Afbeelding van opvolgers HTC One M8 verschijnt online

Smartphone-insider EVLeaks heeft een afbeelding online gezet van de vermoedelijke opvolger van de HTC One M8 en een grotere versie daarvan. De toestellen zien er anders uit dan de One M8. Zo heeft de grotere versie een vingerafdrukscanner.

HTC One (M9)-serie volgens EVLeaks (Hima en Hima Ultra)EVLeaks zette de afbeelding op Twitter naast de renders en foto's die hij lekte van eerdere HTC-toestellen. De man achter het account, Evan Blass, zei onlangs al dat op eerdere afbeeldingen van de telefoon een dummy te zien was. Blass heeft er tot nu toe zelden of nooit naast gezeten. Daarbij zat de hardware van de nieuwe telefoon in een case die overeenkwam met die van de One M8 om lekken te voorkomen.

De afbeelding toont dat de kleinere versie een ontwerp krijgt waarbij de stereo-speakers aan de voorkant zijn weggewerkt, aan de uiterste boven- en onderkant. De zwarte rand rondom het scherm, een ontwerpelement dat HTC al jaren toepast, is daarbij verdwenen. De frontcamera zit centraal bovenin, net als bij de recente Desire Eye.

De zijkanten van het toestel lijken afgerond en van metaal te zijn. De render toont niet de achterkant van het toestel. De 'knop' van de grotere versie is vermoedelijk voor een vingerafdrukscanner. De opvolger van de One M8 zou draaien op een Qualcomm Snapdragon 810 met 3GB geheugen, terwijl het scherm een grootte zou hebben van 5" met een resolutie van 1920x1080 pixels. De grotere versie, met de codenaam Hima Ultra, zou een 5,5"-scherm hebben, iets dat gezien de render mogelijk is. De namen van de telefoons zouden One M9 en One M9 Plus worden.

HTC heeft op 1 maart in Barcelona een groot eigen evenement op de planning staan, voorafgaand aan de telecombeurs Mobile World Congress. De verwachting is dat het bedrijf daar de opvolger van de One (M8) zal presenteren.

Door Arnoud Wokke

Redacteur Tweakers

28-01-2015 • 15:21

117

Reacties (117)

117
111
78
0
0
14
Wijzig sortering
Hm, ik heb iets volledig anders gezien bij MKBHD
https://www.youtube.com/watch?v=7hXjxLrDf5I
Dit is al lang achterhaald, HTC heeft decoy's in de markt gestuurd, vooral om de software door providers te testen c.q. aan te passen. Van de HTC's die in jou Youtube links te zien zijn is eigenlijk al duidelijk geworden dat dit niet de definitieve versies zijn ;)
Dat was een porto type! Met waarschijnlijk het binnenwerk van de M9 met een schil.
Iphone 6 zijkant en samsung homebutton, ik zeg FAKE
+ geen Boomsounds
Nou iets waar HTC erg trots op is en mag zijn.
Zitten verwerkt aan de onder en bovenkant, zoom even in.
Ik vrees wel zoals Joostje123 hier zegt dat er niet veel "boom" uit die 2 dunne lijntjes zal komen? dit zou vrij straf zijn maar dat is natuurlijk afwachten! het zou wel jammer zijn want hiervoor staat de htc toch wel wat gekend!
En waarom niet? Die "grill" bij de One (m7 iig) is ook onzinnig. Er zijn maar een paar gaatjes waar daadwerkelijk geluid uit komt. De speaker zit gewoon in de telefoon zelf verwerkt, met een "kanaal" waar het geluid door stroomt naar de grill.
Is bij de M8 niet anders. Daarbij is in het onderste deel ook nog een microfoon verwerkt. Onduidelijk is of dat net als bij de M7 een dubbele membraam-microfoon is, maar ok, dat neemt dus ook ruimte in.
Qua speakers is dat bij de m8 echt wel anders; die uitsparing boven en onder zijn hol en worden gevoed door speakers die die holten gebruiken als klankkast. Kijk maar eens naar de binnenkant.
Het gaat om die grill. Die is voor iets minder dan de helft afgedekt als je goed kijkt.
Ga eens op zoek naar plaatjes online waar je duidelijk de binnenkant ziet...
Ik heb een Nexus 9 en een M7. Ik kan je vertellen dat op bovenstaande render de speakers er hetzelfde uitzien zoals die van de Nexus 9. Echter klinken de speakers van mijn M7 een pak beter dan die van de Nexus 9. Ik heb liever iets grotere 'grills' dan een minder presterende speaker. Het is maar wat je liever hebt :)
Mijn punt is juist dat er bij de M7 maar een paar gaatjes zijn waar geluid uit komt, probeer maar eens af te dekken, je zult zien dat een vingertop voldoende is (+/- halve cm van de notificatie led naar het midden).
Dus de grootte van de grill doet er weinig toe.
Zal er eens op letten. Afijn, ik hoop in ieder geval dat ze net zo goed klinken als op de M7
Gelukkig niet want de bezel van de M8 is gigantisch groot, hoe dunner de randen rond het scherm hoe beter!
Wel BoomSound en volgens de laaste geruchten incl. Dolby!
De Huawei G510 heeft zelfs DTS. Kortom, een beetje marketingbullshit. Met dat Dolby is dat niet veel anders. Ook kun je dat zeggen van Boom-sound overigens. Het is niet dat ze zo fantastisch klinken tov andere telefoons met stereo-speakers. En met een koptelefoon is het alleen positief wanneer je houdt van muziek met zware bas.
Tja het is gewoon een equalizer. Maar daardoor klinkt het geluid wel veel voller dan zonder.
Over de speaker wel. Maar via de 3,5 mm cinch zet ik het altijd uit. Maar zoals ik al zei, als je van muziek houdt waar veel bas in zit, is het wel ok. Maar apart daarvan is het gewoon manipulatie van iets dat anders bedoeld is.
Ik heb dan ook niets met zaken als Beats (afgezien van de prijs) of de Sony XB-serie.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 22:56]

Ben ik met je eens hoor, ik zet het ook altijd uit als ik gebruik maak van de 3,5mm aansluiting of bluetooth audio. Maar voor de speakers is het wel lekker.
Boom-sound mag echt wel een USP worden genoemd. Niet alleen kunnen de speakers zeer hard voor smartphone begrippen, maar blijven ze ook zuiver. Heel veel mensen zijn dan ook vol lof over deze speakers, inclusief ikzelf. Het maakt wel degelijk verschil. Als ik een S5 hoor of een M8... dat verschil hoor je zeker en ook met een Z3.
De vervorming van bass kun je zelf instellen met equilizers. BoomSound is dus echt geen marketingonzin zoals jij zo stellig beweerd.
S5 heeft niet eens stereo-speakers. De Z3 wel. En inderdaad zijn die minder. Maar het is niet zoveel beter dat het daarvoor waard is om een One M8 te kopen. Het blijft aanzienlijk minder dan een goede speaker, en het is eigenlijk ook niet goed genoeg om voor langere tijd mee naar de radio te luisteren oid.

Overigens gaat de speaker van mijn BB Z10 harder, en blijft deze op dat niveau ook zuiver. Is wel mono. Maar qua performance in termen van het voeren van een handsfreegesprek in een rumoerige omgeving doet de Z10 het dus beter.

Ik noem de Boomsound-speakers een marketing ding omdat het gewoon twee luide speakers zijn, en zo bijzonder of nuttig is dat dus niet. Niet op een manier dat je kunt stellen dat je met 'Boomsound' iets bijzonders hebt. Hooguit voor een irritante tiener in de bus.

[Reactie gewijzigd door RaJitsu op 23 juli 2024 22:56]

BoomSound is dus echt geen marketingonzin zoals jij zo stellig beweerd.

Amen, zelf heb ik sinds kort de M8 for Windows en het is onvoorstelbaar hoe goed dat geluid is. Niet alleen bij muziek, maar ook gewoon bellen. Nooit meer last van zachte geluiden bij minder bereik.

Voor mij is dat dus zeker een selling point.
Het zijn geen beats-speakers maar Boomsound. Beats heeft HTC weinig meer mee te maken. Op de M7 en een paar voorgaande toestellen zat wel dat logo erop, maar dat was dus ook een marketingding en had volgens mij betrekking op de output over de koptelefoon. Het lijkt me immers niet dat ze Boomsound en Beats hadden gecombineerd.

Het Beats geluid was, net als de Boomsoud, een geluidsinstelling.
Wel een goede geluidsinstelling overigens. Ik had op mijn HD2 een ROM met een Beats-instelling, en het geluid wordt er voor een telefoon inderdaad beter door. Dat het een nep-instelling is die de werkelijke weergave manipuleert, mag dan wel zo zijn, maar muziek en ook handsfreegesprekken klonken er gewoon beter mee.
Anoniem: 601896 @Kenju28 januari 2015 23:49
Dankjewel voor de info.
De Beats dac van de m7 werd inderdaad als de beste van zijn tijd gezien. In '13 werd gezegd.
In fact the two Beats-powered smartphones offer arguably the best audio quality in the smartphone world right now.gsmarena
THD, ruisniveau's, dynamisch bereik, en stereo crosstalk hadden ze goed voor elkaar.

Maar je ziet wel bij dac's een jaar later dat het niveau al verlegd is. Vooral op het gebied van zuivere frequentie respons is het verschil groot tussen htc m7 en de pp.

In telefoons zitten tegenwoordig dezelfde DACs als in externe koptelefoon versterkers. Wolfson in de Note, blackbird in de PP, dus ik hoop dat in de M9 men ook weer met een grensverleggende DAC komt.
Boomsound zou kunnen in die kleine randjes boven en beneden.
Zijn er geen andere HTC telefoons met Boomsound en zo'n kleine gleuf.

De HTC Desire Eye volgens mij. Correct me if I'm wrong.
EVleaks is anders normaal vrij accuraat dacht ik
Waarom Fake? hierom:
Gisteren zag ik dit langskomen op Phonearena:
http://www.phonearena.com...-current-flagship_id65279
En vandaag een render waarin precies die kenmerken voorkomen:
  • minder zwarte lijst om het scherm
  • nexus 9 stijl speakers
Er is dus waarschijnlijk gewoon iemand aan het photoshoppen gegaan.

[Reactie gewijzigd door eTesselaar op 23 juli 2024 22:56]

EVleaks zit er nooit naast. Betrouwbaarheid van zijn leaks is 100%
Maar hij was gestopt, misschien is zijn twitter account wel gelekt door één of andere mafkees.
Laat maar komen hoor! maar dan wel direct met deze keuze voor de consument, Android of Windows (phone).

Nu waren ze met windows phone aan de te late kant. Hopelijk is dat nu niet het geval!
Iphone 6 zijkant en samsung homebutton, ik zeg FAKE
Wat een domme reactie, de nieuwste Call of Duty heeft elementen uit Counterstrike en Halo overgenomen, dus dat is dan ook fake ? En een Samsung home button ? Dus Samsung heeft patent aangevraagd op een wiskundig figuur ? Dus alle telefoons die de toetsen 1/9 in 2000 zijn ook allemaal nagemaakt ? Schei toch uit. Een home knop onderaan de telefoon is tegenwoordig standaard en die van Apple is rond terwijl die van Samsung vierkant is, lekker boeiend !

De buitenkant vind ik niet zo heel belangrijk zolang het toestel maar lekker in de hand ligt, en niet al te duur is en de specs redelijk zijn voor die prijs. (en niet zoals de iPhone, €600,- voor een telefoon waarop een plaatje met een afgehakte appel staat maar matige specs in zitten) Ook hoop ik dat ze de accu hebben verbeterd.
(en niet zoals de iPhone, €600,- voor een telefoon waarop een plaatje met een afgehakte appel staat maar matige specs in zitten)
was de m8 ook niet 600 euro tijdens de release?
Ik weet dat de M8 nu wel 450 euro is hoor, maar ik dacht dat hij tijdens de release bijna net zo duur als een iPhone was, toch jammer dat je iedereen altijd hoort klagen over de prijs van Apple producten terwijl andere partijen hun producten ook voor veel te veel geld op de markt brengen, echter vind ik partijen als Samsung nog erger omdat hun nieuwe toestellen in een korte tijd uitbrengen waardoor je binnen de kortste keren 550 euro betaald voor een toestel die een half jaar later nog maar 400 is, daar hoor je dan niemand over klagen.. Een iPhone kan je prima MITS goed onderhouden/omgegaan voor nog een aardig prijsje verkopen.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 525104 op 23 juli 2024 22:56]

Als je kijkt hoe snel de prijs van een high end Samsung daalt na de release en wat er op V&A voor een tweedehands gevraagd wordt, zul je zien dat het verschil ongeveer gelijk is aan wat je overhoudt bij de verkoop van je tweedehands iPhone.
Ik heb laatst een HTC M8 gekocht voor dezelfde prijs als waarvoor ik een knappe iphone 4S heb verkocht (rond de 200 euro).

Iphone is wel een stuk prijs vaster.
Ik neem geen HTC meer. M7 zaten de HTC letters scheef op, en probleem met camera die roze gloed krijgt na een tijdje, en een M8 waar de HTC logo's vanzelf vanaf vallen, scherm los laat en de speakers af en toe kraken.
Tja zo heeft elk toestel wel zijn kwaaltjes, de s4 waarvan de rand spontaan barst, de xperia waarbij het glas spontaan barst etc etc
Anoniem: 469228 @xoniq28 januari 2015 21:40
Je hebt wel de hoofdprijs gewonnen als er zowel aan de letters van je M7 én M8 iets mankeert, ik vraag me af hoe vaak dit voorkomt? Zelf heb ik de M7 en die is prima na twee jaar gebruik, geen scheve letters, geen lose scherm en speakers werken ook prima. Collega heeft de M8 sinds release, ook geen probleem mee. Zijn wij nou zo gelukkig of..?

Dat de iPhone veel meer opbrengt dan een andere telefoon zegt eerlijk gezegd niet heel veel, het zegt alleen dat mensen het waard vinden om er een fiks bedrag voor uit te geven, ook al is het een tweedehands (en ouder) toestel. het zegt slechts dat men er vertrouwen in heeft, wat niet per se betekent dat de telefoon beter is.
WTF? Wow, dat jij die toestellen dan ook koopt ...

Zelf geen probleem met m'n m8 (een van de eerste batches, nota bene).
700 euro was die. Maar je kan die wel uitbreiden met een geheugekaartje. Dat zit er bij de iPhone niet bij, en daar betaal je voor iets met een beetje redelijk ruimte uitrusting (32 GB) dis aanzienlijk meer.

Maar goed, het is een gegeven dat de iPhone wat duurder is. Hij is ook erg snel en de body zit meestal ook perfect in elkaar. Dat kun je van HTC's niet zeggen. Ook minder betrouwbaar qua binnenwerk (niet dat de iPhone zo geweldig is, maar HTC is redelijk ruk).

Sony heeft weer problemen dat de waterdichtheid niet gehaald wordt en krakend glas, Samsung vind men weer te plastic, en zo kun je van ieder toestel wel wat vinden wat klote en ruk is.

Uiteindelijk moet je gewoon kiezen voor het toestel dat jou het meeste bevalt op punten die voor jou belangrijk zijn. En wanneer je deze wat vroeger koopt, betaal je er gewoon voor. Dat is altijd zo geweest. De doorverkoopwaarde vind ik zo'n pauperargument.
Samsung nog erger omdat hun nieuwe toestellen in een korte tijd uitbrengen waardoor je binnen de kortste keren 550 euro betaald voor een toestel die een half jaar later
Samsung brengt maar één vlaggenschip per jaar uit per categorie. De Note en de S zijn niet voor dezelfde markten. En je kan het ook als positief zien. Dat je na verloop van tijd een flinke bang for buckratio met bepaalde toestellen hebt en voor een relatief lage prijs een toestel hebt met mooie specs en 2 jaar garantie en waar inmiddels ook de custom ROM-community op gang gekomen is, en alle voor en nadelen bekend van zijn.

Alles bij elkaar denk ik dat de S5 van alle toestellen uit die periode het beste toestel was, omdat deze hardware-technisch het minste problemen had.

Maar als ik nu zou mogen kiezen (destijds koos ik voor de M8), had ik nu waarschijnlijk voor de Z3 gekozen.
Een home knop onderaan de telefoon is tegenwoordig standaard en die van Apple is rond terwijl die van Samsung vierkant is, lekker boeiend !
Niet standaard, je noemt echter precies de 2 merken op die dat hebben...

En die van Samsung was ooit vierkant (de S1), en werd steeds platter, en die op de M9 render hieboven is 1:1 gelijk aan de S5 en Note 3/4...
http://i.list.am/p/89/6392589.jpg
http://o.aolcdn.com/hss/s...57/200922234/P1010610.jpg

Anyway maakt het mij weinig uit hoor, dat is mijn punt niet, hoop dat het een goede telefoon wordt, en HTC weer terug komt uit het dal waar ze zich in bevinden :) En als ze daar de pluspunten van andere telefoons voor combineren, lijk het me een win-win situatie voor de consument :)
Misschien wil je even de moeite nemen mijn andere reactie met meer onderbouwing te bekijken.

In dit artikel op phonearena.com, met grotere afbeelding, is te zien dat de homebutton niet gekanteld is terwijl de telefoon dat wel is. Dit detail alleen al verraad dat de render nep is. Als HTC achter deze render zat dan zou die homebutton ook wel in verhouding kloppen met het toestel.
http://www.phonearena.com...-scanner-included_id65310

Ik zeg verder ook nergens dat Samsung een alleenrecht heeft op deze vorm homebutton. Het lijkt me alleen sterk dat HTC in hun m9 plus een homebutton gebruikt die precies zo gevormd is als die van Samsung's laatste telefoons en tablets. Ik bedoel het kan ook rechthoekig of helemaal rond.

[Reactie gewijzigd door eTesselaar op 23 juli 2024 22:56]

en niet zoals de iPhone, €600,- voor een telefoon waarop een plaatje met een afgehakte appel staat maar matige specs in zitten)
Op welk punt blijven de prestaties van de iPhone 6 achter bij andere smartphone? Van een tweaker zou je toch mogen verwachten dat hardware specs niets zeggen. Als je slecht programmeert is zelfs een triljoen GHz bij wijze van spreken nog niet genoeg.
Waarom FAKE? Je zou dan eerder zeggen dat HTC van alles het beste heeft 'gekopiëerd'.

Verder vindt ik het design wel mooi...
Niet gekopieerd, HTC laat haar eigen toestellen sinds de M7 evolueren.
Ze zijn het principe van een Unibody qua topmodel nooit uit het oog verloren.

Vergeet niet dat de HTC Desire en Desire HD al toestellen waren met en aluminium body.....
Alleen de Desire HD.
Heb zelf nog een oude Desire liggen en die behuizing is zo kunststof als maar kan. :)
Dat is niet waar. Ik heb zelf ook een Desire nog liggen. De randen zijn zeker van aluminium. Alleen het batterijklepje is plastic, wat ik nog niet eens zo erg vond.
Zijkant lijkt anders meer op die van de M8.
De Xperia Z3 had anders diezelfde vormgeving voordat de Iphone6 er was.
Camacha's first law of the internet?
Ik zie een Galaxy Note 4... Jammer dat het aanbod aan smartphones steeds meer een eenheidsworst wordt qua design. Nog maar weinig creativiteit te bespeuren bij de ontwerpafdelingen.

Waar de vlaggenschepen elkaar qua specs nauwelijks ontlopen, consumenten doorgaans eigenlijk niets moeten hebben bloatware, kunnen fabrikanten zich juist onderscheiden als het op het design aankomt. En daar gebeurt eigenlijk niets spannends.

[Reactie gewijzigd door KlaasjeNL op 23 juli 2024 22:56]

Meningen verschillen maar ik zie niet in hoe je een HTC kan vergelijken met een Samsung.
HTC heeft enorm mooie designs versus samsung . . .
Tenzij je de horizontale knop bedoelt op de rechtse. Maar lijkt mij niet dat ze dit gaan toevoegen. HTC heeft al enorm veel modellen geen knop meer daar.
Dat is echt een aanfluiting om hem daarmee te vergelijken en dan druk ik het nog zachtjes uit.... Als er iemand origineel is is het htc toch wel en dit is niet bepaald iets wat op de Note 4 lijkt, integendeel zelfs... Die knop? Ja ook die niet.... Het design is weer nice gedaan als we er even vanuit gaan dat ie ook echt is... Dan heeft hij wel een goed track record, toch zit hij er ook wel eens naast en in dit geval na al die fake posts twijfel ik nog steeds of dit t uiteindelijke design is. Hij kan em wel via htc hebben en die laten echt niet t design meteen zien hoor, ook niet aan hem.... Tis voorlopig dus nog steeds de vraag of dit wel echt is...

Design is gewoon weer nice en ik blijf het zeggen, ookdit is weer 1 van de mooiste smartphones ooit, ook al is dit natuurlijk een smaakding, maar ik weet dat velen t hier wel mee eens zijn want de telefoons van htc zijn de laatste jaren echt mooi...
Ik mag toch hopen dat je reactie sarcastisch bedoeld is. Ik zie een rechthoekig scherm met afgeronde hoeken, aluminium afgeronde zijkanten en een rechthoekige knop. Er is dan ook echt niets spannends of vernieuwends aan dit design. Ik vergelijk het nu met een Samsung, maar ik kan het net zo goed vergelijken met vele andere generieke toestellen van fabrikanten die op safe spelen. HTC heeft dat in het verleden inderdaad wel beter gedaan, maar van de grote merken vind ik dat Sony zich op dit moment het meest onderscheidt.
Bottomline is dat je dit design mooi mag vinden, maar je kunt niet ontkennen dat het weinig vernieuwend is.
Hoop dat de prijs net als het toestel ook mooi zal zijn gezien de huidige prijzen van China phones die steeds beter van kwaliteit worden.
Ik heb mijn twijfels over een "mooie" prijs, aangezien de M8 nu nog steeds rond de 500 ligt...
@upleaks bevestigt dat het hier weleens om de echte design kan gaan.

[Reactie gewijzigd door Fenomeno24 op 23 juli 2024 22:56]

Upleaks is niets vergeleken met EVleaks qua betrouwbaarheid. Het is niet omdat upleaks het zegt dat iets echt is, het is omdat EVleaks iets lekt dat het echt is.
...

De zwarte rand rondom het scherm, een ontwerpelement dat HTC al jaren toepast, is daarbij verdwenen.

...
ik zie op de render anders echt wel een zwarte rand rondom het scherm

ok, aan de zijkanten lijkt hij (vooral bij het rechtse toestel) dunner dan aan de boven en onderkant, maar toch ...

[Reactie gewijzigd door Yucko op 23 juli 2024 22:56]

Normaal gesproken gaat het met name om de onderste rand, die de Max in deze foto wel heeft en de normale niet (waar bij de rechter HTC in staat).
Op plaatje rechts een samsung knop, lijkt me niet. HTC zal waarschijnlijk net als M8 onscreen toetsen voor Home, Recent, Back hebben.

Ziet er verder top uit, maar beter 1 maart afwachten
Dat is een vingerafdruk scanner en geen home knop. De tekst in het artikel klopt niet volgens @upleaks!

edit:
Tekst in het artikel is angepast

[Reactie gewijzigd door Golf2vr6 op 23 juli 2024 22:56]

Nep of niet, het ziet er wel strak uit.
Inderdaad, beetje Huawei-achtig, van elke concurrent iets jatten.
Maar wel goed gejat. :)
Over welk Huawei toestel heb je het dan? Ik kan er zelf niet zo snel op komen.
Als het goede dingen zijn die worden gejat vind ik het alleen maar goed.
Misschien dat een ontwerper het anders ziet, maar als het gaat om een telefoon ben ik een consument.
news flash: huawei kopieert htc one (m7) design... niet andersom.
De render ziet er opzich wel goed uit, al boeit mij persoonlijk die front camera niet zo veel, heb liever goed geluid waar HTC wel goed in is. Ben echt benieuwd waar HTC deze keer mee gaat komen want zit er er op te wachten. Heb de M7 en M8 gehad waar ik al goed tevreden over was op de camera na. Heb nu een Note 4 maar de M9 komt zeker in huis als dit een topper gaat worden :)
Anoniem: 16328 28 januari 2015 15:52
Render links is een doorontwikkeling van de M8. Ze hebben de zwarte randen verkleind. De zijkant lijkt misschien meer op de iPhone 6, maar de M8 had dezelfde rand maar dan met geborsteld metaal waardoor het minder opviel. Wat HTC ook wel eens zou kunnen doen is de merknaam van de voorkant afhalen, dat geeft het toestel een nog mooiere look.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.