OVpay stelt inchecken met betaalpas in openbaar vervoer tot eind dit jaar uit

OVpay stelt de landelijke uitrol voor het inchecken met een pinpas, creditcard of aan een smartphone of wearable gekoppelde betaalpas in elk geval tot eind 2022 uit. Het bedrijf noemt 'tegenslagen aan de techniekkant' als oorzaak voor de vertraging.

In eerste instantie zou de incheckmogelijkheid met een betaalpas vanaf deze zomer voor iedereen in Nederland mogelijk zijn, maar het AD merkt op dat OVpay dit heeft uitgesteld naar 'eind 2022'. Vanaf dan is het als het goed is overal in Nederland mogelijk om met een betaalpas, fysiek dan wel digitaal gekoppeld, in te checken voor losse ritten tegen volledig tarief.

Ook het algehele ov-chipkaartsysteem van het bedrijf wordt uitgesteld. OVpay zegt nu op de officiële website: "We voeren OVpay stap voor stap in. We werken er hard aan om te zorgen dat iedereen in 2023 overal kan in- en uitchecken met OVpay. (...) Pas als we zeker weten dat het werkt, gaan we het landelijk invoeren. Het moet goed en het moet betrouwbaar." Met iedereen doelt het bedrijf ook op afnemers van een ov-abonnement van welke soort dan ook. Vooralsnog is het alleen mogelijk om tegen vol tarief losse reizen te betalen. Later moeten ov-abonnementen via OVpay met betaalpassen gelinkt kunnen worden. Het bedrijf sluit niet uit dat de uitrol van deze incheckmogelijkheid 'een staartje krijgt tot in 2024'.

In een interview met het AD legt het bedrijf uit dat problemen met de software voor de vertraging hebben gezorgd. OVpay moet naar eigen zeggen de techniek op tienduizenden incheckpunten toepassen, wat kennelijk langer duurt dan gedacht. "Het blijft software, dus het is altijd complexer dan je denkt. Daarop is de planning aangepast."

Voorlopig blijft het bedrijf proeven uitvoeren in verschillende Nederlandse steden en regio's. Onder meer in Amsterdam, Lelystad, Gooi en Vechtstreek, Zwolle, de Zaanstreek en Delft lopen of liepen proeven met OVpay .

Afbeelding via NS

Door Yannick Spinner

Redacteur

03-08-2022 • 12:41

184 Linkedin

Submitter: MCP cloud

Reacties (184)

Wijzig sortering
Ik vind het zo bizar dat ze het hele systeem vernieuwen met van alles en nog wat (inchecken met bankpas) en niet gewoon Apple Pay en Google Wallet ondersteunen. In genoeg landen kan je jezelf OV kaart daar gewoon toevoegen maar hier vertikken ze het blijkbaar.

Edit ter verduidelijking. Ik bedoel dus de OV-chipkaart in Google en Apple Wallet. Dat je later je bankpas ook via Wallet kan gebruiken snap ik maar dat werkt niet voor abbo-houders. Daarom lijkt mij het logisch om te ondersteunen OV-chipkaart toe te voegen aan je Apple/Google Wallet. Kan ik m'n portomonnee thuis laten en creëer ik ook nog wat minder afval omdat m'n ov kaart niet mee zo slijt.

Lijkt me sowieso veel logischer dan het huidige plan om met je telefoon via GPS te reizen.

[Reactie gewijzigd door DamirB op 3 augustus 2022 14:25]

Reageer
Ik vind het vooral bizar dat mensen het normaal vinden om al het betalingsverkeer via twee tech bedrijven uit de VS te laten lopen. Het openbaar vervoer is voor veel mensen geen keuze maar noodzaak, het is dan bijzonder onwenselijk om die mensen hun gegevens ongevraagd te gaan delen met buitenlandse derde partijen. Er is zoiets als privacy wetgeving en GDPR in Europa. Op termijn zal Apple Pay en Google Wallet heus wel ondersteund worden maar het moet niet de enige standaard worden. En ga jij eens uitleggen aan een omaatje dat met de bus naar de bingo gaat hoe ze dat moet gebruiken?
Reageer
Ik wil gewoon een QR-code in de NS app waar mijn kaart op staat. Ze kunnen al poortjes openen met digitaal gekochte ritten. Waarom niet met een traject-kaart.

Of dat ik de optie heb via de NS/OV-chipapp om mijn NFC te gebruiken om een kaart te simuleren.

Ik ben het met je eens dat wij zo ver mogelijk van Apple Pay/Google Wallet moeten blijven. Zeker met extreem gevoelige informatie als reisverkeer.

Vind het ook jammer dat ik niet een NFC/RFID tag kan kopen met mijn OV-kaart erop. Nu omdat al mijn pasjes een RFID hebben kan ik niet gewoon mijn portemonnee er opslaan en doorlopen. Moet ik de pas eruit halen scannen terug doen. Terwijl als ik een tag aan mijn sleutelbos heb hoef ik niet of nauwelijks te kijken.
Reageer
Omdat zo'n QR code natuurlijk veel makkelijker te delen is dan een fysiek kaartje (met unieke code) of huidige ov pas.
Reageer
Er wordt al gebruik gemaakt van QR-code voor geprinte kaartjes bij oa NS. Dit probleem is dus al lang ondervangen neem ik even aan.
Reageer
Het verschil is dat die QR code van je online gekochte ticket eenmalig werkt. Dat die gedeeld word is dus niet zo'n probleem. Als je een abo aan een QR code kunt linken dan kun je er vergif op innemen dat hij gedeeld gaat worden tussen vrienden en dat willen de vervoerders natuurlijk niet, want dat teert op hun omzet.
Reageer
Hoezo eenmalig? Als je meerdere keren moet overstappen en op je eindbestemming moet je toch allemaal die QR-code scannen?! Als die eenmalig zou zijn, zou je er ook niet mee kunnen uitchecken en overstappen.
Reageer
Eénmalig als in, één reis. Niet één keer scannen. Je kunt niet een dag later met dezelfde QR-code nog een keer in de trein stappen.
Reageer
De QR code in betaal apps verandert doorgaans elke X seconden. De NS kan hetzelfde doen. De QR code van dit moment heb je morgen dan niks meer aan.
Reageer
en dat willen de vervoerders natuurlijk niet, want dat teert op hun omzet.
Ik vind dit een gekke verwoording. Het klopt natuurlijk opzich wel - diefstal teert op de omzet - maar dat je diefstal wil tegengaan lijkt me een normale instelling, dat afdoen als "teert op de omzet" vind ik gek.
Reageer
Wellicht niet de beste verwoording, maar het komt er op neer dat het te makkelijk te kopieren en delen is, en daardoor niet praktisch inzetbaar.
Reageer
Je kunt toch de tijd verwerken in een QR code? Had de Corona-QR code ook. Elke minuut een nieuwe maken. Ben je al ingecheckt kan je niet opnieuw inchecken. Moet wel te regelen zijn.
Reageer
Het dynamisch maken van zo'n QR code is meer gedoe dan je denkt. Plus dat je dan de vereiste van een smartphone oplegt, iets wat niet nodig is bij een bankpas of een geprintte QR code.

En ja, veel mensen hebben een smartphone, maar niet iedereen. En tot hoe ver terug ga je welk OS ondersteunen? Er zitten meer haken en ogen aan dan je denkt (zeg ik uit ervaring ;) )
Reageer
Er zijn vast ook nog mensen die liever niet met een pinpas betalen. Niet elk stuk technologie moet voor bruikbaar zijn voor 100% van de bevolking
Reageer
NS Internationaal en actie kaartjes van NS zijn al QR codes.
De poortjes kijken alleen of de code valide is, je wordt niet ingecheckt.
Reageer
Als je een schematisch overzicht hebt, met de juiste maten. Zou je met een liniaal en een gaatjesmaker/boor (ja boor, I know :+ ) een gaatje kunnen maken, zonder de antenne te beschadigen. Er zit aan de rechterkant in het midden namelijk best wel wat lege ruimte. Dan zou je m eventueel aan een sleutelbos kunnen bevestigen..
Reageer
Het hoeft toch niet de enige incheck manier te zijn? Je bent ook niet verplicht Wallet of Pay te gebruiken voor het doen van je boodschappen, je hebt nog steeds je pas. Het moet gewoon een optie worden imo. Wat betreft privacy, je telefoon houdt toch al bij waar je bent ten alle tijden, dat je ze dan nou ook zien op welk tijdstip jij je OV chip heb gebruikt voegt niet gek veel toe. Keuze zou alleen fijn zijn
Reageer
Waarom moet het meteen een optie worden terwijl er andere betaalsystemen zijn die meer gericht zijn op de Nederlandse/Europese markt en wetgeving en meer gebruikt worden? Daarbij lijk je ook geen relatie te leggen met het nieuws dat er zelfs met deze betaalsystemen de invoering uitstel heeft. Wat draagt jou wens daar dan aan bij?
Reageer
Wat? Mijn punt is dat ipv het wiel compleet opnieuw uit te vinden wat ook nog eens vertraging oplevert, het ook erg fijn zou zijn als je gewoon je OV-chipkaart kan toevoegen in je Apple/Google Wallet. Dat zou het ook toegankelijk maken tot abbohouders
Reageer
Nederlandse vervoerder gaat natuurlijk voor de grootste gemene deler. En dat is betalen via de Nederlandse betaalopties. Dat daarna pas allerlei andere minder gebruike opties komen, is volstrekt logisch.
Reageer
OV chipkaart IS een Nederlandse optie. Men doelt op de Transit pass functies, geen betalingsverkeer. Mooie is dat dit het ook doet als je batterij leeg is (een last ditch effort zeg maar) een moderne iPhone laat je dat iets van 4 keer doen ofzo. Helemaal mooi als je Express Mode aanzet, werkte met Suica echt prachtig.
Reageer
Aangezien dat niet kan is dat alsnog een nieuw wiel voor het bestaande systeem en niet perse makkelijker, toegankelijker of goedkoper dan de meer op Nederland gerichte opties. Dus door het te willen of er over te klagen maak je het niet een redelijkere optie om meteen te implementeren.
Reageer
Het is dan wel weer jammer dat ons betaalsysteem wordt gedomineerd door MasterCard en Visa.

Dus linksom of rechtsom. De Amerikanen blijven een grote vinger in de pap houden.
Reageer
Mijn telefoon houdt zeer zeker niet bij waar ik me bevind. Waarom zou je dat in vredesnaam toestaan?
Reageer
Standaard staat het (op Android iig) altijd aan
Reageer
Ja, dus het valt ook uit te zetten.
Je argument is kul.
Reageer
Rustig aan mangu, heel veel mensen hebben het niet door dat dit standaard aan staat. En zelfs al staat het van je systeem uit doet je telefoon het alsnog moet je bijv. de Facebook app op je telefoon hebben
Reageer
En ik snap niet waarom mensen er zo'n probleem van maken als Google / Apple weten welke trein je genomen hebt. Wat moet dat uitmaken dat je van bijv. utrecht naar amsterdam bent geweest?
Goh je hebt een broodje ham gekocht bij de AH onderweg. Wat maakt het uit wat ze met die informatie doen? Al verkopen ze het door aan de Jumbo zodat ze meer broodjes ham in gaan slaan. Het zou mij echt niks boeien.

Ik heb jaren de trein / bus genomen voor studie en werk.
Het enige wat ik irritant vind is dat het openbaar vervoer af en toe laat is of helemaal niet gaat. Iets waar nederland nog van kan leren van japan, waar alles vrijwel stipt op tijd is.
Reageer
Je draait de zaak om. Dat jij niet snapt waarom dat een probleem is is net het probleem, anderen willen dat misschien niet. In plaats van het normaal te vinden dat allerlei derde partijen ongevraagd je data bijhouden moet dat opt-in zijn, net daarom is die hele GDPR/AVG wetgeving er gekomen, juist omdat er veel te veel data gegraaid wordt. Dat die bedrijven uit de VS dat nog steeds niet willen begrijpen is hun probleem, die monsterboetes komen er vanzelf wel zolang mensen voor hun eigen rechten opkomen. Leef alsjeblieft niet in de omgekeerde wereld...
Reageer
Maar juist AVG/GDPR zorgt ervoor dat ze hier niks mee mogen doen.

Dat het Amerikaanse bedrijven zijn doet er niet zo toe, jouw data staan in Europa en dat is wat belangrijk is.
Reageer
Het is irrelevant waar de data staat, het gaat erom wie erbij kan. Dat iets niet mag betekent niet dat het niet gebeurt. Bovendien zullen Amerikaanse inlichtingendiensten zich niks aantrekken van GDPR.
Reageer
Maar juist door die wetgeving is er hier toch helemaal geen probleem? Neem GPay, als payment provider hebben ze een gerechtvaardigd belang bij het bewaren van de transacties (en in dit geval dus je OV-reizen). Ze mogen hier buiten dit gerechtvaardigde belang verder niks mee.
Google Pay verkoopt uw transactiegeschiedenis nooit aan derden en deelt deze gegevens niet met de rest van Google voor gerichte advertenties.
https://support.google.co...27-1222741338&rd=1#zippy=

Google is in dit geval ook helemaal geen derde partij, omdat ze een primaire (betaal)dienst levert.

Wat is hier precies erg aan?
Reageer
Nederland heeft nog steeds één van de beste openbaar vervoer-netwerken ter wereld. Zou eigenlijk beter zijn als niemand iets leert van Japan.. Als een trein daar ook maar 1 minuut te laat is, worden ze zo ontzettend gestresst, dat het tot veel zelfmoorden heeft geleid.. Het is niet zo perfect als dat het lijkt..

Daarbij ook nog. Als iemand besluit om zelfmoord te plegen door voor de trein te springen, dan krijgt hun familie een extreem fikse boete die kan oplopen tot in de duizenden euro’s

[Reactie gewijzigd door GioBarca op 3 augustus 2022 17:10]

Reageer
Ja lekker bedrijven helpen met het nog effectiever kunnen brainwashen van consumenten. Als ik dat enigszins kan vermijden graag!
Reageer
Nou als je het via de bankpas laat lopen gaat het ook langs twee bedrijven uit de VS: VISA of Mastercard.
Reageer
Je betaalt met Visa en/of Master. Ook twee Amerikaanse bedrijven. Je telefoon houdt ook bizar veel bij nog los van de NS privacy policy. Vergeet niet dat ze ook willen invoeren dat je als alternatief van de chipkaart op GPS kan reizen. Dan heb ik liever Google of Apple Wallet.

Ik zeg ook niet dat je het moet gebruiken, ik zeg alleen dat het een fijne toevoeging zou zijn. En veel logischer
Reageer
Praktisch gaat al je betalingsverkeer langs de VS, je betaald immers met je bankpas van Maestro dan wel V-Pay wat van Amerikaanse bedrijven zijn. Dus of je nou betaald met je traditionele pas of via Apple/Google Pay, je gegevens komen links of rechtsom in de VS. Geef mij dan maar een stukje gemak zodat ik met mijn wallet functionaliteit van mijn telefoon kan reizen of laat de banken stoppen met het gebruik van Mastercard/Visa.
Reageer
Ik vraag me af of voor juist deze partijen betalings informatie offshore gaat. Ik gebruik beiden niet maar ze kunnen toch deze data lokaal houden en met een Europese partner deze betalingen verwerken? Dus tenzij ik dit verkeerd zie is dit ietwat voorbarig?
Reageer
Je comment doet het klinken alsof gebruik van Wallet heel ingewikkeld is.

Voor mij was het de eerste keer dat ik het ging gebruiken.
Op de stations in LA en SF hebben ze overal (ook op de betaalautomaten) uitleg staan hoe het werkt en dat was gemakkelijk te volgen.

- Klik in de Wallet app op het + icoon.
- De kaarten bestaan al in Wallet en hoef je enkel op te zoeken en op toevoegen klikken.
- Klaar

Het is maar net hoe moeilijk je het mensen wilt maken.
Reageer
Zelf heb ik het wel gedaan. Maar je hoeft de kaarten in Wallet volgens mij niet perse via Wallet op te laden.

Je hebt dus enkel je OV kaart in de Wallet app.
Mocht je ook willen kunnen opladen via Wallet dan zet je ook je betaalkaart in de Wallet app.
Reageer
Maar de huidige OV kaart en losse tickets kan je gewoon behouden
OVPay is daar ook geen vervanging van
OVPay is alleen een extra optie
Waarom is kunnen we niet Google Wallet en Apple Wallet ook toevoegen als extra optie?
Reageer
Dat kan prima. Ik reageer dan ook op @DamirB, zijn post kwam op mij over om eigen ontwikkelingen te staken en exclusief gebruik te maken van tech bedrijven uit derde landen. En dat lijkt me toch geen fijn idee.
Reageer
Ik heb dat nooit gezegd, dat maken sommige ervan.
Reageer
Ik heb geen Apple Pay of Google Wallet op mijn mobiel. Is mijn mobiel ook niet geschikt voor. Het is een Huawei die geen Google Services mag draaien van oom Amerika.

Ik heb wel NFC op mijn mobiel en kan betalen met Mastercard via de Curve app.

Laten we ons inderdaad aub niet overgeven aan de twee grote tech bedrijven uit Amerika.
Reageer
Ik vind het vooral bizar dat mensen het normaal vinden om al het betalingsverkeer via twee tech bedrijven uit de VS te laten lopen. Het openbaar vervoer is voor veel mensen geen keuze maar noodzaak, het is dan bijzonder onwenselijk om die mensen hun gegevens ongevraagd te gaan delen met buitenlandse derde partijen.
Ik hoop dat je begrijpt dat pinpassen enkel worden uitgegeven door VISA en Mastercard, beiden Amerikaanse bedrijven die dus in weze vrijwel al het digitale betaalverkeer beheren. De situatie die je schetst zitten we dus al in. Ok, "tech" klopt dan niet helemaal maar de rest is verder totaal hetzelfde.

Nou moet ik wel zeggen dat ik je antwoord snap: Apple en Google zijn beiden bedrijven die anders zijn ontstaan en dus ook al in de basis anders omgaan met privégegevens dan VISA en Mastercard die echt puur financieel in zijn gericht en op dat gebied dus hun zaken beter op orde zouden moeten hebben. Maar we zijn hoe dan ook bij de ballen gegrepen door externe landen waarbij we dus moeten vertrouwen op hun goede intenties en het uitblijven van incompetentie. Beide twijfel ik aan; bij zowat elk bedrijf, maar nog meer als het gaat om een proces waarbij elke nieuwe betaalpartij door gigantisch veel hoepels moet springen ook maar een beetje info te krijgen om toegang tot de backend moet krijgen en hiermee dus enorm weinig te controleren is door derden.
Reageer
Inderdaad!
Afgelopen weken voor het eerst in San Francisco en Los Angeles geweest waar gebruik wordt gemaakt van de Clipper card en TAP card, respectievelijk.

Gemakkelijk en snel in te stellen en op te laden middels de telefoon en letterlijk binnen 2 minuten good to go.
Nederland moet het wiel natuurlijk weer zelf uitvinden 8)7

[Reactie gewijzigd door Jaatoo op 3 augustus 2022 12:54]

Reageer
Inderdaad!
Afgelopen weken voor het eerst in San Francisco en Los Angeles geweest waar gebruik wordt gemaakt van de Clipper card en TAP card, respectievelijk.
Je hebt dus twee verschillende apps moeten gebruiken om in twee steden OV te gebruiken. In Nederland kan je met een ov-chipkaart in alle ov. Dat is echt wel een verschil.
Reageer
De ov kaart werd bedacht om het inchecken gemakkelijk en snel te laten verlopen. Ik heb gisteren en vorige week met de bus gereisd. Ik stap in , hou de ov-kaart voor de lezer en piep binnen 1 seconde was ik onderweg naar mijn zitplaats. De volgende 2 gasten wilden met een betaalpas betalen, enfin na een hoop geklooi zijn ze na een 2tal minuten maar uitgestapt, want het werkte niet.
Ook betalen met een smartphone duurt langer dan de ov-kaart.
Dus ik zou zeggen allemaal verplicht aan de ov-kaart werkt veel sneller!
Reageer
Ja..... mooi verhaal..

Ik ben zelf BOA / Controleur in het OV, specifiek op de trein, maar het gaat niet altijd zo makkelijk met de OV Chipkaart, want....

Als je bij Qbuzz inchecked van bvb Leerdam naar Geldermalsen, dan moet je daar uitchecken bij Qbuzz, wil je verder reizen, naar bijvoorbeeld Utrecht, dan moet je inchecken bij NS.
Dit gaat met Inchecken zo vaak fout, mensen die ingechecked zijn bij NS en dan in de Qbuzz Trein zitten..
Ook dat je bij Qbuzz maar 10 euro op de OV chipkaart nodig hebt en bij NS 20... zo kunnen we nog wel even doorgaan....

Met een E-Ticket (QR code) werkt het al makkelijker, want je hoeft niet in of uit te checken, je hebt alleen de QR code nodig om door poortjes heen te gaan en het natuurlijk kunnen laten zien aan de Controleur.

TLDR, de OV chipkaart is ook niet alles.
Ik kan met mijn Apple Pay ook heel snel een kaartje kopen zonder problemen, duurt inderdaad ietsje langer, maar wat als mijn abonnement nou daar op stond? dan is inchecken met mijn horloge weer sneller dan jou OV chipkaart hoor :)
Reageer
Dat 'omchecken' is het grootste gedrocht van de huidige ov-chipkaart. Het is pure hebberigheid van de ov-bedrijven. Wat was er mis met een systeem waarbij de reiziger incheckt aan het begin, en uitcheckt aan het einde van z'n reis? En dat het systeem dan de route en verdeelsleutel bepaalt? Ja, daar kunnen mensen misbruik van maken, door bijvoorbeeld de hele dag te reizen en dan maar een kleine route te betalen. Maar in de praktijk gebeurt dat heel weinig, want mensen hebben daar geen tijd voor.

Ik geloof overigens niet dat Apple en Google je inchecklocaties gebruiken om je positie te bepalen. Dat hebben ze helemaal niet nodig, ze weten al genoeg over je. Maar ze hebben wel een mooie techniek ontwikkeld om te kunnen betalen voor je OV, dus zorg dat het gebruikt kan worden. Reizigers kunnen dan zelf bepalen of ze het willen gebruiken of dat ze toch liever een wegwerp-ovkaart kopen.

In Londen werkt het trouwens nog veel mooier. Niet alleen kun je daar gewoon met je creditcard inchecken, maar het systeem geeft ook automatisch staffelkorting als je vaker reist. Daar zouden de Nederlandse vervoerders eens een punt van moeten maken! Gewoon zonder zorgen in- en uitchecken en automatisch gebruik maken van het goedkoopste ticket voor jouw reis. Maar nee, dat willen we niet. Want klantvriendelijkheid betekent meer klanten in de trein, en klanten zijn maar lastig...
Reageer
Iets met spijker op zijn kop... :p
Reageer
Des te logischer die OV chipkaart gewoon toe te voegen aan Google Wallet en Apple Pay
Reageer
Je blijft dat zeggen, maar dat kan dus niet. Apple Pay is Apple Pay. Alleen voor betaalkaarten. Daar kun je geen ov kaarten aan toevoegen. Je bedoelt Apple Wallet.
Reageer
https://support.apple.com/en-us/HT207958

Zelfs Apple zegt OV betalen met Apple Pay, en in het lijstje staat bvb ook TAP en Clipper.
Reageer
Betalen met Apple Pay kan ook maar is wat anders. Apple Pay is equivalent aan je pinpas, dus waar je kan betalen met je pinpas moet je dat inderdaad ook kunnen met Apple Pay. Daarom is juist de verwarring zo onhandig. Degene op wie ik reply bedoelt het toevoegen van een OV Chipkaart aan je Apple Wallet (In je Apple Wallet zitten dus onder andere je Apple pay kaarten maar ook anderen).
Reageer
Dat snap ik, maar ook Apple verwijst in die link naar "betalen met Apple Pay":
Where you can ride transit using Apple Pay
United States

Chicago: Add a Ventra card*. Ride anywhere this card is accepted or pay with payment cards in the Wallet app.
Los Angeles: Add a TAP card*. Ride anywhere these cards are accepted.
New York City: Metropolitan Transportation Authority (MTA). Accepts payment cards in the Wallet app*.
Portland: Add a Hop Fastpass*. Ride anywhere this card is accepted or pay with payment cards in the Wallet app.
San Francisco Bay Area: Add a Clipper card*. Ride anywhere this card is accepted.
Washington, D.C.: Add a SmarTrip card*. Ride anywhere this card is accepted.
En ook hier:
Add a transit card to the Wallet app to pay for rides using Apple Pay.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 4 augustus 2022 13:58]

Reageer
Hm, ok. Blijkbaar zijn dat dan kaarten die als onderliggend systeem een (visa danwel master danwel vpay danwel maestro) betalingssysteem hebben ivpv een simpel rfid systeem? Dat zou verklaren waarom ze via de Apple Pay hoek van de wallet gaan, en trouwens ook waarom die transit systemen ondersteunen om gewoon met je pinpas te betalen. En als ik tussen de regels door lees is dat dan ook de update waar translink nu mee bezig is, overstappen van de oude homebrew rfid-based ov-chip naar een nieuwe payment-network-based ov chip?

Als dat het is dan heb ik blijkbaar erg veel moeite om door de buzzword bingo heen te prikken van die mensen.
Reageer
Mijn Bonuskaart is geen betaalkaart maar toch heb ik deze toegevoegd aan mijn Apple Wallet wat ik weer wekelijks gebruik voor mijn gebruikelijke Bonus bij de AH. Het kan dus wel.
Reageer
Je kan hem toevoegen aan je Apple Wallet, maar niet aan je Apple Pay.
Reageer
Maar dat zou niet nodig moeten zijn, als je een persoonlijke QR-code hebt dan wordt de boel op je naam geregistreerd en kan het maandelijks worden afgeschreven, zoals nu het geval is bij de NS met Flex-reizen.
Reageer
Natuurlijk ben in dat met je eens en dat vond in zeker ook heel ongemakkelijk toen ik daar was.

Ik heb wel even nagedacht om ze beide te benoemen in mijn post want ik was al bang dat dat van het punt af zou leiden.

Het gaat namelijk om gebruik van Wallet via je telefoon en of het nou 1, 2 of tien miljoen systemen zijn maakt natuurlijk niets uit voor de vraag waarom dat in Nederland niet ondersteunt wordt.

[Reactie gewijzigd door Jaatoo op 3 augustus 2022 17:37]

Reageer
Bestaande betaalmiddelen accepteren lijkt me juist niet een voorbeeld van het wiel opnieuw uitvinden. Dit doen ze in de UK ook al jaren trouwens.
Reageer
Als dat het geval was zou het wel wat simpeler te implementeren zijn.
Mogelijk werkt het betalen via betaalpassen in de UK toch anders dan in NL?

Het voordeel van Wallet is dat Apple (als ze verstandig zijn) waarschijnlijk een hele simpele implementatie bied.
Lijkt me dat als je dat iteratief aanpakt dat je dat prima als eerste stap zou kunnen ondersteunen.

Het bestaande betaalmiddel voor OV is trouwens een chipkaart, dat aanpassen is dus wel het wiel opnieuw uitvinden maar die discussie even terzijde.

[Reactie gewijzigd door Jaatoo op 3 augustus 2022 17:40]

Reageer
In Nederland heb je geen telefoon nodig om je kaart op te laden. Kan automatisch als het saldo op is.
Reageer
Straks heb je in Nederland helemaal geen apart systeem meer nodig om met alle OV-bedrijven in het hele land te kunnen reizen. Pinpas, telefoon of creditcard langs de scanner en instappen maar. Daar kunnen alle steden en landen met versnipperde systemen nog een puntje aan zuigen.
Reageer
Ja je ziet ook mensen met digitale QR code in hun Apple Wallet(?) maar dat pakt die niet want hij scant de bankpas en dan geeft t poortje een error. Prachtig bedacht :D
Reageer
Paar keer met de QR-code een treinreis gedaan en deel die ervaring niet. De Apple Wallet werkt alleen met de kaart die op dat moment 'actief' is. Het digitale treinkaartje met QR-code activeert niet de NFC lezer van het poortje. Ik zal hier nog eens extra op letten.
Reageer
Ik heb dit laatst ook bij iemand gezien, lukte met geen mogelijkheid. De QR-code was niet in de Apple Wallet gezet (kan dat?), maar in de NS-app. Voordat de QR-code gelezen kon worden, toverde de wallet de ING-pas naar voren (weg QR-code).
Reageer
Apple geeft apps geen toestemming om die betaalfunctionaliteit te onderdrukken, dus moet je inderdaad het kaartje in de Wallet laden om het te voorkomen. Daarvoor zit er dan uiteraard ook een functie in de NS app.

Edit: inmiddels is blijkbaar de toestemming wel gegeven, getuige de reactie hieronder van LanTao. Dan zou het dus ook in de app zelf moeten werken.

[Reactie gewijzigd door EDIT op 3 augustus 2022 16:27]

Reageer
Heb je ook de pagina zelf gelezen?
This method requires a special entitlement from Apple. If the entitlement isn’t present, the request fails [..]
Apple geeft die toestemming dus niet, en werkt het daarom niet.
Reageer
Als je de entitlement niet aanvraagt, dan zal het niet werken. Maar het is gewoon aan te vragen.

Bvb MobilePay in Denemarken heeft dat gedaan. De eerste keer dat je die app opent krijg je netjes de melding dat Apple Pay uitgeschakeld is tijdens het gebruik van die app.

Als je geen toestemming vraagt, krijg je het niet. Da's normaal.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 3 augustus 2022 15:17]

Reageer
Denk je werkelijk dat NS die toestemming niet meermalen geprobeerd heeft te krijgen? Apple werkt er simpelweg niet aan mee en zegt dus dat de tickets maar in de Wallet geladen moeten worden.
Reageer
Heb je daar dan een bron voor?

Ik kan niet weten hoe (on)bekwaam de NS is, en of ze uberhaupt dit hebben aangevraagd.
Reageer
Ik weet niet waar iedereen het over heeft. De NS-app schakelt Apple Pay uit als 'ie draait. De app laat ook een pop-up zien van die strekking.

Het is vrijwel onmogelijk om met 'n kaartje gekocht in de Duitse Die Bahn-app de poortjes in Nederland open te maken omdat je betaalpas telkens naar de voorgrond komt, maar de NS-app doet het wel.

Alsnog is het onhandig gedoe dat in Engeland veel makkelijker gaat. Gewoon een pas in je Wallet aangeven als te gebruiken voor transit en kaartjes worden gewoon van die pas afgeschreven. Dit schijnt zelfs te werken tot vijf uur nadat de batterij van je telefoon leegliep.
Reageer
Dank, dan hebben ze dus die entitlement wel.

Ik gebruik geen NL OV (want woon niet in NL) en zeker niet de NS app, dus kon het niet checken.

Daar krijg ik dan een 0 offtopic voor, terwijl degene die beweert dat Apple slecht is alweer maar een +1 krijgt.

[Reactie gewijzigd door bramvandeperre op 3 augustus 2022 16:18]

Reageer
Goed om te horen dat het inmiddels dan wel werkt, want het heeft vele jaren niet gewerkt.
Ongetwijfeld onbekend voor @bramvandeperre, maar ik werk zelf bij NS en weet van de developers wat voor gedoe ze ermee hebben gehad, en wat wij als rijdend personeel voor gedoe ermee hebben gehad bij de poortjes omdat het dus niet werkte. De omweg via de Wallet was de enige manier voor de reizigers om naar binnen te komen.

Overigens, @bramvandeperre, blijkbaar is het lastig lezen, want ik beweer nergens dat Apple slecht is. Ik geef alleen aan dat NS meerdere malen de toestemming gevraagd heeft en meerdere malen afgewezen is. Wel mooi om te lezen dat het nu dus schijnbaar eindelijk wel is gelukt. Apple zou daarin een voorbeeld moeten nemen aan Android, waarvoor het al veel eerder geregeld was.
Reageer
De Regus app doet dit gewoon hoor, als je een QR code genereert om een Regus locatie binnen te lopen. Krijg netjes een melding dat de Regus app Apple Pay uitzet.
Reageer
Het poortje kon de priegelige QR-code van de Wallet app niet scannen, dus ik moest naar de site voor een grotere versie. Ik weet ook niet of het uitmaakt dat de pas al gelijk als 'verlopen' in je Wallet staat, maar dat kunnen ze bij NS wel oplossen.

Overigens scande de code prima vanaf een iPad.
Reageer
behalve dat je wel een beetje voor jeweetwel staat als je met je ipad voor een poortje gaat staan :) de ns app/ ns international app werkt wel uitstekend
Reageer
Ik vermoed dat het komt doordat die mensen zoals vele anderen een bankpas in een hoesje achter hun telefoon hebben.
Reageer
Pixel 4a geeft dit probleem wel. Moest echt beetje pielen om QR te laten scannen en NFC niet.
Reageer
Hmm, ik heb in Almere in de bus een paar mensen zien betalen met Apple Pay. Gewoon onder de scanner in de bus houden, want daar zit een QR-codescanner.

Werkt uiteraard alleen als die QR-codescanner aanwezig is, wat in bijv. Almere dus het geval is. In mijn regio is die scanner er niet (op een paar buslijnen na dan).

[Reactie gewijzigd door TheVivaldi op 3 augustus 2022 13:23]

Reageer
Dat is alleen voor degene die een qr code gebruiken handig. Ik heb een abbo op m'n ovchipkaart en wil gewoon die ovchipkaart in m'n Google Wallet
Reageer
dat lijkt me logischer, ik zit er eigenlijk al niet op te wachten om met mijn betaalpas of creditcard te gaan wapperen bij een bus/metropoort, ik heb het tegenwoordig zowel bij ns als ret veel te druk om te checken of er niet iemand achter me staat die mee wil lopen
Reageer
Een groot deel van Nederland: "De OV-chipkaart is te omslachtig!!! We willen de strippenkaart terug of simpelweg met onze bankpas betalen."
Jij: "Ik zit er eigenlijk al niet op te wachten om met mijn betaalpas of creditcard te gaan wapperen bij een bus/metropoort."

Apart. Natuurlijk mag je er zo over denken, dat bedoel ik er niet mee, maar het is wel apart om eens iemand te horen die níet met bankpas wil betalen.
Reageer
Met een bankpas of smartphone de werkelijke bedrag betalen en ermee kunnen inchecken lijkt mij ideaal.

Ik koop nog steeds een los kaartje voor de trein, dit omdat je nog steeds dat achterlijke "je moet 20 euro op je pas hebben" regel van toepassing is, ik kom dan gewoon duurder uit op dat moment want voor hoe sporadisch ik met een trein reis, blijft dat geld stof happen op mijn pas.

Met andere OV pak ik wel de kaart, aangezien die reis meestal wel boven de 4 euro zit, het minimum dat ik op zo'n pas moet hebben.
Reageer
Check even NS Flex, dan betaal je gewoon achteraf per automatische incasso en hoef je geen tegoed op je OV-chipkaart te hebben. Werkt ook bij andere vervoerders!
Reageer
Hetzelfde soort mensen dat met RFID-protector hoesjes rondloopt denk ik. Gevallen waarbij criminelen met mobiele betaalapparaten mensen "beroven" zijn er eigenlijk niet, om nogal voor de hand liggende redenen. Desondanks zijn velen doodsbang hiervoor.
Reageer
Hetzelfde soort mensen dat met RFID-protector hoesjes rondloopt denk ik.
Er zijn inderdaad mensen die daar bewust voor kiezen, maar het hoeft een bewuste keus te zijn. Ik heb namelijk ook een vakje met RFID-bescherming in mijn portemonnee die ik een paar weken geleden gekocht heb, maar ik heb hem omwille van de rest van de functies en het ontwerp gekocht, niet vanwege dat RFID-gebeuren. Ik ben daar niet zo bang voor.
Reageer
Het is ook best wel lastig om mensen op die manier te beroven. De afstand waarop het werkt is enorm kort, dus je moet al weten waar iemand de pas in z'n tas heeft zitten. En dan nog moet je hopen dat hij niet tussen de andere pasjes zit, want dan raakt die RFID lezer alsnog in de war.

Theoretisch kan het zo, maar in de praktijk zal het enorm tegenvallen. En als het wel een keer lukt, dan heb je maar 50 euro verdiend, want als je meer probeert moet de pin ingetoetst worden.

Toch gebruik ik ook een RFID-protector...
Reageer
nog los van de bovengenoemde situatie met zwartrijders (verantwoordelijk voor bijna alle criminaliteit in ov) lijkt het me niet slim om zakkenrollers ed te laten zien waar je pas zit, heeft niets met rfid te maken, dat is een minimaal risico.
Reageer
Hier nog een, strippenkaart terug, minste kosten nm ook, geen app`s nodig of mobiel, gewoon lekker anoniem reizen van A naar B (y)
Reageer
Ja, euhhh... de ontwikkelaars bij Trans Link Systems moeten ook iets te doen hebben he? :+

On-topic; OVPay / inchecken met bankpas zal out-of-the-box vast wel werken met Apple Pay, want je kan in de iPhone instellingen (onder Wallet & Apple Pay) een "Express Travel Card" kiezen (klik voor voorbeeld):

- In landen zoals Japan waar zo'n systeem wel al langer en goed werkt, kan je een dedicated OV-chipkaart kiezen (Suica, Pasmo), welke zelfs kan worden gebruikt als je batterij leeg is en de telefoon uit staat (op rest-accu).
- In alle andere landen (of als fallback optie als de kaart niet werkt), kan je een Apple Pay-ingestelde betaalpas kiezen.

Nu vermoed ik dat ons OV een dedicated digitale OV-kaart pas in 2048 gaat ondersteunen, maar tot die tijd zou een betaalpas best moeten werken lijkt me?

[Reactie gewijzigd door Arckedo op 3 augustus 2022 13:10]

Reageer
Express Travel Card is ook wel gewoon een gelikte functie. Ik hoop vooral dat ze hier het niet geen blokkeren ofzo. Helpt ook dat die ICcard readers zo super snel zijn. NFC-F FeliCa FTW.
Reageer
Hoe kom je er bij dat dit niet werkt ? In hun FAQ staat het volgende:
Met welke betaalmiddelen kan ik in- en uitchecken?
(...)
Je kunt in- en uitchecken met de volgende betaalmiddelen:
(...)
  • mobiel & wearable waaraan je rekening is gekoppeld
Het lijkt me vrij duidelijk dat hiermee Apple Pay en Google Wallet bedoeld worden.

[Reactie gewijzigd door Aaargh! op 3 augustus 2022 13:18]

Reageer
Ja maar dan gebruik je dus alsnog je bankpas. Ik wil gewoon de ovchipkaart erin. Bankpas is namelijk alleen voor als je geen NS abbo hebt
Reageer
In genoeg landen kan je jezelf OV kaart daar gewoon toevoegen maar hier vertikken ze het blijkbaar
Nou er zijn niet zoveel landen waar het hele OV één en dezelfde betaalwijze heeft. In Londen kan je bijvoorbeeld met je bankpas (apple pay/google wallet) betalen maar er zijn toch gebieden (randen van Londen) waar dat (nog) niet kan.
Reageer
Natuurlijk wel relatief gezien, want Nederland is een klein land. In bijv. New York City kun je ook met je bankpas (Apple/Google) betalen in bijna al het OV, en NYC alleen al is minstens even groot als Nederland.

Dat gezegd hebbende kun je in Nederland ook niet overal met de OV-chipkaart betalen. Probeer bijv. maar eens in de stadsbus in Meppel op die manier te reizen. Gaat je niet lukken, want die doen niet mee. En in Twente moet je ook niet naar kleine dorpjes willen reizen, want TwentsFlex doet ook niet mee. En zo zijn er nog wel een aantal uitzonderingen.
Reageer
In Londen kan je ook een Oyster Card met je Apple Wallet koppelen en gebruiken, dat kan hier met de OV Flipkaart niet.
Reageer
Dit lijkt mij een veel beter alternatief. Geen apart pasje meer, en het werkt ook gelijk op je telefoon als je dat wilt. Zo niet heb je altijd nog je bankpas.
Reageer
Wat ook raar is en wat ik opmerk uit dit artikel (aanname) dat je dan alleen ritten voor de volledige tarief kan betalen. StudentenOV? Kortingen? Abonnementen? Allemaal lijkt het niet mogelijk te zijn.
Reageer
Nee klopt die worden op het moment niet ondersteund
Reageer
je kunt straks gewoon met apple pay betalen.
Reageer
Ik vind het voornamelijk bizar dat ze hier tegen technische problemen lopen, terwijl in de UK, Hong Kong en andere landen hetzelfde systeem zonder problemen draait.
Maar we zullen het wiel wel weer van de grond af aan opnieuw uitvinden in plaats van hetzelfde systeem te gebruiken uit andere landen.
Reageer
Ik vind het voornamelijk bizar dat ze hier tegen technische problemen lopen, terwijl in de UK, Hong Kong en andere landen hetzelfde systeem zonder problemen draait.
Hier hebben we één kaart voor alle soorten vervoer, en moeten dus ook denken aan overstappen naar een andere vervoerder etc. En als Nederlanders zijn we op onze privacy gesteld, dus een OV kaart moet anoniem kunnen. Dat kan in andere landen wel eens anders zijn, en dat soort keuzes hebben enorme impact op de architectuur...
Reageer
Andere vervoerder hoeft geen probleem te zijn. Als je de ritten registreerd, weet je ook welke vervoerder erbij hoort. In de UK kan ik ook zien of het een bus of de metro was en van waar naar waar dit was.
Als je dat weet, weet je ook wie de vervoerder was en wie dus het geld moest hebben.

Het zal hier voornamelijk stuklopen op de wereld aan kortingen en vervoerders die niet dezelfde prijs willen hebben voor dezelfde afstand en hun eigen kortingen willen hanteren. En van bovenaf (politiek) gaan ze dat niet opleggen, want vrije markt.
Tja, dan ga je dit soort dingen krijgen. Volgende bericht zal wel zijn dat de hele implementatiekosten weer door het dak gaan omdat er aan alle kanten maatwerk moet worden gedaan om een systeem aan te passen aan die situatie, daar waar je ook de situatie/processen kunt aanpassen aan het systeem (en dat over het algemeen goedkoper is, sneller is en dingen voor de gebruikers ook een stuk duidelijker maken)
Reageer
In HK werkt hun OV chipkaart ("Octopus Card") niet alleen in alle openbaar vervoer (bus, tram, metro, trein, pont) maar ook in de meeste winkels (supermarkten, drogisten) en een hoop restaurants. En dat eind jaren 90. Verder is het compleet anoniem te gebruiken, je kunt het kopen en bijvullen met cash zonder enige ID.

Dat Nederlanders bovenmatig op privacy zijn gesteld vind ik een twijfelachtige stelling. Het gebruik van Facebook en Google diensten doet niet onder voor dat van Amerikanen of andere Europeanen.
Reageer
Dat is puur een complexiteit mbt. de technische implementatie die wij hier in elkaar geflantst hebben, en niet zo zeer hoe het systeem door een persoon gebruikt wordt, dat deel is relatief simpel en gelimiteerd in complexiteit.

Binnen bijv. Japan kan je met je Suica ook op min of meer het gehele openbaar vervoer.. Sterker nog, je kan er zelfs mee afrekenen in winkels etc.!

[Reactie gewijzigd door Arckedo op 4 augustus 2022 21:03]

Reageer
Bizar inderdaad, in London betaal je met telefoon, bankpas of creditcard (ook buitenlandse) dus welk wiel zijn ze hier nou eigenlijk opnieuw aan het uitvinden ?
Reageer
Tegen de tijd dat ze dit geimplementeerd hebben wordt er nagedacht over een €10 per maand abonnement voor de NS voor landelijk reizen en €15 voor landelijk de NS + andere vervoer aanbieders (RET/HTM/...).
Dan kan die hele abonnementen handel op de schop en is de techniek voor niets.
Reageer
dat zal niet snel gaan gebeuren, dat zou een massieve toename van subsidie betekenen , dat geld is er niet eens. De kans dat de systemen van al die maatschappijen goed gaan samenwerken is ook al niet zo groot
Reageer
Er was eens een berekening gemaakt dat onder andere het hele kaartjes systeem, de controles, de poortjes en het onderhoud ervan in feite meer kostte dan dat een gemiddelde rit opleverde.

Aan de andere kant: als alle ov gratis is dan zul je al snel zien dat mensen zelfs in de bus stappen voor één halte en krijgen we één grote puinhoop

Misschien zou enkel een instaptarief een oplossing zijn. Elke keer dat je in een bus stapt 50ct. 2:50 voor een stoptrein en 5 voor een ic Dat maakt in ieder geval het systeem veel eenvoudiger en dus goedkoper
Reageer
Aan de andere kant: als alle ov gratis is dan zul je al snel zien dat mensen zelfs in de bus stappen voor één halte en krijgen we één grote puinhoop
Dat lijkt me sterk, het OV is een hel en daar ga je echt niet in als echt niet hoeft.
Reageer
Overdrijven is ook een vak.
Reageer
Voor de €150+ per maand die een auto kost (aanschaf, onderhoud, brandstof, belasting) zullen velen het er wel voor over hebben.
Zeker met benzineprijzen van €2,50 word het OV al bijna aantrekkelijk (maar momenteel nog steeds veel te duur).

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 augustus 2022 13:26]

Reageer
Het alternatief voor 1 halte met de bus is volgens jou een auto ?

1 halte is iets van 500 meter, dat kan je makkelijk lopen, of anders ga je met de fiets.
Reageer
Denk dat ik de quote gemist heb :X
Reageer
Heb jij de laatste weken nog wel eens getankt? De benzine hier op de hoek kost nu 2.02. En bij de 4 andere stations hier in de buurt is de duurste 2.06

[Reactie gewijzigd door Ortep op 3 augustus 2022 18:31]

Reageer
Tsja....misschien in de uithoek waar jij woont.
Ik heb een auto en rijd zo'n 25K per jaar. Bijna het dubbele van wat de gemiddelde Nederlander rijdt. Maar ik haal het niet in mijn hoofd om een stad als Rotterdam, Amsteram of den Haag of Utrecht in te gaan met de auto. Daar is het OV ideaal voor. Metro's die om de paar minuten rijden en je overal brengen, trams die de vervolg aansluitingen leveren.
Ik ben met het OV in dat soort gebieden vaak sneller dan met de auto. En hou er ekening mee dat je daar een auto ook niet voor de deur kan parkeren. Maar dat die voor een fortuin in een parkeergarage moet op 20 minuten lopen afstand.

Hert OV is niet ideaal, maar dat is de auto ook niet
Reageer
In de stad pak ik veel liever de fiets dan het OV.
Reageer
Hahaha....Ik wil jou wel eens van Rotterdam Alexander naar Rotterdam Albrandswaard laten fietsen. Of van het Beverwaard naar de Spaanse polder. Dan ben je een dikke 45 minuten stevig door aan het fietsen. Op voorwaarde natuurlijk dat je geen verkeerslichten tegen hebt of bruggen hebt die open staan.

Oh ja, en fietsen in een stad is niet leuk. Zeker niet als de straten smaller worden en er ook nog autos zitten.

En dan praten we helemaal niet over dingen als even van Rotterdam naar Den Haag gaan. Dat gaat prima met de metro
Reageer
Tja, de randstad.. sowieso een plek waar je niet wilt komen. Hier in het oosten van het land is het heerlijk fietsen, ook in de stad. En zeker als straks de F35 af is ben je met de fiets veel sneller dan met de auto of OV.
Reageer
Ik kom regelmatig in de Randstad zowel privé en werk en het is inderdaad deprimerend hoe weinig bomen er zijn. En de mensen zijn allemaal chagrijnig. En voor een biertje op een terras vraagt een niet Nederlands sprekende ongeïnteresseerde tuthola 5 euro.
Reageer
Luxemburg heeft nu een jaar of twee gratis OV en daar loopt het vooralsnog prima. Het kan wel :) .
Reageer
NL is alleen flink anders dan Luxemburg, het Nederlandse trein netwerk kan je vergelijken met metronetwerken van andere landen (afstand en frequentie).

T is alleen vrij duur en vol, met gratis maken los je alleen t dure aspect op en maak je de volle treinen voller.
Reageer
Dat werkt alleen voor Nederlanders die niet verder kijken dan hun neus lang is.


De CFL heeft een concessie gekregen met schaduwtol, door middel van allerlei tellingen en geautomatiseerde systemen worden het aantal tweede klas reizigers per jaar vastgesteld, op basis daarvan krijgt een de CFL een bedrag van de overheid dat gelijk is aan een tweede klas ticket per persoon.


Door deze schaduwtol betalen alle Luxemburgers dus voor deze reizen en voor reizen van toeristen, zelfs iemand die nooit in het OV komt betaald nu jouw kaartje.


De prijs per persoon is zelfs hoger dan in het oude systeem, nu maakt dat in Luxemburg weinig uit vanwege het gunstige belasting klimaat.
Reageer
Ik doel meer op de reactie van @i-chat dat gratis OV een puinhoop zou worden en dat valt daar ook best mee. Het financiele aspect voor de overheid heeft daar weinig mee te maken.
Reageer
ik denk dat het effect meevalt, er zijn natuurlijk al hele grote groepen die min of meer gratis of in ieder geval vrij reizen tegen laag tarief hebben, er zouden meer dagjes mensen komen, die geen druk zouden ondervinden om buiten de spits te reizen en dat zou een probleem kunnen worden

de echte problemen zijn dat bij gratis ov er geen prikkel is om te investeren, niet in infrastructuur, niet in veiligheid en dat is lange termijn dodelijk
Reageer
dat is in nederland natuurlijk indirect ook zo, er wordt ongeveer de helft van alle kosten betaald door de belastingbetaler, alle infrastructuur bv, als je de werkelijke prijs zou berekenen zou het waarschijnlijk zou de trein de duurste vorm van transport zijn.

btw luxemburg heeft natuurlijk buiten dat het heel compact is ook het hoogste gemiddelde inkomen van eu
Reageer
Tja, maar als de bus daar vol is gaan ze gewoon lopen :+
Reageer
Dat gebeurd nu al en heeft dus niets te maken met gratis vervoer.
Sterker nog, voor 1 a 2 haltes betalen de klanten "zonder blikken of blozen" €2.49
Als ik dan als chauffeur zeg "duur kaartje voor 300 meter" krijg ik als reactie vaak terug: "ach, ik heb geen zin om te lopen".
Reageer
Misschien zou enkel een instaptarief een oplossing zijn. Elke keer dat je in een bus stapt 50ct. 2:50 voor een stoptrein en 5 voor een ic Dat maakt in ieder geval het systeem veel eenvoudiger en dus goedkoper
Ik heb diverse keren gehad dat mijn stoptrein strandde op een groot station maar ik wel een intercity kon nemen en dan een stoptrein terug. Dat was natuurlijk niet het NS-advies (want de volgende trein zou over 30 minuten vertrekken volgens de dienstregeling, wat de laatste keer overigens niet waar was) dus dan moet je eigenlijk uitchecken bij je omdraaistation en opnieuw inchecken.

Maar, hoe doe je zoiets met een verschil tussen een stoptrein en een IC? Een intercity-upgrade ofzo? Lijkt me een heel gedoe als er een trein uitvalt. Het lijkt me makkelijker om de twee gewoon gelijk te trekken. Het is niet alsof de intercity per se meer geld kost, natuurlijk: ja, hij rijdt doorgaans verder, maar hoeft ook minder vaak te remmen en op te trekken, wat de remmen en motor meer slijt dan het continu draaien van de motor.
Reageer
in lissabon betaal je vast tarief voor bus en tram, metro en trein wel op afstand, de trein is daar spotgoedkoop maar, ondanks poortjes, vrijwel 100% kans dat je kaartje tijdens rit nog een keer gecontroleerd wordt. De buskaartjes zijn wel snel duurder geworden, waarschijnlijk omdat het tarief niet paste bij de gemiddelde reisafstand.

Het ov gratis maken heeft eigenlijk alleen tot gevolg dat vraag niet meer investeringen aanstuurt maar of de mensen, lees politici, die hun hand op de geldkraan hebben investeringen van politieke noodzaak laten afhangen. Je krijgt geen beter ov en zeker niet veiliger ov
Reageer
De €15 die jij noemt is in werkelijkheid op dit moment €389 per maand voor een OV Vrij Abonnement. Ik ben dit jaar met mijn gezin, vier personen, waarvan twee kinderen van 13 en 16, op vakantie geweest met het OV in Duitsland voor €9 per maand. Er moet nog veel aan de capaciteit veranderen voor een dergelijke populariteit die bij de door jou genoemde prijs gaat horen verantwoord is. Ik ben wel enorm voor gebruik van OV.
Reageer
Kleine nuance:
OV Vrij: 362,50
Dal Vrij: 107,90
Weekend vrij: 31,60
Traject Vrij: Afhankelijk van traject
Bron: https://www.ns.nl/nsflex/webshop#/bestelling/producten/6

Je noemt wel een heel goed punt, er zit zo'n bizar groot gat qua hoe duur het is en omdat te verkleinen moeten er veel meer mensen het OV gaan gebruiken. Nou gebruiken veel mensen (in mijn omgeving) het niet omdat het:
[list]
• (Te) duur is
• Vaak kans op vertraging
• (Te) druk in de treinen
• Treinen die regelmatig al niet meer rijden na 23:30.

Allemaal dingen die opgelost moeten worden als ze meer klanten willen krijgen om de prijs dichter op elkaar te krijgen, maarja al deze dingen kosten geld waardoor de kosten alleen maar oplopen.
Reageer
Lekkere vergelijking, een tijdelijke actie.
Reageer
Je zou dan nog steeds je telefoon of horloge kunnen gebruiken om je te identificeren.
Later moeten ov-abonnementen via OVpay met betaalpassen gelinkt kunnen worden. Het bedrijf sluit niet uit dat de uitrol van deze incheckmogelijkheid 'een staartje krijgt tot in 2024'.
Reageer
Je zou dit toch moeten kunnen implementeren dat je abbonementen aan je betaalpas(sen) kan koppelen. Je hebt nu ook dal-abbonementen bij de NS bijvoorbeeld.
Reageer
Hoezo? Ik ga toch geen abonnement nemen als ik nooit de trein neem, maar dus wel misschien 1x eens moet. Laat maar mooi zorgen dat je met je pinpas kunt reizen, de huidige OV kaart is gewoon schandalig en maakt er weinig OV van als je in the middle of nowhere bent en je eens de bus moet nemen, maar geen ovkaart hebt omdat je nog nooit de bus hebt genomen, want die kaarten zijn sowieso ook maar een bepaalde tijd geldig en kun je daarna dus weer geld neerleggen om er 1 te moeten kopen.
Reageer
Wat een gepruts toch. In London werkte dit zo geweldig, hier kunnen we al jaren niet met het OV zonder een verlate dure pas te kopen. Had echt al jaren geleden gefixt moeten zijn!
Reageer
Daar werkt het in de metro en bus voor één stad. Dit geldt voor het hele OV in het hele land. Ik heb liever dat ze hier wat meer de tijd voor nemen dan een flut product uitbrengen.
Reageer
Als het voor 1 stad werkt, kan het ook landelijk ingevoerd worden. Er wonen in london 9 miljoen inwoners + nog alle toeristen. Dus dat systeem zal dan vast ook wel met 17 miljoen inwoners overweg kunnen.

Het probleem in Nederland is voornamelijk alle losse vervoerders en 100.000 uitzonderingsgevallen met kortingen en dat deze met zijn allen voornamelijk niet willen samenwerken of allemaal een dikke vinger in de pap willen hebben.

Wat dat betreft kan dit beter door de overheid worden geregeld met de mededeling: je zorgt maar dat je je systemen aanpast en anders vervoer je maar niemand en nemen we wel iemand anders voor dat traject.
Reageer
Dat flut product kwam 10 jaar geleden uit: OV chip. Sinds dien is het OV zo goed als onbruikbaar voor wie het niet dagelijks gebruikt. 🤷🏻‍♂️
Reageer
Muah, overdrijven kan ook, je kan nog steeds een kaartje eenmalige chipkaart bij de automaat kopen.
Reageer
Voor de trein wel. Voor de rest is dat er niet meer. En die blanco kaart van €7,50 per 5 jaar, met een gezin, voor die ene keer met bus/tram/metro… is gewoon te duur. Dan kun je zelfs in Amsterdam goedkoper parkeren dan dat je het OV pakt 🙄
Reageer
Alleen mis je hier een aantal zaken. Je kan dus in amsterdam 1 uur parkeren voor hetzelfde geld als een blanco kaart, das leuk maar je hebt natuurlijk meer dan 1 uur nodig.
Tevens kan je zo de bus/tram in stappen en vragen voor een kaartje die een paar uur geldig, die kan je gewoon met contant betalen.
En voor de metro zijn er ook '2 uur' en dag kaartjes beschikbaar gewoon bij de automaat.
Reageer
Hele dag parkeren in het centrum kost me €15,- 😉 (laatste keer dat ik er was)
En de laatste keer dat ik vroeg om losse kaarten bestond het niet. Ik mocht plastic gaan kopen en er een tientje per stuk op zetten. Kennelijk is dat dan veranderd, sinds dien nooit meer het OV gebruikt.
Reageer
Ik hoor juist dat het in amsterdam tegenwoordig 7 euro per uur is om te parkeren, hier in Rotterdam ligt het rond de 4 euro per uur. Het zou kunnen dat dit dingen zijn die misschien niet in Amsterdam beschikbaar zijn, maar iedergeval wel in het OV van Rotterdam.

Overigens zijn we het allemaal wel eens dat het OV duur is, maar onbruikelijk is het (imo) zeker niet.
Reageer
Op straat parkeren kost in Amsterdam Centrum 7,50 / uur, maar het kan goedkoper in parkeergarages, die zijn niet van de gemeente (bijv parkingcentrumoosterdok.nl). Verder hebben de P+R rondom de stad meestal aantrekkelijke tarieven (na 10:00 maar €1/day, plus goedkope tram/metro retour tickets naar het centrum).
Reageer
Dat soort P&R dingen zijn wel erg prettig. In Den Bosch heb ik er kennis mee gemaakt: €3 a 4 per dag om te parkeren en dan is je parkeerkaartje ook je bus ticket. Die bus was vervolgens elektrisch en de chauffeur reed nog best rustig. Dus ik was blij :) Mogen ze op meer plekken toepassen.
Die grote parkeerplekken zijn ideaal om zonnepanelen overheen te leggen. Auto's staan in de schaduw, elektrisch busje kan opladen.
Reageer
Hele dag parkeren in het centrum kost me €15,- 😉 (laatste keer dat ik er was)
En dat was 20 jaar geleden?
Reageer
Jaar of 3 a 4? Geen idee wat een dag in oosterdok nu kost.
Reageer
Anderhalve euro per jaar lijken mij de kosten niet. Zelfs als je maar sporadisch met het OV gaat.
Reageer
x5 dus 7,50 per jaar (als ik al elk jaar een bus ofzo gebruik met ze)
Dus kan best zijn dat het 1 a 2 ritjes is, a 37,50 aan pasjes...
Best een forse toeslag op je vervoer.
Reageer
Je maakt een foute berekening. De anonieme ov-chipkaart die je koopt is 5 jaar geldig, dus je hoeft alleen om de 5 jaar een nieuwe te kopen. De rekensom is dan 7,50 gedeeld door 5 (kosten per jaar).

Volgens mij is dit wel te doen en die kaart kan je dan vaker gebruiken. Soms zijn er zelfs ook acties en kan je zo'n anonieme kaart iets goedkoper krijgen.
Reageer
Vijf personen. En je moet elk je eigen kaart hebben 😉
Reageer
Heb je niet nodig, je kunt bij in elke concessie in de bus of aan het loket een kaartje kopen. alleen pinnen geen cash.
Reageer
Elke keer een los kaartje kopen is wel iets duurder dan een anonieme of persoonlijke ov chipkaart te kopen.
Reageer
Ik woon in Amsterdam en kan gewoon bij de metro en bus een kaartje kopen.
Reageer
Je kunt voor elk vervoersmiddel losse kaartjes kopen. Vaak zelfs nog een mogelijkheid om een e-ticket (met QR-code) aan te schaffen. Zo heb je voor een paar euro een dagkaart voor het GVB bijvoorbeeld.
Reageer
Je kunt ook gewoon een OV kaart bestellen die aan je bankrekening gekoppeld is. Zonder abonnement. Heb er al jaren één terwijl ik toch echt niet dagelijks met de trein reis.
Tegen de tijd dat die verloopt zal dit systeem hopelijk actief zijn en betalen we gewoon rechtstreeks met de bankpas.

[Reactie gewijzigd door Wolfos op 3 augustus 2022 13:22]

Reageer
Klopt, maar het is werkelijk van de zotte dat je daar een toeslag (€1) voor moet betalen. Zo hadden ze tot 2018 ook de grap dat je moest betalen om JOUW geld, dat nog op de OV chipkaart stond, terug te krijgen op moment dat de kaart was verlopen. Daarvoor wilde ze het ook al helemaal niet teruggeven.
Reageer
Geen verschillen noemen en dan gaan klagen is te makkelijk en eerder gepruts te noemen. Afgezien dat je een stad en een land aan het vergelijken bent heeft het ook een ander aanbod aan vervoersbedrijven, klanten, kortingen en rechten.
Reageer
In Vlaanderen kan dit ook al. Gewoon pas bij de betaalterminal en je hebt betaald voor 1 rit. Makkelijker kan bijna niet.
Reageer
Een andere grote factor is dat, bijvoorbeeld in bussen en trams, SAM-kaarten fysiek vervangen moeten worden door een nieuwer exemplaar welke het betaalverkeer mogelijk maakt. De meeste OV-bedrijven hebben tegenwoordig een nieuwer type OV-chipkaart lezer geïnstalleerd (de zwarte) welke het mogelijk maken om zowel met de OVC, e-ticket als betaalkaart in te checken. Om dat laatste mogelijk te maken moet één van de 3 SAM-kaarten vervangen worden.

Daarnaast moet de boordcomputer geüpdatet worden om het betaalverkeer te coördineren zodat je bij verschillende lezers in één bus kan in en uitchecken.

Bron: zelf zo’n 1200 van die lezers geïnstalleerd en gemonteerd

[Reactie gewijzigd door SAVAGE3 op 3 augustus 2022 13:57]

Reageer
Het moderniseren van het verkeer gaat zo tergend traag in NL!!! Inchecken met pinpas of mobiel wordt al nu jaren over gesproken. Maar elk jaar is er weer een vertraging.

Zelfde met elektrische steps. Ga je naar Frankrijk, Duitsland, Oostenrijk, Noorwegen... zie je daar iedereen mee rondrijden zonder dat het problemen oplevert. Nee wij mogen wachten tot 2023.
Reageer
Het moderniseren van het verkeer gaat zo tergend traag in NL!!! Inchecken met pinpas of mobiel wordt al nu jaren over gesproken. Maar elk jaar is er weer een vertraging.
Al tientallen jaren inmiddels, het was zelfs "HET" verkooppraatje van de diverse ministeries te samen met de financiële sector om mensen aan de pinpas te krijgen. Veel mensen boden n.l. weerstand dus moest er een goede marketting tegenaan gegooid worden. Voordelen als;

- Geld uit de muur trekken.
- Binnen 5 tot 10 jaar alles en overal met je pinpas betalen.
- Pinpas is flexibel en breed inzetbaar voor extra diensten
(abonnementen bij het OV, bibliotheekbezoek, identificatie, passpoort, ponspasje, rijbewijs).

Nadat PIN werd ingevoerd kwam de welbekende Chipknip (flop) waarbij eveneens één of meerdere van bovenstaande voordelen werd genoemd zodat zoveel mogelijk mensen hun betaalpas ging omruilen voor een pas met een chip. Guess what happened?!

Sure, bij sommige zaken zou ik mijn twijfels hebben om op één pas te zetten maar het werd allemaal wel als zodanig aangesmeerd. In de tussentijd zijn we tientallen jaren verder en heeft de gemiddelde Nederlander minstens 3 passen op zak. Lang leve de vooruitgang 8)7
Reageer
Ik vraag me ook altijd af hoe dit soort projecten tot stand komt. Vrij vaak loopt dit stuk op eigenwijze consultantclubs met te weinig kennis, in combinatie met grote bakken beschikbare subsidie.
Terwijl de voor de hand liggende oplossing lijkt dat NS zelf een clubje (interne) IT'ers afvaardigt naar een land waar dit al succesvol is geimplementeerd, en dan gaat shoppen bij bedrijven die exact dat kunnen repliceren, met eventueel wat gewenste aanpassingen.
Reageer
De consultants zijn vaak niet eigenwijs. Dat is meestal de opdrachtgever die met 100.000 uitzonderingen of maatwerkzaken komt op een standaard systeem.
Je roept nu namelijk de NS, maar dat is natuurlijk maar 1 speler. En je zegt "wat gewenste aanpassingen". Dat is het grootste probleem waarom dit soort ict trajecten uit de bocht vliegen en veel duurder worden dan gepland.
Waarschijnlijk zal Connexxion niet willen wat de NS wilt, of met andere bedragen of met andere kortingen. En de RET wilt dan weer wat anders en de GVB weer andere zaken. En dan moet dat standaard systeem aan alle kanten worden aangepast.
En ja, dat kan anders. Je kunt namelijk ook gewoon opleggen dat de bedrijven er omheen hun processen aanpassen aan wat het systeem kan, maar dat willen ze natuurlijk niet.
Reageer
Mee eens dat het niet enkel NS is, maar het probleem zit hem toch wel degelijk in uitbesteden vs zelf ontwerpen. Consultants zijn er niet bij gebaat om een zo simpel mogelijk systeem te bouwen. Sterker nog, hoe meer uitzonderingen, hoe meer werk, hoe hoger de factuur. Dus 3 keer raden wat zij aan zullen raden. Als dit door betrokkenen zelf wordt beoordeeld zal er veel sneller worden gekeken naar opbrengsten vs kosten van alle maatwerk uitzonderingen.
Voeg daar nog extra maatwerk vanwege subsidie eisen aan toe, en voila het perfecte recept voor een project om uit de bocht te vliegen.
Reageer
Nederland en ict, echt waar wat een verschrikking
Reageer
Dat hele OV chipkaart systeem is vooral ingericht dat alle fouten en problemen bij de klant terecht komen. Dan mag je het zelf uitzoeken hoe je de correcte ritprijs betaald door formulieren in te vullen op website.

Hier Arriva dalurendagkaartje vragen bij de chauffeur, pinpas tegen de bus betaalterminal houden, 7,18 euro afschrijven, dan vrijwel heel Noord Brabant door, ook bij Hermes. Zonder gedoe met in- en uitchecken. Is een zichtkaart (soort kassabon). Het kan dus wel handig. Met de huidige OV prijs is het al rendabel als ik naar de dichtbij gelegen stad ga en dan overstap op de stadsbus.

Blijft bizar. Heen en terug van dezelfde busrit kan zo een paar cent schelen op mijn OV chipkaart. Als de GPS kuren heeft is de instaphalte niet gelijk aan de halte waar ik instap. Al twee keer gemerkt dat ik 1 halte extra moest betalen.
Reageer
Dat dit voor Translink een net zo'n groot succes mag worden als de ov-chipkaart.

Dat de reizigers de dupe zijn van het systeem, extra kosten omdat simpele dingen niet aangepast kunnen worden, is uiteraard bijzaak.
Reageer