NS start test met in- en uitchecken met fysieke en digitale bankpas

De NS gaat een test uitvoeren op het gebied van inchecken met een bankpas en creditcard. Dit kunnen fysieke passen zijn of digitale, op een smartphone of smartwatch. De test begint op 29 augustus en deelnemers kunnen vanaf dan wellicht voor altijd met de bankpas reizen.

Voorwaarden voor de test zijn wel dat deelnemende reizigers tegen vol tarief en zonder abonnement reizen. Wel krijgen deelnemers tot 1 november een gratis upgrade naar de eerste klas. Een NS-account en OV-chipkaart zijn bij deze vorm van reizen niet betrokken; de kosten van de op die dag gemaakte reizen worden aan het eind van de dag afgeboekt. De proef geldt alleen voor treinreizen met de NS en niet voor zaken als een OV-fiets huren.

Klanten van de banken ABN AMRO, ASN Bank, bunq, ING, Rabobank, RegioBank en SNS komen in aanmerking voor de test. Ook houders van een contactloze creditcard van Mastercard en Visa kunnen meedoen. Buitenlandse contactloze betaalpassen en creditcards van Maestro, V PAY, Mastercard en Visa zijn ook compatibel met de test. Voor het gebruik van een smartphone of smartwatch geldt: als een van de bovengenoemde passen digitaal op de smartphone of smartwatch staat, dan werkt hij met de test.

Om deelnemers te accepteren, staan NS-medewerkers op de stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, Den Bosch en Delft. Daar staan ze van 15 tot en met 22 augustus van 10 uur tot 19 uur. Ze melden deelnemers aan en beantwoorden ook eventuele vragen. Geïnteresseerden kunnen zich alleen via deze weg aanmelden. Alle palen en poorten van de NS zijn compatibel gemaakt met bankpassen en vertonen daarom nu ook het logo van contactloos betalen.

Een belangrijke noot is nog dat de pas waarmee ingecheckt wordt, ook gebruikt moet worden om uit te checken. Als verschillende passen gebruikt worden, geldt dat als twee losse check-ins, ook als de passen gekoppeld zijn aan dezelfde bankrekening. Het aan NS bestede geld gaat niet af van de contactloosbetaallimiet van de gebruiker. Een overzicht van de reizen en de kosten daarvan zal te zien zijn in de OVpay-app en op reisoverzicht.ovpay.nl.

De NS meldt verder dat de test 'in principe' tot 1 november van dit jaar duurt. Tegelijk zegt de vervoerder in de faq dat het 'wel de bedoeling is' dat testdeelnemers na de proef nog steeds in en uit kunnen checken met hun betaalpas.

OVpay, het landelijke innovatieprogramma waarin OV-bedrijven, Translink, de OV-autoriteiten en banken samenwerken, wil uiteindelijk inchecken met een bankpas in al het openbaar vervoer mogelijk maken. Dit is vertraagd tot in elk geval eind 2022.

NS inchecken met contactloze bankpas

Door Mark Hendrikman

Redacteur

12-08-2022 • 12:33

225

Lees meer

Reacties (225)

225
214
95
7
1
87
Wijzig sortering
Om deelnemers te accepteren, staan NS-medewerkers op de stations Amsterdam Centraal, Rotterdam Centraal, Den Haag Centraal, Utrecht Centraal, Den Bosch en Delft. Daar staan ze van 15 tot en met 22 augustus van 10 uur tot 19 uur. Ze melden deelnemers aan en beantwoorden ook eventuele vragen. Geïnteresseerden kunnen zich alleen via deze weg aanmelden.
Ik vraag mij af waarom dit op zo'n manier moet.
Ik kan je dat vertellen (ben gedeeltelijk betrokken bij het project). Voor de proef moeten wij de passen van deelnemers aan de test systemen koppelen. Dit doen wij fysiek om drie redenen:

1. Er moet een echte fysieke koppeling gemaakt worden met het pasje ter verificatie, het kan momenteel niet online.

2. Niet elke reiziger raden wij aan om mee te doen met de proef. Momenteel adviseren wij mensen die een abonnement hebben of een andere vorm van korting om niet mee te doen, omdat deze klant dan duurder uit zal zijn.

3. Bij het maken van de eerste koppeling (en daarmee bedoel ik de koppeling die gemaakt wordt specifiek voor deze test) is de procedure die gevolgd moet worden erg strikt, en bij een fout bestaat de kans dat een deelnemer een afschrijving krijgt van zijn/haar bankrekening zonder dat hiervoor een reis gemaakt wordt. Wij willen dit vermijden door zelf de procedure te doorlopen met de klant.

[Reactie gewijzigd door davadude op 23 juli 2024 08:12]

Als gebruiker sta ik er natuurlijk erg ver vanaf. Maar is dit echt zo lastig te implementeren? Toevallig was ik afgelopen weekend in Brussel en daar kon ik prima contactloos met het OV reizen met mijn Rabobank-pasje. Als leek voelt het dan alsof we in NL het wiel opnieuw willen uitvinden. De achterliggende techniek bestaat toch… Sta je dicht genoeg bij het project om daar wat over te vertellen?
Ik weet mij nog te herinneren van de vorige keer (de invoering van de OV Chipkaart) dat deze vraag ook telkens kwam. Het grote verschil met andere landen is dat wij een legacy hebben met heel veel verschillende kortingsvormen. En de politiek had bepaald dat de invoering niet tot gevolg mocht hebben dat dit voordeel verdween en reizen duurder werd. In veel andere landen is het hele systeem vaak gewoon plat en simpel gehouden, inchecken / uitchecken geeft ritprijs. In Nederland krijg je in de trein bijvoorbeeld korting als je binnen een bepaalde tijd het traject in omgekeerde volgorde doet, dan is het een retourtje. En er zijn ontzettend veel kortingsregelingen die het complex maken. Voorbeeld is dat reisgenoten van iemand korting kunnen krijgen als ze samen met iemand reizen.

Dus ik snap dat ze nu simpel starten: op basis van enkeltjes voor de volle prijs. Dat is simpel en goed te beheersen.

Het proces van inchecken met een bankpas stelt zelf niet zoveel voor, er moet een secure element geregistreerd worden bij inchecken en uitchecken en dan kan achteraf de prijs berekend worden. De aanbieder van het secure element moet kunnen garanderen dat het bedrag voldaan wordt en indien noodzakelijk de indentiteit van de gebruiker kunnen geven (bijvoorbeeld bij opsporing).
Wat ook niet helpt is hoe de ritprijs is opgebouwd. We kennen een starttarief en daarna vaak een eenheidstarief. Wanneer een reiziger gebruik maakt van diensten van >1 vervoerder voor een rit, moet er voor gezorgd worden dat het starttarief bij de eerste vervoerder komt, en ook het eenheidstarief dat daarbij hoort, en de tweede vervoerder moet ook zijn deel ontvangen. Sommige kortingsproducten zijn bij de NS wel geldig, maar niet bij een stadsvervoerder.
Dit moet allemaal goed berekend worden voordat het bedrag van je rekening wordt afgeschreven, en de inkomsten moeten ook goed worden verdeeld onder de betrokken vervoerders. Translink regelt een groot deel hiervan, maar dat vereist behoorlijk wat overeenstemming tussen de vervoerders en Translink, en dat helpt niet mee.

Het is jammer dat de prijsstructuur niet opengebroken is, dat is politiek wellicht lastig maar zou het technisch een stuk makkelijker maken. En de lagere kosten daarvan zouden bij dan de reiziger terecht kunnen komen. De keuze om de prijsstructuur te behouden houdt de complexiteit in stand, maar gecombineerd met het gebruik van je bankpas is er al voordeel (gemak) voor de reiziger. En in theorie ook voor de vervoerders. En zo resteert er te weinig incentive om verdere druk op de politiek uit te oefenen om de resterende 'oude legacy' helemaal weg te kieperen en blijft de complexiteit behouden, waardoor we in Nederland al zo lang bezig zijn met het invoeren van de bankpas als vervoersbewijs.
Ik heb nog niet alle reacties gelezen, maar ik begrijp dat het bij ons (in tegenstelling tot bijvoorbeeld Brussel) zeer complex is omdat je met kortingsvormen te maken hebt en bepaalde tarieven. Dat werkt nu op zich prima met de OV-Chipkaart, maar het is natuurlijk weer een extra kaart in je portemonnee..

Wat ik dan echter denk;
Waarom moeten we dit nou weer helemaal op de schop gooien? Was het niet veel simpeler geweest om de OV-Chipkaart te digitaliseren op je smartphone?
Dat klopt, dat zou inderdaad simpeler zijn geweest.
Van technologie in de fysieke OV-chipkaart is al enige tijd bekend dat deze vervangen moet worden omdat ze niet meer veilig is. In eerste instantie werd er gebruik gemaakt van MIFARE Classic, die gebruik maakte van DES-encryptie als ik me niet vergis. Je kon deze kaart zonder al te veel moeite manipuleren, en omdat het saldo op de kaart staat, kan je dus eventjes gratis reizen. Daarna zijn er in 2011 nieuwe kaarten in omloop gekomen met de Infineon SLE-66 chip, maar ook deze is niet veilig. Tot slot zijn de kosten van de OVChipkaart hoog.

Het is de bedoeling dat het OV zo breed mogelijk toegankelijk is. Dat wil dus zeggen dat het gebruik van een smartphone niet verplicht kan worden gesteld (niet iedereen heeft er een of wil deze gebruiken als vervoersbewijs) en je dus nog steeds een pasje of papieren vervoersbewijs moet ondersteunen.
Als je de OVChipkaart een upgrade geeft, kan je wellicht wel de mobiele telefoon gaan gebruiken, maar heb je nog steeds een systeem dat kostbaar en technisch kwetsbaar is (legacy) en ook niet zo gemakkelijk als de bankpas: je moet van tevoren een kaartje kopen of een abonnement afsluiten.
Door over te stappen op de technologie achter de bankpas, krijgt de beveiliging een serieuze boost en maak je het OV voor iedereen toegankelijker. Je hoeft immers niet eerst meer een apart kaartje te kopen maar het kan wel: losse kaartjes blijven bestaan lijkt het.

[Reactie gewijzigd door Bram® op 23 juli 2024 08:12]

Ik vind het idee van reizen met het OV via mijn smartphone wel fijn, maar tot nu wat ik vaak zie is dat enkel mogelijk is om saldo te gebruiken, maar nog geen mogelijkheden zijn tot abonnementen. Dit was ook het geval toen de beta op Android smartphones ter beschikking was.

Is het idee om dit überhaupt te integreren in de nabije toekomst? Zolang dit gesplit blijft zal ik zelf persoonlijk bij de OV Chipkaart blijven. Het is vaker goedkoper om een sterren abonnement te nemen dan losse saldo (Als je OV gebruikt om naar je werk te komen bijv.)
Dit lijkt me niet zo relevant hier. Alle prijs regels zijn al geïmplementeerd, en deze hoeven niet te worden aangepast. Het enige wat veranderd wordt is het identificatie/betaal-middel. Dit zou hier volledig los van moeten staan.

Ik vermoed dat de ontwikkelaars hierachter simpelweg weinig ervaring hebben met de betalingssystemen achter pinpassen, en deze expertise opdoen kost tijd. Het bouwen van zoiets is niet eens per se heel ingewikkeld, maar daarvoor moet je wel eerst een bak voorkennis hebben die je niet zo 1-2-3 op kunt doen.
Maar voor in ieder geval de proef is het dus niet relevant omdat er geen gebruik kan worden gemaakt van de kortingen.

Dat garanderen dat het bedrag voldaan wordt kan toch al prima door een reservatie op de betaalkaart te zetten? Dat heb ik vaak zat bij hotels en dergelijke.
De aanbieder van het secure element moet kunnen garanderen dat het bedrag voldaan wordt
Volgens mij moet het zo simpel kunnen als tanken op een onbemand station: Er wordt eerst een bedrag afgeschreven. Als dat niet kan, dan kan je niet tanken. Als je klaar bent met tanken wordt een deel teruggestort.
Maar is dit echt zo lastig te implementeren?
Sta je dicht genoeg bij het project om daar wat over te vertellen?
Ik ben deels betrokken bij het project, maar niet zo dichtbij. Verder kan ik helaas ook niet het antwoord geven op jouw vraag wat ik zou willen doen omdat ik niet alles mag bespreken, excuses. Ik kan je wel vertellen dat ik merk dat mensen ernstig onderschatten hoe lastig het is om een betaalsysteem als OVpay in te voeren in een heel land, met alle vervoerders, en rekening houdende met alle implementaties van deze vervoerders zelf.

[Reactie gewijzigd door davadude op 23 juli 2024 08:12]

Ik onderschat het wellicht ook, maar de hele technische afhandeling van digitaal reizen is al mogelijk met de ov-chipkaart. Dus ook tussen de verschillende vervoerders. Je wilt nu toch alleen het contactloze stuk met de bankpas laten gaan. Dus een extra betaalmethode toevoegen die eigenlijk een reservering van een X bedrag (net als tanken bij een selfservice tankstation) en dan het daadwerkelijk afschrijven als diezelfde pas weer uitchecked. Ik vraag mij dan echt af wat er over het hoofd wordt gezien hij zo’n situatie. Beetje scrum met het voorbeeld, begin met een step en ontwikkel het later door tot een trein. De mensen zonder ov-chipkaart willen hier waarschijnlijk als eerste gebruik van maken, dus eerst alleen die use case werkbaar maken ;)
Ik kan je wel vertellen dat ik merk dat mensen ernstig onderschatten hoe lastig het is om een betaalsysteem als OVpay in te voeren in een heel land, met alle vervoerders, en rekening houdende met alle implementaties van deze vervoerders zelf.
En opnieuw zie je dat het federatie van vervoerders model niet werkt. Slaat totaal nergens op dat verschillende regio's hun eigen vervoerders mogen hebben. Er zijn landen veel groter dan de onze, waarbij NL net zo groot is als één provincie, en in zo'n provincie is er maar één vervoeder.

Dit is de schuld van de centrale overheid die de vervoerders überhaupt toelaat om hun eigen implementaties uit te voeren. Als er één onderdeel is in NL is waar je géén democratie moet hebben, dan is het het openbaarvervoer.

Sinds 2015! wordt er al gepraat om een beter alternatief te bieden dan de OVchipkaart. Begrijp me niet verkeert: het kan nog slechter. In sommige landen hebben ze zelfs niet eens eenzelfde betaalsysteem voor hun OV tussen provincies. Maar wij kunnen echt sneller werken dan 7 jaar erover te doen om een nieuw systeem te implementeren. Het huidige model van ons OV-stelsel maakt dat echter vrij lastig, en onnodig duur.
Dit is de schuld van de centrale overheid die de vervoerders überhaupt toelaat om hun eigen implementaties uit te voeren.
Hiermee ben ik het helemaal eens. Onze overheid lijkt het belang van gebruikersvriendelijkheid en vanzelfsprekendheid niet te hebben laten meewegen in het aanbesteden van haar trajecten.
Als er één onderdeel is in NL is waar je géén democratie moet hebben, dan is het het openbaarvervoer.
Commeciele aanbieders die de vrijheid hebben hun eigen internationale standaarden hier neer te poten heeft echt heel weinig met democratie te maken. Meer met een overheid die anders haar aanbestedingen niet te gelde kan maken omdat vervoerders geen zin hebben zich te conformeren naar allerlei nationale systemen.

Onze overheid lijkt een consistent ov systeem (lange termijn belang) te hebben geofferd door aan te besteden bij aanbieders die in Nederland een voor hun eigen organisatie geoptimaliseerde bubble konden creëeren.

En wij ons maar afvragen waarom al die geweldige IT mogelijkheden toch maar niet in staat blijven om ons klanten een geunificeerd OV frontend te bieden. Het is simpelweg nooit het doel geweest. En dit zie ik als het zoveelste voorbeeld dat onze overheid niet per se zichzelf ten dienste stelt van ons burgers. Een overheid die dat wel doet streeft duurzame en houdbare ontwikkelingen na.

Laat ook gezegd zijn dat NS maar een speler is op het toneel dat onze overheid ons biedt. Onze overheid moet beter bevraagd worden naar haar drijfveren voor haar plannen. Een taak die bij de tweede kamer ligt. Een vervoerder is maar uitvoerend hierin.
Eens, sterker nog, ik vind dat cruciale zaken zoals OV volledig binnen de overheid moet blijven, al die aparte gecommercialiseerde bedrijven met overhead, werkt voor mijn gevoel niet goed en kosten opdrijvend, ook al werd gezegd dat het goed is dat er concurrentie is. Laat ik het zo zeggen, in Denemarken waar ik een paar jaar gewoond heb vond ik alles beter geregeld, daar zit bv. de 'gratis' zorgverzekering ook nog bij de overheid. OV was daar gemiddeld wel 3-4 keer zo goedkoop als hier. Als ik daar naar Kopenhagen ging, een enkele reis van 60 km dan betaalde ik maar een paar euro en ik kon gratis mijn normale fiets meenemen in de trein.
En opnieuw zie je dat het federatie van vervoerders model niet werkt.
Nou, hier in het noorden ben ik maar wat blij dat Arriva kwam: tot die tijd hadden we hier boemeltjes zoals van Zwolle naar Kampen, terwijl er op andere lijnen allang verbeteringen waren. De dienstregeling is stukken verbeterd en de treinen zijn verbeterd.

Iets dergelijks is (na wat opstartproblemen) ook gebeurd op het traject Zwolle - Emmen: eerst oude, slechte treinen (want: onbelangrijk voor NS?) en nu dezelfde treinen als bij ons.

Alleen het steeds in- en uitchecken vind ik wat onzin. Hoe ingewikkeld het ook moge zijn, ik snap niet waarom je bij een rit van Buitenpost naar Emmen bij elke trein moet in-/uit-/overchecken. Ik begrijp niet echt wat er moeilijk is aan inchecken bij Buitenpost en uitchecken in Emmen: het gedeelte Buitenpost naar Groningen is per definitie Arriva, net zoals het traject Zwolle naar Emmen, de rest van het ritbedrag zou dan automatisch naar de NS gaan.

[Reactie gewijzigd door Hoboist op 23 juli 2024 08:12]

Precies, ik reisde een paar jaar geleden ook in Londen met mijn bankpas en creditcard. En hier in Nederland gaat elke ov aanbieder zelf het implementeren en testen. Zo heel ingewikkeld moet het toch niet zijn om even een check te doen of er een abonnement is gekoppelt aan het rekeningnummer.

Ik ben wel blij dat ik straks niet eerst een ov chipkaart meer hoef te kopen voordat ik met het ov kan reizen.

[Reactie gewijzigd door jongetje op 23 juli 2024 08:12]

Precies, ik reisde een paar jaar geleden ook in Londen met mijn bankpas en creditcard. En hier in Nederland gaat elke ov aanbieder zelf het implementeren en testen.
Sorry maar dit is niet een juiste vergelijking, je kan alleen je bankpas gebruiken binnen London omdat dit allemaal beheert word door Transport of London. Ga je buiten London kom je er al snel achter dat je gewoon een pas moet hebben of naar een ticket machine moet stappen
Precies, ik reisde een paar jaar geleden ook in Londen met mijn bankpas en creditcard. En hier in Nederland gaat elke ov aanbieder zelf het implementeren en testen.
In London werkte het allemaal prima, maar hoe werkt het in alleen al Engeland als je even buiten London komt? Hoe werkt het in de gehele UK?
Als gebruiker sta ik er natuurlijk erg ver vanaf. Maar is dit echt zo lastig te implementeren? Toevallig was ik afgelopen weekend in Brussel en daar kon ik prima contactloos met het OV reizen met mijn Rabobank-pasje.
En dat systeem was er in een dag?
Als de NS het straks goed geïmplementeerd heeft gaat het net zogemakkelijk als in Brussel.
Als leek voelt het dat ze het wiel bij de NS überhaupt nog moeten uitvinden.
Leest of dat deze proef/acceptatietest eigenlijk wat te vroeg nog komt? :?
Leest of dat deze proef/acceptatietest eigenlijk wat te vroeg nog komt?
Alle restricties die je hier ziet zijn intern opgelegd zodat wij een kleinschalige test kunnen doen, niet omdat het systeem zelf niet klaar is en/of te vroeg is. Bijvoorbeeld, de eis om fysiek te koppelen komt juist als testeis naar boven (niet iedereen moet dit nu al kunnen, dus fysiek koppelen en valideren/toestaan) en om deelnemers te informeren waar fouten gemeld kunnen worden en hen te beschermen tegen fouten, mochten die nog gevonden worden.
Maar gaan jullie dan straks gelijk full-blown los, of moet je eigenlijk nog een keer deze proef doen met alle door intern besloten uitgesloten onderdelen? Leest voor mij erg rechts in het ontwikkelproces. :)
Maar gaan jullie dan straks gelijk full-blown los, of moet je eigenlijk nog een keer deze proef doen met alle door intern besloten uitgesloten onderdelen?
Er worden geen onderdelen uitgesloten in deze test, er is alleen gekozen om een kleine groep (sample) eerst toegang te geven, en die toegang beheren we via fysieke inschrijving. Meer is het eigenlijk niet.
Fair. Enige wat ik mij af is ns.nl er straks klaar voor als zij een flinke load te verduren krijgen van NL als iedereen zijn bankpas wil koppelen in mijnns ;)
Je heoft niet altijd alles in één test te testen hè. Je kan altijd een losse loadtest doen, of in gedeeltes uitfaseren (eerst 1% van gebruikers, dan 10%, 20%, 50% en daarna 100%) om tussen door te kijken of alles goed gaat. Zo houdt je het iets behapbaarder, dan dat je gelijk alles gaat testen.
Yep. Dat laatste sloeg ook niet specifiek op deze proef, meer een risico die ik zag.
Nee leest alsof ze het eerst voorzichtig proberen om al vroeg dingen af te vangen terwijl de boel nog daadwerkelijk in ontwikkeling is? Met een ingebouwde compensatie voor de tester?
Leest of dat deze proef/acceptatietest eigenlijk wat te vroeg nog komt? :?
Een proef kan nooit vroeg genoeg komen.
Gaan express cards ook ondersteund worden? Dit werkt in Londen zo fijn: je hoeft Applepay niet eens te activeren, gewoon telefoon ongezien tegen de lezer houden en doorlopen. Reizen met het OV daar is daarmee echt zo'n gemak geworden ipv met die malle Oyster card van ze.

Ik heb een leaseauto en moest vorige week met de trein naar Amsterdam en ik was verbaasd hoe omslachtig het hier nog is: kaartje los kopen, maar dat kan niet bij elke automaat, dus zoeken naar een automaat met NS logo. Kaartje bewaren, toeslag op het kaartje want eenmalige NFC chip, etc.

Als het systeem live gaat, blijft aanmelden dan ook nog nodig? Dat is in Londen ook niet het geval: elke bezoeker met een NFC pas of ApplePay kan zo doorlopen.

[Reactie gewijzigd door Odie op 23 juli 2024 08:12]

Ben ik daar recent nog geweest en ik moest me gewoon aanmelden met mn nfc enabled smart watch. Door hem bij de sensor te houden een paar tellen.
Dus ik ben wel benieuwd wat ik dan gemist heb waardoor ik gewoon door had kunnen lopen.
Je moet uiteraard wel in- en uit checken ja, maar je hoeft je niet aan te melden van te voren zoals in deze OV proef nu wel moet.
Ah dat bedoel je, ja dat klopte.
Tja, ik heb gewoon een OV-Chipkaart met automatisch laden. Zo slecht vind ik het systeem niet bij ons.
Ik heb uiteindelijk in Londen een Oystercard gekocht. Maar misschien was dat voordat Express er was (of handelt die het zelfde maar dan zonder FaceID?). Ik had zoveel afschrijvingen en dan weer bijschrijvingen dat ik niet kon controleren of het allemaal nog klopte.
Express Travel Card betalingen gaan zonder faceID inderdaad. En ja de afschrijven en bijschrijven zijn wel messy maar na 24 uur klopte het wel steeds bij me.
ja ik had ook te hoge verwachtingen van de NS. Je moet t maar allemaal "weten" want elk station is weer anders en ik snap er nog steeds niets van waarom ik dan wel dan niet moet inchecken.
en bij een fout bestaat de kans dat een deelnemer een afschrijving krijgt van zijn/haar bankrekening zonder dat hiervoor een reis gemaakt wordt.
Dat snap ik niet: de koppeling met de pas is dan blijkbaar wel gelukt [want afschrijving] en daarna worden onbestaande reizen waargenomen. Daar is de pas dus niet eens bij betrokken... dus betreft het geen leesfout van het pas-id.
Dank voor je toelichting! ben wel benieuwd waarom je met een abo duurder uit zou zijn? (ik heb een NS Flex altijd voordeel a 24,20 p/m voor woon-werk? stond al op het punt om a.s. maandag naar Station te gaan.
Omdat zoals zelfs het artikel al aangeeft je bij deze proef altijd het volle pond betaald, dus jouw Flex altijd voordeel korting komt te vervallen als je met je bankpas incheckt.
Helder (dus niet precies genoeg gelezen; maar: onhandig, zo krijg je een stuk lastiger deelnemers)
wordt hier ook door NS bevestigd (had NS ook even gecheckt via twitter):

https://twitter.com/NS_on...&t=vebi52n52pPFHLr80CknLg

[Reactie gewijzigd door monsieurpinot op 23 juli 2024 08:12]

De terminal die jou bankpasje incheckt herkent niet dat je een flex abbo hebt.
Dus ipv 40% korting betaal je de volle prijs.
Zou voor jou niet voordelig zijn om met de test mee te doen
Nope, maar wel jammer (want ik haat het nog steeds fysiek mee moeten nemen van een ov-chipkaart :-(
Je kan ook een kaartje online kopen, ik zelf voeg deze elke keer toe aan mijn Apple Wallet en kan dan zowel met mijn telefoon als horloge via the QR door poortjes.

Tis natuurlijk wel eerst kopen, dan koppelen en dan gebruiken... (En je moet dan volgens mij ook weer iemand mee hebben die een abbo heeft want je mag niet je eigen 40% korting abbo gebruiken bij een gekocht kaartje)....

Ik ben eigenlijk wel benieuwd naar OVPay, maar zoals ik het hoor gaat het eerst achteruit zijn voordat wij vooruit gaan...
Ik werk zelf op de trein bij een andere vervoerder dan NS en wij hebben nog niet eens instructies gekregen hoe wij dit traject moeten uitlezen voor controle, terwijl het volgende week ook bij ons begint.... :p
klopt wat je zegt! maar ik heb een abo (NS Flex altijd voordeel) en dan kan dat dus niet inderdaad (of ik moet met mezelf meereizen ;-))
Nja ik ben benieuwd hoe lang dit traject zal duren voordat het ook met abonnementen gaat werken...
Want dat zou natuurlijk ideaal zijn.
Is het uiteindelijk de bedoeling om wel weer met een account te werken? Zodat de bankpas als het ware alleen een identificatiemiddel wordt? En later dus wel abonnementen mogelijk zijn? Want dit vind ik momenteel het grootste manco, dat je altijd de volle mep betaalt.

In dat geval zou het ook een besparing zijn voor de vervoerbedrijven, want dan hoeven ze niet meer aparte ov-chipkaarten uit te geven. Iedereen heeft toch al wel een bankpas.
Domme test. Het ging prima online toen je nog met de OVchipkaart en je mobiele telefoon kon inchecken. Maar die proef van 5 jaar geleden zijn heel veel mensen vergeten.
Ik declareer vaak mijn reizen. Hoe werkt dit in dit systeem? Zal NS wel een historie laten zien in mijn account of kan ik alleen op basis van bankafschrift declareren?
Maar waarom bijvoorbeeld wel Den Bosch (ligt toch vrij ver buiten de Randstad) maar dan niet Groningen?

Vrij bizar om 1/3 van Nederland min of meer compleet de kans te ontzeggen om dit te testen.
Omdat dit nog een test is en niet het daadwerkelijke product. Op deze manier doen alleen mensen via een duidelijke opt-in mee. Ik ga ervan uit dat in de toekomst alles een stuk makkelijker wordt en dat het aanmelden een stuk simpeler (digitaal) wordt.
Als ik het zo lees zal het optin element waarschijnlijk gebeuren bij de NS machines waar dan ook abonnement enz kan worden geselecteerd.
Promoten, ook voor 'the big bang' straks, als het landelijk werkt.
Nu de gemeentelijke vervoerbedrijven nog. Dit is een hele welkome ontwikkeling
Om het gemak klinkt het welkom. Maar het ontgaat me wie we hier nu wijzer mee maken. Het gescheiden hebben van betaalproducten is niet perse om het lastiger te maken, maar omdat ieder systeem voor- en nadelen heeft. We ruilen verschillende bestaande voordelen steeds meer in voor gemak. Tot het luie aan toe.
Welke bestaande voordelen heeft een reiziger die af en toe(misschien 1 keer per maand) met het OV gaat aan een OV chipkaart? Waar ik vaak meer geld op moet hebben staan als dat de reis heen en terug kost.

Voor sommige zal een OV chipkaart best handig zijn. Maar niet voor iedereen.
Ik heb NS Flex, waarbij één keer per maand ik gewoon een factuur krijg voor wat ik in die maand gereisd heb. Werkt prima. En via de website kan ik makkelijk reisoverzichten maken van te declareren reizen, zodat ik mijn zakelijke reizen eenvoudig kan verwerken. Werkt uitstekend, en eenvoudig te verwerken in mijn (privé) administratie. Elke reis een aparte afboeking is minder overzichtelijk en meer werk om in te voeren voor mij.
Dat kan je dus via de website ovpay.nl makkelijk regelen.
Maar niet voor mij bv ik betaal het liever direct en declareren doe ik ook niet. En die enkele keer dat ik hem gebruik zou het ook handig zijn als het met de bus ook werkt.
precies dit. Je schaft éénmalig een ov kaart aan, NS Flex en gaan.....of toch niet. Mijn Duitse collega kan zijn Duitse bank dus weel niet koppelen aan een OV kaart, dus voor hem gaat die vlieger niet op.
Bovendien vraag mijn werkgever een uitdraai van de factuur voor een evt vergoeding van de reis.
Kan wel gekoppeld worden aan een Duitse bank, maar niet online i.v.m. iDeal-verificatie. Wel via klantenservice
Ligt er aan of je met je bankpas nogsteeds gekoppeld zit aan een abbonement (bijv 40% kortingsabbo, of een ns flex), of dat het gelijk van je rekening afgeboekt wordt
Maar in abonnement geval is een aparte kaart geen probleem. Dit is meer voor mensen zoals ik die sporadisch met het OV gaan.
Dit is voor mij juist echt een fijne ontwikkeling!
Ik reis misschien 1x per jaar met het OV, toevallig ook komend weekend. Dan gaan we eerst naar een P+R met de auto en dan verder met OV.
Om gebruik te maken van de P+R en OV combi deal moet je een OV-kaart gebruiken bij het P+R betaalautomaat las ik gelukkig van de week. Dus ik heb deze week een OV-kaart gekocht, die bizar genoeg 8 euro kost en dan moet er nog saldo op...
Die OV-kaart ga ik dus (met saldo erbij) komend weekend gebruiken en vervolgens ligt hij weer een jaar of meer in een la. Als ik hem dan nog kan vinden heb ik het saldo in ieder geval nog om weer mee te reizen, maar als ik dit zo een paar jaar doe is hij tzt met saldo en al verlopen of kwijt. Super onhandig dus!

Als je elke dag met het OV gaat heb je waarschijnlijk ook wel een kortingsabonnement oid, dus dan is dit systeem nog niet zinvol. Juist voor de incidentele reiziger of toerist is dit echt een welkome ontwikkeling!
Voor de incidentele reiziger hebben ze losse kaartjes uit de automaat. Waar ze je dan vervolgens wel weer een euro extra voor laten betalen omdat ze je dan niet meer kunnen tracken via hun kaarten. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen (al dan niet vanuit de overheid).

Waarom ze nou altijd alles maar moeten veranderen is me niet duidelijk. Die maandtrajectkaarten van vroeger werkten prima. Geen paaltjes en servers voor nodig. Gewoon instappen zonder nadenken en kaart laten zien als er een controleur langs komt. Losse kaartjes werkten ook prima. Toen kwam de OV chipkaart en werd het een drama. Er is niks verbeterd, alleen verandering om de verandering. Tenzij je mensen wilt volgen, dan is het gigantisch verbeterd, want met die trajectkaarten weet je niet wanneer iemand reist en met losse kaartjes weet je niet wie het is die het kaartje gekocht heeft. Het is maar een enge maatschappij geworden de laatste pakweg 10 jaar.

En nu willen ze je via je bankpas gaan volgen. Een OV chipkaart kun je tenminste vervangen als je je historie wilt dumpen, een bankrekening doe je niet zomaar even weg.

[Reactie gewijzigd door kozue op 23 juli 2024 08:12]

Voor de incidentele reiziger hebben ze losse kaartjes uit de automaat.
Hij heeft het over een P+R OV combi deal, wellicht moet hij zij ov laten scannen bij een parkeerautomaat.
Je krijgt dan korting op de OV omdat je gebruikt maakt van een minder populare parkeerplek.

In Amsterdam Arena hebben ze ook zo'n soort deal, al spuugt daar de parkeerautomaat gewoon een OV ticket uit die je dan moet gebruiken.
Oh, dat hoor ik voor het eerst. De stations waar ik de afgelopen decennia geparkeerd heb kun je allemaal gratis parkeren. Ik heb dan ook, als niet-Amsterdammer, nooit een reden om eerst naar Amsterdam te rijden met de auto, daar de auto bij een NS station neer te zetten, en verder te gaan met de trein. Er zijn vele stations dichter in de buurt als ik met de trein wil, en als ik toch al in de auto zit kan ik net zo goed het hele stuk met de auto. Hoef ik ook geen tracking kaartjes te kopen ;)

Die combi deal is dan weer een perfect voorbeeld van hoe ze iedereen aan de ov kaart op naam willen helpen. Die anonieme kaarten (die niet meer zo anoniem zijn als je 1 keer een bedrag er op zet via pin, maar dat terzijde) kun je geen enkel abonnement of kortingsdeal op zetten. Geef mensen een euro korting en ze geven graag hun privacy weg.
De deal is ook bedoeld als je een dagje naar Amsterdam wilt gaan, de binnenstad is gewoon te vol (en duur).
Dus door deze OV deal kan je goedkoper buiten de stad parkeren, en een klein stukje met de metro.
Amsterdam een stukje blijer, wij goedkoper uit.

Denk dat in meerdere grote steden dit soort deals zijn, met al zijn eigen regels en eisen.
Hoef ik ook geen tracking kaartjes te kopen
Vaak krijg je dan een ticket van en naar een vaste locatie. Enige wat ze kunnen tracken is wanneer je weggaat, maar dat kan ook met je parkeer ticket.
Het gaat in mijn geval overigens niet om Amsterdam. Maar bij de meeste grote steden hebben ze aan de randen P+R terreinen waar je voor weinig kan parkeren in combinatie met een OV verbinding de stad in. Dat kan NS zijn, maar meestal is dan metro/tram/bus van de des betreffende stad.

Bij zo’n P+R betaal je aan het einde dan een normaal tarief, behalve als je eerst je OV kaart scant, dan geldt het kortingstarief. Dat werkt dus niet (of niet op alle plekken in ieder geval) met een los kaartje.
Losse kaartjes uit een automaat zijn veel omslachtiger. Als er überhaupt al een werkende) automaat in de buurt is.
Voor de incidentele reiziger hebben ze losse kaartjes uit de automaat. Waar ze je dan vervolgens wel weer een euro extra voor laten betalen omdat ze je dan niet meer kunnen tracken via hun kaarten. Daar zouden ze eens wat aan moeten doen (al dan niet vanuit de overheid).
Die euro is natuurlijk voor het afdrukken van de ticket (en het onderhouden van die automaten)...
Die losse kaartjes kan je ook al een eeuwigheid bestellen, betalen en oproepen in de NS app. Wel met tracking, maar voor incidentele reizigers die het niet erg vinden dat de NS weet waar hun enkele reis per jaar naartoe gaat is dat niet zo'n probleem.
Mogen die incidentele reizigers dat nog zelf bepalen? Dat de tracking standaard aan staat en een anonieme reis duurder is is sowieso een probleem.
De verandering(verbetering?) die OV kaart met name bracht, was dat bij verschillende OV-soorten/aanbieders dezelfde betaling kon.
Ipv strippenkaarten in bus/tram.

Weet niet zeker of er toen bij overstap van bus op trein meerdere keer starttarief werd gerekend, maar het zou zomaar kunnen.
Daarom zal ook de oude mogelijkheid blijven, om te reizen met een aparte ov-pas. Dan kan iedereen die dat graag gescheiden wil houden, dat doen. En de rest die het waarschijnlijk wel makkelijk vindt, gebruikt de bankpas of telefoon.

Ik bedoel, er zijn best wel veel voordelen:
  • Pasje minder in je zak
  • Geen onnodig saldo op de ov-chipkaart als je weinig reist
  • Geen aparte ov-chipkaart kopen a 7,50 die na 5 jaar verloopt en je erom moet denken dat je het saldo weer terug krijgt
Het enige nadeel is eigenlijk dat je dan alles in 1 hebt (ik zou m'n telefoon gebruiken) en dat je dan kwetsbaarder bent als je die kwijtraakt. Maar dat kan iedereen wel voor zichzelf bepalen toch.

Ik vraag me alleen af hoe ze het met de controle gaan doen. Moet de conducteur dan je bankpas scannen? Hoe gaat dat dan met Apple Pay? Want die geven geen bankpasnummer door, alleen een token van de betaling...
Er zijn al meer nadelen genoemd. Daarbij is die van afhankelijkheid al niet alleen fysiek iets hebben maar ook hoe je controle hebt (en geeft) over de gegevens.

En zoals je dat met die controle noemt, dat zou bijvoorbeeld kunnen betekenen dat je je id nu moet gaan laten zien, wat veel persoonlijker is. Ik heb zelfs het vermoeden dat een deel van de reizigers geen id bij zich heeft en ook niet wil hebben voor het reizen.
Of zelf je bankpas en/of id in handen moet geven van controleurs. Terwijl dat niet de bedoeling is.
Je doet nu een aanname dat de NS de beschikking krijgt over je bankgegevens, of andersom, dat de bank beschikking krijgt over je reisgegevens. Volgens mij zijn beide niet het geval. Als het wel zo is, dan is je bezwaar gegrond, maar volgens mij blijft een anonieme ov-kaart ook ten allen tijde mogelijk.
Daarom stelde ik eerder al in een draadje dat er gebrek aan duidelijkheid is en ze die nu horen te gaan geven.
De anonieme kaart lijkt me niet bedoelt om iets wat niet hoeft dus maar toch in te gaan voeren omdat het kan.
Als je kaart verloopt en je besteld een nieuwe gaat het saldo direct van de oude naar nieuwe. Vroeger moest je daarvoor langs een balie maar tegenwoordig gaat dat naadloos (mits je een account hebt op "mijn OV chipkaart" )
In Zweden bijvoorbeeld had ik mijn reisproduct op de creditcard laten plaatsen. Zo kon ik 75 minuten gebruik maken van het ov.
Qbuzz Groningen/Drenthe heeft de proef al een tijdje lopen, kan me niet voorstellen dat Qbuzz dat in Utrecht en Dordrecht niet doet. Van de andere vervoerders weet ik het niet maar die zullen hier ongetwijfeld ook mee bezig zijn.
Vorige week nog een passagier die en kaartje wilde kopen, houdt de pinpas voor de kaartlezer in plaats van pinapparaat en checkt in en betaald daarna een los kaartje.. Krijgen we dat weer.
ja omdat de bussen er voor hebben gekozen eerst massaal losse pinapparaten te installeren als tussen stop voor het met pas via het ov paaltje in de bus te reizen. dus ik neem aan dat er toch wel enige directie van boven komt om als de pinpas is ingevoerd, de losse kaartjes pinnen komt te vervallen en de bussen deze overbodige pinautomaat weer verwijderen om verdere verwarring te komen
Nee, dat had te maken met het weigeren van een wettig betaalmiddel, contant geld.
Wij waren in het noorden de laatsten die nog met contant geld werkten, net als destijds de laatste waar de OV chipkaart werd ingevoerd (waar we weinig problemen mee hadden btw)
oh dat ja, dat hebben ze idd in de pandemie, sommige regio's net daarvoor, versneld afgeschaft in de bus. maar dat had ook betrekking op het nog aanwezige overval risico.
EBS is onlangs met OVpay begonnen op Voorne-Putten. Ik heb er al meerdere, voornamelijk toeristen, gebruik van zien maken.

Edit: op www.ovpay.app worden meerdere locaties genoemd waar OVpay al gebruikt kan worden.

[Reactie gewijzigd door NSG op 23 juli 2024 08:12]

Dat is fijn om te lezen, want ik was in de veronderstelling dat in onze regio - met name de RET - nog niet hiermee was begonnen. Zou fijn zijn als de uitrol hiervan niet te lang op zich laat wachten. Nu is het nog een wildgroei aan verschillende apparaten op stations of apps/websites. :P
Bij Transdev kan al met pas in- en uitgecheckt worden. Hou ovpay.nl in de gaten. De ontwikkeling lijkt nu snel te gaan.
Ze zijn al flink bezig, ook twents is de kastjes aan het vernieuwen om dit mogelijk te maken.
Daar wordt hard aan gewerkt! Zie bijv. GVB en OVPay: wie doen mee
Hoe gaan ze dit met abonnementen doen? Nu kan dat nog niet, maar in de toekomst? Bijvoorbeeld NS Flex wat ik nu heb? Werkt dat dan samen met mijn bankpas, telefoon of Smartwatch?

[Reactie gewijzigd door beautjweetj op 23 juli 2024 08:12]

Ik vermoed dat ze dat straks koppelen aan je pasnummer of bankrekeningnummer. Nu is het met name voor mensen die alleen af en toe OV gebruiken of toeristen al een uitkomst.
Dat lijkt me niet wenselijk. Een bankpas en rekeningnummer zijn niet gemaakt als abonnementskaart. Een bankpas is gemaakt voor individuele transacties. Een rekeningnummer is gemaakt als unieke eigenschap voor een rekening. Het is er niet voor ontworpen, anderen gaan over de eisen, dan ga je daar niet eigenwijs op vertrouwen voor iets anders. En dat is precies een reden waarom er aparte abonnementsnummers zijn.
Mogelijk dat een bankpasnummer gekoppeld kan worden in de app van OVpay op een later tijdstip? Het bankpasnummer wordt bijvoorbeeld niet vermeld in de app om privacy te garanderen. Bedenk daarbij dat Maestro kaarten per juni 2023 vervangen gaan worden door Debit MasterCard kaarten en dus zal je kaartnummer makkelijker gekoppeld kunnen worden.
Het probleem is dat de ovbedrijven niet transparant zijn over de voor en nadelen voor klanten. Het uitgangspunt lijkt zo min mogelijk inzicht geven, terwijl gemak de nadruk krijgt. Dit soort situaties met in de praktijk gaan testen is het moment om die voor en nadelen waar weet van is hardop te noemen, in plaats te laten raden. Maar het lijkt weer meer gericht op niet zeuren en wees er blij mee dat je vast wel ergens voordelen kan hebben.
Dan zou dus elke (web-)winkel waar je iets koopt, jou eerst moeten vertellen hoe ze met jouw data omgaan. Anders koop jij daar niet? Een transactie bij NS is immers hetzelfde. Tuurlijk zit daar reisdata aan vast, maar zo ook jouw locatie in een fysieke winkel. Persoonlijk vind ik dit allemaal problemen zoeken. Tuurlijk moet er secuur en inzichtelijk omgegaan worden met persoonlijke data, maar laten we nou niet doen, alsof heel je leven ineens op straat ligt, wanneer je ipv je OV-chipkaart of papieren treinkaartje (ook locatie!) een bankpas gebruikt.
Overigens is je banpasnummer in de OVpay app anoniem. Je ziet het zelf niet eens.

[Reactie gewijzigd door b4rtw op 23 juli 2024 08:12]

Tuurlijk moet er secuur en inzichtelijk omgegaan worden met persoonlijke data, maar laten we nou niet doen, alsof ....
Het tuurlijk blijkt niet. Ik lees hier alleen beweringen in reacties, maar wat ns en ander betrokken bedrijven nu werkelijk gelijk of anders doen daar lijkt nauwelijks iets over bekend naar klanten. Bij een winkel kan je nog kiezen of je daar zaken mee wil doen, dit is openbaar vervoer dat niet alleen voor zichzelf bestaat. Dan kun je het zeuren noemen, maar dan liggen waarschijnlijk je prioriteiten niet bij de transparantie of duidelijkheid.
Duidelijke uitleg. Maar niet heus. Bankpas heeft een nummertje, ov kaart heeft een nummertje. Wat is het verschil?
Waar heb je het over. Ze hebben nu gewoon een lookup tabel gemaakt waarbij je OV abonnement kan worden opgezocht dmv een bankpasnummer.
Neem aan dat ze dan de bankpas koppelen aan je ns account, waardoor ze kunnen zien dat je dat abonnement hebt en het juiste bedrag afschrijven. Wel weer foutgevoeliger voor mensen met meerdere bankpassen. Hoop ook dat ze de anonieme pas er gewoon in laten voor mensen die graag anoniem willen reizen, want dat wordt het hem niet met een bankpas.

Ga er ook voorzichtig vanuit dat je nog steeds bij "mijn ns" een uitdraai kunt blijven maken van alle reizen zodat je dit gemakkelijk kunt declareren.

Persoonlijk zou voor mij het gemak van inchecken met een betaalpas niet opwegen tegen het diefstal risico. M'n pinpassen zitten een stuk veiliger in m'n tas weggestopt dan m'n ns kaart die altijd "grijpklaar" is in een zijvakje.

Kan me echter voorstellen dat een hoop mensen die niet standaard een tas bij zich hebben een pasje minder erg fijn zullen vinden.
nog niet, maar dit is in de toekomst wel het idee.
Ik denk dat als je iets speciaals hebt het minder een probleem is om daar een dedicated kaart of app voor te gebruiken. Bankpas is eigenlijk alleen voor incidentieel gebruik. Net als in de Londense metro bijvoorbeeld. ALs je 1 keer met de metro gaat is het prima, maar je betaalt dan wel de hoofdprijs.
Anoniem: 1733082 @Frame16412 augustus 2022 13:35
Ik zou het prima vinden om een abonnement aan m'n telefoon te kunnen koppelen. Helemaal geen pasje meer nodig hebben om te reizen is toch ideaal?
maar je betaalt dan wel de hoofdprijs.
ook niet waar, het oyster and contactless systeem, laat je op voorhand wél al je passen koppelen op basis van het kaart nr. vervaldatum en de ccv/cvc code, en kun je dus wel met je passen ook gebruik maken van abonnementen in London. OVPay is nog volop in gesprek met de banken over die kostenverdelingen en hoopt dus als het eenmaal gelanceerd is op termijn ook abonnementen en kortingen toe te voegen aan het bankpas reizen. maar de banken houden dit nu nog tegen omdat er voor hun dan geen vergoeding zit in het in en uitchecken bij abonnement. Het is dus, kort gezegd, een geldkwestie. Een verdeelkwestie van centen vergoedingen per in- en uit-check richting het gebruikte kaartnetwerk en de bijhorende bank van de reiziger.

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 23 juli 2024 08:12]

zou mooi zijn als het een app wordt! :)
maar je betaalt dan wel de hoofdprijs.
dat moet je nu ook al als je met de trein reist :p
Hoe werkt het controleren van je kaartje op deze manier? Leest de conducteur dan je bankpas uit?
Zoja, is dat veilig? Of krijg je straks ‘fake’-conducteurs die met een apparaatje rond lopen en geld afhandig maken via contactloos betalen?

Het in- en uit checken zal wel veilig zijn, en dat is tof. Maar die stap er tussen heb ik in dergelijke artikelen nooit iets over gelezen.
In Belgie kan je bij de NMBS je ticket op je identiteitskaart zetten.
De conducteur vraagt dus idd je id-kaart en leest die in.
Je kan er vrij zeker vanuit gaan dat het veilig is, net zoals NFC-betalingen.

Je krijgt niet zomaar een betaal-terminal waarmee je geld kan afschrijven van iemands rekening. Hiervoor moet je eigenlijk altijd wel als bedrijf (oid) bekend staan.

Bijvoorbeeld:
myPOS account wordt aangeboden aan actieve bedrijven die geregistreerd zijn in de EU (Europese Unie)/ EER (EU en IJsland, Noorwegen en Liechtenstein), het VK en Zwitserland.
Hierdoor is de pakkans voor 'fake'-conducteurs heel groot. Ook zijn er op de perrons genoeg camera's om hierbij te helpen.

Deze grote pakkans, in combinatie met kleine bedragen, zorgt ervoor dat vrijwel niemand zoiets doms zal proberen :). Mocht het wél een keer mis gaan, dan vergoedt de bank de schade.
Schade vergoed: Bij misbruik vergoeden wij bijna altijd gewoon je schade.
Beetje offtopic: maar waarom kunnen we dit niet ook invoeren voor het betalen voor het opladen van electrische voertuigen? Op dit moment zijn we daarvoor ook overgeleverd aan de pasjes-maffia.

Er moet gewoon een Europees decreet komen dat je overal kan betalen met generieke betaalmiddelen (lees: debit- en creditcards). Het is voor buitenlandse bezoekers gewoon er lastig als je niet kunt inchecken of opladen omdat je niet het juiste pasje hebt. Omgekeerd geldt dit ook voor Nederlanders die naar het buitenland reizen. In Duitsland en Frankrijk zijn er verschillende laadpalen waar je specifieke pasjes voor moet hebben.
Achter de pasjes gaat een heel systeem van specifieke tarieven schuil. Als je met een bankpas betaalt heb je geen kortingen e.d. die door de pasjes providers worden aangeboden. Dan betaal je een vast bedrag per kWh en die zal vaak hoger zijn dan via een provider. Dat is net als met brandstof. Mijn werkgever betaalt per liter iets heel anders als ik via mijn Shell tankcard ga tanken t.o.v. wat je normaal betaalt.

[Reactie gewijzigd door Frame164 op 23 juli 2024 08:12]

Ik snap dat specifieke pasjes specifieke tarieven bij specieke laadpalen geven, maar ik zie niet hoe dat zou verhinderen om generieke betaalmiddelen tegen aangegeven tarief te kunnen gebruiken.
Dat kan toch achter de schermen worden opgelost?

Als je ergens een speciaal tarief afneemt dan geef je de gegevens van je bankpas door.
Zo wordt dan herkend wie je bent en welke tarieven daarbij horen.

Kom je met een onbekende pas dan wordt het gewone tarief afgeschreven.
Heel gaaf! Ik ga denk ik wel even langs Den Haag Centraal om me aan te melden. :D Is toch handig dat je daarna, in principe, ook na 1 november, altijd in kan checken, zelfs als je je OV chip bent vergeten. (Die zit in m'n portemonnee, maar wie heeft die nog bij zich tegenwoordig? :D)
Wel jammer dat het nog niet werkt met m'n abonnement (Flex Dal).. scheelt toch weer een paar euro. Maar dat komt vast nog.
Portemonnee altijd bij hier. Pasjes, geld, rijbewijs, paspoort, kleine rommel etc. Niet alles hoeft direct digitaal zolang de nadelen daarvan gebagatelliseerd blijven worden. Keuzes zijn in dit geval alleen maar goed toch :) .
Exact, er is een reden waarom we nog allemaal "analoge" sleutels gebruiken, of wc's die geen stroom verbruiken en puur op water kracht werken.

Ik verbaas mij ook altijd over die mensen die zonder pasjes op stap gaan maar wel in de auto zitten zonder kentekenbewijs / rijbewijs. Nu is de kans dat er controle is in nederland nihil, maar zo ver ik weet moet je beide bij hebben in de auto
Zolang ID nog verplicht is en niet digitaal kan, ben je hoe dan ook verplicht om een pasje mee te nemen. Maar dat kan er dan gewoon eentje zijn. Een ander probleem vind ik dat zodra je telefoon zonder stroom is je opeens niks meer zou kunnen doen.
Toch is het wel fijn, die digitale pasjes. Je kunt zo'n cardholder dan ook ergens in een tas stoppen. Maar dat kan nu ook al, je kunt dat kaartje ook gewoon kopen en in de NS app stoppen. Zolang abonnementen niet werken zie ik hier nog niet echt een enorme meerwaarde van. Met abonnementen kan dat wel veranderen.
Een ander probleem vind ik dat zodra je telefoon zonder stroom is je opeens niks meer zou kunnen doen.
Toch is het wel fijn, die digitale pasjes.
Als je een iPhone hebt, dan kan je gebruikmaken van de Express-modus.
Zodra je telefoon uitvalt omdat deze bijna leeg is, dan kan je betaalpas/OV-kaart nog tot 5 uur lang blijven gebruiken.
nee. want OVPay ondersteund dat nog niet, bij geen enkele 'proef vervoerder', ik heb recent met de projectleider van OVPay kunnen spreken, hoewel ze al wel contact daarvoor met Apple hebben om het te implementeren, is dit nu nog niet het geval, maar dit zal pas op z'n vroegst Q2 of Q3 van 2023 zijn als OVPay eerst reeds in heel Nederland succesvol bij alle vervoerders in ingevoerd, eer men het oppakt.
Ah dat wist ik niet.
In het artikel hierboven hebben ze het wel over:
Voor het gebruik van een smartphone of smartwatch geldt: als een van de bovengenoemde passen digitaal op de smartphone of smartwatch staat, dan werkt hij met de test.
Aangezien ik mijn normale betaalkaart (die dus ook geschikt is voor OVPay) kan instellen als Express-modus kaart, daarom dacht ik dat dit misschien gewoon zou werken met OVPay.

[Reactie gewijzigd door Luuk2015 op 23 juli 2024 08:12]

ja, omdat een deel van de Nederlandse passen van Nederlandse banken al technisch 'klaar zijn voor' en dus 'geschikt' voor die functie, als je het nu instelt, zoals ik al in 2019 heb gedaan met m'n bunq passen, dan werkt het idd direct in landen/regio's waar het is ingevoerd, zoals het londense ov met het 'oyster and contactless' systeem. maar de vervoerders moeten ook een stukje 'apple code' om het simpel te zeggen draaien op alle paaltjes en poortjes, zodat je iPhone of apple watch weet dat het om een gevalideerde ov aanbieder gaat die door de hele apple express transit certificering van apple is gegaan en niet om een of andere gekke henkie met z'n eigen nfc pad om je zo ongezien te robben! :*) O+

dit kost tijd en geld, dus ook niet gek dat men bij TfL het ook pas eind 2019 heeft ingevoerd in de UK, toen contactless openbaar vervoer al reeds 4 jaar een feit was en iedereen er aangewend was, en ze toen in 1x een korte testperiode konden houden met de verschillende onder TfL vallende vervoerders (waaronder ook het Nederlandse NS als abelio met een aantal rode buslijnen) en over op brede, zo goed als vlekkeloze uitrol. Ik verwacht voor Nederland dus ook een vergelijkbaar scenario.

[Reactie gewijzigd door DaveFlash op 23 juli 2024 08:12]

Dank voor je uitleg! Weer wat geleerd ;)
Ah, handig. wist ik niet.
Als ik met de auto ga neem ik wel rijbewijs mee.

Maar op "stap" is voor mij ook met de fiets de stad in.. En dan heb ik inderdaad niks bij me behalve mijn telefoon.
Ik heb altijd mn pasjeshouder bij me. Zit alles in dat ik nodig heb.
iemand die een rijbewijs heeft en een kentekenbewijs omdat hij met de auto opstap gaat
maar wie heeft die nog bij zich tegenwoordig?
Present
Ik dacht dat het met betaalpassen zo was dat de uitbater alleen toegang had tot de laatste 4 cijfers van de bankrekening en dat de betalingsprovider het verder afhandelt. Maar dat kan met dit systeem niet want je gebruikt het systeem ook voor het uitchecken en dus moet ergens je pasgegevens opgeslagen worden. Hoe zit het nu?

Kan elke winkelier ook profiel maken op basis van mijn pinbetaling?

Edit:
Nee, het betalen van je reizen is te vergelijken met het betalen van boodschappen bij de supermarkt. Alleen het totaalbedrag, de afschrijver (OVpay) en het betalingskenmerk (beginnend met NLOV) worden gedeeld met de bank. Niet welke reis jij als proefdeelnemer gemaakt hebt. Tegelijkertijd kent het OV geen details over de rekening (zoals rekeningnummer of saldo/bestedingsruimte) en ook geen naam of adresgegevens van de kaarthouder.

[Reactie gewijzigd door arnem_ op 23 juli 2024 08:12]

Vind wel dat het erg lang duurt voordat ik eindelijk is mn telefoon kan gebruiken ipv mn ov chipkaart. Hoop dat het nu een beetje opschiet.
In de FAQ staat ook:
Binnenkort is het ook mogelijk om je betaalpas te koppelen aan je Mijn NS account. Houd hiervoor Mijn NS in de gaten.
Hopelijk wordt het na de proefperiode ook beschikbaar gemaakt voor lopende abbonementen.
Ook gewoon voor NS Zakelijk hoop ik.
Wat waren de totale kosten van de invoering van OV-chipkaart in 2002 en de jaren erna ook al weer? En was het grootste signaal toen niet dat de bankpas beter zou zijn? En waarom werd dit toen ook al weer niet geïmplementeerd?

Edit: 129 miljoen euro van ons belastinggeld. :+

[Reactie gewijzigd door Liberteh op 23 juli 2024 08:12]

.oisyn Moderator Devschuur® @Liberteh12 augustus 2022 13:15
En was het grootste signaal toen niet dat de bankpas beter zou zijn?
In 2002? Dat lijkt me stug. Contactloos betalen is pas in 2013 ingevoerd, en die stoelt bovendien op dezelfde ontwikkeling
De bankpas is niet beter. Er zijn al proeven gedaan waar uit blijkt dat de performance van betalingen via bankpassen minder is dan betalingen via de OV chipkaart. Logisch, want de palen op stations staan direct in verbinding met de systemen van Translink terwijl bij betalingen via bankpassen het eerst nog via de banken moet gaan. Ook kan je op een OV chipkaart allerlei andere producten zetten. Als je dat ook wilt doen op bankpassen heb je daar ook weer extra partijen voor nodig om overeenstemming te krijgen.

Daarnaast is het niet zinvol om iets van 20 jaar geleden er bij te halen. Hoeveel heb jij in de tussentijd wel niet uitgegeven aan PC's om te komen tot wat je nu hebt. Daar kijk je toch ook niet naar?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.