Cookies op Tweakers

Tweakers maakt gebruik van cookies, onder andere om de website te analyseren, het gebruiksgemak te vergroten en advertenties te tonen. Door gebruik te maken van deze website, of door op 'Ga verder' te klikken, geef je toestemming voor het gebruik van cookies. Wil je meer informatie over cookies en hoe ze worden gebruikt, bekijk dan ons cookiebeleid.

Meer informatie

Door , , 204 reacties

Bij Vodafone zeggen de meeste mensen problemen te hebben met mobiel bereik. In een onderzoek van Tros Radar zegt 44 procent van de ondervraagde Vodafone-klanten problemen te hebben. KPN komt als beste uit de bus bij het onderzoek.

Geen bereikBij KPN zegt ongeveer 30 procent van de klanten problemen te hebben met het bereik, bij T-Mobile is dat tegen de 40 procent. De cijfers komen uit een onderzoek van het consumentenprogramma Tros Radar, dat is gedaan onder ongeveer 60.000 abonnees van de nieuwsbrief van Bellen.com. Het is onduidelijk hoe structureel de problemen met het bereik zijn; Bellen.com heeft de vragen en bijbehorende antwoordmogelijkheden kennelijk niet meer op de site staan.

De klachtenafhandeling bij netwerkproblemen is volgens veel mensen eveneens onder de maat. Van de respondenten die hebben geklaagd, vond gemiddeld meer dan driekwart de afhandeling onvoldoende. Het oplossen van klachten over het bereik vereist vaak de plaatsing van extra masten, waardoor providers veel klachten niet snel kunnen oplossen.

In het onderzoek kwam naar voren dat bereiksproblemen het meest voorkomen bij iPhone-bezitters, terwijl gebruikers van Nokia-toestellen de minste problemen ervaren. Bij deze constatering noemt Radar geen cijfers. Het bereik hangt samen met de sterkte van het netwerk, de antennes van de telefoon, de materialen van gebouwen in de omgeving, de exacte locatie van wie de telefoon vasthoudt, weersomstandigheden en in sommige gevallen zelfs hoe je de telefoon vasthoudt. Radar heeft nog niet gereageerd op een verzoek van Tweakers om inzage te geven in het volledige onderzoek.

Moderatie-faq Wijzig weergave

Reacties (204)

1 2 3 ... 8
Mobiele dekking is gewoon nooit goed, klagen mensen altijd over, terwijl ze met hun hele hand hun telefoon omklemd op de onderste verdieping van een gebouw in de binnenstad zoeken naar 3G-dekking :+

Mensen kunnen daar zo over klagen, aangeven dat de provider het maar moet fixen, terwijl ze verder geen flauw benul hebben van hoe radiotechniek werkt :+

Telefoonmakers zijn er mede debet aan door uit angst voor claims antennes onderin de telefoon te verwerken waardoor je handgreep een verschil van 20 dB kan maken in ontvangststerkte. Vroeger had je nog telefoons met losse antennes erop, wat echt vťťl beter werkt. Gevoeligere chipjes compenseren dat deels, maar stel je voor dat je zowel een goede chip als een goeie antenne hebt! :9

Mijn ervaring: dekking van Vodafone is prima, is mijn ervaring. Zit tussen KPN en T-Mobile in. Enige probleem dat Vodafone heeft is dat hun 2G-netwerk op allerlei punten overbelast is en gesprekken in de auto en trein daardoor vaak afgekapt worden. Enorm irritant en echt een issue waar ze wat aan moeten gaan doen, want het speelt al tijden nu... volgens mij speelt dat bij KPN totaal niet, bij T-Mobile geen idee eigenlijk.

KPN heeft het enorm goed voor mekaar; netwerk is steeds sneller en ze hebben een enorm solide 4G-strategie. T-Mobile is ook snel aan het verbeteren met al hun netwerkupgrades; ook hun 4G-strategie ziet er solide uit, hoewel je als klant wel geduldig moet zijn voordat je er gebruik van kunt maken buiten de grote steden. Vodafone's 4G-strategie is totaal onduidelijk, dus da's wel afwachten...
Tsja zonder absolute getalleen heb je hier dus helemaal niks aan. Kan mer voorstellen dat vf veel meer iPhone klanten heeft dan nokia's
Apple heeft de meeste dropcall en miscalls verbindingen waarbij de 4 en 4S dit ligt 200-300% hoger dan een gemiddeld toestel, daarbij is samsung net iets onder het gemiddelde. Nokia en Blackberry hebben hier het minst probleem mee en hebben een zeer goed bereik en minste dropcalls. Een blackberry z10 kan zo 3-4 streepjes hebben terwijl de iphone 4 problemen heeft om het bereik overeind te houden op het zelfde netwerk in bijvoorbeeld loods,gebouw etc.

De Z30 heeft zelf 3 antenne's om dit probleem op te vangen zodat je altijd verbonden bent men een antenne ook als deze wegvalt door een muur, boom, vrachtauto daar faalt de iphone.


Blue tick award waar gewoon slecht bereik is in Australia buiten stedelijke gebieden. Dekking in australia kent veel gaten dus ideaal om te testen qua bereik
,dropcall, miss calls :)

Apple en Samsung komen daar niet in de buurt qua dekking dit is ook de reden denk ik
dat blackberry wel meer verkoopt in percentage dan europa

http://crackberry.com/bla...ue-tick-rating-down-under

[Reactie gewijzigd door nlb op 7 januari 2014 14:31]

En daarbij komt;
In het onderzoek kwam naar voren dat bereiksproblemen het meest voorkomen bij iPhone-bezitters, terwijl gebruikers van Nokia-toestellen de minste problemen ervaren.
Als je het over onderzoek hebt naar de kwaliteit van een service zit er vaak een groot verschil tussen het voorkomen van problemen, en het ervaren ervan.

Ik weet niet of deze bewoording uit het originele onderzoek/bron komt of dat tweakers (in dit geval Arnoud Wokke) dit heeft geschreven, maar met het doel van feitelijkheid voorop vergelijk je hier appels en peren.

[Reactie gewijzigd door kramer65 op 7 januari 2014 12:08]

Ik ben zelf van telefoon gewisseld en ben nog steeds Vodafone klant, mijn oude trouwe nokia is helaas gestorven :(.
En gebruik nu even tijdelijk mijn oude smartphone van mijn werk (iPhone).
Dit resulteerde helaas in waar ik overal goed bereik had (3 Š 4 streepjes).
Naar de helft of zelfs geen bereik.
Het aantal balkjes dat wordt weergegeven zegt in feite niet veel. Er zijn geen regels opgesteld waarin wordt omschreven hoe het aantal balkjes berekend moeten worden. Fabrikanten geven daar hun eigen draai aan.

http://forums.solidsignal...ust-those-cell-phone-bars

Ik heb vaak zat probleemloos telefoongesprekken kunnen houden terwijl ik maar 1 balkje ontvangst had. Daarom vraag ik me ook af waar mensen hun ervaringen op baseren; hebben ze echt problemen met ontvangst of gaan ze enkel uit van het aantal balkjes dat wordt weergegeven op het toestel.
Dat geeft dus aan dat het niet altijd enkel aan je provider ligt, maar dus ook aan het toestel kan liggen. Of je daar een provider "de schuld" van kan geven is dan de vraag.

Ik had met KPN vaak slechte ontvangst en ben naar Vodafone overgestapt. Ik heb toen mijn toestel behouden en had bij Vodafone veel betere ontvangst.
Misschien ben ik een uitzondering? :P
Het ligt zeker aan het toestel. Dit werd gisteren tijdens de uitzending van Radar ook gezegd, oude toestellen die alleen kunnen bellen/sms-en hebben veel beter bereik dan moderne smartphones. Vreemd dat het niet vermeld wordt in dit artikel.
Dat is dus niet waar. Als Vodafone moderne toestellen verkoopt bij hun abonnementen mag je er vanuit gaan dat die goed werken op hun netwerk. En als de huidige mobieltjes minder bereik hebben als de oude moet Vodafone zijn netwerk daar op aanpassen of de telefoons niet verkopen. Maar ze kunnen niet gaan huilen en de telefoon makers de schuld gaan geven.

Daarnaast is het wel handig om in je achterhoofd te houden dat je met een oude Nokia sowieso je 2G bekijk meet, en een moderne smartphone 3G wil. 2G heeft gewoon een beter bereik, dais algemeen bekend.
Het is een feit dat sommige merken of type toestellen het beter doen dan anderen, ongeacht de provider of het netwerk type.
Dat heeft niets te maken met de dekking van 2G of 3G en daar kun je een provider de schuld niet van geven.

Als ik tel A heb en een ruk ontvangst en dan telefoon B koop die wel ineens een goede ontvangst heeft op hetzelfde netwerk en zelfde provider, dan ligt dat niet aan de provider.

Je hebt wel gelijk dat de dekking van de netwerken anders is, ook tussen de verschillende providers zelf. Daar kun je ze wel de schuld van geven.

[Reactie gewijzigd door Thasaidon op 7 januari 2014 13:04]

nee, dan ligt het aan de interactie, tenzij je het hebt over een toestel dat op elk netwerk slechte ontvangst heeft (zoals LG apparaten. :p)
Het 'niet verkopen' van de telefoons is nogal lastig. Vodafone kan zelf de toestellen niet aanbieden, maar gezien steeds meer mensen telefoons los aanschaffen, staat het abonnement daar los van.

Een goed voorbeeld is het vroegere Ericsson. Op het moment dat Nokia de geÔntegreerde antenne in de toestellen verwerkte, heeft Ericsson dat heel lang niet gedaan. De reden: Een geÔntegreerde antenne was minder sterk dan een uitstekende antenne. De consument wilde echter telefoons met een geÔntegreerde antenne, en zo miste Ericsson de boot. Je kan de schuld dus niet geheel bij het netwerk leggen.

Tevens lijken we in Nederland het vanzelfsprekend te vinden, dat de dekkingsgraad 100 procent is. Als consument heb je zelf ook plichten, zoals bijvoorbeeld een netwerk niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit toetsen.
Tevens lijken we in Nederland het vanzelfsprekend te vinden, dat de dekkingsgraad 100 procent is. Als consument heb je zelf ook plichten, zoals bijvoorbeeld een netwerk niet alleen op prijs, maar ook op kwaliteit toetsen.
Klinkt leuk, maar gezien het feit dat je er meestal niet gelijk achter komt dat er bereikproblemen zijn, heb je hier meestal geen mogelijkheid toe, gegeven de gebruikelijke contractvaste periodes. Want hoewel het wel mogelijk is om je contract te laten ontbinden op grond van niet-levering diensten door slecht bereik, moet je daarvoor door zoveel hoepels springen dat het de meeste mensen niet lukt dit te bewerkstelligen. En dan dwing je dus door bureaucratisering mensen klant te blijven.. Mooie eenzijdige plicht.
Uhm dat ligt toch echt aan jou. Wie tekent er nou een contract van een jaar of twee zonder eerst uit te testen? Prima te doen met een prepaid simkaart van de provider. Te verkrijgen van §0 tot max §10. Mocht je toch met je abo thuis aangekomen of op werk geen ontvangst hebben ga je gewoon terug naar de winkel om het contract te annuleren. Indien op afstand gekocht kan het zelfs tot 2 weken. Wat wil je nog meer?

[Reactie gewijzigd door HakanX op 8 januari 2014 05:52]

Uhm dat ligt toch echt aan jou. Wie tekent er nou een contract van een jaar of twee zonder eerst uit te testen? Prima te doen met een prepaid simkaart van de provider. Te verkrijgen van §0 tot max §10. Mocht je toch met je abo thuis aangekomen of op werk geen ontvangst hebben ga je gewoon terug naar de winkel om het contract te annuleren. Indien op afstand gekocht kan het zelfs tot 2 weken. Wat wil je nog meer?
Het merendeel van de overstappende klanten doet dit. Geen bereik op werk is geen contractuele reden tot ontbinding, alleen thuis "moet" je mobiel bereik hebben. Als je overstapt met nummerbehoud gaat de annuleringsperiode in op de dag van aanvraag, niet op de dag van overstap, en vervolgens ergens anders heen gaan kost ook weer tijd en moeite.
Binnen 2 dagen heb je helemaal geen reden nodig. En hoewel providers kunnen zeggen dat bij nummerbehoud de periode ingaat op de dag van aanvraag, moet je dit niet accepteren. De periode gaat in op de dag van volledige levering van product&dienst. Ik heb 6 jr gewerkt voor een provider, in de winkel accepteren ze het misschien niet, maar zodra je de juridische afdeling aan de lijn hebt zijn hele andere dingen mogelijk.
klopt uiteraard, maar wat m.i. belangrijker is, is dat de meeste mensen -- doordat ze dat gewoon weigeren te doen ondanks dat ze geen poot hebben om op te staan, en doordat mensen die afdelingen niet zullen weten te vinden, of doordat ze het al moe zijn -- het tegen die tijd allang hebben opgegeven. Dat bureaucratisch traineren behoort gewoon tot de standaard werkwijze van bijna elk bedrijf, en dat is wel degelijk kwalijk, en relevanter dan je wettelijke rechten.
Toestel zal wel een factoor spelen maar ik denk dat hoe gebruikers van verschillende toestellen iets ervaren een grotere rol speelt. Het lijkt me niet meer dan logisch dat een iPhone gebruiker die dus honderden euros aan z'n toestel heeft uitgegeven veeleisender is dan een gebruiker van een 100euro kostende Nokia.

Ik moet ook zeggen dat mij het doel van dit onderzoek een beetje voorbij gaat, je vraagt gebruikers naar hun ervaringen bij iets wat gewoon meetbaar is. Of bereik beter is met een iPhone of Nokia of wat voor telefoon dan ook is gewoon te meten, net als de dekking ook gewoon te vergelijken is. Dit onderzoek zegt meer over de gebruikers van verschillende toestellen en klanten van providers dan over de toestellen en gebruikers zelf.
Ik weet niet of het met de laatste iphone gemeten is (ik mag aannemen van wel), maar tot en met de 4s was het bereik van de antenne simpelweg slecht, vergelijkbaar met de budgetmodellen van nokia en samsung (onder de 50 euro).

Het is voor mij in die tijd een reden geweest om geen iphone te willen. Zowel op kantoor als op de snelweg (A2) hadden diegenen met een iphone steeds wegvallers of helemaal geen bereik. Wel met Vodafone als provider, hoewel ook KPN haar gaten heeft.
Ik heb alle providers geprobeerd en het blijkt dat welke telefoon ik gebruik Vodafone _altijd_ de beste ontvangst heeft. Momenteel zit er in mij Acer Liquid E1 duo een Vodafone en KPN sim. Ik kan rustig stellen dat KPN altijd mindere ontvangst heeft. En Internetten kan ik altijd via Vodafone, KPN valt regelmatig weg. Zeker inpandig.
Nee hoor ... in zuid-limburg is het precies hetzelfde. Het ontvangst is van voda is veel beter dan KPN.

edit: Ik baseer me niet op streepjes maar op het wel/niet hebben van netwerk, de kwaliteit en welk netwerk beschikbaar is.

[Reactie gewijzigd door Zylixx op 8 januari 2014 14:33]

Het aantal streepjes zegt absoluut NIETS over je bereik/verbinding. Er is geen standaard vastgesteld voor wat die streepjes nou precies betekenen. Dus kijk je aub niet blind op de streepjes.


Anyway ik zelf heb een goede ervaring met Hi, 2 weken geleden mijn simonly abbo verlengd, en een andere telefoon erbij gekocht.


Edit: Titan_Fox was me voor :P

[Reactie gewijzigd door [Remmes] op 7 januari 2014 19:47]

De originele tekst is
Opvallend is dat Apple het slechtst scoort als het gaat om zowel problemen met mobiel bellen en sms’en als het mobiel bereik van internet. Nokia scoort daarentegen het best op het gebied. Gebruikers van Nokia ondervinden de minste problemen bij bellen en het gebruik van internet.
Dan kan je gaan debatteren of ondervinden hetzelfde is als ervaren, maar dat is semantiek. Met een beetje gezond verstand kan je ook wel verzinnen dat ze niet alleen bij iPhone gebruikers naar harde feiten gaan kijken en bij Nokia-gebruikers alleen om "ervaringen" hebben gevraagd.
Dat begrijp ik, maar dan moet de tekst hier op tweakers dat ook niet claimen door het als "voorkomen" te vertalen. Dat het "voor is gekomen" is immers feitelijk (technisch meetbaar), terwijl "klanten die het ondervinden" een mening van de klanten is (ook meetbaar, maar het is iets anders dat je dan meet; technisch falen vs. perceptie van dat technisch falen).

Hou het dan beiden op dezelfde term ipv de zinnen op te spicen met nieuwe woorden en het daarmee feitelijk incorrect te maken.
Dan blijft dit een redactioneel probleem (en dus geschikter voor het forum) en geen probleem met het onderzoek zelf.
Het 'ondervinden van een probleem' is niet hetzelfde als 'vinden dat iets een probleem is'. Het ondervinden duidt op problemen die wel voorkomen (waarmee de tekst wel klopt).
Ik denk wel dat het veranderen van provider vrijwel altijd gepaard gaat met een nieuw toestel. Dus in het geval dat de situatie verbeterd is, lag dat dat aan het toestelof aan de provider?
Oh ja? Er zijn veel, en steeds meer, mensen die SIM-only abonnementen afsluiten. Ik koop zelf wel een telefoon en kies mijn eigen (goedkopere) abonnement uit, in plaats van dat ik een telefoon op afbetaling koop.
Grappig, hier in BelgiŽ is het juist omgekeerd. Een toestel bij je abonnement was zo iets Amerikaans dat bij ons niet bestond (BelgiŽ had vroeger een wet tegen koppel verkoop, die ze van de EU moesten afschaffen). Het is pas sinds enkele jaren toen Telenet op de mobiele markt kwam dat men hiermee is begonnen.
Amerikaans? In heel veel landen bestaan abonnementen met toestel. In Nederland kochten sinds de begindagen van mobiel bellen de meeste consumenten een abonnement met telefoon.

Die wet koppelverkoop in BelgiŽ was ook wel een draak. Het is pas koppelverkoop als 2 producten alleen samen gekocht kunnen worden en niet apart verkrijgbaar zijn. Daar was bij telefoons en abonnementen nooit sprake van dus is het m.i. terecht dat die wet er uit is geknikkerd. Nu kun je ook in BelgiŽ tenminste kiezen als consument.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 7 januari 2014 14:46]

Ik heb ook nooit beweert dat het amerikaans was, dat is gewoon wat de mensen er hier over dachten...
Belgen hebben altijd al wantrouwig gestaan over zaken zoals op afbetaling en huren, een Belg wil bezitten! Dat is ook de reden waarom ook het merendeel van de Belgen niet huren, maar een huis/appartement kopen (Okť de belachelijk hoge prijzen voor het vastgoed in Nederland zullen er ook wel voor iets tussen gezeten hebben).
Ik zeg niet dat het ťťn beter is als het andere, gewoon een cultuur verschil en vind het altijd leuk om daar even bij stil te staan... Vlaanderen en Nederland liggen zo dicht bij elkaar, we spreken beide ongeveer dezelfde taal ( we verstaan elkaar toch in de meeste gevallen :p) maar toch zijn er zo een cultuur verschillen. Geweldig toch !?
Zullen we voor de grap eens onderzoeken hoeveel huizenbezitters in BelgiŽ hun vastgoed zonder hypotheek gekocht hebben? ;) Overigens heb ik lang geleden in BelgiŽ gewoond en gewerkt en geloof mij maar dat ook Belgen graag wasmachines, tv's en auto's op afbetaling kopen.
Precies.... Huis kopen? Huren van de bank noemen wij dat hier.
Mijn ouders zijn nu 48 en hun huis is al 2 jaar volledig afbetaald, nu hebben ze op zijn minst de zekerheid dat wanneer dingen slecht gaan ze toch nog altijd hun huis hebben, vind ik een mooie gedachte. Als je huurt smijt je je geld toch in een eindeloze put
Als je huurt smijt je je geld toch in een eindeloze put.
Huren is zonder risico, kopen niet. Mensen met restschuld weten daar alles van. Anno 2014 werkt het niet meer zo als voor onze ouders. Om nog maar te zwijgen over de hoeveelheid aan aflossingsvrije hypotheken die de laatste decennia zijn verstrekt.
In America is dat systeem wel veel erger dan hier en steviger verankerd: daar kun je gewoon absoluut geen goedkoop SIM-only-abonnement met Internet krijgen. In Nederland kon dat altijd wel. Dus ik vind het niet onredelijk om dit phenomeen Americaans te noemen...ook al komt het zoals jij zegt ook veel voor in andere landen. Japan is volgens mij nog erger.
Het Amerikaanse verhaal was bij voorbaat irrelevant omdat die situatie zich in Europa nergens voordoet. Koppelverkoop met telefoons en abonnementen doet zich in de EU simpelweg niet voor.
Ik begrijp niet precies wat je daarmee bedoelt. Als mensen een flinke korting krijgen op telefoon en abonnement wanneer samen aangeschaft, noem ik dat koppelverkoop, en blijkbaar vond de Belgische staat dat ook.
Wat koppelverkoop is, heb ik eerder al aangegeven. Wat jij vindt wat koppelverkoop is, is niet wat de wet erover zegt, ook in BelgiŽ inmiddels niet meer.

[Reactie gewijzigd door 2fish op 8 januari 2014 22:32]

Wat koppelverkoop is, heb ik eerder al aangegeven. Wat jij vindt wat koppelverkoop is, is niet wat de wet erover zegt, ook in BelgiŽ inmiddels niet meer.
Het voorbeeld van Belgische abonnementen met telefoons wordt nota bene genoemd in het Wikipedia-artikel "koppelverkoop". Ik zou niet weten waarom het geen koppelverkoop zou zijn. Het enige is dat het in Nederland niet beschouwd wordt als onwettige koppelverkoop—wel als koppelverkoop an sich.
http://nl.wikipedia.org/wiki/Koppelverkoop
Hoe zat dat dan met die wet, en waarom moest die afgeschaft worden? Het lijkt mij wel goed voor economie en samenleving als dit soort concurrentieverstorende koppelverkoop niet zou bestaan, als abonnementen puur of qualiteit en prijs zouden worden beoordeeld in plaats van op de dingen die je bij krijgt (nu wordt b.v. Vodafone er minder toe geprikkeld om prijs en betrouwbaarheid te verbeteren).
Was in mijn ogen ook een zeer goede wet, hoe deze wet exact in elkaar zat weet ik niet. Ik ben geen jurist. Maar de EU had hier om de een of andere reden problemen mee
Misschien iets met vrije markt? Soms is het goed om de markt de reguleren, in het belang van burgers en maatschappij.
Als burgers er massaal voor kiezen om combinaties te kopen waarom zou de overheid het dan beter moeten weten?
Omdat de individuele beslissingen van privťpartijen niet altijd in het belang zijn van alle privťpartijen samen? Dat is de voornaamste reden voor verschillende belangrijke vormen van marktregulering. Als je bepaalde dingen niet reguleert handelen marktpartijen op basis van eigenbelang op de korte termijn, waarbij de markt zichzelf op de langere termijn kan vastdraaien en kapot gaan. Daarom hebben we ook anti-kartelwetgeving en dergelijke. Koppelverkoop is vaak slecht voor de maatschappij omdat het voor perverse prikkels zorgt, dus ik vind die wet niet zo get.
sterker nog, kan dus aan de iPhones liggen ipv de provider de schuld geven.
Nou nee, niet als ze de resultaten goed analyseren.

Ik heb ook meegedaan aan de enquete. En 1 vraag was of ik van provider was veranderd met dezelfde telefoon. En als vervolgvragen hoe de ervaringen van de vorige provider was. (waarbij Tmobile dus wel degelijk voor mij betere bereik heeft, maar slechtere snelheid dan Vodafone. Let wel: ze vroegen om dataverkeer EN bellen)

Maar of ze dan gaan concluderen dat de iPhone minder goed ontvangst heeft met vodafone...

(aan de andere kant, ik weet niet in hoeverre een non-lumia Nokia wordt gebruikt dat deze ook last heeft van het dataverkeerstabiliteit, Gebruik is immers heel anders.)
Het gaat inderdaad om de resultaten analyseren. Verschillende providers bieden verschillende toestellen aan. Dat Vodafone slechter presteert qua klachten zou mogelijk puur uit de selectie telefoons die ze verkocht hebben kunnen volgen.

Simpele manier om dit uit te sluiten is per telefoon per provider te kijken. Een iPhone heeft brakker ontvangst dan een Nokia 3210, maar de iPhones bij KPN zijn dezelfde als die bij Vodafone en T-Mobile :z

Gewoon voor een aantal populaire telefoons (lees: duizenden respondenten per geval per provider) kijken naar klachten over ontvangst per provider. Erg jammer dat Tros Radar weer eens haar bedenkelijke niveau toont door dat niet te doen, en door de ruwe data waar je dat mee zou kunnen doen niet aan T.net beschikbaar te stellen...
Inderdaad. Volgens het bron-artikel hebben 60.000 mensen de vragenlijst ingevuld.
De populairste telefoonmerken zijn Samsung (39,4 procent), Nokia (24,1 procent) en Apple (15,7 procent).
Dan vraag ik me af of dit onderzoek vooral onder mensen met dumbphones is gehouden gezien de grote populariteit van Nokia. Waarschijnlijk heeft Bellen.com een oudere doelgroep?
Een groot deel van de markt bestaat nog steeds uit "dumbphones", dus als ze "mensen met een mobiele telefoon" als doelgroep hadden dan kan het prima zijn dat daar een hoop nokia featurephones tussen zitten.

Als het onderzoek alleen onder smartphonegebruikers was gehouden dan waren dit opvallende cijfers ja, maar het ging om mobiel bereik, niet om mobiel bereik op smartphones.
Een groot deel van de markt bestaat nog steeds uit "dumbphones", dus als ze "mensen met een mobiele telefoon" als doelgroep hadden dan kan het prima zijn dat daar een hoop nokia featurephones tussen zitten.
Ik ben benieuwd hoe je aan deze informatie komt... Ik zie persoonlijk "dumbphones" steeds minder... Maar misschien heb je ergens een artikel waarin ik dit kan lezen?
Uiteraard: http://www.telecompaper.c...hone-user-q3-2013--973968

72% smartphones in Q3 2013. Da's nog altijd meer dan een kwart aan featurephones, en daarmee statistisch aanzienlijk.

[Reactie gewijzigd door HooksForFeet op 7 januari 2014 13:22]

Het bereik van Vodafone op Ameland is elk geval niet zo best. Buiten valt het mee (op internet na dan), maar zodra je binnenshuis bent kan je het schudden.

Dicht bij het raam staan wil wel eens (een beetje) helpen.

Telefoon: HTC OneX en Samsung Galaxy Note 3
Ik heb even gekeken, maar op bellen.com zie ik met name smartphones die aangeboden worden i.c.m. VF en KPN (ook virtueel). Dus om nu van een oudere doelgroep te spreken weet ik niet.

De voorpagina komt met high-end smartphones hoewel ze na een beetje klikken wel seniorentoestellen leveren.
Mensen met een Iphone hadden graag willen reageren, maar hadden helaas vaak geen bereik!?
Ook met absolute getallen heb je hier niet al te veel aan. Misschien zijn de verwachtingen wel verschillend per doelgroep. Allicht dat een bepaalde provider of toestel bepaalde doelgroepen aanspreekt.

De zakelijke gebruiker die veel belt zal allicht vaker bij KPN zitten dan bij T-Mobile - bekend is dat de problemen vooral zijn met mobiel internet en niet bij bellen.
De koopjesjager zit allicht vaker bij T-Mobile en verwacht misschien niet al te veel doordat het ook weinig betaald.
De iPhone gebruikers hebben er veel geld voor over dus verwachten ook veel en zijn dus kritischer dan iemand met een Samsung Fame van §80.

Dat zijn slechts voorbeelden. De voorbeelden illusteren wel het gebrek van dit onderzoek.
Daarom zeggen absolute getallen juist een hoop meer over het onderzoek. Als er 20 mensen met een iPhone zijn en daarvan zijn er 10 niet tevreden over het netwerk, dan zit je dus al met 50%. zijn er in datzelfde onderzoek 300 nokia 3310 gebruikers waarvan er 20 niet tevreden zijn dan zit je dus met minder dan 10%, maar dit gaat wel gelijk weer over 2G wat nu eenmaal beter bereik heeft en geschikter is voor bellen. Dus je kan wel degelijk wat zeggen over de kwaliteit van het onderzoek met absolute getallen.
Deze getallen alleen zeggen inderdaad niks. Zakelijke gebruikers bellen meer, hebben vaker Vodafone, en hebben vaker een Iphone. Die zullen wel vaker last ervaren van slecht bereik dan mn Oma met een Telfort prepaid in geval van nood. Is de dwarsdoorsnede Łberhaupt wel representatief? Ik heb heb bijvoorbeeld nog nooit van Bellen.com gehoord, laat staan bezocht.
Forgive me for asking... Maar waarom precies zou Vodafone meer iPhone klanten hebben dan Nokia klanten? En in welke relatie zie jij dat dan staan ten opzichte van andere providers? En hoe kom je daar bij? :)

Ben benieuwd.
Leuk onderzoek, maar ik betwist de validiteit er van (zoals wel vaker bij onderzoek door Radar, Consumentenbond, etc).

Wat zijn bijvoorbeeld problemen met het ontvangst?
Voor mijn ouders is dat pas wanneer zij niet kunnen bellen. Ik zelf erger me al dood wanneer een youtube filmpje niet zonder haperen streamt. Problemen worden pas opgemerkt als een bepaalde handeling met je telefoon niet naar behoren werkt. Mijn ouders hebben niet eens een mailadres. Laat staan dat ze begrippen als appen of facebook kennen.

Als ik mijn ouders vraag waarom ze voor het dure KPN kiezen en niet voor een goedkoper alternatief antwoorden ze met: KPN bestaat al zo lang. Dat is een vertrouwd merk. Net als mijn ouders zullen veel ouderen deze argumenten meenemen bij het kiezen van een provider. En iedereen weet dat veel ouderen net als mijn ouders de telefoon enkel gebruiken om te bellen.

Ik verwacht dat KPN ten opzichte van het modernere T-mobile en Vodafone veel meer ouderen in haar klanten bestand heeft staan welke dus minder eisen stellen aan het bereik van de mobiele telefoon.

To-the-point. Als deze gegevens niet beschikbaar zijn en zij niet kunnen aantonen dat dit onderzoek select is uitgevoerd kunnen ze mij niet overtuigen.
Wat zijn bijvoorbeeld problemen met het ontvangst?
Zelf ben ik al maanden bezig om een storing in mijn dorp aan de kaak te stellen bij
Vodafone, door 'ontvangstproblemen' (gsm signaal en 3G) heb ik al twintig keer naar hun gebeld en ben uiteindelijk over gestapt naar een andere provider.
De gemelde (niet alleen door mij) en de door VF erkende storing staat sinds oktober open, zonder oplossing.
Eigenlijk zeg ik het dus fout, het probleem op laten lossen door Vodafone, daar ben ik al maanden mee bezig...

Wat zijn "problemen met ontvangst" is ook een vraag die in de hogere regionen bij Vodafone totaal anders opgevat wordt.
Ik vind een probleem met ontvangst als ik 10 keer in de maand een gemiste oproep krijg, omdat ik geen bereik heb.
Of omdat een smsje na 15 minuten niet verstuurd kon worden, omdat er dus 15 minuten lang niet genoeg bereik is.
Vodafone zelf vindt het echter zwaarder wegen "dat u nog gebruik heeft kunnen maken van uw abonnement".
Als zakelijke (ex)klant vindt ik, dat VF in gebreke is gebleven, zij blijven echter stellig vasthouden aan het feit dat zij nog uitgaande gesprekken aan mij konden factureren. En er dus geen sprake is geweest van "het niet kunnen gebruiken van het abonnement".

Dat er problemen zijn met ontvangst staat dan eigenlijk los van het feit dat je een abonnement hebt voor 'bereikbaar zijn'. Tenminste, volgens de klantenservice, en volgens mij moet dat gelijk zijn aan elkaar.

Achteraf kan ik natuurlijk nooit bewijzen dat ik bijv. vorige maand slecht bereik had, ook al heb ik afgelopen 2 maanden al regelmatig geklaagd bij de klanten 'service'.
Een erkende storing heeft echt wel prioriteit. Hoewel het voor jou persoonlijk een lange periode is, in het land van masten en vergunningen is 'sinds oktober' een hele korte tijd. Je kan nu idd beter overstappen en bij je volgende contract weer een kijkje nemen hoe het dan zit.
De insteek van dit item vind ik opmerkelijk. Gisteren zelf Radar gezien op TV en het signaal wat ik daar uit opmaakte was dat de ontvangst kwaliteit en netwerkwerkproblemen door met name smartphone bezitters van alle providers als slecht worden ervaren.

Dat de dekkinggraad van de providers een andere ontvangskwaliteit suggereert maakt de verwarring groter. Uit deze informatie is dus niet meer af te leiden of een provider een bevredigende dienst kan leveren. Dekkingsgraad is trouwens geen maat (meer) voor ontvangstkwaliteit. Wat het nut van het vermelden van de dekkingsgraad nog is, is een andere interessante vraag maar valt buiten het kader van dit topic.

Ik bedoel het bovenstaande niet ter verdediging van Vodafone, de boodschap van Radar was simpelweg een hele andere dan in dit item wordt verwoord. Alle providers leveren een onbevredigende ontvangskwaliteit voor Smartphones (is 3G/4G), en Vodafone getalsmatig misschien het slechtst. Hier komt nog bovenop dat zodra mensen met helpdesks contact zoeken ze daar geen antwoord vinden voor hun vragen.

Interessant gegeven is dat klassieke telefoons (GSM, misschien 2G) minder last hebben met bereik en geluidskwaliteit. Dit zou (Radar) deels met de minder bevolkte niet-3G frequenties te maken hebben en de kwaliteit (ook grootte) van de componenten die in klassieke telefoons worden gebruikt.
Componenten maken het toestel en de grootste twee fabrikanten gebruiken mindere hoogwaardige componenten icm met een ingewikkeld toestel qau functies en mogelijheden
en daarbij scoort Noka en Blackberry Z10/Z30 en vooral de laatste erg goed op gebied van dekking.
Tja, al die telefoons zijn system-on-a-chips tegenwoordig, en de antenne is min of meer een spoor op een printplaat tegenwoordig. Niet gek dat een Nokia 3310 het beter doet. Daar zit volgens mij nog een kleine spoelantenne bovenin, ongetwijfeld een paar dB meer ontvangst, en dat kan een hoop uitmaken op het randje van ontvangst.

De Z30 heeft inderdaad net als de Z10 de Telstra Blue Tick-classificatie gekregen omdat deze het lang uithoudt in gebieden met minimale dekking. Telstra is een Australische provider en daar zijn door de grootte van het land nogal wat white spots.

Let wel: deze test is waarschijnlijk sowieso op basis van hun 3G/4G-netwerk op lage frequenties en zegt niet per se wat over ontvangst in Nederland van 3G op hogere frequentiebanden, dat zou heel anders kunnen zijn met deze telefoon.

Ik heb nu een Galaxy S3 (i9300) en heb het gevoel dat deze erg lang een 3G-signaal kan vasthouden. Echter bij 2G heb ik soms het gevoel dat de mast mijn telefoon niet kan horen. Dus daar is ook nog eens verschil in :+
Hier komt nog bovenop dat zodra mensen met helpdesks contact zoeken ze daar geen antwoord vinden voor hun vragen.
Ik heb vaak wel antwoord gekregen op mijn vragen, echter geen oplossingen voor de gemelde problemen :)

Uit eigen ervaring (met Vodafone dan) blijkt dat de klantenservice (service?) zelf ook zo goed mogelijk hun best doet om de klant maar zoet te houden:
Test uw simkaart en toestel maar eens, daar ligt het aan hoor !
Ook al melden meerdere mensen uit hetzelfde postcodegebied hetzelfde probleem.
Waarom zou je als klant zijnde dan nog contact opnemen met zo'n helpdesk?
Je raakt er zelf alleen maar een hoop tijd door kwijt en neemt een hoop ergernis op de hals.

Ook heeft niemand bij de klantenservice verantwoordelijkheid, deze wordt van de ene afdeling naar de andere verschoven: klantenservice, helpdesk, technische dienst, customer loyalty program, noem het maar op.
Managers van de klantenservice, teamleiders, of mensen mťt enige verantwoordelijkheid of verantwoordelijkheidsbesef zijn nooit bereikbaar, want die nemen geen telefoontjes aan en kunnen dus niet bereikt worden.
een kleine opmerking op het onderzoek: de noemer 'traag internet' is ook gemeld als 'probleem'.
dus de norm van een probleem is vrij ruim en met een tikkeltje zout te nemen
Inderdaad ook is onduidelijk wat de verwachting van deze klachten is.

Geen bereik binnen in huis ligt niet aan de provider maar aan je huis.

Ook vergeten mensen dat mobile telefoon niet een draadloos product is 1 regen bui tussen jou en de mast en bereik word minder

In de winter als de bladeren verkleuren heeft dat invloed op je ontvangst.


Veel niet technische mensen verwachten van een mobiel product het zelfde als van vaste lijn en zijn dan on tevreden of hebben onrealistische klachten
Ik heb zelf nog geen problemen ondervonden met Vodafone, het ligt vast ook aan de regio waar je je bevindt.
Klopt ik hoorde altijd goede verhalen maar heb nu helaas spijt dat ik van t-mobile (waar ik altijd horrorverhalen over hoorde terwijl ik zelf nooit problemen had) naar vodafone ben gegaan...

Nu in huis kan ik alleen bellen bij het raam, en enkel internetten via GPRS (heb nog geen internet, want ik ben net verhuist en had gehoopt iig wel via 3G te kunnen tetheren, GPRS is tetheren niet eens waard)...

Gister zelfs met mijn auto op pad gegaan om 50MB data op te halen in een woonwijk verder op :P

PS gaat hier om gemeente Langedijk, tussen Heerhugowaard en Alkmaar in :)

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 januari 2014 12:18]

Dit kan heel pleksgewijs zijn. Ikzelf heb ooit soortgelijke problemen gehad met SimYo op het KPN netwerk. Ik had overal prima bereik, behalve in mijn eigen woning..
Ik heb daarom juist de overstap gemaakt van het KPN netwerk naar het Vodafone netwerk, en heb hier geen spijt van gehad! :)
Met VF in HHW absoluut geen problemen. :)
Langedijk en Alkmaar ook geen problemen :D
In Enkhuizen met Vodafone ook geen problemen.
Eigenlijk overal waar ik kom behalve Bergschenhoek is Vodafone perfect. :)

T-Mobile aan de andere kant - 0 bereik. Maakt niet uit waar je bent, wat voor telefoon je hebt, welk OS je draait, wat je doet of van plan bent om te gaan doen. T-Mobile doet het niet. 2 vrienden van me hebben T-Mobile, 1 op een SGS3Mini en de ander op een Lumia 920. Beiden op dezelfde momenten 0 bereik op dezelfde plaatsen (Confirmed: Enkhuizen, Lelystad, Grootebroek, Amsterdam en Alphen)
Mijn VF SIM in hun mobieltjes, perfect. Hun T-Mobile SIM in mijn iPhone4S of SGNote, zelfde 0 bereik. Binnen huis is al helemaal een drama.

Neen, ik blijf lekker bij VF - Wellicht relatief duur, maar ik kan tenminste bellen waar en wanneer ik wil. :)
Ik heb de afgelopen 12 jaar in HHW doorgebracht (in de buurt van raadhuisplein ;)) ookal heb ik daar maar 2 jaar gewoond (vlak bij de waterflats), maar daar had ik echt overal T-Mobile bereik :D

Speelde het afgelopen jaar dan ook heel veel Ingress (ondertussen gestopt) en daardoor ben ik in heel Noord Holland wel geweest (niet zo veel in hhw want daar waren op het begin geen portals) en weet ik iig voor mezelf dat t-mobiles dekking in NH echt super is, iig waar de portals zitten :D!

In mijn huidige woning weet ik eerlijk gezegd ook niet of t-mobile het wel goed doet hoor, misschien is dat nog wel slechter, kan het niet meer testen helaas. Ben ook niet heel ontevreden maar nu op het moment dat ik afhankelijk ben van mobiel internet valt het ff goed tegen! KPN doet het ook voor geen meter in mijn betonnen bunker waar ik nu woon ;)

De kosten zijn iig gehalveerd dus van echt spijt kan ik ook niet spreken, heeft me al aardig wat geld gescheelt zo!

Bij t-mobile haalde ik sowieso vaker de theoretische snelheid (vaak zelfs 3.7 ipv 3.6Mbit/s), ik zit nu denk iop op 4Mbit/s bij VF maar dat is wel bij een abo die 7.2Mbit/s beloofd...

[Reactie gewijzigd door watercoolertje op 7 januari 2014 13:02]

Ik had een jaar geleden ook spijt dat ik van tmobile naar Vodafone ben gegaan.
Mijn zakelijke Nokia 3310 had op 2G echt super ontvangst met Vodafone, dus ik ging er vanuit dat 3g hetzelfde zou zijn. Niets was minder waar. Op 3G op mijn prive telefoon had ik maar mondjesmaat ontvangst buiten en binnen helemaal niets meer. Zowel mijn Nokia Lumia als de iPhone hadden dezelfde problemen.
Komende week ga ik terug van Vodafone naar T-Mobile, waar ik wel ontvangst mee heb binnenshuis.

Vodafone winkel in Gorinchem onderstreept wat ik heb meegemaakt. Zij hebben zelfs een Vodafone hotspot hangen om in de winkel de mensen te kunnen laten bellen (na het kopen van een abonnement).

[Reactie gewijzigd door SunnieNL op 7 januari 2014 13:02]

Ik heb ondertussen verschillende providers op diverse netwerken gehad, maar ik ben juist ontzettend tevreden over het bereik op het netwerk van Vodafone.

In mijn eigen beleving is het netwerk van T-mobile een gatenkaas qua bereik, en het verbaasd me dat 'maar' 40% van hun ondervraagde klanten problemen zegt te hebben.
Dit onderschrijf ik 100%. Ook van Vodafone naar T-Mobile overgestapt vorig jaar (prijskeuze, niet omdat ik an sich ontevreden was).
Sindsdien waardeloos internet bereik in de dunbevolkte gebieden. Ik kan er vanop aan dat je op een willekeurig vakantiepark of camping fatsoenlijk internet kunt vergeten, terwijl mijn vrouw met Vodafone overal goed internet heeft. Ik heb voordat mijn nieuwe abonnement inging mijn huidige telefoon ook nog een periode op Vodafone, waarmee ik nooit zulke problemen had.

Ik wil dus juist weet terug naar Vodafone. E.e.a. is derhalve logischerwijs erg afhankelijk van je locatie.
Klantenservice T-Mobile is echt shit, ik had een zakelijk abo van hun, geen ontvangst op kantoor. Wat zegt de hel(p)desk? Ga maar buiten staan, ons bereik is gegarandeerd tot op de stoep!
Klopt, ik woon in Eindhoven maar hier is het echt heel verschillend qua bereik.
Thuis heb ik 2 streepjes als ik geluk heb, vaak nog wel 3G op lage snelheid. Onderweg kan ik niet echt klagen, altijd wel goed bereik. Het 4G netwerk van Vodafone is nog wel echt een grote leugen. In Eindhoven is dat alleen nog maar echt beschikbaar in het noordelijkste puntje, waarvan een groot deel dun bevolkt is of weilanden zijn :/
Ze hebben ondertussen ook nog flink reclame gemaakt over hun 4G netwerk, dat ook iphone 5 ondersteund... Niet overal waar 4G is, is vervolgens iphone ondersteuning voor 4G.

verschil:
vodafone: https://www.vodafone.nl/s...kking/dekkingskaart.shtml
KPN http://www.coveragechecker.nl/

KPN heeft praktisch al de helft van Nederland van 4G voorzien.

Toestel verschillen heb ik niet echt gemerkt. Had eerst een HTC Desire HD en nu een HTC One, zelfde bereik eigenlijk. Ik had vroeger ook nog Simyo (KPN netwerk) en daar had ik thuis in ieder geval overal vol bereik.
De verbinding in de randstad met Vodafone is prima, maar daarbuiten heb ik toch andere ervaringen.
Ook binnenshuis zijn er veel ontvangstproblemen.
Vodafone is dan wel weer de enige die een Femtocel (Signaal Plus genoemd door Vodafone), aanbied om deze problemen op te lossen. (kost =- 85 euro)
bizar toch, het netwerk van VF is aantoonbaar op veel plaatsen zwak, het standaard antwoord is dat men geen 3g en geen binnendekking kan garanderen, en dat de KLANT dan maar in de buidel moet tasten om in ieder geval bereikbaar te zijn in zijn eigen huis.
Heb zelf ook een femtocell, na veel gezeur via werkgever gekregen zodat ik thuis nu in ieder geval gebeld kan worden, echter op veel plaatsen is er weinig bereik, zeker qua mobiel internet. Heb dan ook maar zelf een KPN abbo aangeschaft, waarmee ik bijna overal 4g heb, ook op plaatsen waar VF het nog met GPRS moet doen....
En dan heb je nog de maandelijkse kosten die je hebt voor de internetverbinding die die femtocell nodig heeft...
In huis kan je toch je Wifi verbinding gebruiken. Ik hoef in huis echt geen 3G bereik te hebben....
Merk zelf dat ik met mijn Nokia Lumia ook een beter bereik heb dan met mijn HTC One X. Vooral binnenhuis valt het op omdat mn HTC dan op gprs zit terwijl mijn nokia gewoon 3G heeft op precies dezelfde plek.
Ik zit trouwens op het Vodafone netwerk, verder buitenshuis nooit problemen. Zit zelf in de randstad. Daarbuiten is het een ander verhaal, vooral in delen van Zeeland en Limburg is de dekking erg slecht

[Reactie gewijzigd door Brilsmurfffje op 7 januari 2014 12:06]

Nokia lumia heeft een plastic body. HTC heeft een grotendeels staal body. het kan hier mee temaken hebben
Nokia lumia heeft een plastic body. HTC heeft een grotendeels staal body. het kan hier mee temaken hebben
De HTC one ja, maar niet de One X deze is ook van polycarbonate(plastic)
the more you know. ik dacht eerst dat de one x ook van staal was maar na wat gegoogle moet ik zeg dat je gelijk hebt.
Ben benieuwd hoe dat er uit ziet als je de One X op WCDMA forceert in je instellingen... Ze zijn nogal trigger happy met wisselen you see.
Ik heb vrij vaak dat mijn 4G weg valt (VDF), dan weer overgaat op 3G. Dan staat er weer GPRS. Dan weer een O, of een N zelfs, meen ik. Heel vaag. Vraag me soms af of het aan mijn iPhone (5) ligt.
Dat kan ik in mijn situatie gelukkig goed checken. Want op dat soort momenten pak ik dan maar de iPhone 5 van m'n vrouw die Simyo (KPN) heeft, en wel gewoon door kan youtuben. Terwijl ik moeite heb met een whatsapp.
Ik heb gehoord dat het aan de antenne van de iPhone 5 kan liggen. Iets met een batch-probleem? Iig stoort het me wel een klein beetje af en toe, dat wegvallen en overspringen. Slecht voor de resale value, als het een hardware-matig probleem is. Misschien maar een keer naar de Genius Bar.
We hebben(hadden) beiden de iPhone5. Ik had het ook getest door simpelweg even simkaart te ruilen.
De verbindingsproblemen liggen echt aan de provider.
Bedankt, kmf. En dan te bedenken dat ik destijds (Ik gok Ī3 jaar geleden) overgestap ben naar VDF juist omdat mij verteld werd dat zij (VDF) het beste netwerk hadden. Ach. Ach.
Grappig, in de Vodafone winkels wordt altijd verteld dat het netwerk van t-mobile minder is en je daarom voor Vodafone moet kiezen.
Vroeger had ik een (gewone GSM) mobieltje van Siemens. Altijd bereik, toen kocht ik een tel van Samsung, vaak geen bereik (bij dezelfde provider). Blijkt toch wel dat de kwaliteit van de telefoon erg belangrijk is.
Wij van wc-eend...

in de t-mobile winkel lachen ze je uit en vertellen je het verhaal precies andersom, natuurlijk gaat een Vodafone winkel niet zeggen dat je beter naar de t-mobile shop kunt gaan
Het is dan ook hoe je een "goed netwerk" definieer. Met Tmobile in de randstad had ik een trage verbinding met hoge latency. Maar ik heb tenminste verbinding.
Bij Vodafone had ik een snelle verbinding met lage latency. Maar ik heb dan ook vaak verbroken verbindingen.

Ergens in een gehucht in zeeland had ik met tmobile weer geen verbinding, maar met vodafone wel een trage verbinding... tja...