Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 40 reacties

De dalende inkomsten uit de verkoop van blu-ray- en dvd-titels zijn in het afgelopen jaar gecompenseerd door de sterke groei van video-on-demand-diensten, zo stelt brancheorganisatie NVPI. Daarmee lijkt de markt voor video te stabiliseren in Nederland.

NVPI logo 250pxVolgens de NVPI leverde de verkoop van blu-ray- en dvd-titels in 2014 129,3 miljoen euro op. Dat is een daling van 23 procent ten opzichte van de omzet die in 2013 werd behaald. In totaal werden in 2014 12,3 miljoen schijfjes verkocht, een afname van 21 procent. De NVPI baseert zich daarbij op cijfers van marktonderzoeksbureau GfK.

Ondanks de opnieuw sterk gedaalde verkoop van fysieke media blijven de totale inkomsten redelijk op peil dankzij de groei van video-on-demand-diensten in Nederland, zoals Netflix en Videoland. In 2013 werd nog een omzet van 88,5 miljoen euro behaald uit dergelijke betaaldiensten. De omzet steeg in het afgelopen jaar naar 121 miljoen euro. Dat komt neer op een groei van 36,7 procent. De totale omzet kwam uit op 250,3 miljoen euro, een daling van 2,4 procent ten opzichte van 2013.

Uit de cijfers is verder op te maken dat vooral de verkoop van dvd's jaar op jaar daalt. De omzet uit blu-ray-schijfjes daalt ook, maar aanzienlijk minder snel.

De NVPI spreekt verder de verwachting uit dat de trend van jaarlijks met 20 procent dalende verkopen van fysieke media zal afzwakken. Daarnaast wil de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie dat de Nederlandse overheid het downloadverbod strikter handhaaft. De NVPI geeft wel toe dat ook voorlichting aan consumenten daarbij een belangrijke rol moet spelen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (40)

NVPI = Nederlandse Vereniging van Producenten en Importeurs van beeld- en geluidsdragers

GfK: The GfK Group, established in 1934 as Gesellschaft fŁr Konsumforschung is Germany's largest market research institute.

Die moest ik even Googlen.
Daarnaast wil de brancheorganisatie van de entertainmentindustrie dat de Nederlandse overheid het downloadverbod strikter handhaaft.
Nee stelletje bekrompen, achter de feiten aan lopende regelneuqers!

Je ziet toch dat de totale verkoop zich lijkt de stabiliseren, ofwel dat de consument best wil betalen voor content. Dit moet juist een extra stimulans zijn om het legale aanbod te verbeteren, al dan niet pan-Europees.

*edit spelfout*

[Reactie gewijzigd door rvangestel op 28 januari 2015 16:40]

Als de totale verkoop gelijk blijft dan kun je concluderen dat het downloadverbod geen aanjagende werking op de verkoop heeft. Dat is natuurlijk tegen de verwachtingen in (roze bril verwachting: alle downloaders stoppen meteen en hollen naar de mediamarkt om DVDs te gaan kopen) en daarom gaat de industrie zich afvragen hoe dat komt en dan komen ze er achter dat er nog altijd geen serieuze handhaving was op auteursrechtwetgeving op internet is en gaan ze daarom vragen. De gedachtengang van de industrie is dus niet zo onlogisch.
Niets nieuw, maar naast het zielige aanbod van netflix kijk ik toch de meeste films/series nogsteeds illegaal. Ik ben niet bereid 4 verschillende abonnementen aan te schaffen zodat het aanbod een beetje fatsoenlijk wordt.
Het aanbod van Netflix 'zielig' noemen is lichtelijk overdreven, al is dat jouw mening en die mag jij hebben. Echter is de 'eis' die mensen stellen misschien ook niet helemaal reŽel. Je kunt niet verwachten dat alle content gelijktijdig of hooguit 24 uur na initiŽle broadcast -inclusief ondertiteling- beschikbaar is in alle landen.

Daarnaast is het ook niet reŽel om te verwachten dat er een aanbieder komt waar alle content beschikbaar komt. HBO en Netfilx zullen hun exclusives echt niet gelijk beschikbaar maken op elkaars platform.

Dat gezegd hebbende, zit de contentverbetering vooral in het pan-europees regelen van de rechten op films en series. Aangezien partijen als Netflix nu in elk land afzonderlijk (relatief kleine doelgroepen) rechten moet regelen, wat het geheel onoverzichtelijk maakt, en voor Netflix onnodig duur.

Bovendien zullen er altijd mensen zijn die gratis verkiezen boven goedkoop.
Het aanbod van Netflix 'zielig' noemen is lichtelijk overdreven, al is dat jouw mening en die mag jij hebben.
Als wat ik kijk er niet op staat, dan is het zielig. Meer dan 95% van wat ik kijk staat er niet op.

Qua dat ben ik het met JackJack eens dat ik liever een gezamenlijk platform zie in de stijl van Valve's Steam, maar dan voor series en films. Je betaalt alleen voor wat je aanschaft in plaats van de tijdelijke toegang tot een bibliotheek. Laat mij gerust 3 euro betalen per aflevering van een serie om die altijd beschikbaar te hebben ter download in welk formaat ik kies (zonder daarbij andere formaten buiten te sluiten), zonder DRM. Doe daar nog eens een leuke kortingactie uit als bijvoorbeeld een nieuwe serie/seizoen nog uit moet komen (betaal vooraf, en ik betaal 2 euro per aflevering in plaats van 3) en moet je zien hoe goed dat opeens gaat lopen. :9~

Nogmaals: kijk naar Steam! Er klagen al steeds meer gebruikers (richting hunzelf, niet zozeer richting Valve) dat de aanbiedingen vaak te aantrekkelijk zijn en dat ze meer kopen dan dat zij kunnen consumeren. ;)
Echter is de 'eis' die mensen stellen misschien ook niet helemaal reŽel. Je kunt niet verwachten dat alle content gelijktijdig of hooguit 24 uur na initiŽle broadcast -inclusief ondertiteling- beschikbaar is in alle landen.
Waarom niet? Wij leven in de 21e eeuw. Als het 'illegale' circuit dit kan, dan kan het legale circuit dit ook.
Daarnaast is het ook niet reŽel om te verwachten dat er een aanbieder komt waar alle content beschikbaar komt. HBO en Netfilx zullen hun exclusives echt niet gelijk beschikbaar maken op elkaars platform.
Niet op elkaars, maar wel op een onafhankelijke.
Dat gezegd hebbende, zit de contentverbetering vooral in het pan-europees regelen van de rechten op films en series. Aangezien partijen als Netflix nu in elk land afzonderlijk (relatief kleine doelgroepen) rechten moet regelen, wat het geheel onoverzichtelijk maakt, en voor Netflix onnodig duur.
Dat komt door het 20e eeuwse denken. Bij computerspellen zie je dit gelukkig een stuk minder omdat het om een nieuwer medium gaat.

Televisie is dood. Ik spreek niet meer van TV series, maar van series. Ik kijk wanneer ik wil, niet wanneer iemand het eens besluit om 'het uit te zenden'. Hetzelfde voor films, hoewel ik ook nog wel eens ouderwets de bioscoop bezoek omdat zelfs dat voor mij meerwaarde heeft boven een thuisbioscoop (even erop uit, vrienden mee, etc.).
Bovendien zullen er altijd mensen zijn die gratis verkiezen boven goedkoop.
Die heb je altijd. In plaats om daarover te gaan huilen en te blijven investeren in DRM technieken die niet werken kan je je afvragen hoe je daarmee kan concurreren om zo de massa toch content bij jou te laten kopen. En daarvoor heb je echt niet veel nodig.

[Reactie gewijzigd door The Zep Man op 28 januari 2015 17:22]

dat is leuk als je 1 aflevering wilt zien, of een paar.

Maar ga jij maar friends kijken met 2 euro of 3 per aflevering wordt het een dure serie.(of house).

Ik denk niet dat mensen daar opzitten te wachten.
Anders zou de film afdeling van itunes ook wel wat beter lopen, maar je ziet toch dat mensen meer naar een netflix of iets dergelijks grijpt.

Ik vermaak me anders goed met netflix (en soms de amerikaanse netflix)
Dat gezegd hebbende, zit de contentverbetering vooral in het pan-europees regelen van de rechten op films en series. Aangezien partijen als Netflix nu in elk land afzonderlijk (relatief kleine doelgroepen) rechten moet regelen, wat het geheel onoverzichtelijk maakt, en voor Netflix onnodig duur.
Niet alleen dat, maar je zit ook nog met lopende contracten met de omroepen. De maker van pak m beet CSI kan niet zomaar Netflix distributierechten geven terwijl RTL daar al fors voor betaald. Bij de volgende onderhandelingsronde zal Netflix een stuk groter zijn en kunnen ze meedoen in de onderhandelingen over wie het mag distribueren.
Je hebt natuurlijk een punt

Maar dat wachten op vertalingen vind ik altijd zo een zwak excuus!
Waarom niet te optie ("English only" ofzo) om films/series te kijken die nog niet vertaald zijn? Veel mensen hebben die vertaling niet nodig.

En deze kunnen ze dan nadien nog altijd toevoegen eh, maar dan staat het toch al sneller online.

Net zoals bij XONE (en vele andere gelijkaardige systemen), waarom kunnen ze de Nederlandstalige speciale (!) content niet nadien toevoegen via update/patch.
Het menu enzo is vaak vrij snel vertaald, maar de spraaktechnology ofzo is iets anders natuurlijk (en alsof veel mensen een XONE aanschaffen speciaal hiervoor... leuke extra meer niet)
Wat betreft de vertaling ben ik het met je eens hoor, maar goed, ik gaf alleen aan wat de 'eis' is van veel gebruikers, waarbij ik ook al gelijk aangaf dat deze niet reŽel is. Zelf kijk ik bij voorkeur alles zonder ondertiteling (Engels dan wel). Bij Frans en Duits wordt het al wat lastiger (gaat vaak te snel om het volledig te volgen, maar als ik in een rustige omgeving kijk, kan ik het meeste wel afleiden uit de context). In geval van overige talen heb ik dan toch wel (op z'n minst in het Engels) ondertiteling nodig.
Helemaal eens. Voor je het weet komt moraalridder (oplichter) Tim Kuijk weer voorbij die roept; Ōk ga dat download verbod wel handhaven".

OT; Ik vraag me af of het wel mogelijk is om alle on-line diensten te meten? Meet je ook de on demand service van UPC of streaming services die iemand rechtstreeks in het buitenland inkoopt?
Al zouden ze willen. Het downloadverbod is niet te handhaven. Legale alternatieven is de enige goede oplossing. Ik ben al lang blij dat diensten zoals netflix in opkomst zijn, dat is iig een stap in de goede richting.
Nee stelletje bekrompen, achter de feiten aan lopende regelneuqers!
Je ziet toch dat de totale verkoop zich lijkt de stabiliseren, ofwel dat de consument best wil betalen voor content.
Het is niet de taak van Kuijk om het aanbod te verbeteren. Bij de groep illegale downloaders zullen best nog wel mensen zitten die over te halen zijn een legaal aanbod te gaan gebruiken. Als er dan op termijn niemand meer over te halen valt, zijn dat dus illegale gebruikers. Met de kans dat bij hen strenger gehandhaafd gaat worden.

tevens reactie op G-bird
Zeker niet vreemd, aangezien het gebruik van de streaming diensten zoveel makkelijker is dan fysiek een DVD of BluRay kopen. (Laat staan de moeite om het helemaal in je DVD/BluRay speler te stoppen :+ ).

Tevens het gedoe wat er soms omheen zit met alle waarschuwingen, reclames op de DVDs of soms erger dat je BluRay niet afspeelt of een eeuwigheid nodig heeft om in te laden. Met de VOD diensten heb je zulke ergernissen een stuk minder.

[Reactie gewijzigd door Wyox op 28 januari 2015 16:47]

Niet alleen dat, het heeft ook te maken met het consumptiemodel.

Netflix heeft een all-you-can-eat abonnementsvorm waardoor een consument niet hoeft na te denken hoeveel het kost om een filmpje meer of minder te kijken, terwijl je dat wel heb als je een DVD'tje uit de videotheek of budgetbak wil hebben.

Daardoor is Netflix voor de casual kijker veel aantrekkelijker, want hij hoeft niet meer selectief te zijn over welke film ie nu op zet.
Al kijk jij bij netflix 6x dezelfde film op ťťn dag, maakt ze geen zak uit hoor.... hoezo 1x?


Edit:
Moest een reactie zijn op @olivierh
Nou heeft streamen weer het pluspunt dat als je een film toch maar 1x wilt zien (en dat geld waarschijnlijk voor de meeste kijkers wel) je een stuk goedkoper uit bent.

[Reactie gewijzigd door rvangestel op 28 januari 2015 17:30]

Staat wel tegenover dat je een DVD tig keer kan kijken, maar ook bijvoorbeel (hoewel niet helemaal legaal) eens aan een vriend/vriendin kan uitlenen, en dat er nog steeds genoeg mensen zijn die waarde hechten aan een echt discje met een klein boekje etc.

Nou heeft streamen weer het pluspunt dat als je een film toch maar 1x wilt zien (en dat geld waarschijnlijk voor de meeste kijkers wel) je een stuk goedkoper uit bent.

Dus voor allebij valt wel wat te zeggen, ik denk dat we voorlopig echt nog niet 'van DVD's/Blu-Rays af komen'
Dat veel kijken gebeurt veel door (kleine) kinderen. Volwassenen bekijken een film niet zo heel vaak. Maar ook in dat geval zijn streamingdiensten als Netflix in het voordeel: je kunt onbeperkt kijken, en er is regelmatig wat nieuws bij. En het gebruik is voor kinderen veel makkelijker dan DVD's.
De kosten voor het streamen met bijv Netflix zijn daarbij ook niet heel gek hoog, dat zal vast ook meehelpen. Ik heb zelf met 3 andere ťťn Netflix account, onderaan de streep §3 p.p.
Ik kan in mijn 'dorp' en omliggende dorpen zelfs geen DVD / CD winkel meer vinden.. Ook geen andere winkel welke DVD's of CD's nog verkoopt. Netflix in huis gehaald en probleem opgelost :Y)
Dat ligt er maar helemaal aan waar je woont natuurlijk.
Hier in IndonesiŽ is het Internet toch echt wel veel minder snel, en er is ook nog geen NetFlix. Ook kan je hier op iedere hoek van de straat (minder legale) DVD's kopen met de nieuwste films en games. En zo zullen er nog heel veel mer landen zijn waar dat voor geldt.

[Reactie gewijzigd door HMC op 28 januari 2015 16:52]

Let op de N in NVPI....
De enige blu-ray die ik kijk zijn BD rips op kat.
En 1 van de meest gestreamde programma's in Nederland is Popcorn Time. Ben benieuwd hoe lang het duurt eer der aan de Nederlandse gebruikers boetes worden uitgedeeld, in Duitsland gebeurt dat helaas al.
Deep packet inspection is volgens mij illegaal in Nederland. En Ziggo kan het blijkbaar geen F schelen, in al die jaren nooit wat van gehoord. Dus moet het van de politiek komen om het download verbod te handhaven en volgens mij ligt er geen hond wakker van.

Niet het probleem van Nederland dat Amerika zo veel heeft geÔnvesteerd in de media en entertainment industrie.
Ondertussen is de Nederlandse mediaindustrie ook niet meer te verwaarlozen. Meer dan 20% van de bioscoopomzet komt voor rekening van Nederlandse films.
Ja maar die staan niet in de top 100 van meest gedownloade media ;)

Trouwens voor Nederland is piraterij gunstig. In plaats van geld over te maken naar Hollywood blijft het in de lokale economie.
IPV Walking dead te kopen ben ik met mijn familie uit eten gegaan.
groei streaming video
Lees: komst van Netflix naar Nederland :-)
Ik wil wel eens weten hoeveel stille abbo's netflix nu heeft. Het aantal abbo's dat dus wel betaald wordt maar niet gebruikt. het is een heel klein bedrag dat mensen snel uit het oog verliezen.
ik kan me hierin wel vinden. Ik heb zelf nog nooit blu-ray films gekocht en ook de laatste DVD is alweer van een paar jaar terug. Netflix daarentegen heb ik wel aangeschaft omdat ik het makkelijk vind werken ook al heeft het niet alle films. Ook al kan ik alle films en series prima downloaden, Netflix heeft zijn pluspunten en gemakken en ik denk dat er best veel Netflix-gebruikers zijn met dezelfde mening.
Ik ben het niet helemaal eens met je, netflix heeft geen dingen die een dvd of br zijn meerwaarde geven.

Ik koop nog wel dvd als er een nieuwe xtra disk met making of bijzit enzo. Zo heb ik de Hobbit gekocht (toch 1 dvd per jaar) juist om die extra's.

Dat zijn de dingen die ik mis bij streamen. En ook de voice-over van de makers enzo.

Voor puur de film kijken geen gezeur is streamen heel tof.
"Volgens de NVPI leverde de verkoop van blu-ray- en dvd-titels in 2014 129,3 miljoen euro op"

Nooit geweten dat de markt zo piepklein is, als je telt met ongeveer 10 miljoen potentiele klanten.
Sinds ik een Xboxone en dus een bluray player heb, ben ik weer aan het kopen geraakt. Zelfs de films die ik al lang en breed gedownload heb, koop ik nu opnieuw. Het "hebben" van een film, een tastbaar product, vind ik een heel groot pluspunt. Zeker als het gaat om collector's editions, boxsets etc. Die krijgen een keurig plekje in de kast en dat vind ik dan weer leuk om te zien staan.

Netflix heb ik wel 2-3 maanden uitgeprobeerd, maar ik merkte dat ik er geen gebruik van maakte. Toegegeven, het was net na de lancering, en ik was zwaar teleurgesteld in het aanbod. Dat is nu ongetwijfeld beter, maar ik heb geen behoefte het opnieuw te proberen.

Update: Ik heb even mijn recente aankopen tegen het huidige Netflix NL aanbod gehouden, en geen van allen staat op Netflix. Big Lebowski, Breakfast at Tiffany's, X-Men, Godzilla zijn nou ook niet de meest obscure films

edit:
update

[Reactie gewijzigd door anargeek op 28 januari 2015 17:25]

Het is maar wat je jezelf wijsmaakt natuurlijk. Een mooi doosje om een schijfje met bits en bytes is net zo 'tastbaar' als een harde schijf met dezelfde bits en bytes. Ik heb liever een media player waarin diezelfde 'hoesjes' in een mooi overzicht naast elkaar staan en die ik zo met 1 afstandsbediening allemaal kan afspelen zonder dat ik nog naar een kast moet lopen.

Ik moet zelfs bekennen dat ik nooit een dvd-collectie heb gehad. Sinds divx en snel daarna het betere xvid is het puur downloaden. Nu zou ik dat heel graag legaal willen doen maar dat is simpelweg onmogelijk. En ik wil niet afhankelijk zijn van streams omdat waar ik woon het internet daar te langzaam en te onbetrouwbaar voor is. En bluray schijfjes zijn binnen 300 km amper of niet te vinden. Daar komt nog eens bij dat ik de 100+ HD films in de player nooit had kunnen betalen. We hebben het dan over 1000 tot 4000 euro aan schijfjes. Zo luxe kan ik niet leven van mijn salaris. Torrents zijn daarmee de enige optie helaas.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 29 januari 2015 07:40]

Het lijkt mij dat de meeste mensen af en toe een filmpje koopt, en af en toe naar de bioscoop gaat. Waar ze het van moeten hebben zijn de mensen die geregeld en vaak films kijken. Nou, als je veel blu-ray's wil (kopen en) kijken ben je tussen de §100 en §300 euro per maand kwijt, zeker als je het in een winkel koopt (niet doen dus, tweedehands kopen gaat prima). Dus, de harde kern die bereid is veel geld neer te tellen koopt de meeste blu-ray's. En steeds meer van dat soort mensen stoppen ermee en gaan al dan niet illegaal downloaden omdat het veel goedkoper en makelijker is. Misschien zijn er wel millioenen in Nederland die vrijwel dagelijks illegaal series en films kijkt. Die mensen maken de hele (CD) DVD/blu-ray industrie kapot.
Afgelopen Kerst heb ik mijn DVD speler vervangen door een Bluray speler en nu merk ik dat ik toch wel weer Bluray schijfjes koop. DVD schijfjes had ik al jaren niet meer gekocht. Eigenlijk keek ik voornamelijk naar gedownloade films in 1080p. Maar die zijn meestal toch net iets minder van kwaliteit dan de echte Bluray (tenzij ze 10GB of groter zijn). Sinds ik een UHD TV met upscaling heb, zie ik dat verschil toch wel. Als blurays schappelijk geprijsd zijn, ben ik best bereid ze te kopen. Bij Bol.com heb je bijvoorbeeld ook al redelijk geprijsde recente films op bluray (3 voor 25,-). Daar heb ik ook een aantal series BBC natuurdocumentaires gekocht. Als zo'n hele serie dan minder dan 15 euro kost, koop ik ze toch echt liever dan dat ik ze ga downloaden.

Nadeel van streaming vind ik dat het zo vluchtig is. Ik wil een mooie film of documentaire soms toch gewoon graag "hebben" en niet alleen "kijken".

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True