Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 163 reacties

In Nederland is het aantal Netflix-kijkers in het tweede kwartaal gestegen tot 7 procent, zo meldt Telecompaper op basis van een eigen onderzoek onder consumenten. Daarmee zou het aantal kijkers uitkomen rond een miljoen.

Netflix logoIn het vierde kwartaal van 2013 bekeek 4 procent van de ondervraagde consumenten naar films en series op Netflix. Dit aantal is gestegen naar 7 procent in het tweede kwartaal van 2014, schrijft Telecompaper op basis van een steekproef binnen zijn Consumer Panel. Daarmee lijkt de prijsverhoging van een euro die Netflix in mei doorvoerde voor nieuwe abonnees, waarmee de prijs uitkomt op 9 euro per maand, weinig invloed te hebben op het groeiende aantal kijkers. Netflix profiteert ook van een groeiende naamsbekendheid: in het afgelopen kwartaal kende 86 procent de vod-dienst, tegenover 71 procent in het tweede kwartaal van vorig jaar.

Concurrenten als Pathé Thuis en Videoland Unlimited blijven achter op Netflix. Pathé Thuis, dat alleen losse films en tv-series verhuurt of verkoopt, zag zijn marktaandeel stabiel blijven op 3 procent, al is de naamsbekendheid gestegen van 70 procent naar 82 procent. In het tweede kwartaal van dit jaar had 1 procent van de Nederlanders een betaalabonnement op de onbeperkte streamingdienst Videoland Unlimited. Circa 2 procent gaf aan weleens een film of tv-serie af te nemen bij Videoland.

Netflix-content wordt door 40 procent het meest bekeken op een laptop, gevolgd door 37 procent die een televisie gebruiken waarop een notebook, Chromecast-stick of console is aangesloten. Verder geeft 31 procent de voorkeur aan een tablet of smart-tv. Pathé Thuis wordt vooral via een smart-tv bekeken.

Het gebruik van video-on-demand-diensten laat al enige tijd een stijgende lijn zien. Zo werd in juni uit een GfK-onderzoek bekend dat een derde van de Nederlanders dergelijke diensten gebruikt, waarbij met name all-you-can-eat-abonnementen populair zijn. Bij mensen tussen de 18 en 34 jaar ligt het percentage dat gebruik maakt van vod-diensten het hoogst; 45 procent van die groep zegt ervan gebruik te maken. Inmiddels is ook NL Ziet, een vod-dienst van de commerciële en publieke omroepen, in de lucht.

Update 15:13: Cijfers van onderzoek Telecompaper verwijzen niet naar aantal abonnees, maar totaal aantal kijkers. Artikel daarop aangepast.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (163)

Misleidende titel, een miljoen abonnees is iets heel anders dan dat een miljoen Nederlanders naar Netflix kijken:

Quote Nu.nl:
Het gaat hierbij niet om het aantal Nederlanders dat zelf zo'n betaald abonnement heeft, enkel om het totale aantal mensen dat hier gebruik van kan maken, waarbij ook partners, kinderen en/of huisgenoten meegeteld worden. Dit bevestigt een woordvoerder van Telecompaper aan NU.nl.
(http://www.nu.nl/tech/385...nders-kijken-netflix.html)
Dat ligt niet aan Netflix, maar vooral aan RTL.

Zij zijn degene die ook Netflix zolang hebben tegengehouden (ook in Duitsland)
RTL heeft namelijk de rechten van heel veel series en films. Netflix mag deze niet online zetten.

In de USA is de wetgeving anders en kan dit gemakkelijker.

Maar voor Nederlandse begrippen is het een mooi aanbod.
Juist. Dat maffe alleenrecht op een film/serie is héél vervelend. Nee, ik wil geen RTL kijken of er nog een dienst bij nemen van RTL.

Ik 'sponsor' dan ook vooral Netflix elke maand. Gebruik het niet heel veel, maar vind het op mijn PS4 wel fijn werken.
elke week komt er nieuwe content. Kijk is op http://www.flixfilms.nl/ daar zie je wat de nieuwe toevoegingen zijn voor netflix nederland :)
Geen recent subbed anime :D
nextflix nl = out of date.

Blijf dromenland mensen ik download of kijk via andere kanalen daar hou voorlopig bij tot dat Nederland het zelfde content heeft als de VS.
Ik ga niet wachten tot dat advocaten of omroepen alles vrijgeven.

[Reactie gewijzigd door DarklordLelouch op 22 augustus 2014 10:40]

Nederland zal nooit dezelfde content als US krijgen. Netflix is "legaal" illegaal kun je alles krijgen, dit is echt appels met peren gaan vergelijken.

Vergelijk netflix NL met de diensten van videoland of rtl. Dan zul je zien dat netflix veel breder is ;)
Ik ga niet meer videoland sinds het failliet jaren gelden.
Downloaden of streaming website hebben mijn content waar naar wil kijken :).
betaal meer voor directe toegang tot het VS en meest recente subbed anime ^^.
Leg eens uit wat er aan dit artikel onzin is? Kan het niet dat 1 miljoen mensen netflix hebben dan?
Tsja, je kan een abbo met 5 man delen oid, een miljoen mensen geloof ik wel, maar een miljoen abbo's niet.
Klopt helemaal, quote Nu.nl:
Het gaat hierbij niet om het aantal Nederlanders dat zelf zo'n betaald abonnement heeft, enkel om het totale aantal mensen dat hier gebruik van kan maken, waarbij ook partners, kinderen en/of huisgenoten meegeteld worden. Dit bevestigt een woordvoerder van Telecompaper aan NU.nl.
(http://www.nu.nl/tech/385...nders-kijken-netflix.html)
Het gaat hier over abbonementen, niet over connecties...
Ja, maar ze komen via marktonderzoek aan dat cijfer.
Ik snap al niet hoe ze dit zo krom in het artikel krijgen.. Gaat er dan echt geen belletje rinkelen of is dit toch gewoon bewust gedaan?? Zodra 1miljoen nederlanders een abbonement hebben is het einde zeker zoek en zal ik moeten emigreren.
1 miljoen abonnementen over 16/17 miljoen Nederlanders.

Kortom 1 op de 16/17 mensen heeft een abbo, dat houd domweg in dat er meerdere abbo's zijn per huishouden.

Ja dat lijkt me sterk en wat zou de verklaring zijn van dat het niet zo is, dan hoor ik graag een verklaring waarom mensen meerdere abbo's hebben in 1 huishouden.

En dan kom je nog met meerdere aanbieders die allemaal wat bieden maar ook geld kosten en tel dat eens op per maand, dus nee het zit er echt niet in dat ze een miljoen abonnementen hebben.
Media commercie doet de laatste jaren goed werk, consumenten nemen echt werkelijk alles maar klakkeloos aan, zelfs daar waar een simpel rekensommetje laat zien dat het nooit kan. En laten we eerlijk zijn waarom zelf nadenken als er een app voor is... Dat is de gedachten gang van veel mensen heden tem dage.
Nederland heeft ca. 7 miljoen huishoudens (waarvan 2.5 miljoen eenpersoonshuishoudens). Hoezo is 1 miljoen huishoudens met Nelfix dan met een simpel rekensommetje niet mogelijk?
Ik ben zelf in mijn kennissen kring begonnen met netflix. Na een paar maanden heb ik al meerdere mensen netflix aangeraden. die vervolgens erg enthousiast zijn over de dienst. Ik vermoed dat netflix zeker als er nu al een miljoen abonnees zijn snel een nog veel groter aanbod zal gaan tonen.

En je moet dan wellicht wat langer wachten voordat een bepaalde film of serie te zien is, maar voor die 7,99 die ik betaal kan ik niet zeggen dat het geen waar voor je geld is. Sterker nog ik vind 5 euro betalen bij andere online diensten voor een film kijken behoorlijk veel geld. Ik vermoed dat bij een nog groter en recenter aanbad van netflix je zult gaan zien dat bedrijven als UPC en kornuiten zullen volgen met prijsverlagingen voor films of een breder scala aan series e.d. gaan aanbieden tegen een vast bedrag per maand.

De volgende stap is denk ik dat we straks nog amper tv zenders gaan kijken met zijn allen maar gewoon per maand een bedrag betalen om zelf te kunnen bepalen wat wanneer bekeken wordt en dan zonder die klote reclames iedere 5 minuten.

TV zal in de toekomst in mijn ogen helemaal interactief gaan worden. het nieuws van 6 uur... ik denk dat dat gaat verdwijnen in de toekomst. je kiest gewoon zelf wanneer je het nieuws of een sport programma wil kijken. Je selecteert gewoon NOS nieuws en krijgt de laatste uitzending voor je kiezen die beschikbaar is.

Dit is ook hoe ik TV wil kijken... als ik zin heb in een serie dan moet ik die kunnen kijken wanneer ik wil... niet wanneer de zender vind dat ik hem moet kijken.

En ik denk dat Netflix deze ontwikkeling gaat versnellen. Enige nadeel met concurrentie is weer dat je straks lid moet zijn van 20 diensten om alles te kunnen kijken. En met het huidige rechten systeem worden zulke ontwikkelingen behoorlijk in de weg gezeten.
De volgende stap is denk ik dat we straks nog amper tv zenders gaan kijken met zijn allen maar gewoon per maand een bedrag betalen om zelf te kunnen bepalen wat wanneer bekeken wordt en dan zonder die klote reclames iedere 5 minuten.
He, tof man. Je hebt het over mijn wereld! Daar leef ik al bijna 10 jaar.
Omdat je de ouderen eraf moet halen, die tellen wel mee in de huishoudens maar zaken als dit zie je ze niet snel doen, en dan moet je dus gaan kijken om je heen en je bedenken dat van elke 7 woningen die je voorbij loopt (incl de ouderen/bejaarden) er een abbo moet zijn op netflix.

Hoe groot acht je die kans.
Ik ken hierin de straat (diversiteit aan huishoudens jong en oud) echt niemand die ook maar zoiets heeft en dan zijn dat heel wat meer dan die 7 woningen, hetgeen inhoud dat er een straat verderop zeg maar heel die straat het moet hebben om het weer recht te trekken. Hoe groot acht je die kans.?
Onderschat die oudjes niet hoor: mijn ouders beide 65+ zijn een zeer groot fan en kwamen mij uitleggen hoe mooi het wel niet is.
Sinds wanneer bestaat het gemiddelde huishouden uit 16 a 17 mensen? :?
Volgens dat onderzoek zou 7% vd mensen toegang hebben tot Netflix. Dat is iets anders dan ook daadwerkelijk een abonnement hebben. Zeker omdat Netflix vaak door mensen binnen één huishouden of met meerdere huishoudens wordt gedeeld.

Laat eens 7% van de 7,5m Nederlandse huishoudens een abonnement hebben, dan kom je uit op 525.000 abonnees in NL. Dan wordt de inhoud van dit artikel (en dan voornamelijk de titel) al heel snel onzin.
Mee eens. Ik kom ook op ca 530000. 7% * 16.7 miljoen / 2.2 personen per huishouden. Die 1 miljoen lijkt ook door Tweakers te zijn toegevoegd. Dat getal staat niet in het originele artikel.
Gewoon een proxy gebruiken en je kunt in de UK of VS inloggen. Weet echter niet zeker of het met een NL Netflix account gaat maar met mijn UK Netflix kan ik via een proxy overal inloggen.
Je hebt van die DNS diensten zoals http://www.unblock-us.com/ bijv. waar dat mee kan. Heb je geen proxy server nodig. Je stelt dan gewoon de locatie in die je wilt hebben, kan gewoon met een NL Netflix account.

Alleen heb je dan geen ondertitels, of alleen Engels dus echt ideaal is het ook weer niet.
Ik gebruik zelf gewoon een chrome extensie: https://chrome.google.com...idjaadafnichfpabhfomcebme

Nadeel is dat dit dus alleen voor de PC/notebook geld.

[Reactie gewijzigd door ulTimaS op 18 augustus 2014 12:38]

Yep bij die unblock-us dienst pas je de DNS servers in je router aan en dan werkt het overal, ook op Chromecast etc.

Kost wel geld, $5 per maand ofzo dat is het nadeel.
Op een Chromecast werkt het dan weer juist niet omdat die verplicht verbinding wil maken met de google DNS en je die niet om kunt leiden naar bv. Unblock US.
Op de router het verkeer naar google DNS omleiden naar bvb Unblock US. Werkt perfect, mijn openwrt router doet dit bij mij, en geen problemen meer met de chromecast.
Hmm eigenaardig. Dat heb ik geprobeerd (8.8.8.8/8.8.4.4 omleiden) maar dan geeft mijn Chromecast simpelweg aan dat hij geen contact kan maken met Google?
Ik heb een router met DD-wrt en een VPN daarop ingesteld, werkt perfect met een Chromecast.
Ah dat wist ik niet, lol.

Zo blijf je bezig en zo zie je maar ook Netflix is niet ideaal. Dus beter gewoon zelf downloaden dan kun je zelf bepalen waar je naar kijkt :)
Die verwezen Crhome-extensie is Zenmate. Helaas stopt die binnenkort met 'gratis' accounts en stelt limieten, zie ook hun FAQ https://zenmate.com/faq/.

Netflix via VPN werkt super! Zelf gebruik ik VPN Unlimited, en heb getest met voor VS en VK account. Ook handig voor BBC iPlayer.

VPN Unlimited is nog paar dagen in de sale bij TNW btw https://deals.thenextweb....rotection-more?rid=929025

[Reactie gewijzigd door Jelv op 18 augustus 2014 13:54]

Kan VPN Unlimited ook op een Xbox 360 ingesteld worden?
Volgens mij niet. Je bent verplicht om een app te installeren. Er zijn apps voor iOS, OS X, Windows, Android en Linux, zie ook: https://www.vpnunlimitedapp.com/downloads

[Reactie gewijzigd door Jelv op 18 augustus 2014 14:08]

unblock-us.com wel btw :)
Alleen heb je dan geen ondertitels, of alleen Engels dus echt ideaal is het ook weer niet.
Engels is echt wel ideaal, dan leer je de taal beter (horen en schrijven) en je begrijpt beter de oneliners of taalgrappen omdat die vertaald nooit overkomen.
Ja maar je krijgt ook die ondertiteling voor doven, 'Music playing...' dat soort onzin en dat is weer minder.
Usacces.com voor 15 dollar een jaar lang abo waarmee je gebruik kunt maken van een usa, uk, nieuwzeeland en Australië dns. Aanrader! (nog veel meer regio's in te stellen btw)
Ik heb m'n Ipad met Unblockus ingesteld staan op de US en mijn AppleTV gewoon op Nederland. Ideaal.
Als ik voor een betaalde dienst ook nog die proxy-onzin op moet gaan zetten hoeft het van mij al niet meer en ga ik gewoon door met downloaden.
Je hoeft helemaal geen proxy onzin op te zetten. Het werkt gewoon out of the box op het aanbod waar het voor bedoeld is en waar je volgens de voorwaarden recht op hebt.
Dat je zelf de US content wilt zien en dat het met een simpel trucje ook nog eens mogelijk is, is alleen maar makkelijk.
En als je denkt dat je de nieuwste films en series allemaal op Netflix vindt, not really. Downloaden is voor de ongeduldige mensen nog steeds een oplossing.
vreemd dat het omzeilen van de licentiebeperkingen hier door moderators niet wordt bestraft. Netflix heeft namelijk niet de rechten om in alle landen de amerikaanse content uit te zenden, maar toch mogen hier vlotjes illegale praktijken worden gedeeld.

bij deze: gebruik usenet, daar betaal je ook een laag maandelijks bedrag voor, maar heb je een onbeperkt aanbod en kan je zelf de subs erbij zetten
Ik weet niet hoe veel jij kijkt dan, maar persoonlijk komt er net genoeg content op de Nederlandse Netflix om me voortdurend bezig te houden :)

Maar dit is ook omdat ik veel vrienden heb die ook Netflix hebben waardoor het vaak zo is van: oohh, die film is echt leuk! En als ze dat niet zouden zeggen zou ik die film nooit kijken ^^
Gewoon Netflix kijken via Epicbrowser (gebasseerd op Chrome, maar wel private) en je krijgt de Amerikaanse versie ... mits je de proxy aanzet binnen de browser.
Eens wat betreft het aanbod. Heb m'n abonnement na 1 maand betalen weer stopgezet.
Same here. Zelfs na 2 weken al. En zonder DNS, want kost je weer geld.
Draai alweer een tijdje Plex, my personal Netflix. Op een PC met standby zodat die auto aan en uit gaat.
@NotSoSteady Jou reactie is onzin. Ik ga niet in verdediging van Netflix maar als je dit net na de release had gezegd gaf ik je gelijk. NetflixNL heeft minder aanbod ja, vergeleken met de Amerikaanse maar als je bedenkt dat daar netflix al 10jaar bestaat is het voor Nederland geen slecht begin. Ze voegen wekelijks nieuwe content toe en ook vaker nieuwere films. Elk land heeft ze voor en na delen zo heb je hier top films of series die niet bij de VS te zien zijn. Bovendien kan je een via een vpn toegang krijgen tot netflix van VS UK Zweden etc.. cijfers liegen niet dus er ligt zeker interesse in Netflix

Edit:typo
Edit...was geen reactie op

[Reactie gewijzigd door AltijdLastig op 18 augustus 2014 15:36]

Ben zelf een lid van het eerste uur dat het in NL beschikbaar was, nu bijna een jaar laten nog steeds geen spijt van die keuze. Moet ook zeggen dat veel fabrikanten ook zagen dat netflix een grote jongen zou worden en ze snel applicaties hebben ontwikkeld voor in blurays spelers, smart TV's en meer.

Ben je en netflix kijker, schaf een Chromecast aan wat een verademing
Ben je en netflix kijker, schaf een Chromecast aan wat een verademing
Mijn Panasonic doet het zonder stick prima. De App start wat langzaam op, maar daarna werkt het flitsend.
Jammer dat de mediaboeren nog steeds per regio met rechten werken waardoor je gedwongen wordt om een ietsje illegaal te werken. Het aanbod in Nederland is ruim onder de maat, vooral als je de VS versie gewend bent. En ze zijn vermoedelijk nog bezig met een 25-tal onderhandelingen voor de rest van Europa, waarom kan dat nog steeds niet in 1 keer voor de hele EU?
Voordeel van de Chromecast is dat je het volledig van je tablet/smartphone kan aansturen én dat je stream maar een enkele keer over de WiFi gaat, want de Chromecast pakt zelf de stream op en het is niet een simpele spiegeling van je device.

Zelf vind ik het wel jammer dat het aanbod achterloopt waardoor je soms toch geneigd wordt om te downloaden, maar gelukkig heb ik momenteel nog genoeg te zien met wat er aangeboden wordt. De tijd die ik bespaar met zoeken, downloaden en de ondertiteling vind ik de 7-8 euro per maand zeker waard.

ps: Ik weet dat er mooie oplossingen zijn om het zoeken, downloaden en ondertiteling in te regelen, maar ik kom er niet aan toe om dit in gebruik te nemen.

[Reactie gewijzigd door Deveon op 18 augustus 2014 16:16]

Nadeel van de Chromecast is dat het alleen Wifi is en niet gewoon simpel ook bekabeld gebruikt kan worden...
Voordeel van de Chromecast is dat je het volledig van je tablet/smartphone kan aansturen én dat je stream maar een enkele keer over de WiFi gaat, (...)
Mijn stream gaat zelfs helemaal niet via WiFi, alle apparatuur (m.u.v. tablets en telefoons natuurlijk) is bekabeld. Een veel betere verbinding in mijn ogen. Ik heb na de aankoop van de tv even de WiFi als verbinding staan, maar na twee keer bufferen was ik het al zat. De kabel zie ik toch niet.
Ik van het tweede uur, na een tip van een collega :) en ik heb geen moment spijt gehad van deze 'aanschaf'
Chromecast is inderdaad ideaal, ik heb er 2 (eentje in de woonkamer en eentje in de slaapkamer) en dat werkt als een trein! Niet alleen voor Netflix overigens, ook met Plex werkt Chromecast briljant.
Ik ben in het eerste uur even lid geweest maar vanwege tegenvallend aanbod nu geen lid meer. Vernam wel dat het aanbod beter is geworden. Ik overweeg daarom op kort termijn een nieuwe poging te wagen.

Overigens lijkt het er op dat content van bijvoorbeeld National Geographic niet te zien is op Netflix. Dat is voor mij dan weer een gemis. Never mind, ik ga een nieuwe poging wagen op kort termijn.
Hoe krijg je dan surround geluid op je receiver? Volgens mij geeft je tv namelijk geen surround door via de HDMI ARC (Audio Return Channel)
Gewoon de Chromecast in je receiver prikken.
Ah tuurlijk, dat ik daar niet aan gedacht had :D
Kijk ook altijd via Chromecast. Aanbod is zeker weinig qua (nieuwe) films, gok dat Netflix daar ook niet helemaal voor is, en zou daarnaast ook niet rendabel zijn gok ik. Maar i.c.m. met kinderen, en het feit dat ik nooit series gevolgd heb is er nog genoeg te kijken. Eerst Prison Break helemaal bekeken, en nu zijn we bezig met Breaking Bad :)

Boven zit er wel een USB poort op de TV, maar geeft deze geen stroom. Maar dat lossen we gewoon op met een Accu pack :P
Werkt leuk. Met apps en console. Scheelt weer geld van een bovendien google privacy gevoelig chromecast ding. No way dat ik zo'n ding in huis wil hebben. Met apps en console heb je 't ook helemaal niet nodig.
En dan nog: het aanbod van Netflix is bedroevend. Zelfs inclusief dns aanpassing.
Binnen 2 weken hadden we het thuis al gezien. Gaat 'm niet worden.
Dan is naar mijn ervaring Plex leuker en simpeler. Met ook apps voor alle devices en platformen en geen aparte kastjes meer nodig.

[Reactie gewijzigd door Tweaker1234 op 18 augustus 2014 14:21]

Helaas nog steeds geen ondersteuning in UPC's Horizon Box. Weinig zin om nog een mediaspeler aan te schaffen.
En nog steeds heb ik weinig met Netflix. Teveel series worden pas op Netflix geplaatst als het hele seizoen al is afgelopen, en ik kijk nog teveel series die helemaal niet op Netflix te vinden zijn. Ze hebben nog veel te verbeteren voordat ze een zinnige concurrent zijn voor piraterij.

Bij piraterij staat van elke serie die je maar kan wensen de laatste episode online zodra deze is uitgezonden op TV. En je hoeft maar naar 1 website te gaan om elke serie die je maar kan wensen te vinden. Ik wil best betalen, maar ik wil dan wel exact dezelfde service ervoor terug krijgen. Ik wil niet dat legaal series kijken inhoudt dat ik op 100 diensten een apart abonnement moet afsluiten en vervolgens alsnog 2 keer per week naar Japan af moet reizen. Mijn geld is een betere customer service waard dan dat. Dan ga ik nog liever TPB maandelijks betalen.

Ik neem een Netflix abonnement zodra het zich kan meten met dit soort websites. Dat betekent dat ik de media native kan gebruiken op Linux (geen gedoe met WINE) en dat ik van elke serie die ik kijk de laatste episode op Netflix kan vinden zodra het in land van herkomst is uitgezonden. Netflix bevindt zich nu wat mij betreft nog in de kinderschoenen.

[Reactie gewijzigd door Amanoo op 18 augustus 2014 12:09]

Je verwachtingspatroon is niet realistisch. Betaald VOD zal nooit met downloaden kunnen concurreren, hooguit op gebruiksgemak.
waarom niet? spotify doet dat toch ook? sinds spotify download ik letterlijk nooit meer muziek. waarom kan datzelfde niet voor vod?

het is puur een kwestie van angst: men wil de rechten nog verkopen aan een nederlandse zender, en die wil minder betalen als de serie al op netflix staat waarschijnlijk...
De muziek markt is niet te vergelijken met die van films en muziek. Muziek is relatief goedkoop te produceren en kent weinig rechthebbenden. Series en films zijn peperduur om te produceren en kennen hele legers aan werknemers en rechthebbenden.

De gecombineerde rechten van alle films en series, wereldwijd, en wel zo snel mogelijk na uitgave in een enkel abbo zal neerkomen op enkele honderden euros per maand. Nogmaals, dit wordt grotendeels door de produktiekosten en de omvang van de industrie bepaald.

Ik ben het niet oneens met je wens, ik wil dat ook. Maar het kan niet.
Als idioten gewoon stoppen met ¤15 voor een DVD te betalen en ¤10 om een film van 5 jaar oud te huren op Google Play store dan zou je eens moeten zien hoe makkelijk ze het maken.
spotify biedt niet alle muziek dus zal voor veel mensen ook niet voldoen
Op een paar vastgeroeste idioten als ACDC na hebben ze bijna alles. Die vinden nog steeds dat mensen hele albums moeten kopen vanwege de 'ervaring'.
Ik krijg de indruk dat je een lijst onrealistische requirements opstelt zodat je voor (jezelf en ons) kunt verantwoorden dat je blijft downloaden. Tikkie flauw. Stel jezelf eens wat "waarom" vragen. Waarom moet je eigenlijk alle content hebben? Waarom moet je het meteen hebben?
Ik zelf heb pakweg een uurtje per dag de tijd om TV te kijken en dan is Netflix ideaal, veel teveel om ooit te kunnen afkijken.
Dat doe ik stiekem ook. Het is flauw maar ook ergens wel een beetje realistisch.
Het is jammer dat we ons zelf verwend hebben/ons hebben laten verwennen door een illegaal all-you-can-eat buffet. Het is tegenwoordig volstrekt normaal dat iedereen de laatste episode heeft gezien. Ook bij niet-Tweakers.
Als ik op mijn werk kom en ik heb Suits ofzo niet gezien dan is de kans vrij groot dat ik spoilers hoor. Enkel en alleen Netflix kijken is voor mij te weinig. En de industrie heeft hier geen antwoord op.

Netflix is prima. Prijs/kwaliteit is goed. Het aanbod is laag, maar dat is de prijs ook.
Eigenlijk is deze reactie zeer waar. Ik heb mezelf aangeleerd om maandag, soms nog in de ochtend (ligt er een beetje aan wanneer ik tijd heb, momenteel is het vakantie en gaat dat makkelijk), Last Week Tonight with John Oliver te kijken, dinsdag in de vroege avond mijn anime serie, donderdag was dacht ik altijd The Big Bang Theory, maar die is op hiatus, zelfde geldt voor Doctor Who op zaterdag. En zo zijn er nog enkele series die ik wekelijks kijk, als ze niet op hiatus zijn. En dat wil ik hier doen met honderd abonnementen, waarbij ik de anime serie nog steeds niet legaal kan kijken.

Tja, ben ik verwend geraakt? Waarschijnlijk wel. Ben ik van plan om mijn gewoonten te veranderen? Waarom zou ik? Als Netflix niet naar mijn gewoonten kan cateren heb ik er weinig problemen mee dat zelfstandig op te lossen.
Tot dat illegaal downloaden bestraft wordt... ;)

Nee, ik los het ook wel zelf op als zij het niet oplossen. Heel leuk hoor maar 15 euro voor hbo voor 1 of 2 serie(s) is echt geen optie.
Heel leuk hoor maar 15 euro voor hbo voor 1 of 2 serie(s) is echt geen optie.
Vind ik ook. Maar voor mij is de logische conclusie "dan kijk ik geen HBO series". Ik heb beperkt tijd, die kan ik maar eemaal vullen, als HBO dan teveel geld voor haar producten wil hebben dan zijn zij gewoon niet mijn leverancier van het platte vermaak.
Waarom last hebben van je geweten in zon onwerkbare situatie??? Moet je niet gewoon lekker aan jezelf denken en je van alle gemakken voorzien.. Ik zou me vooral niet schuldig voelen ten opzichte van uitgevers enz.. Moeten ze maar geen exclusief materiaal maken om je weer accounts en andere producten aan te smeren
Teveel series worden pas op Netflix geplaatst als het hele seizoen al is afgelopen
Duh, dat is toch ook de bedoeling. Zodat ik niet een half jaar lang elke week moet wachten op een nieuwe aflevering, maar gewoon lekker in een weekendje een heel seizoen kan kijken. Netflix is voor binge watching.
Tsja, Netflix heeft dan ook een erg goede prijs-kwaliteitverhouding. En dat is waar Nederlanders toch vaak naar op zoek zijn :)
Ik ben erg blij met mijn Netflix-abbo. Al zou het nog veel beter zijn als men wereldwijd het aanbod gelijk kan trekken, het aanbod is nu ook al erg netjes.
Ik baal wel van het feit dat niet alles er staan, Madagascar 2 en 3 kan ik nog niet vinden (onder de nederlandse dan)
qua prijsverhouding, tja, je betaalt inderdaad niet veel, echter persoonlijk vind ik wel dat het voor enige verbetering vatbaar is, bijvoorbeeld de interface, teveel recent watched..
Because you watched huppeldepup...en dan krijg je een rits met andere films
Maar je kijkt bijvoorbeeld 2 films, uhm 1 Madagascar en later eens Open Season...op beide dan een recent lijst waar praktisch dezelfde films in zitten, kan volgens mij wel beter
Dus, hier en daar mag wel aan worden gesleuteld..al met al ben ik wel tevreden, puur voor mijn kleine meid dit aangeschaft. Ik maak mij nu niet meer druk...wat ze nu aan het kijken is...dat was met Youtube wel anders....daar is totaal geen filtering
Kwestie van tijd voor dat alle delen erop staan denk ik. Hetzelfde met de Godfather trilogie.
Groot nadeel vind ik wel dat Netflix in het buitenland nog niet beschikbaar is voor NL abbonees. Wanneer je bijvoorbeeld in Frankrijk op vakantie bent, heb je dus niets aan je Netflix abbo.
Een concurrent als NL Ziet werkt (op bepaalde films na) wel gewoon in het buitenland.
Dat heb ik opgelost met een VPN verbinding, helaas was de wifi niet in staat om voldoende snelheid te genereren.
Ik maak een VPN verbinding naar mijn Synology NAS, en dan ben ik gewoon thuis als ik in het buitenland ben, dan kan buiten NL Netflix ook de Ziggo TV app gebruiken om Nederlandse TV te kijken.
Ik vind het jammer dat als je bijvoorbeeld Terminator 1 hebt gekeken dat deel 2&3 er niet bij staan en deel 4 vervolgens wel.

Zal wel te maken hebben dat bepaalde filmmaatschappijen/uitgevers deel 2 en 3 niet uit willen laten geven op netflix omdat niet elke van deze films door dezelfde gemaakt zijn. Jammer!

Met underworld en resident evil, idem dito

[Reactie gewijzigd door Audione0 op 18 augustus 2014 12:36]

Ik merk dat het omgekeerde mij juist irriteert: Van een film staat bijvoorbeeld wel deel 2 of 3 erop, maar niet deel 1 (bijvoorbeeld All Stars of Paranormal Activity)

Verder vind ik ook de lijstjes met 'Because you watched ... ' te veel overheersen.
Ik selecteer liever gewoon op genre dan op basis van een eerder gekeken film of serie.

Maar goed, de prijs - kwaliteitverhouding vind ik (nu nog) prima. Zou perfect zijn als het wereldwijd hetzelfde aanbod zou worden, maar dat zal nog wel even duren gok ik.
Hier kan ik nog een voorbeeld van geven:

Ik was laatst de Underworld filmserie aan het kijken en vroeg me opeens af waarom ik naar herinneringsbeelden (intro) zat te kijken die ik nog niet eens gezien had. Bleek dat het de derde film, i.p.v. van deel twee. Dus, 1, 3 en 4 zijn er maar deel 2 niet.

Hoe vaag is dat? Welke rare copyright rechten zijn er dat dit soort dingen mogelijk zijn? Echt, EU, ram eens een algemene, Europa brede, copyright regeling door de kelen van je lidstaten heen! Zijn we ook in eens af van dat gezeik dat je Hola of een andere VPN/proxy service moet gebruiken om bij de echt leuke series uit te komen.
Sinds de introductie van netflix in Nederland gebruik ik het dagelijks. Voor zowel mijzelf als mijn partner. Het is een prima platform voor wat betreft TV-series, maar ook een uitgebreid aanbod aan films. Prima ter dagelijks vermaak. Het aanbod aan echte toptitels qua films is wat beperkt, maar daarvoor verkies ik toch de BluRay kwaliteit.

Persoonlijk maak ik gebruik van Hola unblocker om de regionale restricties te omzeilen. Hoewel niet geheel volgens de Terms of Service van Netflix. Het aanbod echter vanuit de Verenigde Staten is voor wat betreft films en series voor mij interessanter dan het Nederlandse aanbod. Maar ook juist via de Netflix van andere landen zijn soms goede titels terug te vinden.

Ik hoop er dan ook op dat met de tijd regio restricties voor dit soort diensten ten einde gaan komen, en het content aanbod gelijk getrokken kan gaan worden. Jammer genoeg zal dat gezien diverse belangenorganisaties nog wel een geruime tijd op zich laten wachten.
Als je zoals ik, NL ondertiteling lastig vind en onnodig, en een groot aanbod meer waardeerd, dan zou ik even een prepaid amerikaanse creditcard aanschaffen voor 20 dollar (bv.) en dan een amerikaanse account aanmaken. Veel groter aanbod. ;)
Naar mijn weten is het gebruiken van een VPN hiervoor al voldoende. De Hola plugin doet het voor mij in ieder geval al. Netflix al je nog even uitleggen hoe het zit als je op "vakantie" bent met je account. Maar vervolgens ben je good to go en heb je een "uitgebreid" aanbod. Ik lift zelf mee op de account van mijn moeder voor haar is het ideaal. Ik zelf vind het aanbod ronduit karig en oninteressant. Doe mij maar een crunchyroll account :)
Een maat van me heeft Netflix en heeft mij nu toegevoegd aan zijn account, waardoor ik nu ook toegang heb tot Netflix. Zouden ze dit dan ook hebben meegenomen in het onderzoek? Want volgens mij hebben ze veel meer gebruikers dan ze hier vermelden :) Het gaat dus om de aantal abo's neem ik aan.

Maar goed, de meeste had ik al gezien dus het aanbod is mijns inziens nog redelijk summier.....Ik zelf zou geen netflix abo nemen iig. Althans nog niet. Het idee is namelijk super.

Steam voor mn games.
Netflix voor mn movies.
Spotify voor mn muziek.

Producenten/fabrikanten beginnen wel te leren iig, dit had al jaren eerder moeten gebeuren ofc.
Dat het jaren eerder had moeten gebeuren ben ik het niet mee eens. De huidige infrastructuur kan het al amper bijhouden, die van jaren geleden al helemaal niet.
Wat een rare uitspraak van je. Hmmm de warez scene kon het wel, maar de legale scene niet? Apart! Heel apart. Misschien ben ik wel cynisch, maar ik denk dat de film- en muziekindustrie echt niet blij zijn met het inleveren van marges op CD's of DVD's en daarom nooit hebben geinvesteerd in tools als steam, netflix of spotify. Vandaar de kunstmatige hoge prijzen op internet. Ik moet zeggen ook daar lijkt nu verandering in te komen.

En beetje een rare uitspraak dat de huidige infrastructuur het niet bij kan houden. Steam werkt anders al jaren perfect mijns inziens. En YouTube bestaat ook al een flinke tijd. Ik kan nog wel een tijdje doorgaan......
Het verschil zit hem in dat je hier op Tweakers zit, maar de meeste mensen zijn geen groot verbruikers van het Internet. Een hele kleine groep zorgt voor het meeste van de bandbreedte. Met het gemak van diensten als Netflix etc zal deze groep snel vele malen groter worden. Dus ja, er zit nogal een verschil in.

Daarnaast zijn CD's en DVD's vele malen duurder om te produceren en distributeren dan streaming.

Steam staat hier volledig los van. Daar download je eenmalig je game op jouw snelheid en that's it.
en YouTube dan?

Ik heb het idee dat je het internet een beetje onderwaardeert. Dat een KPN roept dat ze het niet kunnen bijbenen zou bijna bewust zijn zou ik zeggen....dan kunnen ze nog hoge bedragen vragen. Ik ben misschien wel cynisch, maar ik denk echt wel dat de industrie eea heeft proberen tegen te houden om meer geld te genereren.

Ja, precies...dat bedoel ik ook te zeggen. CD's en DVD's zijn ook duurder, maar waarom moet ik nog steeds 49,95 betalen voor een game op internet? Die in de winkel ook hetzelfde kost? Juist door dit soort praktijken ga ik cynisch over de industrie denken. Volgens mij konden ze echt wel veel eerder beginnen met dit soort diensten, maar de entertainment industrie heeft daar gewoon een stokje voor gestoken.
Cynisch= niet naief
Dit had ik eigenlijk totaal niet verwacht van Nederland. Ik had verwacht dat men in het dvd tijdperk bleef hangen, en dat alleen de Tweakers hier gebruik van gingen maken. Ik verbaas me er steeds over hoeveel vriend(in)en Netflix hebben. Het is tenslotte ook gebruiksvriendelijk en heeft goede content.

[Reactie gewijzigd door Daan87423 op 18 augustus 2014 11:55]

Ik denk dat je België bedoelt (want in mijn mening staat Nederland meer open voor adoptie van Netflix dan België)
Op wat is deze vreemde bewering gebaseerd?
Wat een raar onderzoek. Als eerste lijkt mij dat het een onderzoek is onder 'lezers van de Telecompaper' de resultaten enorm beinvloeden, deze mensen lijken mij namelijk meer geinterreseert in techniek etc als 'de gemiddelde Nederlander'. Hetzelfde zou bijv gelden als dit onderzoek onder Tweakers bezoekers gehouden zou worden. De groep respondenten lijkt mij dus niet representatief voor Nederland.

Ten 2e, Netflix word het meest bekeken op de laptop. Really?? Ik heb thuis ook Netflix vanaf het eerste uur maar kijk dat toch echt op m'n televisies, native, of via aangesloten console. Zoveel apparaten heb je tegenwoordig een Netflix app voor. Waarom zou je dan (primair) op je laptop kijken.
Al met al zet ik toch echt mijn vraagtekens bij dit 'onderzoek'.
Weet je wel hoeveel studenten op hun kamer gewoon op de laptop kijken? Dat zijn er echt een hele hoop. Ik ken niemand buiten mijzelf die Netflix via een tv kijkt.
ik ken er weer weinig tot geen die het via de laptop kijken.

ikzelf kijk het ook alleen maar via de tv / beamer met surround vind films op een laptop totaal geen beleving
Ik heb het niet eens speciaal om alles te kijken. Ik download nog steeds het meeste.
Netflix is simpelweg voor als ik niets bij de hand heb. Bijvoorbeeld op een station met wifi en dan kijken op de smartphone.
Of om de series te volgen die je ooit gemist heb ;)
Ik heb Netflix voor mijn karma; ik moet een hoop ernaast downloaden, en ik ben bang dat dat nooit goed zal komen. De versnippering van HBO, Netflix, Pathé, etc zorgt voor een deadlock die je ook ziet bij instant messengers: er zijn teveel strijdige belangen om tot 1 portal te komen.
In de tussentijd gebruik ik popcornTime. Tip voor Netflix: kijk eens naar de UI van dit product. Netflix ziet er leuk uit, maar popcornTime is beter. En gratiser.
Ik doe precies hetzelfde. Zolang het zo versnipperd blijft en het aanbod van Netflix in NL laag is zal ik popcorntime blijven gebruiken. Popcorntime is ideaal, ik wacht alleen nog op een Android versie en chromecast support (wat in aantocht is) van de officiële branch van popcorntime.

Ik voel me ook niet schuldig dat ik dit doe. Traditioneel films/series downloaden doe ik haast niet meer (ik weet dat streamen ook downloaden is, maar ik hoop dat jullie snappen wat ik bedoel).
"popcorntTime is beter [dan Netflix]"

Ligt er maar net aan welke fork je gebruikt. Popcorn Time van popcorntime.io bijvoorbeeld werkt op sommige systemen goed, en andere gewoon niet. Op mijn desktop werkt het bijvoorbeeld uitstekend, maar op de desktop van m'n broer -- of ook zijn laptop -- begint de applicatie te haperen zodra je gaat streamen. Je kan het streamen aan VLC over laten, maar dat maakt het hele goede best wel omslachtig. Granted, het is vooralsnog in bèta, maar even betrouwbaar als Netflix is het zeker niet.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True