Panasonic introduceert tv met ultra hd premium-certificaat

Panasonic heeft zijn tv-lijn voor 2016 onthuld. Bovenaan de productlijst staat de DXW904 met ultra hd premium-certificaat, die dan ook een helderheid van 1000cd/m2 biedt. Panasonic stopt met gebogen tv's en kondigt geen nieuwe oled-tv aan, maar gaat wel verder met 3d.

Panasonic toonde al even een glimp van zijn nieuwe topmodel tijdens de CES begin januari, maar heeft nu zijn hele tv-aanbod voor 2016 aangekondigd. De DXW904 verschijnt in een 65"- en 58"-versie en is het enige model dat aan de 'ultra hd premium'-specificatie van de UHD Alliance voldoet. De tv biedt local dimming in combinatie met een maximale helderheid van 1000cd/m2 voor de hdr-weergave. De uhdtv biedt verder ondersteuning voor rec.2020.

De DX804 komt in een 58"- en 50"-formaat. Dit uhd-model biedt eveneens ondersteuning voor hdr-weergave en onderscheidt zich daarnaast met zijn speakers: aanwezig zijn twee tweeters, vier midrange-luidsprekers en zes woofers. Verder heeft Panasonic voor een flexibel ontwerp gekozen waarbij de voeten op verschillende manieren aan de tv bevestigd kunnen worden en een klepje de aansluitingen aan de achterkant kan verbergen.

Ook de DXW784, de DX730 en de DX650 zijn uhdtv's, waarvan de eerste twee hdr-weergave ondersteunen en de laatste niet. Alle modellen in de DX-lijn draaien Firefox OS. Volgens de fabrikant komt er later dit jaar een update voor deze software die het makkelijker maakt om nieuwe apps te ontdekken en deze op de tv op te slaan.

Panasonic heeft geen nieuwe oled-tv aangekondigd en het enige model in zijn line-up blijft daarmee de tijdens de IFA aangekondigde TX-65CZW954. Vorig jaar had de fabrikant ook nog een gebogen televisie in zijn assortiment, maar daar stopt Panasonic mee omdat dat model niet goed verkocht. Wel blijft het bedrijf 3d ondersteunen, waar bijvoorbeeld TP Vision en Samsung daarmee gestopt zijn.

Panasonic DXW904 DXW804Panasonic DXW904 DXW804

Door Olaf van Miltenburg

Nieuwscoördinator

29-02-2016 • 17:17

51

Reacties (51)

51
48
28
4
0
4
Wijzig sortering
Panasonic stopt met gebogen tv's en kondigt geen nieuwe oled-tv aan, maar gaat wel verder met 3d.
Dit vind ik eigenlijk belangrijker nieuws dan wat de kop aangeeft. Zeker aangezien er in het artikel niet wordt uitgelegd wat het certificaat precies inhoudt.


Edit:
Ik ben overigens altijd fan geweest van TV's van Panasonic. Goede kwaliteit, zonder echt duur te zijn. Echter vind ik bij de laatste series geen één TV die er echt voor me uitspringt. Zet ze naast bijvoorbeeld Sony's in de zelfde klasse, en ze redden het niet. Wellicht met de nieuwe series dat ze toch weer een comeback weten te maken. Ik hoop het in ieder geval... :)

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 23 juli 2024 16:48]

Volgens de website van de UHD alliantie houdt het certificaat in dat er een bepaalde HDR ratio gehaald kan worden, dit kan op twee manieren, met of hele goede zwart waardes, of hele grote helderheid exact dus:

More than 1000 nits peak brightness and less than 0.05 nits black level
OR
More than 540 nits peak brightness and less than 0.0005 nits black level

Daarnaast moeten de kleuren in een bepaald spectrum zitten:

Signal Input: BT.2020 color representation
Display Reproduction: More than 90% of P3 colors
Oftewel het betekend helemaal niets gezien elke TV meer helderheid heeft dan de zon tegenwoordig?
Ik snap die helderheid ook niet, sommige mensen zitten thuis echt de hele avond naar een bouw lamp te staren.
Ten eerste is dat heel slecht voor je ogen en ten tweede is het totaal niet sfeervol.
Ik als plasma liefhebber krijg van mijn vrienden, met hun Samsung tv, dan keihard te horen dat ik kut beeld heb omdat het niet vel is. Maar mijn rood is tenminste rood en niet roze.

Ik ben zeer blij dat het oude plasma toch een waardige opvolger krijgt met oled, en zie ook graag dat meer merken groot inzetten op oled, maar helaas gebeurt dat nu nog niet.
Het gaat hier ook niet om full field brightness, maar highlights. Tv kan helder en prima beeld geven. Plasma alleen niet en oled ook moeilijker. Maar de helderheid moet goed gebruikt worden natuurlijk. Highlights en geen reguliere beelden op 1200 nits helderheid.
je krijgt een -1 aanval, maar je hebt wel gelijk, Wat heeft het certificaat voor nut als het op 2 totaal verschillende criteria uitgegeven kan worden, de helderheid boosten is erg makkelijk, maar een goed contrast is veel moeilijker zonder OLED
Het gaat dus in feite over een heel goed contrast. En contrast kan zijn tussen heel helder en gewoon donker, of tussen helder en superdonker.
Beetje raar. Levert toch 2 verschillende beelden op waarbij ik ga voor de goede zwartwaarden. Rustiger echter beeld.
Je krijgt er een lijst bij zodat je het certificaat prominent in de huiskamer kunt hangen :).
Waarom 1000cd/m2. Naar mijn ervaringen is 130cd toch de sweetspot. Alle calibratie programma's gaan ook uit van die waarde dus waarom zou je dan zo'n fel scherm willen?
Als je de tv buiten wilt hangen? :p neen geen idee.. Ik wil geen fel scherm. Kijk al vreemd op als ik weer eens iemand zie staren naar een schreeuwend fel mobielje.
Precies. En als je een film gaat kijken neem ik aan dat je op zijn minst zorgt dat er geen direct zonlicht op je scherm staat.
Waarom 1000cd/m2.
Dat is nodig voor HDR!

btw Fullscreen komt deze TV niet verder dan 700nits

What is HDR for TVs, and why should you care?

[Reactie gewijzigd door Carbon op 23 juli 2024 16:48]

Dat soort waardes heb je alleen heel lokaal nodig, niet over het hele scherm.
Even op Panasonic gekeken en de tv's zien er geweldig mooi uit.

Maar snap niet waarom ze de keuzes altijd zo wisselend maken, stop gewoon alle feutures en mogelijkheden van de meest uitgebreide tv en maak daar verschillende grote van uit, 40inch tot 80inch.

Hieronder de lijst, als ik een nieuwe tv zou willen van 49"-50" heb ik de keuze uit 3 tv's en elk tv heeft wel iets wat me bv aanspreekt.

XW904 (65 inch, 58 inch)

- 4K UHD LED met 3000Hz (BMR) – biedt de beste prestaties en een echte home cinema-ervaring, voor indrukwekkend entertainment
- Studio Master HCX+ – brengt Hollywood naar de gebruiker met een eersteklas kleurenweergave die overeenkomt met de visie van de filmmaker
- Local Dimming Ultra – superieure technologie die de achtergrondverlichting aanpast voor dynamische beelden met de diepste zwarttinten en een zeer vloeiend kleurverloop
- Ultra Bright Panel/HDR Premium – uiterst heldere beelden zorgen voor een eersteklas HDR-ervaring met verbluffend mooie lichte partijen
- Breed kleurenspectrum – een nog breder kleurbereik voor natuurlijkere beelden en een verbeterde kijkervaring
- My Home Screen 2.0 – een nieuw en intuïtief design geeft probleemloos toegang tot alle favoriete content

DXW804 (58 inch, 50 inch)

- 4K UHD LED met 2000Hz (BMR) – geavanceerd bioscoopscherm voor beelden en bewegingen met een indrukwekkende kwaliteit
- Studio Master HCX – in Hollywood afgestelde nauwkeurige beeldbewerking produceert een beeldkwaliteit zoals de filmmaker het voor ogen had
- Freestyle design – vorm ontmoet functionaliteit, wat heeft geleid tot een flexibel en harmonieus meesterwerk
- Netwerk - compatibel met het Simple Device Discovery Protocol (SDDP) van Control4 waardoor de tv snel en probleemloos kan worden geïntegreerd in het thuisnetwerk van de consument
- THX 4K-weergave – Voor-gekalibreerde THX Cinema en THX Bright Room weergavemodi welke zijn geoptimaliseerd om de gebruiker een authentieke home cinema-ervaring te bezorgen
- Super Bright Panel/HDR – de uitstekende helderheid zorgt voor betoverend mooie HDR-beelden
- My Home Screen 2.0 – een nieuw en intuïtief design geeft probleemloos toegang tot alle favoriete content
- 12 Train Prismatic Speaker – de TV is voorzien van een hoge kwaliteit luidspreker waarin twee tweeters, vier squawkers en zes woofers zijn verwerkt om een mooie rijk geluid te leveren in het slanke, stijlvolle design.

DXW784 (65 inch, 58 inch en 50 inch)

- 4K UHD LED met 1800Hz (BMR) – hoogwaardig scherm zorgt voor vloeiende, duidelijke bewegingen en daardoor superieure beeldkwaliteit
- Studio Master HCX – in Hollywood afgestelde nauwkeurige beeldbewerking produceert een beeldkwaliteit zoals de filmmaker het voor ogen had
- Super Bright Panel/HDR – de uitstekende helderheid zorgt voor betoverend mooie HDR-beelden
- Twin HD Tuner - kijkvrijheid: één uitzending bekijken terwijl een tweede wordt opgenomen of twee uitzendingen tegelijk bekijken
- Switch Design – biedt flexibiliteit en harmonie, doordat het slimme voetstuk verstelbaar is
- My Home Screen 2.0 – een nieuw en intuïtief design geeft probleemloos toegang tot alle favoriete content

DX730 (58-inch, 50-inch, 40-inch)

- 4K UHD LED met 1400Hz (BMR) – hoogwaardig scherm zorgt voor vloeiende, duidelijke bewegingen en daardoor superieure beeldkwaliteit
- High Dynamic Range (HDR) – Levensechte beelden HDR-beelden
- Switch Design – Flexibiliteit dankzij verstelbare design pootjes
- Wide Colour Spectrum – ervaren een nog breder kleurbereik voor meer natuurlijke scenes en een betere kijkervaring
- Local Dimming – meer diepgang dankzij diepe zwarttinten en fijne gradaties
- Twin HD Tuner - kijkvrijheid: één uitzending bekijken terwijl een tweede wordt opgenomen of twee uitzendingen tegelijk bekijken
- My Home Screen 2.0 – een nieuw en intuïtief design geeft probleemloos toegang tot alle favoriete content

DX650 (49 inch en 40 inch)

- 4K UHD LED met 1000Hz (BMR) en Quad Core PRO – voor een scherpe beeldkwaliteit en probleemloze slimme interactie
- Clear frame design – meer harmonie in huis met een stijlvol licht frame en verstelbaar voetstuk
- My Home Screen 2.0 – een nieuw en intuïtief design geeft probleemloos toegang tot alle favoriete content
- Adaptive Backlight Dimming – optimaliseert de achtergrondverlichting voortdurend, voor scherpe donkere scènes en een hoog contrast
- Internetapps – internet, allerlei apps en Video-on-demand-entertainment op een groot scherm
Ik zou juist helemaal geen 4K TV willen. Met de kijkafstand in mijn woonkamer zou ik een reusachtig monster van een tv moeten hebben om verschil met 1080P TVs te zien. Dus het is nutteloos. Je ziet wel dat de TV steeds groter wordt in de woonkamer, maar voor ons is er wel echt een grens. Jammer dat er vrijwel alleen maar 4K tvs worden uitgebracht.

Mijn wens voor een nieuwe TV zou dus 1080P OLED met HDR en Rec2020 zijn, ultrazuinig, zoals je van OLED verwacht (de huidige LG lineup komt dan te vervallen) en zonder SmartTV functionaliteit, met duidelijke menu's voor instellingen en een heel intuitief duidelijke remote zonder toeters en bellen.

Alle andere poespas is marketingpraat om mensen een reden te geven om hun TV te vervangen. Oh en alsjeblieft geen AndroidTV ofzo en ook geen Android of Netflix knop op de afstandsbediening (Sony 2015/2016 modellen). De RPi2 met OSMC/Kodi is het media middelpunt. De TV is puur een scherm.
Ben het helemaal met je eens,het liefst zie ik een LG 65EC970V in 50" model op mijn muur hangen. ;)

Heb op het moment een 49" full HD LG TV hangen en ben er nog steeds zeer tevreden over (behalve het smart gedeelte dan).
Maar zou best een overstap willen maken naar een 50 inch 4K tv, maar het karige 4K aanbod houd me nog wat tegen.
Precies. Het enige wat ik positief vind van het bericht is dat ze gestopt zijn met gebogen schermen.
De rest is leuk maar hoeft van mij niet zo, 3d heb ik nog nooit gebruik van gemaakt, led/lcd ben ik niet geinteresseerd (heb gelukkig nu een 65ST60 Panasonic Plasma) en uhdtv vind ik onzin voor huiskamers (zelfs voor een 65" op 3 a 4 meter afstand - kan me niet voorstellen dat je fichterbij gaat zitten).
oled, oled, oled...daar zou ik vrolijker van worden (mocht m'n huidige tv het niet meer doen - even afkloppen).
Ik zou juist helemaal geen 4K TV willen.
Of je het wilt of niet, over een jaar stoppen de meeste LCD panel fabrikanten (voor de grote formaten) met de productie van full-HD schermen en gaan ze volledig over naar 4K
Gelukkig blijven ze 1080P maken voor de "kleine" formaten :)
En ooit zullen ze daar ook mee stoppen hoor. Of zo weinig keuze in hebben dat er andere zaken zijn die je zal moeten missen. Net zoals de "HD Ready" (1366x768) resolutie stillaan verdwijnt op de markt.
In de pricewatch bij de TV's is momenteel nog slechts 14% "HD Ready", 47% FHD en komt UHD sterk op met 39%.
Mijn wens voor een nieuwe TV zou dus 1080P OLED met HDR en Rec2020 zijn
Jammer, maar je zal moeten kiezen.
De UHD resolutie is onderdeel van de ITU-R-aanbeveling Rec. 2020. Je zal dus niet het kleurenpallet van Rec. 2020 kunnen krijgen op een FHD TV. Zelfs al maakte men zo een TV, dan zal er geen FHD content zijn met de andere voordelen van Rec. 2020, in het beste geval zal je UHD content moeten downscalen. Ook HDR lijkt alleen voor UHD TV's bestemd.

Geen idee waarom mensen zo hard tegen UHD zijn. het is gewoon 1 onderdeel van een hele hoop verbeteringen. Het stoort toch niet als je het hebt?

[Reactie gewijzigd door .MaT op 23 juli 2024 16:48]

Misschien dat er nog een paar zijn, maar ook Panasonic volgt de trend om goedkopere modellen elders in te kopen (nouja, trendvolger; ze kochten in het beeldbuistijdperk ook zo nu en dan al wat in, misschien dus wel een trendsetter). De laatste keer dat ik keek kwam sommig Panasonic 32" spul bij TPV Polen vandaan...

Opzich een acceptabel compromis als daarmee de grotere en dure toestellen nog wel echt goed door Panasonic ontwikkeld blijven worden, maar iets dat je zeker moet weten als je een kleiner of goedkoper model wilt aanschaffen; dan is Panasonic dus opeens technisch ongeveer hetzelfde toestel als Philips, Sharp, etc. (met hier en daar een feature of een onderdeel anders).

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 16:48]

Prima dat je dit benoemt, maar zolang je niet specifiek (kan zijn) bent, vind ik het wat jammer. Leg bijv eens uit wie TPV Polen is. En (liefst) benoem welke series het om gaat, en welke formaten. Is alles FHD "prut", of bijv de DS630 niet..?
Je kunt het jammer vinden tot je een ons weegt, of je kunt gewoon blij zijn dat je weer iets bijgeleerd hebt en daar zonder klagen op doorvragen. Jammer klinkt tegenwoordig meer passief-aggressief of klagerig dan oprecht teleurgesteld, excuus als ik me in jouw toon vergis.

TPV is een Taiwanees (Hong-Kongees, Brits-Maagdeneilands, enz) bedrijf dat groot is geworden in computermonitoren en nog elke dag tot de ontdekking komt dat televisies bouwen toch een vak apart is. Hun grote klanten zijn onder andere MMD Meridian (Philips) en Iiyama. Hun huismerken zijn onder andere AOC en TP Vision (Philips).

Hun Europese televisiefabriek staat in Gorzow, Polen. Daar worden onder andere toestellen voor Philips, Sharp en Panasonic gemaakt. Panasonic heeft voorzover ik weet geen eigen fabriek in Polen, dus de makkelijkste manier om zo'n toestel te herkennen is "Made in Poland" achterop.

Ik heb nu geen tijd voor uitgebreide research, maar als je concreet typenummers hebt dan is er te zoeken op onderdelenlijsten, servicemanuals en mogelijk gebruiksaanwijzingen. Aan eventueel aanwezige codenummers (artikelnummers) is vaak de fabrikant wel te zien (bij gebruiksaanwijzingen waarschijnlijk uitsluitend als deze door TPV gedrukt zijn).

P.S. In mijn eigen bestanden vond ik een model terug dat in 2014 in Duitsland is aangeschaft (op dit moment de enige Panasonic die erin staat, ik richt me meer op Philips). Panasonic TX-L32EM6E heeft een voeding 715G5942P01 en dat is een TPV codenummer. Extern tref je dergelijke nummers aan op bijvoorbeeld de doos, piepschuim, voet, typesticker, accesoireszakje, mogelijk de gebruiksaanzijng, enz.

[Reactie gewijzigd door mae-t.net op 23 juli 2024 16:48]

Omdat niet iedereen dezelfde wensen en budget heeft? Ik zit niet tr wachten op een tv van 4000 euro maar wil wel een grote. Nou dan maar iets minder gadgets erop..
Snap ik, zelf vind ik het ook te duur en wacht ik tot ze afgeprijsd zijn.
Uiteindelijk worden ze allemaal betaalbaar en als het zo ver is zie je door de bomen het bos niet meer.
Anoniem: 356920 29 februari 2016 18:29
4K is voor het overgrote deel marketing, aan u de keuze om erin te trappen, of je het daadwerkelijk nodig hebt is twijfelachtig.
Er is geen nut voor... 4k native content is bijna niet bestaand en zal dat de komende jaren blijven. Kijk ook maar naar de technische specs op imdb...
Ik snap je punt, maar ben 't er toch niet helemaal mee eens.

De meeste televisiestations zullen inderdaad nog wel de nodige jaren wachten voordat ze werkelijk in 2160p gaan uitzenden en beschikbaarheid van 4K Blu-ray titels zal naar verwachting voorlopig ook beperkt zijn, maar als je kijkt naar de verscheidenheid aan bronnen die tegenwoordig 't grootste beeldscherm (vaak woonkamer) bereiken dan ik toch wel enig groeiend nut voor dergelijke resoluties.

Op moment bieden Netflix en YouTube al 4K content, en dat zijn geen kleine jongens, maar denk ook bv aan simpelweg foto's kunnen bekijken in 2160p of de volgende generatie game consoles. Ik meen dat er ook steeds meer PC gamers op een 4K scherm overstappen en wellicht zijn nieuwe televisies daar ook beter geschikt voor?

Overigens erg indrukwekkende nieuwe tv lineup van Panasonic! Nu ben ik ook benieuwd of ze de nieuwe Firefox OS software nog naar CX700 (en hogere) tv's van afgelopen jaar beschikbaar stellen...
Mooi toch 1 welke 3d blijft supporten
Voor home cinema doeleinden (of überhaupt voor gebruik in een standaard huiskamer) lijkt me een enorm hoge helderheid niet zo nodig, dat is vooral leuk om ze eruit te laten springen in een winkel. Local dimming is wel mooi, ik zoek in een TV namelijk voornamelijk eentje die mijn plasma TV uit 2013 kan vervangen, mocht deze kapot gaan.
Dan zou ik nog een tijdje wachten. Wacht totdat OLED betaalbaar wordt op groot formaat. LCD en LED vs Plasma is een easy win voor plasma op alle fronten behalve stroomverbruik en dunheid van het scherm.
Die oled is in nederland nooit geleverd maar wordt wel in duitsland en vk verkocht. En volgens interview op ces far exceeds estimates met de doorverkoop.. lijkt me geval van beperkte beschikbaarheid en een te klein land om stuks toebedeeld te krijgen...
Alleen een medisch wonder zou het verschil tussen Full HD en 4K kunnen zien op mijn 55 inch TV en een toch wel standaard opstelling in mijn bescheiden woninkje (ik zit meer dan 3 meter van de TV). Weet je waar 4K heel handig voor is en waar je het verschil wel zou kunnen merken? Bij (passieve) 3D weergave :P En dan hebben we het nog niet eens over het aanbod 4k uitzendingen: 0,0. Hoe lang hebben we nu al Full HD? Ziggo zendt het meeste nog in SD uit.

[Reactie gewijzigd door martindekker op 23 juli 2024 16:48]

Anoniem: 190625 1 maart 2016 04:10
Wat ik mij nou de hele tijd afvraag bij dit soort ontwikkelingen.
Hoe verhoud mijn Samsung PS51F8500 - 3D plasma tv zich tot dit soort modern beeldbuis geweld ?!
Hoeveel slechter is nu de laatste generatie Plasma versus deze nieuwste Panasonic lineup ?!
Mooi de eerste fabrikant die stopt met dat "curved". Nu de rest nog. Een tijdelijke hype die alleen maar nadelen had vergeleken met een plat scherm.
Wel vreemd dat ze door blijven gaan met 3D terwijl meerdere fabrikanten al hadden aangegeven er mee te gaan stoppen.
Ik vond het juist jammer. Ik was wel te spreken over curved. Zolang er ook maar een selectie platte schermen is. Ik vind juist de keuze het belangrijkst...

Maar ik heb het gevoel dat jij niet van "gimmicks" houdt... ;)
Ooit waren onze tv's allemaal curved. Maar dat was niet goed. Het moest zo plat mogelijk. Op een gegeven moment had je platte tv's, die nog steeds super groot waren. Dat was toen het beste. Toen kreeg je platte en dunne tv's, plasma, lcd, dat soort dingen. Dat was het beste. Nu moeten we ineens weer gebogen TV's? Plat was toch het beste?
Gingen de oude curved tv's niet precies andersom? Dus de bolle kant van de kom naar de kijker. Bij de nieuwe curved kijk je de kom in.
Plat en dun is vooral een voorkeur vanuit praktisch standpunt. Dun betekent makkelijk weg te werken en plat betekent dat het een tijdloos ontwerp heeft met vrijwel geen vertekeningen van normale kijkafstand.
Curved heeft op het formaat en de kijkafstand van de gemiddelde TV geen enkel voordeel dat opweegt tegen de vele nadelen: Neemt meer ruimte in, vertekeningen en duurder (productie en verschepen)
Het is gewoonweg een gimmick dat TV's nog meer als statussymbool bestempeld, wat ik jammer vind want voor de kijker zou het beter zijn als TV's simpel en strak gehouden worden. Dit zorgt voor simpelere besturing (de afstandbedieningen van tegenwoordig zijn echt insane en zou ik mijn oma nooit uitgelegd krijgen), betere beeldkwaliteit en betere prijzen.

Maar zoals lars_jj zegt: Het is je eigen voorkeur. (objectief bekeken is curved gewoon een nutteloze, kostbare gimmick)
Je eigen voorkeur is het beste.
Bovendien staat de tijd niet stil en veranderen technieken en voorkeuren. Dus ik weet niet helemaal welk punt je nou wilt maken.

[Reactie gewijzigd door lars_jj op 23 juli 2024 16:48]

Dat ze je steeds nieuwe dingen aanpraten die het beste zouden zijn. Dingen die totaal niet beter zijn, maar enkel en alleen dienen om je over te halen maar weer eens je portemonnee te trekken.
Relax kerel...

Bovendien is het goed voor de industrie dat ze nieuwe dingen blijven proberen. Ook al is het uit oogpunt van geld verdienen, want (SHOCKING!) het zijn nog steeds bedrijven die iets moeten/willen verdienen. Daar is onze economie nou eenmaal op gebaseerd.

Maar de keuze is toch altijd voor jou? Je hebt er toch geen last van dat er gebogen schermen zijn en sommige andere mensen vinden dit wel leuk. Iedereen happy toch?

Ik snap niet helemaal waarom gebogen schermen jou frustreren.
Wat heb jij er voor nadeel van als een fabrikant een TV maakt die jij niet koopt?

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.