Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 17 reacties

De culturele organisatie Europeana heeft plannen onthuld over het maken van virtuele musea. Met behulp van een virtual reality-bril zouden gebruikers virtueel door een museum kunnen lopen. Google is al langer bezig met het digitaliseren van musea.

Op zijn blog laat Europeana weten dat het aan het experimenteren is met 3d-technologie voor het maken van virtuele musea. In samenwerking met het Nederlandse bedrijf ArchiVision is een 3d-model ontworpen van een fictief museum, dat Euseum is genoemd, waarin gebruikers met een 3d-bril virtueel doorheen kunnen lopen.

Voor het 3d-museum is gebruikgemaakt van een development kit van de Oculus Rift, een goedkope vr-bril. Met de helm kunnen gebruikers virtueel door het Euseum lopen. Voor de kunstwerken is een deel van de collectie van het Rijksmuseum beschikbaar gemaakt.

Niet alleen Europeana werkt aan het digitaliseren van kunstwerken; Google is al enige tijd bezig om kunst van musea, waaronder die van het Rijksmuseum, digitaal beschikbaar te maken. Het gaat daarbij om kunst die online te bewonderen is; Google heeft nog geen toepassingen voor virtual reality ontwikkeld. Wel maakte het internetbedrijf onlangs een tool beschikbaar waarmee musea zelf digitale collecties aan kunnen leggen.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (17)

Voor de mensen die het leuk vinden om een kijkje te nemen in het museum: De demo van het virtuele museum is te downloaden op http://oculusrift.archivision.nl/europeana/

edit: oh zie dat mijn collega hieronder tegelijk gepost heeft, excuses voor de dubbelpost ;)

[Reactie gewijzigd door stimmits op 11 december 2013 20:20]

Hoe enable ik de rift modus op een imac? Ik heb hem gedownload maar hij start niet in oculus rift mode.

Ops. Heb het gevonden. Stond gewoon in de readme. Hele mooie demo overigens. Heerlijk een museum voor jezelf. Voor kunst moet de resolutie van de rift wel echt wat omhoog.

[Reactie gewijzigd door melgers op 12 december 2013 17:41]

Ik geloof door op enter of de middelste muisknop in te drukken.
Zo, dat gaat snel; we hadden het virtuele model pas gistermiddag bij Europeana gepresenteerd (werk bij ArchiVision als manager interactieve media) en nu al een nieuws bericht! Leuk!

Download hier de VR maquette uit het filmpje:
http://oculusrift.archivision.nl/europeana/

Hij werkt ook zonder Oculus Rift ("enter" om te schakelen tussen non-VR/VR modus), maar dan is de beleving natuurlijk wel een stukje minder. Het zijn twee ruimtes met in totaal 20 digitale schilderijen uit het Rijksmuseum. Het leuke van een virtueel museum is dat de kunstwerken ook echt kwa schaal/afmetingen kloppen - kleine 'easter egg' : 1 van de schilderijen heeft bewust een niet kloppend formaat :P

[Reactie gewijzigd door BaT op 11 december 2013 19:30]

Waarom is er voor de download voor WT, gekozen? En niet gewoon een eigen server?

Verder leuk initiatief!!
De demo's die wij maken (met name de rollercoaster demo's) zijn erg vaak gedownload (meer dan 40.000 keer in twee maand tijd). Als je bedenkt dat de gemiddelde demo zo'n 50-100MB is dan zijn we zo door de bandbreedte heen. We hadden al een WT+ account, dus waarom niet daar gebruik van maken? :)
Wat mij opvalt is dat je eigenlijk geen "natuurlijke" ervaring lijkt te hebben wanneer ik naar het filmpje kijk maar meer als een object in de ruimte lijkt te zweven. Zoomen of bewegen gaat heel onnatuurlijk. Juist ook zaken die niet VR zijn zijn bij een museum bezoek heel belangrijk. De geur, de klant, de ruimtes zelf. Wanneer je alleen naar een gerenderd schilderij (of een foto hiervan) wilt kijken zijn er al legio andere opties,

Kijk bv naar de nachtwacht of de mona lisa. Vrijwel iedereen kent die van een plaatje of een foto. Daar voegt het bezoek in een virtuele wereld weinig aan toe. Mensen willen het in het echt zien; the real thing. Een immitatie is immers ook vrijwel niets waard.
Wat is precies de meerwaarde van de kunst bewonderen met een VR-bril, versus gewoon de kunst (schilderijen etc.) bekijken als plaatje? Althans - ok - als je een heel advancede high-res VR-experience maakt - sure. Maar een doorsnee gebruiker die even op zijn laptopje met TRUST EUR 39.95 vr-bril zo'n tour maakt... volgens mij voegt dat weinig toe. Pas als je een hele immersieve ervaring kan maken heeft het echt zin... maar dat soort brillen kosten honderden Euro's als ze al te koop zijn... kan je beter gewoon naar het echte museum toe :P
Ik zie wel een toegevoegde waarde om kunst in depots zichtbaar te maken. Ontzettend veel kunst wordt niet in musea tentoongesteld omdat daar geen plek voor is. Daar zitten echt wel pareltjes bij die wat bewondering vedienen.
Wat gisteren zoal bij Europeana besproken werd:

-Virtuele musea welke zich aanpassen aan de gebruiker; stel je voor dat je rond loopt in een museum met alleen maar kunst welke jou interesseert,

-In musea hangt niet altijd alles van een bepaalde kunstenaar: vul deze aan met een virtuele ruimte, zodat iedereen altijd alle kunstwerken kan bekijken (iets in VR bekijken, zoals met een Oculus Rift devkit - en zeker de consumer version die nog komt - is idd niet te vergelijken met een "Trust" brilletje van 40 euro) - het kan straks levens echt worden.

-Virtuele musea voor ouderen/zorginstellingen: voor wie een bezoekje aan het echte museum niet meer mogelijk/makkelijk is : breng het museum naar deze doelgroep toe!

-Meet bijvoorbeeld (omdat je het midden van de viewport in een Oculus Rift makkelijk kan detecteren) per kunstwerk waar mensen vooral naar kijken: hoeveel mensen kijken bij de Nachtwacht naar het meisje op de voorgrond en hoeveel mensen juist niet etc.

-En zo passeerde nog wel wat andere ideeen de revue
Ik kan er lang over lullen, maar je komt er op 1 manier achter: Gooi die trust bril in de prullenbak en zet een Oculus Rift op je hoofd. Dat is pas immersie!
Ik geef toe: als je de Rit neit thuis hebt kan je er weinig mee. Dit wordt natuurlijk interresant als een Rift bij je pc hoort als een muis momenteel onderdeel is van je pc.
Leuk maar niet echt science fiction, virtuele musea bezocht ik 5 jaar geleden al online en ze zijn er al 10 jaar.
Complete gebouwen waar je met een avatar door heen kunt lopen, kunst in detail bekijken, etc.
Ik bezocht bv de Dresden Gallerie museum (was enorm!) in Second Life, in detail, vol met fantastische schilderijen.
De Oculus Rift is ook al een poosje beschikbaar en werkt ook in Second Life.
Het is dus niet echt iets nieuws.

Maar wat ik erg jammer vind is dat het idee vast blijft houden aan een antieke kunstvorm, ga in een 3D virtuele wereld om 1D schilderijen te bekijken.
Bied de bezoeker meer!
Kijk naar de nachtwacht... maar kijk ook naar het atelier van Rembrandt, loop er rond, kijk in de verfpotjes, in zijn bedstee, rommel in een la.
Zie de licht door het raam schijnen, loop rond in zijn huis, ga naar buiten en zie het 17e eeuwse Amsterdam waar hij leefde, hoor de geluiden, ervaar het verleden.
Dit is allemaal nu al mogelijk.
Ik kan het zo bouwen.
Immersie is namelijk het grote doel van VR, alleen een museum bezoeken om een schilderij te bekijken is dan wel makkelijk en niet echt spannend tenzij je voor het echte gebouw gaat, het Rijksmuseum is erg mooi maar zie ik niet in deze demo.

Zelf heb ik in Second Life het Berlijn van de jaren '20 nagebouwd, ervaar de tijd en atmosfeer waarin kunstenaars als Grosz, Kirchner, H÷ch, etc.

In Second Life bezocht ik Arles, het dorp waar Vincent van Gogh enkele van zijn bekendste schilderijen maakte.
Sterker nog, mijn avatar kon IN die schilderijen kruipen en ze van hele nieuwe kanten bekijken.

Virtuele realiteit bied ons talloze mogelijkheden en de vrijheid om meer te bieden dan alleen maar een 3D museum.
Trek de stoute schoenen aan en bied meer immersie, dat is pas science fiction.
De ideeŰn waar jij mee komt zijn al lang en breed verzonnen en besproken bij Europeana.
Het is natuurlijk een heel gaaf idee, maar houd er rekening mee dat het maken van zo'n "beleving" van een schilderij erg veel tijd/geld kost om te ontwikkelen. Second Life is daarbij niet zo toegankelijk voor het "gewone" publiek. Je zult dan ook veel minder mensen bereiken. De manier waarop europeana heeft gepresenteerd zorgt voor een veel bredere doelgroep.
...
Dit is allemaal nu al mogelijk.
Ik kan het zo bouwen.
...
Ik ben benieuwd naar wat jij kan produceren in dezelfde tijd dat wij dit in elkaar hebben gezet: ca 2 dagen.

[Reactie gewijzigd door stimmits op 12 december 2013 09:03]

mooi nu nog als map importeren in battlefield 4 :+ online vandalisme zonder blijvende schade.
Nah, doe het dan gelijk goed. Google Streetview importeren in GTA 6 :Y)
Idee is leuk, maar wat een ongelooflijke flutanimatie is dat zeg! Kunnen ze niet eerst iets fatsoenlijks maken voordat ze zoiets presenteren? En je kan niet eens iemand doodschieten ;)

Maar ja, wij zijn natuurlijk wel verwend met de nieuwste games van tegenwoordig...
Ik zeg, we gaan voor de ideeen van JoYardley.
Waarschijnlijk is server onderhoud ook goedkoper dan een echt gebouw met mensen.......
Nu nog een field camera met goede software.

Op dit item kan niet meer gereageerd worden.



Apple iOS 10 Google Pixel Apple iPhone 7 Sony PlayStation VR AMD Radeon RX 480 4GB Battlefield 1 Google Android Nougat Watch Dogs 2

© 1998 - 2016 de Persgroep Online Services B.V. Tweakers vormt samen met o.a. Autotrack en Carsom.nl de Persgroep Online Services B.V. Hosting door True