Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 120 reacties
Submitter: Loller1

Microsoft heeft een versie van Windows 8.1 ontwikkeld die wordt aangeboden in de vorm van een image-bestand. Deze is bedoeld voor gebruik op tablets met weinig opslag, zodat deze genoeg ruimte overhouden na installatie voor apps en andere content.

De nieuwe installatiemethode wordt Windows Image Boot genoemd en moet de ruimte die Windows 8.1 inneemt op het opslaggeheugen van de tablet aanzienlijk verkleinen, zo maakte Microsoft bekend. Het installeren van het image-bestand zorgt ervoor dat de benodigde bestanden met compressie op het geheugen gezet kunnen worden, waardoor de installatie minder ruimte inneemt. Voor de gebruikers verandert er niets: die blijven een C-schijf zien met de gebruikelijke bestanden.

Fabrikanten moeten de Windows Image Boot op een speciale partitie installeren. Vervolgens zijn zogenaamde pointer-bestanden noodzakelijk die verwijzen naar bestanden in het image-bestand. Op deze manier weet het bewuste apparaat hoe het Windows moet booten, aldus Microsoft. Na het plaatsen van het image-bestand en de pointer-bestanden moet er van de 16GB aan ruimte op een apparaat nog 12GB over zijn voor de gebruiker. Wanneer Windows 8.1 op conventionele wijze wordt geïnstalleerd is van de 16GB slechts 7GB over.

Volgens het bedrijf komen er in de komende maanden tablets uit met 16GB opslag die voorzien zijn van de nieuwe installatiemethode voor Windows 8.1 Microsoft wilde echter niet zeggen welke fabrikanten van Windows Image Boot gebruik gaan maken.

WIndows Image Boot

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (120)

Hoe zit het dan met alle Windows updates die er in de toekomst uitkomen? Worden deze in de image verweven of hoe moet ik dit zien. Want naar mijn inziens is vaak het heikelpunt dat na verse Windows installatie altijd maar weer die hele reeks updates opnieuw moet downloaden, wat onnodig tijdsverlies is, te denken aan tig keer de pc opnieuw starten en opnieuw naar updates zoeken. Bij nieuwere updates wordt ook je image groter lijkt mij.

Of komen er op den duur nieuwere images uit?

[Reactie gewijzigd door aliberto op 12 april 2014 17:24]

Ik denk niet dat dit een groot probleem zal zijn, Microsoft heeft besloten om bijvoorbeeld met Windows 8.1 Update 1 van deze update een cumulatieve update te maken die alles al bevat. De Windows 8.1 uit de Store in Windows 8 bevat deze update nu ingebouwd en ook de downloads op Microsofts website zullen waarschijnlijk wel vervangen worden over enkele dagen. Ik denk dat het voor toekomstige updates (zoals de update met MiniStart en desktop apps in) net hetzelfde gaat worden, en je dus je image gewoon zal kunnen vervangen met eentje die alle updates al heeft ingebouwd door middel van die cumulatieve updates.

Edit: op de officiële Windows Blog wordt er gezegd dat de updates niet in de WIM zullen komen te zitten en dus na verloop van tijd ruimte zullen beginnen innemen, maar het is wel mogelijk om die updates al te injecteren in je WIM zodat deze al geen extra ruimte in nemen.

[Reactie gewijzigd door Loller1 op 12 april 2014 12:53]

Het is trouwens mogelijk om dit ook op je bestaand apparaat te zetten: http://blogs.windows.com/...s-image-boot-wimboot.aspx. En natuurlijk, hoewel het gericht is op tablets en andere apparaten met weinig geheugen, zal deze techniek waarschijnlijk in de toekomst mainstream worden voor Windows.
Dat wil ik wel proberen, alleen al de windows map van mijn RT tablet is al 10,2 GB groot (met laatste 8.1 update). Is het ook voor RT mogelijk?
Dat mainstream worden denk ik niet. Je moet nagaan dat je het ene inlevert en het andere ervoor terugkrijgt. Het booten zal waarschijnlijk langer gaan duuren enz.
zal deze techniek waarschijnlijk in de toekomst mainstream worden voor Windows.
Ik denk het niet aangezien desktops en laptops over genoeg opslag beschikken meestal om dit niet nodig te hebben. Zoals in het artikel beschreven staat is dit alleen voor [tablets met] weinig opslag.
Geef me deze optie maar voor de pc.
Het irriteerd me dood dat ik na instaleren van drivers en updates een installatie heb van 19 GB...
Dat kost in feite gewoon 18 euro aan SSD ruimte.
En op mijn revodrive kostte dat meer dan het dubbele.
Ze moeten echt wat doen aan het modulair maken van windows zodat we een hoop nutteloze bestanden kunnen verwijderen en de winsxs map moet ook aangepakt worden er is geen rede om 19 versies van explorer.exe te hebben en het is al helemaal niet nodig om 5x 88 mb aan voorbeeld mediabestanden te hebben !
Als je tooltjes gebruik om te kijken wanneer bestanden in de windows en program files/data mallen het laatst geopend zijn is het vaak de installatie datum.
Dat betekend dus dat ik bijna 2 gb van mijn installatie nog NOOIT gebruikt heb en deze bestanden er dus voor mui niet op hoeven te staan.
De WinSXS map bevat voor het grootste gedeelte zogenaamde "hard links". Dit zijn eigenlijk niets anders dan een verwijzing naar een bestand (in tegenstelling tot een kopie daarvan). Echter, Explorer en andere tools, geven de grootte aan van het doelbestand, in plaats van 0.

Je kunt het zelf controleren, door bijvoorbeeld het volgende te draaien in een commandoprompt:
fsutil.exe hardlink list C:\Windows\System32\notepad.exe

Dit commando laat alle hard links zien van "notepad.exe". Het resultaat ziet er bijvoorbeeld zo uit:
  • \Windows\notepad.exe
  • \Windows\System32\notepad.exe
  • \Windows\WinSxS\amd64_microsoft-windows-notepadwin_31bf3856ad364e35_6.3.9600.16384_none_33882ce9cf04143d\notepad.exe
  • \Windows\WinSxS\amd64_microsoft-windows-notepad_31bf3856ad364e35_6.3.9600.16384_none_5fd8ed8643f6c1e7\notepad.exe
Er lijken dus 4 versies te zijn, en toch is er maar één echte. De rest zijn dus verwijzingen die geen schijfruimte innemen.

Dus de grootte van de Windows-map is dus niet direct de grootte die Explorer opgeeft, maar een stuk kleiner.
Dat weet ik wel en ik kijk dan ook naar de groote van mijn ssd (111.2GB) en wat er over blijft (92,2 gb)

Het gaat hier dus om ruimte die ik echt kwijt ben aan windows.

Maargoed als ik een up to date windows 7 te pakken kan krijgen met alle updates erin op een goede manier dan zal ik RT-lite eens een gooi geven. Iedere GB is meegenomen op een ssd...
De komst van zulke hardlinks heeft 't allemaal erg verwarrend gemaakt. Gauw afschaffen die bende.
Is er ook een programma waarmee je de werkelijke grootte van mappen kunt zien?

[Reactie gewijzigd door kimborntobewild op 13 april 2014 05:01]

Hard links zijn er al een behoorlijke tijd en niet exclusief voor Windows, maar ook in de *nix wereld worden deze gebruikt. Microsoft heeft (in mijn optiek terecht) gekozen om hard links niet direct zichtbaar te maken (o.a. omwille van performance, maar ook onervaren gebruikers die een bestand zien met een grootte van 0 bytes zijn zeer geneigd deze weg te halen bijvoorbeeld).

Dan zijn er overigens nog wel wat tools en shell extensions die de hard links wel aangeven, waarvan ik er geen één zelf zou installeren. Het dient in mijn optiek geen echt nut en zijn sowieso vertragend.
Technisch gezien hoeft het OS tijdens runtime niet eens aan een fysiek storage-device te hangen. Een ramdrive met systeembestanden kan tijdens het booten aangemaakt worden om daar alle benodigde systeembestanden heen te kopieren en het boot-medium los te laten. Met een 19GB groot monolitisch en 'compeet' OS wordt dat enigzins lastig maar daar kies je dan ook zelf voor.
Hoe kies ik voor mijn os ? ik ben verplicht windows 7 te gebruiken voor al mijn bewerkings software en games...
Ik kan me niet voorstellen dat dat lekker draait met gaming en grafische bewerking.
Mijn Windows 7 x64 installatie is zelfs 27,5 GB (komt door de win SXS map). Installatie stamt uit april 2012.

Er bestaan echter wel oplossingen. Voor mijn HTPC (SSDvan 40 GB) moest ik Windows verkleinen. Ik heb vervolgens met RT-Lite alles wat onzinnig was er af gesloopt. Denk aan modem, printer, scanner en fax drivers. Maar ook de standaard LAN/Nvidia/Ati, enz driver. Vervolgens ook nog de talenpakketen en de tablet compentens, enz. Vervolgens kun je ook dingen als de Windows games,ISO burn en movie maker verwijderen.

Resultaat is dat Windows 7 x64 op mijnHTPC nu 12,4 GB is. Kan nog wel wat kleiner maar voor een eerste poging prima gelukt :).

[Reactie gewijzigd door sdk1985 op 12 april 2014 18:02]

Ik heb dit in het begin van de app eens geprobeerd maar helaas was de ondersteuning toen nog lang niet zo goed en reeg ik ook constant foutmeldigen over missende bestanden.
Misschien tijd om het nog eens te proberen :)
Zorgt deze compressie ervoor dat windows 8.1 ook sneller boot aangezien hij minder moet lezen. Of juist langzamer omdat hij data moet decomprimeren? Of merkt de eindgebruiker er uiteindelijk niks van?

[Reactie gewijzigd door superrock op 12 april 2014 12:42]

Limitations

WIMBoot is available for client editions of Windows 8.1 with Windows 8.1 Update only (not server versions). All architectures are supported, including amd64, x86, and ARM. Some enterprise deployment tools do not support WIMBoot.

WIMBoot is available only for UEFI-based PCs running in UEFI mode (legacy BIOS-compatibility mode isn't supported).

WIMBoot is supported for solid-state drives and eMMC (Windows HCK compliant) drives. WIMBoot isn't supported on traditional drives that contain rotational components, or on hybrid drives that contain both solid-state and rotational drive components. WIMBoot works by taking advantage of the capability of solid-state drives to access different areas of the hard drive quickly.

It's OK to have a secondary drive attached to the PC, and the secondary drive can contain rotational components. But the WIMBoot image and pointer files must all be located on the primary solid-state or eMMC drive.

Some backup, antivirus, and encryption tools aren’t compatible with WIMBoot images.

[Reactie gewijzigd door mysterieworld op 12 april 2014 18:57]

"WIMBoot works by taking advantage of the capability of solid-state drives to access different areas of the hard drive quickly."

Zalige MS trash talk :*) . Er staat niet meer dan "SSD's en dergelijke zijn toch snel genoeg, dus laat die maar lekker de gecompreseerde data uitlezen van de recovery image"

De enige reden dat ze conventionele schijven hier uitsluiten is dat het bootproces dan belachelijk traag wordt, maar toch niet onmogelijk zeg 8)7
Dat lijkt me op zijn best een inschatting die je nu maakt. Waar baser je deze conclusie op/
Ik baseer de conclusie op, als je op MSDN gaat zoeken wat dit bootproces inhoud is het niets minder dan simpel de recovery partitie uitlezen. Conventionele schijven zijn nog altijd in staat op de recovery partitie uit te lezen.

Daar baseer ik mijn conclusie op.
en belachelijk traag want...?
Dat een traditionele HDD trager is dan SSD is duidelijk maar belachelijk traag? Ik ben benieuwd.

http://technet.microsoft.com/en-us/library/dn594399.aspx

ze sluiten overigens HDD niet uit maar dat is unsupported!

[Reactie gewijzigd door SED op 15 april 2014 09:51]

"ze sluiten overigens HDD niet uit maar dat is unsupported!"
Bestaat er dan een mindere vorm van uitsluitsel?
Ik ben benieuwd.
Je begrijpt de term unsupported niet?
Je vraag staat overigens nog open..
""en belachelijk traag want...?""
Belachelijk traag, want gecompresseerde data decompressen en daarna lezen is een makkelijkere taak voor een SSD met lagere latencies ipv een gewone reguliere HDD. Ik kan er ook niet aan doen dat een SSD veel sneller is dan een HDD.

Ik snap jouw opzet niet echt. je beweert dat ik maar wat zeg, maar achteraf geef je zelf aan dat de HDD het ook probleemloos zou kunnen (waarmee ik eigenlijk akkoord ga, maar de efficiëntie in vraag stel), maar waarom is dat unsupported? De uitspraak "to access different areas of the hard drive quickly" zegt het zelf al, het blijft sequentieel maar de acces time is inderdaad minder op een SSD. Dus nogmaals, waarom HDDs dan volledig blokeren?

Ik geef graag toe dat ik wat over het hoofd kan gezien hebben, maar ik mag toch mijn mening zeggen? Waarom ben je in hemelsnaam zo gefixeerd om mij als leugenaar te bestempelen? Heb je echt niets beters te doen?
Beetje vreemde reactie, ik bestempel je nergens als leugenaar. Je roept allen wat zonder onderbouwing en ik vraag naar de onderbouwing.
Het decompressen zal door de CPU gebeuren en niet op de SSD.
De SSD kan sneller data leveren op verschillende plekken. De unsupported HDD geeft aan dat ze die niet wenselijk vinden en daar goede redenen voor hebben, die helaas niet genoemd worden.
Kreten als "Belachelijk" of" MS trah talk" doen sterk afbreuk aan je ""mening""
Als je daar geen opmerkingen over aan kunt moet je ofwel je taal aanpassen of toch rekenen op weerwoord.
EOF
Het gaat om de installatie-image. Niet om Windows zelf. Dus als je hem wilt hard-resetten.

Toch heb ik zelf eigenlijk liever gewoon een externe USB-stick waar ik de installatie op heb staan zodat het niet eens op mijn schijf hoeft komen te staan. Het staat daar toch 99% van de tijd te niksen. Juist met devices die gelimiteerde opslag hebben, lijkt me het verkleinen van alle doorgaans overbodige opslagdata prioriteit?

Nouja goed, 7gb vs 12gb is wel leuke winst, maar mag imo nog wel verder omlaag.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 12 april 2014 12:28]

Zoals ik het begrijp is het niet alleen de installatie-image, maar daadwerkelijk ook gewoon de geinstalleerde bestanden. dus tijdens booten worden die bestanden dus gedecomprimeerd, en in het geheugen geladen, dus de boot wordt er waarschijnlijk trager van
Ik weet niet hoe dit met Windows zit, maar mijn iPad sluit ik nooit af. Dat de boot dus wat trager is maakt in zo'n geval weinig uit als dat eens in de maand gebeurd.
Ik heb een Surface RT met Windows 8.1, en die gaat in feite nooit uit. Knopje rechtsboven gaat hij gewoon slapen, en wederom dat knopje indrukken en hij is wakker (je kan zelfs instellen dat hij pas na een bepaalde tijd locked, en notificaties kunnen nog steeds gewoon komen). De accuduur is op die manier ook echt immens. In het begin was het niet zo denderend, maar nu gaat hij gewoon 20 dagen lang mee. Ik reboot vrij zelden, alleen als er Windows Updates zijn, eigenlijk, en da's een maandelijkse "patch tuesday".

Net een "echte" smart device. App ecosystem is vrij redelijk nu, maar sluit HDMI aan, en muis/toetsenbord via USB/bluetooth, en het is gewoon een desktop, de laatste 8.1 update is het ineens een stuk slimmer!
Ik gebruik de Surface RT soms zelf een week niet en dan is de batterij toch wel regelmatig leeg. Op zich gaat het booten snel genoeg, maar doe ik dan wat fout? Ik zou zweren dat ik gewoon de slaapknop gebruik.
maar nu gaat hij gewoon 20 dagen lang mee
Sorry? De Surface RT??? Dat is gewoon onzin. Mijn Surface RT gaat in standby maximaal 3/4 dagen mee en dan is ie echt wel leeg hoor. Ik zet 'm 'savonds zelfs in airplane mode... 20 dagen is echt niet waar, dat is praktisch onmogelijk...
Windows RT (dus die versie die geen desktop apps kan draaien) kan in principe niet trager worden, omdat daar alleen ModernUI apps op draaien. Deze apps draaien allemaal sandboxed en in principe alleen als deze op de voorgrond staan. Zodra de app uit het zicht is, verbruikt de app geen systeembronnen meer (vandaar dat er ook geen noodzaak tot sluiten is van zo'n app om geheugen vrij te maken of zoiets).

Eventuele achtergrondtaken die een ModernUI app zou willen uitvoeren, zullen ook niet echt vertragend werken, omdat Windows deze achtergrondtaken alleen op gezette tijden uitvoert en dan moeten de achtergrondtaken ook nog eens binnen een gestelde tijd afgerond zijn (anders wordt gewoon het proces gestopt).

Vroeger (ahum) konden programma's (desktop apps) van alles op het systeem uithalen, zoals het toevoegen van een updatecontrolesysteem aan de opstartmap, toevoegen van honderden onnodige lettertypes, etc. Allemaal zaken die, opgestapeld, zeker de snelheid van het systeem naar beneden kunnen halen. Windows 7 en 8 zijn al een stuk beter ingericht om dit te reguleren, maar het feit blijft dat als er in de loop der tijd zo'n 100 "oude" applicaties zijn geïnstalleerd, het systeem trager kan worden. Dit is inherent aan het open karakter van Windows (als ook de "backward compatibility").

Dus het is al met al nogal kort door de bocht om "Windows" (als in elke versie die er is) te vergelijken met een iPad. Een Windows RT versie (zoals bijvoorbeeld de Surface) en een iPad vergelijken, is op dat niveau al een stuk meer appels met appels vergelijken. Daarnaast reboot ik mijn "gewone" Windows 8.1 ook niet (afgezien van de maandelijkse patchronde).
Ik heb een windows tablet, asus t100, het blijft Windows; gewoon altijd goed om echt een keer uit te gooien. Moet sowieso met nieuwe updates en dat gebeurt vaak genoeg
Dat stoort me dus enorm aan windows. Je werkt ongeveer een maand of 3 lekker en dan beginnen de haperingen. Of dat qua tablet ook zo is weet ik niet. Enige waarom ik nog windows heb is voor de games anders was ik allang overgestapt naar osx.

Heb mijn ipad al 2 maanden niet meer uitgezet, behalve met een nieuwe update. Hij blijft altijd zijn snelheid behouden wat je ook download. Frappant dat windows dat al 20 jaar niet voor elkaar krijgt en ik vraag me af waarom dit bij apple wel het geval is.

Hetzelfe geld trouwens voor android, werkt een aantal maanden lekker en dan begint de ellende.
ik heb echt totaal geen lastig van android 'issues' eerlijk gezegt, en dat op een memopad hd7 (budget dus), zegt toch wel dat het wellicht niet voor alle android roms opgaat.
Nee, in ieder geval niet met Windows RT tablets, Surfaces ed. Die hoef je ook nooit uit te zetten. Alle voordelen van een grote telefoon OS + vele voordelen van een volledig OS.
ipad krijgt wekelijks ongeveer een nieuwe reboot wegens updates van ios die snel na elkaar volgen.
IOS heeft wel degelijk de neiging trager te worden en mijn ipad moest ik voor ios 7 zeker maandelijks een keer rebooten.
Ook OSX heeft dit probleem als je even op google kijkt. Juist sinds windows 7 is de noodzaak ver weg en met 8 heb ik het nog nooit hoeven doen ( al zijn ook daar verscheidene reboots gewees tivm updates)
Ik weet niet welke iPad jij hebt maar wekelijkse updates ken ik niet.
beetje poetische overdrijving mag toch.. ik heb sinds ios 7 een hele reeks van updates om mijn oren gekregen en de koek is nog niet op!
Ik heb met iOS 7 nog maar 1 update gehad. En op Mac OS X 10.9 pas 2. (En dan bedoel ik updates waar je een melding over krijgt en waar je voor opnieuw op moet starten, 99% wordt als je het goed instelt probleemloos en stilletjes op de achtergrond uitgevoerd zonder impact op lopende taken te hebben).

Wat betreft de Windows en Android ervaringen zie ik bij verschrikkelijk veel gebruikers precies datzelfde: eerst gaat het lekker, maar een paar maanden later is het gewoon nauwelijks meer in de goede staat die het was. Er zijn dan altijd mensen die met 'ja maars' komen en hun favoriete platform willen verdedigen, maar het blijft gewoon een punt in de praktijk. Sure je kan er van alles op verzinnen, maar als gewone gebruiker zit je gewoon met de ellende en je kan het zelf ook niet oplossen.

Met Linux is het natuurlijk helemaal mooi, want daar kan je nagenoeg alles zonder herstarten installeren, en als je een kernel patch toepast voor online upgrades kan je zelfs je kernel al draaiend upgraden. Dat houdt in dat je systeem nooit meer uit hoeft. Daar kunnen andere OSsen nog van leren.
Maak me wakker wanneer IOS out of the box zaken kan doen die met echte operating systemen (zoals Windows, OSX en Linux) gewoon mogelijk zijn.

IOS is een beperkt systeem, leuk dat het voor jou genoeg is, maar maak geen vergelijkingen met systemen die niet beperkt zijn en die de gebruiker niet als een idioot behandelen.
Wat heeft dit er nou weer mee te maken Sjaak? Het gaat er niet om welke gebruikers er niks aan hebben, maar juist om de gebruikers die wel wel wat aan hebben...

Sure, je kan over alles wel zeggen: "Ja, maar mensen die niet tot de doelgroep behoren hebben er een stuk minder aan", maar is dat niet een beetje een dom punt om steeds proberen te maken?

Het gaat hier trouwens ook helemaal niet om wat je er mee kan doen in absolute termen, maar om wat een eindgebruiker die geen verstand van zaken heeft er mee kan. 99% van de mensen die computers en computer-achtige systemen gebruiken kunnen er eigenlijk niet zo heel goed mee om gaan, hebben geen idee hoe het werkt of waarom het werkt, en komen niet veel verder dan communicatie apps gebruiken, websites bezoeken, plaatjes, filmpjes en muziek consumeren en zo nu en dan een spelletje doen. Als ze het net wat beter dan de rest doen hebben ze vaak ook nog wel dat ze tekst verwerken of spreadsheets gebruiken.

Alle andere taken die ze dan uitvoeren voor bijvoorbeeld werk wordt bijna altijd wel in een beheerde omgeving uitgevoerd. Dat zijn dus omgevingen waar ze geen invloed op uit kunnen oefenen, en daarmee weer een stukje fool-proof.

Wat betreft je zin:
die de gebruiker niet als een idioot behandelen
gebruikers zijn in de meeste gevallen nou eenmaal idioten. Ik weet niet hoe veel apps je gemaakt hebt, hoe veel systemen je beheerd hebt, hoeveel service desks je beheerd hebt of hoe veel klantenservice diensten je verricht hebt, maar gebruikers zijn nou eenmaal een stuk idioter dan je zou verwachten. En dat is niet negatief bedoeld, maar het is gewoon een feit. En daar is niks mis mee, want gebruikers willen helemaal niet weten hoe iets werkt, waarom iets werkt, of hoe ze er mee om moeten gaan.
Dat is dan heel typisch of je hebt updates overgeslagen.
7.01, 7.02, 7.03, 7.04 en tenslotte de klapper die ook iphone 4 weer bruikaar maakt 7.1 waarvan binnenkort weer een update komt.
Of ik heb een recent een iDevice gekocht en die heeft alleen maar 7.1 nodig... kan ook he.
Geweldig trouwens, een kernel update zonder herstart. Dat is iets wat je echt wilt in een productie omgeving ;) NOT
Het herstarten van een os is een kleine downntime met moderne os systemen en kritische systemen hebben daar zelfs geen last van door redundancy.
Dat hangt sterk af van je productiesysteem he... toevallig is de in-place kernel upgrade juist ontwikkeld voor kritieke systemen. Ik weet niet in wat voor omgevingen jij gewerkt hebt, maar er zijn er zat waarbij een in-place upgrade het beste is.

Sure, als je bij je $random hosting provider zit doe je zo nu en dan vanaf je CI een puppet/cfengine/chef push, en dan reboot je je servers. Maar dat is natuurlijk niet waar in-place kernel upgrades voor bedoeld zijn.
Het idee dat je een critical system een in place kernel upgrade zou geven waarbij per definitie geen testprocedure zit is te gek voor woorden.
Juist daar doe je het niet maar test je eerst de upgrade nauwkeurig voordat je een wijziging doorvoert.
Een in-place kernel upgrade kan je prima doen, met testprocedures hoor. Zoals je uit mijn post kan opmaken kan je in-place net zo goed via je CI/CMS doen.

Ik weet niet waar jij je ervaring en kennis opgedaan wordt, maar het klinkt alsof je er geen juiste informatie over hebt.
Dat stoort me dus enorm aan windows. Je werkt ongeveer een maand of 3 lekker en dan beginnen de haperingen. Of dat qua tablet ook zo is weet ik niet. Enige waarom ik nog windows heb is voor de games anders was ik allang overgestapt naar osx.

Heb mijn ipad al 2 maanden niet meer uitgezet, behalve met een nieuwe update. Hij blijft altijd zijn snelheid behouden wat je ook download. Frappant dat windows dat al 20 jaar niet voor elkaar krijgt en ik vraag me af waarom dit bij apple wel het geval is.
Als Tweaker zou je het antwoord op die vraag toch echt moeten weten. Daarbij ligt dit volledig aan hoe je Windows gebruikt. Als jij van allerlei bronnen dingen gaat downloaden die niet pluis zijn op je Windows tablet (en zelfs als ze al in orde zijn, komt er vaak nog rommel mee) moet je niet komen klagen dat Windows traag loopt na een paar maanden. Als je een Windows installatie zo strikt gebruikt als je kan met een iPad zal je ook geen vertragingen merken, zelfs niet als je naar een nieuwe Windows versie update, wat je dan weer wel hebt bij iPads.
Waarom een -1, geen flame leg alleen uit wat mijn bevindingen zijn.

Ik noem mezelf niet echt een tweaker, ben redelijk handig met computers maar meer ook niet.
Ik doe niks geks op windows, eigenlijk hetzelfde als op de ipad op Photoshop/illustrator na.
Ik download hetzelfde met mijn ipad als met windows.

Windows wordt gewoon trager op den duur, of je het wilt of niet.
Ik zeg niet dat windows slecht is alleen verbaasd me het dat ik nooit problemen of snelheidsverlies hebt met mijn ipad. Hetzelfde geld trouwens voor android.

Maar goed kan iemand mij uitleggen waarom dit is? Zelf als ik windows opnieuw installeer is die nooit zo snel als de eerste dagen.

Overigens heb ik weinig ervaring met windows 8, maar bij windows 7 is dit zeker een probleem, kan me niet voorstellen dat het bij 8 anders is aangezien 90% achter de motorkap hetzelfde is.
Windows wordt gewoon trager op den duur, of je het wilt of niet.
Ik heb geen idee waar je het over hebt. Sinds Windows 7 is het trager worden van je installatie al lang niet meer aan de orde. Tenzij je een n00b bent die allerlei toolbars en malware installeert... Maar een weldenkende computergebruiker kijkt eerst even welke vinkjes aanstaan in een installer...
Met XP was het een drama, daar zette ik elke 3 maanden een schone image terug, maar sinds Windows 7 heb ik nog nooit de neiging gehad om de installatie te verversen vanwege "traagheid". En Windows 8.1 is helemaal een genot, die start snel op en blijft dat doen.
De iPad wordt wel trager met de recente updates van 6.x naar 7.x. Je krijgt 'm met iOS 7.1 weer snel door 'm te wipen en in recovery mode opnieuw te installeren.
Ik heb hier nog een xp!-machine staan welke al jaaren meegaat. Heeft 1x een upgrade gehad (gewoon mobo en CPU veranderd, niks herinstalleren ofzo). In al die jaren gaat toestel gemiddeld 1,3 x per maand rebooten. Altijd wegens updates. Het toestel werkt nog altijd vlot en zonder haperingen. Ik vergelijk hem nu ook niet met de laatste nieuwe i7. Die pc draait wel in desktop mode maar buiten rdp wordt het bureaublad niet veel gebruikt behalve voor de services die draaien in deskmode en het gebruikelijke onderhoud van de vele software die draait.

Als ik bv logbestanden vergelijk van 3 jaar geleden en nu zie ik amper tot geen verschil in performance. Bv het rarren van een bestand van 4gb op max settings duurde zo'n 20 minuten gisteren. In 2011 was datzelfde rarbestand maar 3gb en duurde het ongeveer een kwartier..

[Reactie gewijzigd door bogy op 13 april 2014 01:02]

Snelheid houden.... ik durf te wedden als jij je ipad na een half jaar weer terugbrengt naar fabrieksinstellingen dat ie weer een stuk sneller is. Ik wil niet geloven dat hoe vol of vaak je de een ipad ook gebruikt dat deze niet trager wordt.

Als je het in een tabel zou weergeven heb je een lijn 'snelheid' en 'vertraging'. Snelheid loopt langzaam omlaag en traagheid langzaam omhoog. Op een gegeven moment kruist die lijn en dan is het moment aangebroken dat je je gaat ergeren op een manier van "die app start een seconden later op dan normaal" en dan maak je de keuze of je je daar bij neerlegt of gewoon de bezem er doorheen haalt.

Mijn android telefoon gaat ook nog steeds lekker snel, maar nu ik um bijna een jaar gebruik stoor ik me toch langzaam aan traagheden die er in het begin niet waren, en zoveel gekke dingen doe ik er niet mee. Een windows pc wordt er ook niet sneller op naarmate je deze gebruikt en dat zal net zo goed gelden voor een Mac.

Omdat de vertraging van je apparaat niet van het ene op het andere moment gebeurt heb je er minder erg in, maar het is een vertraging waarvan je weet dat die zal komen... vroeg of laat.
Waar zou een iPad dan sloom van moeten worden? Van 'Vol' raken? Het is niet alsof het een kar is die steeds zwaarder wordt om te trekken om dat er meer in zit...

Het probleem zit hem in toevoegingen aan het systeem waar het systeem sloom van wordt. Windows Phone heeft dat niet en iOS ook niet, om dat je simpelweg geen aanpassingen aan het systeem kan maken. Apps zijn op zichzelf staand en kunnen op z'n best na aanvraag met het systeem communiceren, en that's it. Dus als je een shitload apps op je Windows Phone zet krijg je nergens last van. Voor iOS geldt het zelfde. Voor Windows RT zou ik dat niet durven zeggen, hoewel je daar natuurlijk wel met het feit zit dat native software eigenlijk niet bestaat, om dat het niet 'mag'. Je kan alleen maar met de RT tools van MS apps maken, en dat zorgt er voor dat je niet met het systeem kan klooien.

Bij Desktop Windows (x86(_64)) en bij Android heb je dat probleem wel, om dat je gewoon je systeem kan verneuken. En laat dat nou net iets zijn wat de doorsnee gebruiker zonder het te weten doet. Zegmaar het type gebruiker dat je tegen zichzelf dient te beschermen om dat die de kennis van de technologie die hij/zij gebruikt niet heeft en ook niet wil hebben. Dat type gebruiker is gebaat bij een systeem dat je niet kan aanpassen, zodat het altijd goed blijft werken. Die moet je dus geen Desktop Windows geven en ook een Android.

Met Mac OS X en Linux is het een ander verhaal; als je het zo op zet dat alleen Store en Repo content via GUI apps toe te voegen zijn en ze geen admin rechten hebben, krijg je in principe een superstabiel systeem dat ze ook niet stuk kunnen krijgen.

Op Windows Desktop is dat wat lastiger, om dat er gewoon geen goede stores/repo's zijn waar de gemiddelde gebruiker al z'n behoeftes mee kan voldoen. Op z'n best kan je dat een beetje met windows 8 proberen.
Apps hebben wel degelijk impact. Skype, whatsapp, mailapps en fb messenger en zo blijven in de achtergrond continu draaien om berichten te checken/op te halen.
Je weet toch dat Windows de achtergrondtaken uitvoert en niet de apps zelf? En dat ze binnen een bepaalde tijd klaar moeten zijn met uitvoeren om dat ze anders gewoon gestopt worden?
een maandelijks herstart van mijn ipad maakt het een stuk responsiever en sneller. Waar de oorzaak ligt zal me worst wezen (en apple geeft daarin ook geen inzicht) maar een herstart is wel degelijk nodig om de zaak werkbaar te houden.
Bij jou dan dus blijkbaar wel. Maar dat zegt niet zo veel over de rest van de wereld. Bij mij is het bijvoorbeeld ook niet nodig, maar bij iemand anders misschien weer wel...
Mijn Surface 2 (Windows RT) sluit ik ook nooit af. Alleen een herstart bij hele grote updates. Net als bij je iPad.
En dan is Windows RT een meer volwassen OS.
Andersom juist. Opslaggeheugen, ook als is het NAND-geheugen is vergeleken met een processor altijd rete-traag. In andere woorden: een processor kan meer megabytes per seconde uitpakken dan dat een opslagmedium per seconde kan lezen. Onder aan de streep zal de tablet sneller zijn opgestart dan voorheen.

Dit is wel een beetje afhankelijk van de compressiemethode. Zip, bijvoorbeeld, geeft een goede uitpaksnelheid/compressie verhouding. LZMA levert images op die vrijwel gehalveerd zijn in grootte maar is daarentegen weer langzamer met uitpakken. Wil je dit soort zaken gaan optimaliseren dan moet je wel elke methodes gaan testen op hun effectiviteit.
ik heb het idee dat lmza anders veeel sneller uitpakt dan zip, maar dat het alleen iets meer geheugen vraagt, inpakken (dus data wegschrijven), is dan weel weer rete traag, maar dat doe je als het goed is niet heel vaak en zou je met goede writecache nog meer kunnen verminderen...
Hier is nog een leuke link naar de effecten van verschillende soorten compressiemethoden op een Linux kernel.
http://free-electrons.com/blog/arm-xz-kernel-decompression-benchmarks/

Het laat heel aardig de impact van verschillende processoren zien. In dit geval twee ARM bordjes. Zo zijn er nog wel meer van dit soort testjes te vinden. Of nog leuker: om te doen. ;)
Inderdaad, dit is ook wat ik uit het artikel haal
Op deze manier weet het bewuste apparaat hoe het Windows moet booten
Zou anders ook niet kunnen, want als je straks 4GB gebruik van de 16GB voor W8 + een installatie image, dan zou W8 rond de 2-2,5GB moeten zijn.

Opzicht is de opstarttijd geen probleem, mijn Surface Pro gaat altijd helemaal uit, maar boot zeer snel op, als je dan bedenkt dat veel tablets gewoon altijd aanblijven, dan is het af en toe booten geen probleem, dan is de extra opslag voor dit soort goedkope 16GB tablets wel een voordeel.

Wel moet ik zeggen dat ik me weer afvraag wat het nut is van 16GB tablets, ja het is iets goedkoper, maar over wat voor bedragen hebben we het nou? Het is pas bij grote hoeveelheden dat het echt flink de prijs gaat beinvloeden, maar bij telefoons en tablets is het gewoon, 2x het geheugen en je betaald 5x zoveel de meerprijs van dat geheugen.
Je moet ook begrijpen dat je vaak een sd-kaart kunt toevoegen. Hierdoor heb je niet per se een C schijf nodig met enorm veel geheugen.

En ja het is om tablets goedkoper te maken en deze zelfs onder 200-250 grens te krijgen. Als je ziet hoeveel Android tablets zijn verkocht aan de onderkant dan kan ik dit snappen.
Mensen willen natuurlijk altijd goedkoper, ook als de kwaliteit minder wordt en de ux gewoon ernstig omlaag gaat. Zie de crappy tablets en de crappy android distributies die even snel in elkaar geflanst lijken te zijn.

Apple heeft ook niet voor niets gezegd dat mensen goedkopere telefoons willen.
Voor Microsoft geldt dat ook, en de hardware fabrikanten moeten dus met goedkopere hardware komen. Probleem is natuurlijk dat Windows gewoon erg slecht gaat draaien op goedkope rommel, waarbij het minimum om nog een beetje goed gebruik te maken van het systeem wat hoger ligt dan bij Android.

Als mensen nou gewoon iets meer voor een goed product willen betalen zou dit hele probleem met rare image boot trucs niet hoeven te bestaan ;)
Waar baseer je dat op? Windows Phone draait juist een stuk soepeler op goedkope telefoons dan Android. Ik wil best geloven dat dat voor de volledige W8 iets anders ligt, maar volgens mij roep je maar wat. En hoe zit het met W8 RT?

Anyhow, je hebt wel gelijk dat de vraag uit de markt gewoon wat naar beneden is verschoven.
Tja, ga reviews lezen. Het is algemeen bekend dat er onderin de Android markt een hoop rommel te koop is, waar het zeker niet soepel op loopt. Verder staan de low-end Lumia's er bekend om dat het OS er nog zeer soepel op loopt. Dat is ook niet zo gek, want WP8 is specifiek voor bepaalde SoC's geoptimaliseerd.

Dit is m.i. algemeen bekend, dus heel iets anders dan de claim die hier boven gemaakt wordt (al kan dat aan mij liggen). Wellicht heeft johnkeates wel gelijk, maar vandaar dat ik om een linkje vraag.
Is gewoon een feit. Het os loopt op de goedkoopste telefoon net zo snel als een op een topmodel. En dan staat er dezelfde versie op. Dat heb ik android nog niet zien doen. Dat is gewoon een droefenis.
WP en W8 draaien juist relatief erg vlot op goedkopere hardware.
Ik bedoel niet 'goedkopere' hardware, maar Chinese rommel hardware. Bijvoorbeeld low-end Rockchip en Mediatek SoC's waar je de meeste goedkope android tablets en telefoons op ziet draaien.
Het is geen Chinese rommel kan je nagaan een telefoon voor 200 dollar met een mtk 6592 haalt benchmarks tussen de snapdragon 600 en de snapdragon 800. Zo soepel als de benchmarks loopt hij ook.
Ik heb niet het idee dat we uitgezogen worden door Europa. Maar dat is misschien om dat het goed is voor mijn internationale handel.
als mensen nu gewoon wat meer voor hun auto willen betalen rijden we gewoon op watersfof, als mensen nu gewoon wat meer willen betalen, is er geld voor om elk stuk slachtvee een riant leven te geven en wie weet zelfs een waardige dood ... of laten we hout als voordeel nemen of rijst, of ...

feit is, mensen willen meer voor minder, even los nog van die mensen die 'meer' gewoon niet hebben,

gelukkig is er gewoon keuze, en ik kan je al zowiso al vertellen dat compressed-filesystems al heel lang worden gebruikt, bijv squashfs. dat over die 'pointer bestanden' ik hoop toch eigenlijk dat ms gewoon voor unionfs gekozen heeft, en niet een eigen heruitvinding van het wiel heeft pogen te maken.
NTFS ondersteunt van zichzelf al compressie en pointers/symlinks.
Natuurlijk heeft MS het wiel opnieuw uitgevonden, dat is hun core-business! Dat doen ze met vrij veel core technologieën, soms gaat dat goed, vaak gaat het fout, en soms ergens daar tussen (bijv. dat het een paar patches en SP's later pas goed gaat, is dat het met sommige patches juist minder goed gaat).

Daarnaast zijn dingen als UnionFS en AuFS natuurlijk veel te compatible voor een closed source systeem ;-)
Zoals Dreamvoid aangeeft, NTFS heeft het al en het bestaat al
heel lang.
Het bestaat al heel lang, en NTFS heeft het niet. NTFS heeft Junctions en Compressie, maar dat is niet wat UnionFS en AuFS zijn...
Het gaat wel degelijk om de gehele Windows NIET alleen de installatie image, die was al gecomprimeerd middels WIM.
DoubleSpace voor de tablet. Een techniek die zo oud is als MS-DOS :)
Dat was 16-bit single-user en niet multithreaded/tasking. Zoiets onder DOS 'tussendoor' doen is niet haalbaar maar het lijkt me in op de gemiddelde smartphone toch een voordeel. Je zet CPU-resources in om het totale gebruik van de storage te verkleinen. Aangezien veel nieuwere mobiele apparaten meerdere cores hebben zul je er in de meeste gevallen weinig van merken. Het stroomverbruik zal wel enigzins toenemen.

Overigens lijkt me die 60% compressie op een filesystem met veel binaries nogal sterk. Ze gaan van 10 naar 4 GB door dat boot-image.

[Reactie gewijzigd door blorf op 12 april 2014 14:08]

ze moeten toch de patentjes houden hé :z
Hoeft er maar 1 bestand corrupt te worden.
"Fabrikanten moeten de Windows Image Boot op een speciale partitie installeren"

Ik krijg dinsdag een Windowstablet met 64 gb opslag. Dat is dan misschien wel niet zo weinig als de 16gb waar in het artikel over geschreven wordt, maar toch blijft er niet heel veel van over. Maar als ik de tablet dus al heb, kan dat Windows Image Boot er dus niet meer op, aangezien de fabrikant het moet installeren? Of kan ik dat zelf ook nog doen?
Toch ben ik wel benieuwd wat het met de performance doet
Bij een trage harddisk en een snelle processor kan het versnellend werken, in bijna alle andere gevallen vertragend.

edit: @sanderev66 hieronder: Misschien als je een SSD cache van maar 8 of 16GB hebt dat het een vooruitgang is, maar bij een normale SSD is het niet echt aan te raden nee.

[Reactie gewijzigd door i8086 op 12 april 2014 20:50]

Dus niet echt aan te raden voor een SSD?
juist alleen voor een SSD geschikt.
Zie specs hierboven genoemd.
Jouw Windowstablet heeft straks 9GB voor windows zelf nodig en de rest heb je gewoon ter beschikking? Het is niet dat het evenredig met elkaar groter wordt.

Verder kan jouw fabrikant nu weinig meer doen aangezien dit in de fabriek moet gebeuren denk ik.
Ben je een Tweaker of niet? Natuurlijk kan je het zelf ook, het is gewoon een Windows installatie hoor, wel een iets ingewikkeldere, het is niet zo dat je daarvoor zelf drivers of zo moet schrijven en zelfs dat is wel mogelijk en als dat daarvoor zou moeten was er vast wel een project voor gekomen zoals BartPE.

@Barts14: Je kan het prima zelf doen hoor, het is alleen iets ingewikkelder dan een standaard Windows installatie en gezien je tablet waarschijnlijk Solid State opslag (SSD) heeft zal het waarschijnlijk (in ieder geval de opstartijd) een stuk langzamer zijn en raad ik je het dus niet aan.
Dit wil ik ook wel voor mijn SSD hoor. Zeker voor de oudere 60/80GB schijfjes, maar 5GB extra ruimte op een 120GB is ook fijn.
Persoonlijk vind ik dat dat voor elk soort software geldt. Er wordt nu te scheutig omgesprongen met ruimte omdat opslagruimte nu in grote mate beschikbaar en betaalbaar is, maar dat vind ik geen excuus om een installatie of programma maar vol te stouwen met onnodige bestanden... De Linuxinstallaties zijn altijd een stuk kleiner omdat alleen essentiële delen erin zitten en je de rest eruit kan laten (ik gebruik zelf overigens geen Linux).

Een zeer lichte compressie kan echter bij heel veel bestanden al aardig wat ruimte opleveren, denk aan simpele tekstbestanden die je al prima kan comprimeren met weinig rekenkracht, of in plaats van een folder met een berg kleine bestanden in één bestand (zoals een .cab) zetten, wat alweer een berg slackspace scheelt. Ik denk dat deze installatie-image een combinatie is van verminderen van slackspace en milde compressie voor makkelijk comprimeerbare bestanden.
4gb ipv 9gb is een reductie van ruim 50 procent en dat is best netjes.

Het scheelt toch minder dan het verschil dat je op een moto-g kan maken.
In fact 2.5GB of storage is taken up by the Android operating system, so if you end up plumping for the 8GB Moto G you'll only get 5.5GB of physical storage - that's not great*
Door de 2.5gb dikke vanilla rom te verwijderen en een lichte cm te installeren van rond de 500 mb.

[Reactie gewijzigd door 3x3 op 12 april 2014 12:45]

Ja precies dit zou Android ook wel mogen hebben. Vooral op 4 GB devices (ik heb er twee) hou je out-of-the-box maar 1.5 GB bruikbaar over, en dat is toch wel erg magertjes.
Dus het is niet de Windows 8.1 Update zelf, maar een image van Windows 8.1 Update 1 die geïnstalleerd moet worden om Windows kleiner te kunnen maken. Ik vraag me af of dit ook als een update kan worden uitgerold, mijn tablet van 64GB zit er krapjes bij met andere restore-partities en Windows 8.1 zelf, met nog maar 16gb vrij.
Dit kan niet als een update worden uitgerold, er is echter wel al diverse malen door mij een link aangehaald die uitlegt hoe je het installeert.
Ongetwijfeld zal er minimaal een beetje extra rekenkracht en dus extra energie nodig zijn bij het decomprimeren. Dus iets minder lang op een batterijlading en mogelijk een klein beetje vertraging met soms kleine haperingen op de allergoedkoopste apparaten. Ongeveer het verschil in prestatie tussen Dalvik en ART bij Android?
Ongetwijfeld zal er minimaal een beetje extra rekenkracht en dus extra energie nodig zijn bij het decomprimeren.
Niet als ze een efficientere manier van comprimeren gebruiken.