandacht te komen van potentiele klanten. Het is makkelijker om vindbaar te zijn in de Windows store.
Daarnaast heeft Apple al jaren niet het hoogste marktaandeel, maar schijnen ze het toch best aardig te doen qua ROI ;)

Ook is de cost per iOS install is de afgelopen tijd met 59% omhoog gegaan bijvoorbeeld (bron)

Natuurlijk telt volume van users, maar het is niet alles bepalend.
Je kunt je ook afvragen waarom MS zo nodig op de smartphone markt zou willen doorbreken.
omdat je volgens mij de term smartphone veel te klein bekijkt.
Veel belangrijker dan het consumenten smartphone is voor MS de business handheld devices.
Dat zijn die toestellen die nu nog steeds met windows CE 5.0 & 6.0 uitgebracht worden.
Daar moet MS zijn OS blijven ondersteunen en aanbieden. Deze toestellen zijn steeds meer gericht op ook het gebruik van 3/4G dan kom je bijna van zelfs in het vaarwater van de slimmere GSM.

Het is niet dat ze moeten doorbreken in het hart van de consument, maar ook naam moeten krijgen/ houden op de handheld markt.
momenteel zie ik grote verschuivingen richting Android, dat is wat MS moet kenteren
Heb je het interview wel gelezen? Lees die maar eens en dan zal je lezen dat je een antwoord op je vraag krijgt.
Toch denk ik dat de lancering van Windows 10 qua store net zo waardeloos zal gaan als bij Windows 8. De SDK's en RTM zijn niet vroeg genoeg beschikbaar, waardoor developers achter de feiten aanlopen.

Plus dat Microsoft weinig aangestalte maakt om 3rd party apps naar het platform te trekken waar de community al maanden/jaren om vraagt. Zeker in Nederland laat Microsoft de bal liggen. Zoveel mooie dingen niet beschikbaar of half zo goed. Of gewoon helemaal niet beschikbaar. Dat moet echt beter.
Microsoft heeft voorheen bakken met geld uitgegeven om partijen een app te laten maken voor Windows Phone. Echter nadat de zak met geld verdween voor de eerste implementatie krijg je het volgende probeem. Het onderhoud is dan heel duur!! Vanwege de lage ROI. Dus zie je van die verlaten apps in de store die of bugs blijven houden. Of waar geen extra functionaliteiten bij komen zoals bij de andere platformen. Of soms halen ze dan zelfs de app weer van de store om geen slechte naam te krijgen.
Waar heb je dat van die bakken met geld gelezen? Via google.com? :X :)

[Reactie gewijzigd door Sake op 15 juli 2015 23:27]

Hoezo?

Naar mijn weten is visual studio al lang beschikbaar. Daar kan men prima (simpele) apps bouwen. Daarnaast is het de bedoeling dat men zoveel mogelijk ontwikkelt voor al de drie platformen, desktop/laptop/telefoon.

Het is de kans voor kleinere ontwikkelaars om deze kar beginnen te trekken. Bij zowel IOS als Android begon men de weg naar de winkel pas te vinden na idiote spellen als angry birds maar ook bijvoorbeeld candy-crush.

Softwarematig echt geen hoogstandjes.
Ik heb het niet over Visual studio. Ik heb het over de API's en ROM's. Veel te kort dag beschikbaar.

Ook zullen we nog maar weinig geconverteerde apps zijn want die tools zijn er pas net

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 14 juli 2015 22:28]

Hoezo?
Bij iedere win10 iso, wordt ook een matching sdk én win10 ( mobile) emulator geleverd. Check de Windows blog maar...
is niet bij elke build gebeurd en ook niet vanaf het begin. Er zijn bovendien nog steeds dingen onduidelijk en dat om ios en android applicaties om te zetten is er ook pas net.
Een goed voorbeeld is Ziggo dat al jaren compleet schijt lijkt te hebben aan klanten met Windows en Windows Phone.
Ik begrijp niet dat dat al jaren zo gaat. Blijkbaar is de Nederlandse markt voor Microsoft niet meer zo interessant als vroeger om daar veel energie/$ in te steken...

[Reactie gewijzigd door twilex op 16 juli 2015 01:49]

Qua mobiele apps kijk ik voor Windows Phone meer uit naar "Project Astoria" en ”Project Islandwood" Ik zie die twee app-bronnen als veel grotere potentiële bron van groei van apps dan het 'universal Windows platform.

Mobiele apps is denk ik toch een andere categorie dan voor de Xbox, laptop of pc. Ondanks het cross-device wensdenken van MS. Spreekt een app met UI speciaal gemaakt voor de telefoon meer aan, dan zo'n universal app.
Ben t met je eens, maar toch even z'n quote nader toelichten: hij zei 'Windows 8 was groots', maar de de store niet. Daar heeft hij wel gelijk in...

Edit: was reactie op chicanebt

[Reactie gewijzigd door arthur-m op 14 juli 2015 20:47]

Er zit volgens mij ook wel een verschil tussen WP8 en W10m. Windows Phone is een heel mooi platform. Jong, maar tegelijk ook met veel 'nieuwe' gebruikers. En die nieuwe 8.1 gebruikers die meestal vanaf een ander platform komen zijn in de regel zéér enthousiast.

Windows phone lijkt voor de gebruikers erg soepel te lopen, en de meeste mensen vinden de UI ook prettig. Maar qua apps is de store gewoon matig. Veel ontwikkelaars en dus apps zijn er niet te vinden. Dat is ook logisch, want MS kwam met WP8 op de markt, met de houding, kijk we hebben een nieuw mobiel platform 'ga er maar voor ontwikkelen'. Nog vlak nadat ze WP7 eigenlijk 'voor dood' achterlieten na de 7.8 update.

Bij Win10m lijkt MS een hele andere houding te hebben, de role loper gaat uit, en developpers worden verwelkomt met tools als "Astoria" en ” Islandwood" Ik hoop dat dat veel goeds gaat doen voor het aanbod in de store.
De omzet projecten worden groots aangekondigd, maar of het nu echt veel verandering gaat brengen is maar de vraag. Uiteindelijk moeten ontwikkelaars wel de waarde zien van WP als platform. Een app eenmalig omzetten daarmee ben je er nog niet qua inzet. Of je krijgt hetzelfde liedje als bij BB10 waar Android apps worden omgezet om vervolgens te worden vergeten door ontwikkelaars. En zoals je zelf ook al hebt opgemerkt zul je toch aparte UI's moeten maken voor verschillende apparaten.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 14 juli 2015 22:36]

Met het omzetten voor Windows mobile, creëer je natuurlijk een App voor de mobiel, maar als het goed is, is die vervolgens ook volgens microsofts filosofie geschikt voor tablets en pc's. Dat geeft ook extra motivatie om een app beter te onderhouden.

Hoe het echt gaat lopen, is natuurlijk altijd koffiedik kijken, maar de combinatie van de filosofie en bijbehorende tools is positief lijkt mij.
Microsoft hoopt dat de app voor de grote desktop/laptop markt gemaakt wordt (biljon devices) en zo de inspanning voor phone app minimaal is.
Deze tools kunnen inderdaad erbij helpen.
Simpel gezegd als het doet wat het zegt, zul je dus een betere ROI krijgen op je applicatie omdat de kosten voor eerste implementatie lager zijn. Maar ik schat dat onderhouds kosten wel hoog blijven vanwege de lage marktaandeel. Het is een beetje een hefboom effect. Weinig marktaandeel drukt op je ROI vanwege de grote investering en lage opbrengst. Nu helpt Microsoft om de investering een beetje om laag te brengen voor de eerste implementatie. De tools maken onderhoud echter niet veel goedkoper.
Mooi interview met veel antwoorden op ook een aantal directe vragen. Must read voor wie mee wil praten. Schept duidelijkheid aan iedereen dat Windows op phones een derde (of eerste optie :) ) blijft in de markt. En sommige techsites, zoals vorige week, niet weer tot een wazige conclusie kunnen komen.

Deze zin is voor mij het belangrijkste uit dit interview If no OEM stands up to build Windows devices we'll build them. There will be Lumia devices.

Volgens een tweet van EVleaks weet hij van al 6 nieuwe Windows phones. Dat zou betekenen dat ook een aantal OEMs "will stand up".

En op http://www.windowscentral...ld-windows-phones-we-will
kan je lezen: I can now answer you: yes , early next year. Microsoft does have an Intel plan in the works.
.

[Reactie gewijzigd door Sake op 14 juli 2015 22:27]

Alleen de bron van die laatste alinea is mij wat onduidelijk. Ik kan nergens in het interview de naam Intel vinden.
Klik op de link achter -en op- en dan kom je op Windowscentral.com.
En zie je onder aan op die pagina de quote.
Dat is het m juist. De bron van Windows Central vermeld die quote of informatie over een Intel smartphone niet. Die quote is een quote van Windows Central en niet van Nadella.

[Reactie gewijzigd door Mocro_Pimp® op 15 juli 2015 14:47]

Nee, maar Daniel als bron is 100% betrouwbaar gebleken. Zie het dus maar als een feit.
Dat is interessant. Ben erg benieuwd naar een Intel-based Windows Phone. Samen met Continuum heb je dan echt een mogelijke parel te pakken. Maarja, het gaat allemaal om de uitwerking.
Windows 8 en Windows Phone zijn beide niet het commerciële succes waar MS op gerekend had. Lijkt me beter dat ze naar hun klanten gaan luisteren ipv een droom na te streven van één applicatie voor alle apparaten waar klanten en ontwikkelaars tot nu toe niets van willen weten.
Win10 en WP8.1 zijn nou net releases waar ze dit mee doe. Onder een steen gelegen ofzo?
Ze hebben zelf ook wel door dat mobiele OS-en voorlopig een gelopen race is en vandaar dat ze nu hun apps geschikt maken voor Android en iOS. Wat op zich helemaal geen probleem is. Uiteindelijk zit het geld toch in applicaties en niet zozeer in een OS (een OS is immers slechts de basis voor iets; een bedrijf heeft applicaties nodig om te opereren).
Ze proberen sinds 2010 al zo vaak met mobiele platform dat ik er al niet meer naar uit kijk.
Soms maakt het niet meer uit hoe goed je product is. Als de ander de gehele markt in handen heeft. Dan lukt het gewoon niet meer. Of je moet marktaandeel inkopen en dat kost bakken met geld. (Door o.a. je telefoons zwaar te subsidiëren en dus verlies leiden, OS gratis weg geven, apps van andere platforms op je OS laten draaien zoals BlackBerry e.d. doet.)

Volgens mij hebben de wat grotere OEM's totaal geen trek om Windows te verkopen. Anders deden ze dat allang.
Ze hebben sinds 2010 een zwalkend beleid gevoerd.
WP7 werd opgevolgd door WP8 met een ander kernel dat WP7 genruikers in de kou werden gelaten. Updates deden zeer lang. Dat is met android ook zo maar met WP waar MS alles in de hand heeft verwacht je toch beter. Nu proberen ze het met WP10

Ik als consument zie weinig progressie in het marktaandeel.
Je bedoelt zoals destijds met Nokia? :+
Dit lijkt toch echt om Damage Control te gaan.
MS heeft in elk geval al een app geschrapt. De goed werkende Photosynth panaroma stitcher. Minder telefoons betekent soms ook minder aandeel in de markt, maar hoeft natuurlijk niet. Hoe dit overigens dan weer in relatie staat tot de ontslagen binnen MS zie ik niet. Die mensen zijn bezig met de ontwikkeling van telefoons en niet met apps. Je hebt ook op zich niet zoveel telefoons nodig. Een budget, midrange en high-end en dan van de laatste twee een XL versie.
Windows 8 was grootst, behalve dat niemand de store ontdekte.
Nadella kletst nu echt uit z'n nek. De Windows 8/RT Store was verre van groots en dat is het nu nog steeds niet. Er komen nog steeds apps bij, maar er staat ook veel troep tussen, veel apps zijn erg duur en er missen nog veel kwalitatief goede apps.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 14 juli 2015 20:31]

Voeg daar Skype aan toe voor de tablets. Die zitten nu vast aan de energie vretende desktop variant. Echt ongelooflijk dat ze voor hun eigen os zulke kreupele software uitbrengen. Terwijl ios wel een touch vriendelijke Skype app heeft.
Klopt. Als 'm al geinstalleerd hebt, kan je 'm blijven gebruiken.
Na Windows 10 komt een nieuwe versie, maar MS is inderdaad te vroeg met de bestaande tablet versie. Gelukkig is het de enige uitzondering.
Was dat maar zo. Bij mij weigert hij in te loggen en verwijst alleen maar door naar de desktopversie als ik wil skypen.
Hier op een Surface 2 IS dat zo. Net ff gechecked. Werkt nog gewoon.
Op mijn surface 3 niet maar die kan ook x86 draaien.
Dat zou goed het verschil kunnen zijn.
Apple heeft met alleen twee high-end toestellen toch een behoorlijk deel van de markt. De oude modellen blijven ook nog bestaan, maar zakken niet echt naar de mid-range.
De oorspronkelijke quote:
Why then make all these changes to the Start Menu with Windows 10? It's not because I just want to bring back the old. It's because that's the best way to improve the liquidity our store. Windows 8 was great except that nobody discovered the store. In Windows 10, the store is right there and done in a tasteful way.
Hij zegt dus niet dat de Windows 8 store great was, maar dat Windows 8 great was. En dat mensen nauwelijks van het bestaan van die store wisten. En dat klopt ook wel denk ik, het is erg makkelijk om het start screen gewoon te negeren en gewoon een Windows 7 ervaring te hebben.
Dat niemand de store ontdekte sluit niet uit dat de store niet groots was. Sowieso kun je ook nog veel argumenten aanvoeren waarom Windows 8 niet groots was en is. Ik ben er echter wel tevreden over, maar de store en vooral het app aanbod waar het in dit artikel toch om gaat niet.
Interessant hoe je in andere bewoording hetzelfde zegt als Satye maar het niet door lijkt te hebben.

Natuurlijk gaat Satye niet Windows 8 afzeiken want het is gewoon een goed product en ook om zijn voorgangers niet al teveel af te vallen lijkt me. Alleen de store is een probleem.
Wat hij eigenlijk zegt is dat Windows 8 inclusief de store een geweldig product is. De store staat namelijk niet los van Windows 8, het is een vast onderdeel van deze software. Alleen niemand kon de store vinden en dat wil hij veranderen. Op tablets een plek waar je die Metro apps voornamelijk gebruikt start Windows 8 gewoon op naar de Metro interface. Het is maar de vraag of de plaatsing van de store op een prominente plek bij desktops zoveel verandering zal brengen daar Metro apps vooral nuttig en handig zijn op touch apparaten.

[Reactie gewijzigd door ChicaneBT op 15 juli 2015 11:49]