Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 44 reacties

Amazon zou van plan zijn om een eigen smartphone met 3d-capaciteiten in juni aan te kondigen. Vervolgens zou het apparaat in september op de markt moeten komen. Er gaan al enige tijd geruchten over een eigen smartphone van Amazon.

Volgens de geruchten zou Amazon al verscheidene prototypes hebben getoond aan ontwikkelaars, zo meldt The Wall Street Journal op basis van zijn doorgaans welingelichte bronnen. Er zijn nog geen afbeeldingen van de bewuste smartphone naar buiten komen. De bronnen van de Amerikaanse zakenkrant melden dat Amazon van plan is om zijn eigen smartphone in juni aan te kondigen, om deze vervolgens ergens rond september uit te brengen.

Daarnaast bevestigt The Wall Street Journal dat de Amazon-smartphone 3d-beelden weer kan geven, iets dat al verscheidene malen in geruchten naar voren kwam. Het 3d-effect zou bewerkstelligd worden door camera's die op alle hoeken van de behuizing zijn bevestigd. De smartphone zou daarbij de ogen van de gebruiker kunnen volgen, om zo een hologram-achtig beeld te maken; zo krijgen gebruikers een 3d-ervaring zonder dat ze hierbij een speciale bril op hoeven zetten.

Er gaan al lange tijd geruchten over een eigen smartphone van Amazon. Het bedrijf heeft echter altijd ontkend hieraan te werken. Door de aanhoudende stroom geruchten lijkt een Amazon-toestel echter steeds aannemelijker te worden.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (44)

ik heb vroeger de HTC EVO 3D gehad die ook 3D kon tonen zonder bril. Vaak hoorde ik van mensen die ik het liet zien: "Oh, mijn ogen". Maar ja, loop je een pik donkere kamer binnen, dan zal je ook zeggen: "Oh, ik zie niks". Om even later toch weer het nodige te kunnen zien. Je ogen moeten wel wennen. Ook bij 3D. Ik heb zelf daarbij nooit last gehad aan mijn ogen of wat dan ook. Ik kon er wel uren naar kijken. Kijken naar 3D Video op YouTube was ook mooi. Ik vond dat het echt een extra dimensie gaf.
Het jammere van de HTC EVO 3D was de lage resolutie foto's die hij in 3D maakte. Hoewel hij 2x 5 Mpx camera's had gebruikte hij maar 2 Mpx in 3D. Foto's later op je 3D monitor kijken gaven slechte foto's weer, terwijl dit niet op de telefoon zelf zichtbaar was.
Dit was ook de enige reden om hem na lange dienst weg te doen.
Zo gauw er weer een goede telefoon met 3D mogelijkheid komt, zal ik één van de eerste zijn die hem koopt. Ik vind 3D (voor wat het kan) mooier dan 2D.

Het zou mooi zijn als Amazon met een soort van dubbele plenoptische camera kwam zoals de Lytro. En dat de camera's aan de voorkant ook konden registreren waar je op focust, zodat op dat deel scherpt gesteld wordt. Hierdoor zou het catoonachtig effect, wat nog wel eens opgemerkt wordt bij 3D, verleden tijd moeten zijn.
Ik was super tevreden over de 3D van mijn LG Optimus 3D.
De telefoon zelf was te dik en had te weinig RAM, dat maakte het een net iets minder prettige telefoon, maar de 3D was prima.

En de 3D camera helemaal.
Ik hoop dat deze Amazon telefoon ook een 3D camera heeft. Super om eigen 3D beelden terug te zien op je 3D TV.
Update:
LG komt met 's werelds eerste 3D-smartphone
Laatste update: 15 februari 2011 11:19 info
AMSTERDAM - LG heeft op de Mobile World Congress in Barcelona aangekondigd dat het Zuid-Koreaanse conglomeraat met een eigen 3D-smartphone zullen komen. De LG Optimus 3D zal aankomend weekend op het congres voor het eerst aan het grote publiek worden getoond.

Dit is niet nieuw, er was eerder een 3d smartphone, waarbij je ook geen bril nodig had, en het werd geen succes.
Merk en type zal ik proberen te vinden, dan update ik deze reactie.

[Reactie gewijzigd door notsonewbie op 12 april 2014 10:48]

Here ya go; http://en.wikipedia.org/w..._3D-enabled_mobile_phones

Amazon is heel bekend en heeft miljoenen klanten. Amazon maakt dus veel meer kans om wel door te breken met een 3D smartphone (zal gezien de Amazon Market, android worden). Hopelijk komt die ook bij de Europese Amazon-stores (.de/.co.uk) terecht!

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 12 april 2014 10:50]

Amazon is bekend ja, maar niet als smartphone verkoper. Nog weinig mensen tegengekomen die in een electrozaak rondlopen en aan de verkoper vragen of wanneer Amazon nu eens eindelijk een smartphone zal uitbrengen.

Dat ze uitpakken met een gimmick, toont alleen maar aan dat ze nood hebben aan een USP.

Amazon heeft in mijn ogen evenveel of even weinig kans op slagen. Time will tell.
De Fire-tablets verkopen al goed evenals hun Fire TV (krijgt perfecte reviews). Dus ja, Amazon zit al veel langer in die handel.
Misschien bekend in jou kennissenkring. Als je de gemiddelde smartphone gebruiker ernaar vraagt op straat zal hij Apple, Samsung, LG, HTC, Nokia en BlackBerry opnoemen. Helaas geen Amazon, dat kent men vooral van spulletjes kopen (met een creditcard zullen ze erbij zeggen ;) ).
Langer dan LG & HTC? Meer bekend bij het grote publiek dan LG & HTC? Zou mij sterk verbazen. Nog nooit een Amazon tablet in de Benelux gezien in het wild.
De HTC Evo 3D bedoel je? Die was inderdaad niet echt een succes.

Edit: De Optimus 3D was er inderdaad ook eentje die geen succes had.

[Reactie gewijzigd door maussie95 op 12 april 2014 10:48]

Nee. De Amazon-smartphone is een stuk geavanceerder. Amazon gebruikt namelijk minutieuze camera's om te bepalen waar je naar kijkt en past zo het beeld aan. Zie ook het artikel: "Het 3d-effect zou bewerkstelligd worden door camera's die op alle hoeken van de behuizing zijn bevestigd. De smartphone zou daarbij de ogen van de gebruiker kunnen volgen, om zo een hologram-achtig beeld te maken"

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 12 april 2014 10:54]

ZeroSect0r heeft inderdaad gelijk. Deze techniek die Amazon toepast wordt head tracking genoemd, het toont niet daadwerkelijk 3D (beide ogen zien exact hetzelfde) beeld maar laat je hersenen dit denken door middel van een optische illusie. Doordat je "om objecten heen kijkt" door je hoofd te bewegen met deze techniek verwerkt je brein dat tot een 3D beeld. Dit effect is vergelijkbaar met hoe je met 1 oog nog steeds afstanden kan schatten in het echte leven (al gebruikt je brein dan ook andere truukjes zoals schaduwen).
De 3D mobieltjes die tot nu toe zijn uitgekomen werken met verschillende beelden voor verschillende kijkhoeken bewerkstelligen een 3D effect door beide ogen iets anders te laten zijn.

De voordelen zijn dat het werkt met conventionele schermen en zonder speciale brilletjes, ook krijgen mensen niet last van hoofdpijn omdat het 3D effect mee gaat met je eigen bewegingen (die van je hoofd of die van je smartphone) en zo natuurlijk lijkt voor je hersenen.

De nadelen zijn dat je met conventionele camera's de techniek niet in het donker kan gebruiken, met infra rood zou dit wel kunnen. Ook werkt het eigenlijk alleen goed voor 1 persoon tegelijk, al is dit op een smartphone bij de meeste manieren van gebruik geen probleem. Verder moet hij je gezicht goed kunnen blijven herkennen continue, de camera's zullen dus ook continue stroom vragen (al hoeven de camera's waarschijnlijk geen hoge kwaliteit te hebben om goed te functioneren dus vergeleken met de meeste camera functies op een normale mobiel zal het gebruik meevallen).

Om een beeld te krijgen is hier een heel mooi filmpje: http://www.youtube.com/wa...lpage&v=Jd3-eiid-Uw#t=149 Bedenk je wel dat je het nu zelf nog in 2D ziet en het er in het echt mooier uit ziet natuurlijk ;) In het echt ziet het er minder sterk uit dan in het filmpje omdat je brein de illusie door heeft omdat het input uit 2 ogen krijgt (youtube filmpje kijken is gelijk aan met 1 oog naar iets kijken omdat het filmpje 2D is) en dit verwerkt, je krijgt het effect dus het beste als je met 1 oog kijkt. Dit filmpje wordt gedaan door met het infrarood beeld dat een wiimote krijgt 2 infra rood puntjes te volgen. Dit werkt dus al degelijk met 1 camera als die camera op een vaste positie zit, dat Amazon meerdere camera's nodig heeft komt vermoedelijk omdat zowel de telefoon als je hoofd mee kunnen bewegen en hij meer orientatie nodig heeft.

Edit: Informatie van HooksForFeet verwerkt, bedankt!

[Reactie gewijzigd door svenk91 op 12 april 2014 13:31]

Om een beeld te krijgen is hier een heel mooi filmpje: http://www.youtube.com/wa...lpage&v=Jd3-eiid-Uw#t=149 Bedenk je wel dat je het nu zelf nog in 2D ziet en het er in het echt mooier uit ziet natuurlijk ;)
Correctie: dit ziet er op het filmpje juist mooier uit dan in het echt. Op het filmpje lijkt het 3D, maar als je dit in het echt uitprobeert is het effect veel minder overtuigend.

Dat komt, sterk vereenvoudigd uitgelegd, omdat je het op het filmpje door één oog ziet: de lens van de camera. Je hersenen hebben dan niet genoeg diepteinformatie en vullen dit zelf in, waardoor het 3D lijkt.
Doe je dit echter in het echt, dan zie je het met twee ogen en hebben je hersenen wél genoeg informatie omdat ze de beelden van beide ogen kunnen verwerken en dan 'zien' ze dat er geen diepte in zit. Je hebt dan hooguit de gimmick dat je het beeld met je hoofd bestuurt, maar van het diepte-effect is niets meer over.

Deze techniek was een van de grootste teleurstellingen voor mijzelf. Het is best een hoop werk om die setup te maken, en dan is het effect lang niet zo sterk als werd gesuggereerd.

Je kan dit trouwens vergelijken met het parallax-effect in de achtergronden van iOS7. Op filmpjes zag dat er ongelofelijk uit; in het echt was het aardig maar lang niet hetzelfde. Echter, als je één oog dicht doet vullen je hersenen de rest in en ziet het er ineens wél 3D uit. Dit is exact hetzelfde principe.

Als de eventuele telefoon van Amazon inderdaad gebruik maakt van head tracking maar wel hetzelfde beeld naar beide ogen stuurt, dan zal het er helaas niet in de verste verte als 3D uitzien... tenzij Amazon er ooglapjes bij levert. Ook een vorm van wearable computing. :)

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 12 april 2014 12:41]

ik had het tegenovergestelde, ik heb de setup ook gemaakt, en ik moet zeggen dat de ervaring nog vele malen sterker was dan ik had verwacht! het feit is omdat je perspectief echt klopt zitten dingen op hun echte diepte, en dit is een veel belangrijkere que voor je hersenen dat de parralax.

het is een enorm sterk effect en ik ben dan ook erg verbaasd dat je het effect tegen vind vallen.
Ik ben extreem actief met de Oculus Rift en m'n vermoeden is dat het wel eens zou kunnen liggen aan het feit dat stereopsis alleen goed werkt voor objecten die dichtbij zijn. Daarboven worden de depth vision cues steeds meer en meer monocular. Mijn gok is dus dat de mensen die het indrukwekkend vonden het op TV of computer deden (of en luier of hebben) en de mensen die het tegen vonden vallen van dichtbij keken op computer of mobiel.
Die 2 technieken (head tracking en stereoscopie) kun je overigens prima combineren.
Dat truukje zat ook op mijn Sony Xperia S telefoon, voordat ik een update naar Android 4.1 kreeg: je kon 3D foto's maken met 1 camera en geen 3D-scherm. Maar zoals met een 3D ansichtkaart 'van vroeger' kon je de telefoon kantelen en kreeg je dit 3D-effect te zien. Het filmpje dat jij aanhaalt is het zelfde, maar dan over 2 assen ipv. 1 waar ik over spreek.
https://www.youtube.com/watch?v=B2FJCtbBg4g#t=155
Misschien is dit wel een beter filmpje om het 'effect' uit te leggen :)

3D Eye tracking for UI
https://www.youtube.com/watch?v=7SImOIMcMlk
Geavanceerder? Ik zou dat net primitiever noemen. Een echt 3D-scherm is toch wel net iets fancier dan een camera die een illusie veroorzaakt.
Het is vooral "anders", de manier van amazon is vooral interactief en zorgt daardoor voor realisme, dus kan je er bijvoorbeeld games mee maken. Zie ook dit filmpje wat hieronder geplaatst werd: https://www.youtube.com/w...lpage&v=Jd3-eiid-Uw#t=149
Hoezo kun je er games mee maken? Nintendo 3DS anyone??
Dat was een totaal andere techniek, dat waren simpel gezegd 2/3 lcd-schermen op elkaar waardoor je die 3D kaarten effect kreeg.
LG P920 was het, met 3D camera en wat 3D effecten en 3D Asphalt game.

Werd geen succes ik bedoel je hebt er niks aan op een telefoon en meestal of beweeg je steeds met je telefoon (als he loopt) of is de zonlicht te fel.

En al deze dingen zorgen ervoor dat de ervaring minder wordt.
Dus uit wat tekst leidt je af dat het niets nieuw is. Laten we eerst eens kijken met welke oplossing Amazon op de proppen komt. Want het is een epidemie op Tweakers geworden om bij alles te roepen dat het niet nieuw is terwijl er nog weinig details zijn gegeven.

Laten we vooral onthouden dat zulke reacties niets nieuw zijn :)
En wat heb ik aan een 3d-smartphone als ik mijn agenda bekijk, mailtjes tik of aan het browsen ben? Als je niet gamet, lijkt het me vrij overbodig. En zelfs dan is het vooral een gimmick.
'Welk nut heeft dat ,electriciteit , je kan er alleen wat vonken mee laten overslaan'

'Welk nut heeft dat , telefoon? Als ik iets wil zeggen ga ik toch gewoon naar die persoon'

'welk nut heeft dat , gsm, ik heb een antwoordapparaat en een huistelefoon'

enz enz :)
Je punt? Het toepassingsbereik en relevantie van die drie voorbeelden is 1000x groter dan het "3d effect" op deze telefoon. Vergelijk het anders met de ontdekking van het wiel?

Het verleden toont evengoed vele mislukte en geflopte producten. Beetje krom statement.
Zijn punt is denk ik, in den beginne zag men nergens het nu van in. Tijd veranderd en technieken zullen op den duur een nut gaan vervullen. Dat het er niet direct is betekend ook niet dat het direct de prullenbak in mag.
De relevantie van het nut is veel nauwer en beperkter, vandaar de logische dosis scepticisme. "Gemakkelijker kunnen shoppen in de Amazon Store" of "Gekke 3D foto's nemen" is niét fair te vergelijken met de innoverende mogelijkheden en economische gevolgen van de uitvinding van De Telefoon.

Een telefoon gebruik je uitsluitend voor communicatie over afstand. Het 3D effect gebruik je niet constant en uitsluitend.
Wij vinden nu dat telefoon innoverend en economisch relevant is :)

Ik kan me echter een legio aan heel innoverend en economisch relevante functies hiervan voorstellen. Stel , jij bent een verkoper van een bepaald product , en draagt een toestel bij je wat doormiddel van dit soort techniek aan je potentiele klant het product kan showcasen in 3D , in de omgeving waarin het product gebruikt gaat worden.
Je concurrent moet het stellen met wat autocadtekeningen en een paar renders. Bij voor de rest gelijke verkoopskills weet ik wie het meest omzet gaat draaien :)

Dit heel specifiek voorbeeld geeft imo een mooi punt aan waarom dit soort technieken in de toekomst onmisbaar kan gaan worden. Wij zijn nog gewend vanuit 2D zichten op een tekening een mentaal beeld te vormen van een uiteindelijk product. Als je echter in de toekomst eenvoudig , mobiel toegang krijgt tot 3D beelden, zal 2D tekeningen op een witte achtergrond heel snel een 'dat is zo 2013' image krijgen :)
Er mist nog zoveel aan een goede implementatie van 3D (willekeurige kijkhoek/aantal personen/focus) dat mainstream adaptatie nog wel even op zich laat wachten. Daardoor is het niet direct 'slecht' dat deze telefoon met deze feature wordt uitgebracht (ook met het oog op incrementele innovatie) maar de huidige toepassing (/nut) ervan is beperkt.
Gimmick inderdaad, maar vergeet niet dat Amazon ook een content-leverancier is, is natuurlijk een leuke showcase om bijv 3d films te promoten voor mobiel platform.
Mijn smartphone heeft ook 3D-effecten. Hij heeft lengte, breedte én diepte...

Gekheid op een stokje. De Nintendo 3DS heeft dit toch ook? Gewoon door beelden 2 kanten op te sturen via een filtertje.. ok, de kijkhoeken zijn belabberd, maar de techniek bestaat al een aantal jaar.

[Reactie gewijzigd door DigitalExcorcist op 12 april 2014 10:50]

Nee. De Amazon-smartphone is een stuk geavanceerder. Het gebruikt namelijk minutieuze camera's om te bepalen waar je naar kijkt en past zo het beeld aan. Zie ook het artikel: "Het 3d-effect zou bewerkstelligd worden door camera's die op alle hoeken van de behuizing zijn bevestigd. De smartphone zou daarbij de ogen van de gebruiker kunnen volgen, om zo een hologram-achtig beeld te maken"

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 12 april 2014 10:54]

Klinkt mij eigenlijk als desastreus voor de batterij. Continue camera's aan het werk die ook nog eens een hoop beeldverwerking met zich mee brengen. Dan moet je telefoon nog eens de UI aan de hand van die data gaan opbouwen.

Klinkt als of je continue een spel aan het spelen bent die de camera gebruikt.

We zullen zien, maar zoals hier boven al staat waren eerdere 3D smartphones geen succes.
een Nintendo telefoon is het enige dat ik me er bij voor kan stellen wbt 3D effect.
Hopelijk komt ie MET slider.

Een telefoon die meer 'transparant' is zodat je echt alleen het glasplaatje vasthoud lijkt me veel interessanter. Maar goed, de Sci-Fi nerd in mij kan blijven dromen ;)
Ik ben van mening dat 3D alleen werkt bij virtual reality brillen. Om geloofwaardig over te komen moet je volledig emerged zijn in het beeld.

Bij de 3DS is het 3DS raar, dan lijkt het net alsof je in gat (diepte) kijkt. En bij 3DTV's is het ook vreemd omdat de beelden die "uit het beeld springen" niet passen bij de omgeving.
Zelf ook de HTC Evo 3D gehad, het effect was zeer goed, helaas was de telefoon vrij stevig en was de 3D resolutie door interlacing erg laag.

Dit systeem zal waarschijnlijk wel met een 2D scherm werken, maar met een head-tracking achtig systeem (zie het woord 'effect', dat is niet hetzelfde als wanneer er 'functie' had gestaan). Het beeld zal veranderen als je ergens anders naar kijkt. Dat kan leuk zijn, maar ik kan me voorstellen dat als je iets vanuit je ooghoek ziet en er dan naar kijkt, dat het dan van het beeld is verdwenen.

Nu heb ik de HTC One (M8) die door de extra dieptecamera ook een soort 3D indruk kan geven. Is niet zo bijzonder als een 3D scherm of eyetracking desalniettemin een leuke feature.
De G-sensoren worden gebruikt om het beeld aan te passen, wat erg soepel werkt.
Een uitgebreidere functie is die van de 360 graden panoramafunctie, daarbij schiet je een panoramafoto met behulp van de G-sensoren en de dieptecamera. Als je de foto daarna weer opent, dan kun je door je telefoon te bewegen een andere kant op kijken. Alsof je dus een viewfinder naar een parallel universum hebt :>

Een doorontwikkelde versie van deze camerasetup zal ook ongeveer in de nieuwe nexus en glass komen, met nog betere software.

Als ik kijk naar de Kindle, dan verwacht ik van deze nieuwe Amazon telefoon dat hij slechts kan bellen en 3D foto's maken en verder helemaal niets :+

Als ik moest bedenken in welke techniek ik zou moeten investeren, dan was het de techniek van Google/HTC geweest, niet die van Amazon. Sterker nog, dat in combinatie met een verbeterde hologramprojector van Philips zie ik wel zitten als nieuwe telefoon in 2022 :9~

[Reactie gewijzigd door _AvA_ op 12 april 2014 17:33]

Ik heb zelf de LG Optimus 3D gehad. Waardeloze telefoon. Veel te weinig RAM, trage Android software, slechte camera en een waardeloze batterij. Zeker met 3D aan ging je telefoon niet langer dan 3 uur mee.
Bovendien had het 3D echt 0,0 toegevoegde waarde. Leuk om te laten zien in de kroeg, maar ik denk dat ik in de 2 jaar dat ik em had niet meer dan 1% in 3D modus heb gezeten.

Nu een trotse, en zeer blije eigenaar van de BlackBerry Z10. Een telefoon zonder onnodige gimmicks maar qua productiviteit ongeëvenaard
In 2264: "Amazon zou van plan zijn om een eigen smartphone met 11d*-capaciteiten aan te kondigen. "

Want! 3D is wat weinig.
[* M-Theory]

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 12 april 2014 11:04]

Htc en LG hadden al eens eerder dit soort toestellen en die waren geen succes.