Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 65 reacties
Submitter: Rowdy.nl

Het Braziliaanse bedrijf Apek heeft een televisie gedemonstreerd die draait op Windows 8.1. De full-hd tv heeft een diagonaal van 39", 50" of 64,5" en is bedienbaar via touch. Het goedkoopste model zou 5700 dollar gaan kosten, omgerekend iets meer dan 4000 euro.

De televisie, die de naam Maxpad krijgt, is door Apek op zijn website gezet. De Maxpad is bedoeld als televisie, maar heeft conventionele pc-hardware aan boord, waaronder een quadcore AMD-processor op 3,8GHz. De gpu is een HD7660 van AMD. Verder is een ssd met een opslagcapaciteit van 60GB ingebouwd, net als een harde schijf van 500GB. De software is gebaseerd op Windows 8.1, waarmee Apek claimt dat het de eerste is die een televisie met het besturingssysteem van Microsoft op de markt brengt.

Apek heeft zelf software toegevoegd waarmee het mogelijk is om content te delen via sociale-netwerksites en e-mail. Gebruikers kunnen ook video opnemen of afbeeldingen maken van de afgespeelde content. Verder is ondersteuning voor interactieve tv aanwezig: het is mogelijk om tot 150 minuten terug te spoelen in programma's die op tv worden uitgezonden.

Bij de televisie, die met 39", 50" of 64,5" touchscreen is te verkrijgen, kan een voetstuk worden bijgeleverd. De Maxpad kan hierop worden gemonteerd, waardoor deze in een soort kiosk-modus is neer te zetten. Daarnaast kan de bijgeleverde afstandsbediening ook als muis worden gebruikt, door de ingebouwde gyroscoop, en heeft deze een mini-toetsenbord. Er is een 5-megapixelcamera ingebouwd die bedoeld is voor het voeren van videovergaderingen.

Apek gaat de Maxpad verkopen voor een bedrag vanaf 5700 dollar. Daarvoor krijgt de klant het 39"-model. Het is onduidelijk of het Braziliaanse bedrijf ook een Europese release overweegt.

Maxpad-televisie met Windows 8Maxpad-televisie met Windows 8

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (65)

Ik vind het een hoop geld voor iets wat eigenlijk weinig toevoegt. Het concept "touch" is niet bijster populair op andere apparatuur dan smartphones en tablets. Op laptops wordt het over het algemeen niet gewenst omdat men diverse alternatieve invoerapparatuur heeft en op TV's zie ik het ook geen succes worden omdat een afstandsbediening (desnoods eentje met toetsenbord) prima voldoet.

Daarbij; wie heeft er zin om constant al die vieze vingers van zo'n groot scherm af te gaan poetsen ? Iedere keer als je een film wilt kijken moet je weer met de Glassex aan de gang omdat je anders vlekken op je scherm hebt zitten, zeker bij zonnig weer is het een crime. Ik stoor me al mateloos aan de gigantische hoeveelheid stof die binnen de kortste keren op het scherm van je TV ligt.

De prijs is belachelijk hoog. Een simpele mini-PC met AMD APU (bijvoorbeeld de Zotac ZBox AQ01), 8 GB RAM en een 128 GB SSD heb je voor § 338,12 (Bron : Pricewatch). Een fatsoenlijke 42" full-HD TV (bijvoorbeeld de Sony Bravia KDL-42W655A) heb je voor § 499. Een Windows 8.1 licentie kost § 84,71, waarmee het totale bedrag uitkomt op § 921,83.

De "goedkoopste" variant van deze "Windows 8.1"-televisie kost § 4124,08 ($ 5700). Dat wil dus zeggen dat je § 3202,25 betaalt voor het touchgedeelte en een designvoet (die ik overigens oerlelijk vind) en daar een beelddiagonaal van slechts 39" voor terug krijgt ? Dan is het ook nog eens afwachten wat voor een LCD-paneel men heeft gebruikt; daar wordt met geen woord over gerept. Hoe het met de kleurechtheid, kleurfout, lag, ghosting en kijkhoeken zit is dus afwachten.

In mijn beleving moet je niet goed bij je hoofd zijn als je dit soort TV's in huis haalt ...
Het touch-gedeelte kan natuurlijk wel goedkoper, maar je wilt wel multi-touch + sensitive touch (dat je met zowel vingers als pennen kunt werken en daar onderscheid in kunt maken). En ja, die techniek wordt nog niet breed uitgerold en is daarom nog wel duur.

De TV en de pc-hardware zijn niet het duurste van deze TV nee, dat is wel duidelijk.

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 april 2014 23:35]

Ik heb mijn Zotac ZBox AD02 met de meegeleverde VESA-bracket achter mijn 42" Sony Bravia TV geplakt die aan de meegeleverde muurbeugel hangt. Kabels zijn netjes weggewerkt. Totale kosten waren (op het moment van aanschaf) zo'n § 800,- ... ik bedoel maar ...
Dat is TV + PC. Dat is niet TV + PC + Touch ;)

Een fiets met een simpel motortje is iets, maar toch nog anders dan een echte motor ;)

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 21 april 2014 22:47]

Touch is overrated. Geef mij maar een toetsenbord met muis. Goedkoper, nauwkeuriger en geen vieze vingerafdrukken op het scherm :P
Daar ging het nou juist om. Die touch maakt het geheel zo duur.
Ik neem aan dat "touch" in dit geval een infrarood-techniek is zodat je em met een stoffen stift bedient? Of zijn er mensen die op een TV graag vingersmeer willen hebben? Ik mag ook aannemen dat het scherm gewoon mat is, i.t.t. de tenenkrommende rendering (linker plaatje) die we hierboven zien?

En ik mag ook aannemen dat ie gewoon met een AB te bedienen is? Naar de TV toe lopen om em te bedienen doen we al +/- 20 jaar niet meer.

Ik zie dat er een 3,8GHz quadcore in de TV zit. Is dit dus niet geen een oversized all-in-one pc met een overvloed (=slecht) aan paardekrachten? Alsof je een ferrari koopt om je boodschappen bij de buurtsuper te halen. Ik bedoel, windows-tablets bewijzen dat zoveel rekenkracht helemaal niet nodig is.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 17 april 2014 20:33]

Leuk natuurlijk, maar dit is niet bepaald nieuw. Het is overigens wel wat goedkoper dan andere systemen, maar ik wacht nog steeds op de Perceptive Pixel toevoegingen voor Windows/Office. Dat zag er (in 2012) namelijk al erg vet uit:
https://www.youtube.com/watch?v=I_ElGQG96AQ

offtopic:
Blijf het overigens schandalig vinden dat deze video nooit op Tweakers heeft gestaan, net als enkele video's van demo's van de 2e Keynote op Build 2014. Dit leek me juist voor de tech-geeks wel leuke stof tot nadenken

[Reactie gewijzigd door Martinspire op 17 april 2014 23:40]

De prijs is wel hoog, alleen valt dat ook wel enigzins te verwachten. Maar man, wat een "futuristic" design! Ziet er geweldig uit. :D

Ben benieuwd naar meer, wat hands-on video's bijvoorbeeld.
Als ze goede service verlenen is dat bedrag voor de toepassingen waar je dit soort dingen zult zien maar een schijntje.

Ik zie hier bijvoorbeeld hele mooie opties voor een kanban bord bij een Agile development team. Gewoon lekker met touch te bedienen (zoals het hoort; tactility is een belangrijk onderdeel van een Kanban bord), ook nog eens extra bruikbaar als video conference opstelling en je kunt er gewoon alle software op draaien die je wilt.

39" is dan wat klein maar 64" is een erg mooi formaat voor zoiets.
"Alle software" is eits overdreven. Maar goed om eindelijk een TV te zien met 'ingebouwde' windows. Scheelt weetr een mediaPC achter je TV en extra kabels.

Ben wel benieuwd naar de geluidsproductie van dat ding.
Tja... met die hands-on video's leg je ook gelijk de vinger op de pijnlijke plek (ja, ja, 2 puns intended). Als je daadwerkelijk van het touchscreen gebruik gaat maken, zal je TV onder de vlekken zitten. Al irritant op telefoon & tablet, en al helemaal niet te tolereren op een TV.

Voor meeting rooms e.d. zie ik de toepassingen wel, maar dan vraag ik me weer af waarom dingen als Opname, Timeshift & social networks zijn toegevoegd. Ik heb het idee dat hij wat veel dingen tegelijk probeert te zijn. Over het algemeen zijn devices die alles in 1 willen zijn, nergens echt goed in.
Juist je hebt vlekken op het scherm en men heeft een afstandsbediening uitgevonden om zo niet elke keer op te hoeven staan. touchscreen is voor mij dus echt niet nodig.

Daarbij ziet dit er ook nog aadig lomp uit, waarom niet gewoon een pc op een monitor/tv aansluiten?

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 17 april 2014 20:25]

Sluit dan gewoon een PC aan op je TV, dan heb je toch hetzelfde effect? Ik heb ook gewoon Windows 8.1 op mijn TV met een Barebone PC van 250 euro.

Wie heeft er nou touch nodig op een televisie die 4 meter verderop staat, ga je soms steeds uit de bank komen om hem te bedienen?

Dit lijkt mij alleen nuttig als informatiezuil ofzo op een vliegveld of museum oid.
Wel extreem duur voor de combinatie van een instapmodel tv (iig kwa afmeting) met een instapmodel pc 8)7

[Reactie gewijzigd door STFU op 17 april 2014 18:49]

Inderdaad. Moeten we een TV met touchscreen en Windows nog als TV beschouwen?
Niet dus. 't Is gewoon een hele grote all-in-one.

Er zal vast wel een markt zijn voor een toestel als dit, maar heel groot zal die markt niet zijn.
Klinkt alsof er een A8-5600(k) inzit, aangezien de IGP een 7660D is in deze APU.

Moet voor Full HD goed zat zijn, alleen 4K is denk ik net iets te veel van het goede voor een 7660D denk ik. Daarnaast, 5700USD voor een TV met Windows 8.1? Ik zet er dan gewoon wel een dikke HTPC ernaast.
Aangezien full HD voor een Raspberry Pi geen probleem is ga ik gokken dat een A8 geen enkele moeite heeft met 4K.

En ja, 5700USB is wat veel maar vergeet niet dat er voor dat geld ook een 39" touchscreen aan zit en een vrij uitgebreide afstandsbediening. Die twee bij elkaar (zonder televisie) zitten al snel over de 1000 euro. Daarnaast betaal je vooral voor de software
Je moet meerekenen dat als je 5700USD betaalt je wel wat meer wilt als alleen een film afspelen.

Betaal je voor de software? Windows 8.1 80 euro.

[Reactie gewijzigd door mimang op 17 april 2014 19:18]

Mooi toestel, en ik vind het beter ogen dan een Android televisie of dergelijke, lekker strak. Goed en mooi design, past helemaal. Misschien zou een batterij ook niet mis zijn in dit apparaat (lijkt me toch plaats genoeg voor) zodat wanneer de stroom een keertje uitvalt ofzo, dat je toch eventueel verder een DVD of dergelijke kunt kijken, of iets op de computer doen.
pricewatch: APC BR900GI ;)
Deze hebben we op het werk bij iedere werkbak. Prima dingen en kunnen behoorlijk krachtige pc met 3 schermen zeker een half uur van prik voorzien.

Deze TV dus ook wel.

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 17 april 2014 20:34]

Brilliant! Na 64 jaar afstandbediening waarmee we voorgoed tot bank-aardappel ge-evolueerd zijn moeten we nu weer naar de TV lopen? Hahahaha. Dat is eigenlijk geen evolutie, dat is devolutie. Ik denk echt dat dit iig niet bij het TV kijkend publiek aan zal slaan. Voor Kiosken en Evenementen het wel interessant is.
Heb het stukje niet gelezen maar dat zal toch wel met een mooi toetsenbord te bedienen zijn. plus plus
dat heeft mijn huidige apple tv + samsung smart TV ook. Dan heeft de ingebouwde touch dus geen zin en dat is zonde van het geld en de 'innovatie'
Nou, om zo lui te worden dat je zelfs niet meer denkt aan gewoon de meegeleverde afstandsbediening nemen moeten we toch wel echt ver zijn.
Twee kleine kanttekeningen

Ik kan zelf niet direct prijzen vinden op hun website.
Er kan een vergissing gemaakt zijn m.b.t. prijs. De Braziliaanse Real wordt aangeduid als R$ en is ongeveer de 1/2 USD. In dat geval zou de prijs gehalveerd worden.
Tegelijkertijd is in BraziliŽ elektronica ongeveer anderhalf tot twee keer zo duur als in Europa. Ik vermoed dat dit komt door een grotendeels gesloten economie met weinig concurrentie vanwege zeer hoge invoerrechten.

Verder zou ik zelf nooit een dergelijk apparaat van Braziliaanse makelij kopen. Hun productkwaliteit is in het algemeen erg slecht. Ik heb daar een huis en heb bijvoorbeeld alle sanitair onderdelen als kranen, douchesets, afzuigventilatoren, etc. uit Nederland meegenomen omdat de lokaal gefabriceerde binnen een jaar gaan roesten, lekken, etc.
En van de daar aangeschafte installaties (airco, ventilatoren, verlichting, zonnecollectoren, etc.) en huishoudelijke apparatuur heeft meer dan de helft binnen twee jaar defecten.
Brazilie is nog altijd beter dan Argentinie wat dat betreft....maar het is goed om te zien dat er geÔnnoveerd wordt en niet alleen maar gekopieerd wordt. Ik zie dit soort dingen wel goed werken in bijvoorbeeld PoS achtige dingen of waarbij mensen dingen willen presenteren met de volledige kracht van Windows.

Helaas klopt de prijs wel degelijk:
http://info.abril.com.br/...-8-por-ate-r-27-mil.shtml
Leuk concept maar een hoog nummer op bijbehorend prijskaartje :9