NS komt met optie voor waarschuwingsmail bij vergeten uit te checken

De Nederlandse Spoorwegen komt met een optie om een waarschuwingsmail te sturen als reizigers vergeten uit te checken. Dat gebeurt waarschijnlijk niet op basis van locatie, maar de vervoerder houdt vaste trajecten en tijden daarvoor in de gaten.

De 'check uit alert' zit in de Extra-dienst waar reizigers zich voor kunnen aanmelden, zegt NS. NS Extra is een dienst die de vervoerder vorig jaar al heeft getest. Op basis van reisgegevens waarschuwt NS reizigers via een mail als zij na een paar dagen niet uitgecheckt zijn. Via de mail kunnen gebruikers direct geld terug vragen. Op basis van reishistorie probeert NS na te gaan waar de reiziger is vergeten uit checken, staat in de faq.

Daarvoor vraagt NS toestemming om de reisgegevens in te zien en te gebruiken. "Om u persoonlijke diensten en exclusieve voordelen te kunnen aanbieden, verwerkt NS uw reisgegevens. Bijvoorbeeld check-in- en/of check-uit-gegevens. Deze gegevens worden uitsluitend voor dit doel verwerkt", schrijft NS op de site.

In plaats van drie keer per jaar geld terug vragen bij vergeten uit te checken, mogen klanten met NS Extra dat vijf keer per jaar. Behalve de 'check uit alert' stuurt NS ook aanbiedingen via de mail naar klanten met NS Extra.

Deze dienst staat los van BeacoNS, de app van de vervoerder die reizigers via bluetoothbeacons volgt en zo veel sneller kan zien of ze vergeten zijn uit te checken. Daarmee is de NS momenteel aan het experimenteren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

27-06-2016 • 08:48

279

Reacties (279)

279
273
157
3
0
90
Wijzig sortering
En de mail lees je ook echt direct... de mail zal overigens ook niet direct worden verstuurd aangezien ze eerst moeten constateren dat je er niet meer inzit...
En de mail lees je ook echt direct... de mail zal overigens ook niet direct worden verstuurd aangezien ze eerst moeten constateren dat je er niet meer inzit...
Dat is niet het probleem van de NS, de meeste mensen hebben een mobiel met internet waar je prima kan instellen dat je een popup of melding krijgt zodra er een mail binnen komt.

De gouden regel: Begin de reis met inchecken, eindig de reis met uitchecken.

En verder vind ik dat het je eigen schuld is als je vergeet uit te checken, je doet het namelijk helemaal zelf. Dat de ns met deze oplossing komt vind ik juist erg goed van ze, mede omdat het niet hun schuld is dat sommige mensen niet eens onthouden om IN/UIT te checken.

Offtopic

Ik zag laatst iemand inchecken waarbij de paal begon te piepen en met grote letters "ONVOLDOENDE SALDO" stond, deze persoon ging vervolgens nog ruim 6x proberen in te checken (wat niet lukte).

[Reactie gewijzigd door mugenmarco op 26 juli 2024 05:56]

Onzin. Het hele systeem is zo verwarrend opgezet dat je er goed je gedachten bij moet houden om het niet te vergeten.

- een hoop apparaten doen zowel inchecken als uitchecken. Er zijn echte ook palen die maar 1 kant op werken. Het staat er wel op, maar als je het niet weet kan het zijn dat je incheckt wannneer je al ingecheckt bent en dat telt alsof je niet bent uitgecheckt. 20 euro weg.
- mensen doen vaak meer op een station dan alleen in- en uitchecken. Er staat vaak winkeltjes waar ze nog even wat gaan halen of denken nog na over hun werk. Op sommige stations zit er een redelijke afstand tussen de trein en het paaltje. Tegen de tijd dat je daar komt heb je heel andere dingen in je hoofd.

Maar behalve dat, waarom moet het het probleem van de reiziger zijn dat de NS een slecht werkend systeem heeft neergezet? Waarom komen die kosten niet voor hun eigen rekening? Met die goeie ouwe papieren kaartjes hoefde je niks te onthouden. Om het nog maar niet eens te hebben over de massale privacyschending van al je reizen laten registreren via een kaart met je naam er op.

En dan nog ieder jaar de prijzen op durven hogen ook. Alsof ze de kosten van een systeem waar niemand op zit te wachten proberen te verhalen op de klant.

Vroeger ging ik best veel met de trein, ondanks de vertragingen. Tegenwoordig ga ik met de auto + een stukje bus, want m'n geduld met de NS is op. In de bus werkt die ov-shitkaart wel beter. Geen €20 nodig en direct uitchecken bij het uitstappen. Ben het nog nooit vergeten daar.
Het is overigens wel grappig dat NS twee weken geleden de nieuwe app beta aankodingde waarin ze een push notificatie stuurden als je nog niet was "uitgesjekt".

Toevallig hadden een studiegenoot en ik het een dag ervoor nog over die rare "enquetes" in de trein aangezien ze toen net langs kwamen: "Ja we komen registreren met welk soort kaart u reist". Okee okee, maar waarom dan? "Ja zodat we beter kunnen zien wanneer bepaalde groepen mensen reizen". Okee want dat kunnen ze niet opmaken uit het feit dat ik incheck vijf minuten voordat deze trein rijd en uitcheck 2 minuten nadat deze trein aankomt?
"Nee dat kunnen ze niet zien". Aha. Dus ze zien wel dat ik zoveel euro op "mijn kaart heb staan" en dat ik een studenten reisproduct heb, maar dat kunnen ze volgens u dus toch ook weer niet zien?
"Ja dat klopt inderdaad".
Okee snapt u dat ik dat heel raar vind? Aangezien ze wel bijhouden of mijn telefoon zich in de trein bevind? Ik durf te wedden dat ze de koppeling tussen mijn telefoon en OV chip kaart allang gemaakt hebben.

Ze weten precies op welk moment ik in en uit check en ze weten precies welke treinen wanneer wel rijden en hoelang ze er over doen. Ze weten dus 100% wanneer ik reis, waar ik vandaan kom en waar ik naar toe ben gegaan. Met een beetje mazzel weten ze zelfs in welke coupé ik zit aan de hand van m'n telefoon signaal. Dat is slechts twee filters toepassen op de grote dataset. Namelijk wanneer is deze kaart in en uit gechecked en in welke trein is dat dan geweest. Vervolgens kijken ze naar welke telefoon toestellen zich er op die momenten in de trein bevonden en het is een koud kunstje om met 400 meetpunten per jaar te bepalen welke van mij is.


Een dag later kwamen ze met BeacoNS aanzetten... Het zal mij benieuwen maar ik geloof niet dat het alleen via Bleutooth beacons is.
Niet iedereen reist iedere dag met het OV. En als jij een kleine reis van 2/3 euro moet maken is het vreemd dat hij begint met piepen als je onvoldoende saldo hebt. Eest 20 euro er op zetten om vervolgens maar 2 te gebruiken. Kan begrijpen dat het verwarrend is. Maar ipv hem 6x te laten in checken. Kan je die persoon ook helpen door aan te geven hoeveel er minimaal op moet staan.

is voor beide wel zo fijn.

En ja sommige vergeten in en uit te checken. Maar NS is met het hele idee gekomen. Ze hadden ook gewoon nog zonder extra kosten mensen kaartjes kunnen laten kopen.

[Reactie gewijzigd door loki504 op 26 juli 2024 05:56]

Ik reis ook zelden met het OV
Maar laatst wel en ik checkte uit aan aan een paaltje op het perron.
Bleek later niet de NS paal te zijn, maar die van de bus.
Wie zet dan nu een paal van de bus op een NS perron?
Weet ik veel.
Iemand van NS gevraagd, die konden niet zien waar ik nu in of uitgecheckt was.
Het hele systeem, is zo verschrikkelijk onhandig.
Poortjes hebben wel het voordeel dat je wel uit moet checken bij het verlaten van het station.
Ook het opwaarderen is vreemd, als ik op internet opwaardeer moet ik alsnog het apart ophalen. Dat kan blijkbaar bij mijn pasje niet automatisch.

Ze zijn aan een systeem begonnen en steeds weer tegen beperkingen aangelopen die ze met een lapmiddel gerepareerd hebben. Niet vooraf uitvoerig nagedacht dat het helemaal anders moet.
Ze zijn aan een systeem begonnen en steeds weer tegen beperkingen aangelopen die ze met een lapmiddel gerepareerd hebben. Niet vooraf uitvoerig nagedacht dat het helemaal anders moet.
Het erge is dat ze wel overwogen aan een systeem begonnen zijn dat al functioneerde in China en in Engeland. Het Chinese bedrijf was, volgens mij, zelfs onderdeel van de groep die het in NL heeft geïmplementeerd.

Daarbij hebben ze hier in NL gewoon gepolderd en met natte handjes en hebberige koppen lopen fantaseren hoe ze dat systeem dat in Engeland en China perfect werkt, kunnen optimaliseren voor winst.

Enige kanttekeningen die bij dit systeem gemaakt moeten worden ten gunste van NS is dat niet alleen NS dit bepaald heeft.

Ongeveer 7 grote openbaarvervoerders hebben het met elkaar bedacht, waarbij ze er heftig op los gefantaseerd hebben wat er wel niet allemaal mogelijk is en hoe ze daar geld aan konden verdienen. Daarnaast hadden een paar partijen geen haast met implementatie en anderen wel (RET, NS) en werd er flink getraineerd.

Daarnaast heeft de Overheid allemaal aanbestedingen uitgeschreven zodat een grote hoeveelheid bedrijven subonderdelen konden leveren zoals poortjes.
Iemand van NS gevraagd, die konden niet zien waar ik nu in of uitgecheckt was.
Het hele systeem, is zo verschrikkelijk onhandig.
Tip, als je je ov-chipkaart voor een ticketmachine houdt dan kan je inzien waar je voor het laatst hebt in en uitgecheckt.
Op https://www.ov-chipkaart.nl staat ook een overzicht van waar je in en uit-gechecked hebt.
En via de OV-chipkaart app kun je het op je telefoon bekijken. Overigens zit daar net zoals op de website wel een beetje lag in. Het is _niet_ realtime.
En waarom kan dat daar wel, maar niet bij de conducteur? Die zou juist moeten kunnen zien waar er is ingecheckt en nog niet is uitgecheckt.

Zelfs als frequent OV-er vind ik het soms nog slecht aangegeven (4 jaar lang iedere dag op het traject tussen utrecht en Nijmegen en dan verschillende stations en een stuk of vijf vervoerders). Waarom kan ik niet gewoon op de vertreklocatie inchecken en op de eindbestemming weer uitchecken maar moet ik per se bij iedere vervoerder wisselen? Met bussen in en uitchecken snap ik wel. Dat is ook niet zo moeilijk en is bijna niet te missen, maar bij treinen... Zelfs Rob Geus zou oneindig doorgaan met z'n favoriete uitspraak: "Man man man".
Ideaal, als je enkel met de tram reist..
Klopt heb ik ook al een keer gehad. Pas toen ik in Amsterdam wilde uitchecken, had ik het door, omdat de NS me daar incheckte. Nog een geluk gehad dat er geen conducteur langs is gekomen, anders had ik waarschijnlijk ook nog een boete gekregen omdat ik reisde, zonder in te checken (en dus zonder te betalen).
Ik let nu beter op. Binnen de deuren van het NS station staan gele en blauwe palen. Als je de verkeerde pakt, ben je niet ingechecked voor de NS. Ik dacht dat we een universeel systeem zouden krijgen, waarbij ik overal kon inchecken.
Nog een geluk gehad dat er geen conducteur langs is gekomen, anders had ik waarschijnlijk ook nog een boete gekregen omdat ik reisde, zonder in te checken (en dus zonder te betalen).
Deed je dat expres? Nee.

Je kunt 1x per jaar je boete ongedaan maken. Daardoor hoef je dan alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten te betalen. Mocht dit dus gebeurd zijn zou ik even met de NS klantendienst bellen.

Men moet het systeem gebruikersvriendelijker maken. Dat is het nu nog niet.
Je kunt 1x per jaar je boete ongedaan maken. Daardoor hoef je dan alleen de daadwerkelijk gemaakte kosten te betalen. Mocht dit dus gebeurd zijn zou ik even met de NS klantendienst bellen.
DIT is de reden dat ik niet meer met de NS reis. Ze hebben in een poging om zwartrijden tegen te gaan ELKE KLANT bij voorbaat als zwartrijder bestempeld. Als ik met de trein wil reizen moet ik eerst een bedrag afstaan in de hoop dat ik het weer terug krijg.

Hoe zou je reageren als een taxi-chauffeur zegt: 'geeft u me maar 100 euro, als we er zijn krijgt u het verschil terug'.

Dat doe je niet, maar deze onbeschofte activiteiten van ons 'openbaar vervoer' (vergeet niet dat er ook nog belastinggeld naartoe gaat, en niet weinig) accepteren we wel.
Wat ik ook asociaal vind is dat Translink minstens 20miljoen op de bank heeft staan en daar lekker rente van trekt waar wij niets van terug zien enkel omdat we verplicht 10-20 euro op die kaartjes moeten hebben staan.

Het OV is sinds hun onafhankelijkheid geen "dienst voor de burgers" meer, maar een geld boom.
Dat ze rente vangen is tot daar aan toe. Dat er dan ook nog extra kosten worden gerekend voor de meest flutiele zaken vind ik wel ongepast. Zoals het moeten betalen voor een 'nieuwe' kaart als je persoonlijke chipkaart afloopt. Dat moet ook gewoon automatisch en kosteloos kunnen.
Dat bedoel ik een beetje met dat wij er niets van terug zien. In ruil voor dat gratis geld kan bv zo'n nieuwe kaart gratis gemaakt worden, zo duur is zo'n ding niet.
Als je je kaart kwijtraakt ben je 11 EUR kwijt. Waarom zoveel? Belachelijke prijs is dat. Dat is heel veel geld voor minima. Terwijl dat geautomatiseerd wordt gemaakt en opgestuurd. Waar liggen die kosten toch? Alsof het al niet vervelend genoeg is. Waarom is dat in andere landen gratis of kost het een paar EUR? De kosten zouden verantwoord moeten worden. Het is typisch monopolie gedrag. Een toezichthouder zou deze schoften op de vingers moeten tikken.
Anoniem: 280967 @psyBSD27 juni 2016 16:07
100 % met je eens. Ik ben een zeer frequent reiziger van het OV. Gelukkig niet veel met de NS.
Geld terugvragen moet je zoveel formulieren invullen nou daar zakt je broek van af en dan heb je zoiets van laat maar lekker zitten.
Vind het hele openbaar vervoer een grote oplichtingsbende geworden sinds de nood gedwongen invoering van de OV chipkaart. Helaas ben ik er afhankelijk van maar anders wist ik het wel.
Geef mij maar de oude papieren bus/ trein kaart maar weer terug, dan weet je tenminste van te voren wat je kwijt bent. Nu weet je het niet.
Wat dacht je van het saldo op een verlopen kaart?
Als je een anonieme kaart koopt kan dat nog maar als je je 20 euro terug wil dan kun je mooi je bankrekening laten koppelen aan het reisverleden van je kaart.
Mee eens, het is als universele methode aan de reiziger/kiezer toen verkocht. En nadat de wetswijziging erdoor was en het in de praktijk kwam,kwamen we er pas achter dat het toch niet zo 'universeel' is als 1x inchecken en pas bij aankomst (na bus, trein, metro) uitchecken.
En nu dus blijkbaar 2 soorten palen. Had ik ook niet van gehoord.
Er hangen trouwens ook nog 2 soorten palen IN de bus in Utrecht, en die ene doet helemaal niets. (gelukkig viel me op dat ie niet piepte)
Elke vervoerder heeft zijn eigen paal. Dus voor spoor/tram/metro bijvoorbeeld: RET, HTM, NS, Arriva,Randstadrail . In regio rotterdam/den haag kom je dus combinaties van deze tegen op 1 station en moet je oppassen.

Tevens is het ook nog onzinnige plaatsing: alleen al voor regio rotterdam/denhaag ben ik tegen gekomen::
Station 1: op perron
Station 2: poortje
Station 3: in de tunnel
Station 4: in stationshal
Station 5: combinatie van 4 en 1 ivm toeslagen
Station 6: combinatie van 2 en 4 ivm toeslagen
Station 7: vast nog een andere combinatie.

Deventer is trouwens de mooiste: kies uit 1 van de 3!
https://nrc-reader.s3.ama...cms_retina.full_cover.jpg
Anoniem: 627590 @Get!em28 juni 2016 09:14
In Arnhem gebruiken Arriva en Breng dezelfde paal, dat kan dan blijkbaar weer wel?
Ook het opwaarderen is vreemd, als ik op internet opwaardeer moet ik alsnog het apart ophalen. Dat kan blijkbaar bij mijn pasje niet automatisch.
De gegevens van opladen en in en uit checken gebeurt met de chip van de kaart (als ik het me goed herinner). Dus daar moet je de kaart even voor de lezer voor houden om de gegevens te updaten... klinkt logisch maar eigenlijk is het dat niet met de techniek van nu.
Het opslaan van de gegevens op de kaart is in eerste aanzicht gewoon super dom.
Onhandig, oninzichtelijk en "hackbaar".

Het enige wat de kaart nodig heeft is een ID. Wat ze in hun server kunnen koppelen aan jou persoons gegevens (en saldo) (en pasfoto, om zeker te zijn dat het ID klopt).

Het probleem is daarbij wel dat het hele systeem plat zou liggen, wanneer er geen verbinding is tussen paaltjes en server.
Daarnaast moet elk ”incheck apparaat" in bus/trein en zelfs in handen van de controleur een internetverbinding hebben.

P.s. interessant detail, de incheckpaaltjes hebben een glasvezelverbinding en een of meerdere simkaarten (met wss een GSM/3G module) (http://www.geenstijl.nl/m...t_binnenkant_van_ovc.html)

[Reactie gewijzigd door Accretion op 26 juli 2024 05:56]

Die "simkaart" is denk ik eerder een SAM
Ahja, dat zou inderdaad ook kunnen. Ik heb de foto's toentertijd bekeken, weet niet of er ook een IC op zat voor mobiele communicatie. (Of naam van provider op sim)

Echter lijkt het mij wel logisch voor wanneer het "normale internet" wegvalt.
Klopt... zo denk ik er ook over... het hele systeem is een ellende...
Bussen hebben géén paaltjes op het perron. Die zitten namelijk in de bus zelf, net als bij de tram.
Ik gok dan eerder dat je op een gecombineerde metro/treinstation stond als Amsterdam Amstel, waar aan de ene kant van het perron de metro staat en aan de andere kant de trein.
Anoniem: 280967 @EDIT27 juni 2016 16:08
Tram in Utrecht/ Nieuwegein/ IJsselstein staan de poortjes gewoon op het peron.
Ah, de uitzondering uiteraard. Die wist ik niet, maar daar zal ook nog geen verwarring ontstaan met een andere vervoerder.
De meeste stations hebben nog steeds geen actieve poorten, volgens mij is Rotterdam CS het enige of één van de weinigen met een compleet actief poort systeem. Andere stations lopen nog enorm achter en je loopt continu achter de feiten aan, je bent soms lang bezig met een poort zoeken waar 5 mensen omheen steen.

Ze zouden beter een sms systeem kunenn gebruiken dan een mail systeem. ze verdienen al zoveel hieraan!

Het OV chipkaart heeft de vervoerder zeker weten winsten opgeleverd aangezien het heel omslachtig is voor de meesten om je geld terug te krijgen na het verkeerd in/uit checken of niet. Echt gecentraliseerd is het niet. Achterstevoren aan het werk is best omslachtig, Ik vind het Engelse en Japanse systeem beter en logischer dan het hele Nederlandse systeem, anderen ken ik niet dus kan het niet vergelijken.

[Reactie gewijzigd door mahsalti op 26 juli 2024 05:56]

De meeste stations hebben nog steeds geen actieve poorten, volgens mij is Rotterdam CS het enige of één van de weinigen met een compleet actief poort systeem.
Daar kun je je op verkijken.

Zie http://www.ns.nl/binaries...2016_06_06.compressed.pdf voor de ingebruikzijnde poortjes.
Anoniem: 310408 @erikmeuk327 juni 2016 14:16
Maar laatst wel en ik checkte uit aan aan een paaltje op het perron.
Bleek later niet de NS paal te zijn, maar die van de bus.
Een buspaaltje op het perron? Op welk station want volgens mij bestaat dat werkelijk niet.
Uhhmm. Op stations staan geen paaltjes voor de bus. Die zitten alleen binnenin
Stond Syntus op.
De ns medewerker zij dat dit voor de bus was.
Voor de trein van Syntus dus. Gokje: Zutphen of Hengelo? ;)
Goed gegokt.
Blijft vreemd dat die Truus in dat NS hokje vertelde dat het voor de bus was. Maakt ook niet uit. Ik had met verschillende palen op moeten letten. Helaas was het mijn dag niet.
Voor de syntus trein dus
Maak het bereik van het kaartje wat groter, je loopt door een poortje en je wordt automatisch in uit uitgescand.
Dat ik ook nog mogelijk. Maar het nadeel is wel als je 2 OV kaarten hebt. als ik mijn portemonnee er voor hou krijg ik de melding dat ik maar 1 OV kaart tegelijk kan aanbieden.
Anoniem: 304028 @loki50427 juni 2016 15:29
Ik heb ook liever niet dat andere mensen mijn gegevens zo makkelijk uit kunnen lezen, die beveiliging zal ook wel waardeloos zijn, en ik heb geen idee wat ze inmiddels allemaal opslaan op je kaart qua persoonsgegevens.
Dat gevoel ken ik.
Nu we het er toch over hebben.
De bekende ID kaart van de overheid.
Gewoon met een telefoon uit te lezen. de toegangscode staat achter op de kaart gedrukt.
Ik weet niet hoe ik een vliegtuig kan starten. Ik kan wel één van die honderd knopjes proberen maar ik ga hem vast niet aan de praat krijgen. In plaats van het lukraak te proberen zou ik om hulp gaan vragen.

Mensen zijn zo bang geworden om om hulp te vragen als iets niet weten of als iets niet gelijk werkt.

Er zijn mensen van de NS, er zijn andere reizigers. Mensen genoeg die kunnen helpen. Desnoods bel je de klantenservice van de NS.

Verwarring is dan gelijk weg. Als je niks doet en de boel de boel laat dan blijft de verwarring inderdaad bestaan.
Het probleem is dat de NS in/uitchecken heel simpel doet over laat komen. Een vliegtuig is dat per definitie niet als je daar geen ervaring mee hebt.

In checken is ook helemaal niet moeilijk maar als je er verder geen ervaring mee hebt dan kan het de eerste keer toch fout gaan door stomme dingen als dubbele palen van verschillende vervoerders (zoals bv op Arnhem en Nijmegen waar veolia ook zijn bezigheden uitoefent). Check je dan direct op het perron uit bij NS zodat je het niet vergeet, sta je binnenkort beneden voor een gesloten poort en kom je het station niet af. Je kan na het uitchecken ook niet direct weer inchecken terwijl je na het inchecken wel direct kunt annuleren. Erg vervelend als je haast hebt en het net niet goed gaat. Heb je net je check-in geannuleerd en moet je al gauw 3-5 minuten wachten. Dag trein/bus aansluiting.
Als ze mensen nu bij de automaat een specifieke reis op hun kaart laten zetten zodat je niet meer hoeft na te denken over in of uit checken.
Laad je reis op je kaart(enkel, retour, maandabbo, traject whatever)
Laat de poortjes/paaltjes checken of er een product op staat en of begin en eind station klopt.
Daarna kan de reis vervallen als er na een dag niet is uitgecheckt.
Zo hoef je ook niet voor iedere reis met de trein te zorgen dat je borg weer aanwezig is.
Levert voor vertrek wat meer vertraging op dan wanneer je zonder nadenken/aankopen reis kan inchecken, maar het maakt het aan de andere kant wel wat goedkoper voor de reiziger.
Ik wil even niet ingaan op de schuldvraag. Feit is dat we met zn allen zijn opgezadeld met een systeem waarbij vergeten in of uit te checken je 20 euro kwijt bent. Een beetje klantgericht bedrijf zorgt voor oplossingen om dit minder te laten gebeuren. Volgens mij wordt één en ander al opgelost door poortjes te plaatsen (zodat je het niet meer kan vergeten) en deze mail is ook een prima oplossing. Vraag me alleen af wat je vervolgens moet ondernemen nadat je een dergelijke mail hebt ontvangen.

Nog klantgerichter zou zijn dat op basis van mijn reishistorie NS zou kunnen voorspellen waar ik incheck en uitcheck. Ik heb een trajectkaart, waarbij ik 95% van mijn treinreizen altijd in en uitstap op hetzelfde station. Als vaste klant zou het toch fantastisch zijn als NS een vergeten uitcheck automatisch corrigeert?

Even terug over de schuldvraag: wij zijn allemaal mensen, en waar miljoenen mensen dagelijks in en uitchecken worden gegarandeerd fouten gemaakt. Mensen maken eenmaal fouten.
Ik heb begrepen dat je in de mail een link kan vinden waarmee je direct je geld terug kan vragen. Eigenlijk dus de oude procedure, alleen herinnert de NS je eraan, wordt het wellicht iets makkelijker en heb je dus 2 extra keren per jaar dat je het mag gebruiken.
Nou feest hoor, twee keer per jaar extra geld terugvragen dat al van jou is.

De wet is daar heel helder in: wat je niet verschuldigd bent, hoef je niet te betalen.

En die zogenaamde deal van de NS: sta je reisgegevens af zodat we die kunnen doorverkopen:

"Om u persoonlijke diensten en exclusieve voordelen te kunnen aanbieden, verwerkt NS uw reisgegevens. Bijvoorbeeld check-in- en/of check-uit-gegevens.
Ik ben overigens geen voorstander, noem alleen de feiten. Die exclusieve voordelen zit ik niet echt op te wachten. En ja, er zou een beter systeem moeten komen (zoals de bekende poortjes), dan kan je namelijk niet vergeten uit te checken. Eindeloos 'ik ben vergeten uit te checken' toestaan stimuleert natuurlijk fraude.
Fraude bestrijd je door het individu aan te pakken, niet de hele groep.
Anoniem: 126717 @lucatoni27 juni 2016 11:48
Nog klantgerichter zou zijn dat op basis van mijn reishistorie NS zou kunnen voorspellen waar ik incheck en uitcheck. Ik heb een trajectkaart, waarbij ik 95% van mijn treinreizen altijd in en uitstap op hetzelfde station. Als vaste klant zou het toch fantastisch zijn als NS een vergeten uitcheck automatisch corrigeert?
Dat is er al. Ik heb een businesskaart die mijn vergeten uitcheck op basis van reishistorie corrigeerd. Ik ben te netjes met in- en uitchecken dus kan helaas niet een schermprintje plaatsen van zo'n correctie.
http://i.imgur.com/LNeOyAJ.jpg

U vraagt wij draaien. Het was even terugzoeken maar ik wist dat het me een keer was overkomen. Ik heb een trajectkaart en was vergeten uit te checken op mijn traject. Dit kost dus zoals je kan zien 1ct ipv de standaard 20euro. Ik weet alleen niet (waarschijnlijk wel) of dit mee telt voor de max 3x geld terug vragen per jaar bij vergeten uit te checken.
Anoniem: 382732 @lucatoni27 juni 2016 13:29
Nog klantgerichter zou zijn dat op basis van mijn reishistorie NS zou kunnen voorspellen waar ik incheck en uitcheck. Ik heb een trajectkaart, waarbij ik 95% van mijn treinreizen altijd in en uitstap op hetzelfde station. Als vaste klant zou het toch fantastisch zijn als NS een vergeten uitcheck automatisch corrigeert?
Kunnen we weer klagen over gebrek aan privacy....
De privacy veranderd alleen niet aangezien ze die gegevens nu ook al hebben.
Anoniem: 114278 @mugenmarco27 juni 2016 11:08
zou handiger zijn als je door een poortje ging met NFC of wat dan ook dat detecteert dat je door het poortje gaat en je gewoon automatisch uitcheckt, vergeten is immers menselijk.
Probleem hiervan is dat je vermoedelijk meer dan 1 kaartje bij je hebt met nfc. Bijv. Bankpas met draadloos pinnen, een id-kaart, of iets anders. Die signalen storen allemaal met elkaar.
Sterker nog: genoeg mensen die (helaas) meerdere OV-chipkaarten op zak hebben. Check je de ene uit, wordt de ander ingecheckt :+
Dat wordt dus een tas met een alu sandwich laag om alle pasjes die niet mogen nfc-en in op te bergen.

Wat je zegt is inderdaad reëel. Ik ken verschillende mensen met meer dan een OV-chipkaart om dingen gescheiden te houden.
Poortje ? Mijn uitcheckstation heeft geen poortje(s).
Anoniem: 382732 @stresstak27 juni 2016 13:29
De meeste stations hebben ondertussen poortjes. Kwestie van tijd voordat het overal zo ver is.
Nee hoor. Slechts circa 20% van de stations heeft of krijgt poortjes. Veel van de kleinere stations zijn zo open dat poortjes volkomen zinloos zouden zijn. En erg duur.
Of stations hebben een corridor onder het spoor die als gemeentelijke voetgangersroute in gebruik is. Een gemeente zal alles in het werk stellen die doorgang open te houden.

[Reactie gewijzigd door teacup op 26 juli 2024 05:56]

En verder vind ik dat het je eigen schuld is als je vergeet uit te checken
Het is niet zo evident als je regelmatig op stations komt waar je afhankelijk van je route naar het perrron soms wel of soms niet langs een incheckpaaltje komt.
Zeker niet als je gewoon al 10 jaar met een abbo rijd en nooit een kaartje kocht of kaartje afstempelde.
Dat lossen ze langzaam op door alle stations te voorzien van een kaal gevangenis achtig hekwerk zodat je door de poortjes geforceerd wordt.
Dat wordt nog krap twee van die hekwerken op gemengde metro en NS perrons
Irritante van 'onvoldoende saldo' is dat bij inchecken voor de trein minimaal 10 euro op moet staan terwijl een ritje misschien 3 euro kost en er 6 euro op je kaart staat. Dan kan ik mij voorstellen dat sommige mensen het meerdere malen proberen, die dat niet weten. Het is gewoon irritant dat die regel van minimaal 10 euro bestaat bij de NS. Terwijl deze regel bij bussen (andere vervoersmaatschappijen) niet geldt. Dat is ook de reden waarom ik bijvoorbeeld nooit grote bedragen op mijn kaart zet.
Bij bussen geldt deze regel ook, alleen is het 4 euro omdat hier de tarieven ook lager zijn.
Scherp! Minimaal op de kaart bij NS is dus 10 en bij busmaatschappijen 4 euro.
Popup voor een binnenkomende mail? Net alsof NS de enige is die me email stuurt...
Anoniem: 382732 @ATS27 juni 2016 13:30
Ga nu niet zeggen dat je slechts zelden je mail checkt.
Nee, natuurlijk niet. Maar dat wil toch niet zeggen dat je voor elke email een popup wil? Ik niet in elk geval; ik kijk liever op enkele vaste momenten van de dag naar mijn binnengekomen mailtjes.
Dat jij bij voorkeur niet teveel mail ontvangt maakt dit NS plan nog niet slecht. Misschien kan ze nog andere smaken aanbieden, een app of een bericht naar een sociaal netwerk account. Ze doen tenminste moeite te communiceren.

En ja het is een lapmiddel voor het niet intuïtieve in- en uitcheck systeem. Maar ik denk dan: "Beter laat dan nooit".
Anoniem: 732079 @mugenmarco27 juni 2016 10:01
Moet die persoon wel weten waarom dat ding dat aangeeft, daarnaast vaak genoeg meegemaakt dat het poortje een rood kruisje geeft en er toch "incheck" melding wordt gegeven.
[/En verder vind ik dat het je eigen schuld is als je vergeet uit te checken, je doet het namelijk helemaal zelf.
"

Er is mij zo vaak voor gevallen dat problemen bij de NS mij doen vergeten of er van weerhouden uit te checken. Denk aan storingen, omleidingen verborgen paaltjes, nood vervoer via bus tram of metro. Er zijn situaties die gewoon kunnen meespelen met het al dan niet uitchecken. Dus dat het volgens jou "je eigen schuld is" vind ik een beetje kortzichtig.
Hier iemand die elke dag reist met ov, in mijn geval bus, trein & tram 5 dagen per week.
Elke dag is dat 12 keer in&uitchecken.
Bij het ene poortje is het In&uit gecombineerd, bij de andere (bij ns veel aanwezig) is dit gescheiden.(en dan ben ik blij dat op mijn traject geen andere aanbieders rijden!)
Gemiddeld 4 tot 6 keer per jaar is er een reden dat het in of uitchecken niet goed gaat en ik weer achter 16 euro aan moet gaan. (apparaat kapot en andere oorzaken)
Elke 'fout' in het systeem komt op de rekening van de gebruiker en is alleen met inspanning van de gebruiker op te lossen (tot nu)
De oude strippenkaart & treinkaart waren minder fout gevoelig en vereiste minder oplettendheid.. en als het fout ging was dat meestal in het voordeel van de gebruiker,

[Reactie gewijzigd door lexited op 26 juli 2024 05:56]

Er zitten nogal wat eigenaardigheden in het systeem.
Waarom kan ik niet bij Ariva in gorinchem inchecken en in Rotterdam bij de NS uitchecken.
Ze weten begin en eindtijd, dan kan zo'n systeem zelf toch wel bedenken dat ik waarschijnlijk in Dordrecht ben overgestapt.

Daarnaast is de overstap tijd in Dordrecht naar a'dam zo kort, dat je eigenlijk van ene trein in de andere springt. Maar dat mag niet.. nee, je moet eerst helemaal naar de ingang lopen, daar uitchecken en dan weer inchecken bij de NS. Met beetje pech is de trein dan al weg.
Van wat ik heb begrepen is dat de software die is gemaakt voor de NS ov-chip paaltjes totaal anders is dan die van Arriva, die kunnen niet samenwerken met elkaar.
Dat is toch raar.. het is een OV Chipkaart die volledig wordt beheerd door TLS. Waarom maakt die de paaltjes niet en zorgt dat gewoon alles samen werkt. Of zorg ervoor dat het systeem achter de paaltjes (TLS dus) die berekening los laat.
929ov.nl kan ook bedenken welke reis ik neem, dus als je incheck plaats en tijd hebt en uitcheck plaats, tijd kun je in principe mijn hele route berekenen en met welk bedrijf ik dat heb gedaan.
Anoniem: 80487 @mugenmarco27 juni 2016 15:03
Lijkt me onzin. Alle transacties worden geregeld door TLS.
Het is volgens mij gewoon puur administratief dat jij moet in en uit checken tussen vervoerders. Zo is het lekker hapklaar voor de vervoerder.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 26 juli 2024 05:56]

Jammer dat de poortjes niet aan het einde van je reis staan, maar aan de randen van het station. Dat is nogal een verschil, vooral als je op het station nog de winkels ingaat. (En voor je nou gaat zeggen dat het dus handig is dat die poortjes er staan - nee, niet echt, want ik ben ook vaak op het station zonder dat ik met de trein ga.)

Een extra nadeel is dat stations situaties zijn met ontzettend veel input die je tegelijk moet verwerken. Het is makkelijk als je niets bijzonders hoeft te doen, maar ergens aan denken terwijl je ook nog je weg moet zoeken, bagage hebt, een kind in de gaten moet houden en naar de spoorwijziging moet luisteren is al een heel stuk lastiger. 'Eigen schuld' dat je menselijk bent en maar een beperkt aantal dingen tegelijk kunt onthouden en sturen?
Ik snap zeker wat je bedoeld dat mensen zelf moeten in en uit checken. Maar neem even mij zelf als voorbeeld. Ik lees niet alles wat direct binnen komt op mn smartphone. ( ik neem nooit de trein want heb er een pest hekel aan maar dat terzijde). Zodra je uit de trein of bus gaat, ga je lopen fietsen of in de auto, dan lees je je mail niet of krijg je het niet mee. eenmaal thuis aangekomen ga je je ding of afspraak doen.

Er zijn mensen die ook nog een leven hebben naast een smartphone. Daarom zal de mail dus pas erg laat gelezen worden.
Ik denk niet dat het idee is dat je op basis van de email gaat uitchecken op het NS station.

Het idee is volgens mij dat je genotificeerd wordt dat je vergeten bent om uit te checken zodat je daarna op de ns website je geld terug kan vragen.
Waarom dan niet, op basis van de vaste trajecten van een reiziger, meteen dat ov-tegoed terugschrijven? Dat is pas klantvriendelijk. En het scheelt weer een stap...

Ik snap ook het nut niet van dit mailtje dat je waarschijnlijk pas leest/binnenkrijgt als je thuis op de bank zit. En dan heb je alsnog niks aan dat mailtje, want moet je de computer aanslingeren voor een teruggaaf. De mensen die zich bekommeren om restitutie, houden reeds hun afschriften en reishistorie bij.

NS probeert te vaak iets 'op te lossen' met lapmiddelen, ipv het eens vanuit een andere hoek te bekijken. De klant bijvoorbeeld...
Waar lees je dat mailtje dan op? ;) kan je direct op hetzelfde apparaat je geld terug vragen.

Ik vind persoonlijk dat de NS moet zorgen dat je het uitchecken niet kán vergeten. Bij de metro van de RET (Rotterdam) kom je het station gewoon niet uit als je niet uit checked.
De vervoersbedrijven verdienen miljoenen aan de boete die je krijgt als je vergeet uit te checken. Zij zijn er dus helemaal niet bij gebaat om dit op te lossen.

Wellicht is dat zelfs de reden waarom ze de hele OV Chipkaart zo onhandig mogelijk hebben uitgevoerd, maar eerlijk gezegd is het waarschijnlijker dat daaraan geen kwade opzet maar gewoon onkunde ten grondslag ligt.
Bij een trajectkaart doen ze dit ook. Dat ze dit niet doen bij mensen die gewoon op saldo reizen maar toevallig vaak hetzelfde stuk reizen lijkt me niet meer dan logisch. Bovendien mag de NS deze reisgegevens van personen niet eens inzien vanwege privacy. Daarom zijn er ook altijd aparte bejaarde mensen die om uw reisgegevens vragen (wat geweigerd mag worden), dit mogen ze niet halen uit de data die conducteurs binnenkrijgen op hun handheld.

Er wordt door veel mensen hier de reden van de email verkeerd begrepen. Het gaat er dus niet om dat je terug gaat naar het paaltje om alsnog uit te checken. Het mailtje is een reminder en link naar de website waar je geld terug kan vragen bij het vergeten uit te checken. Dat is dus prima als je dat thuis op de bank krijgt. .
Hoezo is dit zorgelijk?
Lang niet iedereen doet alles met zijn telefoon behalve whatsapp en wat benodigd internetten.
Email checken doe ik zelf bv alleen maar thuis en ook niet elke dag dus zal ik zo'n mail niet direct lezen.
Anoniem: 698090 @Cowamundo27 juni 2016 09:24
Ja maar je zou je toch als tweaker kunnen voorstellen dat er andere mensen zijn die wel iedere dag hun mail lezen, en daarnaast een leven hebben.
Dat is geen oplossing voor iedereen die niet alles via de smartphone doet ;)
Anoniem: 304028 @RGAT27 juni 2016 15:36
Ze willen het ook niet oplossen voor iedereen, anders hadden ze dit systeem niet zo bedacht.
Volgens mij werkt dit systeem zo juist voor iedereen die email heeft. Ookal zit je niet 24/7 op je smartphone, ergens in de week checkt iedereen wel eens de email, dan zie je het mailtje van de NS.
Voor zover ik het idee begrijp is het niet een 'check nog even uit!' waarschuwingsmail maar meer in de richting dat je al lang die 20 euro van het inchecken kwijt bent en dan een formulier kan invullen waarmee je een deel ervan (20-reiskosten) terug krijgt, nu 5 keer per jaar ipv 3.
Zolang je ergens in de week je mail checkt werkt dat dus :)
Anoniem: 304028 @RGAT27 juni 2016 18:08
Dat snap ik alleen als een e-mail een vereiste is, word het natuurlijk geen oplossing voor iedereen :9 .
Hoezo is dat zorgelijk het is niet meer dan normaal, het leven bestaat uit meer dan alleen een Smartphone ?.
Anoniem: 80487 @mugenmarco27 juni 2016 14:58
De gouden regel: Begin de reis met inchecken, eindig de reis met uitchecken.
Dit is lang niet altijd de praktijk. Zeker niet als je tijdens je traject van spoorvervoerder moet wisselen krijg je huilbuien want dan mag je in een overstap van enkele minuten gaan zoeken waar die grafpoortjes/paaltjes staan.

Was het maar zo geregeld, dan zou je inderdaad de schuld 100% bij de mensen neer kunnen leggen. Maar zolang het nog zo'n in-en-uitcheck drama is en poortjes wel of niet open zijn blijf je dit houden.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 80487 op 26 juli 2024 05:56]

De beste oplossing is dat ze zowel de NS als de Arrive ov-chip palen gelijkwaardig maken, dat je dus niet tijdens je reis moet uitchecken omdat je bij een andere vervoerder gaat inchecken.
Wat ze er niet bij zeggen is dat je minimaal 20 euro op je kaart moet hebben voor een ritje van 5 euro.. ja dat hij dan zegt onvoldoende saldo heeft bij mij ook voor grote verwarring en ongenoegen gezorgd. Gelukkig heeft meneer Ford 100 jaar geleden ervoor gezorgd dat ik nu een alternatieve keuze heb. #langlevedeauto
Dom systeem. Onvoldoende saldo kan die paal helemaal niet weten bij inchecken. Dat zou de paal pas moeten kunnen weten bij het UITchecken, dan heb je je reis immers gemaakt. Als er dán onvoldoende saldo op je kaart staat, dan gaat het poortje dicht, en mag je eerst even bijtanken.

Zo hoort het. Maar het moest zo klantonvriendelijk mogelijk.
In plaats van drie keer per jaar geld terug vragen bij vergeten uit te checken, mogen klanten met NS Extra dat vijf keer per jaar.
Je wil de mail dus ook niet direct hebben omdat je blijkbaar maar 5 keer per jaar geld terug mag vragen
De mail komt sowieso pas enkele dagen na het uitchecken. Het is alleen bedoeld om gemakkelijk geld terug te kunnen vragen.
De mail wordt ook nog eens na een paar dagen (!) niet uitchecken verstuurd.
Doe het dan gewoon binnen x uur of zogauw de dienstregeling van die dag stopt (dus in de nacht)

Andere mogelijkheid zou zijn om x keer per uur via gps te pollen waar iemand is. Is dan niet in x meter rondom spoor of station, dan melding.
Anoniem: 310408 @SunnieNL27 juni 2016 14:19
Andere mogelijkheid zou zijn om x keer per uur via gps te pollen waar iemand is. Is dan niet in x meter rondom spoor of station, dan melding.
Zo daar zouden de privacy gevoelige tweakers enthousiast over zijn!
Er hoeft niets verstuurd te worden. Alleen opvragen of iemand is ingechecked en daarna gps pollen. De weermodule van je telefoon doet hetzelfde maar verstuurd ook nog eens je locatie.
En de ov chip houdt ook al bij waar je in en uitchecked... Dus die privacy geef je toch al op
Why not, ik krijg mails net zo als whatsappjes binnen?

Niet dat ik het nodig heb want ik ga gewoonweg nooit niet met het OV, maar al kunnen ze 1 iemand helpen met zo'n mail dan is dat toch goed, iets als: benzine auto is goedkoper en sneller dan de NS, en uiteraard vele malen prettiger.?

Beter iets dan niets toch, het blijft de reiziger die het vergeet, is al erg genoeg dat de NS deze mensen moet helpen met een mailtje.

[Reactie gewijzigd door LopendeVogel op 26 juli 2024 05:56]

Wat ik nog wel het gekste vindt van de hele OV-chipkaart is dat wanneer de eindhalte bereikt is iedereen niet automatisch wordt uitgecheckt, ondanks dat de bus/trein/etc. toch echt helemaal leeg wordt gemaakt. En waarom kan men niet via de telefoon (via NFC of een website/app) gewoon in- en uitchecken? Dan kun je zelf ook in de gaten houden of je het goed doet, hoef je niet met z'n allen in de rij te gaan staan bij zo'n scanner en dan kun je van tevoren al je uitchecken 'plannen' indien de uitvoering een beetje goed is.
A. Omdat je dan potentieel veel meer geld kwijt kan zijn dan bij het vergeten uit te checken. Bovendien kan de NS ook niet meer controleren of je vergeten bent uit te checken.

B. Omdat mensen dan al na 5 minuten gaan uitchecken als ze in de trein zitten of pas gaan inchecken als de conducteur in het oog komt.
Je kan toch heel makkelijk de inchecktijd zien. Als de conducteur ziet dat jij een minuut geleden ingecheckt was, terwijl de vorige halte al 10 minuten geleden is, weet hij genoeg.
Volgens mij checken die apparaten alleen of je bent ingechecked.
Op dit moment klopt dat ja, want het check apparaat van de conducteur heeft geen directe internetverbinding. Daarom gaat het ook vaak fout met die QR code dingen en zegt de conducteur vaak "ik geloof het wel". Maar als we toch dingen aan het implementeren zijn, kunnen ze zo'n check ook wel inbouwen. Kunnen ze gelijk ook even de QR code kaartjes checken. :)
Die mobile/hand scanners hebben gewoon 3G hoor, ook traject informatie en hun rooster. als ze jouw kaart scannen zien ze of je ben in gecheckt en de laatste 3(?) in en uit check momenten, ook kunnen ze door klikken en nog meer info opvragen. ;)
Alleen het scannen van bv QR codes gaat niet altijd even soepel.
Dan heb ik dat verkeerd begrepen, bedankt voor de toelichting!
Ik weet niet of de conducteur dan een boete uit mag delen; wel een gevatte opmerking misschien, maar op het moment van controle heeft de reiziger een geldig vervoersbewijs.
B. Omdat mensen dan al na 5 minuten gaan uitchecken als ze in de trein zitten of pas gaan inchecken als de conducteur in het oog komt.
Een app kan juist best controleren op de nabijheid van een vertrek of aankomststation en dat ook als in of uit checkpunt nemen en dan dus ook inchecken op meer dan 300 meter van het vertrekstation niet meer toestaan.

[Reactie gewijzigd door TWyk op 26 juli 2024 05:56]

Client side validatie op dit soort dingen is nooit een goed idee.

Maar ik neem aan dat je mijn punt wel begrijpt, dit is niet de oplossing.
Je hebt ook bij bepaalde diensten dat het een eindhalte is de bus even 2 min blijft staan en vervolgens als een ander nummer verder gaat. Velen blijven daar ook gewoon zitten (bestuurder zelf ook).
Hoe stel je je dat voor? Neem Den Haag Centraal. Eindpunt voor vrijwel elke trein die er komt, maar ook punt waar je juist overstapt op een andere trein (die dan dat station als beginpunt heeft). Wil je echt iemand die vanuit Utrecht naar Delft reist automatisch uitchecken in Den Haag?

Voor bussen of trams, waar je binnen het voertuig in en uit checkt, kan het wel natuurlijk. Maar ook daar zou je rekening moeten houden met overstappen. Als ik (om bij hetzelfde voorbeeld te blijven) met de tram naar Den Haag Centraal ga (geen enkele tram heeft daar normaal zijn eindhalte geloof ik), vergeet uit te checken in die tram en dan daar op het station incheck voor de trein (of een andere tram of bus), dan zou het voor de hand liggen om een automatische checkout te doen bij de tramhalte CS.
Als ik vergeet uit te checken in die tram en dan daar op het station incheck voor de trein , dan zou het voor de hand liggen om een automatische checkout te doen bij de tramhalte CS.
Als de NS en de 'tram'-palen zouden kunnen communiceren dan zouden er geen aparte palen hoeven te bestaan. Ergo, zij kennen elkaar niet. Het zijn verschillende vervoerders en daar attendeert de NS dan ook op. Lokale vervoerders (h)erkennen alleen hun eigen zaakjes; overstappen van metro naar tram bijvoorbeeld.
Ik weet wel hoe het is, maar het ging er over hoe het zou moeten zijn. TLS zou deze intelligentie prima kunnen aanbieden.
Maar dan is er ook een koppeling van reisgegevens tussen NS en de rest. Of ik dat nou prettig vind.
De organisatie die dat alles heeft bestaat al lang: TLS. Die kan je ook een overzicht leveren van al je reizen. Dan kunnen ze ook een missende checkout detecteren.
Omdat de reis misschien nog niet klaar is. Ik reis van Amsterdam naar Uitgeest, waar de trein stopt, maar ik vervolgens nog een aansluiting moet halen. Ik hoef dan niet uit te checken.
Alleen uitlezen met een app, zodat je zelf kan controleren of je in- of uitgecheckt bent zou al heel handig zijn.
NS ook aanbiedingen via de mail naar klanten met NS Extra.
En zo gaan ze dit bekostigen terwijl ze lekker onderuit gaan zitten van gestolen geld van de reiziger.

Simpel als de NS kan herkennen dat je niet uitgechecked bent dan zouden ze verplicht moeden worden om direct bij elke reiziger het te veel betaalde bedrag terug te betalen. En dan íedere keer en niet 5 keer per jaar.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 26 juli 2024 05:56]

Ik ben het niet met je eens dat dit gestolen geld is. Dit is geld dat mensen domweg "vergeten". Bovendien is het gewoon de stomme fout van de reiziger dat ze niet uitchecken. Dat ze niet altijd toestaan dat het geld wordt teruggevraagd vind ik juist goed, zodat de mensen het minder zullen gaan vergeten. Bovendien kost het hen waarschijnlijk ook geld om dit systeem te laten werken, dus ik snap goed dat ze dit niet onbeperkt toelaten.
Als je dagelijks met het OV reist dan vergeet je idd niet uit te checken, ik reis bijna elke dag met het OV en ben het nog nooit vergeten, maar het is wel onnatuurlijk en onhandig voor mensen die eens per jaar met het OV reizen of voor touristen.

Verder heeft de NS geen recht op het geld wat je te veel betaalt als je vergeet uit te checken dus is het weldegelijk diefstal.

[Reactie gewijzigd door 90710 op 26 juli 2024 05:56]

Anoniem: 732079 @9071027 juni 2016 12:44
Wat ook onbekend bij toeristen en de weinig reiziger is, is dat als jij begint met de ns en daarna verder reist met bijvoorbeeld Veolia dat je dan eerst uit moet checken en opnieuw bij Veolia moet in checken
Juist in de tijden dat ik dagelijks reis wil ik het nog wel eens vergeten. Dat in en uit checken wordt een automatisme, wat ik niet altijd kan herinneren of ik het dan wel of niet gedaan heb (want lekker nummer, praten met iemand, of anders afgeleid). Waardoor ik regelmatig met een kut twijfel gevoel in de trein zit omdat ik niet zeker meer weet of ik ingecheckt heb.
Daarnaast is er nog een geheel ander problem. Er zijn stations, zoals bijvoorbeeld het Amstel Station in Amsterdam, waar de poortjes voor de trein en de metro naast elkaar zitten. Weliswaar met een pilaar er tussen. Als metro reizigers per ongeluk de NS poortjes gebruiken om uit te checken voor de metro, zijn ze meteen 20 euro kwijt. Omdat het systeem dat registreerd als boete voor niet in-checken bij de NS, en niet als uit checken bij de GVB. Ik heb jaren het Amstel station gebruikt om van/naar Metro/Bus te gaan. En heb al zovaak mensen gezien die geen OV-saldo meer hadden voor de bus, omdat ze perongeluk de NS poortjes hadden gebruikt.
Ja ik snap dat echt niet, het is zo makkelijk om te kijken waar iemand vandaan komt, geef dan gewoon het bedrag aan de partij met wie hij gereisd heeft!

Waarom moet ik overstappen naar de GVB/veolia als ik naar Gaasperplas ga? Het is toch logisch dat ik met de GVB ben gereisd als ik in Gaasperplas uit check. Reken dan gewoon uit welke route iemand heeft genomen.

Maar het ergste is nog wel dat je met een niet geactiveerde OV-kaart niet met de NS kan inchecken, maar wel kan uitchecken (wat je 20 euro kost). Je moest eens weten hoeveel mensen aan de andere kant van de poortjes proberen in te checken als het aan de ene kant niet lukt..
Daarnaast is er nog een geheel ander problem. Als metro reizigers per ongeluk de NS poortjes gebruiken om uit te checken voor de metro, zijn ze meteen 20 euro kwijt.
Sukkels heb je overal. Er staat met grote letters METRO boven die poortjes.
Als niet opletten geld kan gaan kosten moet je ogen open houden.
Bovendien is het gewoon de stomme fout van de reiziger dat ze niet uitchecken.
Onzin. Het is de fout van het OV-Chipkaart systeem dat mensen kunnen vergeten uit te checken. Waarom is een reiziger stom omdat het systeem dat soort domme fouten toelaat? De hele opzet van het OV-Chipkaart systeem is fout, niet die reiziger die een systeem moet gebruiken dat nergens ter wereld op die manier wordt gebruikt.
In de tijd dat ik nog een kaartje moest kopen en later toen ik een jaartrajectkaart had, ben ik nooit vergeten uit te checken. Dat hoefde namelijk niet.
Die redenering klopt natuurlijk van geen kanten. Het systeem wordt betaald door de kosten ervan in te prijzen in het treinkaartje. Op die manier draagt iedere reiziger evenredig (≠evenveel) bij, niet alleen die reiziger die weer eens een kapotte uitcheckpaal treft.

Laten we jouw logica volgen: stel, iedereen checkt precies juist in en uit. Dan gaat NS failliet, want die kosten voor de ov-chipkaart blijven, maar de inkomsten van niet-uitchecken drogen geheel op.

Cetero censeo OV-chipkaart delendam esse.
De NS kan proberen inschatten waar je bent uitgechecked aan de hand van de dagelijkse gewoonte, maar toch weet ik van mijzelf dat ik niet altijd op hetzelfde station uitstap. Dus hoe kan de NS dan met zekerheid zeggen waar jij bent uitgestapt?

En in plaats van het gestolen geld te noemen investeerd de NS net in diensten die ervoor moeten zorgen dat jij als klant dat geld kunt terugkrijgen (wat niet in het voordeel van NS is). Op dit moment met deze mails en dus later mogelijks met BeacoNS.
En in plaats van het gestolen geld te noemen investeerd de NS net in diensten die ervoor moeten zorgen dat jij als klant dat geld kunt terugkrijgen (wat niet in het voordeel van NS is).
Geld dat volgens velen helemaal nooit van hun rekening gehaald had moeten worden.
Vergeet ook niet dat dat minimumbedrag van 20 euro ook een vorm van stelen is. Dat is toch weel lekker rente vangen over de miljoenen euro's die door de gebruikers in het systeem zijn gepompt. Althans, dat lijkt de opzet.
Het is klinkklare onzin wat hierboven wordt gesteld dat het de eigen stomme fout is van mensen dat ze vergeten uit te checken. Ik zelf zo'n reiziger die 2 á 3 keer per jaar met het OV reist.
Hoewel ik me zelf echt geen digibeet noem zijn de scanners echt een drama. Het is mij een paar keer voorgekomen dat ik niet goed ben uitgecheckt. Laatst stond ik in de tram en moest ik bij het naar buiten lopen het pasje scannen, ik hield het tegen de scanner maar werd door de menigte achter mij die ook naar buiten wilde zowat uit de tram gedrukt en kon dus niet meer controleren over het was gelukt. Wat bleek, hij was niet goed geregistreerd, en via een omslachtige manier krijg je je geld terug.

Bij de trein een zelfde situatie, op mijn thuis station heb je palen op het perron, maar een hele trein die langs twee palen moet is een beetje mager, daar heb ik ook een paar keer de uitcheckpaal gemist (vaak is dat laat op de avond als je erg moe bent / of iets hebt gedronken :))

Erg irritant is dat je altijd minimaal 20 euro op de kaart moet hebben om met de trein te kunnen, ik weet waar ik heen wil en ga niet ineens beslissen om van naar Groningen of Maastricht te reizen, dus waarom daarvoor wel geld reserveren. Ze zouden de optie moeten inbouwen om vooraf een traject te kopen zodat je niet kunt vergeten uit te checken (hey, dat lijkt wel op het systeem met het oude treinkaartje :P).
Ik noem moe zijn en zeker gedronken hebben toch echt de verantwoordelijkheid van de reiziger.
Reis zelf regelmatig (na een nachtdienst) met de trein en ben nog nooit vergeten uit te checken.
En als ik dat wel ooit ga doen ga ik daar de ns niet de schuld over geven.
Anoniem: 732079 @Fly-guy27 juni 2016 10:11
Dan moet je wel de juiste paal vinden van de juiste vervoerder.
Die ook nog op elk station op een andere plek staan. Soms staan ze in de stationshal, soms erbuiten, soms bij het begin van het perron, soms halverwege het perron... en op veel stations is men al jarenlang aan het verbouwen dus veranderde de locatie (of de bereikbaarheid...) van de palen ook nog regelmatig.
Anoniem: 732079 @migchiell27 juni 2016 12:35
Wat ook gebeurd is dat er 3 verschillende palen bij elkaar staan.
Daarmee bedoel ik dus van verschillende vervoerders.
Uiteraard is dat je eigen verantwoordelijkheid, maar wat ik al zei, ook helder is het uitchecken niet goed gegaan, en het neemt niet weg dat het gekozen systeem erg gebruikersonvriendelijk is vergeleken met de oude situatie.

De energie die je er in moet steken om je geld terug te vragen is gewoon teveel voor personen zoals ik die niet elke dag op een station komen. Ik krijg nu geld terug van de Translink, maar om dat geld terug te krijgen moet ik fysiek naar een laadpunt om mijn kaart aan te melden, dan moet ik daar kennelijk via een menu mijn geld terugstorten, en dat terwijl ze alles al online hebben staan. En dan melden ze ook nog doodleuk op de site dat al het geld wat niet wordt teruggestort niet naar Translink gaat maar naar een goed doel.
Dat zal dan alleen het geclaimde, maar niet teruggestorte deel zijn, want als je vergeet uit te checken denk het systeem dat je er maximaal gebruik van hebt gemaakt, dus krijgt de vervoerder het volle pond, dus oneigenlijke winst.
Ik noem moe zijn en zeker gedronken hebben toch echt de verantwoordelijkheid van de reiziger.
Sowieso is het de verantwoordelijkheid van de reiziger zich te houden aan de regels van de vervoerder als hij van de diensten gebruik wil maken. ;)

Bij andere vormen van vervoer zijn er ook zaken waar we rekening mee dienen te houden en die bij negeren geld kunnen kosten. Neem je sleutels mee, zet je fiets op slot, sluit je auto af, parkeer niet op verboden plekken, et cetera.

Check in, check uit. Of niet, het is je eigen geld.
Tip: luister simpelweg naar de piepjes.
In heel Nederland krijg je verschillende piepjes te horen. Je hoort dus direct of je ingecheckt of uitgecheckt bent, of dat er iets mis is gegaan.
1 piep: ingecheckt
2 piepjes: uitgecheckt
3 piepjes: fout

[Reactie gewijzigd door EDIT op 26 juli 2024 05:56]

Tegenwoordig wel, dat was eerst wel anders.
Een mail? Waarom niet een mail i.c.m. een SMS? Ik lees mijn mail nooit direct. Natuurlijk, ik kan dat zelf instellen dat ik een melding krijg, maar NS kan ook gewoon even nadenken wat klantvriendelijk is. Verder heb ik geen keus wbt uitchecken - ik kom anders niet de poortjes door..

Wat ik trouwens niet zo snap is dat je de NS toestemming moet geven om je reisgegevens in te zien. Dat doen ze namelijk al. Ik heb geen NS-extra abonnement, maar toch wel enkele malen gehad dat de conducteur mij wist te vertellen dat ik goedkoper uit zou zijn op mijn traject als ik een trajectkaart zou nemen; ze kon namelijk zien dat ik de afgelopen tijd vaak op dit traject had gereisd!

Een trajectkaart is in mijn geval niet goedkoper, allang uitgezocht..

[Reactie gewijzigd door Nat-Water op 26 juli 2024 05:56]

Op je kaart zelf worden de laatste 10 transacties opgeslagen meen ik mij te herinneren.
Een mooie oplossing voor een probleem wat NS zelf gecreëerd heeft.
Soms kan die technologische vooruit gang zo geweldig zijn, je gebruikt een nieuw systeem wat het reizen makkelijker zou moeten maken, maar het zorgt ook meteen voor meer problemen, dus omdat op te lossen gooien we er nog meer techniek tegen aan om die problemen te ondersteunen.

Ze zouden ook natuurlijk het probleem bij de wortels aan kunnen pakken en zo iedereen een dienst bewijzen.
Een mooie oplossing voor een probleem wat NS zelf gecreëerd heeft.
Ik denk dat je TLS bedoelt. NS was namelijk een van de laatste OV-vervoerders die overstapte op de ov-chipkaart.
Anoniem: 732079 @dormamu27 juni 2016 12:46
Komt omdat de Staat dat regelde. De NS wilde al veel eerder ov chipkaart only gaan.
Slecht lapmiddel op lapmiddel, die OV-chipkaart had zovéél méér kunnen zijn... :( :(

[Reactie gewijzigd door WokBoy op 26 juli 2024 05:56]

Ik snap niet waarom er zoveel commentaar is over de OV-chipkaart. Het is een prima systeem en heb er ook nog nooit problemen mee gehad, maar je moet je wel aan de regels houden: in-/uitchecken en je saldo op orde hebben. Als je automatisch opwaarderen aan zet hoef je je over dat laatste al niet meer druk te maken.

Het lijkt wel alsof bashen op de OV-chipkaart de nieuwe trend is.
Als je regelmatig gebruik maakt van het OV werkt het wel, maar het gaat mis als je bijvoorbeeld een toerist ben of maar zelden met OV reist. Onduidelijk en duur.
Met dat eerste ben ik het inderdaad eens. Met dat tweede niet: wat is 'zelden'? In ieder geval: een anonieme chipkaart to the rescue :)
Heel anoniem ja, ik moet m'n oude opsturen per post om het saldo terug te krijgen waarbij ze willen dat je al je gegevens aanlevert... ipv dat de servicebalie het gewoon overzet op je nieuwe pas of op z'n minst die pas inneemt en een bevestiging van ontvangst geeft.

En de reden dat er nog een redelijk saldo op staat is dat je niet mee mag met de trein als je niet minimaal €20 saldo hebt. Geweldig systeem hoor die "anonieme" kaart.
Dat saldominimum is niet zo vreemd, natuurlijk, ze moeten zeker zijn dat je genoeg geld hebt om te betalen. Anders kan je voor elke rit duurder dan die paar euro die een anonieme kaart kost gewoon de kaart weggooien en daarna weer een nieuwe kopen.
Het is óf dat óf een borg van 20 euro op elke anonieme kaart.

[Reactie gewijzigd door anandus op 26 juli 2024 05:56]

Maar dat is dus wel 27,50 boven op je echte reiskosten.

Toch een hele hap.

Weet dat dit misschien te ver in het verleden is voor velen maar ooit kon je gewoon 1 gulden betalen voor een ritje van 1 gulden.

Toch wat handiger.

Gezinnetje van vier is dit dus wel even 130 euro extra om te reizen.
Nee het is 7 extra + 20 mis de rijs kosten. Als er 20 op staat en je maakt een reis van 10 euro heb je maar tijdelijk 10 euro extra betaalt. En mocht dat echt een probleem zijn kan je natuurlijk ook gewoon 1 euro per rit extra betalen. Dan is een gezin van 4 4 euro duurder uit.
Rekenen is ook een kunst.

Ik wil vier maal een reis van 10 euro bus+trein combo.

Met kaartjes van decenia terug was dat 4x10 euro = 40 euro.

Met strippen kaart was dat 1 strippen kaart + trein kaartjes, dus 40 euro + ongebruikte strippen maar slechts 1 strippen kaart nodig.

Met chipkaart, 4x7,50 voor de kaart plus 4x20 euro tegoed, waarvan dan aan het eind 4x10 euro op de kaart blijft staan en er niet af te halen is zonder deze op te sturen (kost geld) en te laten verwerken.

4 euro duurder? Nee, toch tijd dat ze economie gaan geven op school.
Je kan ook losse kaartje kopen bij na dan ben je 1 euro extra per kaartje kwijt. Dus als je 4 kaartje nodig had. was je 4 euro extra kwijt. Maar jou rekensom klopte ook niet. Dus misschien moet jij ook nog eens een reken lesje volgen.
Voor gezinnen van minimaal 4 personen in de trein is er het groepsretour. Daarmee ben je afhankelijk van de afstand en het aantal personen goedkoper af dan de auto. Anders is er nog flixbus. Is minder comfortabel maar wel spotgoedkoop. Ik reis zelf elke dag met verschillende ov bedrijven en ik ben heel erg tevreden, ook over de ov chipkaart.
Elke dag, dat is het punt, reed zelf ook jaren met het OV.

Tot ik mijn rijbewijs haalde.

Toen moest ik sinds een jaar of twee met de trein (motor ophalen, trein en bus). OV chipkaart werkte niet meer, nieuwe kaart. Saldo overplaatsen duurt weken. Staat nu 10,- op kaartje die ik wellicht nooit meer gebruik. Dag centjes.

Het is allemaal wel te doen maar eigenlijk voor mij geld, laat maar zitten.
Anoniem: 732079 @anandus27 juni 2016 10:06
Hoezo dan €20,- voor een rit van €2,- en dan niet te vergeten dat het geld terug krijgen ook nog eens €2,50 kost!
Heel simpel: NS weet niet of je daadwerkelijk na die rit van 5 minuten gaat uitstappen, of dat je vrolijk vanuit Groningen naar Zuid-Holland gaat reizen. Dat is waarom er 20 euro op moet staan.

Is met bussen niet anders overigens: Vanuit mijn woonplaats moet je ook minimaal 10 euro op je OV hebben staan om überhaupt met de bus naar Groningen te mogen. Op zich is het best logisch, hoor. :)
Anoniem: 732079 @Luca27 juni 2016 12:36
OW, dus dan maar rit bedrag + €2,50 jatten?
Nee, dat zeg ik nergens. Het zal wel iets onder het mom van "administratiekosten" zijn. Of dat oké is, zie je mij niet zeggen. Het is inderdaad wat omslachtig en onnodig.
Doe mij maar die borg als ik die dan wel op een normale manier terug kan krijgen. Via de servicebalie bv.

Of laat me niet een euro extra betalen voor een los kaartje. Voor de OV chipkaart kon ik die ook gewoon tegen een normaal tarief kopen.
Het is trouwens maar 16 euro wat je er op moet hebben, want een OV-chipkaart kan 4 euro in de min.

[Reactie gewijzigd door MrFax op 26 juli 2024 05:56]

als het saldo < 20 euro is kan ik niet inchecken bij de NS, dus dat klopt niet
Dat moet dan veranderd zijn, ik wist zeker dat ik laatst nog met 16 en nog wat euro kon inchecken.
Ligt er natuurlijk ook aan welke kaart je hebt. Als je automatisch opwaarderen aan hebt staan is het al heel anders als een anonieme.
Hmm ik heb een persoonlijke RET kaart en ik kan (zonder automatisch opladen) gewoon bij NS boven de 16 euro inchecken, daaronder niet meer.
Oke ik weet die van de ns heb je gewoon pech als je onder de 20 euro zit...
Ze kunnen ook gewoon een opwaardeerpunt op het station zetten en met uitchecken aangeven dat er te weinig saldo op staat en dan het poortjes niet open doen. En mocht je echt willen is het natuurlijk niet zo moeilijk om in te checken en direct weer uit te checken. En vervolgens gewoon de trein in te stappen. Als mensen willen zwart rijden vinden ze wel een manier.
En hoe moet je dan het station verlaten als je op dat moment even geen saldo op je bankrekening hebt, of niet genoeg geld bij je hebt? Dan kun je dus niet opwaarderen en dus het station niet verlaten. En de servicebalie bevindt zich soms buiten de poortjes, kun je niet eens naar de servicebalie gaan.
Service bali ook aan de voorkant maken. En dan een boeten geven. Maar je kan nu ook meer dan 20 euro kwijt zijn aan je treinreis. Hoe lossen ze dat nu dan op?
Ja en daarom koop ik alsnog een los kaartje, retourtje sloterdijk zou mij met de OV chip 28 euro kosten want voor de terugweg moet ik minimaal 20 euro erop hebben, waar een los kaartje mij 16 euro kost.

Met een abonnement werkt het systeem goed, maar buiten dat om is het met de NS een onding aangezien voor bussen en metro je maar 4 euro erop moet hebben wat weer meevalt.
Via de smartphone app kun je sinds kort ook een eTicket kopen, heb je geen chipkaart voor nodig en kost enkel de ritprijs.

Als er een conducteur langskomt dan hoef je enkel de barcode te laten zien.
Deze barcode kun je ook gebruiken om op sommige (grotere) stations de poortjes te openen. Inchecken bij die palen op kleinere stations is niet nodig.
Dat is een kleine verbetering, was ik niet van op de hoogte. (ik ga dan ook zo goed als nooit meer met de trein) Maar als een barcode blijkbaar goed genoeg is, waarom kan de kaartautomaat die dan niet printen op een geel papiertje?

En dan nog vreemder, inchecken is niet nodig? Maar als je met je abonnement niet incheckt krijg je een boete, ondanks dat de conducteur kan zien dat je een abonnement hebt voor het betreffende traject. Lekker consequent allemaal.


Edit: En via de app is het natuurlijk niet meer anoniem...

[Reactie gewijzigd door StefanTs op 26 juli 2024 05:56]

Edit: En via de app is het natuurlijk niet meer anoniem...
Je kunt ook via de browser een kaartje kopen op dezelfde manier. Die genereert een PDF en die zet je op je smartphone, aldaar openen met een PDF reader.
Geen app nodig.
Zou ook handig zijn als je gewoon een code op papier zou kunnen printen, kan nu ook al als je online een dagkaart koopt.
https://www.ns.nl/producten/producten/p/e-ticket

"Een e-ticket van NS is persoonsgebonden. Het is dan ook alleen geldig in combinatie met een geldig legitimatiebewijs. Vergeet dus niet uw paspoort of ID-kaart mee te nemen tijdens uw reis"
Anoniem: 304028 @StefanTs27 juni 2016 15:44
Het is sowieso niet anoniem, in verband met de digitale betaling van het kaartje.
Toch wel hoor. Leuk maar ik kan natuurlijk ook voor een random persoon een kaartje kopen. Of voor mijn oude vakantie vriend uit ... Land.
Anoniem: 304028 @loki50427 juni 2016 19:07
Natuurlijk kan dat, alleen er hangen ook nog weet ik hoeveel camera's. Dus de combi betalen met je pinpas en ook nog eens iemand die op je lijkt in beeld haalt het anonieme wel een beetje weg.
Tuurlijk. Maar al zou je een kaartje via via kopen op het moment dat je op het station komt is het natuurlijk al snel gedaan met de anonimie tijd. Maar voor die mensen hebben we natuurlijk een hutje midden in het bod. _/-\o_
Anoniem: 304028 @loki50427 juni 2016 19:46
Als je hem contant zou kunnen betalen zoals ''vroeger'', sta je alleen op beeld. Maar ja, toen hoefde je ook geen legitimatie bewijs mee te nemen als je niet langs de douane ging.
In theorie een goed plan, in werkelijkheid erg omslachtig omdat je met iDeal moet betalen, waarom niet gewoon via automatische afschrijving/machtiging of via bank app.....
Als ik met de trein wil reizen en ik sta op het perron heb ik niet altijd (lees nooit) mijn e-dentifier bij me om via een omweg een ticket te kopen. Geef dan de optie bij een laadpunt om een mail of sms bevestiging naar je tel te sturen, lijkt me ook een simpele oplossing.
Met de ABN app heb je geen e-dentifier nodig.
Dat is niet helemaal waar, maar dat terzijde, ik zeg ook dat ze voor de NS betaling iDeal vragen, niet dat de ABN app daarom vraagt.
https://www.abnamro.nl/nl...geld-overmaken/ideal.html

Je kan dus via de abn app ideal betalingen doen zonder e-dentifer.

Heb het alleen niet helemaal duidelijk neergezet.
ow wow, weer wat geleerd, geen idee dat dat al kon. wellicht een oveweging voor de volgende keer dat ik een treinkaartje koop (ergens in december waarschijnlijk weer "-))
Yep. of andere aankopen online:P
Ja maar dan moet je wel 20 euro op je OV Chipkaart zetten om uberhaupt bij de NS in te kunnen checken. Zelfs als je een ritje maakt van zeg maar 5 euro.
Daarmee is het onhandig reizen heb ik wel gemerkt. Zelf hebben mijn vrouw en ik een kortingsabbo bij de NS en dus een persoonlijke chipkaart, en hebben we automatisch opladen ingesteld. Werkt prima.

Maar we hadden laatst buitenlandse gasten op bezoek, en dan zijn die anonieme kaarten wel een gedoe hoor... Leg het eerst maar eens uit. Dan moet je zorgen dat er genoeg saldo op staat (voor elke kaart apart, en dus 3x pinnen voor drie kaarten). Wil je gebruikmaken van samenreiskorting, dan moet je elke keer weer voor elke kaart apart door de procedure om dat er bij een automaat "op te laden". Wat een gedoe is dat allemaal. Dat duurt veel langer dan het vroeger duurde toen je gewoon in één keer drie kaartjes met 40% korting kocht en dat gewoon met de pin afrekende. Ik liep steeds de avond van te voren naar het station om het te regelen, want dat wil je allemaal niet nog allemaal moeten doen als je 's morgens wil gaan reizen.
Ik heb mijn vorige kaart a €7,50 aanschaf zo weg kunnen gooien omdat deze verlopen was.
Zo waren de enkele ritten die ik er mee gemaakt had achteraf ineens een stuk duurder geworden.

Het komt er op neer dat ik mede door dit waardeloze systeem als OV gelegenheids-reiziger er dan ook geen gebruik meer van maak.
Wat een ellende om die meuk op te laden als je nooit niet met de trein hoeft.

Om even naar het centrum van de stad pendelen is de auto goedkoper sneller en makkelijker.(er zit zelfs een meter in om te zien hoeveel en of ik nog kan reizen)

[Reactie gewijzigd door 119961 op 26 juli 2024 05:56]

Anoniem: 732079 @11996127 juni 2016 12:41
Ik heb geen rijbewijs en zal die nooit krijgen (kan de drukte met alles in de gaten moeten houden niet goed verwerken) dus zit vast aan het ov
Ik ga maar een paar keer per jaar met de OV, en ik vind het een waardeloos systeem, elke keer moet ik weer goed opletten of ik niks vergeten ben, en of ik meer dan 20 euro op mijn chipkaart heb staan, want anders kom je in grote problemen, en ja ik heb een anonieme chipkaart, maar eerlijk gezegd is het helemaal niet een anonieme chipkaart, want je MOET met je bankpas het geld op je chipkaart storten, en je bankpas is aan jou gelinkt, dus weten ze lijk mij wie je bent, het is natuurlijk wat anders als je het te leen geef aan iemand anders, met geld er al op.

Maar nee vond gewoon een trein kaartje kopen VEEEEEEL gemakkelijker.

[Reactie gewijzigd door AmigaWolf op 26 juli 2024 05:56]

Een kaartje kopen bij een automaat is inderdaad enorm verwarrend.
Anoniem: 732079 @MarcoC27 juni 2016 10:08
Het irritante is dat je dan beboet wordt met een toeslag van €1,-
Dan koop je toch gewoon een kaartje, dit kan nog steeds.
Dus toeristen hoeven niet perse een OV chip aan te schaffen, dus voor die enkele reis net zo makkelijk.
Anoniem: 429523 @Carlos0_027 juni 2016 09:32
Nee dat kan niet
Dat kan wel echter moet je met dat kaartje wel in en uit checken, maar verder kan je nog steeds een kaartje uit de automaat krijgen.

Speciaal voor jou een uitleg opgezocht

https://www.youtube.com/watch?v=EX2gpx0yQwY

[Reactie gewijzigd door Carlos0_0 op 26 juli 2024 05:56]

Je hebt gelijk, maar dat is dan wel duurder. Plus dat credit card op diverse stations niet kan. Dat is lastig aangezien mensen van buiten europa dan met cash aan de slag moeten. Beetje ouderwets, als je bedenkt dat met de OV-chipkaart Nederland juist modern meent te zijn.

Erger nog is dat de NS machines ook nog eens niet compatible zijn met diverse non-EU creditcards, zoals ik zelf mocht ondervinden |:(
Vergeet in die content ook niet het afschaffen van het retourtjes-tarief wat niet mogelijk was dankzij technisch blunderwerk. Waar supermarkten al jaren automatisch de prijs van een reeds gescand product kunnen wijzigen, indien later op de band er nog een komt en er een "twee voor X" actie is, kon de NS & Co dat niet ivm het uitchecken.
De OV-Chipkaart is gemaakt om vooral handig te zijn voor de OV bedrijven en niet de reiziger.
Als je automatisch opwaarderen aan zet hoef je je over dat laatste al niet meer druk te maken.
Waarom überhaupt een prepaid systeem ? Waarom niet gewoon exact het bedrag van een reis afschrijven ipv vooraf vaste bedragen opladen ? In/Uitchecken bij wisselen van vervoerder slaat ook nergens op.
Het vooraf in plaats van achteraf snap ik wel, genoeg mensen die op een moment in de maand zo negatief staan dat incasso's niet meer gaan en dan mag de ns er achteraan gaan.
Nu is het zo dat als afschrijven niet gaat, je ook het product niet kan gebruiken.
Nu is het zo dat als afschrijven niet gaat, je ook het product niet kan gebruiken.
Dat lijkt me heel erg sterk.

Als ik met een lege OV kaart bij het poortje kom en incheck dan wordt er direct €20 op gezet, het lijkt me heel sterk dat ze in de fractie van een seconde die dat duurt dat geld van je rekening kunnen schrijven met controle van saldo. Kijk naar hoe lang de gemiddelde PIN betaling duurt, da's zeker een paar seconden.
klopt, tot voor kort maakte ik er gebruik van en de 10 euro werd pas een paar dagen later afgeschreven.
moest ook goed nadenken voordat ik door had dat het de OV chipkaart was.
In/Uitchecken bij wisselen van vervoerder slaat ook nergens op.
Het is wel onhandig maar zal ongetwijfeld te maken hebben met de overgang op een andere toereken en tariefstructuur. De busmaatschappij kan niet aan het eind van de reis jou treinkaartje van eerder in de reis afrekenen en van je opgeladen saldo afhalen.

Het zou mogelijk wel kunnen als je niet reisde op saldo maar reisde op krediet bij de OV bedrijven en via een automatische incasso zo afrekenen. Een backend server zou dan kunnen uitrekenen wat de optimale kosten zin tussen begin en eindpunt en je obv van die berekening een reisbedrag in rekening kunnen brengen. Voor een chipkaart contact moment is dat te ingewikkeld en het maakt het vervoer te afhankelijk van stabiele verbindingen naar dat backend.
Het is wel onhandig maar zal ongetwijfeld te maken hebben met de overgang op een andere toereken en tariefstructuur. De busmaatschappij kan niet aan het eind van de reis jou treinkaartje van eerder in de reis afrekenen en van je opgeladen saldo afhalen.
Tuurlijk wel. Je weet wat het begin/eindpunt is, en je kan dus de route bepalen inclusief overstappen. Sterker nog, dit gaat gewoon komen. Het had alleen vanaf dag 1 aanwezig moeten zijn.
Zo'n deurscannertje die in een tiende van een seconde alles moet bepalen en het saldo van je kaart moet bijwerken kan dat vermoedelijk niet en ik denk ook niet dat tariefwijzigingen of route aaanpassingen bij 1 vervoerder eenvoudig direct over heel nederland kunnen worden uitgerold.
Alle betalingen worden door TLS afgehandeld. Dat scannertje bij de deur doet alleen maar de kaart scannen en vragen of je door mag en het resultaat met een lampje laten zien. De rest doet TLS op de achtergrond op de server.
Bij reizen op saldo de resikosten en saldo bijwerken gebeurt toch op de kaart zelf.
Anders zou je niet op saldo kunnen reizen als er er verbindingsproblemen zijn.
Kan bijna niet omdat mijn persoonlijke kaart automatisch bij laadt op het moment dat mijn saldo te laag is voor de reis. De enige die dat kan is TLS

Hoe ze het doen bij verbindingsproblemen weet ik ook niet.

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 26 juli 2024 05:56]

Het is wel onhandig maar zal ongetwijfeld te maken hebben met de overgang op een andere toereken en tariefstructuur. De busmaatschappij kan niet aan het eind van de reis jou treinkaartje van eerder in de reis afrekenen en van je opgeladen saldo afhalen.
Wat ik wil is tegelijk ingechecked zijn bij zowel de NS als bij een busmaatschappij. Als ik uit de bus stap dan ziet de scanner van de bus dat ik bij hen was ingechecked, berekent hoeveel er moet worden afgeschreven en checked me uit (net zoals het nu werkt)... maar zonder mijn incheck bij de NS te slopen als ik de bus instap.

Waarom wil ik dat? Omdat "op een kaartje" 100 km reizen een stuk goedkoper is dan twee trajecten van elk 50 km, kun je door "halverwege uit te stappen" (met een papieren kaartje, of zonder uit te checken als je een OV-chipkaart hebt) leuk besparen. Voor de duidelijkheid, dit was in de tijd van papieren kaartjes helemaal legaal, zolang je maar "verder reist", voor retourtjes werkte het niet.

De beperking dat je maar bij één vervoerder tegelijk ingechecked kunt zijn (en straks, dat op alle stations de poortjes dichtgaan) maakt het OV dus effectief duurder. Overigens, een soortgelijk verhaal speelt bij bussen; vroeger mocht je binnen dezelfde zones en binnen een bepaalde tijd zoveel overstappen als je wilde, nu moet je in elke bus opnieuw inchecken en weer uitchecken... en elke keer instaptarief betalen. Ja ja, officieel heet het niet zo, maar de eerste honderd meter zijn vele malen duurder dan als je er al tien km op hebt zitten, dus het heeft gewoon hetzelfde effect als een instaptarief.

Al met al is er bar weinig terecht gekomen van die belofte dat reizen niet duurder zou worden (niet dat iemand daarover verrast is natuurlijk...).
Waarom überhaupt een prepaid systeem ? Waarom niet gewoon exact het bedrag van een reis afschrijven ipv vooraf vaste bedragen opladen ?
Omdat je dan in Maastricht opstapt en in Groningen "vergeet" uit te checken. Achteraf betalen werkt zwartrijden in de hand.
Anoniem: 656849 @dormamu27 juni 2016 13:10
Vergeet nu ook uit te checken :)
Als het geld pas wordt geïncasseerd bij een uitcheck, raad dan eens wat heel Nederland gaat doen? Goed geraden! Men checkt dan niet meer uit. Ik vind het OV-chipkaartsysteem in Nederland vreselijk werken, maar dat het vooraf al wordt geïncasseerd lijkt me niet zo gek.

Wat ik me wel altijd afvraag, stel ik rij van Groningen naar Maastricht, en laten we voor het voorbeeld even stellen dat dat een NS-only rit is. En ik check niet uit bij Maastricht, en ik zou bellen naar de NS dat ik tot Assen ben gereisd en toen vergeten ben uit te checken. Hoe weten ze dan dat je helemaal tot Maastricht bent gereisd? Volgens mij weten ze dat dus niet en is dit een _enorme_ flaw in het systeem vanuit de vervoerder gezien.

[Reactie gewijzigd door MsG op 26 juli 2024 05:56]

Als het geld pas wordt geïncasseerd bij een uitcheck, raad dan eens wat heel Nederland gaat doen? Goed geraden! Men checkt dan niet meer uit.
Dat is simpel zat. Als iemand na X uur niet uitgechecked heeft dan boek je het maximale tarief af, net zoals nu gebeurt als je niet uitchecked.
Wat ik me wel altijd afvraag, stel ik rij van Groningen naar Maastricht, en laten we voor het voorbeeld even stellen dat dat een NS-only rit is. En ik check niet uit bij Maastricht, en ik zou bellen naar de NS dat ik tot Assen ben gereisd en toen vergeten ben uit te checken. Hoe weten ze dan dat je helemaal tot Maastricht bent gereisd? Volgens mij weten ze dat dus niet en is dit een _enorme_ flaw in het systeem vanuit de vervoerder gezien.
Of deze dan:
Ik moest laatst voor een vergadering op Schiphol zijn. Ik check op m'n thuis-station in, op Schiphol check ik niet uit en ook niet meer in, na m'n vergadering reis ik terug naar huis en check daar weer uit.

Volgens het systeem ben ik niet weg geweest en heb ik alleen een paar uur op het station rondgehangen. (Even aangenomen dat ik niet gecontroleerd wordt)

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 26 juli 2024 05:56]

Nu wordt enkel het instaptarief ingehouden als je niet uitcheckt. Vele ritten zijn duurder dan het instaptarief, dus loont het nu al voor velen om niet uit te checken. Als ze het niet-uitcheck tarief zouden verhogen zou dit wellicht opgelost zijn inderdaad.

Jouw truc is wel tricky want als je gecontroleerd wordt is dit gewoon zwartrijden vermoed ik. Althans hij ziet dan enkel dat je ingecheckt bent in je thuis-station, terwijl je dan nu in een trein zit die daar juist naartoe rijdt.
Althans hij ziet dan enkel dat je ingecheckt bent in je thuis-station, terwijl je dan nu in een trein zit die daar juist naartoe rijdt.
Controleren ze dat dan ? (Ik ga nooit met de trein).

Ik dacht dat er alleen gecontroleerd werd OF je bent ingechecked en zo lang je ingechecked ben kan je reizen naar waar je wilt zolang je maar binnen het systeem blijft.
Op de scanapparatuur is direct de inchecktijd en het incheckstation zichtbaar. Op het moment dat jij weer terug aan het reizen bent, dan zal de conducteur je daar in principe op aanspreken en kan je een boete opleggen.
Ja, dat controleren ze. Jouw truc halveert de kans om gepakt te worden (je bent alleen op de terugweg aan het zwartrijden; zonder inchecken doe je dat zowel op de heenreis als op de terugreis). Ik heb het nooit echt nagerekend, maar mijn gevoel zegt dat er genoeg gecontroleerd wordt dat je "vaak gratis reizen, soms boete betalen" er niet uit haalt.
De nieuwe trend? Al sinds de invoering wordt er, en naar mijn mening terecht, over geklaagd. Neem alleen al het abbo: had je dat vroeger, dan hoefde je geen kaart te kopen. Tegenwoordig sta je alsnog in de rij om verplicht langs een paaltje te vegen. Als ie het doet, tenninste. Of je moet in/uit/inchecken voor een overstap. Of je data wordt ongevraagd gebruikt en doorverkocht...

[Reactie gewijzigd door WokBoy op 26 juli 2024 05:56]

Anoniem: 732079 @WokBoy27 juni 2016 10:08
Sinds de beta in Rotterdam gaat het fout. Iedereen meld dat, zelfs tweede kamer leden.
Automatisch opwaarderen>
Een ander beschikking geven over jouw portemonnee.
Tel al dat geld eens op wat niet direct gebruikt wordt en NS heeft er een leuk extra inkomen bij.
Voorheen was je geld kwijt op het moment dat je ging reizen , nu al voordat je eventueel gaat reizen
Volgens mij werkt het zoals de chipkaart. Het geld wordt van je rekening op je pas geschreven. De NS krijgt het pas, als je er gebruik van maakt.

Dus ze kunnen nooit rente ontvangen over dat bedrag. Fijn voor de banken!
Volgens mij werkt het zoals de chipkaart. Het geld wordt van je rekening op je pas de bankrekening van het OV-chipkaart bedrijf geschreven. De NS krijgt het pas, als je er gebruik van maakt.

De NS krijgt het inderdaad later pas. Het gaat eerst naar de organisatie achter de OV-chipkaart en die trekt wel rente. Jij niet meer. O-)
Anoniem: 732079 @Sito27 juni 2016 09:32
Poeh...

1) Tot 2 maal toe gevraagd een verloren kaart te blokkeren, omdat ik ze via eerst de politie en daarna via ret service terug kreeg kwam ik erachter dat dat NOOIT was gebeurd!

2) ik ging van mijn vroegere werkplek naar huis en wablief?
Ik moest ineens betalen terwijl ik voor precies die zone een abonnement had.
Omdat het systeem lig is kon ik pas de volgende dag zien waarom de ret ineens geld snoepte en jahoor.. de bus had het eigen systeem niet in orde.

Ik mailen en dan komt er een reactie van je ziet wel of je geld krijgt.

OW wacht en dan dit.. ik inchecken en dan gaat die tot deur NIET open.
Nee het is een oude trend op een systeem wat simpelweg niet functioneert. Het heeft ook geen probleem opgelost, heeft wel veel gekost en dit soort kromme lap-middellen geeft des te meer aan hoe krom het werkt.
Totdat je ontdekt dat je automatisch opwaarderen van je kaart verwijderd is omdat TLS (de boevenbende achter de kaart) vond dat het weer eens tijd werd om je 11 euro te laten betalen voor een nieuw kaartje. Dat opwaarderen kun je echter op een station niet opnieuw aanzetten, dat kan weer alleen vanaf thuis.
Het is een prima systeem en heb er ook nog nooit problemen mee gehad
Het is een prima systeem... als je wel eens ooit met het OV gaat (voor iemand die dat één keer per jaar doet is het een onding), geen hele speciale dingen wilt (naar het buitenland is altijd dolle pret, of probeer voor de gein eens gebruik te maken van de meereiskorting waar je volgens de regels gewoon recht op hebt) en het niet erg vindt om, ondanks grote beloftes bij de invoering, toch vaak net wat teveel te betalen (het hele systeem van een "via station" is bijvoorbeeld effectief afgeschaft dankzij de OV-chipkaart).
Als je automatisch opwaarderen aan zet hoef je je over dat laatste al niet meer druk te maken.
Een systeem dat alleen prima werkt als ik TLS carte blanche geef om alles wat ze willen van mijn rekening te incasseren is geen prima systeem.
Het lijkt wel alsof bashen op de OV-chipkaart de nieuwe trend is.
Weet niet of het een nieuwe trend is, maar als dat inderdaad zo is, dan komt dat waarschijnlijk omdat het nieuwe er nu wel een beetje vanaf is, het door begint te dringen dat alle hippe, gave voordelen nergens te bekennen zijn en de nadelen steeds erger beginnen te irriteren.
Ik snap niet waarom er zoveel commentaar is over de OV-chipkaart.
De regels zijn gewoon stom. Sorry, dat klinkt kinderachtig, maar zo zijn de regels ook.

Kosten:
Je moet een onmogelijk hoog bedrag op je kaart hebben staan als je wilt kunnen reizen - of je dat bedrag nou gaat verbruiken of niet. Óók met niet-anonieme kaarten is dit zo.

De kaart kost daarbij €7,50 - dat is geen borg, dat bedrag is gewoon WEG. Sorry, maar een plastic kaartje met een chip kost geen 7,5 euro. Zij hebben het bedacht, dan hebben ze er ook maar voor te dokken als ze echt denken dat die kaarten zo schreeuwend duur zijn.

Arbitraire beperkingen:
Je kunt geen abonnement op een anonieme kaart hebben. Ohnee, dat kan wel, maar dat abonnement stopt dan stilzwijgend na 3 weken, en daar merk je *niets* van, behalve dat je ineens de volle mep aan het betalen bent.

De kaart is 5 jaar geldig. Daarna stopt hij met werken, maakt niet uit wat er op de kaart stond. Je moet dan weer €7,50 dokken voor een nieuwe kaart, en zelf maar regelen dat alle producten en het saldo overgezet worden. Als je vraagt om de einddatum (want dat is het) te verzetten naar +5 jaar, is OV-chipkaart ontoerekeningsvatbaar, zulke kul-argumenten kramen ze dan uit.

Onbrekende functies
Het is een betaalkaart, feitelijk. Waarom kan ik er dan niet mee betalen? Die anderhalve drankautomaat die we in NL hebben bijv, waarom kan ik niet gewoon op een knop drukken en m'n kaart ervoor houden, en dan dat flesje sap krijgen? Waarom kan ik de kaart niet gebruiken om bij een winkel op het station iets te kopen?

Er is automatisch opladen. Leuk. Waarom?! Waarom worden de verbruikte bedragen dan niet rechstreeks van mijn rekening afgehaald? Ohja, omdat OV-chipkaart dan een geregistreerde bank moet zijn, en dat zijn ze niet. Hoewel ze wel stevig rentenieren van ons geld. ING komt met een workaround daarvoor, door hun pasjes als OV-chipkaart te functioneren, maar dat is natuurlijk een wassen neus. Of inchecken met je telefoon, leuk, maar, ehm, dat bestaat ook pas 15 jaar. Waarom wordt dat nu weer opnieuw uitgevonden, en waarom moet de bank zich daarmee bemoeien? Telefoon heeft gewoon een chip. Die kan ik ook vast wel gewoon opladen. En zo niet: weer een spijker is de kist.

Anonimiteit
Van bijna iedereen die een anonieme OV-chipkaart heeft, weet het bedrijf erachter van wie die kaarten zijn. Het aantal punten waar je ook anoniem kunt opladen is - zo lijkt het - moedwillig zeer beperkt gehouden. Bijna iedereen laadt dus op met een pinpas, en OV-chipkaart kan in haar financiën precies natrekken wie welke kaart oplaadt, ergo, wie de waarschijnlijke eigenaar is.

Service
OV-chipkaart zegt zelf dat je dat godsonmogelijke bedrag voor de kaart betaalt omdat je daarmee gebruik maakt van hun diensten. Ok, weer iets waar ik niet voor gekozen heb, weer een kutsmoesje, maar nu de proef op de som: is het echt service? Als je iets van ze wil, moet je dat veelal per analoge brief doen, of je moet naar een loket waar een ouwe knar met een chagrijnige bakkes staat om je te "helpen", of je moet inloggen op eoa half-gebouwde website wat ook weer tegen de anonimiteit ingaat als je een anonieme kaart hebt.

Briljant hoor, die kaart. Paar dingetjes die nog bijgeschaafd moeten worden. Maar verder hartstikke handig en niets mis mee :?

[Reactie gewijzigd door _Thanatos_ op 26 juli 2024 05:56]

Gewoon een extra reden om toegang te krijgen tot accurate reisgegevens. Hier hebben ze normaliter toch geen toegang tot omdat alle communicatie via TLS verloopt?
Een leuke extra feature naast deze feature zou zijn als je een emailadres kunt koppelen aan je kaart en dat ze je iedere keer een screenshot sturen van wat er op het scherm staat. Dan kun je makkelijker bezwaar maken tegen die 18 euro die ze telkens afschrijven als er weer een OV-poortje verkeerd om staat.
Dat screenshot kun je zelf maken, zelf met het cameraatje op je smartphone.
Doe ik al. Gevolg is dat standaard het alarm af gaat en dat je altijd boze reizigers achter je hebt staan. Ik maak van elke check-in en check-uit een filmpje. Dat is dan ook de reden dat ik maandelijks enkele honderden euro's retour krijg. Ik kan telkens aantonen dat ik correct in- en uitcheck en dat de administratie van NS niet klopt.
Nog een reden om anonieme OV-kaarten te kopen dus.

En trouwens, NS, is het niet gewoon nuttiger om iemand automatisch uit te laten checken in plaats van na 'een paar dagen' een waarschuwingsmail te sturen? Je mag er toch van uit gaan dat iemand binnen 24 uur de trein toch weer verlaten heeft? (Hoewel je je met al die vertraging/waardeloze "dienst"verlening als de NS wel kan afvragen of 24 uur aanemelijk is natuurlijk..).

Dat is net als het plaatsen van een bord langs de snelweg dat de belijning ontbreekt; je kan net zo goed gelijk die belijning aanbrengen.....
Anoniem?
Je betaald vaak met pinpas en via de camera's ben jij alsnog te herlijden.
Anoniem?
Je betaald vaak met pinpas
Dan heeft men 'anoniem' zijn en blijven niet goed begrepen. Ik betaal contant en heb trouwens geen pinpas.
'Vaak', ja. Maar als ik zeg anoniem, dan bedoel ik anoniem ;) dus: cash. En met een petje op of m'n hoed ben ik al een stuk lastiger herkenbaar.

Ach, zo paranoïde hoeft het wat mij betreft allemaal niet - ik wil wel gewoon 'normaal' mee kunnen doen met de beschaving, maar ik vertrouw de core business van de NS al niet (treinen op tijd laten rijden), laat staan dit soort frivoliteiten waarbij ze mijn e-mailadres nog hebben óók. In een database die waarschijnlijk tóch slecht beveiligd zou zijn.

Nou is dat laatste óók niet zo spannend; het is maar een e-mailadres. Punt is meer dat er zoveel makkelijkere en betere oplossingen zijn dan dit waar totaal niet over nagedacht wordt. Een reiziger kan maximaal 24 uur onderweg zijn voordat hij (m/v) uitcheckt. Iets anders maak je mij niet wijs. En anders moet je op een gegeven moment opnieuw inchecken. Ook geen probleem toch? Waarom dan moeilijk gaan doen met mailtjes dat je niet uitgecheckt bent (check mij dan zélf uit, in plaats van een mail te sturen waar ik op dat moment tóch niets aan kan doen!).

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.