Netflix verwacht over 2 jaar in 200 landen beschikbaar te zijn - update

Netflix gelooft binnen twee jaar zijn wereldwijde uitbreiding afgerond te kunnen hebben. Daarvoor zou de videodienst moeten uitbreiden van de huidige vijftig markten naar tweehonderd landen. In 2014 kreeg Netflix er dertien miljoen klanten bij.

De globale expansie binnen twee jaar is sneller dan waar Netflix zelf aanvankelijk op rekende. De dienst denkt wereldwijd uit te kunnen rollen binnen die termijn en toch winstgevend te blijven. "De acceleratie naar tweehonderd landen is grotendeels mogelijk door de enorme groei van internet in het algemeen, waaronder op telefoons, tablets en smart-tv's", aldus Netflix in een mededeling aan investeerders. Voor de enorme markt in China onderzoekt de dienst nog de mogelijkheden, die allemaal 'bescheiden' van aard zouden zijn.

In 2014 kreeg Netflix er in totaal 13,04 miljoen klanten bij. Daarvan waren er 7,34 miljoen van buiten de VS en 5,7 van binnen de VS. Afgelopen jaar begon Netflix zijn diensten in zes aanvullende Europese landen aan te bieden, waaronder Duitsland en Frankrijk. Dit jaar moeten onder andere Australië en Nieuw-Zeeland toegevoegd worden. Netflix heeft 39,1 miljoen klanten in de VS en 18,3 erbuiten. In het eerste kwartaal moet het totaal aantal klanten gegroeid zijn naar 61,4 miljoen, verwacht het bedrijf.

De winst voor het vierde kwartaal bedroeg 83 miljoen dollar, bij een omzet van 1,48 miljard dollar. Omgerekend is dat respectievelijk 72 miljoen en 1,28 miljard euro.

Update, 12.00: Volgens Netflix is piraterij een grote concurrent. De dienst verwijst daarbij naar de populariteit van Popcorn Time in Nederland; een grafiek op basis van zoekresultaten zou de populariteit van de illegale dienst in Nederland aantonen.

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

21-01-2015 • 08:00

108 Linkedin

Reacties (108)

108
106
84
2
0
7
Wijzig sortering
Dat is erg fanatiek, aangezien de wereld momenteel 195 erkende staten bevat (inclusief Vaticaanstad, Liechtenstein, en soortgelijke landen.)
Ik hoop niet dat iemand dit als KPI in zijn bonusregeling heeft staan ;)

Ontopic:
Grote ambities voor een in mijn ogen ook mooie dienst. Echter zeggen ze dat ze zo kunnen groeien omdat internet een steeds hogere penetratiegraad krijgt. Echter betekend het niet dat als je internet hebt, je ook gelijk films kunt streamen, laat staan geld hebt om 120 euro per jaar te besteden aan een paar leuke series.
De prijzen voor hun diensten passen ze natuurlijk aan per land; kijk ook naar de abonnementskosten voor MMO's, die een stuk lager zijn in China. Ook kun je daar per dag betalen ipv per maand.
Kunnen ze op zich simpel fixen. Betaal je €9.99 dan mag je inloggen op de EU servers. Betaal je $9.99 dan mag je inloggen op de US servers.

Kan je nog altijd via een proxy inloggen op de US servers maar lijkt me te veel gedoe om 1.4 euro per maand uit te sparen.
Van Netflix zelf mag iedereen op elke server inloggen.
Laatst wel bericht dat netflix vpns blokkeert en dergelijke, maar elke paar maanden blokkeert Netflix een paar DNS/VPN servers, dat is symboolpolitiek naar de mediamaatschappijen toe.
Bij netflix wel. Bij bijvoorbeeld WoW heb je de US client nodig om in te loggen op de US servers.
Anoniem: 455646
@Carra21 januari 2015 12:42
Dan moet dat wel mogen van die film maatschappijen.
Waar zie je dit dan dat de prijzen verschillen? Dan wordt het wel heel aantrekkelijk om een buitenlands abonement via een proxy af te sluiten zoals ik heb gedaan. Ik betaal elke maand 9.95 dollar ipv 9.95 euro.
Dan ben je op jaar basis toch meer kwijt dan wanneer je gewoon in euro's betaald?
9.95 dollar is 8.61 euro.

Ik zou voor een buitenlands abonnement afsluiten als die dienst veel meer aanbod heeft dan de huidige Nederlandse dienst.
Je rekent verkeerd om, de dienst is in Nederland 9,95 euro, en ik betaal nu dus 9.95 dollar, oftewel 8.61 euro ipv 9.95 euro
Hij bedoelt waarschijnlijk mensen die sinds het begin er bijzitten. Ik betaal namelijk €7,99 per maand nog.
@MrBlueEyes ik betaal ook nog de €7.99 daar zal de misvatting wel vandaan gekomen zijn.

@ Devroet, Klopt verkeerd op gerekend. :p Is het aanbod op de Amerikaanse Netflix zoveel groter dan? Want ik zit bij de Nederlandse versie en daar komen de serie's traag uit vind ik.
Hij is minder kwijt want hij betaalt dus maar €8,61 per maand in plaats van €9,95.
Dat verschil wordt trouwens rap minder door de dalende EUR/USD koers...
Er is trouwens een grote groep Chinezen met geld.
Laatst nog een ambtenaar met een paar miljoen in cash verstopt- verspreid over 7 huizen.
Er zijn staten die een samenvoeging van meerdere landen zijn. VS, VK, Duitsland en als je wat creatief denkt zelfs Nederland.
Dan gaat het in hun thuisland hard met al die verschillende staten.
Alleen hebben ze in het document niet over "states", maar over "countries". Dan gaat die vlieger niet op.
De 200 zullen ze sowieso ook niet halen met niet-erkende staten, omdat sommige erkende staten Netflix zullen gaan boycotten zodra de gaan opereren in niet-erkende staten. Of Netflix moet een KLM/KLM-Asia constructie gebruiken (waarbij KLM-Asia speciaal is opgericht om de PRC niet boos te maken). Inclusief de niet-erkende staten kom je wel boven de 200.

[Reactie gewijzigd door Trommelrem op 21 januari 2015 08:23]

Er zijn idd in totaal 195 landen in de wereld. Dit aantal kan soms wijzigen doordat een land zich bijvoorbeeld opsplitst waardoor er een land bijkomt, dit is echter voor zover ik weet niet voorgekomen "tussen 2014 en nu", maar misschien telt netflix ook niet erkende staten mee?

Misschien 5 fictieve landen, Narnia anyone? 8)7
Maak een speciale "International" dienst, blokkeer die in geen een land, voila: dekking in ieder land met internet dat niet actief Netflix blokkeert.

Dat het een bescheiden dienst wordt volgens hun betekent waarschijnlijk dat enkel series waarmee ze een cheap wereldwijd contract voor kunnen krijgen getoond worden op het internationale abbonement.
Weet niet of Netflix actief is in Schotland of alleen Engeland.
Maar misschien zien ze dat als afsplitsing?
Landen die door een kleiner aantal leden van de Verenigde Naties werden erkend, werden dan ook niet als "algemeen erkend" beschouwd. Landen die niet algemeen erkend waren, maar de facto wel onafhankelijk, zijn opgelijst onder het kopje niet algemeen erkende landen. Micronaties worden niet in de lijst weergegeven.

AUB uit eigen bron!
Uitbreiding naar ander zonnestelsel?
Sinds Netflix in België beschikbaar is ben ik er een ferfente gebruiker van, het enige wat mij een beetje tegen de borst stoot is dat ze hun content niet meer up-to-date houden. Bv. ze maken "reclame" met de eerste LOTR film, je zou dan denken dat ze alle 3 beschikbaar zijn in hun bibliotheek, maar dat is dus niet.. je kan enkel de 1ste film bekijken. Dit zie je bij nog andere film series, bv. Terminator 3, maar geen 1 en 2. Ook bij sommige series, bv Family Guy enz. .. is niet alle content beschikbaar.

Ik weet niet of het aanbod in de VS hier een stuk beter op is, maar mij lijkt Netflix zich iets meer toe te leggen op serie's dan op films .. wat ik dan wel een beetje jammer vind. Maar de serie's die ze aanbieden en zeker de Netflix originals die zijn echt wel top!

Wat ook wel een grappig gegeven is... zet je de taal van je BE account in't Engels, dan krijg je dus meer content beschikbaar.. toch wel een beetje vreemd als je het mij vraagt.

[Reactie gewijzigd door imp4ct op 21 januari 2015 08:52]

Dat vind ik ook altijd jammer. Als je één of twee seizoenen van een serie bekijkt, wil je de rest ook zien. Dat lijken ze nog niet echt in te zien bij Netflix. Voor de rest is het wel top hoor, maar ontbrekende seizoenen is toch wel vervelend, omdat je dan weer moet downloaden als je de rest wilt zien.

Wat nou juist niet de bedoeling is van een legale streamingsdienst. Zal met licenties te maken hebben, maar in principe werken de maatschappijen dus illegaal downloaden op die manier (deels) weer in de hand. Hebben ze dat nou zelf niet door?
Maar geef het een paar jaar. Hetzelfde was ook bij Spotify. Grote mainstream bands waren niet te vinden. Daar begint verandering in te komen. Dat bepaalde series en seizoenen niet volledig erop staan komt door het idiote distributie netwerk. En die tussenpersonen zien Netflix terecht als een bedreiging. Wanneer Netflix dominant genoeg is zal worden de tussen personen weggebonjourd.
^^ Dit.

toegevoegd: Met de verdere uitrol zal Netflix een steeds serieuzer partner voor productiehuizen worden. Grote kans dus dat deze (over-?) ambitieuze groeidoelstelling een breder aanbod in de hand werkt. Hoe meer landen 'op Netflix' zitten, hoe groter het bereik van jouw product als je (direct) met ze in zee gaat.
Reden voor mij om weer te stoppen met Netflix. Het werkt perfect met de client in de TV, prima beeld, en veel gemak. Maar als ik na 5 seizoenen van een serie alsnog 2 seizoenen moet gaan downloaden dan vervalt voor mij de hele meerwaarde van zo'n abonnement. Dan download ik gewoon alles weer.
Hier kan ik je helemaal in volgen.

Ik ben netflix nu voor een maand aan het testen en voor de kinderen is het super.
Maar ik zou toch graag het 2de seizoen van Arrow willen zien.

Ook vind dat het veel bandbreedte verbruikt. Zit je niet snel aan je 300gig per maand bij telenet?
Dat vind ik ook altijd jammer. Als je één of twee seizoenen van een serie bekijkt, wil je de rest ook zien. Dat lijken ze nog niet echt in te zien bij Netflix.
Ligt eerder aan de licentie houders. Netflix eigen shows zijn wel volledige beschikbaar.
LOTR2 was een tijdje ook niet beschikbaar in Nederland, maar 1 en 3 wel gewoon 8)7
Ik heb me ook enorm geergerd aan het feit dat Fellowship of the Ring in HD was, en Return of the King in SD. Geloof dat op dit moment alle drie delen in HD zijn.

Dat heeft natuurlijk alles te maken met de spaghetti aan distributie rechten voor films en series. Bv. Disney produceert een Avengers film en doet de distributie zelf in de VS, maar laat het weer aan Universal over in Nederland. Feit dat Netflix een deal had in de VS met Disney zegt dan niets. Dan moeten ze weer met Universal om de tafel voor hier. Dan zit je ook met de omroepen die films willen vertonen op hun kanalen en een deal voor meerdere jaren afsluiten.

Wat mij betreft mogen ze streaming en linear programming loskoppelen. Films op TV is zowiezo onzin wat mij betreft, doe mij maar on-demand/streaming.
Dat is nog steeds zo helaas :(

@Ereaser: Ik kijk gewoon bij de bron: netflix zelf, en helaas mist the two towers nog steeds.

[Reactie gewijzigd door Magic op 21 januari 2015 13:14]

Nee hoor, in December had ik 2 al zien staan en volgens deze website staat 2 nog steeds in het aanbod.

Edit: Volgens deze site weer niet :|

[Reactie gewijzigd door Ereaser op 21 januari 2015 13:07]

Wat ook wel een grappig gegeven is... zet je de taal van je BE account in't Engels, dan krijg je dus meer content beschikbaar.. toch wel een beetje vreemd als je het mij vraagt.
Zal wel een geval van zijn van wel licentie voor België maar (nog) geen ondertiteling beschikbaar.
Dat het niet allemaal meteen helemaal compleet is vind ik eigenlijk wel ok. Ik hoef niet gelijk 60 afleveringen in 5 seizoenen van een serie te kijken. Tussendoor iets anders is soms wel net zo prettig.
Ik heb zelf geen subtitles meer nodig maar heb voor mijn moeder Netflix gekocht. Werd gek van het zoeken naar Nederlandse ondertiteling op Internet.
Anoniem: 58499
@imp4ct21 januari 2015 09:14
Grappig dat je het aanstipt, wij hadden hier in NL bij LOTR precies hetzelfde, of ja eigenlijk omgekeerd, er waren er twee beschikbaar en juist deel 1 niet. Het is geen onwil van Netflix. Het liefst zouden zij alles voor iedereen gelijk trekken, dat zie je ook wel met hun Netflix-originals, die zijn altijd gelijk overal beschikbaar. Feit blijft dat het qua 'rechten' op films en series gewoon enorm gecompliceerd ligt.

Deze rechten zijn in elk land anders, ze zouden deze minstens pan-Europees aan moeten kunnen vliegen, maar dat is vooralsnog toekomstmuziek. Vaak zit men ook nog met exclusiviteit. Dat alleen bijvoorbeeld RTL op al hun kanalen een bepaalde film mag herkauwen gedurende bijvoorbeeld 3 jaar.

Wat betreft de taalvoorkeur in het Engels, dat klopt, geldt ook voor Nederland.
Daar ben ik het enorm mee eens, LOTR is gewoon schande, als ze, er niet alle 3 erop zetten dan hoef ik die 1ne toch ook niet te zien; Ik begrijp dat nieuwe series er niet altijd direct opkomen... maar waarom ze niet meer "dode" films oprapen begrijp ik niet . Ik heb ze terug buitengegooid omdat er geen aanbod is... (België) Hun service daarentegen is top.

Om illegaal downloaden nu hun concurrent noemen zou ik niet doen; ik denk eerder dat producenten hun concurrent zijn, want zodra er genoeg aanbod is, wil ik graag voor hun service betalen ...
Mooie vooruitgang, ik zie graag dat een goede service als netflix overal beschikbaar is. Nu nog de content gelijk trekken en je hebt de perfecte oplossing :)
Netflix bevalt mij ook super en ik vind het fijn dat als ik op vakantie ben ik ook gewoon mijn series en films kan kijken. Content gelijk trekken zal denk ik niet zo makkelijk gaan omdat elk land weer zijn eigen wetten, regelgeving en copyrightafhandeling heeft op gebied van films.

Misschien zou het een optie zijn voor Netflix om mensen te laten stemmen uit een aantal series films om deze in het aanbod te krijgen. Ik zou zelfs bijvoorbeeld Firefly graag een keer voorbij zien komen.
Dan ga je zeker enkel op vakantie in Nederland? Als ik naar het buitenland ga kan ik op de legale manier geen Netflix kijken. Dan kan ik wel weer Hola of iets dergelijks installeren, maar ik heb een Netflix-account genomen om op een legale manier content te kijken. Mij wordt dat in het buitenland in ieder geval onmogelijk gemaakt door één of andere wazige rechtenkwestie. Ik betaal er toch voor?

Spotify in het buitenland was overigens geen enkel probleem.

Los daarvan heb ik zojuist mijn abonnement maar weer (voor de 2e keer inmiddels) opgezegd vanwege de zeer beperkte content.

[Reactie gewijzigd door Anoniem: 575572 op 21 januari 2015 08:45]

In Oostenrijk en Duitsland kon ik deze wintersport gewoon mooi gebruik maken van Netflix. Had nergens last van. Raar dat jij daar schijnbaar wel last van hebt, misschien verschilt het per land maar hier ben ik zelf niet van op de hoogte in ieder geval. Weet je zeker dat het geen blokkade was van het verblijf zelf? Dit ben ik namelijk wel eens vaker tegengekomen (vooral toen ik in Zuid Afrika op vakantie was).
Ik heb het even opgezocht, en het klopt wat je zegt:

http://www.netflix-nederland.nl/netflix-in-het-buitenland/

Je hebt in het buitenland alleen toegang tot de daar geldende content. In Duitsland heb je dus alleen toegang tot de Duitse content. Dat zal dan redelijk recent zijn, want ik ben in 2014 in Duitsland, IJsland en Schotland geweest (allemaal budgetvriendelijk gedaan hoor, anders klinkt het zo protserig ;) ) en nergens lukte het me in te loggen op mijn Netflix-account. Al met al ben ik zo'n 5 weken weggeweest, maar ik betaal wel voor die 5 weken!

Daarnaast heb ik écht geprobeerd om netjes te wachten tot, bijvoorbeeld, Homeland seizoen 3 beschikbaar kwam (seizoen 4 is inmiddels al begonnen) maar het schiet gewoon niet op. Ook geen enkele indicatie van wanneer het op Netflix komt. Ja, dan ga ik het uiteindelijk maar weer gewoon downloaden.

Ook vind ik het nog steeds raar dat bijvoorbeeld al sinds het begin van Netflix Nederland alleen Lord Of The Rings deel 1 te bekijken is en deel 2 en 3 niet. Daar kan Netflix niks aan doen, ik weet het, maar zolang de industrie weigert deze legale alternatieven met hart en ziel te omarmen, blijf ik helaas wel downloaden.
Ik heb een UK abbo, en kon in NL wel inloggen en kijken. Andersom werkt het blijkbaar wel..
Ik heb een Nederlandse abbo die ik in mijn vakantie heb gestart, en kon zelfs gewoon kijken tijdens een kort bezoekje in Duitsland, en nu ik weer terug ben aan het werk in Zwitserland kan ik ook gewoon rustig daar kijken.
Geen problemen met inloggen of wat dan ook. Lijkt dat het wel zou moeten werken dan.
Moeders kijkt Netflix op haar TV met Chromecast, en ik op mijn laptopje in Zwitserland.

Ik kreeg wel natuurlijk het aanbod van het land waar ik in zit.
Volgens mij is er toch wel ergens een probleem met jouw account in het buitenland. Ik ging in elk geval direct Support eens contacteren. Dat kan zelfs via chat op de website.

Dat je de content krijgt van het land waaruit je connecteert is immers al jaren zo. Het is immers op die manier dat veel mensen DNS/VPN services gebruiken zoals Unblockus e.d. om Netflix te doen geloven dat ze zich in de USA bevinden om daar bvb de US content te zien te krijgen. Dit principe werkt echter met om het even welk land dat Netflix aanbiedt.

Ik vermoed eigenlijk dat het eerder met je lokale wifi provider te maken heeft. Ik kan me inbeelden dat een hotel met 100 gasten Netflix blokkeert omdat een paar Netflix kijkers al snel de hele lijn kunnen volpompen.
Anoniem: 575572
@Twixie21 januari 2015 14:31
Thanks! Dan is het waarschijnlijk zoiets geweest. Ik weet ook echt niet meer welke melding ik kreeg, maar ik weet wel dat we ons tablet speciaal hadden meegenomen voor Netflix en dat het me niet lukte om in te loggen omdat we via een Nederlands account probeerden in te loggen in het buitenland, of-zoiets.

Even compleet off-topic hoor, maar ik vermoedde de hele tijd dat het iets te maken had met wat we in IJsland meemaakten. Mijn vriendin en ik zaten in IJsland op een camping toen het tragische nieuws ons langzaamaan (via teletekst en internet) bereikte dat MH17 uit de lucht geschoten was. Toen steeds duidelijker werd dat daar meerdere Nederlanders bij om het leven waren gekomen, nam bij ons de schok ook steeds verder toe. We lazen dat diezelfde avond een persconferentie werd gehouden, waarop we naar een hotel zijn gegaan om daar via wifi of via mobiel internet deze persconferentie te bekijken. Maar hoeveel streams we ook probeerden, en via de NPO-app en weet ik veel wat, we kregen het niet voor elkaar 'in verband met een rechtenkwestie'. Ik ben daar nog steeds boos om. Wat een onzin is dat! Uiteindelijk konden we via de radio de persco volgen, maar ik vind het nog steeds raar dat anno 2014 het niet mogelijk is om beelden in het buitenland te laten zien! Pas later thuis las ik over Hola en dat we op die manier de boel zo hadden kunnen flessen dat je net kunt doen alsof je gewoon in Nederland bent.

En dat is dus continu het gevoel dat bij mij overheerst. Er is via 'illegale' weg technisch gezien van alles mogelijk. Waarom lukt dat potverdorie dan via de legale weg niet? Technisch gezien is het mogelijk dat de NPO gewoon in het buitenland content kan laten zien, en ik denk dat het technisch gezien ook prima mogelijk is dat Netflix gewone Nederlandse content kan laten zien in het buitenland. Maar dit schijnt 'vanwege een rechtenkwestie' dus niet te kunnen. Ik ben klaar met die rechten! Dan doe ik het wel via de illegale weg. En zo voel ik me als consument door dit soort onbegrijpelijke regelgeving continu de illegaliteit ingedreven.

Maar goed, zoals gezegd: ik weet echt niet of die 2 iets met elkaar te maken hebben (de NPO in het buitenland en Netflix in het buitenland). Ik heb die 2 denk ik wel aan elkaar gekoppeld. Feit is dat ik de volgende keer dat ik naar het buitenland ga wel via Hola probeer streams te bekijken. En ik heb ook 2 weken geleden mijn abonnement bij Netflix weer opgezegd in verband met het karige aanbod.
Het hangt er vanaf waar je op vakantie gaat. Net als met uitzending gemist en dergelijke, dat kun je vaak ook niet op alle vakantie adressen bekijken. Voor muziek zit het net allemaal wat anders in elkaar wat betreft de rechten.

Maar voor video geldt dat ze alleen de rechten hebben om de content in het 'thuisland' te laten zien. Of ja in het land waar Netflix dus ook actief is. Ander hekel punt is, dat je in dat andere thuisland vervolgens alleen de content voor dat land mag zien, en niet de speciale Nederlandsche content.

Wanneer je nu dus op vakantie gaat naar Duitsland, Frankrijk, Zweden, Belgie, Canada of Amerika (en er zijn er vast nog wel een aantal die ik gemist heb), ergo landen waar Netflix actief is. Kun je daar prima de 'lokale' Netflix bekijken.
Toch is dat raar, voor zover ik weet is Spotify wel overal gelijk?
Waarom kan het daar wel? Waarom is de muziekindustrie minder huiverig voor eenzelfde soort afspraken?

Overigens klinkt 'content' gelijk trekken heel makkelijk, maar ik zie ook veel Nederlands supl erop staan, wat enorm fijn is! Maar toch hoef ik bijv. niet iedere Bollywood film te zien. Denk dat als iedereen, alles krijgt te zien je door de bomen het bos niet meer ziet.
Aan de andere kant kan ik daar mijn eigen argument dan aanvoeren; dat is bij Spotify ook niet zo, dus misschien stel ik mij dan een beetje aan ;)

[Reactie gewijzigd door jfversluis op 21 januari 2015 08:23]

Netflix houdt toch gewoon bij waar je naar kijk en welke films je een bepaald aantal sterren geef? Kijk je een Bollywood film en geef je die film 4 of 5 sterren dan zal de kans dat er nieuwe Bollywood films worden getoond groter zijn. Dus het laat gewoon de films zien waar je in geïnteresseerd ben. Ik denk dat het dus wel mee zal vallen.
Overigens klinkt 'content' gelijk trekken heel makkelijk, maar ik zie ook veel Nederlands supl erop staan, wat enorm fijn is! Maar toch hoef ik bijv. niet iedere Bollywood film te zien. Denk dat als iedereen, alles krijgt te zien je door de bomen het bos niet meer ziet.
Jij wilt misschien geen Bollywood zien, maar mensen afkomstig uit India en woonachtig in Nederland, de USA, Suriname of de Antillen wel. Ook voor Nederlandse producties, zal in het buitenland belangstelling zijn, bij expats (bv in Dubai) en hun gezin (mischien zelfs voor GTST) en mensen van NL afkomst die geëmigreerd zijn. (er is iedere week op npo1 een reportage van AvroTros genaamd 'Ik Vertrek' over mensen die in het buitenland een onderneming starten) Als je de zou weten hoe groot de mogelijke doelgroep is, zou je waarschijnlijk verbaasd zijn. Uiteraard zullen de Nederlandse programma's wel een kwaliteitsslag moeten maken om mee te kunnen met het internationale aanbod. Voor flutseries heeft ook de Nederlander in het buitenland ook weinig belangstelling.
Toch is dat raar, voor zover ik weet is Spotify wel overal gelijk?
Waarom kan het daar wel? Waarom is de muziekindustrie minder huiverig voor eenzelfde soort afspraken?
Geen idee waarom de film en TV-branch niet wil en de muziek-branch wel. Misschien omdat muziek niet hoeft te worden ondertiteld.

Zelf hebben we twee jaar lang (2009-2010) een abonnement gehad op kanaal TFC van zender ABS-CBN. Die programma's waren destijds wereldwijd beschikbaar à 10 US$ per maand, dus bij hen kon en kan het wel. (eveneens zonder ondertiteling). Ook is veel van hun content gratis beschikbaar, zowel via hun eigen website http://www.abs-cbn.com/ als via youtube en andere sites, en volgens mij wordt er tegen dat laatste ook niets gedaan.
Destijds werkte het alleen met Windows en Mediaplayer (officiëel moest je ook IE gebruiken maar met Firefox werkte het toch soepeler) maar nu werkt het ook met Ubuntu, OpenSUSE en Red Hat Enterprise, dit i.t.t. Uitzending Gemist om maar iets te noemen.

Waarom het bij hen wel kan? Misschien omdat er heel veel* Filipino's en Filipina's wereldwijd wonen en werken, mischien omdat die meer verdienen als degenen in het eigen land.
* USA 3½ mln, Saudi Arabië 1¼ mln, UAE (Dubai, Abu Dhabi, ...) 900k, Canada 850k, Maleisië 686k, Australië 390k, enzovoorts.
Ha ja het is verbazingwekkend leuk om in New York naar nieuwsuur te kijken op BVN.
Toch is dat raar, voor zover ik weet is Spotify wel overal gelijk?
Niet altijd... hoewel de meeste internationale artiesten neem ik aan overal te verkrijgen zullen zijn, kunnen er wel degelijk landgebonden beperkingen zijn op Spotify. Zo wilde mijn vrouw van de week nog de nieuwe single van Ola Salo (ex-zanger van de zweedse band The Ark) beluisteren, maar die is voorlopig alleen in Zweden te horen (we wonen zelf in Finland)...
Ook 1 ding is natuurlijk dat er voor muziek geen ondertiteling/nasynchronisatie nodig is, leeftijdsbepalingen is ook nog steeds een groot verschil met muziek... En muziek is gewoon een compleet ander product als films/series...

En tja, dat JIJ geen bollywood films wil zien, wil nog niet zeggen dat IK dat ook niet wil.. Hoe meer content hoe beter, en dat zoeken door de content heen, dat is een ander probleem.. liever dat ik door de bomen het bos niet meer zie, dan dat ik maar 3 boompjes heb die het bos moeten vormen...

[Reactie gewijzigd door SuperDre op 21 januari 2015 12:09]

FireFly is beschikbaar in Belgie. Wel raar.
Ik hoop ook dat ze hun aanbod net zo snel doen uitbreiden als dat ze er klanten bij krijgen. er staan een hoop oude films/series op en daar kijk ik niet zo graag heen. Het kijken van trailers en de sortering van series en films kunnen ze ook nog verbeteren }>
Zoals ik nu Maried with childeren aan het kijken ben helaas maar 3 seizoenen, dus voor de rest moet ik het toch van internet af halen.
Je moet helemaal niets, daar kies je zelf voor.
Dat je een bepaald seizoen van een serie hebt gezien wil niet zeggen dat je verplicht bent (of recht hebt) om de andere seizoenen ook te kijken.

[Reactie gewijzigd door Arrne op 21 januari 2015 09:08]

Natuurlijk wel. Wij volgden zelf Teen Wolf, maar na seizoen 3,5 (ook nog eens midden in het seizoen dus 8)7 ) stopte het ook ineens, volgens Netflix. Je gaat niet halverwege een serie stoppen met kijken, omdat de dienst het opeens niet meer heeft.

Dus ja, heb ook moeten downloaden, met alle ellende van dien (subs, verkeerd formaat zodat mediaplayer het niet kon afspelen, etc.). Geef mij maar gewoon streaming hoor... soms zijn er gewoon geen legale alternatieven, jammer.
"Chuck" had hetzelfde probleem, toch maar weer de download aangeslingerd, gelukkig gaven ze tijdig door dat ze met deze serie gingen stoppen.

Ik ben er hierdoor wel weer aan herinnerd hoe eenvoudig het allemaal gaat met netflix.
Voor het halve seizoen kan ik me er nog iets bij voorstellen dat je die downloadt.

Maar dat Netflix stopt met de serie, wil niet zeggen dat je alle andere seizoenen zomaar mag gaan downloaden zoals Arrne terecht aangeeft.
Nee maar als je weet dat ze er zijn en Netflix biedt ze niet aan om wat voor reden denk je ook 'betaal ik hier voor'? Net zoals geannuleerde series op TV.
Als Netflix de rechten had om ze online te zetten, zouden ze er ongetwijfeld op staan. Dus nee, als ze er niet zijn betaal je er ook niet voor. Hetzelfde geldt voor je TV abonnement, je betaalt voor de programmering die uitgezonden wordt, niet voor iets wat niet uitgezonden wordt.

Het is gewoon een zwakke rechtvaardiging om te downloaden.
Natuurlijk wel je gaat toch niet stoppen met kijken omdat een dienst het niet meer aanbied meerdere seizoenen, als je een serie leuk vind wil je ook gewoon de rest kijken.
Nou kan dat uiteraard op meerdere manieren de dvd kopen of internet downloaden, maar stoppen met kijken zit er dan echt niet bij.
Ik zeg toch ook niet dat je het dan niet wil kijken of dat je verplicht moet stoppen? Ik geef alleen aan dat het geen verplichting (of recht) is om ze te kijken, en zeker niet om ze te downloaden. Zoals ik zei, dat is gewoon een keuze die je maakt (tenzij je een verslaving o.i.d. hebt, en dan heb je toch grotere problemen..).

Ik reageerde alleen maar op iemand die zei gedwongen te worden om te downloaden. Zoals je zelf aangeeft, dan zijn er ook nog alternatieven.
Ben zelf juist gestopt er mee. Het aanbod was erg jammer, en dus keek ik via een proxy naar de US versie. Toen ik daar opeens over las dat het niet meer mocht ging ik maar naar de concurrent (ik kijk veel anime en films). Dus naar Crunchyroll. Goedkoper, en goede kwaliteit.

Uiteraard is dit een zeer persoonlijk voorbeeld. Iedereen heeft andere wensen binnen een product, en ik kan wel zien waarom het zo'n succes is. En op het moment dat ze meer Anime, up to date films en complete series hebben ga ik toch weer terug om te kijken.

Moet er ook wel bij zeggen dat dit een zeer nobel streven is, en als het ze lukt zou ik verbaasd zijn. Vooral om per land alle rechten, mogelijkheden etc goed af te stemmen op je doelgroep lijkt me ontzettend lastig. Natuurlijk hebben ze al een stukje ervaring, maar geen enkel land is echt te vergelijken.

Ook vraag ik me af hoe het zit rond: Korea, Rusland, China omdat daar toch de regelgeving rond films/series en buitenlandse bedrijven toch zeer streng kan zijn.

[Reactie gewijzigd door corset op 21 januari 2015 08:51]

Crunchyroll in plaats van netflix? Dat is als een komkommer eten in plaats van een appel...
Ik gebruik beiden, maar Crunchyroll is alleen interessant als je Anime en JP/Koreaanse content wil hebben. :)

Het aanbod ( zelfs van de Nederlandse variant ) bij Netflix vind ik best goed.
Veel meer aanbod van anime verwacht ik niet op de Nederlandse Netflix. Daar is -relatief - weinig belangstelling voor. Vanuit oogpunt van Netflix zullen ze eerder hun Amerikaanse series uitbreiden.
Daarom geef ik aan dat ik veel anime kijk en dat het een zeer persoonlijk voorbeeld is :)
Ik las het ja.. Ben overigens ook zeer blij met Crunchyroll. Werkt prima, ook in combinatie met chromecast ( kunnen ze bij HBO go nog wat van leren )
en een vpn.
Netflix heeft wel anime. Veel is "America only" maar ze hebben wel Knights of Sidonia.
Alleen in Nederland wordt volgens Netflix, volgens de laatste Tweaker update, nog massaal gratis via popcorn time naar illegale content gekeken.
En dit zal zo blijven als we nogsteeds maanden zoniet jaar moeten wachten totdat we eens usa serie kunnen zien.

Als ze kunnen zorgen dat veel usa series binnen 24uur tezien zijn, zal het downloaden heel wat minder worden, zou er zeker wel geld voor overhebben en ik denk genoeg met mij.
Update, 12.00: Volgens Netflix is piraterij een grote concurrent. De dienst verwijst daarbij naar de populariteit van Popcorn Time in Nederland; een grafiek op basis van zoekresultaten zou de populariteit van de illegale dienst in Nederland aantonen.

Vreemd genoeg regio's zoals Noord-Holland en Gelderland niet opgenomen in dit lijstje! Uitermate vreemd aangezien dat de grootste regio's zijn!
Extreem vreemde grafieken. Inderdaad staat Gelderland niet in de index. Ook gaat het om zoektermen. Dat zegt niet zo veel omdat in Nederland HBO in de eerste plaats staat voor Hoger Beroeps Onderwijs en pas op veel kleinere schaal voor de aanbieder van betaal TV.
Dat kun je inderdaad goed zien in de statistieken.. Er zit in de in de top 7 van zoekopdrachten maar 1 keer een verwijzing naar de zender HBO.
Wow! Dat klinkt als een flinke groei, benieuwd of ze dat waar gaan maken. En dat voor een bedrijfje dat DVDtjes begon te versturen omdat de baas een keer wat te laat had teruggebracht. Grappig hoe zoiets kan lopen.
Vond het aanbod hier in het begin magertjes, maar door geluiden om me heen toch maar weer eens een proefabonnementje genomen en het aanbod is zeker verbeterd!
Nu wel een blijvertje denk ik. Vooral na het plotseling toevoegen van The Walking Dead. En ook het kunnen delen van een abonnement. Heerlijk!

Hopen dat Hollywood wakker wordt en ziet dat mensen best willen betalen, alleen niet absurd willen betalen voor inferieure kwaliteit..

[Reactie gewijzigd door jfversluis op 21 januari 2015 08:05]

In 2014 waren er 195 internationaal erkende onafhankelijke staten. Ik ben dus wel erg benieuwd hoe Netflix aan de 200 komt.
Aangezien Netflix een Amerikaans bedrijf is zal het ook Taiwan als landen zien (terwijl dit niet door de VN is erkend). Zo zijn er nog meer "landen" vinden. UIteindelijk kom je boven de 200 uit. Het is maar wat je als land zien.
Knap, als er nog niet eens 200 erkende staten in de wereld zijn :)

Verder breiden ze langzaamaan het aanbod wel uit. Erg jammer alleen dat dit telkens wel ten koste gaat van eerdere content die dan weer verdwijnt. Zo zag ik een tijdje geleden bijvoorbeeld 'The Avengers' en 'Captain America' staan, die wilde ik deze week weer eens gaan kijken ... zijn ze beide verwijderd, en is alleen Captain America 2 beschikbaar ... erg jammer ..

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.

Tweakers maakt gebruik van cookies

Tweakers plaatst functionele en analytische cookies voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Deze cookies zijn noodzakelijk. Om op Tweakers relevantere advertenties te tonen en om ingesloten content van derden te tonen (bijvoorbeeld video's), vragen we je toestemming. Via ingesloten content kunnen derde partijen diensten leveren en verbeteren, bezoekersstatistieken bijhouden, gepersonaliseerde content tonen, gerichte advertenties tonen en gebruikersprofielen opbouwen. Hiervoor worden apparaatgegevens, IP-adres, geolocatie en surfgedrag vastgelegd.

Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Sluiten

Toestemming beheren

Hieronder kun je per doeleinde of partij toestemming geven of intrekken. Meer informatie vind je in ons cookiebeleid.

Functioneel en analytisch

Deze cookies zijn noodzakelijk voor het functioneren van de website en het verbeteren van de website-ervaring. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie. Meer details

janee

    Relevantere advertenties

    Dit beperkt het aantal keer dat dezelfde advertentie getoond wordt (frequency capping) en maakt het mogelijk om binnen Tweakers contextuele advertenties te tonen op basis van pagina's die je hebt bezocht. Meer details

    Tweakers genereert een willekeurige unieke code als identifier. Deze data wordt niet gedeeld met adverteerders of andere derde partijen en je kunt niet buiten Tweakers gevolgd worden. Indien je bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je account. Indien je niet bent ingelogd, wordt deze identifier gekoppeld aan je sessie die maximaal 4 maanden actief blijft. Je kunt deze toestemming te allen tijde intrekken.

    Ingesloten content van derden

    Deze cookies kunnen door derde partijen geplaatst worden via ingesloten content. Klik op het informatie-icoon voor meer informatie over de verwerkingsdoeleinden. Meer details

    janee