Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 64 reacties

Panasonic heeft op de IFA-beurs nieuwe uhd-tv-series aangekondigd. De X940 biedt met een 85"-paneel het grootste scherm. Ook is de televisie voorzien van een quadcore-processor en hevc-codecondersteuning.

De X940 beschikt volgens Panasonic over een 2000Hz back light scanning-paneel. Ook wordt er gebruik gemaakt van local dimming. Een quadcore Pro 5-processor is verantwoordelijk voor de beeldverwerking en het upscalen van hd- en sd-beelden naar uhd-resolutie. Het toestel beschikt over 4k60p hdmi-aansluitingen en er is tevens een display port 1.2a-aansluiting aanwezig. Hoeveel de X940 gaat kosten is nog niet bekend.

Panasonic heeft ook de AX900-serie aangekondigd. Deze uhd-tv maakt gebruik van lcd's. Met behulp van local dimming moet de beeldkwaliteit verbeterd worden. Panasonics nieuwe uhd-tv zal beschikbaar komen met 55" en 65" beelddiagonalen. De elektronicafabrikant heeft een sensor in de televisie ingebouwd die de hoeveelheid licht in de kamer meet. Vervolgens kunnen de beeldinstellingen dynamisch worden aangepast. Panasonic heeft ook de AX902 uhd-televisie uitgerust met een quadcore Pro5-processor voor de beeldverwerking.

De derde uhd-serie is de AX630. Deze uhd-tv's hebben een smalle rand en zijn voorzien van dualcore-beeldprocessors. De AX630-modellen zullen nog deze maand verkrijgbaar zijn met schermgroottes van 55", 48" en 40".

Nieuwe Panasonic uhdtv-modellenNieuwe Panasonic uhdtv-modellenNieuwe Panasonic uhdtv-modellen

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (64)

Was er maar plasma 4K. LED kan me nog steeds niet bekoren kwa kleuren.
2005 heeft voor je gebeld, het wil zijn anti-plasma rethoriek terug.
je leeft echt in het verleden als je die argumenten nog aanhaalt. ik heb 2 plasmas gehad sinds 2005 en beide zijn na jaren intensief gebruik nog steeds niet ingebrand. en verbruik is ook al bijna even lang marginaal meer, maar zeker niet veel meer. wat je er aan beeldkwaliteit voor terugkrijgt is er dan ook heel erg naar
2013 heeft voor jou gebeld. Plasma is dood. Get over it.
Nog even geduld en OLED mag het stokje overnemen. Ouwe CRTs bieden ook nog steeds beter beeld, maar de nadelen zijn gewoon te groot. Plasma zuipt hard, en brandt in. Beide niet ideaal. Het is niet geheel voor niks uit de handel gehaald.
Ik weet niet wanneer je voor het laatst een plasma gehad of gezien hebt, maar mijn plasma verbruikt bijna niets meer dan een lcd en is nog nooit ingebrand. Dit zijn echt argumenten van jaaaren terug.

Ik baal er ook echt van dat ze gestopt zijn met plasma. En dat omdat de verkopers in winkels dus vaak geeneens plasma's hadden staan en voor led aanbevolen omdat de marges daarop groter waren en 'groen zijn' hot was. Maar van een consument die liever ¤60,- aan een kaartje uitgeeft voor een avondje 'De toppers' i.p.v. ¤40,- voor een goede artiest die ook echt iets kan kun je niet teveel verwachten.

TV kijken is als een kop koffie, als je eenmaal een echt goede koffiezetter hebt met goede bonen wil je nooit meer terug naar een Senseo. Toch moeten wij plasmaliefhebbers de techniek goed in de gaten houden, want mijn televisie stopt er een keer mee, en hopelijk is er tegen die tijd iets uitgevonden wat plasma kan evenaren. Hoogstwaarschijnlijk zullen deze televisies dat niet zijn helaas..
Ik heb zelf een panasonic plasma gehad en vond het beeld niet bepaald bijzonder. Je zag duidelijk de pixels en zwart waardes waren helemaal niet zo diep als plasma liefhebbers je graag doen geloven. Daarnaast waren de kleuren ook vrij flets. Geef mij maar gewoon een goed gecalibreerd IPS paneel, dan maar een beetje verlicht zwart ipv echt zwart. De rest is zoveel beter dan bij plasma.
Is een kwestie van afstellen, content en verstand van zaken hebben.

De VT60 heeft qua beeldkwaliteit gewoon een onverslagen beeldkwaliteit. Zeker als je ziet dat je de 55 inch versie voor ¤ 1600,- kan ophalen, is dit gewoon een koopje.

JA, hij kan inbranden bij 3 avonden RTL4 achter elkaar. JA, hij verbruikt iets meer. Maar in een HT oplossing is dit geen issue. Pure beeldkwaliteit is fenomenaal.
Ik stel al mijn schermen af met een calibrator ben een echte videophile. Vind die winkel instellingen met dat blauwe wit verschrikkelijk. Ik heb mij toen ook laten overhalen door het plasma is beter verhaal, maar ik heb em gewoon nooit goed gekregen. Vind mijn lg 55 inch ips echt een stuk beter nu. Sowieso in scherpte. Bij mijn plasma zag ik de buisjes gewoon zitten. Kon daar echt niet overheen kijken.
Wat voor plasma had je dan gehaald Ro8in? Ben toch wel erg benieuwd welk type plasma een slechter beeld geeft in jouw ogen dan de 55inch LCD van LG. Plus dat we appels met appels moeten vergelijken.

Als ik een plasma tv ophaal voor ¤ 600,- in 50", dan kan daar geen enkele LCD tv tegen op van ¤ 600,- in 50". Ook bij hogere segmenten is dit naar mijn mening zo.

Goed afstellen is inderdaad een must en in mijn ogen heeft er nog geen enkele LCD-LED het beeld van de VT60 benaderd. Niet in winkels, niet na een ISF-kalibratie.

OLED is een ander verhaal, maar de complete LCD techniek kan mijn gewoon niet bekoren. Goed genoeg voor een normale huiskamer, want daar staat er bij mij ook 1. Maar in mijn HT staat toch echt de 55VT60 te knallen.

[Reactie gewijzigd door Loondijke op 4 september 2014 11:06]

Ik heb geen LCD van 600 hoor. Ik heb een IPS (dus niet TN zoals de meeste tv's) LG 55 inch van 1500 euro. Welk model Plasma het was moet ik even opzoeken want is alweer een aantal jaar terug.
Als je een plasma van LG had dan geloof ik je. Want LG maakt slechte plasma tv's. De panasonic plasma's zijn zoveel beter.

TV's hebben tegenwoordig IPS of *VA. TN wordt voor tvs niet gebruikt.
Ips zit niet in veel tv's hoor. Ga maar eens kijken er zijn een paar modellen die het hebben en die zijn over het algemeen een stuk duurder. Meeste tv's vooral onder de 1000 euro zijn gewoon voorzien van tn panelen.

Daarnaast bestaan er bijvoorbeeld ook geen computer schermen met Plasma en zijn ook de meeste proffesionele schermen die voor drukwerk enzo worden gebruikt voorzien van IPS LCD schermen, wat toch ook alweer zegt.

Plasma heeft mooiere zwart waardes, maar bijna bij al het andere overtreft LCD plasma gewoon. Niet omdat Plasma het allemaal niet zou kunnen, maar de afgelopen jaren is er veel meer R&D gegaan in het verbeteren van LCD. Dardoor heeft LCD zeker de laatste 2 jaar gewoon de edge en is plasma een beetje een stilstaande techniek geworden. Wil niet zeggen dat plasma in de basis niet een betere techniek is, maar feit blijft dat LCD er gewoon veel harder op vooruit is gegaan en plasma een beetje is stil blijven staan.

7 tot 10 jaar terug was plasma zeker de betere keuze, maar door de snelle ontwikkeling van LCD, heeft deze gewoon het stokje overgenomen en is het de laatste 5 jaar de superieure techniek geworden. Nu nog een plasma tv kopen is als een LCD TV kopen van 7 jaar oud...

[Reactie gewijzigd door ro8in op 4 september 2014 21:14]

Tenzij je net als ik last hebt van het rainbow effect. Vond het zeer jammer, want het beeld was fenomenaal. Zeker in 3D.
Met een resolutie van 800x480 zie je al snel pixels, nee, geintje;)

Ieder natuurlijk zijn voorkeur, maar als mensen een tv liever op 'dynamisch' zetten dan het normaal afstellen, dan houd het natuurlijk al snel op.

In een doorsnee dozen schuiver kan denk ik niemand een goede keuze maken, eigenlijk zien alle beelden er slecht/hetzelfde uit. Teveel licht en omdat al die apparaten op winkel/dynamische stand staan is er geen chocolade van te maken.

Woon in een appartement waarin een lcd geschikter is (van twee kanten een groot raam) maar mocht ik weer eens avonds TV kijken, dan kan ik nog steeds genieten van mijn Plasma. Zeker voor het geld dat ik er voor betaald heb is hij elke euro waard.
Mijn plasma (VT60) is wel degelijk ingebrand (bevestigd door monteur) oa Net5 en NPO1 logo. Ondanks pixelomloop, schuifbalk, etc.. Dus het is nog steeds een argument.
de reden dat plasma (bijna) niet meer bestaat is omdat UHD niet mogelijk met deze technologie, zeker met de huidige energienormen. zie dit artikel:

http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-plasma-201311133417.htm
Productietechnisch is een plasma in 4K niet mogelijk op normale consumenten formaten..

De pixels zijn gewoonweg niet zo klein te maken met de techniek van plasma tv's.
http://www.hdtvtest.co.uk/news/4k-plasma-201311133417.htm

Edit: ik formuleerde mezelf inderdaad niet helemaal correct. Het is inderdaad de combinatie van de strenge EU wetgeving aangaande het energieverbruik en de technische uitdaging bij de productie.

[Reactie gewijzigd door Schizo007nl op 3 september 2014 23:23]

Theoretisch kan het wel, maar de ontwikkelingskosten maken het sowieso niet levensvatbaar om ook maar onderzoek te doen naar de mogelijkheden, met sowieso de tegenvallende verkopen van plasmatoestellen en OLED dat op de stoep staat dat zelfs beter dan plasma zal presteren op werkelijk ieder gebied.
Als je dat artikel goed leest zie je dat panasonic dat probleem al had opgelost. Alleen het energieverbruik was zo hoog dat ze de tv nooit zouden kunnen aanbiedne op de europese en andere markten.
Sta er eens bij stil: 4k op een 50-inch-tv op 2 meter afstand is even scherp als 4k op een 5-inch-telefoon op 20 cm afstand.Totale overkill als je het mij vraagt.
En wie heeft een 50 inch-tv op 2 meter afstand staan!?? Het is dus eigenlijk nog scherper dan 4 k op een 5-inch-telefoon 8)7
Ik heb mijn 50" pana plasma op 2m staan van mijn bank, kleine woning + dat ik op deze afstand 1080p nog meerwaarde heeft over 720p ;P
Uit Homecinemamagazine:

"Er moet dus de ideale balans gezocht worden tussen wat ideaal en wat comfortabel is. Na zelf een aantal tests uitgevoerd te hebben en diverse proefpersonen om hun mening gevraagd te hebben komen we op een kijkafstand die neerkomt op ongeveer 1,2 tot 1,7 maal de diagonaal van een tv. Voor een 55-inch (140 centimeter) 4K Ultra HD tv, het formaat dat we momenteel veel tegenkomen, komt dit neer op een kijkafstand van 168 centimeter tot 238 centimeter. Wil je echt optimaal van de hogere resolutie profiteren en dit ook perfect waarnemen dan zou een kijkafstand van 100 tot 120 centimeter optimaal zijn maar dit blijkt geen comfortabele afstand, mede door het grote scherm met hoge lichtopbrengst en simpelweg de korte afstand tot de tv die in menig huiskamer onmogelijk is."
Dan zet je de backlight toch een stuk lager? Heb best vaak voor een 42" scherm gezeten op een afstand van 1 meter in een donkere kamer en is prima te doen.
TV op 2 meter afstand, ja. Op 1 meter, nee, niet echt een overkill. En als je passieve 3D kijkt op een 4k 50" paneel heb je zeker ook op 2 meter afstand er profijt van.

Edit: al heb ik vernomen dat deze Panasonic TVs dan weer van het actieve 3D soort zijn -- wat dan weer een gemis is.

[Reactie gewijzigd door PostHEX op 3 september 2014 20:21]

Jij hebt dus een 50-inch-tv op je bureautje staan!? :D
Actieve 3D is beter dan passieve 3D... Weet niet wat je nu probeert te zeggen... Ga je voor 4K, ga je de resolutie weer halveren in 3D door passieve techniek.... Dat zou toch dom zijn?

[Reactie gewijzigd door chimnino op 4 september 2014 11:23]

tja, 4k op 5" is voor een mobieltje ook echt overkill...
Op 2,5 meter werkt perfect:-D
ik kijk naar een 72" beeld (projector) op 2,70 meter afstand. Ideale kijkhoek van +/- 35 graden. Ik wil nooit meer anders!
Hopelijk zijn deze tvs wel goed.
De TX-xxASxxx serie kent wat problemen en vooral het Dirty Screen effect, banding.
Permanente grijze plekken, voornamelijk bij de schermhoeken, maar ook in mindere mate langs de randen van het scherm.
Backlightproblemen langs de randen wordt het licht niet egaal verspreid of is te fel op bepaalde plekken met zichtbaar kleurverloop als gevolg.

De smartfuncties, mediaspeler en -server werken overigens uitstekend. De smartfuncties zijn beschikbaar zodra het toestel wordt ingeschakeld en het navigeert ook soepel. O.a. bij Samsung zijn de Smartfuncties niet meteen beschikbaar.

[Reactie gewijzigd door ariekanari op 3 september 2014 20:26]

Helaas een exemplarisch probleem wat bij alle lcd tv's voorkomt van alle merken.
Ik durf dat echt te betwijfelen. Ik heb nu een tweede exemplaar en daarbij zijn de genoemde probleemgebieden nog erger dan de eerste.
Gaat retour.
Toch is het helaas zo.. alle merken hebben bleeding en dirty screen effecten. Sommige tvs meer dan andere.
Ik ben het niet met je oneens dat elke tv mankementjes kent. Deze zijn inderdaad eigen aan de gebruikte technieken.
Ik heb hiervoor meerdere LG en Samsung tvs gehad. De samsung UE37D6500 heb ik nog steeds. Geen van de tvs is perfect maar geloof me als ik zeg dat de problemen met de Panasonic echt heel erg zijn. Ook bij tvs van vrienden en kennissen heb ik de problemen nog nooit zo nadrukkelijk kunnen waarnemen.
Ik vraag me echt af hoe deze door de QC zijn gekomen.
Tja en dat heb ik om mij heen bij Samsung tv's. Mensen die zelfs al bij hun 3e exemplaar zijn en het is nog niet goed.. En elk model bij Samsung heeft weer een ander euvel.
Mijn pana is gelukkig perfect :+
Heb helaas ook een nieuwe ASxx serie met bij lichte kleuren duidelijk dse. Mijn vorige panasonic had het echter niet of nauwelijks. Blijkbaar hebben ze bij de nieuwe series een ander proces gekozen wat goedkoper is voor panasonic, maar niet fijner is voor ons de consument :)
Jullie zijn welkom om een keer bij mediamarkt voetbal te komen kijken ;) je ziet dan heel goed op bijna alle televisies dse.
heb je ook televisies zonder? :) (en dan niet gelijk +2000 euro)
Jawel, maar dat is dan niet een garantie dat de tv in de doos hetzelfde is..
De panasonics hebben dit jaar nog niet helemaal kunnen overtuigen. De X900 moet ze weer bovenaan het klassement brengen, de previews eerder dit jaar (en de specs) beloven in ieder geval veel goeds.
Ax800 was al beste 4k bij de hdtv shootout.. jammer dat hij geen netflix 4k heeft alleen :)
Inderdaad, maar dat netflixprobleem diskwalificeerde de x800 nogal
Lees net op what hifi over de AX900: "Full compatibility with Netflix 4K streaming comes out of the box, thanks to HDCP 2.2 compatibility and HEVC decoding (Panasonic casually let slip that its AX800 range of sets will get a firmware upgrade for this feature at some point soon, too).
Read more at http://www.whathifi.com/n...#GtdY0BI17avC3pOc.99"
Dus wellicht toch binnenkort op ax800 ondanks de eerdere berichten
Zouden ze h.265 ondersteunen?
Dat doen ze allang sinds wt600 in 2013 en ook hdmi 2.0 in tegenstelling tot bijvoorbeeld philips

[Reactie gewijzigd door Bever! op 3 september 2014 23:09]

iemand al enig idee wat de prijzen zullen zijn van deze schermen ?
gezien de 4K markt nu al redelijk betaalbaar begint te worden toch wel intressant te weten welke kant panasonic met deze serie op gaat
Gaat beginnen op 900 las ik elders.
Mooie prijs voor toestel met 100 hertz panel en 3d. Vergelijk bijv met samsung hu6900 50hz panel en geen 3d.
Ikzelf gok dat de AX900 serie de prijzen van de AX800 gaat mee krijgen en de AX800 gaat genieten van een prijsdaling.
http://tweakers.net/pricewatch/zoeken/?keyword=AX800

EDIT:
The AX630 Series will be available in denominations of 55, 48 and 40 inches , starting at the end of September . List prices start from 949 ¤ (to 40 ").
http://www.bubblews.com/n...ultra-hd-tv-from-949-euro

[Reactie gewijzigd door Mopperman op 4 september 2014 11:55]

40-50" beweegt zich tussen de 800 en 1300 euro nu, ik verwacht dat deze voorlopig aan de bovenkant daarvan komen, maar bij gebrek aan interesse zakken ze vanzelf (superdeal!!! enzo) naar de 600 euro. Zo rond de Kerst zal het denk ik 500-1000 euro zijn... met nog een paar winkels en fabrikanten die het niet begrijpen, en nog steeds hoog inzetten.
Hij schrijft 40-50"...

Daarbij denk ik dat het zo ongeveer dezelfde prijzen zullen blijven. Die markten blijven altijd zo bestaan. HD-ready was toen ze net nieuw waren ook 1200 euro.
Ik had gelezen dat de beeldkwaliteit van de Panasonic AX900 heel erg in de buurt komt van een Plasma Panasonic zt65 (zelfs kan evenaren). Kan niet wachten tot er een Review langskomt.

[Reactie gewijzigd door ManOfWar op 3 september 2014 20:25]

Hmmm, dan begint t pas interessant te worden!
1.2a-aansluiting aanwezig.

Betekent dit dat de X940 dan misschien een (waarschijnlijk belachelijk duur) 4k adaptive sync scherm wordt?
Yep, 1.2a voegt amd's freesync toe. En dat is verdraait handig als je 4k pixels moet pushen. En daar komt nog eens bij dat op een groter scherm een lage framerate meer opvalt.

Dus, als je twee 290 kaarten hebt, die gaan namelijk freesync ondersteunen, dan kun je hiermee een hele stoere setup maken.
Kijk, eindelijk met een displayport aansluiting zodat je er ook iets met een hedendaagse PC wat mee kunt!
Yep, en 1.2a is met freesync.
die rechterfoto lijkt verdacht veel op het design van Sony.

iig,
blijft de ontwikkeling maar sneller en sneller. Vroeger deed je nog met gemak 20 jaar over één tv. Nu kan na 5 jaar al een revolutie plaatsvinden. Alleen is het jammer dat de rest niet zo snel meegaat (hoe lang zal het duren voordat Ned 1,2 en 3 hun zenders in 4K hd uitzenden).
En over 3D maar niet te spreken (heeft mij nog lang niet overtuigd dat het toegevoegde waarde is)