Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 126 reacties

T-Mobile verhoogt de maximale downloadsnelheid van al zijn mobiele abonnees naar 15 megabit per seconde, zo heeft de provider bekendgemaakt. De hogere snelheid kost niets extra's, maar ook de datalimieten blijven ongewijzigd.

T-MobileKlanten met een abonnement - dus geen prepaidklanten - krijgen de snelheidsverhoging in de komende weken, belooft de telecomprovider. De snelheidsverhoging geldt voor een miljoen klanten die nu nog onder de 15Mbit/s zitten.

Uiterlijk eind juli worden alle klanten automatisch overgezet; wie over de hogere snelheidslimiet beschikt, worden daarover geïnformeerd. T-Mobile tekent wel aan dat de snelheid van 15 megabit afhankelijk is van het toestel van de gebruiker; oudere smartphones hebben niet altijd ondersteuning voor 4g of de snellere 3g-variant die nodig is om 15Mbit/s te behalen.

De snelheid van 15 megabit per seconde geldt enkel voor downloaden; de uploadsnelheid gaat voor alle abonnees naar maximaal 3Mbit/s. Alleen de snelheden worden verhoogd; aan de rest van de voorwaarden verandert niets, aldus T-Mobile-woordvoerder Eric Dekker. Dat betekent ook dat klanten hun datalimiet behouden: als ze daar overheen gaan, verlaagt T-Mobile de snelheid naar 64kbit/s.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (126)

ik hier zit al op de 30Mbit/s download met een abbo van T-Mobile. Dit is wel 4g, maar als ik het artikel zo lees zou dat niet uit moeten maken.

Hier een screenshot.

Edit: screenshot toegevoegd

[Reactie gewijzigd door sven wiltink op 26 juni 2014 08:17]

Yes! Nog sneller door m'n datalimiet heen! :D
Edit: weet je nog, toen je onbeperkt had? en 'maar' 384 kbit? Heerlijk was die tijd.
Onbeperkt met 64 kbit is gewoon onbeperkt wachten.

[Reactie gewijzigd door GewoonWatSpulle op 25 juni 2014 10:14]

Waarom zou je sneller door je datalimiet heen zijn? Je gaat toch niet opeens veel meer doen omdat het sneller gaat? Je pagina's die je wilt bekijken laden alleen maar sneller en de downloads en updates gaan ook alleen maar sneller. Je gaat daardoor toch niet in één keer meer downloaden?
Denk bijvoorbeeld aan applicaties als youtube die door meer bandbreedte automatisch naar een hogere bitrate schakelen, soms zonder dat je hier iets aan kunt doen.
Ook als je slechts een halve minuut naar een lang filmpje zit te kijken heeft diezelfde app met een hogere bandbreedte plots al een stuk meer gebufferd dan voorheen.

[Reactie gewijzigd door Intrepidity op 25 juni 2014 10:27]

Erm, als jij daar zelf niks aan doet (is gewoon in te stellen op Youtube), dan ligt de fout niet bij de app, maar bij de gebruiker. Als ik op niet wifi zit, staan de youtube filmpjes max in 480p. Gewoon netjes rechtsboven op radar klikken, en de resolutie aanpassen.

Ik heb nog geen app gezien waarbij ik dit zelf niet kon instellen. Zelfs bij twitch kan het.
jij snapt hoe het in elkaar zit!

je zal waarschijnlijk dezelfde sites bezoeken als de afgelopen 12 maanden dus het aantal MB's die gegeten worden blijft gewoon exact hetzelfde. je bent alleen sneller op de sites e.d.

anyway ik heb onbeperkt bij t-mobile dus dat het versneld word is alleen een voordeel.

[Reactie gewijzigd door Marwan1990 op 25 juni 2014 10:28]

Ik ken jou contract natuurlijk niet, maar bij T-Mobile is de enige 'onbeperkt' die ik ken degene met met een limiet en als je die overschrijd dan wordt je snelheid omlaag gegooid ipv dat je extra moet betalen.

Heb je echt onbeperkt of maak je gebruik van een dergelijke constructie?

Ontopic:
Hij snapt het niet helemaal, tuurlijk heeft hij deels wel gelijk als het gaat om je browser of apps die alleen advertenties hoeven te tonen. Maar zoals Intrepidity zijn er ook apps die dankbaar gebruik maken als de bandbreedte hoger is dan X. Dan ben je wel ineens sneller door je bundel heen.

[Reactie gewijzigd door ThePope90 op 25 juni 2014 10:37]

nee, het ''onbeperkt'' model bij T mobile is 5000 mb.. het is me in 1 jaar tijd maar 1 maand gelukt om daar over heen te gaan ( en ik hotspot een aantal keer per week voor mijn vrienden die geen internet hebben ).

5000mb per maand maak je niet snel op als je niet de hele dag zit te streamen e.d.

maar echt echt onbeperkt is het niet, daar heb je gelijk in. na 5000mb word hij vertraagd.
Onzin, als je een snellere verbinding hebt ga je vanzelf ook meer doen. Toen ik vroeger 1 mbit adsl had downloade ik DivX films, toen ik 8 mbit kreeg schakelde ik over naar DVDR en nu heb ik 90 mbit en download ik alleen nog maar MKV's.

Ook de sites zelf worden steeds meer bandbreedte intensief over de jaren, de limieten zullen dus echt wel een keer omhoog moeten.

Dan heb je 4G, dan wil ik ook kunnen videobellen in HD, of youtube filmpjes straks in 4K kunnen kijken maar dat kan dan gewoon niet. Wat heb ik dan aan 4G nu? Helemaal niks. Ik gebruik dan ook nog gewoon KPN 3G, ik moet 4G nog steeds instellen maar ben er te lui voor omdat ik toch met een 500 mb limit per maand zit.
Wat heb je aan 4g? Zeker niet niks, het scheelt vrachtwagen ladingen tijd vergeleken met 3g. Een webpagina laden? Je zit niet meer een halve minuut tegen een leeg Browser scherm te kijken. YouTube? Bufferen zit er niet meer bij. Oh, en zelfs als je thuis een sneller abonement hebt, is de kans groot dat je met 4g sneller klaar bent. Je kent het probleem wel, slecht verbinding, niet geoptimaliseerd, etc...
Meneer heeft het duidelijk nog niet uitgeprobeerd en toch maar alvast een mening gevormd.

Neem me niet kwalijk, Ik was eerst als u. Tot ik 4g een keer bij iemand anders zag. Direct was ik verkocht.
Alles valt of staat met je verbinding, als je 1 streepje hebt gaat 4G je ook niet helpen en dat is vaak wel het probleem in bijv. betonnen kantoorgebouwen of afgelegen gebieden.
Ja klopt, maar: mijn ervaring* leert: als je sneller internet hebt ben je eerder geneigd nog even iets anders op te zoeken of door te klikken, hence extra verbruik te genereren.
*en die van vele anderen

Bottomline: Ik heb 'maar' zo'n 7-10 gigabyte per maand nodig, maar ik ga niet evenveel aftikken voor mijn mobiele internet als vaste internet.
tja, zo langzamerhand gebruik ik mobiel veel meer dan vast, dus zo gek zou het helemaal niet zijn om mobiel meer te betalen volgens mij.

Bellen per minuut was mobiel ook altijd duurder, wat toch ook allemaal niet eens zo heel gek is misschien?

Bij vast internet heb je maar op 1 locatie (het hele huis) internet, terwijl ik mobiel in de auto overal in Nederland prima bereik heb, en ik in de file regelmatig een uurtje YouTube erbij pak. Dat zijn dingen die ik op mijn vaste lijn niet kan.

Waarom zou mobiel dan toch echt goedkoper moeten zijn dan die locatiebeperkte thuisverbinding? Misschien gooi ik die er wel helemaal uit, zodat ik een flinke datastoom kan betalen voor mijn mobiel :-)
Lijkt me dat je wat vaker gebruik moet maken van Wifi... Zeker als je toevallig toegang hebt tot de Ziggo hotspots is er een aardige dekking. Dan resteert alleen het OV voor diegenen die dat gebruiken, maar de NS is natuurlijk ook bezig met gratis wifi.
Niet helemaal waar natuurlijk; essentie van een snellere verbinding is hogere productiviteit = je kunt meer doen in de zelfde tijd. Effectief vebruik je dan meer data. Vermoedelijk is dit ook de gedachte gang van T-Mobile mbt datalimieten die dan worden overschreden = inkomsten.

Niks komt uit de lucht vallen bij de telcos.
Nee hoor, want als je over je limiet gaat wordt je snelheid terug gezet. Je hoeft niet bij te betalen.
En weer kun je dit commercieel vertalen; je zal dus sneller geconfronteerd worden met de snelheid vermindering, waardoor je dus sneller geneigd zal zijn om een grotere bundel te nemen.

Dit zijn lange termijn business plannen die in eerste instantie "vriendelijk" over komen, een gedragsverandering teweeg brengen, en dan uiteindelijk resulteren in meer inkomsten.
Alles laad en buffert nu sneller, dus je zal sowieso in staat zijn meer content in een korte tijd te bekijken. Apps passen de kwaliteit aan de snelheid aan en vreten dus ook meer MB.
Net zoals de Ferrari (elders al genoemd) de boosdoener is als je plots je rijbewijs kwijt bent door meer dan 50Km/u te rijden dan is toegestaan ???

Sorry, maar het is altijd zo enorm flauw van mensen dat ze zeggen dat het niet hun fout is dat ze plotseling meer data verbruiken en te beroerd zijn om even in een app aan te geven dat ze akkoord gaan met die iets wat lagere bitrate. Net zoals jij bepaal hoe ver jij je voet op het gaspedaal zet, bepaal je ook nog steeds welke bitrate qua filmpjes je gebruikt.
Gelukkig is menig gebruiker uberhaupt op de hoogte van wat "bitrate" is. Jouw moeder, vader, zusjes, neefjes, gehele vriendcirkel zijn compleet op de hoogte over wat de bitrate van een video is en hoe je het uberhaupt aanpast (Wat lang niet overal mogelijk is, zie YouTube mobile website)

Wat een klinkklare onzin.
Youtube mobile website? Menigeen gebruik toch zeker tegenwoordig de Youtube app die bijna overal wel is ingebakken ?
De YouTube app is niet overal standaard ingebakken. Ik begrijp dat jij een Android-gebruiker bent en dan is het logisch dat je Google-product, Google apps bevat, maar dat is buiten jouw ecosysteem dus niet zo. Net als dat Windows/Linux/OS X bvb. niet standaard Opera/Chrome/Firefox al ingebakken heeft.

Overigens is het nadeel van de YouTube app in iOS dat het niet via de Command Center gaat, en de browser versie wel. Zo kan ik dus via de site een muziekvideo of verhaal aanzetten en doorspelen als het apparaat locked is, via de app weer niet (slordig van Google) er zijn erg veel gebruikers die hier over klagen en dus terecht de mobile site gebruiken.

Overigens zit er pas sinds de laatste update van YouTube.app bitrate control in en de vorige 4 jaar dus niet.
Inderdaad, tegen de tijd dat we 6G hebben kunnen we met 10 gbit/s downloaden met een datalimiet van 500 mb per maand, joepie.
@mkools24 wordt gedownmod, het is wellicht overdreven, maar zo ervaren we het nu wel natuurlijk. Als je vergelijkt met een tijd terug, onbeperkte datalimiet met langzamere snelheid is het relatief gezien alleen de snelheid omhoog gegaan, maar zitten we tegenwoordig wel met een datalimiet.

En zoals T-mobile speelt met de snelheid nadat je limiet op is, dat zie ik alsnog als een limiet!

Edit: Verkeerde persoon getagd :)

[Reactie gewijzigd door Cyw00d op 25 juni 2014 10:36]

de "ervaring" is juist het probleem, het is net als het hebben van een ferrari met een begrenzer op 120, die launch control is leuk maar na 4.8 sec is de pret accuut voorbij als je de begrenzer inklapt, en met 4G en straks 4G+ betekent dat alleen maar dat je nog harder op moet passen.

prachtig stukje techniek zo'n ferrari, maar hij staat mooier op de oprit dan dat je er iets mee kan en dat is hetzelfde als wat de telefoontoko's je letterlijk verkopen met 4G en hun datapaketten.
Dat is wel een heel erg deprimerende kijk op een gratis snelheidsverhoging. Bij Tmobile gaan de databundels momenteel tot 10 GB, denk dat het allemaal wel mee valt ;).

Verschil is databundel is primair wat je er mee kunt. Met 500MB kun je in ieder geval geen youtube kijken. Check je alleen tweakers en nu.nl dan kom je aardig uit de voeten. Met een hogere snelheid zul je dat weer iets prettiger kunnen doen (alhoewel de latency natuurlijk ook een grootdeel van de wachttijd veroorzaakt).
Het klopt allemaal guys dat het buiten de bundel traag wordt bij T-Mobile.

Maar je hebt geen buiten bundel kosten (in tegenstelling tot alle anderen)!

Daarbij kan je, als je dat zelf wil, je MB's weer aanvullen met de "MegaByte aanvuller" https://www.t-mobile.nl/mb-aanvuller

Alles om ervoor te zorgen dat je zelf controle houd over je rekening. ;)
Sorry hoor, maar in de huidige bundels hebben ook KPN en Vodafone geen buiten de bundel kosten meer. Overal zit er nu een snelheidscap op als je over je datalimiet heen gaat. Bij KPN kan je daarna een bundel bij kopen eventueel onderweg per sms of via myKPN. Gek genoeg wordt die info door KPN niet ruim gedeeld maar het staat keurig op KPN.com. Bij Vodafone kan je een extra Blox aansluiten om door te internetten. Er is bijnVodafone wel een addertje: standaard staat je abonnement ingesteld op ongevraagd per MB bijbetalen bij het overschrijden van je tegoed. Je moet dit via MyVodafone eerst omzetten naar een bundel met snelheidscap. Dan krijg je herinnerings smsjes en kan je onderweg net als bij T-Mobile en KPN zelf kiezen of je er een aanvullende bundel bijneemt of dat je gratis door internet op de lage snelheid.

Vodafone en T-Mobile sturen je actief sms jes als je tegoed op is met daarin aanwijzingen hoe je eventueel tegoed bij kan kopen. KPN doet dit gekgenoeg niet. Dus voor KPN klanten die snel door willen internetten nadat je databundel op is nog even de informatie hoe dit werkt: Ter info: bij KPN sms je "250mberbij aan" naar "1266" om je snelheidscap eraf te halen. Dit kost dan eenmalig 5,- euro.

Er is ook een eenmalige extra bundel van 1000 MB beschikbaar. Daarvoor sms je "1000mberbij aan" naar 1266. Voor die ene GB extra betaal je dan eenmalig 12,50.

[Reactie gewijzigd door ucsdcom op 25 juni 2014 16:42]

Sorry hoor, maar in de huidige bundels hebben ook KPN en Vodafone geen buiten de bundel kosten meer
I stand corrected, als dat inmiddels overal zo is dan moet het wel sinds kort zijn. In ieder geval na (jarenlang) goed voorbeeld van T-Mobile. ;)
Die MB aanvuller is een melkkoe voor T-mobile. Vroeger was het inderdaad terugschroeven naar 64kbps en kon je met een SMS weer een aantal MB aanschaffen op 'volle snelheid'. Nu betaal je buiten je standaard 1 GB dus al extra voor een losse MB en moet daarbij nog eens een bundel aanschaffen wil je de maand nog doorkomen.

Ik heb eigenlijk alle jaren en de veranderingen bij elkaar opgeteld, en kom tot de conclusie dat T-mobile een overcommercieele telefoonprovider geworden is die duurder is dan de rest. Daarnaast valt mijn verbinding gewoon vaak weg, 2G, 3G en kan het som een seconde of 5 duren eerdat een uitgaand gesprek lukt.

Ik had T-mobile overigens aangeschreven dat ik geinteresseerd ben / was in het zakelijke gebeuren. Daar gebruik ik mijn telefoon immers voor, maar zij geven te kennen dat hetzelfde bereik enzo ook voor zakelijk van toepassing is, en het verschil je de abonnementen als particulieren niet meer hebt.

Ik heb de overstap naar KPN dus kenbaar gemaakt, want zij bieden gewoon standaard 2GB data inclusief alles erop en eraan voor 65 ex btw per maand. Goedkoper dan dat ik bij T-mobile nu ben, daar stijgt mijn rekening gemiddeld van 60 naar 120 euro per maand.
. Vroeger was het inderdaad terugschroeven naar 64kbps en kon je met een SMS weer een aantal MB aanschaffen op 'volle snelheid'. Nu betaal je buiten je standaard 1 GB dus al extra voor een losse MB en moet daarbij nog eens een bundel aanschaffen wil je de maand nog doorkomen.
Dat is niet waar. Je snelheid wordt nog steeds teruggeschroefd.
Daarna kan je zelf kiezen voor een 'reload' van je bundel.

Kies je voor zakelijk helder dan heb je voor 50 eurp per maand ex BTW, onbeperkt bellen, sms en 10GB data. :)
Tegen de tijd dat 6G beschikbaar is, heeft T-Mobile net zijn 4G netwerk uitgerold ;)

Leuk nieuws voor T-Mobile abonnees, maar 3-kwart van het land (alles buiten de randstad) heeft geen 4G en met 3G is de snelheid bijna onhaalbaar.
T-mobile zegt 15 mbit hahaha hun netwerk kan dat helemaal niet! !!
klopt, bij mij in Emmeloord heb ik geen enkel bereik thuis. Zelfde geldt voor Vodafone, maar met KPN is het perfect.

Wat wel jammer is, want ik had echt onbeperkt bij Vodafone, en ging wel eens over de 8GB heen maar die heb ik er dus uit moeten gooien omdat ik thuis nooit bereik had.
Dat is ook de gedachte van t mobile..
Het gekke is ik heb altijd 2 gig aan data gehad net mijn iphone 4s. Ik kwam hier nooit boven, sinds ik de iphone 5s met 4g heb verbruik ik ongeveer 5 gig aan data. Ik doe niks meer dan voorheen maar vlieg wel door mijn abonnement heen.
Edit: weet je nog, toen je onbeperkt had? en 'maar' 384 kbit? Heerlijk was die tijd.
Sterker nog, ik heb dat nog steeds en ik neem aan dat ik met deze snelheidsverhoging alsnog op 384 kbit zal blijven hangen.
Ik heb bij T-Mobile een abbo met 0 mb's aan internet dus wanneer ik geen Wi-Fi heb zit ik gewoon altijd op 64 kbit alleen stoor ik me hier totaal niet aan (ik ben overgestapt vanaf prepaid dus 3g is zoiezo een vooruitgang) het is maar net wat je zelf wilt. Ik gebruik buiten huis alleen Whatsapp en daar heb je echt geen 100Mb/s voor nodig hoor ;)
Je krijgt een -1 maar je hebt wel een punt , door de hogere "downloadsnelheid" ga je sneller door een bundel heen doordat je meer bijdownload, Hoe hoger de snelheid hoe vaker je denkt.... damn had ik maar op back gedrukt op tijd. Zeker als je een 1080p filmpje aan het streamen bent.
Wacht even.

Denk jij dat je eerder je banksaldo op maakt, als jouw limiet voor het pinnen verhoogd wordt?

Heb je dan liever dat je maximaal ¤10 per dag mag pinnen van je bank?

OT: Goed nieuws dat ze de snelheid verhogen. De ondergrens voor internetsnelheid verbetert verder. Vroeger was 'n 14k4 modem voldoende voor internet. Tijden veranderen.
Achterlijke vergelijking imo. Je bent niet constant bezig met geld verbranden als je bankrekening aan staat is. Je mobieltje is wel je data constant aan het verbruiken. In mindere mate als je deze in de tas houdt, maar vaak download deze toch de emailtjes, berichtjes van WhatsApp en automatische updates van apps.

Geld gebruik je wanneer je dit nodig hebt, je 3G staat vaak constant aan zodat je weet dat je het nodig hebt (wanneer je dus notificaties van vrienden krijgt, telefoontjes, emails etc)
Geen achterlijke vergelijking, aangezien er wel constant geld van je rekening afgehaald wordt. Daarnaast gaan automatische updates en berichtjes alleen maar sneller, maar niet automatisch vaker. Dus je verstookt net zoveel data per maand.
Er gaat niet constant geld van mijn rekening af. In de span van een maand krijg ik er om de zoveel dagen geld bij en gaat het eraf en uiteindelijk blijft er vaak meer over dan er opstond, wat mijn "limiet" de volgende maand dus verhoogd. Overigens komt er niets mijn rekening af zonder mijn toestemming, waarbij dit op de telefoon anders loopt (ik kan niet dicteren wie mij wanneer Skyped/appt.

Dus ja, de vergelijking is krom.
Het punt is dat je productiever/effectiever wordt. Je klikt sneller door de zaken heen, opent meer foto's, bezoekt meer sites, omdat het toch sneller gaat etc.

Dan ga je automatisch meer data verstoken hoor, trust me :)
Klopt. Waar het extra verbruik wel in kan zitten is dat je nu sneller internetpaginas kan laden, dus in dezelfde 10 minuten (bv even in trein of tijdens pauze) wellicht laadtijd hebt gewonnen om 1 extra artikel te kunnen lezen. Daarnaast buffer je filmpjes veel sneller en automatisch op hogere kwaliteit. Als je na 14 seconden weet dat je het filmpje niet verder wil zien, heb je dan toch meer data vooruit geladen en verbruikt dan eerder.
emailtjes, berichtjes van WhatsApp en automatische updates van apps.
E-mailtjes, gebruik ik gewoon K9 mail voor die middels imap-push functie hooguit de headers stuurt maar verder ook echt niets. Geen mail? Dan wordt er niets gedaan want ondanks dat de verbinding open staat geeft de mailserver wel een seintje als er mail is.

Whatsapp, ga naar instellingen -> gespreksinstellingen -> media automatisch downloaden en zie daar... je kunt zelf aangeven wat wel/niet wordt gedownload bij welke verbinding. Dit zelfde geldt trouwens ook bij apps... wil je die updates niet ontvangen, geef je gewoon duidelijk aan dat het alleen over wifi mag.
Geld gebruik je wanneer je dit nodig hebt, je 3G staat vaak constant aan zodat je weet dat je het nodig hebt (wanneer je dus notificaties van vrienden krijgt, telefoontjes, emails etc)
Dan behoor je tot één van de uitzonderingen, bij mij staat wifi altijd aan en middels de UPC Wifi Hotspots maak ik daar ook geregeld gebruik van... dat 3G staat wel ingeschakeld maar wordt hooguit gebruikt voor 'echte' data.
gewoon K9 mail
en middels de UPC Wifi Hotspots
Natuurlijk, ik ben de uitzondering :') was even vergeten dat iedereen Android draait, uberhaupt een alternatieve client draait of daarbij ook maar enig idee heeft van welke optise ze moeten aanpassen om data-gebruik te verminderen (vraag een willekeurig persoon eens wat e-mail headers zijn? go ahead)
Dat is dan toch zeker het probleem van die 'gemiddelde' consument? Mij is altijd geleerd om eerst wat meer te verdiepen alvorens ik het geen wil gebruiken.

In vele communities vind je wel iets tegen over dat gene waarop je moet letten. Of het nu Vodafone, KPN, T-mobile is overal wordt uitgelegd waar je rekening mee moet houden.

Het is natuurlijk je eigen domme fout om af te wachten, maar goed... voor veel mensen is dit vaak wel een goed leer moment om pas na een hoge factuur wel wat meer in te lezen en instellingen aan te passen.
Je bent uitermate kortzichtig en ik begrijp ook eerlijk waar niet waarom je nog de moeite neemt om te reageren. Nergens in de papieren van KPN staat hoe je de standaard headersettings van een e-mailclient op je telefoon aanpast. Ook bieden lang niet alle providers overal gratis wifi hotspots.
In tegendeel, je ziet hoe het er in de praktijk aan toe gaat met o.a. te hoge snelheden, niet handheld bellen enz. men weet dat dergelijke dingen niet mogen en toch doet men het ... een bekeuring is op zijn plaats.

Zo ook met mobiele telefonie, je weet dat je een maximum hoeveelheid data kunt gebruiken, alles hierboven is beperkte snelheid 'onbeperkt' gebruik of meer data tegen een x-bedrag. De consument zelf heeft natuurlijk ook de plicht om bij twijfel of onvoldoende informatie te informeren hoe dit in elkaar steekt.

Op vele fora (maar ook sites van telecomaanbieders) tref je tegenwoordig tips aan voor mobiele telefoons. Nu zouden aanbieders hier misschien ook meer naartoe moeten verwijzen d.m.v. een regel op de factuur (bijvoorbeeld) maar het is natuurlijk de consument die erg kortzichtig is en maar denkt dat alles out-of-the-box werkt zoals men wilt met alle klachten als gevolg.

Dat hele headers gebeuren is maar een klein deel van het hele probleem.

- Telecom aanbieders zijn te beroerd echt op juiste wijze te informeren.
- Consumenten zijn te beroerd om zich iets meer in te lezen in hoe iets in elkaar steekt.

Hoe je de consument dan het makkelijkste hierop kunt wijzen? De factuur is 2-3 maanden te hoog en pas daarna gaat het belletje rinkelen.

[Reactie gewijzigd door DarkForce op 25 juni 2014 14:13]

Onzin. Daar is echt niets van waar. Het ligt helemaal aan jezelf als je er sneller doorheen gaat. Period.
DAT is al vaak zat uitgelegd hier... Niet andersom.
Het is meer iets dat gevoelsmatig is, ach ik heb nu sneller internet dan kan ik nog wel even gauw iets op zoeken. Bij normaal gebruik, blijft het verstoken van data over 4G, identiek aan data via 3G want je bezoekt gewoon dezelfde content.

Dat klanten echter veelal te beroerd zijn even van een grotere naar een wat kleinere formaat filmpje te stappen (kwalitatief wat minder) en het bij de automatische instellingen houden van bijv. youtube e.d. is natuurlijk niet te wijten aan de plotseling ineens te beperkte databundels.
Inderdaad! Heb al tijdje Robin Mobile met onbeperkt 3g want ik heb toch echt liever meer data dan meer snelheid. Dikke vinger naar de grote Telecomjongens!
Klopt, maar ik ben die FUP nog steeds niet tegengekomen en ik verbruik af en toe toch echt niet meer dan die 8gb. De snelheid vind ik ook prima, ik ben gewoon niet sneller gewend van een mobiele verbinding. All in all ben ik een blije Robin Mobile klant
Ik heb het middelste abonnement van 40 euro per maand. Na 4GB in één maand word ik op 80kB/s gezet. Dat is nog steeds heel prima internet. Uitzendinggemist, Spotify, live audio streams blijven allemaal prima functioneren. En ook het webbrowsen gaat nog behoorlijk. Ja, het is misschien iets minder snel - maar je kunt het tenminste gebruiker zonder een planning te moeten maken hoeveel filmpjes je per dag mag bekijken 8)7.

80kB/s is echt heel, héél veel beter dan die magere 5kB/sec die T-Mobile biedt. 5kB/sec is waardeloos.

[Reactie gewijzigd door gast op 25 juni 2014 11:32]

Bij welke provider zit je dan als ik vragen mag? T-Mobile heeft erg slechte dekking in mijn gebied, ik ben benieuwd of ik iig een factie van die 15Mbit/'s kan halen. :/
Bij welke provider zit je dan als ik vragen mag? T-Mobile heeft erg slechte dekking in mijn gebied, ik ben benieuwd of ik iig een factie van die 15Mbit/'s kan halen. :/
Robin Mobile. En die zit op het KPN 3G netwerk.
Als je daar 40 euro voor moet betalen is dat echt belachelijk! Ik betaal 30 euro en krijg 5gb 4g! (en dat is echt, echt snel).
Kun je aangeven welk abonnement het is, ik ben wel geintereseerd ;). Ik heb overigens ook onbeperkt bellen (en smssen) erbij, dat weet ik ook wel erg te waarderen.
Ja, onbeperkt bellen zit er helaas niet bij (dit is wel mogelijk voor een paar euro meer, SMS en mms wel onbeperkt ).

Het is een sim only van t-mobile. Zelf samen stellen (en ik heb voor 1 jarig gekozen).
Ik heb het nooit aangepast dus ik heb nog steeds mijn oude contract zonder limiet ;) dus het kan nog wel als je het nog hebt. Ze bieden het helaas niet meer aan voor die prijzen.
Ik moet ook zeggen dat mijn verbruik dan nog niet heel hoog is, af en toe een youtubeje, wat internetten, apps gebruik maar meer dan 500mb zitten de meeste mensen niet zo snel aan gok ik. Ik ben echter voorstander van dat ik zelf wel even bepaal hoeveel ik wil verbruiken dus die beperkingen vind ik ook onzin, al snap ik het commercieel gezien wel.
Ik heb het nooit aangepast dus ik heb nog steeds mijn oude contract zonder limiet ;) dus het kan nog wel als je het nog hebt. Ze bieden het helaas niet meer aan voor die prijzen.
Ik moet ook zeggen dat mijn verbruik dan nog niet heel hoog is, af en toe een youtubeje, wat internetten, apps gebruik maar meer dan 500mb zitten de meeste mensen niet zo snel aan gok ik. Ik ben echter voorstander van dat ik zelf wel even bepaal hoeveel ik wil verbruiken dus die beperkingen vind ik ook onzin, al snap ik het commercieel gezien wel.
Same hier, met T-Mobile, nooit mijn Abbo aangepast. Alleen merkte ik dat ze na 1000MB opeens mijn snelheid terug schroefden naar 64kbps. Dus ik bellen met de mededeling dat ik onbeperkt internet heb. Ja zei de dame van T-Mobile. Dat klopt, onbeperkt dataverkeer, maar met een maximum van 1000MB. Ik gelijk, zoekt u mijn contract eens op. Na een paar minuten, o, wilt u niet uw contract omzetten. Ik zeg nee, ik wil mijn snelheid omhoog. Hel verhaal over dat ze het product niet meer hebben, 2 weken later, snelheid weer omhoog. En natuurlijk weer iemand die mij een ander abbo wilde aansmeren.

Maar uiteindelijk, contract blijft contract. Maar ik haal zelden boven de 1GB per maand. Maar toch...
Laat ze eerst overal goed ontvangst hebben dat je niet buiten op straat moet staan om te bellen je betaalt voor een abonnement die van hun kant nooit gehaald kan worden en gooien op de telefoon die bij KPN of VODAFONE het wel kan em het ligt aan de drukte hoeveel mensen er gebruik maken van de verbinding. Maar T-mobile loopt steeds meer achter op de twee toppers dat ze ni moeten investeren. En ik denk dat het al te laat is dat ze als B provider blijven uiteindelijk verdwijnen.
Zou dit ook gelden voor oude abonnementsvormen? Ik heb nog een Sim Only uit 2007 met los daarbij Web 'n Walk+

Met mijn Samsung S3 en H+ haal ik overal precies 1 Mbps...
Op de T-Mobile site staat dit erover:

Heb je een iPhone '08 abonnement? Met jouw onbeperkt internet abonnement kun je iedere maand gratis 2 GB gebruiken met een snelheidslimiet van 15 Mbps. We brengen je op de hoogte wanneer je 2 GB bijna op is. Daarna kun je onbeperkt verder internetten op je oude snelheid zoals je gewend bent tot je nieuwe factuurmaand start.

Heb je een web 'n walk abonnement? Met jouw onbeperkt internet abonnement kun je iedere maand gratis 1 GB gebruiken met een snelheidslimiet van 15 Mbps. We brengen je op de hoogte wanneer je 1 GB bijna op is. Daarna kun je onbeperkt verder internetten op je oude snelheid zoals je gewend bent tot je nieuwe factuurmaand start.

Bron: http://www.t-mobile.nl/campagne/snelheidsverhoging (2e punt onder "Wat veranderd er voor jou?"

[Reactie gewijzigd door Jeroen Sack op 25 juni 2014 11:30]

Er staat een fout in de pagina van T-mobile.
In het overzicht bij een W&W abbo staat maandelijks 1 GB maar als je verder kijkt in:
http://www.t-mobile.nl/Co...ng/naar-oude-snelheid.pdf
dan staat daar toch duidelijk 2GB p/mnd.
T-mobile is hier rijkelijk laat mee, van Hi heb ik al tijden geleden een verhoging naar 14,4 Mbps gehad.
Is er een reden dat T-mobile zo veel later met een dergelijke actie komt? Netwerkcapaciteit bijvoorbeeld?
T-mobile heeft eigenlijk altijd al het slechtste netwerk gehad als het gaat om capaciteit.

Hier op drukke plekken in den haag is er soms helemaal geen bereik omdat de masten gewoon de capaciteit niet aankunnen.

Tevens heb ik zelf ooit 1x een t-mobile abbo gehad maar de internet verbinding was dusdanig slecht dat ik het contract heb laten ontbinden ivm niet te realiseren internet snelheden en wegvallende gesprekken.

Ook toen t-mobile het internet in de trein leverde was het gewoon een complete ramp (niet dat het nu beter is , ondanks dat NS het heeft overgenomen zitten ze nog steeds op t-mobile masten. vandaar dat het ook nog steeds voor geen meter werkt)

Ik hoop echt dat ze hun netwerk wat gaan uitbreiden en verbeteren want toen ik de laatste keer daar een "concern" meeting had heb ik tijdens de powerpoint presentaties toch aardig wat negatieve cijfers en schema's gezien.

Voor de rest zal ik het altijd frapant vinden dat ze nog weg kunnen komen met hun "onbeperkt" slogan. Immers is een snelheidsbegrenzer toch echt een beperking / begrenzing dus dan is "onbeperkt" ook eigenlijk misleidend. Je koopt toch ook geen auto die eerst 120 km/ph rijd en dan na 10km nog maar 6,4km per uur kan gaan.
Je vergelijking is niet helemaal het zelfde. Je gaat van 15mbits naar 64kbits, dat is minder dan een half procent van de snelheid. Je zou dus van 120km/h naar 504m/h gaan.

En dat slaat eigenlijk nergens op, zoals je zegt alles behalve onbeperkt. De frontpage van tweakers komt al dicht in de buurt van de 1MB, dan ben je wel even aan het laden.

En hoe kan het onbeperkt zijn als je wel moet betalen voor je MB's? Ze vragen zelfs hoe veel je wilt. Het is gewoon een verkapt datalimiet, die met wat marketing trucjes word verkocht als altijd internet.
Zo verkapt is het niet hoor, en het is voor mij een prima oplossing. Ik kan inderdaad niet meer comfortabel internetten, maar whatsappen gaat nog prima. Voor mij een prima compromis, als ik echt nog veel wil internetten koop ik er voor ¤2,- 100MB bij..
Geldt dit ook voor de virtuele netwerken op het T-Mobile netwerk zoals Ben? Ik kan op de website van Ben niet zo snel iets vinden over de mogelijke snelheden.
Dit is voor t-mobile zelf, de virtuele providers als Ben staan daar los van, want Ben heeft bijvoorbeeld al een lagere download snelheid dan t-mobile voor deze wijziging had.
Ben heeft in december 2013 al een verhoging door gevoerd naar 14.4Mbit/s.
Sinds ik op me werk en thuis lokatie 4G heb, gebruik ik nooit meer wifi..
Ben niet sneller door me bundel heen, sterker nog ik maak hem eindelijk eens bijna op(5GB bundel) :o

Ben dan wel weer benieuwd of me download snelheid naar beneden gaat, iv.m. meerdere gebruikers met een hogere snelheid. Maar dat gaan we zien :)
Is dat niet erg negatief voor je accuduur? Als ik een dag op pad ben vs. een dag op kantoor valt me altijd op hoe m'n telefoon aan het eind van de dag ineens leeg is.
4G is een stuk zuiniger dan 3G.. Of het zuiniger is dan Wifi durf ik niet te zeggen maar als je gewoon op 1 locatie bent waar je niet tussen modus (3g, 4g etc) schakelt valt het wel mee hoe snel die leeg gaat. Het wordt pas erg als je steeds moet schakelen tussen een modus of zelfs een andere paal.
Hangt er heel erg vanaf wat ik allemaal doe op een dag, maar over het algemeen heb ik dezelfde resultaten qua batterij verbruik.
Moet wel zeggen, dat ik background services grotendeels heb uitgeschakeld.
Nu nog overal normale 3G dekking, want op veel plekken is er nog steeds slechts GPRS bereik!
Helaas zijn de prijzen van t-mobile momenteel nog zo hoog en zijn er te weinig aanbiedingen die fatsoenlijk zijn om nieuwe klanten te trekken of bestaande klanten te behouden (je krijgt als bestaande klant slechtere aanbiedingen dan een nieuwe klant , soms verschilt het wel 100 euro)

Hierdoor kunnen ze ook minder investeren in het netwerk , ze staan al bekend erom dat ze uitzendpersoneel aan een lijntje houden , een redelijke onderdrukkingssfeer met kentekeningen naar privacyschending (alles word opgenomen , van het bewegen van je muis tot je stem) onder het mom van Trainingsdoeleinden.

Wat bij t-mobile de voortgang op dit moment tegen houd is het grote aantal "vaste" medewerkers waar ze niet vanaf kunnen , hierdoor hebben de tijdelijke krachten geen kans om in te stromen en hebben ze een enorme inloop en uitloop. De kosten voor een nieuwe batch medewerkers trainen kan zo in de 25.000 euro vallen per week en dat elke keer opnieuw na een paar weken voor medewerkers die miss een paar maanden er werken is helemaal niet cost efficient.

Ik denk eigenlijk dat het 3g netwerk van t-mobile de komende jaren niet uitgebreid gaat worden , dit kunnen ze pas echt doen als ze een paar vaste medewerkers die de kantjes ervanaf lopen (op mijn afdeling destijds waren het er een stuk of 7 van de 11 die in vaste dienst waren die er heel goed in waren druk te lijken maar eigenlijk niets deden qua productiviteit) eruit worden gejast. dan een paar management lagen minder en misschien dat ze dan na een jaar weer kunnen investeren in 3g dekking. Al gok ik dat ze eerst gaan proberen hun 4g te fixxen in de steden , omdat het zelfs nu met 4g nog niet lekker werkt. (tenminste dat hoor ik van collega's die issues hebben hier in het werkpand met t-mobile). Nu heeft elke provider wel ergens wat issues (zo heb ik in de trein met vodafone niet altijd even goed bereik) ..... desondanks is T-mobile de slechtste van de drie in mijn optiek.
Geldt dit ook voor zakelijke abonnementen? Mijn downstream wordt nu namelijk afgeknepen op 1 Mbit.
Op 4G hebben consumenten ook een tijdlang gewoon onbeperkte snelheid gekregen. Bij de zakelijke abo's zijn de snelheidsbeperkingen nog gewoon van kracht..
Wel apart Simpel heeft al veel eerder de snelheid omhoog gedaan (bron) terwijl zij een virtuele provider van T-mobile zijn. Waarom zou T-mobile later zijn dan hun virtuele provider?
Om een persbericht te hebben vlak voor de zomervakantie?
Haha, kansloos.
Als ik zo hoor van maatjes uit de VS, waar ze er rustig 10-50gb aan data per maand doorheen hakken voor nog geen 80USD per maand....

Go nederland, waar het goedkoper zou moeten zijn dankzij de bevolkingsdichtheid en weinig oppervlakte. Maar goed, netwerk uitbreiden kost ook bakken met geld, frequentieveiling, elke mast een vergunning en land/pand eigenaren bakken met geld geven voor de huur.

Maar goed, het is een gemiste kans van nederland om zo achtelijk hard achter te lopen op de mobiele dataverbindingen. Half de wereld raced ons voorbij. Vroegah, het nummer 1 internet land van de wereld. Met een ENORME voorsprong op de rest. Moet je nu kijken, we stellen geen hol meer voor.
Kom deze week uit de VS. 4 weken AT&T met onbeperkt bellen/sms en 2.5GB data kost gewoon 60 bucks. Standaard prijs. Maar wel overal 4G, zelfs grote delen Death Valley.
Ah, 1 van mijn maatjes is een trucker in de VS, heeft via Verizon dacht ik, 80USD oid voor onbeperkt 3g (maar verboden te tetheren :P en niet helemaal zeker of hij er 4g bij heeft).

Maar die lachte mij vierkant uit toen ik vertelde dat mijn abbo 45euro was voor 500mb, 75min/sms. 25 euro is dan wel voor mijn toestel, maar dat heb hij er ook bij. S4 dacht ik.
De data limieten zijn een school voorbeeld van de kartelvorming tussen KPN, T-Mobile en Vodafone. Die drie vormen een oligopolie en de Nederlandse regering doet er gewoon niks aan. Daarom betalen wij zoveel met ze alle voor zo weinig. De prijzen van de grote veranderen af en toe dan is de een weer goed koper met zijn internet bundels en een paar jaar/ maanden de later is de ander dat weer. Zolang niemand ze aanpak blijven deze praktijken bestaan.
De regering helpt ze er actief in mee zelfs. Met dat gedonder van die zenderveilingen e.d.
Die kosten worden door KPN e.d. natuurlijk gewoon doorberekent naar de klant toe.
Helemaal mee eens. Met die hoge freq veiling heeft de overheid voor korte termijn gekozen.
Wanneer 4G hier voor iedereen goedkoper beschikbaar zou zijn opent dat weer deuren voor de mobiele economie. Op lang termijn levert dat echt wel wat op.
Nu lopen we achter en zoeken we een wifi spot om onze databundel niet te overschrijden.
Een wifi spot is nooit zo handig als 3/4G
Mja, overheid zag korte temijn inkomsten. Lange termijn word niet aan gedacht.

Ik hop zelf ook van hotspot naar hotspot en vermijd data gebruik. Toen ik nog niet zo veel met hotspots bezig was verbruikte ik rustig 700-1000mb (buiten 500mb 64kb) ondertussen zit ik maandelijks op <300mb en dat is inclusief een paar uurtjes live streamen via Nokia Mixradio.
Vind het wel jammer want dit gaat telco's zeer doen met hun hoge prijzen. Voor t-mobile en vodafone boeit het mij niet zo veel, maar ik zou het zelf erg jammer vinden als KPN ten gronde gaat. Zit toch een beetje neerlands trots in(alhoewel grootste gedeelte ondertussen is in handen van buitenlandse bedrijven als ik het goed heb)

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True