NS en banken gaan reizen met bankpas uitproberen

De Nederlandse Spoorwegen en Nederlandse banken gaan samen testen uitvoeren om te kijken of het reizen met de bankpas in plaats van de ov-chipkaart mogelijk moet worden. Reizigers kunnen dan kiezen uit een van beide passen om in te checken.

De samenwerking met banken is vereist, omdat zij de bankpassen met nfc uitgeven die het inchecken mogelijk maken. Voor de test zijn geen nieuwe poortjes nodig, zegt een woordvoerder van de NS tegen Tweakers. "Dat kan gewoon bij de huidige poortjes en palen, we hoeven niets aan te passen." Dat komt doordat zowel de bankpassen als de ov-chipkaart nfc hebben. Het tarief voor de reis schrijft de NS rechtstreeks van de bankrekening af.

De eerste test vindt binnen afzienbare tijd plaats. "Dat zal in eerste instantie onder personeel van banken en de NS zijn en later zullen we kijken of we het publiek erbij kunnen betrekken." Banken zullen vermoedelijk mogelijke testers aanschrijven om mee te doen.

De reden om het inchecken per bankpas mogelijk te maken is gemak. "We willen het ov zo toegankelijk mogelijk hebben." OVPro.nl meldt dat de eerste test dit jaar al zou plaatsvinden en eerder zeiden vervoerders al zo'n proef te overwegen. Inchecken met smartphones zou technisch mogelijk zijn, maar de NS heeft nog geen concrete plannen voor een test daarmee. Betalen via nfc kan al bij diverse stationswinkels. Vanaf 9 juli schaft de NS bovendien het reizen per papieren kaartje af; als reizigers een kaartje uit de automaat halen, zit daar een chip in om mee in te checken.

Voorbeeld van een bankpas met nfc

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

24-06-2014 • 12:19

284

Submitter: Carfanatic

Reacties (284)

284
283
125
12
0
108
Wijzig sortering
Wat ik alleen niet snap is waarom dit nou niet meteen gedaan wordt.
Waarom eerst meer dan een miljoen mensen een OV-chipkaart laten kopen om vervolgens aan te geven dat die OV-chipkaart precies hetzelfde is als een bankpas.

Dit is gewoon weer een "overheids" project wat onnodig duur is geworden en waar het burgertje weer voor opdraait.
Simpel, de bankpassen met NFC worden sinds een half jaar uitgerreikt. Het meerendeel van de bankpassen is hier niet geschikt voor. Bij een gemiddelde levensduur van een bankpas van 4 jaar hebben we de OV kaart dus nog wel even nodig.
Maar de consument kan ook gewoon een nieuwe bankpas, met NFC, aanvragen of de banken kunnen in dit samenwerkingsproject met de NS beslissen de NFC-passen versneld in te voeren.
Anoniem: 483276 @franssie24 juni 2014 12:33
Bij de ING kreeg ik uit het niets een nieuwe nfc pas toegestuurd. Terwijl mijn pas nog 3 jaar geldig was.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 483276 op 23 juli 2024 00:30]

Dat zou ook met IBAN te maken kunnen hebben ;-)
Anoniem: 483276 @walteij24 juni 2014 13:31
Lijkt me niet, ik had al een pas met het IBAN nummer erop namelijk. Dus het zou kunnen maar zou niet logisch zijn. :P
De contactloze betaalpassen zijn er korter dan de OV chipkaarten. Verder heeft nog niet iedere bank dit type pas. Als je dit had willen afstemmen, dan had de overheid banken moeten gaan verplichten om NFC kaarten uit te geven, iets wat ook niet wenselijk is.
De contactloze betaalpassen zijn er korter dan de OV chipkaarten. Verder heeft nog niet iedere bank dit type pas. Als je dit had willen afstemmen, dan had de overheid banken moeten gaan verplichten om NFC kaarten uit te geven, iets wat ook niet wenselijk is.
In Nederland ja. Als je naar een land als Japan kijkt is dit al jaren gemeengoed, maar dan net andersom. Daar wordt de OV chipkaart gebruikt om van alles mee te betalen. En je had een tijd een hele berg concurerende niet compatible kaarten. (meestal per regio of stad).

Het zou wel een voordeel zijn als het gewoon pay-per-use is, iplv iedere keer een smak geld op je kaart te moeten mikken, die vanaf dat moment effectief niet anders inzetbaar is.
Het is zeker een duur project, maar het was alleen maar groter en megalomaner geworden als de bankpassen vanaf het begin meegenomen werden. Indertijd had geen enkele bankpas NFC, nu begint het te komen. De OV-chipkaart gaat toch best al een aantal jaren mee.
De OV-chipkaart gaat toch best al een aantal jaren mee.
Alleen gaat die pas niet veel jaren mee ;) En een bankpas over het algen=meen wel.
Misschien ligt het aan de ABN-AMRO, maar alle pinpassen die ik tot nu toe heb gehad houden het hooguit drie jaar vol.
Heb ik ook gemerkt. De ene bank heeft dunnere kaarten dan de andere (en gaan dus ook minder lang mee doordat ze flexibeler zijn).
De OV-chipkaart wordt geacht 5 jaar mee te gaan. :*)
Geacht ja ;) Kunnen wij daar ook rechten aan ontleden, zoals garantie of redelijke gebruikstermijn zoals bij een wasmachine?
En toch zit ik sinds de invoering al aan mijn 3e pas...
Wat ik alleen niet snap is waarom dit nou niet meteen gedaan wordt.
Vooralsnog is het alleen een proef van de Spoorwegen. En het landelijke gelijktrekken van de ov-chipkaart geldt voor alle vormen van openbaar vervoer. Derhalve eerst weer onderhandelen met alle losse vervoerders.
Anoniem: 477666 24 juni 2014 12:54
Waarom gaat NS niet even bij Japan kijken of zelf Turkije in istanbul.
Vind het hele systeem van Nederland nergens opslaan vooral het manier van onderhoud erg is hinderlijk en te duur.

Ik heb liever een pre-paid pas systeem waar de pas simpel aanvult tegoed.
waarbij je per reis betaalt tenzij je korte af stand verlegt.
Buiten dat is het openbaar vervoer in Nederland te duur en je hebt geen kans op een zit plek.
NS kan beter informatie in winnen bij andere landen.
Ik heb liever een pre-paid pas systeem waar de pas simpel aanvult tegoed.
waarbij je per reis betaalt tenzij je korte af stand verlegt.
Dat... is er toch?
voor 20 euro vul mijn pas aan heb genoeg voor 2 weken in istanbul.
in en uitchecken kost al fortune als je vergeet.
Maand denk ik gelden trein gepakt van Gouda van naar Almelo volgens vertraging van meer dan 2 uur.
Wil je geld terug vragen krijg perkament van een formulier opgestuurt.
Nederland heeft papier alles goed geregeld zodra niets gaat als hoort verloopt alles als chaos.
Wat hebben vertraging, hoge kosten en vergeten uit te checken met automatisch aanvullen en per reis betalen te maken?

Daarnaast heb ik vorige week nog geld teruggevraagd (en gekregen!) door gewoon op een link te klikken op de website...

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 23 juli 2024 00:30]

Het leuke Istanbul is checkt alleen in je betaal voor de reis.
je hoeft daarna niet meer uit te checken je betaal per gewoon reis.

Voor en land zoveel geld vraagt voor openbaar vervoer vind veel te duur.
Deze vertragingen heeft mij aantal jaren geld stage plek gekost.
Toen in winter toen NS niet alles op order had.
Hoe weten ze in Istanboel dan wanneer je weer uitstapt? Of betaal je 1 vast bedrag? Dat lijkt me nogal duur als je slechts 1 halte verder moet zijn.

Nu is dat voor een stad als Istanboel nog wel te overzien. Voor een heel land echter...

Dit heeft echter nog steeds niks te maken met automatisch opladen.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 23 juli 2024 00:30]

Kaartje op de chip laden?
Indien je verder reist + controle == boete
Welk kaartje? Je checkt alleen in, volgens DarklordLelouch.
Het zou een optie kunnen zijn.
Gewoon een kaartje op die kaart laden.
Indien alleen vandaag => niet inchecken
anders inchecken als datum-stempel.
Het gewoon pre paid kaart je waard het op.
Volgens kunt zelfs op booten, metro, bussen etc gebruiken.
stel je naar andere kant van instanbul je hebt één vaste bedrag voor klein afstanden kun je beter met de dolmus reisen.

het geen halte betaal je slechts één keer bij een checkpoint thats it
geen uitchecken volgens had ook zo iets Japan.
over aantal jaar ga ook daarna toe :).
Waarom gaat NS niet even bij Japan kijken
Vind het hele systeem van Nederland nergens opslaan
Te laat voor deze discussie die reeds tig malen gevoerd is.
Topic is dat men wil gaan bestuderen of je ook met de bankpas kan gaan reizen.

Japan en Turkije zijn geen Nederland.
Het grote verschil met een aparte OV-Chiplaart is dat er op een bankpas geen speciale producten geladen kunnen worden zoals een abonnement, voordeel bla bla bla, etc, iets waar we er in Nederland honderden varianten van hebben. Betalen via een NFC bankpas wordt dan gewoon enkele reizen afrekenen (zoals ook in heel veel andere landen gebeurd).

Als ze dit eenvoudige systeem direct bij het begin hadden ingevoerd dan had iedereen moord en brand geschreeuwd omdat dit systeem in veel gevallen veel duurder is dan de vorige methode.

Ik geloof toch meer in de volgende stap, integratie in een smartphone met NFC. Via allerlei extra intelligentie (GPS plaatsbepaling, nauwkeurige tijd, bluetooth poortjes, etc.) kun je zoveel meer zoals het volgen van de reis. Dankzij een beveiligde internetverbinding kan er gecommuniceerd worden tussen de smartphone en het OV netwerk. Bestellingen gaan ophalen is dan zoooo 2014...

[Reactie gewijzigd door robertwebbe op 23 juli 2024 00:30]

Als ze dit eenvoudige systeem direct bij het begin hadden ingevoerd dan had iedereen moord en brand geschreeuwd omdat dit systeem in veel gevallen veel duurder is dan de vorige methode.
Wat is er mis met simpel??
Het grote verschil met een aparte OV-Chiplaart is dat er op een bankpas geen speciale producten geladen kunnen worden zoals een abonnement, voordeel bla bla bla, etc, iets waar we er in Nederland honderden varianten van hebben. Betalen via een NFC bankpas wordt dan gewoon enkele reizen afrekenen (zoals ook in heel veel andere landen gebeurd).
Waarom zou je dit niet aan een betaalpas kunnen hangen? Het is toch dezelfde chip? Volgens mij overleg tussen vervoerders en bank nodig en invoeren/afstemmen.
Ik geloof toch meer in de volgende stap, integratie in een smartphone met NFC. Via allerlei extra intelligentie (GPS plaatsbepaling, nauwkeurige tijd, bluetooth poortjes, etc.) kun je zoveel meer zoals het volgen van de reis. Dankzij een beveiligde internetverbinding kan er gecommuniceerd worden tussen de smartphone en het OV netwerk. Bestellingen gaan ophalen is dan zoooo 2014...
En dat is het begin van het volgende grote megalomane overheids-ICT project dat faalt. Meer, meer, ik zeg méér functionaliteit, ik wil méér functionaliteit!!! ;) -> zorg nu eerst eens dat (het in) de basis goed werkt.
Meer, meer, ik zeg méér functionaliteit, ik wil méér functionaliteit!!! ;) -> zorg nu eerst eens dat (het in) de basis goed werkt.
Je hebt helemaal gelijk: stapje voor stapje en eerst goed borgen dat de basis goed staat en betrouwbaar werkt voordat je door gaat. Dat wil ik nog wel eens vergeten...
Jammer dat ik je niet kan ++ ;)
Ik geloof toch meer in de volgende stap, integratie in een smartphone
Ik heb liever een pasje in mn portemonnee dan een smartfoon in mn portemonee. Ik heb geen mobiel en als de ns er mij een schenkt moet ik dat ding altijd maar meezeulen. Reuze onhandig.
Dit is nou een stap in de goede richting! In plaats van het papieren kaartje vervangen voor een onhandige extra pas, je betaal pas gebruiken! Daarnaast niet meer 2 "rekeningen" en gewoon vanaf je betaal rekening betalen, top!
Voor de zekerheid: de standaard anonieme OVchip blijft, maar je koopt straks een papieren kaartje net zoals je zou doen bij het inchecken voor GVB of een andere stadsvervoerder. Enige verschil is dat er op de (weggooi) chip staat waar je vandaan komt en waar je heen gaat. Duurt ook even voordat de machine hem heeft gemaakt, iets langer dan een 'normaal' kaartje.
En kost een euro extra, wat voor korte ritjes een flinke verhoging is in verhouding.
Daarom kun je beter een echte OV chipkaart kopen (ook uit die automaten), die zijn ook anoniem te krijgen.
Het enige probleem met die anonieme kaarten is dat je ze haast wel moet opwaarderen met je bankpas. Een retourtje Amsterdam kost voor mij +/-35euro, zie dat maar eens aan muntgeld in die automaat te gooien.
Dat is niet alleen een probleem van de OV chip hoor, nu je geen kaartjes meer kan kopen bij het loket geld dat ook voor het ouderwetse kaartje.
Waarom die dingen niet gewoon briefgeld accepteren is mij een raadsel...
Maar een koppeling tussen tussen je pas/kaartje en je pin transactie is zo gebeurd. Misschien nu nog niet.. maar je weet het nooit.
Ach waarom doen ze dan moeilijk? Gewoon camera op die poortjes, veel simpeler. Kan de NS helemaal in eigen beheer doen, niemand die het ziet of weet. Het boeit ze totaal niet hoe je heet, als ze maar weten hoe je reist, en wat je verder nog doet.
Jep. Die kosten je €7.50 + €20. En bij de terugreis moet je die €20 eerst weer op peil bengen.

En goed bewaren hè? Na je reis is vertegenwoordigd dat pasje met +/- €15,- erop dus altijd nog een waarde van €22.50. Het zou jammer zijn als je hem bij je volgende reis niet meer terug kan vinden.

Als je, zoals ik, zo'n pasje na een maand niet gebuiken gegarandeerd kwijt bent, is een papieren kaartje toch een stuk voordeliger, ondanks die €1,-
Hoe neem jij dan geld mee? Als je dit soort dingen al kwijtraakt vraag ik me af hoe je jezelf legitimeert, of een bankpas meeneemt ofzo.
Er bestaat niet zoiets als een anonieme chipkaart. OV-bedrijven weten precies wie je bent als ze dat willen. Het is geen anonieme chipkaart, maar een naamloze.
Eh... Dat lijkt me sterk. Als ik contant die kaart koop, en er contant geld op gooi, dan weten ze alleen dat er een poppetje van A naar B heeft gereisd and that's it. Dat is voor de rest niet aan mij te koppelen.
Ben je je ervan bewust dat er tegenwoordig overal camera's hangen? Het zou mij niets verbazen als er gezichtsherkenningssoftware wordt losgelaten op beelden en dat de centrale paspoortendatabase nog even wordt geraadpleegd om jouw gegevens eruit te halen.

Dat pasnummer checkt op diverse tijdstippen in en waarachtig staat steeds diezelfde kop op het videobeeld precies op dat tijdstip bij het incheckapparaat. Dat moet hem dan wel zijn na een aantal "positive matches".

De vervoersbedrijven zullen deze info wellicht nog niet hebben maar ik denk dat de "veiligheidsdiensten" hier al lang handig gebruik van (proberen te) maken.
Je kaart mag dan niet direct aan jou te koppelen zijn. Maar als ze je willen hebben, dan vinden ze je echt wel via camera's en gezichtsherkenning. Een volgende keer inchecken en binnen een paar minuten heb je mensen naast je staan. Nee, geloof me. Het OV is niet anoniem.
Ik ben belg, en van mij weten ze dat toch niet hoor.
Ik heb de mijne gekregen via een kennis uit NL, die heeft zo'n anonieme gekocht.
Ik vraag me nu dus af hoe ze zouden weten dat het mijn kaart is...
Neen ze weten niet dat jij de kaart gebruikt, maar wel wie em kocht.Op zich kunnen ze nl wel zien met welke bankkaart/rekening dat betaald werd of je moest ook al contant betaald (laten)hebben.
Neen ze weten niet dat jij de kaart gebruikt, maar wel wie em kocht.
Dus weten ze niet wie er mee reist en dat wilde men nou zo graag weten.
Ik snap het probleem niet zo met het afschaffen van het papierenkaartje. Er staat toch in de tekst dat het mogelijk is om een kaartje met chip te kopen. Lijkt mij toch nagenoeg hetzelfde als het papierenkaartje.

Vanaf 9 juli schaft de NS bovendien het reizen per papieren kaartje af; als reizigers een kaartje uit de automaat halen, zit daar een chip in om mee in te checken.
Oh jij ziet er geen probleem in dat men al zijn persoonlijke informatie moet overhandigen OF ruim 20 euro moet betalen voor een rit van 6 euro? waarna je niet eens terug kunt wanneer er 19,99 euro op de pas staat?

geef mij maar een kaartje om te kopen. dan betaal ik de rit en niets meer of minder. kan ik ook niet vergeten uit te checken, kan de ns ook geen fout maken met geld in rekening brengen.
...geef mij maar een kaartje om te kopen. dan betaal ik de rit en niets meer of minder. kan ik ook niet vergeten uit te checken,...
Dat betaal je dus wel, om exact te zijn € 1.

Zou natuurlijk mooi zijn als je geld kan terugstorten vanaf de OV-chipkaart naar je rekening zoals bij de Chipknip op je bankpas of zoals bij de Oyster kaart of die uit andere landen. Maar nee, in Holland moeten ze weer het wiel opnieuw uitvinden. |:(
Kan ook, als je je pas als vermist opgeeft krijg je alles zonder administratie kosten teruggestort :*
Maar erg gebruiksvriendelijk is het niet. Daarnaast als jij regelmatig je pas verliest (om van de aanschafprijs nog maar niet te spreken), gaat er op het hoofdkantoor vanzelf een belletje rinkelen.
Ik heb als de rot student die ik ben m'n OV 3 keer verloren en steeds gratis een nieuwe teruggekregen met tegoed op rekening (en dit allemaal binnen 2 dagen, waarvoor oprechte kudo's aan Translink!), dus denk dat die drempel vrij hoog ligt :p
och ik had er enkele keren overheen gelezen dan dat je weer een kaartje kunt kopen. het was volledig langs mij heen gegaan dat ze dat weer (in een iets andere vorm) invoeren.
jammer dat het meteen een hele euro meer kost, maar wel nog steeds goedkoper voor die ene keer dat ik met de trein ga.
Na 7.5x heb je die kaart er dus uit. Maar het blijft inderdaad belachelijk dat je zoveel geld daarvoor moet betalen.
Je kaartje dat je bij een automaat koopt krijgt dan gewoon een chipje. Een soort wegwerp-ov-chipkaart. Dat is het enige dat veranderd volgens mij (misschien dat het wegwerpkaartje iets duurder is dan gewoon inchecken).
De overheid wil weten wie en waar naar toe reis.
Ik zelf snapt het ook niet. Je koopt een nfc kaartje en daarna weggooien, zonde
Daarom betaal je er ook een euro voor, had je met het papieren kaartje niet. Ik rijs wel eens met het OV naar m'n werk, 3,50 kost me dat. Maar vanaf juli (met de verplichte OV-chipkaart) wordt dat 4,50, is nogal een verhoging bij zo'n laag bedrag, dus ik wacht wel tot ze hiermee willen gaan beginnen.
Ach als je je kaartje bij de balie wilde halen was je al 50 cent extra kwijt, voor service en mogelijkheden betaal je 'gewoon'. Creditcard is ook +paar procent kosten enzo.

Oh en je kunt een standaard-OV-chipding nemen, 7.50, blijft een jaar of 5 geldig, alleen is dat een renteloze lening aan de NS...
Kost een euro extra.
Anoniem: 80466 @jpsch24 juni 2014 14:52
Wat oplichterij is want de kost prijs van een papieren NFC kaartje is ongeveer 10 cent.

Die euro opslag is dus een 90% winstmarge op een kaartje
Er is momenteel een actie om een persoonlijke ov-chipkaart voor €2 te bestellen via de site van de NS.
Inderdaad, ik gebruik m'n OV-Chipkaart niet heel vaak, maar dan meestal wel voor lange reizen. Dus dan laad ik meestal EUR 50,- op om niet elke keer op te hoeven laden (automatisch laden gaat me weer een stap te ver eigenlijk). Dan is met bankpas inderdaad wel een stuk handiger :) Als ze daar dan ook nog eens je reisproducten op kunnen zetten zou het helemaal mooi zijn ;)
Het lijkt me best makkelijk een centraal systeem te ontwikkelen dat aan een bepaalde bankpas of rekening nummer een reisproduct kan koppelen.
Anoniem: 119832 @Denni24 juni 2014 15:34
Dat systeem komt er ook en heet reizen op rekening.
Anoniem: 67950 @Hermanvh24 juni 2014 12:52
Automatisch opwaarderen is dat niet gemakkelijker dan? Ik reis ook niet veel maar ik hoef me over mijn saldo iig niet druk te maken.
ja ik ken dat automatish opwaarderen van de ns. ga 1 keer van almere naar adam.(had hem ingestelt op 50 euro per keer) kosten van de reis was 13 euro nog wat. en zie 3 weken later dat er 2x 50 is afgescheven. en dan bel je ns op en zeggen z leuk ja sorry maar we kunnen niet u geld terug geven. zit nu nog steets met meer dan 75 euro op mijn ov chip.....
(automatisch laden gaat me weer een stap te ver eigenlijk). Dan is met bankpas inderdaad wel een stuk handiger
Het kan met de bankpas natuurlijk wel zo zijn dat je op saldo reist, je banksaldo. Dat gaat wellicht ook te ver.
Het liefst heb ik wel 2 verschillende rekeningen. 1 voor die NFC chip en 1 voor mijn normale rekening. Voelt toch wat veiliger. Via de apps kan je toch geld op je rekening zetten.
maakt het ook wat makkelijker voor als je overvallen wordt, hoef je maar 1 pas af te geven :)
En wat denk je dat hun zomaar aan die pas hebben? Jij blokkeert deze met 1 telefoontje. En zonder pincode heb je er nog niks aan, en daarnaast zorg ik er tevens voor dat ik zo min mogelijk op mijn betaal rekening heb staan, elke rekening die ik moet betalen, schrijf ik het van de spaar rekening af naar betaal, ook kan ik dit via de telefoon doen, maar daar heb je een 2e pincode voor nodig, dus nee, betaal rekening gewoon een kleine buffer hebben staan voor tanken e.d.
Oh die telefoon nemen ze ook mee.
En dan? Heb je nog mijn 5-cijferige pincode voor de betaal app niet.
Dan slaan ze je net zolang op je oogkassen totdat je die vrijwillig afgeeft in de hoop dat ze dan ophouden met slaan. Ben jij wereldvreemd ofzo?

Het hebben van een toegang tot je hele bankrekening is absoluut niet veiliger als het hebben van een paar losse euro's in je zak. Dat is een fabeltje. Het zou pas echt veilig zijn als je naar een balie moet je daar moet identificeren met id-kaart met foto en pinpas (handtekening?) en alleen daar geld kan opnemen. Maar de banken hebben mensen wijs gemaakt dat het hebben van een bankpas veel veiliger is.
Dat moest ook wel anders is de cashless society nooit voor elkaar te krijgen. Maar ga vooral zo door! Voordat je het weet loop je met een chip in arm rond.
Heb je helemaal gelijk in DenniZ , straks kan je niet meer betalen met geld.

EenVandaag: Cashless society (15-04-2014)

En straks kan je niet meer betalen zonder chip in je hand, daar willen ze ieder geval heen gaan, daar zijn ze al in verschillende landen mee bezig aan het testen, en tot nu toe (volgens hen) een suk6.

http://nationalreport.net/rfid-chip-now-being-issued-in-hanna-wyoming-as-part-of-new-obamacare-plan/


http://www.forbes.com/sites/andygreenberg/2012/08/13/want-an-rfid-chip-implanted-into-your-hand-heres-what-the-diy-surgery-looks-like-video/

http://www.anarchiel.com/display/nederland_is_klaar_voor_de_onderhuidse_chip
jij in iedergeval niet. in nederland komt dit zelden tot niet voor.(als dit wel het geval is link naar artikelen in de krant is gewenst). in het buitenland doen ze het makkelijk ja. maar in nederland gaan ze vaak voor je telefoon en portemonnee en laten je dan gaan.(oke sommige willen ook je schoenen hebben)
Je schoenen, echt? In Nederland? Wat voor schoenen dan met name: schoenen die de overvaller zelf ook zou dragen? Of juist leren schoenen?
Wat bizar. Gelukkig komt zoiets zelden voor.
ja daarom was het ook tussen haakjes.
Voorbeeld 1

Voorbeeld 2

Voorbeeld 3

Voorbeeld 4

De bewoner is door de overvallers vastgebonden en mishandeld tot hij zijn pinpas en pincode opgaf. De volgende ochtend rond 10.00 uur lukte het het slachtoffer pas om de politie te bellen. De man heeft vijf ribben en een geperforeerde long over gehouden aan de overval.

De voorbeelden zijn talrijk, google anders zelf even op "pinpas overval" of "pinpas afhandig gemaakt"

Succes met je chip!
ja dat ze makkelijk je pinpas afhandig maken is bekent. maar we hebben echt geen alle brazil praktijken waar ze je hand er af hakken omdat je je horloge op sraat niet snelk genoeg afdoed. en die andere link is van een brute huis overval. dacht dat we het over straatovervallen heb. en als hij geen pinpas achtig had gehad waaren ze naar zijn kluis gegaan en die open gemaakt en zo zijn 50k uit de kluis gehaalt. maar via de bank manier dekt je verzekering het nog. veel geluk met het uitleggen aan de verzekerings dat je 50k in je klus had liggen en die graag ook vergoed wil hebben. geld op de bank is wel degelijk veiliger want je kan aantonnen dat het van jou was. en wat dacht je van gewoon een huis diefstal als je op vakantie bent. niemand die je 50k dan beschermt.
...
Maar de banken hebben mensen wijs gemaakt dat het hebben van een bankpas veel veiliger is.
Dat moest ook wel anders is de cashless society nooit voor elkaar te krijgen. Maar ga vooral zo door! Voordat je het weet loop je met een chip in arm rond.
In de rechterhand vermoedelijk (en in je voorhoofd een tweede chip tbv de gedachtencontrole). Zie ook Hoofdstuk 13 van Openbaring, vers 16 en 17: En het maakt, dat het aan allen, kleinen en groten, en rijken en armen, en vrijen en dienstknechten, een merkteken geve aan hun rechterhand of aan hun voorhoofden; En dat niemand mag kopen of verkopen, dan die dat merkteken heeft,

En dan ben je dus genaaid.

[Reactie gewijzigd door BeosBeing op 23 juli 2024 00:30]

Als het een iPhone is en je gebruikt Find My iPhone, kan je hem alsnog blokkeren. Weet niet zeker of Android dat native ondersteund, op mijn android smartphone gebruik ik 'Prey' om hem op afstand te besturen.

Bovendien gebruik ik geen ING app, maar ga ik gewoon via de browser naar mijn.ing.nl.

[Reactie gewijzigd door mohf op 23 juli 2024 00:30]

Offtopic: Via je Google account kun je voor zover ik weet elke android telefoon opsporen en blokkeren. Laatst nog voor mijn vriendin gedaan toen ze haar telefoon kwijt was.. Ik weet eerlijk gezegd niet of je daarvoor een vinkje aan- of uit moet hebben staan.
En wat denk je dat hun zomaar aan die pas hebben? Jij blokkeert deze met 1 telefoontje.
Gelukkig wordt ik sowieso al erg weinig beroofd (en wil ik dat graag zo houden), maar als ik dan toch beroofd wordt.....
dan graag door die overvaller die wel mijn bakpas en OV chipkaart wil, maar mij m'n telefoon laat houden als ik aangeef dat ik die nodig heb om de kaarten die ik zojuist heb overhandigd nog moet laten blokkeren.
Ach, overal zijn telefoons, winkels, iemand die toevallig op straat loopt en een beetje begaand is met de medemens en jouw ff de bank laat bellen met zijn/haar mobiel, opties genoeg.

(We dwalen een beetje af van het oorspronkelijk onderwerp ..)
Een medemens die begaand is met een andere medemens? Hmzzz, waar vind je die tegenwoordig nog?
//offtopic
Jij hebt wel een heel slecht beeld van de wereld om je heen 8)7
//offtopic
//offtopic
Het ging toch al over beroven en zo
Naja ik ben ze wel eens tegen gekomen. Ik moet zeggen, dit is tegenwoordig inderdaad erg schaars, maar ze zijn er wel. (Zo ben ik er juist wel een, ben altijd bereid om mensen te helpen)
Ach de meeste mensen willen best helpen als je het ze vriendelijk op de persoon af vraagt.
Heb af en toe wel eens ergens gestaan zonder telefoon of dode accu en toch moeten bellen, behalve de 1 of 2 haastige mensen (die je toch wel kan herkennen en niet moet gaan lastig vallen) geeft iedereen eigenlijk wel een telefoon gesprek te leen.

Het is misschien ook een beetje mensen kunnen inschatten maar heb niet gehad dat mij een telefoon gesprek geweigert is.

Niet zo negatief doen man.
Of gewoon 2 telefoons op zak hebben... |:( 8)7
Precies, dan ben je in 1 beroving, beide telefoons kwijt :P
Als je met een betaalrekening en spaarrekening werkt, dan werk je toch ook met 2 rekeningen...? Je geeft precies aan waarom: bij kwijtraken of beroven wil je niet dat de hele rekening gekoppeld met de pas geplunderd wordt.
Anoniem: 463321 @xoniq24 juni 2014 16:00
En wat denk je dat hun zomaar aan die pas hebben?
zij* zomaar*

Lekker door Nederland reizen met de trein. Op jouw kosten.
Anoniem: 55563 @xoniq25 juni 2014 12:56
Nederlandse bankpassen doen het in het buitenland anders prima zonder pincode in winkels. Een handtekening is vaak voldoende. Die pincode is schijnveiligheid. Daar heb ik destijds de bank op gewezen maar betalen zonder pincode kon niet geblokkeerd worden.
En hoef je ook nog maar 1 pas te vervangen! Scheelt ook in de kosten ;-)
Minus de eigen risico natuurlijk.
Ja, want overvallers vragen natuurlijk altijd om specifieke inhoud uit je portemonnee...

Wat een onzinargument weer. Of je als overvaller nou 1 pasje of 1 portemonnee buit maakt, de schade is even groot.
Ze kunnen dezelfde regels voor draadloos betalen toevoegen; max 100 euro / dag (bijvoorbeeld), en als er toch misbruik van gemaakt wordt (= je pas wordt gestolen) krijg je het gewoon terug uit het garantiefonds.
Ja, maar bij de ov-chipkaart moet je toch echt gaan bewijzen dat je kaart gestolen was en jij niet heb gereist, en daar doen ze extreem moeilijk over, als in: vergeet het maar, geld weg. En als het reizen dan kan met je bankpas, is het helemaal raak.
dit soort geintjes is de NS/Translink erg goed in.
Vind een koppeling dat het automatisch 20euro bijschrijft al erg zat. Bewijs maar eens dat ze het een keer ten onrechte hebben gedaan... hahaha.
Hoezo, laat ze maar met mijn pas reizen op station vol met cameras ;-)
Wel eens met camera beelden naar de politie gegaan?
Die zeggen: hoe moeten wij nou weten wie dat zijn?

...
Camera beelden van de NS krijg je niet, hoogstens de politie. En de politie vraagt zoiets alleen op bij zware mishandeling of moord ofzo, of na een terroristische aanslag. Echt niet voor een diefstal om daarna te kijken wie er op die pas aan het reizen is.
Als ze dan ook de kiosken aanpassen zodat we daar ook met deze nieuwe bankpassen kunnen afrekenen is de OV-chipkaart volledig overbodig.
Dat kan dus al op heel veel stations van de NS (de bedrijven zoals AH to go vallen onder NS Retail) ;)
Heet dat niet gewoon pinnen? ;)
Neen. De ene keer reizen we 1e klas, de andere keer 2e klas. Dat kan niet op één (OV) kaart. Dus ik heb sowieso een extra pas nodig.

Ik vind ook niet dat OV bedrijven zomaar geld mogen afschrijven (borg) en later daarvan een deel terugstorten. Dat gehannes doen ze maar op een OV chip, geen onzin boekingen op mijn betaalrekening.

Ik vind ook niet dat de bank hoeft te weten dat ik een abonnement heb aangeschaft via mijn werkgever wat bij zo'n combi-systeem wel op mijn bankpas geadministreerd moet worden.

Ook is dan anoniem toegang, voor degene die dat wil, niet meer mogelijk met maar één bank/ov pas.
Neen. De ene keer reizen we 1e klas, de andere keer 2e klas. Dat kan niet op één (OV) kaart. Dus ik heb sowieso een extra pas nodig.
Dan nodig ik je uit om de knop "klassewissel" op de kaartautomaat te proberen. Je bent niet de enige die wel eens in een andere klasse wil reizen, dat is gewoon op één kaart voorzien.
Dan nodig ik je uit om de knop "]klassewissel" op de kaartautomaat te proberen. Je bent niet de enige
Maar dat zal niet op mijn ov-jaarkaart werken. Daar staat geen saldo op.
Precies, niet meer het rare prepaid systeem maar gewoon betalen voor wat je gebruikt. Zo had de normale OV kaart al vanaf dag 1 moeten werken.
Inderdaad. Hoe zou dat met het prepaid gaan? 20 euro eraf bij instappen en een deel weer terug bij uitstappen?

Tevens gedaan met het achteloos portemonnee bij de kaartlezer houden; zo heeft echt iedereen naast z'n OV-chipkaart ineens nog 'n kaart of twee (bankpas, creditcard) op zak die door de poortjes opgepakt gaat worden.
Laat ik dit nfc gedoe nu helemaal niet zien zitten. Laatst weer een pas van de bank maar weer een verzoek voor een pas zonder nfc chip. Te privacygevoelig naar mijn persoonlijke mening en bovendien maakt het digitaal zakkenrollen wel heel erg makkelijk.
kan je nfc niet gewoon uitzetten bij je bank?
Dit is nou een stap in de goede richting! In plaats van het papieren kaartje vervangen voor een onhandige extra pas, je betaal pas gebruiken! Daarnaast niet meer 2 "rekeningen" en gewoon vanaf je betaal rekening betalen, top!
Inderdaad een goede stap, maar wel een beetje laat. Vroeger had je Chipknip, dat werkte prima in de bus. Nooit begrepen waarom ze dat afgeschaft hebben. Nu komen ze hier weer in een andere vorm op terug. Met als verschil dat er nu vanaf je bankrekening wordt afgeschreven als je vergeet uit te checken.
Vooropgesteld, alles wat ons van de OV chipkaart kan afbrengen ben ik voor!

Het is wel gebruikersvriendelijk, ik weet niet of ik het zou willen.
Wie er aansprakelijk voor de vervolgschade mocht er misbruik worden gemaakt?

Denk aan het verliezen van je pasje. En je komt er na 2 dagen achter en iemand heeft voor een paar honderd euro kosten gemaakt?

Ik vrees dat de risico's voor een groot deel bij de consument komen te liggen. Net zoals de risico's van internetbankieren steeds meer naar de consument verschuiven.
Dat wordt lachen met al die mensen die vergeten uit te checken.
Waarom nog een pas? Bijna elke telefoon heeft een NFC chip. Koppel deze aan je bankieren app en voila geen pasje meer nodig.

Edit: dit is een oproep aan de banken en niet aan NS. Zodra banken hun bankieren app geschikt maken voor NFC hoeft dat niet meer in de bank pasjes gestopt te worden.

[Reactie gewijzigd door amas op 23 juli 2024 00:30]

Bijna elke telefoon heeft een NFC chip
Dit is onwaar. De iPhones hebben geen NFC , en mijn Motorola Moto G ook niet. Om over vele budget toestellen en dumb-phones maar niet te beginnen. Sterker nog : er zijn best weinig NFC telefoons.

[Reactie gewijzigd door ongewoongewoon op 23 juli 2024 00:30]

en laten vooral die budget toestellen nou juist het meest gebruikte / verkochte segment zijn.

dus inderdaad, NFC in de telefoon is simpelweg niet haalbaar.
Nog een pas? Heb jij geen betaalpas dan? Mijn betaalpas heeft wel NFC, mijn mobiel niet, en ik denk dat dat voor bijzonder veel mensen geldt (dat, en een NFC kaart is natuurlijk veel goedkoper dan een mobiel met NFC).
Heb jij geen betaalpas dan?
Ikke ? Neen, en geen mobiel ook ;)
Fijn die bankier apps. Misschien het nieuws ff gemist laatst dat die slechter beveiligd zijn dan de mobiele websites. Mag je dus ook weer een data-abo aanschaffen.
En trouwens mag je ook gelijk een telefoon hebben met NFC. Niet alle (iPhone, dumphones) hebben NFC. En hoe ga je dat dan weer met toeristen doen?

Kortom, jou plan maakt het OV alleen maar ingewikkelder en minder toegankelijk en het plan van de NS juist meer toegankelijk.
Mijn bankpas blijft altijd werken terwijl de batterij van mijn iPhone (die geen NFC heeft) leeg kan raken. Met de phone kun je dan in de situatie komen dat je wel in- maar niet meer uit kunt checken. :/
Dat lukt je met een pas ook hoor. Een pas met een barst erin werkt niet meer (de NFC antenne loopt vlak langs de randen). Ik heb eens een pas gehad die overleed tijdens een metro ritje.
Poortje gaat niet voor je open + saldo op je pas kwijt.
Wordt dan wel spannend wanneer je zowel je OV Chipkaart als je NFC Betaalpas in je portemonnee hebt zitten. Welke checkt hij dan in, en weet je zeker dat hij er geen twee incheckt?
Waarom zou je er dan nog twee in je portemonnee hebben als het met een kan? (De betaalpas)
Al het andere OV (tram/metro/bus/etc) zal nog steeds met de OV chipkaart gaan, waardoor je die twee passen houd. Ik haal ook mijn hele portomonee over de scanner heen, dus ik deel de zorgen van Martijntj.

Mijn OV-kaart laadt automatisch op vanaf mijn bankrekening, dus voor mij hoeft dit eigenlijk niet, maar ik ga er vanuit dat (net als de OV chipkaart) de chip eerst geactiveerd moet worden door de NS en de dubbele functie van de pinpas geen probleem zal zijn.
Ja joh, schrijf alles maar automatisch van je rekening af. Handig als je hem 'kwijt' raakt of als een OV bedrijf ff een foutje maakt of jij vergeet uit te checken. Niet iedereen heeft kapitalen op zijn rekening staan.
Dan is dit een veel handiger systeem. Er wordt nooit meer afschreven dan voor de reis nodig is, in tegenstelling tot die auto-incasso die terecht komt op een geblokkeerde rekening, de OV-Chipkaart.
Waarom zou je er dan nog twee in je portemonnee hebben als het met een kan? (De betaalpas)
1 pasje van je eigen rekening en 1 pasje van de gezamelijke rekening van jou en je partner?
Ik heb 2 betaalpassen (persoonlijke en gezamelijke rekening) en dat zou dan heel irritant zijn

Daarnaast heb ik 2 OV-kaarten. 1 anonieme voor mezelf en 1 zakelijke (1e klasse ed)

[Reactie gewijzigd door hackerhater op 23 juli 2024 00:30]

Dat zal het zelfde gaan als nu, als je 2 OV Chipkaarten in je portemonnee hebt, first come first serve.
Dat zal het zelfde gaan als nu, als je 2 OV Chipkaarten in je portemonnee hebt, first come first serve.
en vaak: als hij twee kaarten ziet, weigert ie.
Niet alleen twee OV-chipkaarten, maar twee RFID-kaarten in het algemeen. De studiepas van mijn opleiding bevat ook en RFID-chip. Wanneer deze beide in de portemonnee zitten, weigeren de palen altijd bij het in-checken. Bij het uit-checken werkt het dan vaak - gek genoeg - wel.
Maarja, als je je NFC betaalpas gebruikt in het OV, heb je natuurlijk geen OV-chipkaart meer...
Anyway, wel een terechte vraag.
Wat als je 2 pinpassen hebt :)

Of zoals ik 4: don't ask
Wat als je veel pasjes in je portemonnee -> apart vakje voor de pas waarmee je reist. Of dat nu OV-chip is of de bankpas waarmee je ook kunt reizen.
Zodra dit werkt gewoon je OV chipkaart weggooien :) Wel jammer dat ik net een nieuwe heb moeten aanschaffen voor €7,50 ...
Precies en daarom is dit dus ook een beter idee. Waarom een pas aanschaffen voor een eenzijdige dienst, terwijl je je bankpas bij veel meer aanbieders kunt gebruiken en daar heb je feitelijk ook al voor betaald.
ja want je ov kaart is alleen trein toch??...
Het lijkt me de bedoeling dat je op dat moment, al wetend dat er het verkeerde afgecheckt kan worden, dat je de juiste kaart eerst uit je portemonnee haalt of op zo'n manier erin hebt gestoken dat verwarring zich niet kan voordoen :)
Op dit moment krijg ik een foutmelding als ik mijn portemonnee voor de paal houd (met meerdere NFC-passen). Hij zegt dan iets als "Bied maximaal 1 kaart aan". Ik vermoed dat dat gewoon zo zou blijven werken en je dus echt maar één pas ervoor moet houden.
Bij mij begint hij nu te miepen als mijn bankpas te dicht op mijn chipkaart zit:
"Bied maximaal 1 OV-kaart aan", of iets dergelijks.
Wel een beetje een toevalskwestie, maar de verantwoordelijkheid van de kaarthouder zou ik zeggen.
Geen van beiden worden ingecheckt.
Als ik mijn hele portomonnee aanbied bij zo'n apparaat zeurt ie dat ik 1 kaart moet aanbieden.
Je kan natuurlijk ook gewoon het pasje even uit je portefeuille halen.

Teveel gedoe? Not anymore!
http://www.secrid.nl/index.html
Ja, zelfs met dat ding krijg ik 'bied maximaal 1 ov-chipkaart aan'
Je moet de pas ook gewoon even helemaal uit de portefeuille halen. :F
Als je dit met je bankpas kunt doen is het eerste wat je doet die OV kaart wegmikken natuurlijk.
Mits je alleen maar met de trein reist. En dus geen metro, bus of tram.
ik zie sowieso niet in waarom je de pas in de portemonnee laat. naast het opzoeken van detectie problemen (want ik heb het echt nog nooit goed zien werken) stel je ook je ID-kaart ter beschikking.
mocht iemand het nog niet weten, ja in je id-kaart zit ook een chip die met de zelfde techniek is uit te lezen.
Als ik nu al probeer in te checken met twee OV-chipkaarten in mijn portomonnee werkt het überhaupt niet. Dus dit 'probleem' zal volgens mij niet voorkomen.

Het scheelt iig een extra pas in je portomonnee.
Klinkt mij echt als de ideale oplossing in de oren. Geen gezeur meer met opwaarderen (want er wordt direct van je bankrekening afgeschreven) en bijna iedereen heeft zo'n pasje al, zodat je niet _nog_ een pasje nodig hebt.
Bijna iedereen. Ik weet niet bij welke bank jij zit (zal wel ING zijn raadt ik zo), maar bij de Boerenleenbank (Rabo ;) ) zijn ze weer zo eigenwijs om dit weer niet te willen invoeren. Beetje de Apple iPhone onder de bankpassen.
Voordeel van de Rabo is juist dat ze het via de NFC chip van je telefoon willen gaan laten lopen! Voordeel is dat je dan een wachtwoord op je NFC chip kunt instellen! Diefstal van je telefoon betekend dan niet automatisch diefstal van je portemonnee dit in tegenstelling tot een NFC bankpas!!

Wanneer je langs iemand loopt met een NFC lezer kun je geld stelen van de NFC bankpas, maar bij een telefoon werkt de NFC chip pas op het moment dat je scherm is geactiveerd en eventueel de juiste app is geopend.

Dus Rabo oplossing vind ik persoonlijk véél interessanter dan een NFC bankpas!
Uit een broekzak kun je ook contant geld stelen. Er is een limiet aan het aantal betalingen met NFC zonder pincode en daar bovenop is heb ik nog niet van dit theoretische diefstalmodel gehoord dat het ook werkt in de praktijk.
Daar komt bij dat je een telefoon moet hebben met NFC, terwijl 30% van de smartphones (iPhone) daar niet over beschikt. Om nog maar te zwijgen over de andere smart- en dumphones. (en de mensen die niet eens een telefoon hebben). Dit maakt het OV niet toegankelijker, maar extra ingewikkeld.
Deze techniek is er nu en ruim beschikbaar en getest, in tegenstelling tot jou toekomstdroom.

[Reactie gewijzigd door William_H op 23 juli 2024 00:30]

Maar als iemand contant geld uit je broekzak steelt, kun je dat merken. Een NFC-transactie gaat zonder dat je portemonnee aangeraakt wordt. Daarbij is NFC een techniek die in opkomst is. Dat Apple het niet inbouwt in zijn iPhones moet de rest van de wereld niet tegenhouden om een stap voorwaarts te maken. Met NFC op je telefoon kun je alle pasjes in je portemonnee misschien wel gewoon thuislaten. En daarbij word je door niemand verplicht om NFC op je telefoon te gebruiken, het is een handige mogelijkheid _naast_ je bankpasje met NFC.

@William_H: ik ging er vanuit dat het bij de Rabobank (waar ik bij zit :P) nog wel geïntroduceerd ging worden in de komende tijd. Deze proef loopt nml nog niet en de daadwerkelijke introductie van inchecken met je bankpas duurt dus nog even. Maar als ze idd helemaal niet mee gaan doen met NFC, hoop ik dat hun NFC-app dat wel gaat ondersteunen.
Je wordt door niemand verplicht, maar denk ook eens buiten je eigen kader. Bijv. er zijn nog genoeg mensen die geen mobiel met NFC hebben (dumphones) of helemaal niet hebben (ouderen of bewuste keuze). Die bevolkingsgroepen kun je niet uitsluiten en juist die zou je het OV in kunnen trekken door NFC op bankpas toe te gaan passen.
Overigens is het naïef om te denken dat jij wel zou merken dat er geld uit je zak wordt gejat. Daarmee zeg je tegelijkertijd dat mensen die dat wel overkomen is een beetje dom zijn of er op z'n minst eigen schuld aan hebben.
Verder blijf ik erbij. NFC is er al en ik heb nog nergens gehoord dat er geld van die passen is gestolen. In theory zou het kunnen, in de praktijk is het nog niet bewezen en dan moeten we soms ook een techniek het voordeel van de twijfel geven.
Daarnaast lijkt mij het veiliger dan op een telefoon waarop maleware geïnstalleerd kan worden (android!?). Daarnaast zijn de apps van banken minder veilig dan de mobiele websites (certificaatniveau). Ik gebruik ook zeker niet de apps, maar wel de mobiele website.
Als laatste wil ik hier nog aan toevoegen dat bij een bankpas de fraudedetectie van banken erg goed is alsook de afhandeling en dat bij internetbankieren/apps nog tot iets meer heen en weer discussies kan geven (eigen beveiliging van apparatuur als PC en mobiel).
Je wordt door niemand verplicht, maar denk ook eens buiten je eigen kader. Bijv. er zijn nog genoeg mensen die geen mobiel met NFC hebben (dumphones) of helemaal niet hebben (ouderen of bewuste keuze). Die bevolkingsgroepen kun je niet uitsluiten en juist die zou je het OV in kunnen trekken door NFC op bankpas toe te gaan passen.
Wie heeft het in hemelsnaam over uitsluiten? Er worden extra mogelijkheden genoemd, zoals NFC op je mobiel. Dat wordt door niemand gepresenteerd als enige optie om met het OV te reizen. Waarom toch zo zwart-wit denken?

Als je ouderen niet wil uitsluiten moet je weer NS-personeel achter de loketten neerzetten en de buschauffeur en supermarkten strippenkaarten laten verkopen. Ik denk niet dat mijn oma op haar bestemming aankomt zonder enige hulp van mij of mijn familieleden. Ze snapt niks van de OV Chipkaart en dat schrikt zo af dat ze de trein en bus maar niet meer pakt. Daar helpt echt geen NFC-functie op je bankpas tegen.
Overigens is het naïef om te denken dat jij wel zou merken dat er geld uit je zak wordt gejat. Daarmee zeg je tegelijkertijd dat mensen die dat wel overkomen is een beetje dom zijn of er op z'n minst eigen schuld aan hebben.
Daarom zeg ik ook niet dat ik het zou merken, ik zeg dat je het _kunt_ merken. Het stelen van een portemonnee of wat contant geld uit iemands broekzak is veel risicovoller dan een NFC-diefstal. Hoe leg je immers jouw hand in iemand anders' jas-/broekzak uit? Een mobiel dicht bij iemands broekzak daarentegen is vrij plausibel.

Ik wil verder niet beweren dat NFC diefstal eenvoudig is. Ik heb er ook nog niet (op grote schaal) van gehoord, maar goed: ik wil alleen aangeven dat het niet te vergelijken is met geld uit iemands kleding jatten. Daar is fysiek contact voor nodig, voor NFC juist niet en dat maakt het voor de dief veiliger. Zie het als inbreken op iemands wifi-netwerk vs. inbreken in zijn huis. Dat eerste ziet niemand, dat laatste kan vrij eenvoudig gespot worden.
Verder blijf ik erbij. NFC is er al en ik heb nog nergens gehoord dat er geld van die passen is gestolen. In theory zou het kunnen, in de praktijk is het nog niet bewezen en dan moeten we soms ook een techniek het voordeel van de twijfel geven.
Nogmaals: lees mijn reacties eens en je zult zien dat ik helemaal niet tegen NFC-pasjes ben. Sterker nog: ik juich het juist toe, vooral voor OV-doeleinden :) Maar het een moet het ander niet uitsluiten.
Daarnaast lijkt mij het veiliger dan op een telefoon waarop maleware geïnstalleerd kan worden (android/iOS?). Daarnaast zijn de apps van banken minder veilig dan de mobiele websites (certificaatniveau). Ik gebruik ook zeker niet de apps, maar wel de mobiele website.
Tsja, op je computer kun je ook malware installeren. Daar kun je met iOS/Android weinig tegen doen. Dan moet je maar weer ouderwets via acceptgiro's, cheques en andere analoge betaalmethoden bankzaken gaan doen. Maar is dat werkelijk veiliger?
Als laatste wil ik hier nog aan toevoegen dat bij een bankpas de fraudedetectie van banken erg goed is alsook de afhandeling en dat bij internetbankieren/apps nog tot iets meer heen en weer discussies kan geven (eigen beveiliging van apparatuur als PC en mobiel).
Ik zou niet weten waarom een bank moeilijk doet over een app waar je handmatig de NFC-functie activeert, maar een bankpas die altijd (welliswaar te limiteren) bedragen accepteert bij fraude goed beschermt. Je moet vooral niet te bang zijn voor nieuwe technieken :)

[Reactie gewijzigd door Grrrrrene op 23 juli 2024 00:30]

Blij dat je mijn verhaal zo goed oppakt (en niet een discussie probeert te winnen zoals sommige dat soms proberen).
Ben inderdaad niet bang voor nieuwe technieken en zou er ook geen enkele willen uitsluiten.
Maar gezien de recente ontdekkingen over bankierenapps qua beveiliging zou ik eerder willen kiezen voor een techniek waar de volledige verantwoordelijkheid bij de bank / OV-bedrijven ligt. En bij apps (en internetbankieren) is dat sinds gewijzigde regelgeving van de banken een andere discussie geworden (zie recente KASSA uitzending daarover).
Bij een pasje ligt de volledige (fraude afhandelings-)verantwoordelijkheid bij de banken / OV-bedrijven, bij apps en eigen apparatuur niet. Daarmee sluit ik geen zaken uit, maar geef ik wel aan dat het voor sommige mensen (ouderen zoals je al zelf aangaf) lastiger wordt wanneer ze ook nog (beveiligings- en instellings-) zaken moeten beheren. Bij pasjes is dat iets minder het geval. Anekdoties: Overigens ken ik genoeg ouderen die na korte uitleg perfect kunnen reizen met een OV-chipkaart, maar makkelijker is het er niet op geworden inderdaad.
Alleen diefstal van pinpassen word nu alleen maar meer waard, waar je hiervoor er bijna niks aan had omdat je overal een pincode voor nodig hebt, kun je nu gratis met OV reizen als je een pinpas hebt.
Ik denk dat dat reuze meevalt: die diefstal ontdek je meteen, je meldt dat bij de bank en je pas wordt geblokkeerd. Groot risico voor de dief die daarmee ieder moment betrapt kan worden. En dan nog: wat kost een dag lang reizen door Nederland? 50 euro? Misschien laten ze je wel een max instellen.
Alleen kan je gewoon via je account op de ING website, of door de ING te bellen de NFC functionaliteit instant laten blokkeren. Dus dan is die kaart weer net zo waardeloos als dat ie was.
Juist, Dan hoeft de NS ook mijn geld niet meer te 'bewaren' op hun' pas.
En daarmee flink rente te trekken van jouw geld :)
/off topic
Ik was in December voor het eerst sinds 5 jaar weer in NL. Heb toen de trein Leiden-Amsterdam genomen.
Uiteraard was ik blij dat ik nog een "normaal" kaartje kon kopen. Die heb ik dus bewaard en zal ik nooit wegdoen.
Mijn laatste treinkaartje uit NL ooit. :D

/on topic
Privacy discussie? ;)
Als je voor de bankpas kiest weet de bank dus ook meteen je vaste reispatroon.
Ze houden zelfs de NFC van je phone buitenboord, terwijl die het net zo makkelij kan.
Jaa, maar je phone kan malware hebben."

Je kan dus gewon NIET meer met contant geld met de trein reizen.
Gemak dient de mens?
Jan wel hoor. Los kaartje kopen bij een automaat die muntgeld accepteert. (Waarom het GVB wel briefgeld accepteert en de NS niet is mij een raadsel, maar goed)
Je kan altijd naar het loket...
Loket? Wanneer ben jij voor het laatst op een station geweest? Anders dan een van de 100000+ stations als Amsterdam, Utrecht, Rotterdam,..
Naja op utrecht zit inderdaad een loket, den haag hs ook. Als je dus echt graag contant wil reizen zul je toch wel moeten. (Anders kun je vaak in de kiosk ook een anon-OV-chip halen en laden)

En ik kom er iedere dag.
Voor toeristen (en expats) is die OV jaarkaart een ramp... ik denk dat een beetje slim een auto huren nog wel eens voordeliger kan zijn dan een OVchipkaart kopen 8)7
hele project is een beetje kortzichtig IMHO, terwijl er plenty systemen zijn waar men af kan kijken hoe het ook kan (denk oysterkaar in London, trein/metro in Japan etc)
Voor toeristen (en expats) is die OV jaarkaart een ramp... ik denk dat een beetje slim een auto huren nog wel eens voordeliger kan zijn dan een OVchipkaart kopen 8)7
Dan ben ik heel benieuwd waar jij je ov-chipkaarten koopt.
als je ene OVchipkaart van €7.50 koopt, en daar €20+kosten van je reis op moet zetten kom je al een heel end in de buurt van een dag auto-huur en wat benzine (mijn record is voor €7 per dag een auto huren (in combi met een ryanair vlucht)).
Ideaal. Ik ging al bijna nooit met het OV, enkele keren per jaar voor het werk, nu ontwijk ik het bewust omdat die ov kaart door je strot geduwd wordt. En dan kost een "anonieme" nog extra geld ook.

Als mijn bankpas gebruikt zou kunnen worden, zonder extra kosten, wil ik al meer gebruik maken van het OV ipv de auto.
een anonieme kaart kost niet meer geld dan een persoonlijke, alleen rekenen ze meer borg af, die je bij het uitchecken weer terugkrijgt. Bij NS is dat wel een extreem hoog bedrag inderdaad, bij anoniem is dat 20 euro geloof ik, bij persoonlijk maar 10.
Hadden ze dat nu niet meteen kunnen bedenken zeg. Eest een hoop geld uitgeven voor iets dat ontzettend veel geld heeft gekost en dan daarna weer met wat anders komen wat veel logischer is en waarschijnlijk ook een stuk goedkoper. Gebruik maken van de dingen die er al zijn en dit anders inzetten, het schijnt heel moeilijk te zijn.
Mja, niet iedereen heeft een NFC pinpas, en toen was NFC nog helemaal onbekend voor een land als Nederland, en de OV-chipkaart kan er prima naast bestaan, maar de mensen die een NFC betaalpas hebben kunnen dan deze gebruiken, en de rest een OV-chipkaart.
"goedkoper".
Nee, ik wil graag mijn studentenreisproduct..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.