Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 78 reacties

Klanten van T-Mobile downloaden via 4g vier keer zoveel torrents als over 3g. Het gebruik van andere diensten via 4g stijgt minder hard, hoewel klanten ook veel meer audio en video streamen. Het gebruik van apps en websites neemt nauwelijks toe via 4g.

Per maand verbruiken klanten gemiddeld bijna 50MB aan het downloaden van torrents, zo zegt topvrouw Marieke Snoep tijdens een eigen evenement op het hoofdkantoor in Den Haag. Over 3g is dat iets meer dan 10MB. Het gebruik van streaming is op 4g ook veel hoger; dat stijgt van ongeveer 100MB naar ongeveer 360MB. Het gebruik van data bij andere toepassingen stijgt veel minder snel. Bij websites en apps verstoken 4g-gebruikers ongeveer 310MB, tegenover 290MB over 3g.

T-Mobile maakte verder bekend om volgend jaar zomer te beginnen met 4g op de 900MHz-band; dat moet meer dekking bieden dan de 1800MHz-band die de provider tot nu toe gebruikt. Meer dan tweederde van de huidige 4g-toestellen ondersteunt die frequentie ook, zo zegt de provider. Daarnaast zei de provider dat het de snelheid van 4g bij abonnementen zal verhogen komende maanden, maar daarover gaf het concern verder geen details.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (78)

Waarom de 900Mhz band? (band 8 ) welke lang zo goed niet ondersteund wordt als band 1,3,7,20?

[Reactie gewijzigd door HellStorm666 op 8 september 2014 17:06]

Over een jaar wordt deze echt wel goed ondersteund hoor. Op lange termijn is het zeker geen slechte keuze om dit zo te doen. Verder hebben ze ook geen andere lage banden (straks misschien 700 MHz, maar die is pas over een paar jaar beschikbaar in de EU).

Ze hebben verder alleen 1800, 2100, 2600. Waarbij 2100 nog slechter ondersteund wordt dan 900 en 2600 vergeleken met 1800 nog minder dekking biedt.
Een mast met een lagere frequentie geeft een betere binnendekking en dekt een groter gebied. Een gecombineerd 900MHz/1800Mhz zou er toe kunnen leiden dat T-Mobile straks voor een habbekrats een heel goed 4G-netwerk heeft (vergelijkbaar met Vodafone en KPN), en misschien nog wel beter is dan de concurrentie.

Ik gok dat als je over twee of drie jaar een 4G-telefoon met T-Mobile hebt je vrijwel nooit meer terug zal vallen op 2G of 3G.
Waarom zou je torrents gaan downloaden met je mobiele data verbinding? Daarnaast vraag ik me af of het niet gewoon om p2p verkeer gaat, in plaats van daadwerkelijk p2p via een torrent. P2p word tegenwoordig namelijk op meer manieren toegepast, dan alleen voor het downloaden van torrents.
Zoals? Volgens mij zijn het wel degelijk torrents, via bijvoorbeeld de popcorntime app zijn deze veel toegankelijker geworden voor het grote publiek.

[Reactie gewijzigd door runelaenen op 8 september 2014 16:45]

BitTorrent Sync bijvoorbeeld. Ik weet niet hoe PopcornTime werkt, zijn dat niet juist magnet links?
Magnet links gebruiken ook het bittorrent-protocol.
verschillende chat clients gebruiken P2P om te communiceren

eerste hit op google : http://www.hipmob.com/documentation/peer-to-peer.html

of eventueel grote spel fabrikanten die P2P gebruiken om hun games te updaten ? (hier helaas geen voorbeeld van)

verder snap ik niet waarom er dan maar 50 mb aan data gemiddeld word binnengehaald via p2p op je mobiel dit lijkt me dan meer dus de chat apps enzo ipv "echte" torrents want een beetje film is toch al snel 800+mb?
of eventueel grote spel fabrikanten die P2P gebruiken om hun games te updaten ?

Klopt, maar op je mobiel? :?

Let wel, ik geloof de data, maar vind het dus opvallend. Zijn dit dan tetheraars, speciale WiFi hotspot apparaten of de 2e SIM's zoals in een tablet zit?

Of hebben we het hier echt over (Android) telefoons die via torents dingen downloaden?
En torrents zijn niet per sé "slecht", ze worden nog vaak voor legale doelen gebruikt zoals het verdelen van Linux distro's en voor legale multimedia.
En torrents zijn niet per sé "slecht", ze worden nog vaak voor legale doelen gebruikt zoals het verdelen van Linux distro's en voor legale multimedia.
En vrijwel iedereen haalt zijn distro's van de sites van de makers. Legale multimedia per torrent, bestaat vast wel maar ik heb er nog nooit iets van gezien. Is er dan ook maar iemand die niet denkt dat 99.9% van torrents copyrighted materiaal betreft?
Je kan ook gewoon de torrentfile of Magnet link van de distro website halen en dan via torrent cliënt downloaden om hun servers te ontzien (doe ik trouwens altijd, zie het als een kleine bijdrage in natura, data kost geld). Dit hoeft heus niet van kat of tpb te komen...
Ja dat snap ik, maar Linux distro's zijn ook grote bestanden, waarom download je die via je mobiele dataverbinding?
Omdat je ergens zit zonder internetverbinding, lijkt me een realistisch scenario.
Ik heb al hogere snelheden gehaald met 4G (>6MB/s) dan wat mijn (weliswaar onbeperkte) internetlijn thuis aankan, dus snelheid is zeker geen nadeel meer.
Eens, ik denk ook met deze data hoeveelheden dat ze wat zaken door elkaar hebben gehaald. Niet echt realistische getallen. Misschien een app die dit soort p2p/torrent verkeer genereert?

Edit: popcorn time zou kunnen, maar met een complete film zit je daar wel boven.
Maar dat hangt van de berekening af of ze gebruikers die niet torrents gebruiken erin hebben meegenomen:

Je kan het lezen als:
1% van de klanten gebruikt torrents. Binnen deze 1% is het gebruik gemiddeld 50mb per maand

of

1% van de klanten gebruiks torrents. Van alle klanten is het gebruik gemiddeld 50 mb per maand (dus 99% van de berekening gebruikt 0 mb)

Het aantal mensen wat torrents doet is wel belangrijk, als het namelijk maar 1 iemand is (bij wijze van) krijgen we iedere maand wel een nieuwsbericht :+

[Reactie gewijzigd door laurens0619 op 8 september 2014 16:53]

Ja dat denk ik ook. Dit gaat om cijfers van p2p verkeer en niet zozeer het 'downloaden met torrents'. Goed, we zullen er nooit achter komen denk ik, maar er zit wel verschil in!
De reden dat de stijging nog zo beperkt is, is simpelweg dat de abbonementen ook beperkt zijn. Pas als er échte onbeperkte abbonementen zijn zullen we waarschijnlijk een massieve toename in torrentverkeer en videoverkeer zien.

Tenminste: ik ga er hier vanuit dat het om beperkte abbonementen gaat. Beetje lastig zonder bronlink.

[Reactie gewijzigd door Sacron op 8 september 2014 16:43]

Sowieso vind ik de constatering vreemd; men gebruikt gemiddeld 50MB voor het downloaden van torrents? Zijn dat .torrent-files of is het daadwerkelijk de data die gehashed was? Want 50MB vind ik rijkelijk weinig voor welke release dan ook.

Gemiddeld mp3-album: 60MB
Gemiddelde SDTV-aflevering: 170MB
Gemiddelde 720p (low-quali): 2.5GB

Ik wil inderdaad ook wel eens weten wat we nou precies downloaden bij T-Mobile. Mevrouw noemt wel torrents maar er staat nergens dat het hier om legaal of illegaal materiaal zou gaan.

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 8 september 2014 16:49]

Er zijn natuurlijk ook aardig wat mensen die 0MB aan torrents downloaden, dat drukt het gemiddelde per klant wel ietwat ;)

Jij gaat blijkbaar uit van wat een klant die torrents download, dan gemiddeld per maand aan torrents download.

[Reactie gewijzigd door ACM op 8 september 2014 16:54]

Dan snap ik dat verschil ook wel, ik denk dat je een behoorlijk beperkte subset pakt:
Mensen die & Torrents gebruiken & 4G netwerk gebruiken.

Steekproefgrootte zou wel fijn zijn om te weten hierbij :P
Sinds ik 4G heb gebruik ik zo nu en dan dus wel torrentverkeer ( popcorn / kickass - BTsync met thuis ) om me te voorzien van media onderweg / weg van thuis.
vanwege mijn ruime datavoorraad kijk ik er ook niet ( echt ) naar om, maar het is geen dagelijkse grootgebruik.
ik ga van een gemiddelde van 1 a 2 GB uit, sinds juni '14
( al moet ik wel oneerlijk bekennen, dat ik de upload maar 5kb heb toegewezen :P )

[Reactie gewijzigd door FreshMaker op 8 september 2014 17:33]

Ik ging er ook al vanuit dat de mensen uit deze set een grote kans hebben om Tweaker te zijn. Dat is 1 :+
Opzich valt je gebruik inderdaad reuze mee ja! zit je vast niet dagelijks 1080p popcorn mee te kijken :P
Nee, want dat doe ik thuis ook niet

720p is de max, maar ik neem ook genoegen met een 480 ( mits het een goede kwaliteit is )
vaak is het ter overbrugging van een half tot een heel uur, dus in het kader van "anything goes"
Ik ben het met je eens dat de bovengenoemde getallen redelijk ridicuul zijn. De meeste mensen gebruiken met gemak 2000MB/maand mobiel en voor 4G zal dat snel oplopen naar boven de 8000MB/maand.

Voor torrents gelden echter:

HDTV-aflevering 720p: 350MB
HDTV-anime 720p: 150MB
HD-speelfilm (Yify HQ): 720MB

Ik weet niet wat jij nog download dat 2,5GB groot is hoor. :)
Volgens mij is het gemiddelde datagebruik veel lager hoor. Iedereen zit zowel thuis als op kantoor/school/universiteit of in de trein op Wifi. Ik gebruik zelf maar iets van 200MB per maand.
De laatste keer dat ik onder de 1000MB/maand zat is heel wat jaren geleden.

Hoeveel doet Skype ook alweer? Was dat niet iets van 600MB/maand alleen als het al op je mobiel staat?

Ik doe tegenwoordig 8.000-10.000/maand en dan download ik niet eens torrents.
Ik kom niet boven de 500MB uit, mijn broertje en ouders ook niet. Dus dat zegt helemaal niets. Sowieso hoeveel jij verbruikt kan bij de meeste abonnementen niet eens.
Ik zag dat ik de afgelopen maand 12.000MB heb gebruikt, zonder torrents dus, maar ik was wel iedere dag onderweg, dus dan gaat het snel. Zodra er flat-fee abonnementen voor mobiel komen zal dit vebruikspatroon wel vaker voorkomen.

Deze maand zit ik trouwens nog maar pas op 700MB :)
Ja, ik heb thuis wi-fi en op mijn werk. En ik ga met de auto naar mijn werk dus verbruik dan amper wat. Dusja dat verschilt voor ieder natuurlijk. Ik had een onbeperkt internet abonnement en gebruikte het amper.
Hoeveel doet Skype ook alweer? Was dat niet iets van 600MB/maand alleen als het al op je mobiel staat?

Alleen op je mobiel staan is geen 100'enden MB's hoor.

Een snelle blik op mijn data counter laat zien bijna 40MB op mijn mobiel voor 3 weken. En dat is inclusief een kort spraak-only gesprek van 3 minuten en talloze Skype messages inclusief diverse foto's via de nieuwe WindowsPhone/iOS foto feature. (Skype schaalt die wel omlaag.)

Nu is dat de reclame loze Windows Phone client, maar is Android dan zo dramatisch slecht? Kan me niet voorstellen ... (Van iOS weet ik dat die ook iets in die orde als WP is.)
Nee hoor, Exploited heeft gewoon geen idee waar hij over praat.
Een paar jaar geleden stond het op mijn Android 2.3 mobiel en het data-verbruik van Skype was zo hoog dat ik het er inderdaad vanaf moest halen (beperkte bundel). Dan geven Line, Whatsapp en IRC aanzienlijk minder data-vebruik.
Tja, dat kan natuurlijk, maar de meeste mensen doen dat dus niet. Ik heb Skype wel gebruikt, maar het gebruikte nauwelijks data als ik er niet mee aan het bellen was (en anders kun je dat blokkeren in Android). Maar ik zou zelf wel graag hebben dat al ons Internetverkeer via onbeperkt 4G zou verlopen, nooit meer Wifi nodig thuis, overal dezelfde dekking!
als jij al 600MB per maand verstookt op je Skype die niet eens draait denk ik dat je je telefoon eens moet laten nakijken die van mij gebruikt toch echt 0 als ik hem niet gebruik
Een 1080p filmpje bijvoorbeeld? Heb een bundel van 10GB en downloaden over 4g gaat vaak sneller dan de brakke adsl verbinding die ik thuis heb. Als ik ongeduldig ben dan doe ik t lekker over 4g.
720 MB is geen HD, lol. Ik download altijd Yify maar die "720p" films zouden eigenlijk 480p moeten heten. Een echte 720p film is makkelijk over de 2 gigabyte, laat staan een 1080p film.
Compressie kan een hoop hoor. Vroeger had je SMR, nu heb je Yify en binnenkort als H265/HVEC de nieuwe standaard wordt dan worden de bestanden nog weer kleiner.

Yify is echt 720p en zo goed geoptimaliseerd dat je nauwelijks artefacten ziet, zelfs bij hele ingewikkelde beelden. Je moet maar eens een paar screenshots van een 2,5GB 720p versie en een 720p versie van Yify van rond de 700MB naast elkaar leggen. Daar ga je geen verschil in oplossend vermogen zien.
Dat komt omdat ook 2.5GB te weinig is voor 720p. Als je screenshots van YIFY vergelijkt met bronmateriaal dan zijn er veel artifacts. Verder hebben releases van YIFY slechts stereo-geluid met magere bitrate van ongeveer 100kbit/s waardoor ze ruimte besparen dat weer gebruikt kan worden voor beeld. YIFY is leuk voor op een laptop / tablet...
Het gaat om het gemiddelde en het lijkt mij dan ook dat het totale dataverkeer voor torrents door alle klanten wordt gedeeld met internet en niet alleen door de daadwerkelijke gebruikers van de torrents. Anders lijkt het mij inderdaad erg weinig.
Ze analyseren gewoon welk protocol, ze weten niet (en dat mag ook helemaal niet) wat je download.

En het concept van 'gemiddelde' is misschien nog iets te moeilijk?
Inderdaad. Ik deed vandaag één speedtest om 4G te testen, hup meteen ruim 40 MB gebruikt volgens android data statistieken. 50 MB is helemaal niks meer met de huidige techniek. Providers moeten niet zo hebberig zijn met hun krappe databundels.
Tsja, er zijn ook mensen die géén torrents downloaden.
Uit het artikel:
Per maand verbruiken klanten gemiddeld bijna 50MB aan het downloaden van torrents, zo zegt topvrouw Marieke Snoep
Ik begrijp dat jij over "gemiddeld 50MB per klant aan torrents" denkt, maar ze heeft het daadwerkelijk over 50MB per klant die torrents gebruikt.

Het is lastig om de zin grammaticaal goed te "lezen'; ik weet ook niet precies of het gemiddeld of per torrent-klant is :)

[Reactie gewijzigd door MAX3400 op 8 september 2014 16:54]

Als 1 op de 10 via torrent download zit je al op 500MB, dat is al iets realistiser
en gezien ik in mijn eigen omgeving niemand ken die download via 3G/4G omdat ze allemaal ook thuis internet hebben denk ik dat het zelfs nog eerder naar 1 op de 40-50 kan
Zijn het bestanden via het torrent bestandje of alleen de torrent bestandjes zelf?
Ik vind 4 keer zoveel anders toch wel een échte toename.
4 keer 0 is nog steeds 0.

kortom 4x zoveel zecht nauwelijks wat, van 10mb tot 50mb is een stijging van WEL 40mb ..

zo zie je maar hoe bedrijven proberen je om te tuin te leiden, want torrents klinkt natuurlijk heel eng, en dus verkiezen ze een stijging van 40mb (4x zoveel) in plaats van te melden dat het gebruik van diensten als youtube en spotify en netflix een stijging maken van +/- 260% naar 360mb. maar ja een stijging van ruimt 2en een half keer, is natuurlijk lang zo spectatulair dan 4x.

lies, damned lies and statistics

[Reactie gewijzigd door i-chat op 8 september 2014 17:36]

Behalve dan dat het mijn insteek is en T-Mobile hier op geen enkele wijze bijzondere aandacht aan besteedde. Mijn overweging was dat providers vaak trots vertellen over Netflix- en Spotify-gebruik, maar dat ik nog nooit cijfers had gezien van torrents. Leek me dus interessant om te benoemen, want ook dit maakt 4g dus beter mogelijk.

En ik vind 50MB per klant gemiddeld helemaal niet weinig. Hoeveel mensen downloaden torrents via mobiel? 5%? Dat zijn op 4g 50.000 mensen als er 1 miljoen mensen op 4g zitten bij tmo. Die 50MB per maand is gelijk aan 50MB*1M=50.000GB per maand. Dat is dan per persoon 1GB per maand aan torrents, een grote hap uit de databundel.

[Reactie gewijzigd door arnoudwokke op 8 september 2014 18:39]

Hoeveel mensen downloaden torrents via mobiel?
4G is niet alleen voor mobiel, vooral tablets en laptops (dongle/personal hotspot) kunnen de bandbreedte goed gebruiken.
Aangezien een persoon heel goed kan zijn in een onderwerp terwijl hij heel slecht kan zijn in een ander vak zoals nederlands of engels.
Zo ben ik ook geen taalkundige maar kan ik mijn weg prima vinden in de ICT en natuurkunde.
jullie allebei met jullie -1 :+

maar wat i-chat zegt, het gaat inderdaad helemaal nergens over! Ik vind het totaal gebruikers verschil nog veel interessanter over 3g en 4g!

[Reactie gewijzigd door Silasje op 8 september 2014 20:42]

De echte "oneindige internet bundels" laten wel nog een hele tijd opich wachten (als ze er überhaupt ooit komen). Providers moeten het tegenwoordig hebben van de internet bundels, daarom betaal bijna niets meer voor belminuten/smsjes, deze zijn vaak al oneindig voor een zachte prijs.
Alles verloopt nu via internet, smsen is vervangen geworden door whatsapp of een andere messenger dienst, bellen? als ik sommige jongeren wel eens hoor hebben ze in tijden niet meer gebeld want alles gebeurd via de messengers.

Doordat de nieuwe 4G techniek nu door bijna iedereen te gebruiken is zullen de providers hierop in spelen.
Een 4G data verbinding gebruikt wel degeleijk meer data doordat de gegeven sneller geladen worden en kwaliteit beter weer gegeven word. Met een simpel 2GB data abbo kom je niet meer ver. Binnenkort komen de grotere data bundels en zullen hier ook de prijzen van omhoog schieten.

Ik dacht ergens in Japan,China of Korea ofzo zijn ze al bezig met de 6G!!! techniek. Ik weet niet precies wat hier anders aan is of hoe en wat dan ook maar ik denk wel dat dit ook weer geneg data zal slurpen van je abbo :)
Daarom ook. 3G onbeperkt > 4G met databundel. Kies gewoon voor Robin Mobile :).
En dat weten ze hoe? Via packet sniffing, deep packet inspection? Want Bittorrent gebruikt geen vaste poorten.
Je hoeft geen vaste poort te gebruiken om de header van een packet te kunnen raadplegen.

Dat is namelijk precies dezelfde techniek (of omgekeerd, hoe je het lezen wil, waarmee een netwerk-admin "even snel" het gebruik van Bittorrent in een gemiddelde (corporate) omgeving dicht zet; niet op poort- maar op protocol-niveau.
En om te weten met welk protocol je te maken hebt zul je dus eerst de betreffende packets moeten sniffen. ;)
Hangt een beetje van de diepte af wat je onder packet sniffing verstaat maar ik dacht dat je providers in NL verkeer op header niveau mogen analyseren?
Dat mogen ze inderdaad. :)

Het ging mij ook niet om de legaliteit van het verhaal, het ging mij om privacy. Ook al weten ze niet exact wat je binnenhaalt, ze weten wel wat jij met je telefoon doet op applicatieniveau. De vraag is: is dat gewenst, ongeacht of het legaal is of niet?
Dat blijft een lastige discussie. Persoonlijk vind ik het wel gewenst als het doel maar is het optimaliseren van het netwerk en het niet terug te herleiden is naar abonnee.
Een typische use case voor header inspection zou zijn om te kijken of veel klanten Netflix gebruiken. Dat zou de aanschaf van een NEtflix openconnect streaming server () verantwoorden en als het goed is een geoptimaliseerd netwerk betekenen :)

Mrja wie controleert wat ze echt doen ;)

[Reactie gewijzigd door laurens0619 op 8 september 2014 17:22]

Shallow packet inspection, een techniek die alle providers gebruiken.
KPN ook, aangezien ze prima kunnen zien dat ze mijn dagelijkse spotify niet mee moeten tellen.
Pas als ik via mijn VPN connect & spotify opstart, tellen ze het wel mee, wnat dan kunnen ze het niet meer "zien"
Dat kan in theorie nog door op IP te filteren aangezien Spotify tegenwoordig geen P2P meer gebruikt maar alleen CDN. Da's minder zwaar filteren dan continu shallow package inspection toepassen (wat je voor dit soort statistieken nog kunt doen op een representatief klein percentage van je klanten).
Ja, inderdaad, waarom zou je dat doen? Dat doe je toch via je vaste verbinding?! Inderdaad, zoals Senzune zegt; als de limieten straks omhoog gaan (verdwijnen doen ze denk ik niet) gaat het pas helemaal los... lijkt me geen goeie ontwikkeling
Grootste nieuws voor mij is gebruik van de 900 MHz-band. Volgens mij zijn ze de eerste in Europa die dit hebben aangekondigd.

Hiermee kunnen zij straks ook LTE-Advanced aanbieden om de snelheid nog wat omhoog te krikken, ook outdoor. Op de langere termijn kunnen ze meer bandbreedte in de 900 MHz-band gebruiken als bijvoorbeeld GSM wordt afgeschaft en dan kan ook de indoor snelheid omhoog.

Zo slecht is die aangekochte frequentieruimte van ze nog niet op lange termijn :)
Met 4G gaat downloaden snel genoeg dat het de moeite waard begint te worden. Als je met 3G gaat zitten torrenten kun je in de meeste gevallen net zo goed wachten tot je weer op WIFI zit.
4G op 900Mhz is goed nieuws! Dan kan ook T-Mobile straks goede 4G dekking realiseren door het hele land :) Ik hoop dat bliep toegang gaat krijgen op 4G, hoewel niet heel snel, maar dan eindelijk onbeperkt internet op een stabiel netwerk met een lage latency. Nog beter zou Robin Mobile op 4G zijn, maar dat ik minder snel gebeuren vanwege KPN.
Ik ben blij met elke uitbreiding op 4G gebied.

En hopelijk krijgen we ook nog een keer de echte 4G gespecificeerde snelheden, ipv dit omlaag gelobbyde, uiteindelijk toch verkregen 4G stickertje die niet eens de helft haalt van welke de oorspronkelijke 4G specificatie haalt.

Ivm glasvezel in mijn wijk niet aanwezig (en gaat er ook niet komen), geen kabel aansluiting in mijn huis zit ik met een ADSL lijn met 13 mbit terwijl mijn 3G al bijna dezelfde snelheden haalt.

Geef mij maar 4G voor me laptop/pc/server en ook TV (als concurrent van digitenne), maar dat kan pas als er niet meer naar datalimiet wordt gekeken. Wie wilt er nou media streamen vanaf een verbinding met datalimiet?