Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 97 reacties

Apple heeft op zijn website gezet dat Apple Watch begin 2015 uitkomt. Dat geldt voor verscheidene Europese landen, maar Apple meldt niets over Nederland en BelgiŽ. Dat doet vermoeden dat het slimme horloge daar later uitkomt.

Op Apples internationale website staat dat de Apple Watch 'vroeg' in 2015 uit moet komen. Dat ontdekte de Apple-fansite 9 To 5 Mac. Op de lokale websites van verscheidene grote Europese landen wordt eveneens gezegd dat het slimme horloge begin 2015 verschijnt, maar op de Nederlandse en Belgische Apple-sites wordt hierover niets gemeld.

Apple vermeldt op de Nederlandse en Belgische websites slechts dat Apple Watch dit jaar uitkomt, zonder verdere details. Dat had de fabrikant uit Cupertino overigens eerder ook al aangegeven. Het doet vermoeden dat Nederland en België niet bij de eerste landen zitten waar het slimme horloge uitkomt, maar het is ook mogelijk dat Apple zijn website nog niet heeft vernieuwd.

Apple Watch werd begin september vorig jaar voor het eerst aan het grote publiek getoond. Het slimme horloge werkt alleen met de iPhone, om precies te zijn met de modellen 5, 5s, 5c, 6 en 6 Plus. Apple heeft nog niet alle details bekendgemaakt maar wel is duidelijk dat er twee formaten op de markt komen.

Apple Watch

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (97)

Noem me een zwartkijker maar smartwatches zullen geen succes worden zoals ze nu zijn. Het blijft een gadget, iets dat geinig is de eerste paar maanden dat je hem hebt. Het is geen tijdloos ding en is teveel afhankelijk van software updates en apps.

Als horloge is hij naar mij idee waardeloos en dat komt door de batterij die het zo kort uithoud, vaak maar 1 dag. Dat is niks. De kracht van een normaal horloge is dat hij zn werk doet en je er amper omkijken naar hebt. Je wil geen horloge hebben waarbij je weer bang moet zijn of jet het einde van de dag haalt.. dat is echt waanzin.

En wat voegt een smartwatch nu eigenlijk toe?

• Notificaties doorgeven van een smartphone die je in je broekzak moet hebben zitten?
• Stappen tellen? Wow poeh poeh..
• Hartslag meten? Wil je dit nou echt weten gemeten over een hele werkdag?
• Spraakinvoer? Tot nu toe werkt dat op elke device kut en niemand gebruikt dat dan ook.

Gekoppeld aan een mobiele telefoon vind ik smartwatches gewoon niks, zo'n ding moet standalone werken.. en moet je later draadloos kunnen koppelen aan een telefoon of computer.

Notificaties doorkrijgen op te smartwatch betekent dat je toch weer je smartphone moet pakken om te reageren..

Nee nutteloos. Wordt echt niks..
De 'killer app' moet voor horloges nog gevonden worden, denk ik.

Maar het duurt niet lang meer of je tandenborstel draait op Android. In zo'n maatschappij kan een slim horloge zeker van waarde zijn. Hoe precies weet ik niet. Jij ook niet. Apple misschien ook niet. Maar dat is het mooie van technologie: het kan van waarde zijn op manieren dat je het niet verwacht.

In 2007 werd de iPhone geÔntroduceerd, 5 jaar later was de CEO van Snapchat op zijn 22e miljardair. Dat soort dingen verzin je niet. :)
Smart Watches lijken me ideaal voor domotica en dingen als een chromecast aansturen. Bewakingscamera bij je voordeur oproepen, kijken waar je kat uithangt. Het is typisch iets dat geÔntegreerd moet werken met al je andere apparatuur.
Je smartphone is toch veel geschikter hiervoor? Grotere accu, groter scherm.. En ondanks dat een compact apparaatje. Prima voor de bewakingscamera bij je voordeur oproepen of kijken waar je kat uithangt.

Een telefoon is iets wat iedereen nodig heeft... een smartwatch heeft meer nadelen dan voordelen..

Je gaat ook weer een nutteloze race in specs krijgen.. Hierna komt de nieuwe model Apple Watch met meer geheugen, snellere processor, beter scherm etc. .. Een race in specs die de vorige modellen waardeloos maakt. Mede omdat apps steeds beroerder draaien of software incompatible wordt en geen updates krijgt.

Tijd zal het leren... Maar ik zie het niet zitten.
Het mooie van Apple-producten is juist dat het geen race om de specs is. Natuurlijk verbeteren ze de specificaties wel, maar dit is niet waarmee ze doorgaans te koop lopen. Kijk bijvoorbeeld naar de twee meest recente iPhones. Waar loopt Apple mee te koop? Met name Touch ID, de camera en Apple Pay. De A7 en A8 presteren zeer goed en Apple heeft dat ook laten weten, maar als je een willekeurige foto of video op de Apple site bekijkt gaat het daar zelden over.
Ik denk dat de race erg beperkt is. Bij de kracht van mobieltjes lijkt de rek er ook ver uit gezien dat zeker bij de nieuwe mobieltjes de beleving van sneller/beter toch steeds minder wordt. Net zoals bij je laptop was vroeger iedere nieuwe generatie een flinke vooruitgang was, is dit ook veel minder.
Bij deze watches heb ik zo mijn twijfels over welke vooruitgang mogelijk is. De beperking is met name de batterij die gewoon erg klein is qua capaciteit hier geen rek in zit tenzij er iets totaal nieuws uitkomt wat tot op heden nog niet het geval lijkt. Men zou wel een snellere CPU of beter scherm kunnen maken maar de batterij trekt het nu al bijna niet.
Ik deel je mening, daarnaast vind ik het wel even genoeg: desktop, mobiel, tablets, google glass en nu horloges.

Ik persoonlijk vind het juist prettig om je mobiel erbij te moeten pakken als ik een bericht heb. Het gelijk zien op mijn pols haalt voor mij de fun er een beetje uit.

Het zal overigens best een succes kunnen worden hoor, maar voor mij is de toegevoegde waarde tov mobiel miniem, meer een gimmick.
Persoonlijk denk ik dat dit voor Apple (buiten de ťchte Apple fans om) voor het eerst sinds jaren een product wordt dat echt koeltjes ontvangen zal worden. Apple heeft vele miljoenen in dit project gestoken en flink wat mensen aangetrokken waarvan je mag verwachten dat ze verstand hebben van dergelijke wearables.

Maar als ik om mij heen kijk loopt nog steeds niemand echt warm voor een smartwatch.
Ik zie niet hoe Apple deze markt met dit horloge gaat openbreken zoals Apple dat gedaan heeft met de smartphone en tablets.

Het is afwachten natuurlijk, maar ik verwacht dat dit Apples eerste echt launchfail wordt sinds jaren. Het is niet voor niets dat Apple al heeft aangekondigd geen verkoopcijfers bekend te willen maken.

[Reactie gewijzigd door p0pster op 3 januari 2015 09:47]

Vergeet niet dat de eerste iPod (Mac only), de eerste iPhone (geen 3G, geen apps) en de eerste iPad (gewoon een grote iPod touch) ook koeltjes ontvangen werden. Het wordt allemaal pas interessant bij generatie 2/3, nadat de developers er mee aan de slag zijn geweest en de early adopters hun eerste ervaringen hebben.
Exact, maar in de herinneringen van critici waren de iPhone en iPad vanaf dag 1 een verkoopsucces. Dat valt dus behoorlijk mee, de eerste iPhone moest drastisch in prijs worden verlaagd voordat het een hit werd. Ik weet bijna zeker dat hetzelfde gaat gelden voor de Apple Watch, zoals jij zegt zal het vanaf generatie 2/3 echt interessant worden. Waarom?

1. Het softwarefundament en het ecosysteem is dan al gevormd
2. Tegen die tijd zijn chips weer sneller en zuiniger waardoor ze er aantrekkelijker uit zullen zien.
Ik ben ook benieuwd.

Tot nu toe heeft Apple tegen de "analisten" en vele "experts" op tweakers in het keer op keer geflikt.

iPod
iPhone
iPad

Steeds weer werd van alle kanten geroepen dat het niks zou worden omdat het allang bestond en niks nieuws is.

Je geeft zelf al aan dat mensen nog niet warm lopen voor een smartwatch.

Apple is niet voor niets zo laat met iets dat al bestaat. Maar het was wel zeker dat Apple met een smartwatch zou komen, en iedereen springt nu in die markt om een plekje te bemachtigen.

Er is alleen 1 verschil. Apple bouwt zijn eigen os, dat is iets waar anderen niet op kunnen concurreren.

Grote kans dat tegen jouw verwachtingen in Apple wel succesvol is zodra de iWatch uitkomt.

Het komt erop neer dat veel mensen geen flauw benul hebben en maar wat roepen als het om Apple gaat. Zo erg dat als het tegen de eigen logica ingaat er maar 1 conclusie is. Apple is een soort van Sekte en de grote massa volgt blind.

Als dat echt zo zou zijn zou vooral op tweakers weinig Apple gebruikers zijn. Maar er zijn gelukkig ook mensen die zelf hebben ervaren dat Apple wel zeker degelijk spul maken en een fijne gebruikerservaring biedt.

Wat ik wil zeggen is dat je beter kan afwachten in plaats van dingen roepen waarbij Apple weer het tegendeel gaat bewijzen.

Ik zal hem zeker niet gelijk halen. Maar ik ga helemaal niet roepen dat dit waarschijnlijk een flop gaat worden. Iets wat ik over alle andere merken wel durf te roepen.

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 3 januari 2015 12:44]

Aan de andere kant, als mensen niet zonder enige onderbouwing dingen zouden roepen over het succes (of juist niet) van nieuw-aangekondigde producten en af zouden wachten, dan zou het op fora als deze een stille boel worden.. Dat bedoel ik overigens echt niet negatief, het 'meten' van deze onderbuikgevoelens is volgens mij een belangrijk nut van deze reactiepanelen.

On topic, zie ook niet helemaal hoe dit een major succes zal worden, maar het tegendeel is inderdaad al een aantal keer bewezen en een eerste generatie als deze is simpelweg nodig om naar de volgende generaties te komen, dus hoop dat een grote groep early adopters deze (en ook andere merken) smartwatches koopt om het product verder te helpen.. Die groep early adopters van Apple is overigens al groter dan het totale klantbestand van veel andere fabrikanten, dus een totale flop zal het niet snel worden denk ik..
Ach ja, dat zei men ook bij de introductie van de eerste iPhone ťn iPad...
Nee, het is algemeen bekend dat je een eerste versie van een nieuw product moet overslaan bij Apple. Dit was met de iPod, iphone en ipad ook het geval.. Vanaf de tweede generatie is het pas echt goed geworden.
Concurrenten hebben ondertussen al ronde modellen. Als dit hem nog steeds wordt, dan is ie dus al achterhaald zodra hij te koop is :-(
Waarom zou hij achterhaald zijn als hij niet rond is. Er zijn ook gewoon vierkante digitale horloges. Als de software en accu gewoon goed dan kan deze smartwatch best prima zijn.
Iedereen zal zijn eigen voorkeur hebben qua vorm. Zelf zou ik eerder voor het 'band' idee gaan van de Samsung Gear Fit of Microsoft band.
Smaken verschillen, natuurlijk. Maar als je 400 Euro neerlegt voor een smartwatch moet je ook slim genoeg zijn om te kunnen toegeven dat iedere release een korte levensduur heeft, zeker gezien de ontwikkelingen op dat gebied de komende jaren. Van oudsher was een horloge een tijdloos (no pun intended) sieraad wat tegelijkertijd ook nuttig was. Een goed horloge van 50 jaar oud is vandaag nog steeds gewild. Ik garandeer je dat deze iWatch over 3 jaar al zo ongelooflijk achterhaald is dat Apple zelf waarschijnlijk al stopt met software updates voor deze eerste generatie. Niemand wilt het ding dan meer hebben (want die nieuwe is zo veel beter!), en daar ligt dan een paar honderd Euro niks te doen.

Als ik voor een smartwatch ga zou ik in ieder geval willen dat het op zowel een iPhone of Android kan werken middels Bluetooth LE of iets dergelijks. Geen koppelverkoop doordat ik het alleen kan gebruiken met een smartphone van hetzelfde merk. En dan mag het ding er ook nog eens slim uitzien; de Kairos (vast vaporware) deed het conceptueel goed door een mechanisch uurwerk te gebruiken met daarnaast ook een digitaal scherm voor de digitale meldingen.

Maar goed, ik ben blijkbaar geen early adopter. Dus ik wacht gewoon een paar jaar op de eerste sensible smartwatches :)
Ik denk dat je een goed punt hebt. Je ziet vooral dat "eerste versies", (denk aan de eerste iPhone, de eerste Macbook Pro Retina, de eerste iPad), toch nog haken en ogen aan zaten en ook vaak redelijk snel werden onthouden van software updates.

Waarbij een iPhone of een Mac een product is wat door de technologische vernieuwingen, logischerwijs binnen 2/3 jaar (iPhone) en 4/5 (Mac) jaar vervangen wordt, is een horloge iets wat sommige mensen vaak voor veel langere tijd dragen. Het punt is inderdaad hoe dat ondervangen gaat worden. Natuurlijk hebben ze er een modieus aspect aangekoppeld, maar het lijkt nog steeds allereerst een stukje technologie te zijn, waar je verschillende smaakjes van kunt kiezen om 'm naar je wens te krijgen. En niet een modieus horloge waar toevallig ook technologie aan hangt. Dat betekent dat je na een aantal updates cycles mooi bedrogen uit kunt komen, als je Watch niet meer geŁpdate kan worden, of niet meer samen werkt met je oude (of nieuwe) iPhone.

Een andere ontwikkeling op het gebied van smartwatch welke ik erg interessant vind, is het juist afwezig zijn van een scherm bij bijvoorbeeld Activitť en NEVO. Beiden prachtige uurwerken die op het gebied van design een stuk mooier zijn dan de smartwatch (al is dat grotendeels smaak-gebonden). Het probleem van batterij-tijd is hiermee wel direct opgelost.

Toch denk ik dat waar Apple met de iPod, iPhone en iPad preciťs op het juiste moment een relatief nieuw product introduceerde toen de markt er klaar voor was, denk ik dat smartwatches (zeker in deze prijscategorie) nog wel een paar jaar verwijderd zijn van een breder draagvlak onder consumenten en voordat niet-earl-adopters §400 (of meer, want het is een vanaf prijs) voor een dergelijk apparaat neer zullen leggen.
is een horloge iets wat sommige mensen vaak voor veel langere tijd dragen.
Zoiets als... is een telefoon iets wat sommige mensen vaak voor telefoneren gebruiken. ?

De doelgroep voor smartwatches lijkt me vergelijkbaar met die voor smartphones: mensen die de nieuwste functionaliteiten waarderen of gewoon lekker meedoen met de laatste trends. Juist deze doelgroep heeft er denk ik weinig problemen mee dat een horloge na 3-5 jaar niet meer goed mee kan.
Het hangt er nog vanaf hoe groot de overlap is tussen de doelgroep smartphone gebruikers en de doelgroep die ik maar even zal omschrijven als bezitters van dure kwaliteitshorloges.

In mijn beeldvorming is een Apple gebruiker trouwens een persoon die gevoelig is voor het design van een product. Of deze groep een designhorloge zal vervangen voor een smartwatch is voor mij echt nog een vraag.

Ik vind het echt moeilijk in te schatten of smartwatches aan zullen slaan. De jonge gebruikers zijn de meest veelbelovende groep. Die hebben het geld voor een kwaliteitshorloge vaak niet over omdat hun smartphone de tijd ook al aangeeft. Om dezelfde reden is het echter de vraag of ze het geld voor een smartwatch over zullen hebben.
Langer gaat een smartwatch sowieso niet mee.. na 2 jaar iedere avond het ding opladen is de accu zover achteruit gegaan dat je al lang een volle dag niet meer haalt. 5 jaar lijkt me hierin dan ook erg voorbarig!
Ik denk dat mensen zich minder snel bedrogen zullen voelen bij een 1ste generatie Apple Watch dan bij een iPhone. De prijs ligt niet enkel lager, het is en blijft een mode product. Toen ik nog horloges droeg droeg ik elk jaar een nieuwe horloge. En vermits het een fashion product is zullen consumenten sneller een nieuwe kopen vanwege de vormgeving dan vanwege de features.

Ik denk niet dat Apple een publiek probeert aan te spreken dat jaren met dezelfde horloge rondloopt. Eerder een modebewust publiek dat er geen graten inziet om jaarlijks een nieuwe aan te schaffen. Hetzelfde principe geldt voor hun luxe versies. Mensen kopen geen Rolls Royce of een Ferrari om daar over 10 jaar nog mee te rijden. Geen probleem voor dat soort mensen om duizenden euro's uit geven aan een gouden Apple Watch.

Ik ben er rotsvast van overtuigd dat Apple wel op het juiste moment komt en het een grote hit word. Wat ik me wel afvraag is hoe lang ze de smartwatch interessant kunnen houden. Want dit lijkt me meer iets op een hype dan bijvoorbeeld de iPhone, iPod, iPad, ...
Een smartwatch koop je ook voor de functionaliteit. Daar zit de waarde in. Een klassiek horloge is wellicht meer waard na 50 jaar, maar je kan 50 jaar alleen maar naar de tijd kijken.

[Reactie gewijzigd door madass op 3 januari 2015 11:39]

Een smartwatch koop je ook voor de functionaliteit.
Als dat echt zo was, kan je net zo goed een telefoon om je pols binden, heb je meer functionaliteit

Nee ben het niet eens met die uitspraak, zolang het aan je lichaam hangt, is het uiterlijk toch wel heel erg belangrijk! misschien wel belangrijker als de functionaliteit imo
Wat ik wil zeggen is dat mensen die het wel kopen, het voornamelijk voor de functionaliteit doen. Dat zijn vaak persoonlijke redenen. Als je niet nodig vind, dan koop je het toch niet?
En bij een ikermishorloge kan zelfs dat na 5 jaar niet meer.
Dat zal van de app makers afhangen. Ik kan geen voorspellingen doen betreft menselijk creativiteit.
Je zal Apple's filmpje gemist hebben denk ik. Het prototype had al diverse andere functies naast het aangeven van de tijd en weergeven van notificaties.
De oude iPhones hebben misschien geen waarde voor de early adopters. Maar worden wel massaal overgenomen door familie of met nog steeds hoge waarde doorverkocht.

Ik zie nu nog steeds mensen met een iPhone 4s rondlopen en ze werken nog steeds inclusief ondersteuning van Apple voor iOS 8 nu 4 jaar later.

Het is juist de complete integratie met iOS / osx dat de producten van Apple zo aantrekkelijk maken.
Dat is iets wat Apple goed voor mekaar heeft.
Een eerste generatie iWatch kan je over 1 of twee jaar dus nog steeds mensen blij mee maken. (Waarschijnlijk wel accu vervangen).

[Reactie gewijzigd door XthinkZ op 3 januari 2015 12:32]

Collega van mij heeft nog een 3GS :D
Die ligt nog verassend fijn in de hand overigens
Koppeling met Android is nutteloos voor de Apple Watch: de code van Watch apps worden door de iPhone uitgevoerd door de bijbehordende iPhone app, de Watch is puur invoer/uitvoer. Apple heeft daar waarschijnlijk voor gekozen omdat een iPhone een veel krachtiger processor heeft dan een Watch kan hebben. Het nadeel is wel het compatibiliteitsprobleem want de iPhone apps, die verantwoordelijk zijn voor het uitvoeren van de code, draaien niet op Android.
Dat maakt het niet nutteloos natuurlijk, je beschrijft alleen redenen waarom het misschien niet heel makkelijk is.. Nutteloos is het zeker niet; Android support zou voor veel mensen nut hebben, al is het maar dat je minder 'locked in' wordt en later de mogelijkheid hebt om voor een Android telefoon te kiezen..

Het probleem dat je beschrijft (weinig processing kracht in de Watch) kan overigens prima ondervangen worden voor een App, zoals bijvoorbeeld Pebble het ook doet.. Apple zal dat nooit doen hoor, daar niet van, maar als ze zouden willen zouden ze (met hun Dev-resources) best een aantal standaard functies via een App beschikbaar kunnen maken in Android en zelfs WP8.
Ik denk dat het compatibel maken met andere systemen zoals Android en WP technisch heel moeilijk is, en ik zie geen goeie reden waarom Apple dat zou moeten doen. Ze proberen hun eigen producten aan de man te brengen, en Android en WP zijn directe concurrenten. Het is niet erg slim om je concurrenten direct in de hand te werken. Als je een Apple Watch wil, dan zul je ermee moeten leven dat je een iPhone moet hebben.
De sterke associatie van smartwatches met bestaande horloges begint meer een handicap te worden dan dat het de producten meehelpt. De hulp moet komen van de gevestigde productcategorie van de horloges. De behoefte aan horloges is er al en het merendeel van de mensen draagt er wel een. Horloges zijn ook wel als wegwerpproduct te koop, maar worden wel meer in verband gebracht met tijdloosheid en duurzaamheid. Een mechanisch uurwerk leent zich hiervoor ook goed. Met het vervangen van een tandwieltje kan het ding weer door. Tandwieltjes die goed uitwisselbaar en genormaliseerd zijn en blijven daarom goed leverbaar.

Een smartwatch kan een gewoon horloge op deze vlakken moeilijk evenaren. Het product is vergankelijk door de elektronica en de ontwikkelfase waarin het zich bevindt. Door de bewuste associatie die smartwatchfabrikanten maken met gewone horloges worden smartwatches door aspirant kopers wel als horloges beoordeeld. Mijn verwachting is dat het niet kunnen voldoen aan criteria als duurzaamheid en tijdloosheid de verkoop van smartwatches zal afremmen.

Een duidelijke ontkoppeling van de horloge productcategorie zou de smartwatch heel wat meer vrijheid kunnen geven. Microsoft lijkt dit gegeven met zijn Band te onderkennen.
Ik begrijp wat je bedoeld. Met het vierkante uiterlijke ziet het er nog steeds teveel uit als een gadget om je pols en juist minder iets dat voor het mainstream publiek aantrekkelijk wordt gemaakt.

Maar een vierkant product hoeft niet achterhaald te zijn. Ze moeten gewoon kunnen aantonen waarom een vierkant scherm meer waarde biedt dan een rond scherm.

[Reactie gewijzigd door Mijndankisgroot op 3 januari 2015 09:24]

Ik denk dat je zal moeten wachten tot hij uit is voor je kan stellen dat het er als een gadget uitziet. Apple kennende zal de afwerking gewoon ongeŽvenaard zijn en andere smartwatches er doen uitzien als gadgets.

Mensen die bekend zijn met horloges en hem in het echt hebben gezien zeggen dat hij er uitziet als een juweel en dat is nu net hoe zo'n horloge er moet uitzien.

Een vierkant scherm is gewoon beter voor dit sort toepassingen omdat je er ook dingen gaat op lezen zoals emails, tweets, tekstberichten. Als je dus 10 regels tekst hebt ga je ook effectief 10 regels tekst zien waar bij een ronde horloge je enkel in het midden de volledige regels gaat kunnen lezen.
Het vreemde in mijn ogen is dan weer wel dat de interface op de iwatch rond lijkt te zijn op de foto. dit past natuurlijk een stuk beter op een rond scherm.

In mijn ogen ziet het er daarom ook veroudert uit. Het is alsof het niet bij elkaar past.

Nog een laatste persoonlijke mening. ik vind hem spuuglelijk. Maar dat moet ieder voor zich weten uiteraard.
Dat is werkelijk een statement van niets! Als je persoonlijke voorkeur schaart onder het kopje "up-to-date zijn" dan zegt dat meer over hoe jij tegen technologie aankijkt dan over de Apple Watch. De ene vind een ronde kast mooi, de ander een rechthoekige. Punt!

Ik vind hem er namelijk erg aantrekkelijk uitzien. Ook al is hij naar jouw mening dus 'achterhaald'. Sinds een paar weken ben ik in het bezit van een iPhone 6. De Apple Watch is een leuke aanvulling, en een smartwatch die ik zeker aan zal schaffen. En voordat je conclusies trekt; nee ik ben geen Apple fanboy. Ik werk al sinds jaar en dag in de reclame industrie en Mac's zijn de 'standaard' (ik ga je echt niet uitleggen waarom). Een volledig pakket, inclusief MacBook, iPad, iPhone, Apple TV en straks dus ook een Apple Watch, gecombineerd met 'de cloud' maakt mijn werk er alleen makkelijker op. Net zoals een volledig pakket van een andere fabrikant het werk makkelijker zou maken.
Als dit hem nog steeds wordt?
Nee,Apple kondigt dit model aan en komt dalijk ineens met heel iets anders 😴
Natuurlijk wordt dit hem.
En waarom is vierkant achterhaald?
Loer maar eens naar de oude LG G Watch, en en dan naar de LG G Watch R. Het is echt lomp versus verfijnd, en juist van Apple zou je verwachten dat ze zich wat meer om verfijning en afwerking zouden bekommeren.
toch blijft het een gadget gehalte houden omdat er nog steeds verbinding nodig is met een smartphone, dus in feite is dit zogenaamde slimme horloge niet meer dan een terminal die wat signalen (hartslag of moet ik beter zeggen polsslag ) door geeft aan de server die dat vervolgens verwerkt ...

Dat geld overigens ook voor Android phones etc.. verder zal de accu duur denk ik nog minder zijn dan een smartphone...

Twee belangrijke punten om er voorlopig niet aan te beginnen zoals al eerder vermeldt op een heel interessant artikel op Tweakers.. De heilige graal voor smarthwatches is nog niet gevonden ! Leuk dat het kan maar voor de rest meer een hoog patser gehaltes.. (en daar bedoel ik alle smartwatches mee )
Ik denk dat het pas interessant worst zodra je ook je smart home kan bedienen en ermee kan betalen. Maar dan nog, je hebt je smart phone eigenlijk al bij de hand, kan je net zo goed die erbij pakken
Je kan er al mee betalen. De AppleWatch heeft NFC en werkt volledig met ApplePay.

Ook had ik ergens gelezen dat het horloge homekit gaat ondersteunen. Dus dat allemaal regelen vanaf je horloge gaat wel goedkomen.
Is dat wellicht gelijk met de aankondiging van de Macbook Air Retina? Of doet Apple dit soort aankondigingen altijd exclusief, voor alleen deze artikelsoort?
Ik denk dat Apple dit apart zal doen omdat ze veel focus moeten leggen op de Apple Watch. De Apple Watch moet en zal een groot succes worden. Ik verwacht dat ze zo'n MBA Retina dus niet tegelijkertijd op de markt zullen zetten.
Waarom ben je er zo zeker van dat Apples Watch een groot succes zal worden?

Edit: Ik krijg dus een -1 omdat ik een vraag stel? Natuurlijk.

[Reactie gewijzigd door MaroonBeret op 3 januari 2015 18:18]

Zoals Lamba al zegt bedoel ik dat dit is wat Apple wil. Het is het eerste nieuwe product sinds de dood van Steve Jobs dus moet het een succes worden of Tim Cook zal onder vuur komen te liggen.

Het "moet" dus voor de klanten, de aandeelhouders en ook de pers die anders brandhout gaan maken van Tim Cook's Apple
Het "moet" dus voor de klanten, de aandeelhouders en ook de pers die anders brandhout gaan maken van Tim Cook's Apple
Dat zal wel meevallen, Apple presteert beter dan ooit tevoren en in de jaarlijstjes van 2014 scoorde Tim Cook behoorlijk goed.

Desalniettemin is het het eerste post-Jobs product waardoor er wat druk op ligt.
Met "moet en zal" doelt hij waarschijnlijk op de visie van Apple.
De air draait om mobiel en lang gebruik van een laptop - als er een retina display in komt te zitten dan verkort dit de batterijduur aanzienlijk, ik verwacht dit jaar nog geen retina display in een air - tenzij ze iets magisch met de batterij weten te doen.
De air kan nu 10-12 uur (toch?) mee op een accu, 2 uur minder in ruil voor retina lijkt me geen kwaad kunnen.
Gaat feitelijk tegen het originele beleid van Jobs in maar het zou me niet verbazen als het gebeurd. (Komt niet op de markt tot het in alle vlakken op z'n minst iets verbeterd is dan z'n voorganger, maar ja dan kijken we bij de iPad mini 3 maar even helemaal weg)

Die retina schermen in air's komen er iig aan.
Persoonlijk vind ik de Apple watch een mooi ding, maar ja, over smaak valt natuurlijk niet te twisten.

Wat ik eigenlijk nooit begrepen heb, is dat Nederland nooit bij de eerste landen qua release zit. Dit terwijl Nederland in de top 10 van landen zit met het hoogste netto vermogen per inwoner. Wat zou kunnen betekenen dat Nederlanders over het algemeen veel te besteden hebben en de verkoop makkelijker zou moeten gaan.

Bron uit 2013: http://www.allianz.nl/globalwealth

Of is dit een rare gedachte van mij?
Het verbaasd mij eerder DAT Nederland in de top 10 staat dan dat Apple hier nooit als eerste de boel uitbrengt.

Maar deze logica is hetzelfde als dat Samsung en LG vaak hun Android updates als eerste in Polen uitbrengen.

Fabrikanten hebben een logica die alleen hunzelf waarschijnlijk snappen.
Nederlanders kunnen gemiddeld dan wel een leuk netto vermogen hebben, er zijn maar zo weinig Nederlanders. En dus kun je ook maar weinig verkopen in Nederland. En omdat de voorraden relatief klein zijn, is het goedkoper om deze voorraden naar landen te verschepen met meer omzet/inwoners en daar de winst te pakken. Het gaat om volume en dat is er niet in Nederland.
Dat vind ik een goed punt. Zo had ik er nog niet over nagedacht!

Maar dan nog, winst is winst toch?
Anderzijds, ze zitten natuurlijk met een beperkte voorraad.
Winst is winst maar winst is minder winst als er meerdere keren opslag en distributie vanaf moet. Die is in Nederland ook niet gratis natuurlijk.
Een reden in 28 letters:
i18n, l10n

Die paar miljoen mensen die en NL gebruiken en je spul willen is de initieele moeite schijnbaar niet waard. Fabrikanten vergeten dat een gigantisch gedeelte van de bevolking gewoon met EN kan omgaan (lezen/begrijpen), maar dan heb je inderdaad niet de volledige experience.
Waarschijnlijk weten de fabrikanten dat een groot deel van de mensen helemaal niet met een apparaat in het Engels wil omgaan.
Misschien had de Nederlandse vertaler / contentbeheerder van de Nederlandse en Belgische site wel een weekje vakantie en komt de update van de informatie alsnog.
In het artikel staat niks nieuws. Het was al lang bekend dat hij begin dit jaar uitkomt. Dat was al in september tijdens de presentatie bekend gemaakt.

Screenie uit de Apple show van september waarin gewoon duidelijk staat "Early 2015"
http://o.aolcdn.com/hss/s...d7/200933346/aplwatch.jpg
http://cdn.slashgear.com/...09/P9090144-L-800x420.jpg
Lezen is ook een vak: op een hoop internationale Apple sites stond tot nog toe: komt in 2015. Dat is nu voor een aantal landen aangepast naar "begin 2015".
DŠt is nieuws.
Hoezo? Vertel me eens wanneer het voor het laatst is geweest dat een nieuw Apple product slechts in Amerika werd gelanceerd? Het is al jaren zo dat bij de 1e batch meerdere landen zitten. Als Apple in september al zegt begin 2015 dan weet je dat het voor meerdere landen geldt. Het enige nieuws is schijnbaar dat NL er wsl nog niet bij zit, maar zo is het artikel niet geschreven.

[Reactie gewijzigd door ZeroSect0r op 3 januari 2015 09:55]

De iPhone 1 geloof ik..
Dat is inderdaad het nieuws, maar het is in het artikel een beetje moeilijk beschreven.
Uhm, op de aankondiging werd al gezegd dat het "early 2015" was, en volgens mij toonde de website van Apple dat ook al gewoon vorig jaar.
Eerst was alles early 2015 maar nu is er dus en verschil ontstaan. Op nu.nl staat het wat duidelijker: http://nu.nl/gadgets/3965...-pas-later-nederland.html
Lezen is ook een vak: op een hoop internationale Apple sites stond tot nog toe: komt in 2015. Dat is nu voor een aantal landen aangepast naar "begin 2015".
DŠt is nieuws.
Over aankomende upgrades van bestaande producten doet Apple nooit aan vooraankondigingen.
Behalve met de watch, deze is maanden geleden aangekondigd met de release van de iphone 6 en 6+.
Dat zijn dus nieuwe producten. Aangezien daar ook vaak developer steun voor nodig is worden deze een half jaar van te voren aan gekondigd. Zie ook de originele iPhone. De MacPro is een voorbeeld van een upgrade die lang te voren werd aangekondigd, maar dat was waarschijnlijk omdat de Pro al zolang niet was ge-update.
Welke developersteun was er precies nodig voor de originele iPhone? Hij had nog geen app store...
Dat klopt maar Apple zette destijds in op webapps en het geschikt maken van websites (en video) voor de iPhone.
Zolang ze maar met de Apple Watch niet zo lang wachten als met Siri hier (jullie snappen de punt, er is geen Siri in NL).
'Het' punt. Maar inderdaad. Siri in Nederlands zou toch een aangename toevoeging worden zo langzamerhand.
Ik zou een Apple Watch een stuk interessanter vinden als Siri fatsoenlijk zou werken. Dat schermpje is zo klein dat er amper mee te werken valt. Met Siri zou het een stuk makkelijker zijn. Ik kan me voorstellen dat ze landen met Siri voorrang geven.
Mee eens, zo werkt Android Wear ook erg fijn met Google Now en dicteer functie, echter om het volledig te benutten moet het in het Engels helaas.
Ik heb geen ervaring met Google Now, maar ik had juist begrepen dat die ook goed met Nederlands overweg kon?
Ja en nee, dicteren met Google kan al langer dan met iOS, en ja Google Now werkt in het Nederland maar dan zoekt hij informatie net alsof je het gewoon zou typen.

In het Engels wordt het meteen uitgebreider, dan kun je ook commando's geven en afspraken maken, dan is het een echte assistent net als Siri.
Inmiddels tonen alle Europese Apple-sites weer “Available in 2015” (of een vertaling daarvan). De Amerikaanse site toont nog steeds “Coming Early 2015”. Foutje gemaakt in Cupertino?

[Reactie gewijzigd door Ulster Seedling op 3 januari 2015 14:20]

Of er komt een release alleen in Amerika aan. Zoals ze dat ook met andere Product groepen in het verleden gedaan hebben.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True