Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 38 reacties

EA heeft te kennen gegeven dat het kijkt naar mogelijkheden om gaming via virtual reality te ondersteunen. Het bedrijf stelt nog geen goed gedefinieerde plannen te hebben, maar is al wel begonnen met het uitdenken van gameconcepten.

EA-ceo Andrew Wilson liet dat weten tijdens een panel-sessie op de SXSW-bijeenkomst. Volgens de topman is er onder gamers een behoefte om games via virtual realiy te spelen en moet zijn team op zoek naar manieren om deze game-ervaring aan te bieden. Het bedrijf kon echter geen concrete plannen presenteren, waardoor er op korte termijn waarschijnlijk geen door EA uitgebrachte virtual reality-games komen.

Volgens Wilson moet er eerst onderzoek gedaan worden naar hoe gamers spelletjes via virtual reality ervaren. Het is daardoor ook nog niet bekend welke hardware ondersteund zal worden: mogelijk gaat het om een vr-bril, maar er wordt ook gedacht aan hologrammen.

Verscheidene fabrikanten zijn begonnen met het aanbieden van virtual reality-hardware. De bekendste is wellicht de vr-bril Oculus Rift, die sinds kort kan worden gebruikt voor games op Steam. Sony zou werken aan een concurrerend model die het nog deze maand voor de PlayStation 4 wil presenteren, zo melden geruchten.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (38)

Ik ga zeker een Oculus Rift aanschaffen zodra die uit is. Met name voor Star Citizen. EA kennende zal er echter wel weer 1 of ander naar business model achter hangen. En Sony wil weer zijn eigen hardware gaan pushen. Al is dat voor Sony nog wel logisch aangezien zij ook veel hardware maken. Wat ik niet snap is wat EA hier in godsnaam mee te maken heeft eigenlijk. Ze maken en publiceren enkel software. Je ziet ze wanhopig allerlei nieuwe businessmodellen verzinnen (origin, micro-transacties, VR) omdat ze misschien eindelijk snappen dat alleen het publiceren van games niet meer genoeg is. Dat is in de toekomst gewoon overbodig. Alleen de manier waarop EA dat doet staat me totaal niet aan. Agressief en consumentonvriendelijk.
Ik snap ook niet zo goed wat ze bedoelen te zeggen. Ze willen in de toekomst waarschijnlijk games maken die VR implementeren. Dat lijkt me nogal voor-de-hand-liggend eerlijk gezegd. Ze kunnen zich beter eerst bezighouden met het nu en de nabije toekomst en zorgen dat ze het consumentenvertrouwen terugwinnen lijkt me.

Off-topic:
Ik vind het overigens erg jammer dat de Rift niet open source is :'(
VR werkt niet standaard met elke game. Je kunt niet even een bestaande game maken en daar VR mee implementeren. Zie de steam devdays https://www.youtube.com/w...UP2hc4iy-IdKFtqR9TeZWMPjm waarom niet. EA heeft wat resources vrijgemaakt om omderzoek te doen hoe VR precies werkt, hoe ze het kunnen gebruiken in games, en of het ook een meerwaarde bied voor games (aka, meer sales?).
Het is veel moeilijker dan het lijkt om VR te implementeren voor veel games, FIFA zal bijvoorbeeld never nooit VR kunnen gebruiken, omdat de camera gekanteld is en dit altijd de user misselijk zal maken (VR is meer dan alleen een 3D bril!). Er zal dus veel onderzoek gedaan moeten worden om te zien of games hiermee kunnen werken.

Voor kleine games is VR prachtig, maar mensen verwachten dat grote AAA titels perfect zijn. Als er ook maar 1 klein dingetje fout is al dit problemen geven ( UI, in-game cutscenes, gameplay,...) onstaat er al snel een shitstorm op internet. Als je de Valve Team fortress demo hebt gespeeld zie je wat ik bedoel, het werkt, het is gaaf, maar er zijn nog teveel 'problemen' om ook echt de game te verkopen met 'VR support'.

Voor EA is het nu ook een slim moment om te beginnen, omdat er nu kennelijk meerdere bedrijven VR brillen aan het ontwikkelen zijn. Hopelijk gaat VR ook een echt success worden :D

ps. Wacht met het kopen met Rift DK1, de nieuwe gaat zoo veel beter worden :)

Edit: dit is overigens niet echt heel bijzonder nieuws, DICE had dit vorig jaar ook al eens gemeld .

[Reactie gewijzigd door marking op 9 maart 2014 12:53]

Kan je uitleggen waarom fifa dan niet via een vr bril gespeeld kan worden?

Ik zou namelijk aannemen dat je dan gewoon kijkt naar het veld vanaf de virtuele tribune en snap dan niet waardoor je hier misselijk van wordt. Maar ik heb ook niet veel verstand van vr etc.
Als eerste moet ik toegeven, VR is iets wat enorm verschilt per persoon, sommige hebben na 1 minuut al problemen, anderen kunnen uren spelen (je 'went' er ook aan). Wat ik dus beweer zal echt niet voor iedereen opgaan, maar is meer mijn ervaring en verwachtingen, een grote jongen al EA moet dan ook echt wel een goede ervaring hebben voor 99% van al zijn spelers om überhaupt te mogen/kunnen claimen dat ze VR supporten.

Ik heb Fifa zelf nooit gespeeld, toevallig gisteren een potje meegekeken, vandaar mijn voorbeeld. Maar als ik er zo even kort naar kijk zijn dit de hoofdredenen waarom het waarschijnlijk niet zal gebeuren:
1) Fifa speelt vanuit een hoek, als je een VR bril op hebt zul je dus altijd vanuit die hoek moeten kijken naar beneden, dit kan zeer storend worden en erg onnatuurlijk, bijvoorbeeld 1 uur naar je toetsenbord kijken. De Rift kantelen kan niet, want dit geeft je herenen een verkeerd beeld van zwaartekracht, wat misselijkheid geeft.
2) Er zijn veel cutscenes/replays, hierdoor wordt je beeld plots veranderd (teleport), wat na een tijd erg storend (misselijk makend) wordt.
3) De camera beweegt met de bal mee, deze bewegingen zijn heel onnatuurlijk voor een mens (= misselijk). Denk als voorbeeld, mensen die wagenziek worden, worden vaak minder ziek als ze ZELF rijden. Dit werkt ook een beetje zo met VR.
4) Er zit veel UI in, iets wat met huidige VR displays niet goed werkt (maar kan omheen gewerkt worden voor Fifa?).

Waar het op neer komt, Virtual Reality brillen proberen je brein te laten denken dat je ergens anders bent. Zodra je op het punt komt dat het zeer realistisch wordt zal je brein het ook gaan geloven. Het probleem is, dat elk subtiel klein dingetje dat niet natuurlijk is, je brein niet zal snappen. Wanneer dat juist gebeurd zul je dat merken als hoofdpijn en vooral snel misselijkheid.
Als voorbeeld met een perfecte VR bril, rij in een jeep en vliegt van een schans, op het moment dat je neer komt verwachten je hersenen een knal, je ogen zien de impact, je hoort de impact, maar je voelt hem niet, je merkt meteen dat er 'iets' niet klopt.
Dit zijn van die kleine dingen waar een game team onderzoek naar zal moeten doen. Een spel als Skyrim waar je 60 uur in kan spelen wil je niet hebben dat een speler na elk uur pauze moet nemen omdat ie misselijk wordt.

[Reactie gewijzigd door marking op 9 maart 2014 16:40]

Volgens mij moet je ook niet alle hedendaagse spellen in VR willen. Het is meer een platform op zich lijkt me. Dus VR games bestaan naast de gewone platte games, net zoals AAA en indie games nu naast elkaar bestaan.

Ik denk dat VR games zich (vooral in de beginjaren) in abstracte werelden zullen afspelen (zoals Minecraft), vooral omdat de output die het systeem moet leveren gewoon erg groot is (hoge res, minimaal 60hz en dat x2).

Kan zelf niet wachten tot ik aan de slag kan met zo'n HMD op m'n kokosnoot, ben niet meer zo enthousiast geweest over een game-revolutie sinds Quake Online.
Zoals je al zei, gewenning doet wonderen, en dit verschilt heel erg per persoon.

Net zoals je geadviseerd wordt om een nieuwe bril "opbouwend" te dragen, door de eerste dag de bril 2 uur op te doen, de volgende dag 3 etc. zijn er ook mensen waaronder ik die de bril of lenzen in mijn geval gewoon na een lange tijd in een keer 12 uur op/in te doen zonder hoofdpijn of misselijkheid.

Zo zal er ook verschil zijn bij het dragen van een VR bril.
Daarbij komt dat veel van deze problemen al "verholpen" zijn in het nieuwste prototype, de Crystal Cove.
Dit door de headtracking meer responsive te maken en het visuele deel zoals de low-persistance te implementeren. :)
Ik denk dat FIFA prima met VR zou kunnen werken. In plaats van dat de camera automatisch meebeweegt kijk je gewoon naar links en rechts om zo alles in de gaten te houden. Je moet dan zelf de bal en het spel volgen. Dat zou zelfs nog een tactisch voordeel op kunnen leveren omdat je tijdens een aanval nog even snel een blik op je verdediging kan werpen.
Je geeft het dan weer alsof je in het stadion zit. De replays zou je dan ook gewoon in de stadionschermen kunnen afspelen in plaats van fullscreen. UI moet zoveel mogelijk in de omgeving zelf verwerkt worden. Bijvoorbeeld dat je virtuele ik-coach een tablet op m'n schoot heeft liggen waarmee je spelers kan wisselen.

Uiteraard denk ik dat FIFA niet de meest ideale game is omdat je niet één personage bent, maar meerdere bestuurt. Verder voegt het vrij weinig toe aan de ervaring, maar dat betekent niet dat het niet kan.
Volgens mij ben jij bij VR de camera. Het idee van VR lijkt mij juist het realistischer proberen te maken. Dus als jij met je ogen/VR bril naar de bal kijkt zie je de bal, als je de andere kant opkijkt zie je de bal niet. Net zoals in het echt.

Het lijkt mij dus wel te kunnen, alleen is het de vraag of dit te combineren valt in alle games met een gamepad of toetsenbord. Het ultieme is natuurlijk ook een bijbehorend pak en accessoires om het verhaal compleet te maken.
Een game modus echter zoals die al een aantal jaar in zowel PES als FIFA zit: Become a Legend. Die lijkt me juist erg geschikt, en tevens geschikt voor een enorme oefening qua speloverzicht in de echte voetbalwereld.

Je hoeft maar 1 poppetje te besturen, wat kan uit firstperson view. Cutscenes uitschakelen, en je heb mijn inziens een geweldige ervaring. De skills van een pro, maar het overzicht van een amateur :)
Ik had vernomen van het Oculus team dat veel van de huidige misselijkheden die worden gerapporteerd te wijten zijn aan de nog niet perfecte headmotion tracking.
Ik zie hier wel potentie, mits ze de VR-users een gescheiden omgeving aan bieden.

Voor de mensen die ooit Mariokart met het Wii stuur hebben gespeeld. Het is even leuk tot je er achter komt dat de klassieke controles je een hele groot voordeel geven met betrekking tot precisie en reactievermogen.

VR zal vast een realistischere ervaring geven, zonder twijfel. Maar competatief/online denk ik niet dat het voordelen geeft.

Ik zou het in ieder geval wel aanschaffen, mits er een paar titels uitkomen waarbij het echt bijdraagt aan de beleving.
iets voor de release van Battlefield 3, heeft een TV-programma een werkende virtual reality computer gemaakt, een hele grote koepel waarin het beeld meedraait met waar jij naar toe kijkt, en als je geraakt werd, werd je beschoten met paintballgeweren, erg leuk en realistisch, maar je merkte wel dat het voor de spelers veel moeilijker was om 1 level uit te spelen.
deze :P https://www.youtube.com/watch?v=B9ioVceVlvI

Dat was meer een showcase dan daadwerkelijk uitvoerbaar..
Leuk voor arcade hallen maar echt uitvoerbaar is het niet..

[Reactie gewijzigd door To_Tall op 10 maart 2014 11:50]

Zal ik het nog meemaken dat we gewoon een holodeck hebben in huis?
vast wel, als je ziet hoe snel het met de techniek gaat zou dat met 15-20 jaar wel eens werkelijkheid kunnen zijn.
Doet me denken aan southpark aflevering waar de wereld een serie was en alians vanuit de universum gingen kijken
Leuk idee, maar het moet inderdaad wel bijdragen aan een game. Elder scrolls in VR :) maar dan zit je nog altijd op je stoel.. Nu dus zoiets ontwikkelen als in de anime 'Sword art. online' al zou ik dan ook 2x denken voordat ik in zou stappen... Het gegeven is geweldig lijkt me
is het true-virutual-reality:
dat je in een soort van slaap valt en dan in de game beland.

of dat je in een soort van reuzachtige bal komt te zitten en dan het spel moet spelen.
Madden of the het be-a-pro-deel van fifa
Hoe meer concurrenten hoe beter, de prijs zal gedrukt worden en er zal een groter scala aan games voor VR zijn.

Laten we hopen dat ze wel een soortgelijk platform gebruiken om versplintering van de markt tegen te gaan, het laatste wat we willen is een aparte bril kopen voor elk spel 8)7
Het is toch veel leuker als ze een stad als amsterdam vol hangen met camera's en dat live om zetten naar een shooting game. in plaats van met een bril een nep stad in. En als je dan echt in amsterdam bent kan je met je EA app proberen iedereen te ontwijken.
Dus je wilt Amsterdam vol hangen met camera's zodat je iedereen kan neerschieten die rond loopt? Ik denk dat dat tegen de grens gaat zitten van aanvaardbaar :P. Misschien dat het kan met groen bloed ;)
Wat voor psychopatische idee is dit nou weer? Van echte mensen een hologram maken en ze dan neerknallen? Behalve dat het extreem psychopatisch is, is het verder ook een zware inbreuk op de privacy van mensen.

Verder ja, VR is de toekomst. Logisch dat EA en alle andere game giganten zich erin gaan verdiepen.
Ja, dat zullen veel mensen fijn vinden, een stad vol met camera's... En dat voor een game.
je kan mensen toch onherkenbaar digitaliseren. En veel steden hangen nu ook al vol met camera's.
Waarom wil je dan camera's hangen? In plaats daarvan kunnen we OpenStreetmaps of zelfs googlemaps gebruiken om het 'realistisch' te maken.

Op die manier vang je dan ook het privacy probleem op, desnoods haal je de mensen via algoritmes uit de plaatjes.

Sowieso zijn er ook 'games' welke je kunt spelen dmv je smartphone, misschien dat je dat eens moet proberen ;) . Toegegeven het is niet hetzelfde als vanuit je huis te gaan gamen, maar tenminste krijg je op deze manier ook wat frisse lucht en heb je daadwerkelijke sociale interractie. Tegenwoordig sluit iedereen zich op en is de sociale verbontenis ver zoek. Iedereen is een opzichzelfstaande eiland geworden, met alle gevolgen van dien...
Volgens mij is al een game die gebaseerd is op echte mappen.
Sommige auto-games zijn op realiteit gebaseerd. De Test Drive Unlimited serie gebruikt maps die (losjes) op Oahu en Ibiza gebaseerd zijn... En bij meerdere race-games zijn circuits minitieus opgemeten, denk aan GT5 en GT6..
Ik denk inderdaad dat we over een jaar of tien een koppeling van streetview-technieken met GTA-achtige games kunnen verwachten...
of dat je mensen uit kunt dagen in games zoals Battlefield en dan zelf je locatie kan kiezen.
Whats Dogs is gebaseerd op Chigago :) en is een soort GTA achtige game :) Wordt dus ook al gedaan..

Volgens jaar Whats Dogs 2 (in New York) :+
voor textures heb je daar wat aan inderdaad, maar niet genoeg.

sinds korts is het actuele hoogte bestand Nederland gratis beschikbaar.

http://www.binnenlandsbes...beschikbaar.9212211.lynkx

Bij ons op het werk hebben ze hier filteringen op toegepast (op bomen e.d.) en ik moet zeggen het resultaat is echt verbluffend. Alle schuine hoeken van daken zitten er bijvoorbeeld heel gedetailleerd in. Hiermee is heel eenvoudig een heel mooi 3d model van een stad te maken. Dit wordt overigens al langer gebruikt in gaming, maar nu is het dus gratis beschikbaar ;)
Niet doorvertellen, maar er hangen overal al camera's.

Neemt niet weg dat het inderdaad een stom idee is. Want die camera's dienen enkel gebruikt te worden om de orde te handhaven.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True